quote:
op 24 May 2003 22:07:49 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Dit is echt pure onzin. Een vraag over wat jij denkt dat God van jou verwacht kan je heel goed beantwoorden met daarin verwerkt iets over Jezus' lijden, sterven en opstaan als dat een belangrijk onderdeel ervan uitmaakt (en dat zou het horen te zijn wat mij betreft).
[...]
Grote kans dat dat genoemd wordt in het OT. Toen was Jezus nog niet op aarde geweest. Nee, gek dat dat toen niet genoemd werd...
Lees de bijbelboeken van na de komst van Jezus maar eens. Telkens als het over dit soort zaken gaat wordt het uitgangspunt genomen in het 'verlost kind van God zijn, door het lijden, sterven en opstaan van Jezus' om het even zo te zeggen.
Het NT is zeker belangrijk. Maar we moeten ook het OT niet willen vergeten.
In het OT kon je God eren door Hem te verheerlijken om zijn werken van schepping en verlossing van de vijandige volken, enz.
In het NT kunnen we God verheerlijken voor zijn werken van schepping en herschepping, voor Zijn verlossend werk, enz.
Wat blijft staan, is dat we God moeten verheerlijken. Hem verheerlijken op een Hem welbehaaglijke wijze.
Als Jakolien schrijft:
"En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!"
dan is daar geen woord bij dat niet zou opgaan voor het NT.
En mocht je nog vragen hebben aan Reformanda, dan lijkt het mij beter dat je ze niet zozeer aan forumleden stelt, maar aan bijv. de Reformandasite, of (als je er echt zelf niet uit kan komen) aan het bestuur van Reformanda. Houd er in ieder geval rekening mee dat ik, of een ander forumlid, slordig en incompleet kan formuleren.