quote:
stekeltje schreef op 20 maart 2006 om 00:03:[...]
Hij is als Persoon niet vervuild: hij heeft slechts de zondeschuld op zich genomen (maar da's heel ingewikkeld: Tweenaturenleer enzo). Dát was waarvoor hij kwam. Dat is de 'job description' van de Messias. De Verlosser komt om ons te verlossen. Waarvan? Van onze zonden.
Hoe? Door zijn
lijden én sterven en de kruisstadia is niet de enige lijdensweg. Het hele traject van bespot, gehoond, de steen des aanstoots te zijn 'die afgekeurd is door de tempelbouwers'. Dat is dus tijdens zijn gehele bediening. Hij moest mens worden zoals wij. En dat kun je niet worden zonder de zondelast waaronder een mens gebukt gaat mee te dragen. Anders is het niet 'echt'. Dan wordt er dus niet voldaan aan de eis van God, als Jezus níet de zondelast meeneemt. Dan is de verzoeking in de woestijn ook onzin. Want dan kán Jezus niet verzocht worden, want hij heeft geen weet van zonde.
Dat heeft Hij ook niet en daarom zou ik die conclusie niet trekken.
Hebr. 2 14 Daar nu de kinderen
aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. ...
17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18
Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komenJezus was waarachtig mens en de verzoeking van de duivel lag dan ook op dat vlak: het honger hebben. Een lichamelijk probleem. En daarom was dat lijden om daar niet aan toe te geven. Niet omdat Jezus moeite moest doen om niet te zondigen, maar omdat Hij gewoon honger had.
Andere bijbelgedeelten geven duidelijk aan dat Hij geen zonde kende nog gedaan had.
Een zondelast meedragen - wat bedoel je daarmee. Is dat anders dan op het kruis de zonde dragen?
De zondebok werd ook pas vereenzelvigd met de zonden op de Grote Verzoendag: het moment van één worden met: de dood, het moment dat het bloed van het offer heeft gevloeid.
quote:
De duivel weet heel goed dat Jezus de zondelast op zich genomen heeft, en daarom wordt Jezus prompt verzocht in de woestijn: dit is de kans van de duivel. Maar Jezus is sterk genoeg om niet in zonde te vallen hoewel hij wel de zondelast op Zich heeft genomen,
Maar het enige 'bewijs' hiervan is de doop van Jezus door Johannes? Heb je ook andere tekstgedeelten die dit zeggen?
Ik lees hier juist dat dit
op het kruis gebeurde, toen Hij geofferd
werd:
Heb 9,28zo zal ook Christus, nadat Hij
Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.
quote:
en daarom kan Hij zijn werk volbrengen: Hij kan leven als een mens, mét de zondeschuld op Zich, zonder daadwerkelijk te zondigen: Hij is dus onschuldig (heeft nooit gezondigd), maar laat Zich kruisigen alsof dit wél zo was. Ziedaar, het Offer van het Lam.

Ik leg dat moment dus later dan jij doet.
quote:
Dat kun je zeggen, het Evangelie naar Mattheüs kiest die lijn dus niet: hij was ook God. En ik denk dat de tweenaturenleer buiten het bestek van dit subforum valt.
Ik geef alleen aan dat Jezus volmaakt was en ook in mattheus zul je geen zonden van Jezus tegenkomen want die had Hij niet.
En als Johannes zegt: 'Zie het Lam Gods' dan zegt die benaming m.i. dat Hij volmaakt was: het lam wat de Israeliet in huis moest nemen moest een volmaakt en vlekkeloos lam zijn zonder gebrek. Zo liep de Here Jezus hier ook drie jaar rond. De Israelieten hadden Hem a.h.w.
in huis. Het volmaakte Lam wat op het moment van het geofferd worden 'de zondebok werd'- tot zonde gemaakt werd.
quote:
Dat kun je zeggen, maar als het Evangelie in z'n geheel laat dus iets anders zien: de geliefde Zoon is de Messias. En op het moment dat Jezus ook daarwerkelijk die taak op zich neemt, door de doop, kan God zeggen: dit is mijn geliefde Zoon.
Mee eens.

quote:
Hij maakt onderscheid tussen de zondelast die Jezus op zich neemt en Jezus zelf: hij is nl. niet intrinsiek zondig, dus kan hij nog steeds Gods geliefde Zoon zijn, immers Jezus is ook God.
Maar waarom is dit hier volgens jou hier dan wel zo, maar op het kruis, waar Hij (volgens mij wel) de zonden op zich neemt, keert God zich van Hem af: Hij is tot zonde gemaakt en God verlaat Hem daar.