Auteur Topic: oude religie/wicca  (gelezen 25058 keer)

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Gepost op: april 10, 2006, 11:57:02 pm »
Wat vinden jullie van de "Oude Religie" ,de verering van de Godin /Wicca.

Daar het paginsme/heidense tradities/religies weer helemaal terug zijn vcan weg weggeweest na de verkettering door de Christenen , vraag ik me af hoe jullie daar tegenover staan en hoe jullie mening is over deze stroming.

klaas f

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2006, 03:32:10 am »
Vertel eens: denk jij dat Lillith de - volgens de traditie - éérste vrouw van Adam en - volgens de bijbel - een nachtgodin/demon - de verworpen Godin is? En in principe de stammoeder van Astarte e.d.?
(Ik bedoel eigenlijk: Verafgood jij vrouwen? Hield je van je moeder? En was je ook wel bang voor haar?)
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 03:35:59 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2006, 10:16:20 am »
Lilith komt hoogst waarshijnlijk uit een middeleeuwse bron (http://www.ucalgary.ca/~elsegal/Shokel/950206_Lilith.html). Waarom dat hier relevant zou zijn weet ik niet.

quote:

aerandir
Daar het paginsme/heidense tradities/religies weer helemaal terug zijn vcan weg weggeweest na de verkettering door de Christenen , vraag ik me af hoe jullie daar tegenover staan en hoe jullie mening is over deze stroming.
Dat vind ik jammer, maar het is niet anders. Als mensen niks met God willen hebben, dan is er altijd wel een aantrekkelijk alternatief voorhanden. Of dat nu new age of wicca is, of gnostiek of mitrhas-verering. Niks nieuws onder de zon wat dat betreft.

Sacerdos

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2006, 11:13:22 am »
Mensen die zich van God afkeren of juist met Zijn Zoon Jezus Christus niets te maken willen hebben ,zijn toch op zoek, en vervallen in heidendom,het heidendom van de voor Christelijke tijd.

Voor de Kerk/Christen des te meer om missie zeer krachtig ter hand te nemen, en mensen te leiden naar die ene Ware Kerk .

Ond gebed is dan ook dat niemand verloren gaat.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 11:14:33 am door Sacerdos »

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2006, 11:34:29 am »

quote:

klaas f schreef op 11 april 2006 om 03:32:
Vertel eens: denk jij dat Lillith de - volgens de traditie - éérste vrouw van Adam en - volgens de bijbel - een nachtgodin/demon - de verworpen Godin is? En in principe de stammoeder van Astarte e.d.?
(Ik bedoel eigenlijk: Verafgood jij vrouwen? Hield je van je moeder? En was je ook wel bang voor haar?)

Op de eerste plaats bedankt voor je reactie  :)
Wij verafgoden niemand dat voorop gesteld maar wij vereren wel de Godin ja (maar ook de God)
Zo ben ik opgevoed door mijn ouders en hun weer door hun ouders etc etc...
Vrouwen hebben wel een heel belangrijke rol in onze religie ja daar zij dragers zijn van het leven maar het stuift er niet in om maar zo te zeggen daar is toch ook weer de man voor nodig dus daar is de balans!

Ja ik hou van mijn moeder (niet hield dus) en nee ben nooit bang voor haar geweest!

met vriendelijke groet Aerandir

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2006, 11:44:16 am »

quote:

Mensen die zich van God afkeren of juist met Zijn Zoon Jezus Christus niets te maken willen hebben ,zijn toch op zoek, en vervallen in heidendom,het heidendom van de voor Christelijke tijd.

Voor de Kerk/Christen des te meer om missie zeer krachtig ter hand te nemen, en mensen te leiden naar die ene Ware Kerk .

Ond gebed is dan ook dat niemand verloren gaat.

*Is geen zaak van afkeren tegen God of Zijn Zoon Jesus ,daar wel van anders opgevoed /andere denkwijze hebben maar afkeer is negatief en ik sta niet negatief tegenover het Christendom of welk geloof dan ook

*Naar mijn idee is het niet "vervallen in het heidendom" heidenen hebben altijd bestaan al voor dat bijv. Europa Christelijk werd .
Als je de geschiedenis nagaat is het Christelijk worden van Europa ( en de rest van de wereld) niet altijd even vriendelijk gegaan...en geheel niet altijd vrijwillig werden mensen gedwongen hun oude relegies op te geven voor de nieuwe het Christendom...

Geeft niet dat is geschiedenis, is gebeurt maar waarom dan van vervallen spreken =eerder anders. Die ene Ware Kerk is heel prima en ieder die zich daar fijn bij voelt moet (mag?)  daar hun heil zoeken maar er is meer en dat is niet per defenitie minder als Die Ene Ware Kerk ....toch????
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 11:49:45 am door E-line »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2006, 11:46:18 am »
Modbreak:
Verplaatst naar Levensbeschouwing.

klaas f

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2006, 12:42:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 10:16:
Lilith komt hoogst waarshijnlijk uit een middeleeuwse bron (http://www.ucalgary.ca/~elsegal/Shokel/950206_Lilith.html). Waarom dat hier relevant zou zijn weet ik niet. (...)

Beste Nunc,

Nee hoor! Lilith is veel ouder dan jóuw geloof...

quote:

(...) Lilith - de gemalin van Adam vóór Eva (Terracotta rotsrelieëf uit het oude Sumerië, ca. 2000 vdgj.).
(...) ... in de talmoedische traditie was Lilith de eerste echtgenote van Adam voor Eva.
Zoals aangeduid in de Soemerische annalen was Lilith de kleindochter van Enlil-El Elyon, omdat ze de dochter van zijn zoon Nergal (Meslamtaea) was, de koning van de Onderwereld. Haar moeder was de nicht van Nergal, NinEresj-kigal, en Lilith was dienares van haar tante van moederskant, koningin Inanna (Isj tar). Lilith was een van afkomst volbloed Anoennaki, en hoewel ze was aangewezen als partner voor Adam op de korte termijn, legde de joodse talmoed uit dat ze weigerde om zijn seksuele partner te zijn.
Haar fysieke partner in dit opzicht was niemand anders dan Enki, de vader van Kaïns echtgenote Loeloewa.
Zoals vermeld werd Enlils broer Enki (in zijn rol als de slang) Samael genoemd - en in dit opzicht brengt de literatuur van Ha Qabalah ons terug naar het uitgangspunt van deze passage over `Eden', want deze stelt onomwonden dat `naar Samael en Lilith als personen verwezen wordt als de boom der kennis van goed en kwaad'.

Sir Lawrence Gardener, Oorsprong van de Graalkoningen (blz 132)
http://www.lilith.demon.nl/

Zijnkind

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2006, 01:07:05 pm »

quote:

maar er is meer en dat is niet per defenitie minder als Die Ene Ware Kerk ....toch????
Er is meer idd maar daar kun je maar beter bij wegblijven. Ik heb het dan over satan en zijn demonen die zich uitstekend als welke god dan ook kunnen voordoen. Je moedergodin incl.

Jezus zegt dat overduidelijk in bijvoorbeeld

quote:

matheus 4:10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’
Ik geloof overigens niet dat er maar 1 kerk is die waar is temidden van alle aardse kerkgenootschappen die er nu zijn. Er is wel 1 ware kerk van gelovigen die Jezus werkelijk volgen. De grenzen daarvan gaan door aardse kerken heen. En er zijn nog volgelingen die om wat voor reden dan ook niet bij een kerk horen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2006, 01:35:04 pm »

quote:

klaas f schreef op 11 april 2006 om 12:42:
[...]

Beste Nunc,

[...]

zonder in een welles-nietes te willen verzanden, maar je research is ietswat onvolledig. In de Talmud wordt Lilith genoemd, maar opdezelfde manier zoals ze ook ergens in Jesaja wordt genoemd, als een 'nacht geest', niet als de vrouw van Adam.

quote:

http://www.jewishencyclop...sp?artid=421&letter=L
Lilith is more fully described in post-Biblical literature, where she appears as a demon of the night, as suggested by her Hebrew name. Three classes of demons are mentioned: spirits, devils, and "lilin" (Targ. Yer. to Deut. xxxii. 24; Targ. Sheni to Esth. i. 3; passim). The first have neither body nor form; the second appear in complete human shape; the third in human shape, but with wings (Rashi to Sanh. 109a). Adam procreated all the spirits while he was under a spell (Gen. R. xx. 11; 'Er. 18b). Similarly, Eve bore demons to male spirits for the space of 130 years.

(..)

The conception that she was Adam's first wife (comp. Gen. R. xxiv.; Yer. 'Er. 18b) appears to have been spread through Buxtorf's "Lexicon Talmudicum,"
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith voor ruwweg dezelfde informatie. En je kunt natuurlijk ook gewoon de Talmud doorspitten (http://www.come-and-hear.com/tindex.html). Maar "in de talmoedische traditie was Lilith de eerste echtgenote van Adam voor Eva" lijkt mij dus gewoon uit de lucht getoverd. Lilith komt in de Talmud voor als angstaanjagende demon/geest, maar niet als vrouw van Adam (hooguit als 'nakomeling', omdat sommige uitleggingen kennelijk dachten dat Eva ook de oorsprong van demonen etc was). Pas in de (vroege?) middeleeuwen ontstaat de mythe dat Lilith ook Adam's vrouw was (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Alphabet_of_Ben-Sira). Mogelijk ligt de basis hiervan in de Midrash, waar ergens gespeculeerd wordt over een tweede Eva (http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/Lilith/overview.html, http://www.ohav.org/discuss/_disc12/0000002f.htm)
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 01:46:30 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2006, 02:25:54 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 11:44:
[...]

*Is geen zaak van afkeren tegen God of Zijn Zoon Jesus ,daar wel van anders opgevoed /andere denkwijze hebben maar afkeer is negatief en ik sta niet negatief tegenover het Christendom of welk geloof dan ook

maar nadat je kennis hebt gemaakt met Jezus, en je neemt Zijn claims niet aan, dan wijs je ze toch af?

quote:

*Naar mijn idee is het niet "vervallen in het heidendom" heidenen hebben altijd bestaan al voor dat bijv. Europa Christelijk werd .
Als je de geschiedenis nagaat is het Christelijk worden van Europa ( en de rest van de wereld) niet altijd even vriendelijk gegaan...en geheel niet altijd vrijwillig werden mensen gedwongen hun oude relegies op te geven voor de nieuwe het Christendom...

Aangezien Christenen nergens in de bijbel worden opgeroepen om anderen onder dwang te bekeren, was wat die mensen deden niet echt christelijk. Als een communistische politieke partij ineens bedrijven gaat liberaliseren, gaat spreken over marktwerking etc, dan mag de partij zich wel 'communistisch' noemen, maar wat ze doet is duidelijk niet 'communistisch'.

quote:

Geeft niet dat is geschiedenis, is gebeurt maar waarom dan van vervallen spreken =eerder anders. Die ene Ware Kerk is heel prima en ieder die zich daar fijn bij voelt moet (mag?)  daar hun heil zoeken maar er is meer en dat is niet per defenitie minder als Die Ene Ware Kerk ....toch????

Als je gelooft dat die ene ware kerk/het christendom gelijk heeft, dan is de rest wel degelijk minder, omdat Jezus heeft gezegd dat mensen alleen via Hem bij God kunnen komen.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2006, 05:06:47 pm »
Ja nunc ik begrijp je visie!

Inderdaad als je gelooft dat De Ene ware Kerk /Christendom gelijk heeft cq waarheid verkondigd is de rest inderdaad minder , helemaal waar!

Maar wist je dat in het verleden en nu nog de Oude Religie het Christendom niet als minder ervaart????????
Maar dat we geloven dat we naast elkaar moeten leven zonder elkaar te veroordelen of "minder" te noemen , Want ook wij geloven!!! misschien dat niet in Jezus Chr. of in God , maar we geloven wel !

De Moeder Godin of de Goden hebben niets met de Duivel of Satan te maken!!
Gelukkig niet zelfs!!! want daar hou ik ook niet van (hou van mooie dingen niet enge!!!)

De Godin en de Goden ( ga ze allemaal niet noemen) maar gaan al terug voordat het Christendom wasa ontstaan!

Toen was dat er gewoon nog niet en geloofde z.g.a alle mensen in de heidense tradities /Oude Religie .
Dus dus toendertijd bestond er ook nog geen Satan of Duivel....Die is pas gekomen met het Christelijk geloof.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2006, 05:16:04 pm »
Als beide religies evenveel waarde hebben, dan hebben ze of geen van beide veel waarde, óf je zult een keuze moeten maken: Jezus als De Weg, De Waarheid en Het Leven aannemen of niet. Het is vanuit christelijk oogpunt absoluut onmogelijk om via een andere weg/ander geloof gered te worden. En dan kunnen beide visies dus niet naast elkaar bestaan!
Overigens wordt de Satan al in Genesis 3 genoemd, en is daarmee ook van ver vóór Christus, dus ok van ver vóór het christelijk geloof.
computerfout: een vreemde een in de byte

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2006, 05:27:09 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 17:06:
De Godin en de Goden ( ga ze allemaal niet noemen) maar gaan al terug voordat het Christendom wasa ontstaan!

Toen was dat er gewoon nog niet en geloofde z.g.a alle mensen in de heidense tradities /Oude Religie .
Dus dus toendertijd bestond er ook nog geen Satan of Duivel....Die is pas gekomen met het Christelijk geloof.
Het Christendom was er altijd al, omdat Christus er altijd al is geweest.  Voordat Christus  op Aarde kwam  was het een 'verwachtend Christendom'.  Satan heeft vanaf het begin van de wereld gevochten tegen het Christendom.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 05:27:24 pm door Doarsie »

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2006, 06:02:25 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 april 2006 om 17:16:
Als beide religies evenveel waarde hebben, dan hebben ze of geen van beide veel waarde, óf je zult een keuze moeten maken: Jezus als De Weg, De Waarheid en Het Leven aannemen of niet. Het is vanuit christelijk oogpunt absoluut onmogelijk om via een andere weg/ander geloof gered te worden. En dan kunnen beide visies dus niet naast elkaar bestaan!
Overigens wordt de Satan al in Genesis 3 genoemd, en is daarmee ook van ver vóór Christus, dus ok van ver vóór het christelijk geloof.

Wanneer is genesis 3 geschreven???
Het is geschreven ten tijden van de oorsprong van het Jodendom  mbt de tora....

Ik geloof niet dat ik gered moet worden doe tenslotte niets verkeerd dus waarom zou ik???
Wat een onzin dat beide visies niet naast elkaar kunnen bestaan dat is dus precies de reden waarom door het Christelijk geloof zoveel gemoord en gedood is!!
Heb je enig idee hoeveel mensen door en in naam van het Christelijk geloof VERPLICHT zijn geworden zich te laten dopen (om het Christendom te verspreiden als ENIGSTE juiste... OF onthoofd/gedood???

Weet je hoeveel onschuldige vrouwen (en mannen) verdronken of VERBRAND zijn omdat ze werden aangemerkt als heks???

Er zijn miljoenen verschillende mensen  en ieder heeft een eigen denkwijze over bep dingen zo ook de geloven zelfs binnen het Christendom zijn er verschillende stromingen...... zijn die dan ook verkeerd???

naar mijn idee anders maar niet per definitie verkeerd ....Als ieder zich nu lekker toeligt op hetgeen zij denken wat goed is maar zonder een ander te schaden op wat voor wijze dan ook zou de werld er al een heel klein beetje mooier uit kunnen  zien !!

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #15 Gepost op: april 11, 2006, 06:03:37 pm »

quote:

Doarsie schreef op 11 april 2006 om 17:27:
[...]

Het Christendom was er altijd al, omdat Christus er altijd al is geweest.  Voordat Christus  op Aarde kwam  was het een 'verwachtend Christendom'.  Satan heeft vanaf het begin van de wereld gevochten tegen het Christendom.

wat een onzin!!!

Het Christendom is ontstaan.....

heidendom heeft ook altijd bestaan al voor het Christendom en daar voor was het 'verwachtende heidendom"???

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #16 Gepost op: april 11, 2006, 06:13:19 pm »

quote:

klaas f schreef op 11 april 2006 om 12:42:
[...]

Beste Nunc,

[...]

thx klaas! :w

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #17 Gepost op: april 11, 2006, 11:35:24 pm »

quote:

aerandir schreef op 10 april 2006 om 23:57:

De "Oude Religie" is precies dat: oud. Dat wat tegenwoordig ahw is geherintroduceerd als wicca is letterlijk niets anders dan een bij elkaar geraapte set rituelen, verzonnen of op historische bronnen gebaseerd, en filosofische en religieuze concepten die een mengsel van gnostiek (maar dan alleen de hippie-gezelligheid uit de gnostiek en niet de harde afwijzing van de materie), seculier humanisme (maar dan alleen de hippie-gezelligheid uit het humanisme en niet de harde afwijzing van metafysica) en hedonisme (maar dan alleen de hippie-gezelligheid uit het hedonisme, en niet de harde afwijzing van rede en ratio). Kortom, een in haar diepste wezen wat burgerlijke fantasie van oude, vermoeide hippies, die in een wanhopige zoektocht naar spiritualiteit de kille leegte die ze zelf hebben geschapen probeerden op te vullen, en waar hun puberkinderen nu mee aan de haal gaan.

En verder vind ik het vanzelfsprekend heel prima & gezellig, en heb ik diep respect voor iedereen die er waarde in meent te zien. En voor de volledigheid: nee, ik geloof niet dat het duivels is oid.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #18 Gepost op: april 11, 2006, 11:38:30 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 18:02:
(..)

Ik geloof niet dat ik gered moet worden doe tenslotte niets verkeerd dus waarom zou ik???

ben je perfect dan? Het is maar net de vraag, hoe hoog de lat ligt. (En natuurlijk is tegen God en Jezus kiezen ook een zonde, maar ja, dat lijkt me een non-argument, aangezien je dat niet gelooft).

quote:

Wat een onzin dat beide visies niet naast elkaar kunnen bestaan dat is dus precies de reden waarom door het Christelijk geloof zoveel gemoord en gedood is!!

uiteraard kunnen beide visies wel naast elkaar bestaan. Sterker nog, ze doen dat toch op dit moment ook? Jouw visie en de mijne? Gezellig samen in dit topic  B) ?

Maar de vraag is, of beide visies tegelijkertijd waar kunnen zijn, en dat is meestal wat met 'naast elkaar bestaan' wordt bedoeld, en ik ga er toch vanuit dat Fotogravinnetje daar ook op doelde?

Wat denk jij? Kan het waar zijn dat God zegt dat je alleen via Jezus gered wordt, en dat toch tegelijkertijd het ook waar is dat je niet alleen via Jezus gered kunt worden, maar ook via allerlei andere goden of godinnen? Voor zover ik het zie, sluiten die twee waarheidsclaims elkaar simpelweg uit. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn (maar ze kunnen natuurlijk wel tegelijk onwaar zijn - zou een atheist bv. kunnen opmerken).

quote:

Heb je enig idee hoeveel mensen door en in naam van het Christelijk geloof VERPLICHT zijn geworden zich te laten dopen (om het Christendom te verspreiden als ENIGSTE juiste... OF onthoofd/gedood???

Weet je hoeveel onschuldige vrouwen (en mannen) verdronken of VERBRAND zijn omdat ze werden aangemerkt als heks???

en weet je ook, dat die christenen dat helemaal niet hadden mogen doen? Ik wil niks afdoen aan de ernst van die overtredingen, sterker nog, omdat het mensen waren die claimden christen te zijn, wegen hun daden wellicht nog wel erger!

Maar heb je je ook wel eens afgevraagd hoeveel mensen er door de 'oude religie' gedood zijn? Hoeveel heidense religies er mensenoffers, zelfs kinderoffers, hadden? De azteken haalden de nog kloppende harten uit de lichamen van hun overwonnen tegenstanders, en diverse stammen in het midden oosten deden aan kinderoffers om vruchtbaarheid af te dwingen bij de goden en godinnen. Verder werden de eerste christenen ook vervolgd door die lieve mensen van de 'oude religie'. Het ligt dus allemaal iets subtieler.

quote:

Er zijn miljoenen verschillende mensen  en ieder heeft een eigen denkwijze over bep dingen zo ook de geloven zelfs binnen het Christendom zijn er verschillende stromingen...... zijn die dan ook verkeerd???

er zijn naast het topje van de Himalaya nog miljoenen andere plekken waar je op de aarde kunt staan. Zijn die dan allemaal lager? Ja. Sommige plekken zijn in diepe dalen, andere zelfs onder het zeeniveau. Maar er zijn ook plekken in de bergen, vlak bij het top. Die zijn niet evenhoog als de top, maar het zijn wel bergen.

Het feit dat een kerk zegt dat ze de waarheid heeft, betekent niet dat iedereen die niet exact hetzelfde gelooft, helemaal verkeerd is. Men kan op kleine punten verschillen, maar ook op hele grote punten. In het ene geval zit je dicht bij elkaar, in het andere geval een halve wereld van elkaar af.

quote:

naar mijn idee anders maar niet per definitie verkeerd ....Als ieder zich nu lekker toeligt op hetgeen zij denken wat goed is maar zonder een ander te schaden op wat voor wijze dan ook zou de werld er al een heel klein beetje mooier uit kunnen  zien !!

een heel goed idee. Alleen betekent dat ook dat je elkaar niet meer mag vertellen dat ze verkeerd zitten (of iig, dat je dat denkt)? Dan wordt het namelijk een kille wereld.

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #19 Gepost op: april 11, 2006, 11:46:09 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 17:06:

Het hele moderne, romantische idee, over "de oude religie", als voorafgaand aan het Christendom in Europa, gaat ietwat voorbij aan zaken als de Mithras-cultus, het Germaanse geloof, het Grieks/Romeinse geloof, de gnostiek, het Manicheïsme, etc., etc. En alleen al daaraan valt te herkennen wat het werkelijk is: een, inderdaad heel romantisch, allegaartje van schijnbaar leuk bij elkaar passende zakken geshopt uit een groot aantal bronnen, waaronder de fantasie van de bedenkers van het hele Wicca-gebeuren, met slechts twee bindende elementen: het is niet Christelijk, en het is totaal gericht op een egocentrische spiritualiteit.

Voor wat betreft de geschiedenis van de figuur van Satan of Duivel, valt nog wel wat meer te vinden dan Christelijke bronnen, maar ik neem aan dat je dat niet bovenmatig boeit.

Dit alles overigens geconstateerd vanuit het grootst mogelijke respect en waardering, en vanuit de wetenschap dat zonder enige moeite over het Christendom ongeveer hetzelfde valt te zeggen, met als enige uitzondering dat het wat oudere papieren heeft. Een eeuw of 19. Maar ook het Christendom is natuurlijk een "bij elkaar geraapt zootje" (en ook dat zeg ik weer vanuit groot respect enzo)

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #20 Gepost op: april 11, 2006, 11:50:25 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 18:02:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Als jij niks verkeerd doet, hoef je niet gered te worden.

quote:

Ja, toevallig wel. En ja, ik ken de Hexenhamer goed, en ja, ik ken de kerkelijke standpunten, en praktijken op dit punt vrij goed. En jij?

quote:

Jep.

quote:

Zou je "een ander schaden" eens willen definieren? Het is zo makkelijk gezegd, maar als je het niet concreet maakt blijft het zo, luchtig.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #21 Gepost op: april 11, 2006, 11:55:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 23:38:

[...]

ben je perfect dan? Het is maar net de vraag, hoe hoog de lat ligt. (En natuurlijk is tegen God en Jezus kiezen ook een zonde, maar ja, dat lijkt me een non-argument, aangezien je dat niet gelooft).

[...]

uiteraard kunnen beide visies wel naast elkaar bestaan. Sterker nog, ze doen dat toch op dit moment ook? Jouw visie en de mijne? Gezellig samen in dit topic  B) ?

Maar de vraag is, of beide visies tegelijkertijd waar kunnen zijn, en dat is meestal wat met 'naast elkaar bestaan' wordt bedoeld, en ik ga er toch vanuit dat Fotogravinnetje daar ook op doelde?

Wat denk jij? Kan het waar zijn dat God zegt dat je alleen via Jezus gered wordt, en dat toch tegelijkertijd het ook waar is dat je niet alleen via Jezus gered kunt worden, maar ook via allerlei andere goden of godinnen? Voor zover ik het zie, sluiten die twee waarheidsclaims elkaar simpelweg uit. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn (maar ze kunnen natuurlijk wel tegelijk onwaar zijn - zou een atheist bv. kunnen opmerken).

[...]

en weet je ook, dat die christenen dat helemaal niet hadden mogen doen? Ik wil niks afdoen aan de ernst van die overtredingen, sterker nog, omdat het mensen waren die claimden christen te zijn, wegen hun daden wellicht nog wel erger!

Maar heb je je ook wel eens afgevraagd hoeveel mensen er door de 'oude religie' gedood zijn? Hoeveel heidense religies er mensenoffers, zelfs kinderoffers, hadden? De azteken haalden de nog kloppende harten uit de lichamen van hun overwonnen tegenstanders, en diverse stammen in het midden oosten deden aan kinderoffers om vruchtbaarheid af te dwingen bij de goden en godinnen. Verder werden de eerste christenen ook vervolgd door die lieve mensen van de 'oude religie'. Het ligt dus allemaal iets subtieler.

[...]

er zijn naast het topje van de Himalaya nog miljoenen andere plekken waar je op de aarde kunt staan. Zijn die dan allemaal lager? Ja. Sommige plekken zijn in diepe dalen, andere zelfs onder het zeeniveau. Maar er zijn ook plekken in de bergen, vlak bij het top. Die zijn niet evenhoog als de top, maar het zijn wel bergen.

Het feit dat een kerk zegt dat ze de waarheid heeft, betekent niet dat iedereen die niet exact hetzelfde gelooft, helemaal verkeerd is. Men kan op kleine punten verschillen, maar ook op hele grote punten. In het ene geval zit je dicht bij elkaar, in het andere geval een halve wereld van elkaar af.

[...]

een heel goed idee. Alleen betekent dat ook dat je elkaar niet meer mag vertellen dat ze verkeerd zitten (of iig, dat je dat denkt)? Dan wordt het namelijk een kille wereld.

Natuurlijk kan je met elkaar praten en discussies aangaan..... zou haast zeggen dat moet  alleen dan kunne we elkaar begrijpen en wellicht leren van de verschillen.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat de Oude Religie geen dingen heeft gedaan die het daglicht niet kunne verdragen dat is helaas wel het geval!

ook geloof ik dat als jullie zeggen dat een ieder die anders leeft als dat wordt beschreven door de bijbel of volgends de richtlijnen van God , dat jullie uit liefde  die mensen willen helpen en of het licht laten zien , maar hoevaak ik al het woord zonde of zondaars gehoord hebt... en daar help je mensen niet mee eerder stoot je ze af .

en inderdaad gelukkig is het nu zo dat we vredig naast elkaar kunnen bestaan jullie met jullie waarheid en wij met de onze...... en wat misschien nog leuker is dat we erover kunne praten , en eruit komen doen we misschien niet maar we kunne toch van elkaars verschillen wat leren

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #22 Gepost op: april 11, 2006, 11:56:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 23:38:

[...]
Maar nu maak jij een denkfoutje. Wat nu als een niet-christen vindt dat hij helemaal niet gered moet worden? Dan kan het best samen gaan: gered wordt je via Jezus, en niet gered worden kan ook prima. Dus ja, dat kan best naast elkaar bestaan.

quote:

Verder werden de eerste christenen ook vervolgd door die lieve mensen van de 'oude religie'.
Nou nee. De "oude religie" is namelijk niet erg oud. De eerste christenen werden door joden vervolgd, en vrij snel daarop deden de romeinen mee. Nu waren de romeinen bepaald niet vies van weer een nieuwe godsdienst, dus dat was niet echt uit religieuze motieven. De christenen waren alleen wat eenkennig, en deden niet mee aan zaken die voor het behoud van een stabiele maatschappij noodzakelijk werden gevonden. Niks oude religie, maar gewoon politiek.

quote:

Heeft ook verdacht weinig zin overigens: andere mensen vertellen dat ze verkeerd zitten. Denk je dat je iemand kan overtuigen van iets dat niet minstens latent al aanwezig was?

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #23 Gepost op: april 12, 2006, 12:00:53 am »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 23:55:
[...]

maar hoevaak ik al het woord zonde of zondaars gehoord hebt... en daar help je mensen niet mee eerder stoot je ze af .
Het gekke is, daarmee stoot je alleen mensen af die ofwel oneerlijk zijn tegen zichzelf, ofwel die wel degelijk echt hedonistisch in het leven staan. Voor de rest van de mensheid is het een tamelijk normaal verschijnsel bij zichzelf te constateren dat je van tijd tot tijd dingen doet die je niet wil doen of waarvan je weet dat je ze volgens je eigen normen niet zou moeten doen. Daarvoor weglopen is een heel goed werkende optie leert deze tijd. Die fouten goed noemen is een optie die in het verleden vaker is geprobeerd maar gek genoeg altijd tot vrij stevige ontsporingen heeft geleid. En een andere optie is onder ogen zien dat de werkelijkheid nu eenmaal werkelijkheid is. En dan waag ik te betwijfelen of voor mensen die eerlijk durven zijn naar zichzelf, het een enorm afstotende gedachte is dat er een uitweg bestaat.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #24 Gepost op: april 12, 2006, 12:30:46 am »

quote:

diak2b schreef op 11 april 2006 om 23:56:
[...]
Maar nu maak jij een denkfoutje. Wat nu als een niet-christen vindt dat hij helemaal niet gered moet worden? Dan kan het best samen gaan: gered wordt je via Jezus, en niet gered worden kan ook prima. Dus ja, dat kan best naast elkaar bestaan.

[...]
Nou nee. De "oude religie" is namelijk niet erg oud. De eerste christenen werden door joden vervolgd, en vrij snel daarop deden de romeinen mee. Nu waren de romeinen bepaald niet vies van weer een nieuwe godsdienst, dus dat was niet echt uit religieuze motieven. De christenen waren alleen wat eenkennig, en deden niet mee aan zaken die voor het behoud van een stabiele maatschappij noodzakelijk werden gevonden. Niks oude religie, maar gewoon politiek.

de Oude religie niet oud???? het is hetgeen de mensen in geloofde voordat het Christendom geintroduceerd werd

[...]
Heeft ook verdacht weinig zin overigens: andere mensen vertellen dat ze verkeerd zitten. Denk je dat je iemand kan overtuigen van iets dat niet minstens latent al aanwezig was?

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #25 Gepost op: april 12, 2006, 12:56:40 am »

quote:

(als je iets anders quote, blijft het allemaal leesbaar)

Je bewering is leuk hoor, maar op niets gebaseerd. Je doet niets anders dan "de oude religie" definieren als alles wat ouder is dan het christendom. Maar die "oude religie" bestaat/bestond helemaal niet. Wicca is een moderne uitvinding, en de ontelbare religies die ouder zijn dan het Christendom, hebben daar opmerkelijk weinig mee te maken.

Wat niet wegneemt dat ik je van harte gun dat je gelooft dat je in een héééééél oude traditie staat hoor.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #26 Gepost op: april 12, 2006, 01:45:19 am »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2006 om 00:56:
[...]

(als je iets anders quote, blijft het allemaal leesbaar)

Je bewering is leuk hoor, maar op niets gebaseerd. Je doet niets anders dan "de oude religie" definieren als alles wat ouder is dan het christendom. Maar die "oude religie" bestaat/bestond helemaal niet. Wicca is een moderne uitvinding, en de ontelbare religies die ouder zijn dan het Christendom, hebben daar opmerkelijk weinig mee te maken.

Wat niet wegneemt dat ik je van harte gun dat je gelooft dat je in een héééééél oude traditie staat hoor.

Wicca is idd een moderne uitvinding van de oude religie
wat ik met de oude religie bedoel zijn de heidense tradities zal een voor beeld geven neem bijv Ijsland is in het jaar 1000  na Chr. christelijk geworden....... hadden de mensen daarvoor geen religie???

ja toch denk aan de oude runen die gevonden zijn !

Stonehenge staan al langer als het christendom daar ooit voet aan wal had gezet daar zijn afbeeldingen gevonden van godinnen beelden etc....

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #27 Gepost op: april 12, 2006, 01:49:00 am »

quote:

aerandir schreef op 12 april 2006 om 01:45:
[...]

Wicca is idd een moderne uitvinding van de oude religie
wat ik met de oude religie bedoel zijn de heidense tradities zal een voor beeld geven neem bijv Ijsland is in het jaar 1000  na Chr. christelijk geworden....... hadden de mensen daarvoor geen religie???

ja toch denk aan de oude runen die gevonden zijn !

Stonehenge staan al langer als het christendom daar ooit voet aan wal had gezet daar zijn afbeeldingen gevonden van godinnen beelden etc....
OK, je veegt dus alles op 1 hoop, als contrast tegenover het christendom. Je onderschrijft exact wat ik direct al aangaf. Dank voor zoveel duidelijkheid.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #28 Gepost op: april 12, 2006, 09:50:56 am »
Modbreak:
De discussie over hoe het christendom en het jodendom tegenover elkaar staan of juist elkaar opvolgen, is hier enigszins oftopic.
Nog even de openingspost:

quote:

Het is dus niet de vraag hoe wie dan ook (anders dan wicca-aanhangers) tegenover het christendom staat.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 10:01:50 am door E-line »

Zijnkind

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #29 Gepost op: april 12, 2006, 10:00:19 am »
Erm, het is volgens mij wel de vraag hoe wicca tegenover het christendom staat en omgekeerd. Als ik de TS goed begrepen heb tenminste.

Wat mij opvalt is dat het christendom vooral afgewezen wordt om haar waarheidsclaim. Een claim die anderen niet zouden hebben. Maar als de wicca stelt dat Jezus niet de enige weg is....dat er meerdere wegen en goden zijn....dan is dat ook een waarheidsclaim ;).
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 10:45:14 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #30 Gepost op: april 12, 2006, 10:03:43 am »
ik heb de modbreak iets aangepast, omdat 't inderdaad wel kan gaan over wat wicca's visie op het christendom/christelijk geloof is.

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #31 Gepost op: april 12, 2006, 11:17:55 am »

quote:

diak2b schreef op 11 april 2006 om 23:56:
[...]

of jij een leesfout?

dat 'beide visies' sloeg op de volgende post:

quote:

Fotogravinnetje schreef op 11 april 2006 om 17:16:
(..)

Het ging dus niet om het 'vinden of je gered moet  worden', maar over het 'gered' worden zelf. Volgens het orthodoxe christendom wordt je gered via Jezus (waarbij ik direct aanteken, dat we niet precies weten hoe God dat allemaal regelt, en hoe ruim Hij kijkt). De 'beide visies' gaat er dus over, of je 'alleen via Jezus' of 'via allerlei manieren' gered wordt. En die twee visies kunnen niet samen bestaan (vanwege het exclusieve 'alleen').

Uiteraard kan het 'vinden dat je niet gered hoeft te worden' best samengaan met de waarheid van het christelijke wereldbeeld. Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat was niet het uitgangspunt van mijn bewering.

Wat jij hier doet is er -stiekem- een andere bewering van maken, en die dan verdedigen door te laten zien dat die nieuwe bewering triviaal is (en dan maar hopen dat ik niet zie dat je 'm veranderd hebt).  Zo kan ik natuurlijk ook discussies winnen  ;)

quote:

heeej mag aerandir wel alles generaliseren en ik niet  :'(

De romeinen deden een deel van de vervolgingen wel degelijk om religieuze motieven (al zal dat vast niet voor ieder gegolden hebben). Ze waren wel gek op 'nieuwe' religies, maar alleen als het oude religies waren. Dus wel osiris, omdat die zou teruggaan naar het begin der tijden, maar niet het christendom, omdat dat net een paar decennia ervoor was begonnen. Ze waren wat dat betreft oerconservatief.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2006, 11:18:49 am door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #32 Gepost op: april 12, 2006, 10:04:49 pm »

quote:

E-line schreef op 12 april 2006 om 09:50:
Modbreak:
De discussie over hoe het christendom en het jodendom tegenover elkaar staan of juist elkaar opvolgen, is hier enigszins oftopic.

[...]

Het is dus niet de vraag hoe wie dan ook (anders dan wicca-aanhangers) tegenover het christendom staat.
Niet om te zeuren, maar TS heeft "oude religie" gedefinieerd als "alles dat met religie te maken heeft, ouder is dan het christendom, en nadrukkelijk niet-christelijk is", daar valt het joodse geloof dus ook onder. En Wicca NIET, want dat is allerminst ouder.

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #33 Gepost op: april 12, 2006, 10:09:28 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 april 2006 om 11:17:

[...]

of jij een leesfout?
Nee hoor.

quote:

dat 'beide visies' sloeg op de volgende post:

[...]

Het ging dus niet om het 'vinden of je gered moet  worden', maar over het 'gered' worden zelf. Volgens het orthodoxe christendom wordt je gered via Jezus (waarbij ik direct aanteken, dat we niet precies weten hoe God dat allemaal regelt, en hoe ruim Hij kijkt). De 'beide visies' gaat er dus over, of je 'alleen via Jezus' of 'via allerlei manieren' gered wordt. En die twee visies kunnen niet samen bestaan (vanwege het exclusieve 'alleen').
Je herhaalt nu alleen maar de denkfout. Het is een christelijk idee dat iedereen redding zou behoeven. Als christenen zeggen: "men kan alleen gered worden via Jezus" en niet-christenen zeggen: "ik vind niet dat ik gered moet worden", dan past dat prima naast elkaar. De poging van christenen om anderen op te dringen dat ze gered moeten worden, en vooral dat ze dat zelf ook moeten vinden, is een kwestie van projectie.

quote:

Uiteraard kan het 'vinden dat je niet gered hoeft te worden' best samengaan met de waarheid van het christelijke wereldbeeld. Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat was niet het uitgangspunt van mijn bewering.
Nee, jouw uitgangspunt was een denkfout :)

quote:

Wat jij hier doet is er -stiekem- een andere bewering van maken, en die dan verdedigen door te laten zien dat die nieuwe bewering triviaal is (en dan maar hopen dat ik niet zie dat je 'm veranderd hebt).  Zo kan ik natuurlijk ook discussies winnen  ;)
Winnen boeit me niet, en stiekem is het evenmin. Wat ik deed was je bewering ontdoen van de projectie.

quote:

[...]

heeej mag aerandir wel alles generaliseren en ik niet  :'(
Quod licet Jovi, non licet bovi.

quote:

De romeinen deden een deel van de vervolgingen wel degelijk om religieuze motieven (al zal dat vast niet voor ieder gegolden hebben). Ze waren wel gek op 'nieuwe' religies, maar alleen als het oude religies waren. Dus wel osiris, omdat die zou teruggaan naar het begin der tijden, maar niet het christendom, omdat dat net een paar decennia ervoor was begonnen. Ze waren wat dat betreft oerconservatief.
De zeikerds :)

Sacerdos

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #34 Gepost op: april 13, 2006, 04:39:11 pm »
Alles wat tegen Gods Woord en Heilige Sacramenten  dus de Kerk ingaat moet afgewezen worden ,dus alles wat vijand van het Levendschenkend Kruis is moet afgezwezen worden ,daar behoren ook de  oude religie/wicca s bij.

Als een Saulus  Paulus wordt zal hij/zij tot een huisgenoot Gods gerekend  worden .

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #35 Gepost op: april 13, 2006, 04:57:46 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2006 om 22:09:
[...]
Nee hoor.

[...]
Je herhaalt nu alleen maar de denkfout. Het is een christelijk idee dat iedereen redding zou behoeven. Als christenen zeggen: "men kan alleen gered worden via Jezus" en niet-christenen zeggen: "ik vind niet dat ik gered moet worden", dan past dat prima naast elkaar. De poging van christenen om anderen op te dringen dat ze gered moeten worden, en vooral dat ze dat zelf ook moeten vinden, is een kwestie van projectie.
(..)

Je zet andere dingen tegenover elkaar dan dat ik deed. Hier staan tegenover elkaar: 'alleen via Jezus kun je gered worden' en 'ik vind niet dat ik gered moet worden'. Uiteraard kan dat tegelijkertijd waar zijn.

Maar ik zette (n.a.v. de post van Fotogravinnetje) twee andere zaken tegenover elkaar. "redding is alleen mogelijk via Jezus" vs. "redding is op meerdere manieren mogelijk". Het ging mij er dus niet om, of mensen vinden dat ze wel of niet gered moeten worden, maar op welke manier dat kan, als ze gered willen worden.

Ik ga er dan overigens vanuit, dat het begrip 'redding' heel breed is. Het bereiken van nirwana valt daar ook onder. Evenals de islamitische versie van het paradijs, en zelfs de ietsistische versie van 'ik weet niet of er iets is, maar als er iets is, dan is er voor iedereen iets goeds na de dood'. Ik gebruikte redding dus in de zin van 'het komt goed na de dood'.

Op die manier kan het christendom niet tegelijkertijd waar zijn met bv. atheisme, maar evenmin met boedhisme of islam etc.

Maar ik snap waar de verwarring van komt. Misschien is 'redding' een verkeerd woord. Of ik begrijp jouw standpunt m.b.t. redding en het Christendom niet helemaal. Wat betekent het volgens jou, dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is? En wat bedoel je precies met die 'projectie'?

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #36 Gepost op: april 13, 2006, 07:50:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 april 2006 om 16:57:

[...]

Je zet andere dingen tegenover elkaar dan dat ik deed.
Ja, dat is precies waarom ik denk dat je een denkfout maakt he :)

quote:

Hier staan tegenover elkaar: 'alleen via Jezus kun je gered worden' en 'ik vind niet dat ik gered moet worden'. Uiteraard kan dat tegelijkertijd waar zijn.
Zijn we het wéér eens. Jakkes  :+

quote:

Maar ik zette (n.a.v. de post van Fotogravinnetje) twee andere zaken tegenover elkaar. "redding is alleen mogelijk via Jezus" vs. "redding is op meerdere manieren mogelijk". Het ging mij er dus niet om, of mensen vinden dat ze wel of niet gered moeten worden, maar op welke manier dat kan, als ze gered willen worden.
Met dien verstande dat als mensen helemaal niet gered willen worden, het slechts jouw christelijke projectie is om te doen alsof mensen dat wel willen, ziedaar de denkfout die ik meen te zien.

quote:

Ik ga er dan overigens vanuit, dat het begrip 'redding' heel breed is. Het bereiken van nirwana valt daar ook onder. Evenals de islamitische versie van het paradijs, en zelfs de ietsistische versie van 'ik weet niet of er iets is, maar als er iets is, dan is er voor iedereen iets goeds na de dood'. Ik gebruikte redding dus in de zin van 'het komt goed na de dood'.
Ah. Dan maakte ik een fout. Ik denk overigens niet dat het christelijke begrip zo breed is. En als ik daar gelijk in heb, maakte jij toch weer een fout  :P

quote:

Op die manier kan het christendom niet tegelijkertijd waar zijn met bv. atheisme, maar evenmin met boedhisme of islam etc.
in die zin niet nee.

quote:

Maar ik snap waar de verwarring van komt. Misschien is 'redding' een verkeerd woord.
Ja, een erg protestants woord  8)  'wij' spreken van verlossing, en dat geeft ook heel wat nauwkeuriger aan waar het om gaat lijkt mij, de verlossing van de erfzonde en haar gevolgen.

quote:

Of ik begrijp jouw standpunt m.b.t. redding en het Christendom niet helemaal. Wat betekent het volgens jou, dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is?
heb je een uurtje?

quote:

En wat bedoel je precies met die 'projectie'?
Dat je het christelijke begrip "redding" projecteert op andere religies. Maar ik begrijp inmiddels dat het eerder andersom is, dat je het christelijke begrip redding wel erg algemeen maakt.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #37 Gepost op: april 13, 2006, 10:49:23 pm »

quote:

E-line schreef op 12 april 2006 om 09:50:
Modbreak:

[...]

die vraag is t ook denk ik
« Laatst bewerkt op: april 13, 2006, 10:59:40 pm door aerandir »

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #38 Gepost op: april 13, 2006, 10:50:50 pm »

quote:

E-line schreef op 12 april 2006 om 10:03:
ik heb de modbreak iets aangepast, omdat 't inderdaad wel kan gaan over wat wicca's visie op het christendom/christelijk geloof is.
Juist en het gaat niet om wie er gelijk heeft want daar kom je idd nooit uit daarentegen kan je wel erover discussiëren toch??

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #39 Gepost op: april 13, 2006, 10:59:12 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 13 april 2006 om 16:39:
Alles wat tegen Gods Woord en Heilige Sacramenten  dus de Kerk ingaat moet afgewezen worden ,dus alles wat vijand van het Levendschenkend Kruis is moet afgezwezen worden ,daar behoren ook de  oude religie/wicca s bij.

Als een Saulus  Paulus wordt zal hij/zij tot een huisgenoot Gods gerekend  worden .

Je kan het volgends jouw geloofsovertuiging afwijzen maar daarom hoeven de andere religies nog niet als vijand behandelt te worden.

Het is alleen volgends JOUW geloof niet de weg die een mens moet of zou moeten volgen

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #40 Gepost op: april 13, 2006, 11:23:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2006 om 19:50:
[...]
Ja, dat is precies waarom ik denk dat je een denkfout maakt he :)

het wordt wat verwarrrend :)

quote:

Zijn we het wéér eens. Jakkes  :+

hou maar op!

quote:

Met dien verstande dat als mensen helemaal niet gered willen worden, het slechts jouw christelijke projectie is om te doen alsof mensen dat wel willen, ziedaar de denkfout die ik meen te zien.

de zon breekt door: ik snap waarom jij ten onrechte dacht aan een denkfoutje. Het was gewoon een kwestie van langs elkaar heen praten.  

quote:

Ah. Dan maakte ik een fout. Ik denk overigens niet dat het christelijke begrip zo breed is. En als ik daar gelijk in heb, maakte jij toch weer een fout  :P
Inderdaad, het christelijke begrip is natuurlijk veel beperkter. Maar we hadden het hier over religies in het algemeen, en als dan het christendom claimt 'de enige' te zijn, dan moet je wel een breed begrip gebruiken, lijkt me. Vandaar dus.

quote:

Ja, een erg protestants woord  8)  'wij' spreken van verlossing, en dat geeft ook heel wat nauwkeuriger aan waar het om gaat lijkt mij, de verlossing van de erfzonde en haar gevolgen.

geen idee of het een protestants woord is. Ik gebruikte het omdat het eerder in dit topic genoemd was. "priming" heet zoiets in de psychologie.

quote:

heb je een uurtje?

Als het mij een uur kost om te lezen, hoeveel dagen kost het jou om het op te schrijven? B)

quote:

Dat je het christelijke begrip "redding" projecteert op andere religies. Maar ik begrijp inmiddels dat het eerder andersom is, dat je het christelijke begrip redding wel erg algemeen maakt.

tja, daar wordt je toe gedwongen als je wilt vergelijken. Uiteraard is -vanuit christelijk oogpunt bekeken- een idee als 'nirwana bereiken' inhoudsloos. Er bestaat immers geen nirwana en er valt dus ook niets te bereiken. 'Nirwana' komt immers uit een filosofie/levensvisie/religie die op volkomen andere principes is gebouwd dan de christelijke. Het enige wat het eigenlijk gemeen heeft met het christelijke beeld, is dat het gaat over iets (o.a.) na de dood, en dat het bereiken ervan als goed/positief/nastrevenswaardig wordt beschouwd.

Je zou kunnen zeggen dat - vanuit christelijk standpunt uiteraard - een boeddhist met een zinloze exercitie bezig is. Aangezien zijn wereldbeeldn niet met de werkelijkheid correspondeert, zoekt hij naar iets non-existents. Aangezien er echter nog wel eens relativistisch gesteld wordt, dat 'alle geloven hetzelfde zijn', etc, ga je toch proberen om te vergelijken (voor zover dat mogelijk is).

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #41 Gepost op: april 13, 2006, 11:26:10 pm »

quote:

aerandir schreef op 13 april 2006 om 22:59:
[...]

Je kan het volgends jouw geloofsovertuiging afwijzen maar daarom hoeven de andere religies nog niet als vijand behandelt te worden.

Het is alleen volgends JOUW geloof niet de weg die een mens moet of zou moeten volgen

waarom niet? Als je er zeker van bent dat een ander geloof gevaarlijk is voor die ander? Zo doen mensen dat toch ook met anderssoortige ideologieën? Als socialist wijs je toch ook de markteconomie af (als rasechte socialist tenminste) en andersom? Je wijst niet zozeer de mensen af, maar een idee waar je mordicus tegen bent, omdat je denkt dat het desastreus is.

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #42 Gepost op: april 13, 2006, 11:30:45 pm »

quote:

aerandir schreef op 13 april 2006 om 22:59:
[...]

Gewoon als principiele vraag:

stel jij loopt met je ogen dicht op een lange, grijze strook asfalt. Ik geloof dat dat levensgevaarlijk is, het is namelijk de A2. Jij gelooft dat er niks aan de hand is, want asfalt is een volkomen veilig natuurproduct.

Wat vind jij nu dat de meest etische wijze van handelen is voor mij?

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #43 Gepost op: april 13, 2006, 11:36:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 april 2006 om 23:23:

[...]

het wordt wat verwarrrend :)
Maar niet minder gezellig :)

quote:

hou maar op!
:X

quote:

de zon breekt door: ik snap waarom jij ten onrechte dacht aan een denkfoutje. Het was gewoon een kwestie van langs elkaar heen praten.
d:)b

quote:

Inderdaad, het christelijke begrip is natuurlijk veel beperkter. Maar we hadden het hier over religies in het algemeen, en als dan het christendom claimt 'de enige' te zijn, dan moet je wel een breed begrip gebruiken, lijkt me. Vandaar dus.
We zijn er uit.

quote:

geen idee of het een protestants woord is. Ik gebruikte het omdat het eerder in dit topic genoemd was. "priming" heet zoiets in de psychologie.
Ik realiseer me net dat de protestantse term ook niet 'redding' is, maar 'behoud'. Vreselijk woord.

quote:

Als het mij een uur kost om te lezen, hoeveel dagen kost het jou om het op te schrijven? B)
Ik schrijf snel. Heel snel.

quote:

tja, daar wordt je toe gedwongen als je wilt vergelijken. Uiteraard is -vanuit christelijk oogpunt bekeken- een idee als 'nirwana bereiken' inhoudsloos. Er bestaat immers geen nirwana en er valt dus ook niets te bereiken.
Ik maak het nog erger: dat wat nirwana zou zijn als nirwana zou bestaan is waardeloos.

quote:

'Nirwana' komt immers uit een filosofie/levensvisie/religie die op volkomen andere principes is gebouwd dan de christelijke. Het enige wat het eigenlijk gemeen heeft met het christelijke beeld, is dat het gaat over iets (o.a.) na de dood, en dat het bereiken ervan als goed/positief/nastrevenswaardig wordt beschouwd.
Mwah, of juist niet. Zodra je iets nog "goed" of "nastrevenswaardig" acht, ben je nog niet zo ver op het pad hoor.

quote:

Je zou kunnen zeggen dat - vanuit christelijk standpunt uiteraard - een boeddhist met een zinloze exercitie bezig is. Aangezien zijn wereldbeeldn niet met de werkelijkheid correspondeert, zoekt hij naar iets non-existents. Aangezien er echter nog wel eens relativistisch gesteld wordt, dat 'alle geloven hetzelfde zijn', etc, ga je toch proberen om te vergelijken (voor zover dat mogelijk is).
Niet doen dus. Want wat "er wordt gesteld" is (mag ik dat zeggen) ge 8)7

Nunc

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #44 Gepost op: april 14, 2006, 12:05:28 am »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2006 om 23:36:
[...]
Maar niet minder gezellig :)
zeker, maar als we niet oppassen wordt ik schizo en ga ik als mod alle offtopic discussie verwijderen.

quote:

Ik realiseer me net dat de protestantse term ook niet 'redding' is, maar 'behoud'. Vreselijk woord.

zodra woorden een dergelijke lading krijgen, kun je beter naar nieuwe gaan zoeken, lijkt het soms. Maar ja, na een tijdje zijn die nieuwe woorden ook weer oud en ritueel, etc.

quote:

Ik schrijf snel. Heel snel.

daarin zijn we in ieder geval broeders :P

quote:

Ik maak het nog erger: dat wat nirwana zou zijn als nirwana zou bestaan is waardeloos.

ja, vanuit je/ons christelijke oogpunt beschouwd zeker. Maar boeddhisten denken daar kennelijk anders over.

Als het enige criterium voor een religie 'zingeving' zou zijn, dan is er overigens niks mis met het boeddhisme - of met welke andere religie dan ook. Mij lijkt 'correspondentie met de waarheid' echter een beter criterium, en dan is 'nirwana' zonder waarde.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #45 Gepost op: april 14, 2006, 01:26:29 am »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2006 om 23:30:
[...]
Gewoon als principiele vraag:

stel jij loopt met je ogen dicht op een lange, grijze strook asfalt. Ik geloof dat dat levensgevaarlijk is, het is namelijk de A2. Jij gelooft dat er niks aan de hand is, want asfalt is een volkomen veilig natuurproduct.

Wat vind jij nu dat de meest etische wijze van handelen is voor mij?

Als een speer van die A2 af gaan natuurlijk!!!

snap waar je naartoe wilt....Maar als je nu twee asvalt wegen hebt gewone doorgaande wegen en ze lopen paralel tot een bepaald punt dan scheiden de wegen de een gaat links de ander rechts..... gevaarlijk??? nee andere kant

klaas f

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #46 Gepost op: april 14, 2006, 03:23:08 am »
Beste Aerandir,

Tot m'n teleurstelling zie ik dat mijn eerdere, zeer waardevolle bijdragen weer eens zijn verwijderd, hoewel ze strikt on-topic waren.
Laat ik nu volstaan met de opmerking dat het moeilijk te begrijpen valt waarom Christenen de Oude Religies zo heftig afkeuren, wanneer je (in)ziet hoeveel daarvan toch in het Christendom is overgenomen...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #47 Gepost op: april 14, 2006, 09:07:33 am »
Modbreak:
kritiek op het modbeleid willen we niet in de topics zelf. Daar hebben we topic report voor (oranje handje bovenaan), of mail.
Verder wil ik iedereen oproepen om de discussie niet nog breder te maken dan hij al is. Het is niet verboden een nieuw draadje te openen over 'heeft het christendom oude papieren' of iets in die geest. Hier kan het gaan over (de houding van het christendom t.o.v.) wicca/oude religie (enkelvoud), (en andersom).

diak2b

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #48 Gepost op: april 14, 2006, 09:18:25 am »

quote:

aerandir schreef op 14 april 2006 om 01:26:
[...]

Als een speer van die A2 af gaan natuurlijk!!!
Voor de zekerheid: de vraag was wat ik (niet op de A2) moest doen als ik jou op de A2 zag lopen. Ik neem aan dat je dus bedoelt"dat ik jou als een speer van de A2 zou moeten sleuren.

quote:

snap waar je naartoe wilt....Maar als je nu twee asvalt wegen hebt gewone doorgaande wegen en ze lopen paralel tot een bepaald punt dan scheiden de wegen de een gaat links de ander rechts..... gevaarlijk??? nee andere kant
Oh, je kan natuurlijk allerlei andere voorbeelden verzinnen die iets anders aangeven, maar dat was de vraag niet. De vraag was echt heel simpel: jij gelooft dat je veilig bent op de weg die je gekozen hebt, ik geloof dat je je ogen sluit voor de harde werkelijkheid dat je een dodelijke weg hebt gekozen. Wat vind jij dat ik dan zou moeten doen? Je antwoord is redelijk helder.

aerandir

• Bekijk profiel
oude religie/wicca
« Reactie #49 Gepost op: april 14, 2006, 06:42:23 pm »

quote:

klaas f schreef op 14 april 2006 om 03:23:
Beste Aerandir,

Tot m'n teleurstelling zie ik dat mijn eerdere, zeer waardevolle bijdragen weer eens zijn verwijderd, hoewel ze strikt on-topic waren.
Laat ik nu volstaan met de opmerking dat het moeilijk te begrijpen valt waarom Christenen de Oude Religies zo heftig afkeuren, wanneer je (in)ziet hoeveel daarvan toch in het Christendom is overgenomen...

Ja inderdaad worden er aardig wat bijdragen verwijderd...

Ja en dat is wat ik bedoel!!! en wat zo jammer is!