Auteur Topic: melchisedek God?  (gelezen 3821 keer)

de bassist

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Gepost op: februari 27, 2006, 10:30:10 pm »
Ik had laatst een discussie met een collega en we zijn er niet uitgekomen.
dat ging over Melchisedek en wat er over hem geschreven stat in Hebr 7 : 3
Daar staat Hij heeft geen vader of moeder,geen stamboom,geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon vanGod - hij is priester voor altijd.
Er was iemand uit mijn collega zijn kennissen kring die zei dat Mechisedek en Christus een en de zelfde peroon zijn.
Bij de ontmoeting met Abraham gaf Melchisedek hem brood en wijn en Jezus gaf dat ook aan zijn dicipelen op het paasfeest.
Verder zei deze man dat God zich in vele vormen heeft laten zien.
Door natuur geweld maar ook bij Jozua bij de muur vanJericho en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Mijn vraag is hoe moet ik dat lezen vers 3 van hoofdstuk 7 en zou het zo kunen zijn dat Mechisedek en Jezus de zelfde personen zijn.

klaas f

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2006, 11:33:36 pm »
De schrijver van Hebreeën kende Melchisedek uit Genesis 14:18-20 en Psalm 110:4.
In Genesis wordt het originele verhaal verteld.
Psalm 110 en Hebreeën verwijzen daar naar.

Volgens Genesis was Melchisedek koning van Salem (het latere Jeruzalem) en "een priester van God, de Allerhoogste". In een andere vertaling: "priester van de allerhoogste God".

Als Melchisedek volgens de schrijver God zèlf was geweest, dan zou hij dat wel hebben vermeld. (Zie bijvoorbeeld Gen. 17 en 18, waarin God persoonlijk aan Abraham verschijnt.)
vriendelijke groet, klaas.

Eliazer

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2006, 12:40:28 pm »

quote:

de bassist schreef op 27 februari 2006 om 22:30:
Ik had laatst een discussie met een collega en we zijn er niet uitgekomen.
dat ging over Melchisedek en wat er over hem geschreven stat in Hebr 7 : 3
Daar staat Hij heeft geen vader of moeder,geen stamboom,geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon vanGod - hij is priester voor altijd.
Er was iemand uit mijn collega zijn kennissen kring die zei dat Mechisedek en Christus een en de zelfde peroon zijn.
Bij de ontmoeting met Abraham gaf Melchisedek hem brood en wijn en Jezus gaf dat ook aan zijn dicipelen op het paasfeest.
Verder zei deze man dat God zich in vele vormen heeft laten zien.
Door natuur geweld maar ook bij Jozua bij de muur vanJericho en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Mijn vraag is hoe moet ik dat lezen vers 3 van hoofdstuk 7 en zou het zo kunen zijn dat Mechisedek en Jezus de zelfde personen zijn.
Malchi Tzedek (rechtvaardig) is volgens de overlevering geen ander dan Shem zoon van Noah, verder wil Salem zeggen “plaats van aanbidding” zie ook psalm 76:3.  Tzedek was ook de naam die aan de koning van Jerusalem werd gegeven zie ook Jehoshua 10:1 Adonitzedek. Brood en wijn werd altijd gegeven aan een overwinnaar van een strijd of oorlog, hieruit kunnen we concluderen dat Abram een oorlog heeft gewonnen ten voordele van Malchitzedek waarbij de woorden gezegd worden “die uw vijanden in uw macht heeft overgeleverd” zoals deze genoemd worden in Gen 14. waarbij de bondgenoten van Nimrod werden verslagen.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2006, 12:43:20 pm door Eliazer »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2006, 10:29:09 pm »
Melchisedek lijkt op de Zoon van God in hoe hij wordt voorgesteld:
Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon van God en hij blijft priester voor altijd. Volgens Hebr. 7: 3.
Melchisedek is dus niet de Zoon van God, en is Hem niet gelijk, maar in beeld/type lijkt hij op Hem. En dit beeld wordt hier genoemd en uitgelegd.

In Genesis wordt er niet gezegd van wie Melchisedek afstamde, maar natuurlijk was hij een keer geboren en is hij een keer gestorven. Om uit te beelden dat het preisterschap van de orde van Melchisedek eeuwig is, wordt er niet over afstamming en moment van geboorte en dood etc gepraat.
Wat we in Hebr. zien is dat wat Melchisedek uitbeeld aan ons wordt uitgelegd.

- Koning van gerechtigheid
- priester voor altijd/ononderbroken.

Abraham gaf tienden aan Melchisedek en Melchisedek zegende hem. Dit geeft aan dat Melchisedek groter was dan Abraham.
Levi is uit Abraham voortgekomen.
Omdat de Levitische priesters in feite  (doordat ze een nakomeling van Abraham zijn) ook aan Melchisedek de tienden hebben gegeven - toen Abraham aan Melchisedek de tienden gaf, zegt dit dat zij van een lagere orde zijn. Wie tienden neemt is groter dan wie ze geeft.

Een toepassing vanuit Genesis is dan dat Abraham een beeld is van de gelovige die door Christus wordt gezegend.
De rden dat dit allemaal in de Hebr.brief wordt aangehaald, is om het onderscheid duidelijk te maken tussen de Levitische aardse priesterdienst, en de hemelse priesterdienst naar die ander orde, die van Melchisedek van de Here Jezus.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2006, 10:34:04 pm »
Het lijkt mij het overdenken waard dat als Levieten 10en nemen van het volk in Naam van God, dat het best zou kunnen dat ze die vervolgens uitsluitend aan God zullen afstaan. Doordat de schrijver van de Hebreeenbrief dit zo nadrukkelijk noemt, zet hij Melchisedek wel op een heel erg hoog voetstuk. Als hij vervolgens niet keihard beweert dat Melchisedek een ander was als Christus, moet je volgens mij de ruimte houden om aan te kunnen nemen dat de schrijver van de hebreeenbrief inderdaad wilde suggereren dat Jezus Christus en Melchisedek dezelfde waren.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Eliazer

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2006, 11:21:33 pm »
Als we zien aan wie de  brief is geschreven namelijk de "Joden" en het eerste vers lezen, staat er: Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft hij nu in de laatste dagen tot ons gesproken in de Zoon.
De vraag die nu naar boven komt is, wie is de schrijver van de brief en wat is de bron van deze informatie? Om duidelijker te zijn, de meeste teksten uit het eerste verbond zijn opgetekend rond 500 voor Chr. vanuit de mondelinge leer ofwel overlevering een aantal van soortgelijke teksten komen ook voor in diverse Akkadische geschriften die een "stukje" ouder zijn! In de Hebreenbrief word uiteindelijk een stuk informatie gegeven die niet traceerbaar is dan alleen in de mondelinge leer.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2006, 11:26:19 pm door Eliazer »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #6 Gepost op: februari 28, 2006, 11:43:28 pm »
Klopt, daar heb je gelijk in. Tegelijk geloven wij (en grefo's in het algemeen) dat God zelf de regie heeft gehad in het samenstellen van de bijbel, zowel OT als NT. Elk stuk bijbel heeft dus een boodschap van God in zich. Daarom maakt het op zich niet uit wie de hebreeenbriefschrijver precies is geweest (al is dat op zich een heel interessante vraag). De vraag van de topicstarter is in ogen van gereformeerden dan ook: wat wil God ons met deze tekst duidelijk maken?

Ikzelf heb de hebreeenbrief nog niet doorgrond ;), dus houd ik voorlopig de mogelijkheid open dat God idd bedoelde te zeggen dat Zijn Zoon al eerder op aarde is geweest.

Eliazer

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2006, 12:06:17 am »

quote:

elle schreef op 28 februari 2006 om 23:43:
Klopt, daar heb je gelijk in. Tegelijk geloven wij (en grefo's in het algemeen) dat God zelf de regie heeft gehad in het samenstellen van de bijbel, zowel OT als NT. Elk stuk bijbel heeft dus een boodschap van God in zich. Daarom maakt het op zich niet uit wie de hebreeenbriefschrijver precies is geweest (al is dat op zich een heel interessante vraag). De vraag van de topicstarter is in ogen van gereformeerden dan ook: wat wil God ons met deze tekst duidelijk maken?

Ikzelf heb de hebreeenbrief nog niet doorgrond ;), dus houd ik voorlopig de mogelijkheid open dat God idd bedoelde te zeggen dat Zijn Zoon al eerder op aarde is geweest.
Hallo Elle het is een best lastige brief, maar ik lees het vanuit de joodse invalshoek en bestudeer daarbij ook de nodige Rabbijnse geschriften die veelal toch gelijkluidend zijn maar een andere benadering hebben en altijd de "hoe en waarom"vraag stellen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2006, 08:53:19 am »

quote:

elle schreef op 28 februari 2006 om 23:43:

Jezus op aarde in het OT wordt dacht ik altijd benoemd als 'De engel des Heren'.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2006, 02:35:28 pm »
Modbreak:
Offtopic bericht verwijderd. Denk aan de policy - volgens mij ben je  hier in BF al vaker op dit feit gewezen.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2006, 07:51:33 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2006, 03:28:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 maart 2006 om 08:53:

[...]

Jezus op aarde in het OT wordt dacht ik altijd benoemd als 'De engel des Heren'.....

De Engel des Heren is inderdaad een speciale engel in het OT. Echter, volgens mij zijn de tekstbewijzen voor de stelling 'Engel des Heren = Jezus' net zo bediscussieerbaar als deze tekst in Hebreeen waar gesuggereerd wordt dat Melchisedek en Jezus Christus wel eens dezelfde konden zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2006, 05:16:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 maart 2006 om 08:53:

[...]

Voorzover ik weet uitsluitend in protestantse kring.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2006, 10:42:54 pm »
Modbreak:
Off-topic discussie verwijderd.

Eliazer

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2006, 04:32:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 februari 2006 om 22:29:
Melchisedek lijkt op de Zoon van God in hoe hij wordt voorgesteld:
Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon van God en hij blijft priester voor altijd. Volgens Hebr. 7: 3.
Melchisedek is dus niet de Zoon van God, en is Hem niet gelijk, maar in beeld/type lijkt hij op Hem. En dit beeld wordt hier genoemd en uitgelegd.

In Genesis wordt er niet gezegd van wie Melchisedek afstamde, maar natuurlijk was hij een keer geboren en is hij een keer gestorven. Om uit te beelden dat het preisterschap van de orde van Melchisedek eeuwig is, wordt er niet over afstamming en moment van geboorte en dood etc gepraat.
Wat we in Hebr. zien is dat wat Melchisedek uitbeeld aan ons wordt uitgelegd.

- Koning van gerechtigheid
- priester voor altijd/ononderbroken.

Abraham gaf tienden aan Melchisedek en Melchisedek zegende hem. Dit geeft aan dat Melchisedek groter was dan Abraham.
Levi is uit Abraham voortgekomen.
Omdat de Levitische priesters in feite  (doordat ze een nakomeling van Abraham zijn) ook aan Melchisedek de tienden hebben gegeven - toen Abraham aan Melchisedek de tienden gaf, zegt dit dat zij van een lagere orde zijn. Wie tienden neemt is groter dan wie ze geeft.

Een toepassing vanuit Genesis is dan dat Abraham een beeld is van de gelovige die door Christus wordt gezegend.
De rden dat dit allemaal in de Hebr.brief wordt aangehaald, is om het onderscheid duidelijk te maken tussen de Levitische aardse priesterdienst, en de hemelse priesterdienst naar die ander orde, die van Melchisedek van de Here Jezus.

Psalm 110
4  De HEERE heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
5  De HEERE is aan Uw rechterhand; Hij zal koningen verslaan ten dage Zijns toorns.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2006, 04:32:13 pm door Eliazer »

de bassist

• Bekijk profiel
melchisedek God?
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2006, 10:47:12 am »
Graag wil ik iedereen bedanken voor zijn\haar reaktie
Ik weet niet hoe je zoeiets sluit maar wat mij betreft mag deze topic worden gesloten.