Auteur Topic: Titel: 95 stellingen  (gelezen 8483 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
Titel: 95 stellingen
« Reactie #50 Gepost op: april 11, 2003, 04:32:30 pm »

quote:

op 11 Apr 2003 16:01:48 schreef Augusta:
Maar die ruwe manier werd veroorzaakt door liefde.
De tranen springen me nog niet in de ogen, Augusta.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: april 11, 2003, 04:44:34 pm »
Is, juist als christenen onderling, de manier van omgaan met elkaar en de manier waarop wij onze standpunten aan elkaar proberen duidelijk te maken niet ontzaglijk belangrijk??? Juist omdat God daarover in Zijn Woord ook duidelijk dingen heeft gezegd. Als wij dan vinden dat mensen van Gods Woord wegdwalen moeten wij hen ook op de manier zoals beschreven in Gods Woord, terechtwijzen. Anders ben je niet geloofwaardig bezig vind ik en neig je zelfs naar het onchristelijk handelen. Zeker als je zulke grote woorden gebruikt als in de oproep tot Reformatie en in de 95 Stellingen. Er worden zulke grote woorden gebruikt over grote groepen kerkleden, het is zo generaliserend, dat het, wat mij betreft, op verschillende punten veel wegheeft van 'een vals getuigenis' spreken over je naaste.
Daarom heb ik er in ieder geval erg veel moeite mee om er inhoudelijk op in te gaan.
Het is een andere discussie of elke zonde tegen elk gebod even zwaar telt voor God, maar als zij anderen beschuldigen van grove overtredingen van het derde en het vierde gebod, moeten zij heel erg oppassen niet het negende gebod flink te overtreden.
Je moet als christen op een christelijke wijze met elkaar omgaan en dat mis ik hier gewoon.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: april 12, 2003, 12:43:04 am »

quote:

op 09 Apr 2003 16:55:48 schreef Mezzamorpheus:
Waar het mij vooral om gaat is dat er hier wel bezwaarden rondlopen, maar weinig tot geen bezwaarden die Reformanda-lid zijn en/of zich volledig achter de standpunten van Reformanda opstellen (inclusief de oproep tot Reformatie en de 95 stellingen). Moeten wij daarom wel vanuit die oproep en de 95 stellingen discussieren terwijl de mensen erachter niet meediscussieren (en waarvan ik zelfs de neiging heb om te denken dat ze er niet eens over willen discussieren, behalve in 'eigen gelederen')?

Enkele gedachten:
- Waarom zouden die bezwaarden perse op dit forum moeten discussieren? De indieners van de 95 stellingen verwijzen zelf naar een ander forum.
- Ik vind zelf dat dit forum zich helemaal niet leent om grondig door te praten. En daar hebben die bezwaarden wel behoefte aan. Ze doen dat ook graag, heb ik gemerkt, als er iemand is die ze serieus wil nemen.
- Als je hun blad leest, dan merk je dat ze daarin ook discussieren met andere bladen (maar dat schreef Qohelet ook al eens).
- Bladen als ND, Reformatie en Nader Bekenen zouden eens moeten publiceren hoeveel artikelen en ingezondens uit deze hoek ze hebben geweigerd in de laatste jaren. Dan merk je dat bij deze bezwaarden geen onwil tot discussieren bestaat.
- Probeer eens een weekblad vol te krijgen. Dan merk je vanzelf dat niet gauw tijd voor dit forumgedoe overblijft.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: april 13, 2003, 09:52:59 pm »
Op 25-4-2003, vanaf 20:00 in het kerkgebouw van Groningen-West (Columnakerk, Paulus Potterstraat) spreekt De Marie over 'schriftgezag'. Geen idee of je er ook kunt discussieren, maar deze lezing oid stond in het ND van dit weekend aangekondigd bij de advertenties.
[Prediker 7:29]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: april 13, 2003, 10:11:16 pm »

quote:

op 12 Apr 2003 00:43:04 schreef parepidemos:
Enkele gedachten:
- Waarom zouden die bezwaarden perse op dit forum moeten discussieren? De indieners van de 95 stellingen verwijzen zelf naar een ander forum.
Je hebt gelijk, laten we dit hele themaforum Reformanda en 95 stelllingen gewoon van de server wissen en ze verder negeren. Zo interessant zijn ze niet.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: april 25, 2003, 02:34:51 pm »

quote:

op 13 Apr 2003 21:52:59 schreef Marloes:
Op 25-4-2003, vanaf 20:00 in het kerkgebouw van Groningen-West (Columnakerk, Paulus Potterstraat) spreekt De Marie over 'schriftgezag'. Geen idee of je er ook kunt discussieren, maar deze lezing oid stond in het ND van dit weekend aangekondigd bij de advertenties.
Is er nog iemand die van plan is hier naar toe te gaan, vanavond?
[Prediker 7:29]

@peecee

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 08, 2003, 04:40:00 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 14:29:04 schreef Qohelet:
Je zou het ook anders kunnen zien. De "vooruitgeschoven pionnen" zijn mensen die graag de bezwaarden helpen te leren ontdekken waar hun gevoelen op gegrond is; en ook om hen te laten zien waar het wel om gaat of niet.
Ik weet in ieder geval dat de auteurs van Aanvulling (de gebr. Bezemer) en het echtpaar Vreugdenhil-Busstra (van Lied tegen het Licht) die motivatie hebben. Ook de LWVKO heeft een naam die dat zegt. M.a.w. de vooruitgeschoven pionnen kijken naar achteren want ze hebben een leidersfunctie. Niks lafs aan.

" ECHTE Reformandisten heb ik hier nog niet gezien " -- wat wil je dan? Hoop je stiekem dat de karikatuur die je hebt ook nog echt rondloopt, zodat je daar flink op kan schieten? Het lijkt me heel wat nuttiger om in gesprek te gaan met de bezwaarden die je tegenkomt, of het nu ECHTE of pseudo-Reformandisten of zelfs nonReformandisten zijn.

Helemaal mee eens. Dit wil ik alsnog onderstrepen.

We kunnen wel op zoek gaan naar echt bezwaarden (al dan niet verenigd onder Reformanda) , maar dan zien we een veel grotere groep over het hoofd: de (gedeeltelijk) bezwaarden (al dan niet niet-verenigd onder Reformanda). Laten we die niet vergeten.

We kunnen in een oproep en in populaire teksten wel op zoek gaan naar argumenten, maar dan zien we over het hoofd dat we veel beter materiaal hebben aan de AANVULLING en LIED TEGEN HET LICHT. Als je in discussie wilt, wacht dan niet totdat de tekentafelreformandist voorbij komt lopen: hij moet nog ingekleurd en uitgesneden worden :), maar spreek met elke (gedeeltelijk) bezwaarde, simpelweg omdat hij /zij broer of zuster is.
En betrek ook de goed gefundeerde publicaties eens in je denken. Want eerst iedere bezwaarde over een kam scheren en dam ze afschieten op een populaire uitgave, ja, dat kan kan ik ook.
Ik ben van mening dat ieder persoonlijk eerlijk behandeld dient te worden.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2003, 10:45:05 am door @peecee »

Tamara

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 22, 2003, 02:39:25 pm »
Reformanda is alleen maar een vereninging van bezwaarden, die in hun blad de mensen willen waaschuwen tegen de kerkelijke ontwikkelingen. Daarom vind ik dat je iemand die lid is van de Reformanda beter bezwaarde kan noemen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 22, 2003, 04:39:00 pm »

quote:

op 22 May 2003 14:39:25 schreef Tamara:
Reformanda is alleen maar een vereninging van bezwaarden, die in hun blad de mensen willen waaschuwen tegen de kerkelijke ontwikkelingen. Daarom vind ik dat je iemand die lid is van de Reformanda beter bezwaarde kan noemen.

Mee eens, Tamara!
Reformanda is alleen een noodzakelijk middel geweest om mede-kerkleden in het land op allerlei bedenkelijke of gevaarlijke ontwikkelingen te wijzen. Niemand zal lid geworden zijn om de vereniging en haar ideeën op zichzélf (=Reformandist). De leden die ik ken zijn lid geworden vanuit een oprechte zorg om de toekomst van de kerk. Hun blik is niet gericht op de club Reformanda, maar op de hele kerk. En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

@peecee

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 23, 2003, 10:43:33 am »

quote:

op 22 May 2003 16:39:00 schreef Jakolien:
[...]

Mee eens, Tamara!
Reformanda is alleen een noodzakelijk middel geweest om mede-kerkleden in het land op allerlei bedenkelijke of gevaarlijke ontwikkelingen te wijzen. Niemand zal lid geworden zijn om de vereniging en haar ideeën op zichzélf (=Reformandist). De leden die ik ken zijn lid geworden vanuit een oprechte zorg om de toekomst van de kerk. Hun blik is niet gericht op de club Reformanda, maar op de hele kerk. En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!

Ook mee eens Tamara en Jakolienk!

Ik zal het direct even veranderen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 23, 2003, 11:13:06 am »

quote:

op 22 May 2003 16:39:00 schreef Jakolien:
En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!
En ik ben dan altijd zo benieuwd wat zij denken dat God van ons verwacht... (in algemene zin)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 23, 2003, 12:03:30 pm »

quote:

op 23 May 2003 11:13:06 schreef Mezzamorpheus:
[...]

En ik ben dan altijd zo benieuwd wat zij denken dat God van ons verwacht... (in algemene zin)

GOD LIEFHEBBEN BOVEN ALLES EN DE NAASTE ALS JEZELF.
Hij gaf ons Zijn Woord en Zijn geboden waarin Hij duidelijk maakt hoe Hij wil dat wij Hem en onze naaste zullen liefhebben. Wij mogen aan dat Woord niets afdoen of toevoegen (Openb. 22:18 en 19). Hij duldt dus geen schriftkritiek of het wegpoetsen van de ernst van Zijn geboden. Niet alleen "Here, Here" roepen, maar dóen wat de wil van de Vader is (Matt. 7:21). Trouw en gehoorzaam zijn in grote en kleine dingen, in het persoonlijke en in het kerkelijke leven. Niet zeggen: "Ik ga voor God, niet voor de kerk", want Christus en Zijn Lichaam zijn één. Onze broeder of zuster niet overlaten aan zichzelf (met een beroep op de eigen verantwoordelijkheid), maar hem of haar redden door hen uit het vuur te rukken (Judas :23).... enz. enz. enz.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 23, 2003, 01:17:20 pm »

quote:

Gaat heen maakt alle volken tot mijn discipelen etc. wordt van ons verwacht. God liefhebben en je naaste als jezelf is het 'normale' christelijke leven.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 23, 2003, 10:09:02 pm »

quote:

op 23 May 2003 13:17:20 schreef Sam:
Gaat heen maakt alle volken tot mijn discipelen etc. wordt van ons verwacht. God liefhebben en je naaste als jezelf is het 'normale' christelijke leven.

Ik zou de volgorde liever willen omdraaien Sam: Het zending bedrijven en evangeliseren is een 'normaal' gevolg van het christen-zijn.
Trouwens, eigenlijk is de zendingsopdracht die je (voor de helft) citeert, een opdracht aan de kerk als geheel (Matt. 28:19). Reden temeer om als kerk en als kerkleden op onszelf toe te zien. Handelingen 2:44 t/m 47 vertelt ons wanneer de Here toevoegt aan de kring die behouden worden.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2003, 11:19:42 pm door Jakolien »

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 24, 2003, 12:42:49 am »
Op zich ben ik het met je eens. Liefhebben is een werkwoord, zout-zijn een onderdeel van jezelf.

Vraag:
Waarom denk jij dat die opdracht is gegeven aan de kerk? Niet aan discipelen? Of is dit hetzelfde volgens jou?

Opmerking:
"Gaat heen" is volgens mij wel iets waarvoor je je moet laten mobiliseren. Anders gebeurt er weinig.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 24, 2003, 01:07:04 am »

quote:

op 23 May 2003 12:03:30 schreef Jakolien:
[...]
GOD LIEFHEBBEN BOVEN ALLES EN DE NAASTE ALS JEZELF.
Hij gaf ons Zijn Woord en Zijn geboden waarin Hij duidelijk maakt hoe Hij wil dat wij Hem en onze naaste zullen liefhebben. Wij mogen aan dat Woord niets afdoen of toevoegen (Openb. 22:18 en 19). Hij duldt dus geen schriftkritiek of het wegpoetsen van de ernst van Zijn geboden. Niet alleen "Here, Here" roepen, maar dóen wat de wil van de Vader is (Matt. 7:21). Trouw en gehoorzaam zijn in grote en kleine dingen, in het persoonlijke en in het kerkelijke leven. Niet zeggen: "Ik ga voor God, niet voor de kerk", want Christus en Zijn Lichaam zijn één. Onze broeder of zuster niet overlaten aan zichzelf (met een beroep op de eigen verantwoordelijkheid), maar hem of haar redden door hen uit het vuur te rukken (Judas :23).... enz. enz. enz.
Mooi verhaal, maar wat me opvalt (en dat lijkt me symptomatisch voor Reformanda): geen woord over het lijden en sterven en opstaan van Jezus en wat dat voor gevolgen heeft voor jou en mij persoonlijk en voor ons gezamenlijk (als kerk). Zou je daar niet je uitgangspunt in moeten nemen en dat nadrukkelijk benoemen? Volgens mij komt dat de toon en onderlinge sfeer erg ten goede...

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 24, 2003, 08:53:22 pm »

quote:

op 24 May 2003 01:07:04 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Mooi verhaal, maar wat me opvalt (en dat lijkt me symptomatisch voor Reformanda): geen woord over het lijden en sterven en opstaan van Jezus en wat dat voor gevolgen heeft voor jou en mij persoonlijk en voor ons gezamenlijk (als kerk). Zou je daar niet je uitgangspunt in moeten nemen en dat nadrukkelijk benoemen? Volgens mij komt dat de toon en onderlinge sfeer erg ten goede...

Fraai verwijt, mezza. De vraag, jouw vraag, (wat God van ons verwacht) was zo gesteld dat dit antwoord erbij past. Als in de bijbel de vraag opkomt welk leven God van zijn  volk verwacht, staat daar ook een dergelijk antwoord, zonder dat daarbij lijden en sterven van onze Heer daarin nadrukkelijk wordt genoemd.
Jakolien had dat al eerder genoemd: En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 24, 2003, 10:07:49 pm »

quote:

op 24 May 2003 20:53:22 schreef parepidemos:
[...]
Fraai verwijt, mezza. De vraag, jouw vraag, (wat God van ons verwacht) was zo gesteld dat dit antwoord erbij past.
Dit is echt pure onzin. Een vraag over wat jij denkt dat God van jou verwacht kan je heel goed beantwoorden met daarin verwerkt iets over Jezus' lijden, sterven en opstaan als dat een belangrijk onderdeel ervan uitmaakt (en dat zou het horen te zijn wat mij betreft).

quote:

Als in de bijbel de vraag opkomt welk leven God van zijn volk verwacht, staat daar ook een dergelijk antwoord, zonder dat daarbij lijden en sterven van onze Heer daarin nadrukkelijk wordt genoemd.
Jakolien had dat al eerder genoemd: En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!

Grote kans dat dat genoemd wordt in het OT. Toen was Jezus nog niet op aarde geweest. Nee, gek dat dat toen niet genoemd werd...
Lees de bijbelboeken van na de komst van Jezus maar eens. Telkens als het over dit soort zaken gaat wordt het uitgangspunt genomen in het 'verlost kind van God zijn, door het lijden, sterven en opstaan van Jezus' om het even zo te zeggen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: mei 25, 2003, 06:39:35 pm »

quote:

op 24 May 2003 00:42:49 schreef Sam:
Op zich ben ik het met je eens. Liefhebben is een werkwoord, zout-zijn een onderdeel van jezelf.

Vraag:
Waarom denk jij dat die opdracht is gegeven aan de kerk? Niet aan discipelen? Of is dit hetzelfde volgens jou?

Opmerking:
"Gaat heen" is volgens mij wel iets waarvoor je je moet laten mobiliseren. Anders gebeurt er weinig.

Ja, de dicipelen vormden m.i. op dat moment de kerk (Gods volk). Het Joodse volk had die erenaam verspeeld doordat zij Christus niet erkenden als de Verlosser. De heilige Geest werd dan ook uitgestort in het huis waar de discipelen bijeen waren, en bijv. niet in de synagoge.

Natuurlijk, de zendingsopdracht hield wel in dat men in beweging moest komen. En dat is nog zo.  Maar was/is de zendingsopdracht het 'eerste en het grote gebod' voor toen en nu? Nee toch? Er ligt een opdracht inderdaad, (voor toen misschien nog sterker dan voor nu, omdat de christelijke kerk toen nog op haar beginpunt stond), maar de Here zelf zorgt uiteindelijk voor resultaten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: mei 25, 2003, 10:42:50 pm »
Jakolien, ik ben benieuwd of je nog reageert op mijn reactie... :|

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: mei 25, 2003, 11:51:34 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:42:50 schreef Mezzamorpheus:
Jakolien, ik ben benieuwd of je nog reageert op mijn reactie... :|

O, ik vond dat Parepidemos me al mooi had verdedigd.
Ik heb daar eigenlijk niks aan toe te voegen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: mei 26, 2003, 09:49:48 am »

quote:

op 25 May 2003 23:51:34 schreef Jakolien:
[...]

O, ik vond dat Parepidemos me al mooi had verdedigd.
Ik heb daar eigenlijk niks aan toe te voegen.
Daar heb ik ondertussen ook al weer een reactie op gegeven. Of heb je daar ook niets op te zeggen?

@peecee

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: mei 26, 2003, 12:16:38 pm »

quote:

op 24 May 2003 22:07:49 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dit is echt pure onzin. Een vraag over wat jij denkt dat God van jou verwacht kan je heel goed beantwoorden met daarin verwerkt iets over Jezus' lijden, sterven en opstaan als dat een belangrijk onderdeel ervan uitmaakt (en dat zou het horen te zijn wat mij betreft).

[...]

Grote kans dat dat genoemd wordt in het OT. Toen was Jezus nog niet op aarde geweest. Nee, gek dat dat toen niet genoemd werd...
Lees de bijbelboeken van na de komst van Jezus maar eens. Telkens als het over dit soort zaken gaat wordt het uitgangspunt genomen in het 'verlost kind van God zijn, door het lijden, sterven en opstaan van Jezus' om het even zo te zeggen.

Het NT is zeker belangrijk. Maar we moeten ook het OT niet willen vergeten.
In het OT kon je God eren door Hem te verheerlijken om zijn werken van schepping en verlossing van de vijandige volken, enz.
In het NT kunnen we God verheerlijken voor zijn werken van schepping en herschepping, voor Zijn verlossend werk, enz.
Wat blijft staan, is dat we God moeten verheerlijken. Hem verheerlijken op een Hem welbehaaglijke wijze.

Als Jakolien schrijft:
"En dat ook weer niet om de kerk op zich (=kerkist), maar om de Heer van de kerk. Het gaat om Zijn eer en de gehoorzaamheid aan Hem!"
dan is daar geen woord bij dat niet zou opgaan voor het NT.

En mocht je nog vragen hebben aan Reformanda, dan lijkt het mij beter dat je ze niet zozeer aan forumleden stelt, maar aan bijv. de Reformandasite, of (als je er echt zelf niet uit kan komen) aan het bestuur van Reformanda. Houd er in ieder geval rekening mee dat ik, of een ander forumlid, slordig en incompleet kan formuleren.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2003, 12:22:22 pm door @peecee »

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: mei 26, 2003, 12:22:23 pm »

quote:

op 24 May 2003 22:07:49 schreef Mezzamorpheus:
[...]

[...]

Eerlijk gezegd vind ik het nogal vreemd dat je van mij verwacht dat ik het sterven en lijden van Jezus noem in een antwoord dat niet direkt bij de vraag past. In andere antwoorden heb ik dat verlossingswerk van Christus wel nadrukkelijk genoemd, maar dat leek me in dit antwoord niet direkt noodzakelijk.

Over het tweede deel van jouw reaktie (hierboven) moet ik eerlijk zeggen dat ik je niet begrijp wat je bedoelt.  "Grote kans dat dat (wat?) genoemd wordt in het oude testament"...??

En by the way Mezzo, ik wil me niet verplicht voelen om op élke reaktie te antwoorden hoor. We zijn hier op een forum bezig en niet aan het chatten, dus als anderen een voor mij bevredigend antwoord geven op jouw vraag, dan kan het daar rustig bij laten. Toch?
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2003, 12:08:54 am door Jakolien »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: mei 26, 2003, 11:00:26 pm »

quote:

op 26 May 2003 09:49:48 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Daar heb ik ondertussen ook al weer een reactie op gegeven. Of heb je daar ook niets op te zeggen?
Mezzo, allemaal verspilde moeite: een bezwaarde, al dan niet, Reformandist gaat geen discussie aan maar legt een ander gewoon iets op. En in die gevallen waar ze in de kerkenraad een meerderheid vormen kun je dat letterlijk nemen. Laat dit topic en het Reformanda/95stellingen forum gewoon voor wat het is. Zinloos! |:(

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: mei 27, 2003, 10:32:42 am »

quote:

op 26 May 2003 23:00:26 schreef dingo:
[...]

Mezzo, allemaal verspilde moeite: een bezwaarde, al dan niet, Reformandist gaat geen discussie aan maar legt een ander gewoon iets op. En in die gevallen waar ze in de kerkenraad een meerderheid vormen kun je dat letterlijk nemen. Laat dit topic en het Reformanda/95stellingen forum gewoon voor wat het is. Zinloos! |:(
Je onderschrift zegt: "Ik blaf wel maar ik bijt zelden". Dat 'zelden' bewaar je zeker speciaal voor de bezwaarden...

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: mei 27, 2003, 11:31:26 am »
Ok.. de moderator (dat ben ik) vind het nu welletjes.. er is een mailtje gegaan naar dingo (een paar uur geleden), maar jij maakt daar nu ook kans op.

Geen flames naar elkaar toe.. respecteer elkaar en blijf ajb ontopic.

Dank u.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: mei 27, 2003, 01:48:21 pm »
Wat krijgen we nou? Ik ben me van niets onfatsoenlijks bewust.
Maar inderdaad, offtopic is het wel.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: mei 27, 2003, 03:22:52 pm »

quote:

op 23 May 2003 22:09:02 schreef Jakolien:
[...]Ik zou de volgorde liever willen omdraaien Sam: Het zending bedrijven en evangeliseren is een 'normaal' gevolg van het christen-zijn.
Was het maar waar...
Wat zou je eerder aan je naaste vertellen: Jezus Christus stierf voor deze wereld of dit zijn Gods goede geboden waardoor je zult leven?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: mei 27, 2003, 05:23:52 pm »

quote:

op 27 May 2003 15:22:52 schreef pjotr:
[...]
Was het maar waar...
Wat zou je eerder aan je naaste vertellen: Jezus Christus stierf voor deze wereld of dit zijn Gods goede geboden waardoor je zult leven?

Ik reageerde hiermee op Sam, die het evangeliseren als een hogere opdracht ziet dan het liefhebben van God en de naaste. Dat laatste noemde hij iets 'normaals' voor een christen.
Ik denk dat het begin ligt bij het liefhebben van God en de naaste als kern van het christelijk geloof. Die liefde is een opdracht! (Het zou een onmogelijke opdracht zijn als God ons zelf de kracht ervoor niet zou geven). Van daaruit wordt zending en evangelisatie bedreven. Natuurlijk is evangeliseren ook een opdracht, maar hoe kun je evangeliseren zonder echte liefde (en dat is niet maar een gevoel, dat vraagt o.a. ook veel gehoorzaamheid!) voor God?

En als antwoord op je vraag hierboven: Ik denk dat ik niet zou moeten kiezen tussen die twee. Ik zou ze waarschijnlijk beide in één gesprek noemen.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2003, 05:53:54 pm door Jakolien »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: mei 28, 2003, 12:23:16 am »

quote:

op 27 May 2003 17:23:52 schreef Jakolien:
Ik denk dat het begin ligt bij het liefhebben van God en de naaste als kern van het christelijk geloof.
Maar daarin onderscheid je je niet van het jodendom en mogelijk ook niet van de islam of andere godsdiensten.

quote:

Natuurlijk is evangeliseren ook een opdracht, maar hoe kun je evangeliseren zonder echte liefde (en dat is niet maar een gevoel, dat vraagt o.a. ook veel gehoorzaamheid!) voor God?
Zonder liefde kan het niet, maar ik denk dat blijdschap in het hart de grootste drang is. Wat je van de Here ontvangen hebt, wil je ook graag uitdelen.

quote:

En als antwoord op je vraag hierboven: Ik denk dat ik niet zou moeten kiezen tussen die twee. Ik zou ze waarschijnlijk beide in één gesprek noemen.
Het maakt voor de loop van het gesprek wel veel uit waar je mee begint. Als je met een actie meedoet, is een korte leus vaak de enige mogelijke binnenkomer. Wat je dan zegt, bepaalt het beeld wat mensen hebben.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: mei 28, 2003, 11:52:48 am »
Hallo Pjotr,

*Ik zeg ook niet dat 'de liefde' hét onderscheid is tussen christendom en andere religies. Het grootste verschil ligt denk ik in het feit dat wij leven van genade en in andere godsdiensten moet men zélf hun heil verdienen.

*Mee eens! De blijdschap in het hart is de grootste drang om het evangelie uit te dragen.

*Inderdaad, het maakt weldegelijk uit waar je je gesprek mee begint. Je hebt een hoop tact en wijsheid nodig, en niet gelijk met 'zwaar geschut' beginnen. Maar we moeten het evangelie ook niet zoeter of softer maken dan het is. God is Liefde maar Hij stelt óók eisen!

@peecee

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 05, 2003, 12:11:31 pm »
Back to topic maar weer...

Ik vind de stellingen een frisse en positieve insteek. Het zijn discussiepunten. Als kerken kunnen we door discussie en Bijbelstudie verder komen in het verstaan van Gods boloften, raad, eisen. Laten we dus vrolijk en vol goede moed studie maken van de discussieonderwerpen.

Het wordt Reformanda(lezers) nogal vaak verweten dat Reformanda de standpunten op slot gooit. Zeer vaak ondanks de vele goede argumenten en ondanks de verwerking van vele tegenargumenten. Dat is jammer.

Maar nu zie ik dat veel kerkleden de discussie op slot gooien door te beginnen elk initiatief vanuit de hoek van de bezwaarden als negatief te bestempelen. Het zou bij voorbaat zinloos zijn om met bezwaarden te praten.
Dat vind ik nou onzin! Ik wordt juist opgescherpt door discussie. Bij het Bijbellezen zie ik wel eens dingen over het hoofd. Als anderen daarop wijzen, is dat een verrijking. Zo ook andersom.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 05, 2003, 11:03:31 pm »
http://www.nedstatbasic.n...amp;link=2&id=2012644

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 06, 2003, 10:18:47 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 12:11:31 schreef @peecee:
Het wordt Reformanda(lezers) nogal vaak verweten dat Reformanda de standpunten op slot gooit. Zeer vaak ondanks de vele goede argumenten en ondanks de verwerking van vele tegenargumenten. Dat is jammer.
Het is mijn optiek zeer simpel: De gkv wordt aangeklaagd en is daarmee de beklaagde. De aanklager behoort met overtuigend bewijsmateriaal te komen, anders is de rechter niet overtuigd en gaat de beklaagde vrijuit. Vraag is alleen even wie nu rechter is.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: september 06, 2003, 10:20:59 pm »

quote:

op 05 Sep 2003 23:03:31 schreef Peter:
http://www.nedstatbasic.n...amp;link=2&id=2012644
Idd, druk is het niet. Neem aan dat je bedoeld: Over welke discussie gaat het eigenlijk?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: september 06, 2003, 11:43:04 pm »
Zoiets ja. Een achterhoedegevecht.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: september 07, 2003, 12:03:37 am »

quote:

op 06 Sep 2003 23:43:04 schreef Peter:
Zoiets ja. Een achterhoedegevecht.

Maar in de hemel is er meer vreugde over één die zich bekeerd....

Een achterhoede gevecht, misschien wel. Maar daarom mogen we hen toch niet loslaten?
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: september 07, 2003, 02:45:06 am »
Nee, zeker niet. Maar je ziet dat de belangstelling voor die stellingen al heel snel weer inzakt. Dus feitelijk beschouwen we het wel als een achterhoedegevecht en laten die mensen aan hun lot over.