quote:
dsWim schreef op 19 april 2006 om 17:37:[...]
Zoals zo vaak raken hierin de ketterijen van links (vrijzinnigheid) en rechts (ultra-bevindelijkheid) elkaar. Ik beschuldig niemand die op Goede Vrijdag avondmaal wil vieren van vrijzinnige sympathieën of erger, maar qua traditie is het een uiterst mager geheel van twijfelachtige oorsprong. Ze heeft toch her en der ingang gevonden in hervormde en gereformeerde kring omdat daar over het algemeen bij de avondmaalsviering de nadruk eenzijdig lag op het gedenken van Jezus' dood. De maaltijd was geen feestmaal of liefdemaal en werd niet als dankzegging (eucharistie) gevierd, integendeel. Ik beschuldig weer niemand, ik constateer een maar al te herkenbare hoofdlijn in onze geschiedenis. Hoe individuen een en ander beleven is een andere zaak.
Algoed, je wilt mij kennelijk niet als vrijzinnig typeren - dat is ongeveer de boodschap die ik nu wel begrijp

Dat is fijn, want dat ben ik ook niet.
En ik vraag me ook serieus af, of, en in hoeverre het een argument kan zijn, dat vrijzinnigen zoiets óók doen. Maar aan de andere kant, laten we dan wel consequent zijn. Het liedboek voor de kerken is grotendeels door vrijzinnige dichters geschreven. Dat geeft dat lvk toch een 'twijfelachtige oorsprong'. Dan ben ik benieuwd of je om die reden ook het lvk afwijst?
quote:
De hoofdlijn in de gereformeerde traditie is intussen die geweest dat wanneer er dan een dienst gehouden moest worden op Goede Vrijdag, dat dan het heilsfeit van die dag verkondigd moest worden in de prediking (zie nog artikel 68 van de kerkorde GKv). Een en ander ging wat tegenstribbelend, vanwege de slechte ervaringen met feestdagen in de tijd van de reformatie. In eerste instantie wilden de gereformeerden alles afschaffen en alleen de zondagen overhouden. Toen de overheid dat niet toestond kozen ze ervoor dan op die dagen te preken over het thema van die dag. In die lijn is het ook in gereformeerde kerken weer normaal geworden dat op Goede Vrijdag het lijden en sterven van Christus ge/herdacht werd, al bleven allerlei liturgische elementen (zoals de kruisaanbidding) uit de roomse traditie contrabande.
een begrijpelijke beweging. Ik kan me niet herinneren dat de apostelen kruizen aanbaden (of het moet Petrus zijn in het apocriefe evangelie naar Petrus? Maar dat was geen aanbidden, geloof ik). Maar alles afschaffen op Pasen en avondmaal na lijkt me zo gek nog niet.
quote:
Een Goede Vrijdag dienst is traditioneel sober en ingetogen. Ze is gericht op het tot je door laten dringen van wat Christus voor ons geleden heeft en vraagt daarin om stilte en ruimte. Dat is allemaal ook traditie. Een traditie die mij erg bijbels lijkt en bovendien goed te verbinden met de bredere christelijke liturgische tradities.
mee eens.
quote:
Vraagt nu Paulus' typering van de eucharistie als het verkondigen van de dood van de Heer toch om een avondmaalsviering juist op Goede Vrijdag? Het lijkt mij niet. Paulus heeft het juist over wat de gemeente in Korinte tenminste elke zondag moet doen.
volgens Handelingen zelfs
elke dag. (En goede vrijdag is nog steeds een 'dag' naar mijn weten).
quote:
Dat is bovendien een feestelijk gebeuren: 1Kor. 10:16: de beker waarvoor wij God loven en danken. Net zo goed heeft het verkondigen van de dood van de Heer de kleur van een als evangelie verkondigen (met de daad // met het woord in 1Kor. 2:2). Het avondmaal is een geestelijk feestmaal, dat altijd ook de tonen van Pasen heeft. De levende Heer is er in present (nog merkbaar in het klassieke avondmaalsformulier dat Jezus in het heden sprekend invoert). Wanneer je uit 1Kor. iets wilt concluderen, dan moet het zijn dat we het avondmaal alleen goed vieren wanneer we het als dankzegging (eucharistie) feestelijk vieren. Het is meer dan een ge/herdenken van Jezus' dood, het is een verkondigen daarvan.
mee eens.
Die opdracht is voor alle zondagen (en niet maar voor zes keer per jaar of zo).
[/quote]
voor alle dagen (Handelingen).
quote:
Betekent dat nu dat de kerk het recht niet heeft om één dag in het jaar zich geconcentreerd op Christus' lijden en sterven te richten? Natuurlijk niet.
uiteraard.
quote:
En gegeven die keuze is het niet logisch om juist op die dag het avondmaal te vieren, dat veel meer wil zeggen dan dat.
en hier verschillen we dus van mening. Aangezien het avondmaal ook het verkondigen van de dood des Heren is (en uiteraard de opstanding), hoort het m.i. evengoed op een goede vrijdag thuis. Ik vind het dus wel logisch om dan avondmaal te kunnen vieren. Avondmaal zegt immers dat het bij de dood (van Jezus) niet ophoudt, en wat is daar een beter moment voor dan op goede vrijdag? Dat kan toch prima samengaan met je concentreren op Jezus' lijden en sterven? Dat is immers
ook wat je gedenkt en verkondigt?
quote:
Nogmaals: wil je die keuze niet als gegeven aanvaarden, dan kan alles wat je wilt, al wil je een praisedienst organiseren op Goede Vrijdag.
Je kunt er natuurlijk ook een karikatuur van maken he.
Een sobere en ingetogen goede vrijdag, waar volop ruimte is voor concentratie op het lijden en sterven van Jezus, botst niet met avondmaal. Het laat m.i. juist de diepte ervan zien.
Maar ik ben verheugd dat een inhoudelijk antwoord op mijn vraag toch nog gekomen is. Ik snap nu ook, waarom je denkt dat het botst. Alhoewel het m.i. niet loodrecht tegenover elkaar staat, tenzij je teveel de nadruk op 'viering' legt bij het avondmaal.
En ik blijf erbij, dat het nogal cru is, om zomaar te poneren dat het 'dom' (etc) is om aan de kerkelijke traditie voorbij te gaan, als je niet tegelijkertijd
uitlegt waarom het dom is. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om op goede gronden van mening te veranderen, maar beroep op traditie, zonder uitleg, is daar niet één van.