quote:
Goed, je vraagt er om

quote:
Een korte weergave uit m'n hoofd van hoe ik het discussie-verloop heb gezien:
1. er wordt gesteld dat avondmaal op goede vrijdag absoluut niet kan.
Dit is zo nergens gesteld. Zo'n begin-gedachte brengt de discussie wel direct op alles-of-niets niveau. Avondmaal op Goede Vrijdag kan alleen niet
gegeven de aard van de Goede Vrijdag dienst en gegeven de aard van het avondmaal.
quote:
2. er wordt gesteld dat het een teken is van gebrek aan liturgisch besef.
Dat is: er wordt niet gerekend met het gegeven van de aard van de Goede Vrijdag dienst.
quote:
3. er wordt gevraagd waarom het niet op goede vrijdag zou kunnen gezien de uitspraak van Paulus dat het avondmaal een verkondigen is van de dood van de Here, wat we toch zéker ook op goede vrijdag doen.
Er wordt daarop geantwoord dat het
verkondigen van de dood van de Heer meer is dan het
ge/herdenken ervan, wat we op Goede Vrijdag doen - een post waar weinig mee gedaan wordt.
quote:
4. er wordt gesteld dat dat in de lijn van de traditie niet past, en omdat we als gereformeerden óók naar die traditie kijken past het ons ook niet.
5. er wordt tegenover gesteld dat we niet alles wat traditie is, overnemen, dus waarom dít deel van de traditie wel en andere niet?
6. daar komt geen antwoord op, anders dan dat we het niet beter moeten willen weten gezien onze bescheiden plek.
Daar is wel degelijk op geantwoord: we nemen alleen
niet over wat ons in strijd met de bijbel lijkt, dat geldt niet voor de Goede Vrijdag dienst en die is dus ook wel degelijk in de gereformeerde traditie overgenomen. Een houding van: bewijs me dat het zo moet is in ieder geval tegenover dergelijke oude en diepgewortelde tradities als de Goede Vrijdag dienst niet echt een teken van bescheidenheid, maar daar moet je jezelf maar eens op onderzoeken.
quote:
7. er wordt gekeken naar de betekenis van avondmaal en de betekenis van goede vrijdag en pasen en dat wordt vergeleken (da's dus wél concreet een antwoord op de vraag naar het waarom)
Dat was allemaal ook al een paar keer eerder gezegd, maar goed.
quote:
8. er wordt geconstateerd dat er een verschil is in visie op wat je op Goede Vrijdag viert (is dat alleen het lijden en sterven, of is dat ook vanuit de opstanding?)
Zou mijn weergave niet zijn. Ik vier op Goede Vrijdag niets, ik ge/herdenk en doe dat, zoals ik al eerder heb gezegd, net zo goed vanuit de opstanding, anders zouden we net zo goed de dood van, zeg, Jeremia op een willekeurige dag in het jaar kunnen ge/herdenken. Maar goed, er is een verschil in visie, en die hangt direct samen met de vraag of je de gegeven keuzes in de liturgische tradities accepteert of niet. Absoluut gezien moet hier niets.
quote:
9. daar wordt verder niet meer inhoudelijk op ingegaan, er wordt alleen gesteld dat er kennelijk onwil is om in die traditie mee te gaan en onwil om argumenten te snappen.
Daar is voornamelijk niet meer inhoudelijk op ingegaan omdat het niet serieus genomen wordt als ik een fout van mezelf corrigeer en Goede Vrijdag en Pasen anders naast elkaar zet dan eerst. Dan gun ik iemand zijn gelijk

quote:
Kortom, uit m'n hoofd, dus als ik ernaast zit door slordig gelezen te hebben, hoor ik het graag: op de vraag komt antwoord, er wordt doorgevraagd op het antwoord maar er komt geen antwoord meer op de doorvragen.
Zie boven.
quote:
De vragen die gesteld werden, zijn gesteld vanuit een behoefte aan inzicht en kennis, en niet om de traditie te omzeilen ofzo. Bij mijn weten heeft Nunc noch ik bij voorbaat vaststaan dat onze argumenten doorslaggevend zijn, maar wel dat we de argumenten die gegeven zijn graag echt ons eigen willen kunnen maken, en daarom er ook echt van overtuigd worden, dus maak duidelijk waarom onze bezwaren/ argumenten niet doorslaggevend zijn, welke redenering er dan voor in de plaats moet komen.
Daarbij is 'traditie' als enige antwoord onvoldoende overtuigend omdat er andere dingen uit de traditie zijn die we niet overnemen, omdat we argumenten hebben die dat overrulen. Wij vragen ons af: waarom zijn de argumenten die wij hebben aangedragen níet overrulend over die traditie? Niet uit arrogantie, maar omdat we 't willen weten, en willen snappen.
Grotendeels zie boven, ook voor wat betreft die traditie. De argumenten zijn niet overrulend omdat het een uitstekende kerkelijke instelling is om op Goede Vrijdag het lijden en sterven van Christus te ge/herdenken vanuit het besef van zijn opstanding, maar zonder die opstanding te vieren. Valt bijbels gezien niets tegen in te brengen. Dan blijft dat karakter dus een gegeven, inderdaad vanuit de traditie, maar ik heb al eerder aangegeven dat het van weinig geloof in de Heer van de kerk en zijn Geest getuigt die traditie als niet meer dan mensenwerk af te doen.
quote:
Vragen die nog open staan, wat mij betreft:
1. Waarom vieren we überhaupt Goede Vrijdag, waarom is het not-done om het dan ook te hebben over onze opgestane Heer (is het op g ook echt alleen maar x en geen y)? (heeft wellicht te maken met de hele visie op het kerkelijk jaar, functie van het kerkelijk jaar en hoe strak daarmee omgegaan moet worden)
Zie net hierboven. We hebben het op Goede Vrijdag juist over onze opgestane Heer, het gaat alleen niet om zijn opstanding. Dat is voor Pasen.
quote:
2. Waarom wordt het avondmaal vooral op de opstanding betrokken, in theorie, welke argumenten zijn daarvoor?
Het avondmaal wordt niet
vooral op de opstanding betrokken, het is
ook op de opstanding betrokken. Dat blijkt vooral rond de beker, die de toast is op het nieuwe verbond in Christus' bloed en de nieuwe verhouding met God die geïnaugureerd is met Jezus' opstanding. Maar het zit overal in mee, zoals ik al eerder aangaf, juist omdat het erom gaat
Mij, Jezus Christus te gedenken = present te stellen. De opgestane Gekruisigde is aanwezig in de maaltijd.
quote:
Tenslotte: ik verbaasde me vooral over de felheid en haast verontwaardiging over dát er gemeenten zijn waar het avondmaal op goede vrijdag is gevierd. Zó gek is dat toch niet?
Mijn eerste post was eerder constaterend en verbredend (niet alleen vrijgemaakten doen zo gek, in ieder geval in katholieke ogen) dan verontwaardigd en fel. Ik ben ik de praktijk eerder berustend in dit soort zaken: er zal nog wel wat water door de Vecht stromen voor we honderden jaren van reformatorische anti-liturgie en droeve avondmaalsvieringen gecorrigeerd hebben.
Ik heb niet op al je edits kunnen ingaan. Desnoods voor de volgende ronde dus.