quote:
ben je perfect dan? Het is maar net de vraag, hoe hoog de lat ligt. (En natuurlijk is tegen God en Jezus kiezen ook een zonde, maar ja, dat lijkt me een non-argument, aangezien je dat niet gelooft).
quote:
Wat een onzin dat beide visies niet naast elkaar kunnen bestaan dat is dus precies de reden waarom door het Christelijk geloof zoveel gemoord en gedood is!!
uiteraard kunnen beide visies wel naast elkaar bestaan. Sterker nog, ze doen dat toch op dit moment ook? Jouw visie en de mijne? Gezellig samen in dit topic

?
Maar de vraag is, of beide visies tegelijkertijd
waar kunnen zijn, en dat is meestal wat met 'naast elkaar bestaan' wordt bedoeld, en ik ga er toch vanuit dat Fotogravinnetje daar ook op doelde?
Wat denk jij? Kan het waar zijn dat God zegt dat je alleen via Jezus gered wordt, en dat toch tegelijkertijd het ook waar is dat je
niet alleen via Jezus gered kunt worden, maar ook via allerlei andere goden of godinnen? Voor zover ik het zie, sluiten die twee waarheidsclaims elkaar simpelweg uit. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn (maar ze kunnen natuurlijk wel tegelijk onwaar zijn - zou een atheist bv. kunnen opmerken).
quote:
Heb je enig idee hoeveel mensen door en in naam van het Christelijk geloof VERPLICHT zijn geworden zich te laten dopen (om het Christendom te verspreiden als ENIGSTE juiste... OF onthoofd/gedood???
Weet je hoeveel onschuldige vrouwen (en mannen) verdronken of VERBRAND zijn omdat ze werden aangemerkt als heks???
en weet je ook, dat die christenen dat helemaal niet hadden mogen doen? Ik wil niks afdoen aan de ernst van die overtredingen, sterker nog, omdat het mensen waren die claimden christen te zijn, wegen hun daden wellicht nog wel erger!
Maar heb je je ook wel eens afgevraagd hoeveel mensen er door de 'oude religie' gedood zijn? Hoeveel heidense religies er mensenoffers, zelfs kinderoffers, hadden? De azteken haalden de nog kloppende harten uit de lichamen van hun overwonnen tegenstanders, en diverse stammen in het midden oosten deden aan kinderoffers om vruchtbaarheid af te dwingen bij de goden en godinnen. Verder werden de eerste christenen ook vervolgd door die lieve mensen van de 'oude religie'. Het ligt dus allemaal iets subtieler.
quote:
Er zijn miljoenen verschillende mensen en ieder heeft een eigen denkwijze over bep dingen zo ook de geloven zelfs binnen het Christendom zijn er verschillende stromingen...... zijn die dan ook verkeerd???
er zijn naast het topje van de Himalaya nog miljoenen andere plekken waar je op de aarde kunt staan. Zijn die dan allemaal lager? Ja. Sommige plekken zijn in diepe dalen, andere zelfs onder het zeeniveau. Maar er zijn ook plekken in de bergen, vlak bij het top. Die zijn niet evenhoog als de top, maar het zijn wel bergen.
Het feit dat een kerk zegt dat ze de waarheid heeft, betekent niet dat iedereen die niet exact hetzelfde gelooft, helemaal verkeerd is. Men kan op kleine punten verschillen, maar ook op hele grote punten. In het ene geval zit je dicht bij elkaar, in het andere geval een halve wereld van elkaar af.
quote:
naar mijn idee anders maar niet per definitie verkeerd ....Als ieder zich nu lekker toeligt op hetgeen zij denken wat goed is maar zonder een ander te schaden op wat voor wijze dan ook zou de werld er al een heel klein beetje mooier uit kunnen zien !!
een heel goed idee. Alleen betekent dat ook dat je elkaar niet meer mag vertellen dat ze verkeerd zitten (of iig, dat je dat denkt)? Dan wordt het namelijk een kille wereld.