quote:
op 23 Mar 2003 11:55:08 schreef Marnix:
Ik moet zeggen dat ik nogal wat moeite heb met de titel: 95 stellingen.
Zoals we vast allemaal op school hebben geleerd begon de reformatie in de tijd dat eigenlijk alleen de roomse kerk die dwaalde met aflaten, beeldenvereringen, etcetera de enige kerk was. Luther spijkerde op ik dacht 31 oktober 1517, 95 stellingen op de kerkdeur van Wittenberg, waarmee hij aan wilde tonen dat de bijbel hele andere dingen leerrt dan de roomse kerk deed.
Probeert de reformanda-jeugd nou het zelfde dudelijk te maken?
Ja Marnix hier heb ik ook veel moeilijkheden mee en ook veel over nagedacht. Ik doelde erop toen ik in
95 stellingen, wie volgt? vroeg 'waarom 95 stellingen'? (19 Maart.)
Ik wist niet goed hoe ik het uitleggen moest en ook of het te hard aankwam als ik er aan begon.
Het was inderdaad 31 October 1517 (Hervormingdag sindsdien) dat Luther zijn stellingen aan de deur sloeg.
Did na een lange moeilijke weg, in strijd met zichzelf en zijn *zaligheid*.
Hij had nu leren geloven wat zo duidelijk in de brief aan de Romeinen staat, dat God's gerechtigheid de Heere Jesus aan het kruis heeft gebracht;
dat de Heiland daar aan Gods gerechtigheid heeft voldaan voor al de zijnen en dat dus ieder die gelooft, geen rechtvaardige God meer behoeft te vrezen.
Daarom kon Luther de
werkheiligheid verwerpen en vooral ook de
aflaathandel van Tetzel, zowel als meer van de valse leer van de Roomse Kerk.
Ik las ergens:
'de stellingen van Luther gelden als de geboorteakte van het protestantisme. Ze worden ook als zodanig beschouwd. Dat blijkt wel uit de jaarlijkse viering, althans de herdenking, van de 31ste oktober, die eigenlijk eer de "dag van de 95 stellingen", dan "Hervormingsdag" genoemd kan worden.' http://utopia.knoware.nl/users/adosh/luther/inleiding.htmlMijn vraag is dan ook: waarom juist 95 stellingen?
Is het (ja ik wil echt voorzichtig zijn) niet wat hoogmoedig om bij de 95 Stellingen van Luther te willen
aanhaken (zoals het in het ND stond) ?
Is de leer in de GKV zo vals geworden?
De groep van jongeren uit de Gereformeerd Kerken (vrijgemaakte) die ze hebben opgesteld zeggen oa:
Wij maken ons zorgen over de ontwikkelingen in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). De ontwikkelingen die wij zien, zijn verlauwing en veranderingen in het geestelijk klimaat. Die uiten zich onder meer in bedenkelijke besluiten van kerkenraden, classes en synoden.en...... "bewijzen dit" met oa
"volgens de Synode van Zuidhorn mag je ook gewoon wèl werk doen op de rustdag ; De 'ontdekking' van de synode in Zuidhorn ; Wie speelt met de wet, verspeelt het Evangelie ; Wie de kleine geboden niet eert, is het grote gebod niet weert;Daar volgde ook nog (iets dat ik gewoon brutaal vond):
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, dode vissen drijven met de stroom mee.Is het DOEL dan echt:
het gesprek over deze onderwerpen te stimuleren?
Het komt mij meer voor dat de Stellingen alleen
onderwijzen willen.
Achting voor de broeders van de Synode lees ik nergens (dat mis ik ook in de Reformanda ). In het tegendeel: meer sarcasme en spot.
Is dat eerbewijs voor God's Woord en geboden ?
De reactie is vaak "he, daar gaan ze weer hoor; altijd negatief en soms met zo'n bijtende spot."
Dat moet erg veranderen m.i. als men graag wil dat er waarde aan de woorden gehecht zal worden.