Auteur Topic: Pasen of Pesach 2 verschillende feesten?  (gelezen 6165 keer)

Eliazer

• Bekijk profiel
Pasen of Pesach 2 verschillende feesten?
« Gepost op: maart 05, 2006, 10:45:07 am »
Is Pasen een ander feest dan Pesach, is dat aan elkaar verwant en wat is de verbinding tussen deze twee terwijl zij op verschillende tijdstippen worden gevierd?

In Exodus wordt duidelijk een datum genoemd n.l. 14e Nisan tot en met 21 Nissam!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2006, 12:56:16 pm »
Pesach lijkt me  vervult door pasen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2006, 05:25:30 pm »

quote:

Doarsie schreef op 05 maart 2006 om 12:56:
Pesach lijkt me  vervult door pasen.
Lijkt me ook
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2006, 05:40:19 pm »

quote:

Maar de Joden mogen toch wel de uittocht uit Egypte blijven vieren? Voor de christen Joden heeft het feest een extra dimensie gekregen. Ik ben wel eens met Pesach in Israel geweest en de Messias belijdende Joden, vieren terecht ook de uittocht uit Egypte.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2006, 05:43:36 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 maart 2006 om 17:40:
[...]

Maar de Joden mogen toch wel de uittocht uit Egypte blijven vieren? Voor de christen Joden heeft het feest een extra dimensie gekregen. Ik ben wel eens met Pesach in Israel geweest en de Messias belijdende Joden, vieren terecht ook de uittocht uit Egypte.
Ja hoor, en de moslims mogen vieren wat ze willen, en de inwonders van Den Bosch mogen Oeteldonks carnaval vieren. Met vieren is zelden iets mis.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2006, 07:36:05 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 maart 2006 om 17:43:
[...]
Ja hoor, en de moslims mogen vieren wat ze willen, en de inwonders van Den Bosch mogen Oeteldonks carnaval vieren. Met vieren is zelden iets mis.

Je kunt Pesach niet op één lijn zetten met Oeteldonks carnaval en moslimfeesten. God zelf heeft het volk Israel uitgeleid uit de slavernij. Het is een feest dat door God zelf is ingesteld, met een diepe betekenis ook voor ons. Er wordt gevraagd om de overeenkomsten van ons Pasen en het Pesach.
Eén van de belangrijkste overeenkomsten is het bloed, waarachter de mens zich kan verschuilen voor het oordeel. Het lammetje dat geslacht moest worden in het gezin, is een vergelijking met het Lam van God.
Dat Lam moest geslacht worden om ons te redden van het oordeel. Zonder het bloed van het Lam zijn we verloren. De Israelieten hadden het lam eerst in huis. De kinderen konden ermee spelen en toch moest het geslacht worden, zodat de Verderfengel, die in Egypte de oudste kinderen doodde, voorbij zou gaan. Het bloed moest aan de deurposten aangebracht worden. De naam Pesach betekent : Voorbijgang.
Zo zal het oordeel aan ons voorbijgaan als we schuilen achter het bloed van het Lam Gods. In die zin kun je misschien zeggen dat Pesach vervuld is, maar dat betekent niet dat Gods opdracht om dit feest te vieren voor de Joden is ingetrokken. Het was ook de tijd voor het sluiten van het verbond.
Pesach zal een nog grotere betekenis krijgen wat betreft de bevrijding uit één land:

quote:

Jeremia 14
14 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat er niet meer wordt gezegd: “Zo waar de HEER leeft, die het volk van Israël uit Egypte heeft bevrijd,”  14 Daarom zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat niet meer zal gezegd worden: Zo waar de HERE leeft, die de Israëlieten uit het land Egypte heeft gebracht,  
15 maar: “Zo waar de HEER leeft, die het volk van Israël uit het land van het Noorden heeft bevrijd en uit de andere landen waarheen hij het verdreven had.” Ik zal hen terugbrengen naar hun land, dat ik hun voorouders gegeven heb.  
En dat we het Pasen op een andere datum vieren als de Joden het Pesachfeest, daarvan heb ik wel eens gelezen dat dit in het verleden bewust gedaan is, om ons van de Joden te distantieren. Als dat werkelijk zo is, is dat beschamend en zelfs "antisemitisme".
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2006, 07:42:23 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2006, 07:41:52 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 maart 2006 om 19:36:
[...]

Je kunt Pesach niet op één lijn zetten met Oeteldonks carnaval en moslimfeesten.
Je vroeg of Joden nog Pesach mogen vieren, en als je het mij vraagt is het antwoord: ja, waarom niet? Dat Pesach geen carnaval is weet ik ook wel. Maar ik ben geen Jood, en ik ben geen Boschenaar, dus het is wmb niet zo relevant wat anderen vieren. Want zowel de moslim als de Boschenaar als de Jood, zijn uiteindelijk geroepen zich te bekeren tot het Paasgeloof. Wat ze tot die tijd vieren, maakt volgens mij dan verder niet enorm veel uit.

quote:

God zelf heeft het volk Israel uitgeleid uit de slavernij. Het is een feest dat door God zelf is ingesteld, met een diepe betekenis ook voor ons.
Zeker. En evenzeer is, bijvoorbeeld, de besnijdenis door God ingesteld. Maar niet voor christenen.

quote:

Er wordt gevraagd om de overeenkomsten van ons Pasen en het Pesach.
Eén van de belangrijkste overeenkomsten is het bloed, waarachter de mens zich kan verschuilen voor het oordeel. Het lammetje dat geslacht moest worden in het gezin, is een vergelijking met het Lam van God.
Dat Lam moest geslacht worden om ons te redden van het oordeel.
Het is een visie die ik in protestantse kring vaker hoor, maar die ik niet deel. Iedereen zal geoordeeld worden, levenden en doden, geloof ik, in lijn met Nicea-Constantinopel.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2006, 07:43:04 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 maart 2006 om 19:36:
En dat we het Pasen op een andere datum vieren als de Joden het Pesachfeest, daarvan heb ik wel eens gelezen dat dit in het verleden bewust gedaan is, om ons van de Joden te distantieren. Als dat werkelijk zo is, is dat beschamend en zelfs "antisemitisme".
Als je daar geen betere bron bij hebt, vind ik de hele opmerking wat onnodig suggestief.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2006, 08:47:25 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 maart 2006 om 19:43:
[...]

Als je daar geen betere bron bij hebt, vind ik de hele opmerking wat onnodig suggestief.
Ik heb even op internet gezocht en vond dit:

quote:

De Christenen waren het lange tijd niet eens wanneer ze nu Pasen zouden vieren. De officiële kalender in het Romeinse Rijk was de Juliaanse (zonne-)kalender, en die had geen relatie met de joodse. Een bijkomend probleem was dat de joden indertijd geen vaste kalender hadden: de religieuze autoriteiten bepaalden wanneer maanden begonnen en wanneer er een dertiende maand zou zijn. Bovendien wilden de Christenen zich niet door de joden laten vertellen wanneer ze hun belangrijkste feest zouden vieren. Concilie van Nicaea: randvoorwaarden

Nadat keizer Constantijn de Grote het Christendom tot staatsgodsdienst had gemaakt, werd het paasprobleem dringend. Op het eerste oecumenisch concilie in Nicaea in 325 kwam het dan ook aan de orde. De brief van Constantijn aan de kerkelijke vertegenwoordigers over de besluiten is bewaard gebleven. De anti-joodse toon is opvallend. Het besluit komt er op neer dat alle kerken de berekeningen van Rome en Alexandrië moeten volgen. Het probleem was dat het nog eeuwen duurde voordat Rome en Alexandrië het eens werden.
www.xs4all.nl   paasberekeningen

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2006, 09:39:11 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 maart 2006 om 20:47:
[...]

Ik heb even op internet gezocht en vond dit:

[...]

www.xs4all.nl   paasberekeningen
OK, dan vind ik je toon inderdaad onnodig suggestief. Dank voor je verheldering.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2006, 09:26:28 am »
Als Pesach vervult is door Pasen, (wat op zich nogal vreemd klink) vraag ik mij af waar dit terug is te vinden en op welke bijbelse grond wordt onderbouwd!

Exodus 12:17  Onderhoudt dan [het feest der] ongezuurde broden, want op deze zelfde dag leid Ik uw legerscharen uit het land Egypte. Daarom moet gij deze dag onderhouden in uw geslachten als een altoosdurende inzetting.
Leviticus 23:6  En op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor de Here, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten.

In Ex. 12:17 hebben lezen we dat het een "altoosdurende inzetting" is. In Ex. 13:10 staat "van jaar tot jaar".
Exodus 13:6  Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten en op de zevende dag zal er een feest voor de Here zijn. 7  Ongezuurde broden zullen gedurende de zeven dagen gegeten worden; er mag zelfs niets gezuurds bij u gezien worden, ja, in uw gehele gebied mag er geen zuurdeeg worden gezien. 8  En op die dag zult gij uw zoon uitleggen: Dit is ter wille van wat de Here mij heeft gedaan bij mijn uittocht uit Egypte. 9  Het zal u zijn als een teken op uw hand en als een herinnering tussen uw ogen, opdat de wet des Heren in uw mond zij; want met een sterke hand heeft de Here u uit Egypte geleid. 10   Gij zult deze inzetting onderhouden op haar vaste tijd, van jaar tot jaar.

Paulus haalt hier de viering van Pesach aan, dat nieuwtestamentische christenen het Feest der Ongezuurde Broden moeten vieren of bedoelt hij hier wat anders mee?
1 Corinthe 5:8  Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2006, 10:01:00 am door Eliazer »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2006, 01:13:46 pm »
Joods pasen is een pasen voor de joden ,daar heeft het Christendom niets mee van doen.

Pasen het Hoogfeest der Hoogfeesten ,het hoogtepunt van het Kerkelijke jaar zowel Liturgisch als theologisch  en spiritueel.

Pasen heerlijk Pasen het centrale gegeven is het Christelijk Geloof,Jezus Christus Verrezen,de Eeuwigheid staat weer voor ons open en kunnen behouden worden ,allen worden behouden die Hem navolgen en geloven dat hij de Verrezen Heer is.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2006, 01:50:44 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 06 maart 2006 om 13:13:
Joods pasen is een pasen voor de joden ,daar heeft het Christendom niets mee van doen.

Pasen het Hoogfeest der Hoogfeesten ,het hoogtepunt van het Kerkelijke jaar zowel Liturgisch als theologisch  en spiritueel.

Pasen heerlijk Pasen het centrale gegeven is het Christelijk Geloof,Jezus Christus Verrezen,de Eeuwigheid staat weer voor ons open en kunnen behouden worden ,allen worden behouden die Hem navolgen en geloven dat hij de Verrezen Heer is.
Ik vraag me dan wel af wat de functie van het pasen is?

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2006, 02:02:25 pm »
Pesach wordt gevierd bij volle maan, zoals alle grote Joodse feesten (vgl. Psalm 81).
Daar komt onze variabele Paasdatum ook vandaan.
Dit jaar valt Pesach (in de 'Christelijke kalender') op 13/14 april: volle maan.

Dan is het bij 'ons' net Witte Donderdag en Goede Vrijdag.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2006, 02:08:24 pm »

quote:

Eliazer schreef op 06 maart 2006 om 13:50:
Ik vraag me dan wel af wat de functie van het pasen is?

Dat kun je beter bezingen dan uitleggen!

'Ik zeg het allen, dat Hij leeft,
     dat Hij is opgestaan,
     dat met zijn Geest Hij ons omgeeft
     waar wij ook staan of gaan.

Ik zeg het allen, en de mond
     van allen zegt het voort,
     tot over 't ganse wereldrond
     de nieuwe morgen gloort.

Nu schijnt ons deze wereld pas
     der mensen vaderland:
     een leven dat verborgen was
     ontvangen we uit zijn hand.

Tenonder ging de sterke dood,
     tenonder in de vloed;
     nu straalt ons in het morgenrood
     zijn toekomst tegemoet.

De donkre weg die Hij betrad
     komt uit in 't hemelrijk,
     en wie Hem volgen op dat pad,
     worden aan Hem gelijk.

Wees nu, wie rouw draagt, eens voor al
     getroost en wanhoop niet:
     een weerzien zonder einde zal
     verzoeten uw verdriet.

Nu is op aard geen goede daad
     meer tevergeefs gedaan,
     want wat gij goed doet is als zaad,
     dat heerlijk op zal gaan.

't Is feest, omdat Hij bij ons is,
     de Heer die eeuwig leeft
     en die in zijn verrijzenis
     alles herschapen heeft'.

Gezang 218 uit 'Liedboek voor de Kerken'.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 06, 2006, 02:25:19 pm »

quote:

drentenaar schreef op 06 maart 2006 om 14:02:
Pesach wordt gevierd bij volle maan, zoals alle grote Joodse feesten (vgl. Psalm 81).
Daar komt onze variabele Paasdatum ook vandaan.
Dit jaar valt Pesach (in de 'Christelijke kalender') op 13/14 april: volle maan.

Dan is het bij 'ons' net Witte Donderdag en Goede Vrijdag.
Van Christelijke feesten zoals Witte Donderdag en Goedevrijdag weet ik weinig of niets af Pesach vier ik voor de volle 100% evenals Shavoe'ot en de ande Jom tov dagen. Verder probeer ik op alle manieren te ontdekken wat de verwantschap is tussen de belofte aan mijn vaderen en de vervulling zoals de christelijke leerstellingen beweren!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 06, 2006, 09:01:03 pm »

quote:

Leviticus 23:6  En op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor de Here, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten.

In Ex. 12:17 hebben lezen we dat het een "altoosdurende inzetting" is. In Ex. 13:10 staat "van jaar tot jaar".
Exodus 13:6  Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten en op de zevende dag zal er een feest voor de Here zijn. 7  Ongezuurde broden zullen gedurende de zeven dagen gegeten worden; er mag zelfs niets gezuurds bij u gezien worden, ja, in uw gehele gebied mag er geen zuurdeeg worden gezien. 8  En op die dag zult gij uw zoon uitleggen: Dit is ter wille van wat de Here mij heeft gedaan bij mijn uittocht uit Egypte. 9  Het zal u zijn als een teken op uw hand en als een herinnering tussen uw ogen, opdat de wet des Heren in uw mond zij; want met een sterke hand heeft de Here u uit Egypte geleid. 10   Gij zult deze inzetting onderhouden op haar vaste tijd, van jaar tot jaar.

Je hebt gelijk. God zegt dat het een altoosdurende inzetting is. Ik geloof wel dat het een feest is voor het Joodse volk, tenslotte zijn zij uit Egypte bevrijd. Maar wij kunnen er heel veel van leren. Wij zijn bevrijd uit de slavernij van de zonde. als we die zonden laten bedekken door het bloed van het Lam dat geslacht is. Ik heb je in een andere posting al het verband uitgelegd tussen het lam dat geslacht werd en het bloed dat aan de deurposten moest worden gestreken. Dit is een symbool dat het bloed van de Messias Joshua, dat Hij gegeven heeft om onze zonden te bedekken. Wij Joden en Christenen mogen schuilen achter het bloed van het Lam, zodat het oordeel aan ons voorbij gaat.
In 2001 hebben mijn man en ik hier het Paasfeest gevierd en enkele weken later het Pesach in Israël. Ik heb gezien dat in de huizen en in het ziekenhuis (Haïfa) alle gisthoudende producten verwijderd moesten worden. Ook in de supermarkt waren hele vakken met witte doeken afgesloten. Ik verwonderde me erover dat er zoveel producten gist bevatten. Dit werd ook, zoals je al aangaf, in het OT geboden.
Ook de huizen moesten worden schoongemaakt en zelfs de jaszakken aan de binnenkant moesten worden uitgeborsteld.

quote:

Paulus haalt hier de viering van Pesach aan, dat nieuwtestamentische christenen het Feest der Ongezuurde Broden moeten vieren of bedoelt hij hier wat anders mee?
1 Corinthe 5:8  Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.

Paulus laat hier zien wat de symboliek betekent. Het “gezuurde”, de producten met gist of zuurdeeg zijn een symbool voor de zonde. Een kleine zonde doortrekt het hele leven en de omgeving. Vaak zien we zonden om ons heen. Maar er zijn ook zonden die niemand ziet, zoals het stof in de binnenkant van een jaszak. Dat moet allemaal weg. Het Lam van God, de Messias heeft het weggedaan door zijn bloed. Als we ons aan Hem geven, krijgen we deel aan Zijn leven dat uit zuiver reinheid en waarheid bestaat. Dat is het ongezuurde brood.

Ik heb ook wel matzes in huis gehaald met Pasen. Dit als een verbondenheid met het Joodse volk en de betekenis ervan.

Met Pasen vieren we dat het Lam Gods de zegels van de dood verbrak. In Openbaringen 6 lezen we dat het Lam de zegels verbrak van de boekrol van God. Alleen op deze wijze kan God verder werken aan zijn plan met deze wereld en aan het herstel van Israël. Je behoort tot een volk dat God zijn “oogappel” noemt. Er zijn veel beloften voor dat volk.

quote:

Verder probeer ik op alle manieren te ontdekken wat de verwantschap is tussen de belofte aan mijn vaderen en de vervulling zoals de christelijke leerstellingen beweren!

Adonai zegene je daarbij! (baruch)

HODU LA´ADONAI KI TOV, KI L´OLAM CHASDO. HODU LE´ELOHEI HA´ELOHIM. HODU LA´ADONEI HA´ADONIM, HODU LE´ELOHEI HA´ELOHIM, KI L´OLAM CHASDO, HODU LA´ADONEI HA´ADONIM, KI L´OLAM CHASDO.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 07, 2006, 10:09:27 am »

quote:

Adinomis schreef op 06 maart 2006 om 21:01:
[...]

Je hebt gelijk. God zegt dat het een altoosdurende inzetting is. Ik geloof wel dat het een feest is voor het Joodse volk, tenslotte zijn zij uit Egypte bevrijd. Maar wij kunnen er heel veel van leren. Wij zijn bevrijd uit de slavernij van de zonde. als we die zonden laten bedekken door het bloed van het Lam dat geslacht is. Ik heb je in een andere posting al het verband uitgelegd tussen het lam dat geslacht werd en het bloed dat aan de deurposten moest worden gestreken. Dit is een symbool dat het bloed van de Messias Joshua, dat Hij gegeven heeft om onze zonden te bedekken. Wij Joden en Christenen mogen schuilen achter het bloed van het Lam, zodat het oordeel aan ons voorbij gaat.
In 2001 hebben mijn man en ik hier het Paasfeest gevierd en enkele weken later het Pesach in Israël. Ik heb gezien dat in de huizen en in het ziekenhuis (Haïfa) alle gisthoudende producten verwijderd moesten worden. Ook in de supermarkt waren hele vakken met witte doeken afgesloten. Ik verwonderde me erover dat er zoveel producten gist bevatten. Dit werd ook, zoals je al aangaf, in het OT geboden.
Ook de huizen moesten worden schoongemaakt en zelfs de jaszakken aan de binnenkant moesten worden uitgeborsteld.

[...]

Paulus laat hier zien wat de symboliek betekent. Het “gezuurde”, de producten met gist of zuurdeeg zijn een symbool voor de zonde. Een kleine zonde doortrekt het hele leven en de omgeving. Vaak zien we zonden om ons heen. Maar er zijn ook zonden die niemand ziet, zoals het stof in de binnenkant van een jaszak. Dat moet allemaal weg. Het Lam van God, de Messias heeft het weggedaan door zijn bloed. Als we ons aan Hem geven, krijgen we deel aan Zijn leven dat uit zuiver reinheid en waarheid bestaat. Dat is het ongezuurde brood.

Ik heb ook wel matzes in huis gehaald met Pasen. Dit als een verbondenheid met het Joodse volk en de betekenis ervan.

Met Pasen vieren we dat het Lam Gods de zegels van de dood verbrak. In Openbaringen 6 lezen we dat het Lam de zegels verbrak van de boekrol van God. Alleen op deze wijze kan God verder werken aan zijn plan met deze wereld en aan het herstel van Israël. Je behoort tot een volk dat God zijn “oogappel” noemt. Er zijn veel beloften voor dat volk.

[...]

HODU LA´ADONAI KI TOV, KI L´OLAM CHASDO. HODU LE´ELOHEI HA´ELOHIM. HODU LA´ADONEI HA´ADONIM, HODU LE´ELOHEI HA´ELOHIM, KI L´OLAM CHASDO, HODU LA´ADONEI HA´ADONIM, KI L´OLAM CHASDO.

vrij vertaald:
Geef dank aan GD, die goed is -
Voor de Eeuwige die liefde geeft aan onze mensen
Prijs GD voor alle anderen
Door wiens hand de wonderen vervaardigd zijn
Wie in wijsheid de hemel creëerde
Wie vooruit de aarde en de wateren uitrekte

Zoals je al hebt ondervonden in Israel, is de voorbereiding al een feest op zich, chamets wordt niet meer ingekocht en iedereen is dat al aan het opmaken. Na Rosj Chodesj (30 maart) wordt echt alles weggedaan en het hele huis schoongemaakt alle kleding uitgeklopt.

Iedereen streeft er naar om alle chamets op 12 april het huis uit te hebben en bereid de eerste Seideravond voor. Het is altijd een byzondere gebeurtenis vooral voor kinderen, omdat deze hierin ook een belangrijke rol vervullen. Voor gasten die wij hebben gehad vanuit Christelijke denominaties was dit alttijd een onvergetelijke ervaring en was de reactie altijd dat zij toen pas begrepen wat dit betekende binnen hun avondmaalsviering en paasviering. Maar ook dat dit feest nog niet geheel was vervult, maar dat de voltooing nog moet komen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 08, 2006, 02:41:50 pm »
Citaat
Eliazer schreef op 07 maart 2006 om 10:09:
[...]

vrij vertaald:

Het was een lied dat we daar hebben gezongen. Heel mooi. Alleen die laatste regel die je hier schrijft, hoorde niet bij het lied maar was voor jou bedoeld. Voor de zoektocht naar het verband van het geloof waarmee je bent opgegroeid en de christelijke waarden.

Eliazer

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 12, 2006, 12:52:05 am »
Citaat
Adinomis schreef op 08 maart 2006 om 14:41:

quote:

Eliazer schreef op 07 maart 2006 om 10:09:
[...]

vrij vertaald:

Het was een lied dat we daar hebben gezongen. Heel mooi. Alleen die laatste regel die je hier schrijft, hoorde niet bij het lied maar was voor jou bedoeld. Voor de zoektocht naar het verband van het geloof waarmee je bent opgegroeid en de christelijke waarden.
Dank je wel voor deze zegen, wat je uitspreekt naar mij, mag je ook uitspreken naar de Almachtige, de G'd van Avraham, Itschak en Ja'acov en zal vele malen terugkeren in jouw leven!
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 12:52:33 am door Eliazer »