Auteur Topic: De eindtijd vanuit verschillende bijbelgedeelten  (gelezen 6265 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
De eindtijd vanuit verschillende bijbelgedeelten
« Gepost op: februari 22, 2006, 08:19:34 pm »
Modbreak:
Dit topic is gestart met een bericht wat verplaatst is vanuit het topic: de vier paarden uit Openbaring 6 waar we als vanzelf op andere onderwerpen kwamen die ook met de eindtijd te maken hebben.
Hier kunnen we verschillende bijbelgedeelten bespreken waar de eindtijd ter sprake komt.
Zoals bijvoorbeeld Mattheus 24 of gedeelten uit het boek Daniel

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 februari 2006 om 12:43:

[...]

Het verschil tussen Gods voorbeschikking - zijn regeringswegen om Zijn doel te bereiken, en wat mensen doen. Ieder heeft ook de vrijheid om wel/niet mee te doen aan de aanbidding van het Beest. Alleen als je niet aanbidt, wordt je gedood in die tijd.

Inderdaad wat een genade dat we in deze tijd in (betrekkelijke) vrijheid voor Jezus kunnen kiezen. Ik zeg er "betrekkelijk" bij omdat er landen zijn waar men die vrijheid niet heeft. Het is belangrijk om te bidden voor christenen in deze landen.

Heeft Math. 24 ook te maken met deze tijd? Misschien begin ik nu te begrijpen waarom de Here Jezus zegt: "dit geslacht zal niet voorbijgaan voordat deze dingen geschieden".

Maar hier lijkt het wel of die opname plaatsvindt na de verdrukking:

quote:

40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden;  40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten.  
41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden.  41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten.  
42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.  
Maar misschien gaan we op deze manier off topic. O-) Misschien moeten we weer terug naar "de eindtijd".
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2006, 10:53:20 pm door Priscilla en Aquila »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2006, 12:14:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 22 februari 2006 om 20:19:

Heeft Math. 24 ook te maken met deze tijd? Misschien begin ik nu te begrijpen waarom de Here Jezus zegt: "dit geslacht zal niet voorbijgaan voordat deze dingen geschieden".

Maar hier lijkt het wel of die opname plaatsvindt na de verdrukking:

Matt. 24
40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.

Meestal wordt deze tekst toegepast op de opname van de Gemeente. Degene die wordt weggenomen wordt opgenomen, de ander blijft achter op aarde en zal de oordelen ondergaan.
Dit zal ongetwijfeld een toepassing zijn die je kan maken. En ik moet zeggen dat ik die ook altijd gemaakt heb.

Ik las vanuit een boek over het evangelie van Mattheus echter een andere uitleg die beter in de context van het gedeelte past waar het over Noach en de zondvloed gaat.

Dan moet je even die vorige teksten erbij nemen. Daar lezen we het volgende:

quote:

Matt 24:
36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. 40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.
NB in het engels staat er 'taken'  en vanuit het grieks kun je vertalen: nemen. (Heb even de ISA nagekeken hierover. Er kan dus ook beter vertaald worden: weggenomen i.p.v. aangenomen. )

Matt 24 gaat over de grote verdrukking zoals er ook de term wordt gebruikt in dat hoofdstuk en het is de tijd waarin God weer bezig is met Zijn volk Israel. Hij spreekt ook tegen de discipelen die hier worden gezien als de joden waarover deze tijd zal komen.
In principe zou je dan ook niets tegenkomen wat echt over de gemeente gaat omdat die er in die tijd niet meer is - zij is in de hemel.
(De toepassing te maken met die teksten is niet iets wat niet zou kunnen - er zijn meerdere lagen ;) )

Noach is het beeld van het volk Israel (het gelovige overblijfsel) wat wordt gespaard door de oordelen heen. Zij gaan in de Ark als de zondvloed losbarst.
Daarna kwam er een nieuwe bedeling waar hij mag gaan wonen op de gereinigde aarde.

Zo is Matt 24 een beschrijving van het einde van een bedeling: de grote verdrukking dat het einde van de Joodse bedeling aangeeft (zeggen de 70 jaarweken je iets? Dit is de 70e jaarweek - die tijd was bestemd over het volk Israel zie Daniel 9: 24 Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, .....)
Aan het eind van die tijd die over Israel is bepaald, zal ook het oordeel komen.
Maar het gelovig overblijfsel van de Joden zal behouden worden - de ongelovigen worden weggenomen in het oordeel.
Zie voor deze uitleg de verbinding met vers 39: degenen die niet in de ark waren, werden weggenomen door het oordeel.
De achtergelatenen konden na de zondvloed verder leven op de gereinigde aarde.
Zo zal het gelovig overblijfsel in de grote verdrukking als de Heer terugkomt deze gelovigen het duizendjarig Rijk binnen laten gaan; de ongelovigen zullen weggenomen worden om geoordeeld te worden.

Voor israel komt de Heer terug als de Zoon des mensen in heerlijkheid.
Zie ook deze benaming in de volgende verzen:

quote:

Matt 24:
43 Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. 44 Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen.
Dit sluit aan bij

quote:

hst 25:
31 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid

Dit gedeelte kun je leggen op Openbaring 19 vanaf vers 11
en: Daniel 7: 13
en: Zach 14
Dit is niet de opname van de gemeente maar de verschijning op de Olijfberg in Israel - waar wij als gemeente bij zullen zijn.

(Noach is een beeld van Israel - Henoch is een heel mooi beeld van de Gemeente: Henoch wandelde met God en hij was niet meer want God had hem opgenomen - vóór de zondvloed kwam)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2006, 09:59:29 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2006, 11:19:40 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 februari 2006 om 00.14

Meestal wordt deze tekst toegepast op de opname van de Gemeente. Degene die wordt weggenomen wordt opgenomen, de ander blijft achter op aarde en zal de oordelen ondergaan.
Dit zal ongetwijfeld een toepassing zijn die je kan maken. En ik moet zeggen dat ik die ook altijd gemaakt heb.

Ik las vanuit een boek over het evangelie van Mattheus echter een andere uitleg die beter in de context van het gedeelte past waar het over Noach en de zondvloed gaat.

Matt 24:
36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. 40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.
NB in het engels staat er 'taken' en vanuit het grieks kun je vertalen: nemen. (Heb even de ISA nagekeken hierover. Er kan dus ook beter vertaald worden: weggenomen i.p.v. aangenomen.

Inmiddels heb ik ISA ook op mijn computer staan. Geweldige aanwinst! Bedankt voor de tip.

quote:

Noach is het beeld van het volk Israel (het gelovige overblijfsel) wat wordt gespaard door de oordelen heen. Zij gaan in de Ark als de zondvloed losbarst.
Daarna kwam er een nieuwe bedeling waar hij mag gaan wonen op de gereinigde aarde. (Noach is een beeld van Israel - Henoch is een heel mooi beeld van de Gemeente: Henoch wandelde met God en hij was niet meer want God had hem opgenomen - vóór de zondvloed kwam)
Inderdaad een heel mooi beeld. Alleen wordt mbt Noach ook gesproken van een Noachitisch verbond, dat voor de hele aarde geldt. Terwijl het Mozaïsch verbond voor Israël bedoeld was.

quote:

Zo is Matt 24 een beschrijving van het einde van een bedeling: de grote verdrukking dat het einde van de Joodse bedeling aangeeft (zeggen de 70 jaarweken je iets? Dit is de 70e jaarweek - die tijd was bestemd over het volk Israel zie Daniel 9: 24 Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, .....)
Aan het eind van die tijd die over Israel is bepaald, zal ook het oordeel komen.
Maar het gelovig overblijfsel van de Joden zal behouden worden - de ongelovigen worden weggenomen in het oordeel.
Zie voor deze uitleg de verbinding met vers 39: degenen die niet in de ark waren, werden weggenomen door het oordeel.
De achtergelatenen konden na de zondvloed verder leven op de gereinigde aarde.
Zo zal het gelovig overblijfsel in de grote verdrukking als de Heer terugkomt deze gelovigen het duizendjarig Rijk binnen laten gaan; de ongelovigen zullen weggenomen worden om geoordeeld te worden.
Indertijd heb ik me wel eens bezig gehouden met de 70 jaarweken. Nu ben ik er ook weer eens ingedoken, omdat het hier ter sprake kwam. Er bestaat een heel schema van met prachtige elementen. Toch ben ik een beetje huiverig om het plan van God in een schema te zetten, hoewel het wel erg begrijpelijk daardoor wordt. Iemand in mijn omgeving was indertijd ook met die 70 weken bezig. Hij vertelde plm. 3 of 4 jaar geleden dat hij naar Israël zou gaan. Dat kon nog net want omstreeks Pasen zou hij verdwenen zijn. Hij gaat naar zo´n “Klein Haneveld gemeenschap”. Maar hij is nog steeds in ons dorp. Daarom werd ik huiverig voor die theorie.

quote:

Lukas 17:20
En op de vraag der Farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het Koninkrijk Gods komt niet zó, dat het te berekenen is;
Ik merk dat ik nu geen tijd meer heb. Ik kom er nog op terug.
offtopic:layout verbeterd
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2006, 06:42:34 pm door Priscilla en Aquila »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2006, 03:16:50 pm »
Zoals ik beloofd had, zou ik terugkomen op dit onderwerp. Ik schreef over een schema en heb op internet naar zo´n schema gezocht:

http://www.bijbels-panora...standen/Panorama%2005.PDF

Heel mooi vind ik bijv. wat er staat over Luc.19:41-44:

quote:

41 Toen hij Jeruzalem voor zich zag liggen, begon hij te huilen over het lot van de stad. 42 Hij zei: ‘Had ook jij op deze dag maar geweten wat vrede kan brengen! Maar dat blijft voor je verborgen, ook nu. 43 Want er zal een tijd komen dat je vijanden belegeringswerken tegen je oprichten, je omsingelen en je van alle kanten insluiten. 44 Ze zullen je met de grond gelijk maken en je kinderen verdelgen, en ze zullen geen steen op de andere laten, omdat je de tijd van Gods ontferming niet hebt herkend.’

Israël zou op deze dag –de 10e Nissan- het paaslam moeten binnenhalen.

Eigenlijk was de verwachting van Israël, dat Jezus toen daadwerkelijk koning zou worden, volgens deze uitleg, dus helemaal niet zo aards gedacht. Geen wonder dat ze “hosanna” riepen toen Jezus Jeruzalem binnen wilde rijden op een ezel. Dat was ook voorspeld.

quote:

Zach.9

9 Juich, Sion,
Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde!
Je koning is in aantocht,
bekleed met gerechtigheid en zege.
Nederig komt hij aanrijden op een ezel,
op een hengstveulen, het jong van een ezelin.

Maar hoe had het dan met het “paaslam” gemoeten, stel, dat de Joden hem hadden geaccepteerd. Was dan toen al het Vrederijk begonnen? Het zou toch niet gaan zonder Golgotha? En God wist dat het anders zou lopen, waardoor het heil naar de heidenen zou gaan. Gebeurde het alleen zo, opdat de Joden zich niet zouden kunnen verontschuldigen?

Ik mis in het schema het duizendjarig Vrederijk. Maar daar wordt in Daniël 9 ook niet over gesproken.

In de kerk wordt altijd de nadruk gelegd op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. En dat is ook bijbels. Jes. 65:17 en Openb. 21. Maar voor die tijd gebeuren er nog zoveel andere dingen. De opname van de gemeente, de grote verdrukking, het herstel van Israël en het duizendjarig rijk. Het is natuurlijk heel moeilijk aan te geven hoe dat precies allemaal in zijn werk gaat. En ik denk dan ook dat we voorzichtig moeten zijn met het trekken van conclusies.

Een vraag over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die me al langer heeft beziggehouden is: “hebben we inderdaad het eeuwige leven op de nieuwe aarde”?  Als we, zoals de kerk leert, afgaan op de komst van Jezus en daaropvolgend de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, kom in conflict met wat in Jes. 65: 20 wordt gesproken over deze nieuwe aarde:

….. want de jongeling zal als honderdjarige sterven, zelfs de zondaar zal eerst als honderdjarige door de vloek getroffen worden.

Ik zie wel dat er in dat hoofdstuk ook over Jeruzalem wordt gesproken. Misschien gaat het hier over twee zaken: de nieuwe aarde en het herstel van Israël: het Vrederijk. Dit komt ook in Zach. 8 vs 4-6 ter sprake. In Jesaja 65 lijkt het wel over één en dezelfde tijd te gaan.

Voorlopig laat ik het hierbij. Genoeg stof om over te discusseren dacht ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2006, 08:07:02 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 februari 2006 om 11:19:
Inderdaad een heel mooi beeld. Alleen wordt mbt Noach ook gesproken van een Noachitisch verbond, dat voor de hele aarde geldt. Terwijl het Mozaïsch verbond voor Israël bedoeld was.
Het letterlijke verbond van Noach - voor de hele aarde, moet je niet verwarren met een beeld in de geschiedenissen wat Noach geeft van het volk Israel.
Zo is het Mozaische verbond voor Israel, maar Mozes is bijvoorbeeld een beeld van de Middelaar: Jezus Christus die pleit voor zijn volk.
Zo is Adam een beeld van de oude mens in die zin dat in hem allen sterven.
Maar dezelfde Adam is in zijn verbintenis en het ontstaan van zijn vrouw Eva, een beeld van Christus.
Dus die beelden moet je los zien van de letterlijke betekenis.

quote:

Indertijd heb ik me wel eens bezig gehouden met de 70 jaarweken. Nu ben ik er ook weer eens ingedoken, omdat het hier ter sprake kwam. Er bestaat een heel schema van met prachtige elementen. Toch ben ik een beetje huiverig om het plan van God in een schema te zetten, hoewel het wel erg begrijpelijk daardoor wordt.
Die 70 jaarweken worden letterlijk zo genoemd; dat is dan een legitieme berekening wat mij betreft. Alleen kun je niet weten wanneer Christus terugkomt en kun je dus ook niet voorspellen wanneer de 70e week begint.

quote:

Iemand in mijn omgeving was indertijd ook met die 70 weken bezig. Hij vertelde plm. 3 of 4 jaar geleden dat hij naar Israël zou gaan. Dat kon nog net want omstreeks Pasen zou hij verdwenen zijn. Hij gaat naar zo´n “Klein Haneveld gemeenschap”. Maar hij is nog steeds in ons dorp. Daarom werd ik huiverig voor die theorie.
Tja, dat kan ik me voorstellen dat je dat niet echt geweldig vindt. :) Een echt voorbeeld van dat je het niet mag berekenen. En ook niet kunt berekenen.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 08:08:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2006, 12:50:20 am »

quote:

Zo heb je voor mij ook een mooie tip. :P

quote:

Heel mooi vind ik bijv. wat er staat over Luc.19:41-44:

[...]

Israël zou op deze dag –de 10e Nissan- het paaslam moeten binnenhalen.

Eigenlijk was de verwachting van Israël, dat Jezus toen daadwerkelijk koning zou worden, volgens deze uitleg, dus helemaal niet zo aards gedacht. Geen wonder dat ze “hosanna” riepen toen Jezus Jeruzalem binnen wilde rijden op een ezel. Dat was ook voorspeld.

Het probleem was niet dat ze Jezus als koning afwezen, maar dat ze Jezus als een ander soort koning wilden dan dat Hij was. Ze wilden wel dat Hij de Romeienen zou verdrijven maar bekering en wedergeboorte (wat Jezus aan Nicodemus uitlegde) vonden ze toch wel problematisch. Hun oren hoorden niet en hun hart was vet geworden.
Dit lees je toch in die tekst die je aanhaalt uit Lucas.

quote:

Maar hoe had het dan met het “paaslam” gemoeten, stel, dat de Joden hem hadden geaccepteerd. Was dan toen al het Vrederijk begonnen? Het zou toch niet gaan zonder Golgotha? En God wist dat het anders zou lopen, waardoor het heil naar de heidenen zou gaan. Gebeurde het alleen zo, opdat de Joden zich niet zouden kunnen verontschuldigen?

God wist natuurlijk dat ze Hem niet zouden aannemen als volk. Maar toch lees je dat dit Hem verdriet doet en dat Hij huilt om Jeruzalem. Het was natuurlijk ook een afsluiting van een tijdperk: de profeten waren gekomen die hadden ze niet gewild, en als laatste kwam de erfgenaam - maar die werd ook niet ontzien en uiteindelijk gedood.
En Jezus neemt dat niet als vanzelfsprekend maar 'gaat' toch voor het volk Israel. Totdat duidelijk wordt dat ze niet willen.
Als contrast staat na de intocht toch ook de geschiedenis van de verdrijving van de handelaars van het tempelplein:

46 en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: En mijn huis zal een bedehuis zijn, maar gij hebt het tot een rovershol gemaakt.....

quote:

Ik mis in het schema het duizendjarig Vrederijk. Maar daar wordt in Daniël 9 ook niet over gesproken.

Dat kan kloppen. :)
De 70 jaarweken bestrijken de tijd dat er met Israel wordt gehandeld totdat alles voor elkaar zal zijn, zo gezegd. En na de 70e jaarweek - de grote verdrukking (Matt 24 - Openbaring 4 t/m 19) zal het koninkrijk op aarde worden opgericht: Het duizendjarig Rijk - het vrederijk.
Dit lees je in Matt. 25 vanaf vers 31 en bv in vers 34 worden de 'schapen' gezegd dat ze het koninkrijk mogen mogen gaan -  en Openbaring 20.

quote:

In de kerk wordt altijd de nadruk gelegd op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. En dat is ook bijbels. Jes. 65:17 en Openb. 21. Maar voor die tijd gebeuren er nog zoveel andere dingen. De opname van de gemeente, de grote verdrukking, het herstel van Israël en het duizendjarig rijk. Het is natuurlijk heel moeilijk aan te geven hoe dat precies allemaal in zijn werk gaat. En ik denk dan ook dat we voorzichtig moeten zijn met het trekken van conclusies.

Ja. De kerk laat wat vooraf gaat aan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde a.h.w. buiten beschouwing. Dit is meer zoals Martha tegen Jezus zei: er komt een jongste dag waarop we geoordeeld worden en dan komt de nieuwe hemel en aarde.

Andere keer verder hierover.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2006, 04:26:40 pm »

quote:

Adinomis schreef op 25 februari 2006 om 15:16:

Een vraag over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die me al langer heeft beziggehouden is: “hebben we inderdaad het eeuwige leven op de nieuwe aarde”?  Als we, zoals de kerk leert, afgaan op de komst van Jezus en daaropvolgend de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, kom in conflict met wat in Jes. 65: 20 wordt gesproken over deze nieuwe aarde:

….. want de jongeling zal als honderdjarige sterven, zelfs de zondaar zal eerst als honderdjarige door de vloek getroffen worden.

Ik zie wel dat er in dat hoofdstuk ook over Jeruzalem wordt gesproken. Misschien gaat het hier over twee zaken: de nieuwe aarde en het herstel van Israël: het Vrederijk. Dit komt ook in Zach. 8 vs 4-6 ter sprake. In Jesaja 65 lijkt het wel over één en dezelfde tijd te gaan.
Ik zal proberen er wat over te zeggen. Zach 8 is idd het Vrederijk; het Joodse volk zal hier weer een centrale rol vervullen. Christus regeert vanuit Jerzualem - vanuit Jeruzalem zal ook de wet weer uitgaan en dan zoals God het had bedoeld tot zegen voor en over de gehele aarde.
Vandaar dat aan het eind van Zach 8 ook staat:

quote:

Zach 8
 20 Zo zegt de HERE der heerscharen: Wederom zullen er volken komen en inwoners van vele steden, 21 en de inwoners van de ene zullen zich begeven naar die van de andere, en zeggen: Laten wij toch heengaan om de gunst des HEREN af te smeken en om de HERE der heerscharen te zoeken; ook ik wil gaan. 22 Ja, vele natiën en machtige volken zullen komen om de HERE der heerscharen te Jeruzalem te zoeken en de gunst des HEREN af te smeken.
23 Zo zegt de HERE der heerscharen: In die dagen zullen tien mannen uit volken van allerlei taal vastgrijpen, ja vastgrijpen de slip van een Judeese man, en zeggen: wij willen met u gaan, want wij hebben gehoord, dat God met u is.
Dit zie je ook terug in Zach 14 nadat je leest tot ver 15 dat de Heer de volken die tegen Jeruzalem oprukten heeft verslagen (parallel met Op. 19 v.a. vers 11-20). Hierna begint de regering vanuit Jerzalem (parallel Op. 20:1-6)

quote:

Zach 14
 16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt,zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren. 17 Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, de HERE der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen, 18 en indien het geslacht der Egyptenaren niet zal heentrekken en komen, op wie geen (regen) valt, dan zal toch komen de plaag waarmee de HERE de volken zal treffen, die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren. 19 Dit zal de straf zijn van de Egyptenaren en van alle volken die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
20 Te dien dage zal op de bellen van de paarden staan: Den HERE heilig; en de potten in het huis des HEREN zullen zijn als de sprengbekkens vóór het altaar; 21 ja, alle potten in Jeruzalem en in Juda zullen de HERE der heerscharen heilig zijn, zodat alle offeraars kunnen komen en die gebruiken om daarin te koken.

Wat je hier ook ziet dat de Heer regeert en Zijn wetten gehoorzaamd moeten worden. Maar zelfs in het Vrederijk zullen er mensen zijn die niet luisteren en bv niet optrekken voor het Loofhuttenfeest. Dit komt omdat de mensen nog steeds zondig zijn al worden ze deze 1000 jaar niet verleid door de satan die dan gebonden is.
En in deze tijd geldt dan dat God straft op de ongehoorzaamheid in vergelijking met de tijd van het OT in Israel. Het oog om oog tand om tand. Vergelijk ook Jes. 60: 12.

En wij christenen zijn dan ook op aarde maar regeren mee vanuit Jerzuzalem - al kan ik me in de verste verte niet voorstellen hoe dat zal zijn. ;)

Over Jesaja 65:
Dit is idd ook een beschrijving van het vrederijk: men zal oud worden - maar er zal nog een zondaar zijn die door de vloek wordt getroffen - zoals ik in het vorige stukje beschreef. Dit kan dan ook niet over de nieuwe hemel en aarde gaan waar de zonde teniet is gedaan en alles volmaakt is.
Het is een mededeling in vers 17 dat er een nieuwe schepping zal komen. Verder gaat het nog over Jeruzalem en gebeoren worden en sterven.......

quote:

Jes. 65
 17 Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen. 18 Maar gij zult u verblijden en juichen voor eeuwig over hetgeen Ik schep, want zie, Ik schep Jeruzalem tot jubel en zijn volk tot blijdschap. 19 En Ik zal juichen over Jeruzalem en Mij verblijden over mijn volk. En daarin zal niet meer gehoord worden het geluid van geween of van geschreeuw. 20 Daar zal niet langer een zuigeling zijn, die slechts weinige dagen leeft, noch een grijsaard, die zijn dagen niet voleindigt, want de jongeling zal als honderdjarige sterven, zelfs de zondaar zal eerst als honderdjarige door de vloek getroffen worden.
21 Zij zullen huizen bouwen en die bewonen, wijngaarden planten en de vrucht daarvan eten; 22 zij zullen niet bouwen, opdat een ander er wone; zij zullen niet planten, opdat een ander het ete, want als de levensduur der bomen zal de leeftijd van mijn volk zijn en van het werk hunner handen zullen mijn uitverkorenen genieten. 23 Zij zullen niet tevergeefs zwoegen en geen kinderen voortbrengen tot een vroegtijdige dood, want zij zullen een door de HERE gezegend geslacht zijn, en hun nakomelingen met hen. 24 En het zal geschieden, dat Ik antwoorden zal, voordat zij roepen; terwijl zij nog spreken, zal Ik verhoren. 25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.

Wat de verwarring geeft is natuurlijk ook dat de gangbare verwachting is dat wij op de nieuwe aarde zullen leven als gelovigen uit deze tijd, en daar eeuwig zullen leven.
Hier zie je dat dat niet klopt met dit gedeelte en dit gaat dan ook over het vrederijk waar de volken zullen leven die in de 70e jaarweek Israel - één van mijn broeders - barmhartigheid hebben bewezen. (vergelijk Matt 25) En wij hebben een andere positie: we hebben al een verheerlijkt Lichaam en zullen niet meer huwen en ten huwelijk worden genomen. Wij hebben een hemelse bestemming en heersen met Christus die 1000 jaren en zijn niet meer onderworpen aan de zonde.

De dood zal er nog wel zijn maar als uitzondering. De bekeerde Israeliet zal niet meer sterven netzo min als kleine kinderen. Alleen als een vloek/straf op de zonde zal iemand sterven - en dan als een honderdjarige sterft, zal men het zien als een vroegtijdige dood.(vers 20)
De wetten zullen de Israelieten en de overige bekeerden dan in hun hart hebben en er zal onmiddelijke gebedsverhoring zijn. (vers 24)
Er is ook vrede in het dieren rijk (vers 25)

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde wordt in principe niet beschreven in het OT. Dat gaat namelijk over Gods wegen met Israel en het koninkrijk dat zal komen. Het gaat niet over de eeuwige toestand en je zult er dus ook geen info vinden over de hel etc. Alleen wordt er gezegd dat een mens na zijn dood in het dedenrijk zal zijn.
Een beschrijving van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde vinden we in Op. 21: 1-8.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 11:11:13 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2006, 08:38:55 pm »
Je uitleg vind ik erg mooi en goed onderbouwd. Ik print deze uit om te bewaren en te overdenken.

Bericht geplaatst op donderdag 23 februari 2006 00:14

quote:

P&A schreef:

-----------------------------

Matt 24:
NB in het engels staat er 'taken' en vanuit het grieks kun je vertalen: nemen. (Heb even de ISA nagekeken hierover. Er kan dus ook beter vertaald worden: weggenomen i.p.v. aangenomen. )

Ik heb ook even de ISA geraadpleegd. Het Griekse woord is niet hetzelfde, maar de Engelse vertaling is bij allebei gevormd met het werkwoord “take”, hoewel er bij vers 39 ook “lift” = optillen als eerste mogelijkheid is gegeven. Dat slaat duidelijk op de ark die boven het oordeel werd opgeheven.
De tweede mogelijkheid die wordt gegeven is “take away” = weggenomen. Dit past bij jouw uitleg.
Bij vers 40 (de twee vrouwen die aan het malen zijn) staat ook als mogelijkheid “beside gotten” = apart genomen. Dus echt duidelijker wordt het er niet van. Maar er is wel wat te zeggen voor jouw uitleg, temeer omdat je zegt dat er “meerdere lagen” zijn. In de Groot Nieuws vertaling (ook uit het origineel vertaald) staat inderdaad ook “weggenomen” in vers 40.

quote:

Voor Israel komt de Heer terug als de Zoon des mensen in heerlijkheid.
Zie ook deze benaming in de volgende verzen:

quote:

Matt 24:
43 Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. 44 Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen.
Dit sluit aan bij
quote:
hst 25:
31 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid

Jezus is voor ons toch ook “Zoon des mensen” ? Of moet de gemeente Hem zien als “Hoofd van de Gemeente”, de Bruidegom? Want dat is Hij dan weer niet voor Israël. Hoewel, ik heb ook wel eens de uitleg gehoord dat Israël de “bruid” zou zijn en dat is dan weer gegrond op Jer. 2:2 en het boek Hosea.

Bericht geplaatst op zondag 26 februari 2006 00:50 P&A

quote:

Het probleem was niet dat ze Jezus als koning afwezen, maar dat ze Jezus als een ander soort koning wilden dan dat Hij was. Ze wilden wel dat Hij de Romeienen zou verdrijven maar bekering en wedergeboorte (wat Jezus aan Nicodemus uitlegde) vonden ze toch wel problematisch. Hun oren hoorden niet en hun hart was vet geworden.
Dit lees je toch in die tekst die je aanhaalt uit Lucas.
God wist natuurlijk dat ze Hem niet zouden aannemen als volk. Maar toch lees je dat dit Hem verdriet doet en dat Hij huilt om Jeruzalem. Het was natuurlijk ook een afsluiting van een tijdperk: de profeten waren gekomen die hadden ze niet gewild, en als laatste kwam de erfgenaam - maar die werd ook niet ontzien en uiteindelijk gedood.
En Jezus neemt dat niet als vanzelfsprekend maar 'gaat' toch voor het volk Israel. Totdat duidelijk wordt dat ze niet willen.
Als contrast staat na de intocht toch ook de geschiedenis van de verdrijving van de handelaars van het tempelplein:

Niettemin vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn, als de Joden Jezus wel hadden aangenomen als hun Verlosser. Ook dan zou het offer op Golgotha nodig zijn geweest. Het is natuurlijk een theoretische vraag, die voortkomt uit mijn menselijke beoordeling. Was deze gang van zaken nodig om duidelijk te maken wat er in Israël aan de hand was? Een soort “ontmaskering”?

quote:

46 en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: En mijn huis zal een bedehuis zijn, maar gij hebt het tot een rovershol gemaakt.....

Grappig, in één van de door jou aanbevolen bijbelgedeelten (Zach. 14) over het Vrederijk las ik:
21 Alle kookpotten in Jeruzalem en Juda zullen aan de HEER van de hemelse machten gewijd zijn; ieder die wil offeren, kan ze gebruiken om er zijn offer in te bereiden. Als die tijd aanbreekt, zullen er nooit meer handelaars zitten in de tempel van de HEER van de hemelse machten.

quote:

Ja. De kerk laat wat vooraf gaat aan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde a.h.w. buiten beschouwing. Dit is meer zoals Martha tegen Jezus zei: er komt een jongste dag waarop we geoordeeld worden en dan komt de nieuwe hemel en aarde.

Dat Martha refereerde aan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, kwam natuurlijk omdat de opwekking van Lazarus ter sprake kwam. Maar zij zal toch ook het Koningschap van de Messias in het Vrederijk verwacht hebben.

P&A schreef:

quote:

En in deze tijd geldt dan dat God straft op de ongehoorzaamheid in vergelijking met de tijd van het OT in Israel. Het oog om oog tand om tand. Vergelijk ook Jes. 60: 12.

Kun je dan in deze tijd en in het NT niet zeggen dat God ongehoorzaamheid straft? We hebben het onlangs in dit forum nog gehad
over de zieken en de zwakken, tengevolge van een oneigenlijk gebruik van het Avondmaal.

quote:

25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.

Ik heb deze tekst altijd in verband gebracht met de nieuwe aarde. Maar dan zal dit ook wel werkelijkheid zijn.

quote:

De wetten zullen de Israëlieten en de overige bekeerden dan in hun hart hebben en er zal onmiddellijke gebedsverhoring zijn. (vers 24)

Dat is ook aan ons beloofd in Joh. 14:13 en Joh. 15:7

De vergelijking van Adam die in zijn verbintenis en het ontstaan van zijn vrouw Eva,  het beeld is van Christus had ik nog nooit gehoord. Maar ik vond het erg mooi!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 28, 2006, 12:15:38 am »

quote:

Adinomis schreef op 27 februari 2006 om 20:38:
Je uitleg vind ik erg mooi en goed onderbouwd. Ik print deze uit om te bewaren en te overdenken.

Bedankt voor het compliment; het is zo'n groot onderwerp dat het wel moeilijk is om me te beperken en toch de lijn goed uit te zetten. Ben blij dat het voor jou goed te volgen is en idd Neem het niet van mij aan maar doe als de Bereers uit hand. 17. ;)

quote:

Jezus is voor ons toch ook “Zoon des mensen” ? Of moet de gemeente Hem zien als “Hoofd van de Gemeente”, de Bruidegom? Want dat is Hij dan weer niet voor Israël. Hoewel, ik heb ook wel eens de uitleg gehoord dat Israël de “bruid” zou zijn en dat is dan weer gegrond op Jer. 2:2 en het boek Hosea.
De Gemeente zegt: de Geest en de bruid zeggen kom, en vieren de bruiloft van het Lam voordat ze naar de aarde komen om het koningschap te aanvaarden. (Op. 19)

De komst als de Zoon des mensen is de komst in heerlijkheid en voor ieder zichtbaar. En wel: met de heiligen en dat zijn wij.
Dit kun je ook vanuit het NT zien:

quote:

Koll 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Rom. 8
17....  immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ookte delen in zijn verheerlijking.
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.

De opname van de Gemeente is niet zichtbaar voor de wereld. Opeens zijn er mensen verdwenen en men weet niet waar ze gebleven zijn. Heel anders zal dit zijn bij de komst van Jezus op de Olijfberg. Dat is een komst waarbij de heerlijkheid zichtbaar zal zijn.
Een mooie tekst die ik een heel apart accent aan deze gebeurtenis geeft is deze:

quote:

1 Tess 2
 19 Want wie is onze hoop of blijdschap of erekrans voor onze Here Jezus bij zijn komst, wie anders dan gij? 20 Ja, gij zijt onze eer en blijdschap.

In die zin, dat je dit uit kan leggen als: dat wij bij Hem zijn als Hij komt. Als zijn loon/erekrans (vergel. Op. 22: 12 - een komst ter vergelding)

quote:

Judas
14 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met zijn heilige tienduizenden, 15 om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Ook is dit wat je in beeld ziet gebeuren in Op. 19:

quote:

Op. 19
11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan.

Wij zijn hierbij aanwezig en niet meer als mensen op aarde - maar als verheerlijkte mensen die delen in de heerlijkheid van degene die op het witte paard zit.
En wij zullen met Hem verschijnen maar ook met Hem heersen:

quote:

2 Tim 2,12
indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen

Op. 20:
4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven
...
 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

Over het oordelen dat we ook met Christus zullen doen, lees je ook hier:

quote:

1 Kor 6,2
Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak?,3
Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?

Misschien een beetje veel teksten maar ik kwam van het één in het ander.
Wat ik wilde aangeven: met Christus gestorven en begraven en opgestaan zijn betekent ook dat je met Hem
- verheerlijkt bent,
- met Hem verschijnt
- met Hem als koningen heerst
- met Hem oordeelt

Dat is de positie die wij hebben als de bruid van het Lam. We zijn één met Hem.

Ook het OT geeft dit aan:

quote:

Dan 7
 13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.
...
17 die grote dieren, die vier, zijn vier koningen die uit de aarde zullen opkomen; 18 daarna zullen de heiligen des Allerhoogsten het koningschap ontvangen, en zij zullen het koningschap bezitten tot in eeuwigheid, ja, tot in eeuwigheid der eeuwigheden
...
26 dan zal de vierschaar zich nederzetten, en men zal hem de heerschappij ontnemen en hem verdelgen en vernietigen tot het einde. 27 En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen des Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.

Hier zie je de term mensenzoon wat doet denken aan: Zoon des mensen. :) En wel i.v.m. met koninschap ook voor de heiligen des Allerhoogsten.

En ook mooi is:

quote:

Zach. 14
 En de HERE, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem

Waar gesproken wordt over de komst op de Olijfberg - met de heiligen.
Die berg splijt dan middendoor zodat de joden kunnen vluchten en zich daar verbergen.
Ook hierover lees je in Zach. 12: de strijd om Israel te bevrijden en dan zien ze die ze doorstoken hebben.
Dit lees je ook in Matt. 24.

quote:

Matt 24
 27 Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.
29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.

Duidelijk en voor ieder zichtbaar....
Zo weer even genoeg informatie. Het is dan haast te veel misschien. Dus stop ik maar even.
Het gaat me om de lijn aan te geven. En dan als ik bezig ben zie ik hoeveel er bv ook in de brieven van het NT hierover staat.
Dat is wel mooi. Een andere keer verder. :)
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2006, 10:43:26 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2006, 06:08:43 pm »

quote:

Niettemin vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn, als de Joden Jezus wel hadden aangenomen als hun Verlosser. Ook dan zou het offer op Golgotha nodig zijn geweest. Het is natuurlijk een theoretische vraag, die voortkomt uit mijn menselijke beoordeling.

Het is natuurlijk een hypothetische vraag maar ik denk idd dat dan het Vrederijk al was aangebroken.
Hierover lees je ook in Handelingen na de opstanding en de hemelvaart wordt de Heilige Geest uitgestort. En handelingen is eigenlijk nog een bijbelboek gericht op de Joden. Lees maar eens de toespraken van Petrus en Stefanus. Over de Joden en hun geschiedenis en waarom ze de Heer aan zouden moeten nemen. En zelfs dan wordt nog één keer dit heil hen aangeboden als laatste mogelijkheid:

quote:

Hand. 3
17 En nu, broeders, ik weet, dat gij uit onkunde hebt gehandeld, gelijk ook uw oversten; 18 maar zo heeft God in vervulling doen gaan wat Hij bij monde van alle profeten tevoren geboodschapt had, dat zijn Christus moest lijden. 19 Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, 20 en Hij de Christus, die voor u tevoren bestemd was, Jezus, zende; 21 Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher.

Petrus geeft aan dat God de profeten in vervulling heeft doen gaan, doordat zij Jezus hebben gedood.
Maar als ze Hem nu als Joods volk aannemen, (in Hand. 3) dan zal de tijd van 'verademing' aanbreken en wordt Jezus door weer door God naar de aarde gezonden, de Christus die voor u bestemd was...om koning te worden.
Dan was het Koninkrijk toen in handelingen 3 opgericht.
De tijd van verademing wordt het hier genoemd, een term uit het OT.

Het NT begint met het evangelie van Mattheus. Daar wordt Jezus aangekondigd als de Koning der Joden. Het koninkrijk is nabij. En Hij wordt ingehaald als de koning der Joden, en gekruisigd als de Koning der Joden.
Dat was de eerste missie. Anders had Jezus zich ook niet beperkt tot het land en de verloren schapen van Israel.
Johannes de Doper is niet voor niets de heraut van de koning die het koninkrijk aankondigt:

quote:

Matt 3
 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden.

En nadat Johannes overgeleverd is, heeft Jezus dezelfde boodschap voor het volk Israel in hst. 4: 17.

In Matteüs 10 zendt Jezus de dicipelen uit om dit konkrijk te prediken en zegt dat zij niet alle steden van Israël rond zullen komen voordat hij terugkomt:

quote:

Matt 10
vers 5-8 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.
[...]
vers 21-23
Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.

Het alleen voor Israel gezonden zijn, zegt Jezus ook aan de Kananese vrouw in Matt 15.

Deze speciale boodschap voor de Joden, namelijk dat het aardse koninkrijk zou worden opgericht, is opgeschort vanwege het niet aannemen door het volk van Israel.
En ging het evangelie in iets gewijzigde vorm naar de heidenen: geen aards koninkrijk voor ons maar een hemelse roeping en bestemming voor de gelovigen uit de heidenen: de Gemeente (vergel. Efeze 3 waar Paulus dit geheim uitlegt)

De Joden zullen echter als de Gemeente voltallig is, weer Gods volk op aarde zijn, waar dan weer het evangelie van het Koninkrijk wordt verkondigd. En dat is dan weer de 70e jaarweek waar God met Israel bezig is.

Want: vers 23 Als de Zoon de mensen zal komen en het Koningschap aanvaardt, dan zal dit evangelie weer in de steden van Israël gebracht zijn.
Israël zal hun koning ook aannemen. (Dit Matt. 10: 21-23 is dus een gedeelte wat profetisch is)
Degenen die in die 70e jaarweek het koninkrijk zullen prediken, zijn ook Joden - zoals de 12 discipelen uitgezonden werden door Jezus, en zij zullen dezelfde boodschap hebben.
Dit lees je in Matt. 24 (parallel: citaat uit Matt. 10: 21-23)

quote:

Matt. 24
 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.
Het niet aannemen door de Joden als volk, daarover lees je ook in Mattheus. Het is dan duidelijk dat ze niet willen horen. En dat is het moment waarop Jezus over het koninkrijk gaat spreken in gelijkenissen zodat ze het niet meer kunnen verstaan.

In Matt 8 zie je bv dat Jezus aangeeft dat de hoofdman te Kapernaum een groot geloof heeft zoals Hij in heel Israel niet heeft gevonden.
En aansluitend:

quote:

Matt 8
11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen; 12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

De kinderen van het koninkrijk zijn de Joden die verhard zijn en 'een ongelovig en boos geslacht' worden genoemd. Hier komt al naar voren dat er niet veel geloof is in Israel.
Zij hadden meer met de tekenen en wonderen die ze wilden zien.

In hst 11 is het ook Johannes die twijfelt en vraagt of Jezus was die komen zou. Het antwoord van Jezus is het volgende: dat er vele zieken genezen, doden worden opgewekt etc. Die dingen waren namelijk ook voorspeld dat ze zouden volgen bij de oprichting van het koninkrijk en in die zin heeft dit te maken met het aardse koninkrijk wat opgericht zal worden. Ziekte en dood horen bij de vloek die de schepping heeft getroffen door de zondeval. En zoals we al zagen in Zach. is het zo dat als het Vrederijk er zal zijn, de vloek zal worden opgeheven en een kind kan spelen bij het hol van een adder. etc.

quote:

Adinomis schreef
 Was deze gang van zaken nodig om duidelijk te maken wat er in Israël aan de hand was? Een soort “ontmaskering”?

Toch is het dankzij het vallen van de Joden, dat wij als heidenen aan de beurt kwamen....
Zie hiervoor Rom. 9-11. (bv: Hst 11: 28: 28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.)
En Hand. 15 heeft het ook over de vervallen hut van David die weer zal worden opgericht.
God houdt Zijn volgorde aan: eerst de Jood en dan de Griek.

En het wordt wel duidelijk wat er in hun hart leeft (hiermee wil ik niet zeggen dat wij zo perfect zijn - als deze dingen zijn ook in mijn hart te vinden, ik ben niet beter) en hier lees je in Matt 11 :16 Doch waarmede zal Ik dit geslacht vergelijken? -de strafrede tegen de tijdgenoten dat ze niet hebben geloofd: Johannes is gekomen, niet etende en niet drinkende, en zij zeggen: Hij heeft een boze geest. De Zoon des mensen is gekomen, wèl etende en drinkende, en zij zeggen: een vraatzuchtig mens en een wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars.

Dit is het punt waarop de omslag al enigszins plaats vindt naar het spreken in geheimenissen/gelijkenissen, vanwege hun ongeloof. Het is van nu aan niet meer voor het geheel maar de enkeling die wil kan horen....

quote:

Matt 11
25 Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. 26 Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.

Dan lees je ook in het volgende hoofdstuk dat Hij niet meer bekend wil hebben wat Hij heeft gedaan (Hst. 12 vers 16) en het oordeel over het boze geslacht dat een teken wil (vers 39)

En hoodstuk 13 begint in vers 1 met de volgende opmerking die een diepere zin heeft - Israel is ' het huis' -en komt de boodschap niet meer rechtstreeks maar in gelijkenissen:

quote:

Matt 13
1 Op die dag ging Jezus het huis uit en Hij zat bij de zee.
....
13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen.
15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.

Hij zegt Israel als volk, als het ware vaarwel.

Over de oprichting van het rijk, dat ging toen niet door - maar de tijd zal komen dat het alsnog vervuld zal worden:

quote:

Matt 23:
 36 Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!
Een wetenswaardigheid i.v.m. de 'ontmaskering' van de Joden die Jezus niet wilden aannemen: Toen het voorhangsel scheurde bij het sterven van de Heer, was het duidelijk dat de weg open was naar God toe. Maar ook duidelijk was dat er in het Heilige der Heilige wat toen zichtbaar werd niets stond - de ark stond er al niet meer; het Jodendom was een lege godsdienst geworden.

quote:

Adinomis schreef
Grappig, in één van de door jou aanbevolen bijbelgedeelten (Zach. 14) over het Vrederijk las ik:
21 Alle kookpotten in Jeruzalem en Juda zullen aan de HEER van de hemelse machten gewijd zijn; ieder die wil offeren, kan ze gebruiken om er zijn offer in te bereiden. Als die tijd aanbreekt, zullen er nooit meer handelaars zitten in de tempel van de HEER van de hemelse machten.

Mooi zeg. :)
Dat zijn dingen die ik nu ook leer als ik hiermee bezig ben.

Maar...... er vormt zich een rij van kinderen die nu ook eens op de computer willen. Dus een andere keer weer verder.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 10:58:11 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2006, 11:14:53 pm »

quote:

Kun je dan in deze tijd en in het NT niet zeggen dat God ongehoorzaamheid straft? We hebben het onlangs in dit forum nog gehad
over de zieken en de zwakken, tengevolge van een oneigenlijk gebruik van het Avondmaal.
Straffen zoals in het OT is meer een onmiddelijke vergelding over een zonde. Zoals in de woestijn mensen door de aarde werden verzwolgen omdat er iets was gebeurd wat niet klopte. Of Gehazi die oneerlijk was geweest en daarom terstond de melaatsheid kreeg als straf van God - terwijl Naaman er net van genezen was.
In het NT is er straf als een tuchtiging - om mensen tot inkeer te brengen. In het OT is het de vergelding en dat zal in het Vrederijk ook zo zijn: het wordt de vloek genoemd.
Vergelijk deze tekst:

Deut 11,28
maar vloek, indien gij naar de geboden van de HERE, uw God, niet luistert en afwijkt van de weg die ik u heden gebied, door het achterna lopen van andere goden, die gij niet gekend hebt.

quote:

Dat is ook aan ons beloofd in Joh. 14:13 en Joh. 15:7

Ik denk dat wij wel gebedsverhoringen hebben, maar niet altijd onmiddelijk.
En dat gebeurd hier wel:

Jes. 65
24 En het zal geschieden, dat Ik antwoorden zal, voordat zij roepen; terwijl zij nog spreken, zal Ik verhoren.

quote:

De vergelijking van Adam die in zijn verbintenis en het ontstaan van zijn vrouw Eva,  het beeld is van Christus had ik nog nooit gehoord. Maar ik vond het erg mooi!

Lees maar eens Efeze 5 en dan in de Statenvertaling. De NBG laat namelijk een gedeelte weg van vers 30 wat er wel staat in de grondtekst en in Genesis ook terugkomt: vlees van mijn vlees en been van mijn gebeente.
Maar een mooie parallel.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 11:27:53 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2006, 11:56:17 pm »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb veel te bestuderen. Ik ben me er ook van bewust dat ik geen dingen op gezag van mensen moet aannemen. Gods Woord en Geest moeten me daarin bevestigen. En deze materie kan gauw leiden tot speculaties die boven Gods Woord uitgaan. Daarom heb ik het altijd een beetje van me af gehouden. Als ik Openbaringen las, hoopte ik dat het bekend zijn met het geschrevene, me de dingen zou doen herkennen als ze inderdaad in vervulling zouden gaan. Maar ik begreep er niet veel van.

quote:

Misschien een beetje veel teksten maar ik kwam van het één in het ander.
Wat ik wilde aangeven: met Christus gestorven en begraven en opgestaan zijn betekent ook dat je met Hem
- verheerlijkt bent,
- met Hem verschijnt
- met Hem als koningen heerst
- met Hem oordeelt

Dat is de positie die wij hebben als de bruid van het Lam. We zijn één met Hem.
Dit is weer zoiets moois, wat me heel erg aanspreekt. Ik ben ervan doordrongen dat alles wat we van God ontvangen, een delen is in datgene wat Jezus voor ons heeft verworven. Maar ik bleef inderdaad steken in het “met Christus gestorven en begraven en opgestaan zijn”, waaraan ik dan nog toevoegde:”een plaats in de hemelse gewesten”.

quote:

6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,

maar verder ging ik niet……. Ik stond er niet bij stil, maar inderdaad, dit hoort er ook bij!
Over de volgende tekst heb ik een vraag:

quote:

Daniël [edit: hst 7 - P&A]:
26 dan zal de vierschaar zich nederzetten, en men zal hem de heerschappij ontnemen en hem verdelgen en vernietigen tot het einde. 27 En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen des Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.

Is dit koningschap nu eeuwig? Volgens bovenstaande tekst en andere teksten in Daniël wel. In Op. 20 wordt gesproken over een koningschap gedurende het duizendjarig Vrederijk.
In 1 Kor.15 wordt ook iets anders gezegd:

quote:

23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;    
24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.    
25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.    
26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood,    
27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft.    
28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.    

Nu krijg ik even een gevoel, dat het ophoudt. Dat is natuurlijk niet zo, maar het doet me een beetje denken aan het Nirwana. Je lost (in Christus) op in de goddelijkheid. Dat is ook het Soefisme. Ik geloof niet dat het zo is. Het zal ook wel zoiets zijn als “Hij moet wassen en ik moet minder worden”. De vervulling met God zal wel iets heel moois zijn. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Het volgende wat je schreef, was ook weer nieuw voor me. Dat de weg naar God open was wordt gesymboliseerd door het gescheurde gordijn, maar dat daarachter geen ark stond, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Natuurlijk wist ik dat de ark er niet was, maar daaraan verbond ik geen betekenis.

quote:

Een wetenswaardigheid i.v.m. de 'ontmaskering' van de Joden die Jezus niet wilden aannemen: Toen het voorhangsel scheurde bij het sterven van de Heer, was het duidelijk dat de weg open was naar God toe. Maar ook duidelijk was dat er in het Heilige der Heilige wat toen zichtbaar werd niets stond - de ark stond er al niet meer; het Jodendom was een lege godsdienst geworden.
Ik heb heel wat informatie te verwerken. Ik zag net dat er alweer een nieuwe posting van je was. Ik ga ermee aan de slag en eventuele vragen zet ik t.z.t. weer in het forum. Alvast bedankt. O-)
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2006, 12:03:12 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2006, 10:46:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 01 maart 2006 om 23:56:
 Als ik Openbaringen las, hoopte ik dat het bekend zijn met het geschrevene, me de dingen zou doen herkennen als ze inderdaad in vervulling zouden gaan. Maar ik begreep er niet veel van.
De dingen die ik herken zijn meer voorboden van... Zoals het persoonlijke nummer en een chip die je in je hand zou kunnen laten aanbrengen.

quote:

Over de volgende tekst heb ik een vraag:

Daniël 7:

Is dit koningschap nu eeuwig? Volgens bovenstaande tekst en andere teksten in Daniël wel. In Op. 20 wordt gesproken over een koningschap gedurende het duizendjarig Vrederijk.

Christus regeert duizend jaar. Maar dan wordt Hij niet afgezet ofzo maar geeft zijn koningschap over aan de Vader. Het koninkrijk houdt daarmee niet op. Het zal voortgezet worden in de nieuwe toestand als alles volmaakt zal zijn op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
En het is voor ons natuurlijk niet te vatten hoe dat in z'n werk gaat en het is: Christus en de Vader zijn ook één. Wat dat betreft blijft het hetzelfde koningschap.

quote:

In 1 Kor.15 wordt ook iets anders gezegd:

24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.
...
28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Nu krijg ik even een gevoel, dat het ophoudt. Dat is natuurlijk niet zo, maar het doet me een beetje denken aan het Nirwana. Je lost (in Christus) op in de goddelijkheid. Dat is ook het Soefisme. Ik geloof niet dat het zo is. Het zal ook wel zoiets zijn als “Hij moet wassen en ik moet minder worden”. De vervulling met God zal wel iets heel moois zijn. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Het 'God zij alles in allen' is ook geen gemakkelijke uitdrukking en moeilijk wat je je daarbij voor moet stellen.
Ik las een tekst in Efeze 1 die het hier ook over heeft:

vers 10
om, ter voorbereiding van de volheid der tijden,

(1 Kor. 15: 24 wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt,-28 het God is alles in allen)

al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten,
(duizendjarig rijk- vergel.  1 Kor. 15:25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.- 28 Wanneer alles Hem onderworpen is)

De volheid der tijden wil ook zeggen dat er geen tijd meer hoeft te zijn waarin er iets moet gebeuren om tot de volmaaktheid te komen; het is volmaakt en God heeft Zijn doel bereikt.
Er is een volk op de nieuwe aarde dat leeft zoals God het heeft bedoeld en er is een hemels volk dat speciaal het eigendom is van het Lam en een hemelse taak heeft.

Hoe het op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal zijn, is iets wat eigenlijk boven ons bevattingsvermogen uitgaat: het is van een 'andere orde'.
Je zou het kunnen vergelijken met het opstandingslichaam: het is nieuw en hoort bij de nieuwe mens maar je bent niet een andere persoon geworden; Jezus was ook herkenbaar voor Zijn dicipelen maar Hij had een lichaam gekregen wat niet meer van deze schepping was. Zo anders dat wij het eigenlijk niet kunnen voorstellen.
Daarom staat er ook niet veel over in de bijbel. Eigenlijk alleen dit gedeelte:

quote:

Openbaring 21
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer.

Tussen de oude en nieuwe hemel en aarde is er een voortbestaan maar op een hele andere manier. Zoals de korrel en de aar verschillen en andere eigenschappen hebben.
Deze nieuwe aarde heeft bv geen zee meer nodig. Dit kan letterlijk zijn maar ook figuurlijk worden bedoeld. De zee wordt als beeld wel gebruikt voor 'de volken' of ook de plaats waar het 'Beest' uit opkwam/waar veel doden uit gegeven werden - niet zo positief dus - vergel. Jes. 57:20 en Ps. 65:8: de zee zijn de goddelozen.

quote:

vers 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.
Hier is niet meer sprake van het oude Jeruzalem, maar alleen van het nieuwe Jeruzalem. Dit is niet de woonplaats van de Gemeente maar stelt de Gemeente voor, is de Gemeente zoals blijkt uit vers 9. Daar wordt deze stad  beschreven zoals zij in het Vrederijk ook op aarde zal neerdalen.
Voor eeuwig zullen we de bruid, de vrouw van het Lam zijn en Zijn heerlijkheid laten zien.

quote:

vers 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn,
Over Israel
- Hier wordt niet meer gesproken van Jehova wat de naam is mbt tot het aardse volk Israel. De volken zullen er niet meer zijn als natien - dat was een vloek bij de torenbouw van Babel.
- Ieder is hier gelijk: het zijn allemaal gelovigen ('bij de mensen'-) waarbij ook geen onderscheid meer is tussen Jood en niet-Jood. Israel is een volk met een koninkrijk vanaf de grondlegging der wereld; dit zal er op de nieuwe aarde niet meer zijn.
Over de Gemeente
- Het enige onderscheid is: de Gemeente - het volk van vóór de grondlegging der wereld en staat in die zin boven de tijdelijke geschiedenis van de aarde.
Wij vormen dan als het ware een verbinding tussen de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: het nieuwe Jerzualem daalt neer vanuit de hemel en wordt beschreven als een tent/tabernakel waarin God bij de mensen woont. (vergelijk de ladder naar de hemel bij Jakob)
Aan die uitdrukking 'tent' kun je zien dat de aarde niet onze vaste woonplaats is - dat is de hemelse tempel: 11: 19 - 13: 6 - 15: 5-8 en 21: 22.  
(Het nieuwe Jeruzalem wordt beschreven vanaf vers 9 en laat zo in beeld zien wat de eigenschappen van haar zijn.)

quote:

vers 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.
vers 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig.
De nieuwe hemel en aarde kunnen we haast alleen beschrijven door aan te geven wat er niet meer zal zijn: de kenmerken van de tegenwoordige wereld - het negatieve.
Er zal gerechtigheid wonen.

quote:

vers 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. vers 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn.

Dit geldt voor ieder die de zijde van het Lam heeft gekozen. Vergel. Op. 15: 1-4 en 18:4.
En 2 Kor. 6: 17 e.v.

quote:

vers 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Dat is de andere kant. De zonde is tenietgedaan en zal niet meer gevonden worden.

Maar dit alles is wel één van de moelijkste dingen om te begrijpen. Echt om op je in te laten werken. Er zijn ook niet veel details - het zijn grote lijnen.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2006, 09:01:06 am door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2006, 10:30:15 pm »

quote:

De vergelijking van Adam die in zijn verbintenis en het ontstaan van zijn vrouw Eva, het beeld is van Christus had ik nog nooit gehoord. Maar ik vond het erg mooi!

quote:

Lees maar eens Efeze 5 en dan in de Statenvertaling. De NBG laat namelijk een gedeelte weg van vers 30 wat er wel staat in de grondtekst en in Genesis ook terugkomt: vlees van mijn vlees en been van mijn gebeente.
Maar een mooie parallel.
Inderdaad hel mooi. Klopt met SV, maar ik heb ook bij ISA gekeken en daar stond het niet in de Griekse grondtekst. Wel weer in de King James Vertaling (av) op die site, in de  rechter kolom. Niettemin vind ik het een mooie gedachte.

quote:

Christus regeert duizend jaar. Maar dan wordt Hij niet afgezet ofzo maar geeft zijn koningschap over aan de Vader. Het koninkrijk houdt daarmee niet op. Het zal voortgezet worden in de nieuwe toestand als alles volmaakt zal zijn op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
En het is voor ons natuurlijk niet te vatten hoe dat in z'n werk gaat en het is: Christus en de Vader zijn ook één. Wat dat betreft blijft het hetzelfde koningschap.

Als Christus die duizend jaar regeert, dan zijn wij in de hemel om met Hem te regeren. Dan is Hij weer lijfelijk op de aarde en wij in de hemel. En we hadden toch de Bruiloft van het Lam? Haal ik nu dingen door elkaar, of kan dit allemaal inderdaad tegelijkertijd?

quote:

De volheid der tijden wil ook zeggen dat er geen tijd meer hoeft te zijn waarin er iets moet gebeuren om tot de volmaaktheid te komen; het is volmaakt en God heeft Zijn doel bereikt.
Er is een volk op de nieuwe aarde dat leeft zoals God het heeft bedoeld en er is een hemels volk dat speciaal het eigendom is van het Lam en een hemelse taak heeft.
Blijft die scheiding er dan van een volk op de nieuwe aarde en een hemels volk? Is dat niet tijdelijk? Er staat ook in de bijbel dat de hemel op aarde zal nederdalen. Dan is er toch geen scheiding meer?  Dus de gemeente komt wel op de nieuwe aarde, maar in een hemelse gedaante als Bruid van het Lam, volgens deze uitleg. Ik vraag me af of de gelovigen uit de Joden en uit de wereld dan nog broeders en zusters zijn. Waarschijnlijk niet. Maar ik weet het, alles is dan zo anders dat we het ons niet kunnen voorstellen.

quote:

1 Kor. 2
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’
Rom. 8
18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard.

quote:

vers 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.
Hier is niet meer sprake van het oude Jeruzalem, maar alleen van het nieuwe Jeruzalem. Dit is niet de woonplaats van de Gemeente maar stelt de Gemeente voor, is de Gemeente zoals blijkt uit vers 9. Daar wordt deze stad beschreven zoals zij in het Vrederijk ook op aarde zal neerdalen.
Voor eeuwig zullen we de bruid, de vrouw van het Lam zijn en Zijn heerlijkheid laten zien.
Toch een hele mooie positie, bruid, de vrouw van het Lam.

quote:

Over Israel
- Hier wordt niet meer gesproken van Jehova wat de naam is mbt tot het aardse volk Israel.
Heb je hiervoor bijbelse onderbouwing? Met Jehova is toch Jaweh bedoeld. Die naam is aan Mozes bekend gemaakt. Maar dat betekent toch niet dat wij die naam niet moeten gebruiken?

quote:

De volken zullen er niet meer zijn als natien - dat was een vloek bij de torenbouw van Babel.
Dat realiseer ik me nu ook. Oppervlakkig gedacht ging het alleen om de “spraakverwarring”.  Dus een hemelse “globalisering”. Het lijkt me toe dat de Satan dat hier en nu op zijn wijze probeert te realiseren.

quote:

Israel is een volk met een koninkrijk vanaf de grondlegging der wereld; dit zal er op de nieuwe aarde niet meer zijn.
Over de Gemeente
- Het enige onderscheid is: de Gemeente - het volk van vóór de grondlegging der wereld en staat in die zin boven de tijdelijke geschiedenis van de aarde.
Van de gemeente lees ik dat inderdaad in Ef. 1:4, maar van Israël kon ik het niet vinden.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2006, 01:30:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 maart 2006 om 18:08:
Petrus geeft aan dat God de profeten in vervulling heeft doen gaan, doordat zij Jezus hebben gedood.
Maar als ze Hem nu als Joods volk aannemen, (in Hand. 3) dan zal de tijd van 'verademing' aanbreken en wordt Jezus door weer door God naar de aarde gezonden, de Christus die voor u bestemd was...om koning te worden.
Dan was het Koninkrijk toen in handelingen 3 opgericht.
De tijd van verademing wordt het hier genoemd, een term uit het OT.

Zo heb ik Hand. 3 nog nooit gelezen. Maar het kan idd zo zijn. Ik heb de term "tijd van verademing" niet in het OT kunnen vinden.

Vandaag vierden we Avondmaal in de kerk. Omdat ik de afgelopen tijd me nogal heb beziggehouden met de eindtijd, had de avondmaalsviering een extra dimensie. Alleen vroeg ik me hierbij af wat Jezus nu bedoelde toen hij zei: "vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is." Luc. 22:18. Ik zie de Avondmaalsviering ook als een heenwijzing naar de bruiloft van het Lam. Maar deze tekst lijkt te verwijzen naar het Vrederijk.

Omdat ik veel contact met met mensen uit het Midden Oosten, weet ik dat daar een gangbare gedachte is, dat de "Zionisten" in het geheim een wereldregering aan het voorbereiden zijn. Vandaar ook mede de grote haat en het wantrouwen in de richting van de Joden. Ik neem aan dat deze verwachting een Satanische interpretatie is van het Duizendjarig Vrederijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 06, 2006, 12:15:17 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 maart 2006 om 13:30:
[...]

Zo heb ik Hand. 3 nog nooit gelezen. Maar het kan idd zo zijn. Ik heb de term "tijd van verademing" niet in het OT kunnen vinden.

Het wordt genoemd in:

Jes. 28
11 Voorwaar, door mensen die een onverstaanbare taal spreken, en in een vreemde tongval zal tot dit volk spreken Hij, die tot hen gezegd heeft: 12 Dit is de rust, geeft de vermoeide rust, en dit is de verademing – maar zij wilden niet horen.

Dit heeft als ik de context bekijk ook te maken met de boodschap aan de Joden in handelingen bv. Het teken van de tongen waarin in vreemde talen het evangelie werd gebracht, moest de Joden duidelijk maken dat God vanaf die tijd naar de heidenen ging met het aanbieden van het heil. Omdat zij niet wilden horen. In handelingen 3 hadden ze nog de kans om gehoor te geven aan die oproep.
(Dit wordt ook aangehaald in 1 Kor. 14:  21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen) (en wel de ongelovige Joden)

quote:

Vandaag vierden we Avondmaal in de kerk. Omdat ik de afgelopen tijd me nogal heb beziggehouden met de eindtijd, had de avondmaalsviering een extra dimensie. Alleen vroeg ik me hierbij af wat Jezus nu bedoelde toen hij zei: "vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is." Luc. 22:18. Ik zie de Avondmaalsviering ook als een heenwijzing naar de bruiloft van het Lam. Maar deze tekst lijkt te verwijzen naar het Vrederijk.
Bij de bruiloft van het Lam in Op. 19 is het duidelijk dat dit het moment is dat het koningschap aanvaard is. Het koninkrijk is gekomen - de tijd is daar dat het ook opgericht zal worden na de viering van de bruiloft van het Lam.

quote:

Omdat ik veel contact met met mensen uit het Midden Oosten, weet ik dat daar een gangbare gedachte is, dat de "Zionisten" in het geheim een wereldregering aan het voorbereiden zijn. Vandaar ook mede de grote haat en het wantrouwen in de richting van de Joden. Ik neem aan dat deze verwachting een Satanische interpretatie is van het Duizendjarig Vrederijk.

Dat zou kunnen. Satan wil nog steeds Israel van de kaart vegen - en gebruikt dit soort dingen daarvoor: de Jodenhaat etc.
Het ironische/tragische hieraan is dat op een gegeven moment Israel de anti-christ als zijn messias zal aanvaarden en hij zal zich in de tempel zetten. Er komt dus een wereldregering waar die 'messias' een sleutelrol vervult.
Uiteindelijk zullen alle landen optrekken tegen Jeruzalem. Als de 'messias' zijn ware gezicht laat zien.
Ik vind het altijd wel aangrijpend als ik beelden zie uit Israel en er die mensen die lopen. Wat ze nog mee moeten maken is niet mals en ik heb dan echt medelijden met dat volk.

En jij zit nog dichterbij begrijp ik. Ik kan me voorstellen dat de profetieen je dan aanspreken omdat je het gebeid waar dit allemaal gaat gebeuren beter kent vanwege je contacten daar.

edit: je andere post kom ik nog op terug.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2006, 12:26:17 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 07, 2006, 11:45:48 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 maart 2006 om 22:30:

Inderdaad hel mooi. Klopt met SV, maar ik heb ook bij ISA gekeken en daar stond het niet in de Griekse grondtekst. Wel weer in de King James Vertaling (av) op die site, in de  rechter kolom. Niettemin vind ik het een mooie gedachte.

Idd staat het wel in de King James Versie die gebaseerd is op de Textus Receptus. En daar las ik over dat 'deze Griekse tekst op betrouwbare manier de grote meerderheid van alle Griekse manuscripten vertegenwoordigt'. ;)

quote:

Als Christus die duizend jaar regeert, dan zijn wij in de hemel om met Hem te regeren. Dan is Hij weer lijfelijk op de aarde en wij in de hemel. En we hadden toch de Bruiloft van het Lam? Haal ik nu dingen door elkaar, of kan dit allemaal inderdaad tegelijkertijd?
Voor zover ik het enigszins duidelijk heb, denk ik dat eerst de bruiloft van het Lam wordt gevierd zoals je leest in

quote:

Op. 19 vers 7:
Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt;

Dit kan pas als de grote hoer - de tegenhanger van de bruid - geoordeeld is.
Deze bruiloft vind plaats in de hemel omdat wij een hemelse bruid zijn en we delen in zijn hemelse heerlijkheid. Hier worden we zijn vrouw genoemd.
Pas in vers 11 gaat de hemel open en komt Christus naar de aarde (op een paard, omdat dit de strijd uitbeeld die geleverd gaat worden) gevolgd door zijn bruid - hier ook op paarden uitgebeeld.

(Zie vers 14:
14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen.)
En het is duidelijk dat de strijd plaatsvind in Israel waar de volken samen zijn gekomen - dit  is wat ik eerder aangaf de wederkomst in heerlijkheid op de olijfberg. En wij zijn daarbij, dus weer op aarde. Maar dat betekent niet dat onze woonplaats, daar waar we eigenlijk thuishoren, ook de aarde is. Nee, wij hebben een woning in het Vaderhuis.
Maar onze taak is op dat moment op aarde:
- we oordelen de wereld en als beeld daarvan staat er in Hoofdstuk 2O dat we op tronen zitten. (d.i. rechtspreken)
- We zullen de heidenen hoeden met een ijzeren staf zoals dat staat geschreven van de Here Jezus: En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf Op. 10: 15. Dit is ook de belofte aan de overwinnaars uit Op. 2 - vers 26 en 27. Ook een profetie in Ps. 2: 8.
Dit zal zich m.i. zich ook uitstrekken in het Duizendjarig Rijk.
Toch maar even die tekst uit Psalm 2 - is wel mooi in dit verband:

quote:

8 Eis van Mij,
[2:8] Ps 22:28; 72:8.
en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
9  
[2:9] Openb 2:27; 19:15.
Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.

De aarde is het erfdeel gegeven aan de Zoon - en wij zullen meedelen in die erfenis. Het is ons bezit. En dat is denk ik anders dan dat je er woont als mens in het Vrederijk.

De Gemeente komt met Christus op aarde openlijk en voor iedereen te herkennen als Zijn bruid - zijn vrouw.
Je kunt dit ook in beeld zien in Op. 21: 2 bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, maar ook hier in het vrederijk:

quote:

Kom herwaarts, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams.
9 En er kwam een van de zeven engelen met de zeven schalen, die vol waren van de laatste zeven plagen, en hij sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams.
10 En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg, en hij toonde mij de
grote stad, het heilige Jeruzalem, neerdalende uit de hemel van God.
11 En zij had de heerlijkheid Gods, en haar licht was de allerkostbaarste steen gelijk, namelijk als de steen jaspis, blinkende gelijk kristal.
Het hemelse Jeruzalem is a.h.w. het centrum van de hemelse regering (las ik ergens) waar de bruid regeert en het Lam er woont. (Er was geen tempel meer in haar want het Lam woont er) Het Lam en de bruid zijn één en regeren over de aarde. De hemelse stad is de bruid, de vrouw van het Lam en komt vanuit de hemel regeren.
Hiermee kun je ook vergelijken:

quote:

Efeze 2: 7
om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
...
10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Jaspis laat Gods heerlijkheid zien, dat is onze taak om dat uit te stralen.

(Volgende keer verder)
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2006, 11:48:06 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 08, 2006, 10:53:48 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 maart 2006 om 22:30:
Blijft die scheiding er dan van een volk op de nieuwe aarde en een hemels volk? Is dat niet tijdelijk? Er staat ook in de bijbel dat de hemel op aarde zal nederdalen. Dan is er toch geen scheiding meer?  Dus de gemeente komt wel op de nieuwe aarde, maar in een hemelse gedaante als Bruid van het Lam, volgens deze uitleg.

De hemelse positie blijven we houden: wij blijven het eigendom van de Here Jezus met de taak om Zijn heerlijkheid telaten zien.
De tabernakel Gods is bij de mensen zou je ook zo uit kunnen leggen dat God die in de Gemeente woont (zij is een tempel van de Heilige Geest / een woonstede Gods in de Geest) op die manier op aarde aanwezig is: in dat Nieuwe Jeruzalem. De verbinding tussen hemel en aarde.

quote:

Ik vraag me af of de gelovigen uit de Joden en uit de wereld dan nog broeders en zusters zijn. Waarschijnlijk niet. Maar ik weet het, alles is dan zo anders dat we het ons niet kunnen voorstellen.

Hoe bedoel je dat precies? Als een Jood tot bekering komt in deze tijd, wordt hij een christen. En in die zin zijn we dan niet meer Jood of griek, maar christen. In Christus zijn we één. En die bekeerde Jood zal bij het hemelse volk horen. Zoals de apostelen bij dit hemelse volk horen, alhoewel het Joden zijn.

Het volk Israel is Gods aardse volk, en heeft een aardse positie in het vrederijk. De wet zal uitgaan vanuit Jeruzalem en de tempel zal herbouwd zijn (zie Ezechiel 40)
Op de nieuwe aarde is dit alles anders. In Op. 21: 1-8 lees je niet meer over een tempel en over een tempeldienst maar over God die in een tabernakel/tent bij de mensen woont.

quote:

Heb je hiervoor bijbelse onderbouwing? Met Jehova is toch Jaweh bedoeld. Die naam is aan Mozes bekend gemaakt. Maar dat betekent toch niet dat wij die naam niet moeten gebruiken?

Voor ons is God onze Vader in de Here Jezus en niet Jahweh de Verbondsgod. Hij is veel dichterbij dan de naam Jahweh uitdrukt.
'God en mensen' is/geeft een andere uitdrukking  van God dan de namen Jahweh of de Almachtige, namen die in verbinding staat met de tegenwoordige aarde en de volken die daarop wonen - en speciaal ook Israel als Verbondsvolk op aarde; namen waarmee God zich in het OT bekend maakte.

quote:

Op. 21: 3
3 En ik hoorde een grote stem uit de hemel, zeggende:
Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.

Het griekse woord wat altijd wordt gebruikt voor Gods volk in OT en NT-zin, is laos. Sommige vertalingen hebben hier dan toch 'volken' vertaald omdat er in sommige handschriften laoi zou staan: 'volken'.
Maar 'volken' als natien en dan in tegenstelling met het volk van God, wordt altijd uitgedrukt in het woord 'ethnè' en dat wordt hier niet gebruikt.
Er zijn hier niet meer 'vele natien en talen' - wat altijd wordt uitgedrukt met het woord ethnè (in bv Op. 20: 3 en 8 - Hand. 14:5 en 21:21; in Hand. 26: 17 en 23 (volk = laos, volken = ethnè)
Rom. 3: 29 en 9:24 (ethnè).

Natien staat ook vaak voor heidense volken - en die zullen er niet meer zijn in die zin dat God van ieder mens op aarde God zal zijn op deze;fde manier. Geen onderscheid meer.

quote:

Van de gemeente lees ik dat inderdaad in Ef. 1:4, maar van Israël kon ik het niet vinden.

Mat 25,34
Alsdan zal de Koning zeggen tot hen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, dat u bereid is van[/i] de grondlegging der wereld.[/i]

Hier gaan de volkeren het vrederijk in die aan de minste van de broeders van de Heer barmhartigheid hebben bewezen,(vers 40) onderdak, een glas water, bezocht in de gevangenis etc....(vers 35 en 36)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 09, 2006, 09:12:25 pm »

quote:

Idd staat het wel in de King James Versie die gebaseerd is op de Textus Receptus. En daar las ik over dat 'deze Griekse tekst op betrouwbare manier de grote meerderheid van alle Griekse manuscripten vertegenwoordigt'.
Jammer dat de “grondtekst” van ISA dan nog niet de bron is. Vermoedelijk is de bron “Aramees”.

quote:

Op. 19 vers 7:
Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt;

Dit kan pas als de grote hoer - de tegenhanger van de bruid - geoordeeld is.

Ik heb even moeite om alles in de goede volgorde te zien. Volgens mij is die “grote hoer” in deze tijd al hard bezig tot ontwikkeling te komen. Een religieus denksysteem waarin alle soorten van geloof tot dezelfde God zouden leiden. Wij worden straks opgenomen, maar dan nog geen “bruiloft van het Lam”? Want de “grote hoer” is nog niet veroordeeld.
Ik kwam deze week enigszins in verwarring omdat ik in een boekje las, dat het een hernieuwde poging van de kerk is, om zich als “bruid van het Lam” op de plaats van Israël te stellen. Om zich de beloften aan Israël toe te eigenen. Er zijn ook teksten in de bijbel die Israël tot “bruid van God”  verklaren. Het boek Hosea, Hooglied en Jes. 62 : 5

quote:

5 Zoals een jongeman een meisje tot vrouw neemt,
zo zullen jouw zonen jou ten huwelijk nemen,
en zoals de bruidegom zich verheugt over zijn bruid,
zo zal je God zich over jou verheugen.

Aan de andere kant heb ik ook gelezen:
2 Kor. 11:2

quote:

2 Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.

Dit wordt duidelijk tegen de nieuwtestamentische gemeente gezegd.
Maar hoe leg je in dit verband de uitspraak van Jezus uit? Joh. 10:16

quote:

16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Nu dus geen bruidegom, geen koning,  maar een herder. Israël en de gemeente samen.

quote:

10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Deze tekst paste ik altijd toe op het leven hier en nu. Maar het ligt inderdaad voor de hand dat dit vooral verwerkelijkt wordt wanneer we tot onze bestemming komen.

quote:

Mat 25,34
Alsdan zal de Koning zeggen tot hen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, dat u bereid is van[/i] de grondlegging der wereld.[/i]

Hier gaan de volkeren het vrederijk in die aan de minste van de broeders van de Heer barmhartigheid hebben bewezen,(vers 40) onderdak, een glas water, bezocht in de gevangenis etc....(vers 35 en 36)
Dit wordt eigenlijk niet tegen Israël gezegd, maar tegen degenen die hen goed behandeld hebben. Zij worden dan bij Israël ingelijfd. Dan delen ze in die belofte om het koninkrijk te beërven dat vanaf de grondlegging der wereld is bereid. Ik begrijp het.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 09, 2006, 11:51:14 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 maart 2006 om 21:12:
[...]

Jammer dat de “grondtekst” van ISA dan nog niet de bron is. Vermoedelijk is de bron “Aramees”.
Voorzover ik er achter kon komen is de grondtekst die gebruikt wordt in de ISA de volgende:
Westcott-Hort text from 1881, combined with the NA26/27 variants.
NA staat voor: Nestlé-Aland,,
Het is dus Grieks wat gebaseerd is op teksten van Westcott - Hort uit 1881 en de teksten van Nestlé-Aland.
Deze komen niet als erg betrouwbaar uit de bus als je ze vergelijkt met de King James Version 1611, die net als de Statenvertaling 1637 gebaseerd is op de Texus Receptus. (die afkomstig is van de Byzantijnse handschriften) volgens de uitgave van de Parijse drukker Robert Etienne (Stephanus) in 1550.

De moderne bijbelvertalingen vanaf 1881 baseren zich (zoals ook Westcott-Hort) op andere geschriften dan de Texus receptus nl. op twee oude documenten of manuscripten: de Vaticanus (Codex B ) en de Sinaïticus (Aleph) en deze gebruikte Hort als basis voor zijn 'aanval' op de Textus Receptus.
- Deze twee manuscripten werden bekend gemaakt als “de oudste en de beste”.
- In de Westcott en Hort herziening van 1881 ging men uit van het principe dat als enige lezing in de vermaarde Textus Receptus in tegenspraak was met beide van deze manuscripen, een revisie van de KJV op dit punt noodzakelijk was.
- Volgens ene H. Hoskier die dit heeft onderzocht in een dik boek, zijn er echter alleen in de evangelien, al 3036 plaatsen waarop deze twee handschriften elkaar tegenspreken, en in het gehele NT zijn er 7000 verschillen tussen de twee oude handschriften.
Dit maakt ze natuurlijk er niet betrouwbaarder op.

De KJV en de SV zijn blijkbaar toch zeer betrouwbare vertalingen.

quote:

Ik heb even moeite om alles in de goede volgorde te zien. Volgens mij is die “grote hoer” in deze tijd al hard bezig tot ontwikkeling te komen. Een religieus denksysteem waarin alle soorten van geloof tot dezelfde God zouden leiden. Wij worden straks opgenomen, maar dan nog geen “bruiloft van het Lam”? Want de “grote hoer” is nog niet veroordeeld.

Je ziet natuurlijk al de grote hoer ontstaan wat uiteindelijk uitloopt in Openbaring 17 op het babylon dat daar geoordeeld wordt.
Als we opgenomen zijn, zal de bruiloft van het Lam worden gevierd, maar dat lezen we pas in Op. 19. Daarvoor is er eerst de strijd in de hemel en wordt de duivel op aarde geworpen.  Ik vond het ook wel een logische gedachte dat de nep-bruid op aarde eerst geoordeeld moet zijn, voordat de echte bruiloft van het Lam in de hemel kan beginnen. Net als bij een huwelijksvoltrekking waar je wel eens de uitspraak hoort of er 'wettige bezwaren' zijn tegen het huwelijk. Stel dat de bruidgom al een andere bruid heeft, dan gaat het feest niet door. Daar moet eerst duidelijkheid over komen.
Hier in Op. 19: 1 is het duidelijk: de Grote hoer is geoordeeld. En er is een lofzang tot en met vers 5 maar in vers 6 loopt deze lofzang gewoon door met de aankondiging dat de bruiloft van het Lam is gekomen.
Verder zijn we als gemeente al in de hemel vanaf Openbaring vier (het klim hierheen op wat aan Johannes wordt gezegd) en de gemeente wordt daar samen met de OT gelovigen, voorgesteld als de 24 oudsten. Pas in hst 19 wordt er gesproken over:

quote:

7 Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt; 8 en haar is gegeven zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen.
9 En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zij, die genodigd zijn tot het bruiloftsmaal des Lams.

Zijn vrouw: NT-gelovigen
genodigden tot het bruilofsmaal: de OT-gelovigen.

quote:

Ik kwam deze week enigszins in verwarring omdat ik in een boekje las, dat het een hernieuwde poging van de kerk is, om zich als “bruid van het Lam” op de plaats van Israël te stellen. Om zich de beloften aan Israël toe te eigenen. Er zijn ook teksten in de bijbel die Israël tot “bruid van God”  verklaren. Het boek Hosea, Hooglied en Jes. 62 : 5
Bruid van het Lam is nog wel wat anders dan bruid van Jahweh - God. :)
En dan is het meer een vergelijking: Israel wordt vergeleken met de vrouw van God.
Of je kunt het zo zien: Jeruzalem wordt gezien als de 'aardse vrouw' van de Messias - Hij is op aarde met Jeruzalem verbonden, als het gelovig overblijfsel Hem heeft erkent en met de Koning verenigd wordt. Zie ook psalm 45..

quote:

Aan de andere kant heb ik ook gelezen:
2 Kor. 11:2
Dit wordt duidelijk tegen de nieuwtestamentische gemeente gezegd.
Maar hoe leg je in dit verband de uitspraak van Jezus uit? Joh. 10:16

16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.

Dit zegt Jezus tegen de discipelen en geeft aan dat er ook heidenen tot geloof zullen komen die samen met de tot geloof gekomen Joden de gemeente zullen vormen.

quote:

Vers 3 e.v.
en hij roept zijn eigen schapen bij name en voert ze naar buiten. 4 Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen.
Hier staat heel mooi dat Jezus zijn eigen schapen naar buiten brengt. Dit is wel een mooie uitleg van deze tekst dat Jezus de schapen die bij de gemeente gaan horen - die Zijn eigendom is (zoals Joh 17 ook zegt) naar buiten voert, d.w.z. tot geloof in hem gekomen Joden, uit het Joodse systeem leidt naar buiten toe, (versv 3 en 4) en ook andere schapen die niet van deze stal (Israel) zijn, erbij voegt,(vers 16) zodat het één wordt.

Zoals de eerste gemeenten joodse christenen waren, kwamen er later heiden-christengemeenten bij. Die vormeden samen de gemeente en in Christus waren ze één: hoorden bij het hemelse volk de Gemeente. Vergelijk ook Efeze 2: 17 En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; 18 want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader.

quote:

Nu dus geen bruidegom, geen koning,  maar een herder. Israël en de gemeente samen.

De herder is een vergelijking natuurlijk. Christus is al onze bruidegom maar de bruiloft moet nog komen en we zijn nu niet samen. Hij is afwezig.
Ik zou het zo benoemen: Gelovigen uit Israel en de heiden/volken samen vormen de Gemeente - de woonstede Gods in de Geest (Efeze 2: 22)

quote:

Deze tekst paste ik altijd toe op het leven hier en nu. Maar het ligt inderdaad voor de hand dat dit vooral verwerkelijkt wordt wanneer we tot onze bestemming komen.

Maar geldt ook nu. Daar heb je gelijk in.

quote:

Dit wordt eigenlijk niet tegen Israël gezegd, maar tegen degenen die hen goed behandeld hebben. Zij worden dan bij Israël ingelijfd. Dan delen ze in die belofte om het koninkrijk te beërven dat vanaf de grondlegging der wereld is bereid. Ik begrijp het.

:)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2006, 12:03:36 am door Priscilla en Aquila »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2006, 01:31:16 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 februari 2006 om 00:14:

[...]

Meestal wordt deze tekst toegepast op de opname van de Gemeente.
Kunnen jullie mij ook aangeven vanuit de BIJBEL waar letterlijk staat dat voor de Grote verdrukking, Christenen opgenomen worden tot GOD.
Alleen door JEZUS

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 11, 2006, 08:48:01 am »

quote:

rinuz schreef op 11 maart 2006 om 01:31:
[...]

Kunnen jullie mij ook aangeven vanuit de BIJBEL waar letterlijk staat dat voor de Grote verdrukking, Christenen opgenomen worden tot GOD.

Ik denk niet dat je een letterlijke tekst in de Bijbel zult vinden waar in één tekst dit genoemd staat. Het is vaak in iets andere bewoordingen dat er duidelijk wordt gemaakt dat de gelovigen niet meer geoordeeld zullen worden. Dat ze bewaard zullen blijven voor de tijd waarin de mensen op aarde een tijd van grote moeite zullen hebben.
En dat mensen die 'gehoereerd hebben' met de vrouw Isebel in Grote Verdrukking gebracht zullen worden.

Teksten:

quote:

Op. 2
 20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren.

Op. 3
10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. 11 Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

1 Tess 5:
2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, als een dief in de nacht. 3 Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen. 4 Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou: 5 want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe;
...
 8 maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid; 9 want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus, 10 die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven.
Dit gedeelte wordt het wel alletwee genoemd:

quote:

2 Tess 2
 1 Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
[d.i. de opname - de komst voor de gelovigen]

2 dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak.
[de gelovigen zouden in de war gebracht kunnen worden doordat ze dachten dat de dag des Heren - dit is (de periode met) alle oordelen uitlopend op de tweede komst, al zou zijn gekomen. Ze zouden dan in de war zijn omdat ze die oordelen meemaken]

3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb?
[voordat de tweede zichtbare komst van de Heer er is, zal eerst de anti-christ zich moeten openbaren in de tijd die de Grote verdrukking genoemd wordt]

6 En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd.
 7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is.
[hier zie je m.i. dat er iets/iemand is die verhinderd hier op aarde, dat de antichrists zich openbaart. M.i. is dit de Gemeente/de Heilige Geest in de gemeente (Hij woont in de Gemeente en is op die manier op aarde - en weerhoudt de antichrist als duivelse macht, om zich nu al te openbaren. Is de gemente verwijderd van deze aarde, heeft de antichrist in die zin vrij spel - er is geen weerhoudende macht meer - eerder is zijn tijd nog niet gekomen]

8 Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt.
[en zal hij zich openbaren maar uiteindelijk gedood worden door de Here Jezus als Hij komt - en dat is m.i. de komst met alle heiligen - waar wij als gelovigen bij zullen zijn - zichtbaar voor de wereld]
Wat m.i. letterlijk over de opname gaat:

quote:

1 Tess 4
 15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

1 Kor. 15
 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 12:38:56 pm door Priscilla en Aquila »