Auteur Topic: Schijnbaar gebruikt niemand een bijbelleesrooster  (gelezen 2549 keer)

World Changer

• Bekijk profiel
Schijnbaar gebruikt niemand een bijbelleesrooster
« Gepost op: maart 11, 2006, 07:25:28 am »
hallo. Het is al een tijdje geleden dat ik onder Bijbelstudie een discussie lanceerde over het gebruik van een bijbelleesrooster.
Maar niemand schijnt zoiets te gebruiken want niemand heeft gereageert.
Of heb ik het fout? Gebruik jij er wel eens één. Zou leuk zijn als deze discussie toch op gang kwam. Ik had trouwens een model aanbevolen. Een goed rooster wat men kan d/l op www.petro-charlotte.com
Wie wil reagereen???????????

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2006, 09:28:44 am »
Ik lees liever systematisch de bijbel door, ipv een leesrooster te gebruiken. Als we eens voor bijbelstudie, buurtkring of in verband met een themadienst een leesrooster krijgen, lees ik alles wat daar op staat bij voorkeur op het laatste moment in een keer.

Overigens, als je in chat post, zoals je nu gedaan hebt, kun je er van uit gaan dat er onzinnige reacties op gaan komen. Dit is namelijk het niet-serieuze deel van het forum....
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2006, 12:17:24 pm »
-> CZDP

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2006, 03:18:48 pm »

quote:

World Changer schreef op 11 maart 2006 om 07:25:
hallo. Het is al een tijdje geleden dat ik onder Bijbelstudie een discussie lanceerde over het gebruik van een bijbelleesrooster. Maar niemand schijnt zoiets te gebruiken want niemand heeft gereageert.
Ik herinner me vooral dat de link die je er in had zitten niet werkte.

quote:

Of heb ik het fout? Gebruik jij er wel eens één.
Strikt genomen gebruik ik er twee: voor mijn psalmgebed het rooster van het Getijdenboek, en voor Schriftlezing het rooster van het liturgisch jaar.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2006, 03:38:14 pm »
Mijn bijbelleesrooster is errug simpel: beginnen op bladzijde één en doorlezen tot ie uit is. Daarna zie ik weer wel :) Ik schrijf elke dag een samenvattinkje op van wat ik gelezen heb, zo krijg ik dus een eigengemaakte samenvatting van heel de bijbel. Ik denk dat het me een klein jaartje zal kosten (begin nov. begonnen en nu bij de psalmen aangekomen).

Overigens kom ik in het getijdengebed (en in de mis, maar daar kom ik tegenwoordig maar 1x per week) geregeld korte bijbelpassages tegen waar ik wel meer van wil lezen en dan lees ik die context ook nog even na. Ja, en natuurlijk komen daar elke dag enkele psalmen voorbij'fietsen', daar waar ik in mijn bijbel nu toevallig ook ben. Soms wel eens dubbel, mgoed, dat duurt ook maar een weekje, en de manier van lezen is sowieso compleet verschillend (getijdengebed natuurlijk biddend, bijbellezen meer informatief).
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2006, 03:43:24 pm door wateengedoe2 »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2006, 09:29:50 pm »
Ik gebruik al jaren Leidraad, een uitgave van IBB. Maar als ik bezig ben met een ander onderwerp, bijv. n.a.v. dit forum, sla ik wel eens een periode over. Maar mijn dag begint doorgaans met lezen en bidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2006, 12:54:59 pm »
ik lees op dit moment "Het Boek voor 365 dagen". Dat is een uitgave met voor elke dag een stukje uit:
-de evangeliën, Handelingen of Openbaring
-een van de brieven uit het NT
-Spreuken
Zo lees je in een jaar het hele Nieuwe Testament en Spreuken.
Het is niet de ideale methode, vind ik. Omdat ik sowieso Het Boek niet de meest gewelidge vertaling vind, en omdat er geen uitleg of overdenking bij de stukjes staat.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2006, 11:16:38 pm »
Mijn man en ik hebben jarenlang het welbekende bijbelse dagboekje gebruikt. Het is goed om de bijbel thematisch te lezen en het zet je aan het denken, maar nu zijn we daar toch vanaf gestapt omdat we hele bijbelboeken wilden gaan lezen. Dan staan de teksten in context en mijn man vind het fijn om de hele bijbel door te lezen omdat hij pas enkele jaren geleden tot geloof is gekomen en de kans nog niet heeft gehad om de bijbel van kaft tot kaft te lezen.

Je staat er misschien niet bij stil als je met het geloof bent opgevoed, maar als kind krijg je ongelofelijk veel bijbelkennis mee. Als je dat als volwassene moet inhalen, dan kost dat ontzettend veel tijd.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2006, 11:35:14 pm »

quote:

Mellon schreef op 12 maart 2006 om 23:16:
Mijn man en ik hebben jarenlang het welbekende bijbelse dagboekje gebruikt. Het is goed om de bijbel thematisch te lezen en het zet je aan het denken, maar nu zijn we daar toch vanaf gestapt omdat we hele bijbelboeken wilden gaan lezen. Dan staan de teksten in context en mijn man vind het fijn om de hele bijbel door te lezen omdat hij pas enkele jaren geleden tot geloof is gekomen en de kans nog niet heeft gehad om de bijbel van kaft tot kaft te lezen.

Je staat er misschien niet bij stil als je met het geloof bent opgevoed, maar als kind krijg je ongelofelijk veel bijbelkennis mee. Als je dat als volwassene moet inhalen, dan kost dat ontzettend veel tijd.

Heel goed om dat zo te doen. Ook als je met de bijbel bent opgevoed is het de moeite waard om tenminste een keer de hele bijbel van kaft tot kaft te lezen.
En verder lezen we ook het welbekende dagboek. Dat is een voltreffer! Een enkele keer zijn de dagoverdenkingen wat minder, maar als regel vind ik er elke dag kracht in.
En het dagelijkse 'Stilgezet' is ook waardevol.
Trouwens, doorlopende lezing staat het gebruik van een dagboek of een leesrooster niet in de weg. Maar samen met dagboek en Stilgezet wordt dat wel veel.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2006, 12:05:58 am »
Waarom er een discussie moet zijn over een te gebruiken Bijbelrooster  geef te denken.

Gebruik van het klassieke leesrooster A B  C jaar Liturgisch jaar, en voor de Getijden  het rooster wat daarvoor is.  Deze roosters zijn er niet voor niets ,dus gebruik in Kerk en thuis is geboden .

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2006, 12:16:27 am »
Zijn inderdaad de meest doorwrochte roosters die er zijn

World Changer

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2006, 06:32:07 pm »
Toch leuk zo even wat reactie's te krijgen. Sommigen blijven bij hun vertrouwde methoden, anderen proberen wat nieuws uit.
Het belangrijkste blijft : de Bijbel lezen.  B)