Laat ik als rotterdammer als eerste zeggen dat de uitslag in Rotterdam weer eens in extremen is doorgeslagen.
En beste Wybo, ik weet niet waar jij vertrouwen op baseert. Vertrouwen wat ik in ieder geval nog niet al te veel heb. Jij kijkt door een veel te smalle linkse bril.
De verhoudingen binnen rotterdam zijn volkomen zoek, want in de gemeenteraad wint PVDA maar in de deelgemeenten heeft Leefbaar flink gewonnen.
Want, de reden dat PVDA en SP winnen in Rotterdam, daar is afgezien van een aantal natuurlijke zetels die ze terug hebben gewonnen maar 1 reden voor: Allochtonen.
Om 2 redenen, ten eerste onder allochtonen was de opkomst erg hoog, stukken hoger dan de vorige keer, en ten 2e van de allochtonen stemde 80% op de PVDA en SP.
Want de SP heeft er helemaal niks van gebakken de afgelopen jaren, en komt ineens van 1op 3. De lijsstrekker is een bijzonder kleurloos figuur dus op basis waarvan? Niet vanwege lokale motieven in elk geval. Die belg van de AEL met zijn stemadvies?(ik weet zn naam niet meer)
En de PVDA? Tsja die hebben onder de allochtonen veel verwachtingen gewekt, en zullen dat waar moeten maken. Ik zou het een sterke prestatie vinden als ze dat over 4 jaar weer voor elkaar krijgen.
4 jaar geleden was de coolsingel een suffe ingeslapen zooi waar vriend Kombrink voor de TV zei, wij als PVDA weten wat goed is voor de mensen. Toen waren zij een regenteske partij die er uberhaupt maar vanuit ging dat ze zouden winnen. CDA en VVD deden dat toen ook.
Na de verkiezingen begrepen CDA/VVD de les maar wat zei Mevr. Kuiper van de PVDA, we hebben niet genoeg duidelijk gemaakt wat we goed hebben gedaan. Dan heb je het dus niet begrepen!! In de loop van 4 jaar heeft de PVDA er wel van geleerd. Ook het CU raadslid vertelde mij eens dat hem dat wel was opgevallen.
Maar de PVDA had niet genoeg aan z'n lokalen en moest hulp uit den Haag hebben (van Heemst), ondersteund door Wouter Bos. Ze hadden imo helemaal niet zo'n geweldige campagne. Ze bleven veel en veel te veel steken in algemeenheden en kopieerden het onderwerp veiligheid van Leefbaar. (of was het de agent van het jaarverkiezing die ze hadden bedacht?)Een hoop oeverloos geouwehoer maar echte oplossingen voor problemen hadden ze niet en de verkiezingsfilm van de wapperende roos, tsja ik kan me daar wel in vinden, gezien de uitspraken van redelijk wat rotterdamse pvda'ers de laatste weken. Die draaien dus overal om heen.
Want dat is wat het afgelopen college wel heeft gedaan, helder zijn en problemen aanpakken. Ze hebben fouten gemaakt, maar ook gezorgd voor heel veel goede dingen.
Leefbaar heeft alleen nu de fout gemaakt, om zich veel te veel te focussen op de PVDA en had veel meer de nadruk moeten leggen op hun beleid vind ik.
Wat betreft verhoudingen die zoek zijn:
Voor de PVDA was het beter geweest als ze nu wel hadden gewonnen maar nog niet de grootste waren geworden. Leefbaar heeft door veel zaken de bezem gehaald maar kan zijn werk niet afmaken. PVDA zit nu met een enorm verwachtingspatroon en ik moet nog maar zien of ze dat waarmaken. Door de 2strijd tussen leefbaar en PVDA is de rest verworden tot splintergroepen, dus zal er een coalitie komen maar staan zij er feitelijk alleen voor.
Niet voor niets was van Heemst gisteravond bijzonder vriendelijk in het debat na afloop en liep ie al zo nadrukkelijk te hengelen naar oa het CDA.
Zoals eerder gezegd staan ze dus voor een enorme uitdaging aangezien Leefbaar in de deelgemeenten wel heeft gewonnen, en ze dus de allochtonen vast moeten houden, en ze het dus de komende jaren beter moeten doen dan het afgelopen college dat zn fouten had maar ook heel veel goed heeft gedaan voor de stad.
Want met leefbaar is niet afgerekend. Zij zijn op 14 (dat valt me mee)blijven steken en is dus nog aardig groot en ook over 4 jaar een belangrijke faktor. En als PVDA niet kan voldoen aan hetgeen ze hebben beloofd (en daar vrees ik voor) dan maakt leefbaar ze over 4 jaar af, en slaat alles weer terug naar de andere kant. Dan zegt leefbaar zie je wel. Was leefbaar de grootste gebleven, dan had de PVDA/CDA etc. over 4 jaar definitief met ze af kunnen rekenen.
Ik zag vanavond Bram Peper op tv rijnmond, die z'n oude arrogantie weer terug had, en als ik dat dus zie, dan houd ik mijn hart vast voor de komende 4 jaar, dat zij weer terugvallen in hun oude fouten, en de coolsingel weer een stoffige ondoorzichtige handel wordt.
Maar ik ga er maar mee stoppen, want zo kan ik nog wel een uur doorgaan geloof ik.........
Laterzzzz