Helaas kon ik vandaag, door onvoorziene omstandigheden, niet eerder antwoorden en mijn belofte inlossen.
Ik zal hier wel alvast wat meer onderbouwd het witte paard omschrijven.
Enkele jaren geleden ben ik ook bezig geweest met de 4 paarden. Het eerste wat ik deed is grond te vinden voor de verklaring van de 4 verschillende kleuren van de paarden.
Wit = reinheid en gerechtigheid
Rood= zonde, bloed als vergoten, bloed van Christus en -ook- koningschap.
Zwart= algemene droefheid of toestand, klagen.
Vaal= dood, afgestorven of onbeduidend
De paarden stellen de 4 toestanden voor waarin het ware Evangelie zich bevindt in relatie tot de gelovigen en de mensheid in het algemeen.
Het witte paard!
Er wordt begonnen met het witte paard omdat dit de reinheid en gerechtigheid van het Evangelie voorstelt, bereden door Christus met de kroon -stephanus- van de gerechtigheid (oordeel) op zijn hoofd en zijn pijl en boog
de boog staat voor het zenden van waarheid, belofte
de pijl staat voor onwaarheden. De pijl moet dus het hart van de mens raken om zijn onwaarheden in het hart te veranderen in de gerechtigheid van Christus. De pijl dood als het ware de ongerechtigheid in ons hart en zet ons aan tot verandering van het hart.
Het witte paard mét Christus geven ons dus het beeld van Diens rechtschapenheid vanuit een zuiver geloof.
De bijbel verwijst ons daarin naar de volgende Bijbelverzen:
Openbaring 6 witte paard
1 En ik zag, dat het Lam een van de zegels opende, en ik hoorde een van de vier dieren zeggen, als met ene donderstem: Kom!
2 En ik zag, en zie, een wit paard, en die daarop zat had een boog, en hem werd een kroon gegeven, en hij trok uit als overwinnaar om te overwinnen.
Over de eerste zuivere gemeente:
Colosenzen 1:23
23 zo gij slechts in het geloof gegrond en vast blijft, en u niet laat afbrengen van de hoop des Evangelies, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is aan alle schepselen, die onder den hemel zijn; waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben.
Helaas geven de 3 paarden nà het witte paard reden tot onegrustheid en zien we de eens zo trouwe en zuivere gemeente vevallen tot een onreine kerk, in de meest brede zin van het woord. Toch blijft Christus een reddende boodschap brengen en beperkt Hij Satans tirannie en legt hem grenzen op, zoals we aan de hand van het zwarte paard en de Bijbelgegevens daarover zullen zien.
Verder aangaande het witte paard;
Hier wil Christus dus de gemeenten én de individuele gelovigen tot de orde roepen en pogen hen wakker te schudden, hun hart te veranderen en een ander mens aandoen. (zie ook Efeziërs 4:20-24 n Romeinen 12:1,2)
Psalm : 7
7 (64-8) Maar God zal hen ook onverhoeds treffen met een pijl, zodat het hun pijn zal doen;
8 hun eigen tong zal hen vellen, (64-9) zodat hen bespotten zal wie hen ziet.
Hier zien we dezelfde symboliek van het witte paard weer verwoord m.b.t. de overwinning.
Een paard staat voor kracht, boodschap, oorlog en strijd ( van het hart). Ook de pijl die
een verandering van het hart zou moeten bewerkstelligen zien we in vers 9 verwoord.
Zee en wateren staan voor volkeren en mensenmassa`s
Habakuk 3: 8 ,9
8 Waart Gij niet toornig, o Heer, tegen den vloed? Was uwe verbolgenheid niet tegen de wateren en uw toorn tegen de zee, toen Gij op uwe paarden reedt en uwe wagens de overwinning behaalden?
9 Gij bracht den boog tevoorschijn, gelijk Gij gezworen hadt aan de stammen. Sela. En Gij deeldet de stromen in het land.
Het rode paard
Het rode paard stelt de aanval voor van Satan op de eerste zuivere gemeente. Door een sluipende misleiding in het fundament van de wet van God te leggen en Christus`leer in twijfel te brengen aan het hart van de gelovigen probeert Satan de mensen tegen elkaar op te zetten. Een valse doctrine wordt gemixed met de waarheid. Gods wetten en geboden worden veranderd en aangemerkt niet zo nauw te hoeven worden ervaren of nageleefd,
danwel dat menselijke overwegingen in de plaats van Christus`evangelie is gekomen. Zo is het dagelijkse gebed om vergeving en belijdenis van zonden te doen, veranderd in de valse kerk voor het verantwoording af leggen van de zonden en de vergeving te ontvangen van een mens, in plaats van Christus door de Heilige Geest.
Geen mens in de wereld kan verantwoordelijk worden gehouden of vergeving geven aan de medemens in relatie tot de verandering van het hart, dan God de Vader alleen in de naam van Christus en de aanvaarding van de leiding van de Heilige Geest.
Het is immers alleen de Heilige Geest die tot de verandering van het hart kan leiden (Jesaja 8:20)
Satan brengt de mensen er toe compromissen te zoeken voor de geboden en wetten die zij vanuit de hemel hebben ontvangen. Openbaring 6:5,6 leert ons dat het een groot zwaard is dat de mensen wordt gegeven, dat staat voor de strijd om Gods Schriftwoord door-geestelijk- geweld en oorlog om te buigen naar een religieuze basis van menselijk eigengerechtigd geloof, a.h.w. een eigen (on-) geestelijk rijk trachten op te richten, waarbij uiteraard de Draak het heft in handen heeft.
De periode dat de symboliek van het rode paard een grote rol speelde lag tussen
100 en 323 waar men spreekt over een bloedvergietend geloof.
Het zwarte paard is de symboliek van het zuivere, witte geloof en evangelie, dat geheel verdorven is door een vals evangelie dat is ontstaan doordat heidendom en de aanbidding van valse goden vanuit het heidendom plaats hebben moeten maken voor Gods Geest en het voorbeeld van Christus.. Constatijn was geen christen in de relatie tot de zuivere leer en de basis van de eerzste gemeente. Constatijn was een religieus economische christen die voordelen zag in het feit dat hij een "christen" zou zijn.
Simon Magnus die in het kielzog van Petrus meetrok, was een magiër vanuit de Babylonische achtergrond en kon, welzeker occulte krachten toepassen bij het geestelijk beinvloeden van Petrus. Echter Petrus was zo verankerd in het zuivere geloof, dat hij Simon Magunus eerder bestrafte voor zijn pogingen, de trouwe volgelingen van Christus te beinvloeden. Deze magiër meende ook dat men geloof kon kopen van God. van die gedachte is ook het afkopen van aflaten ontstaan.
Wanneer is de kracht en invloed van het zwarte paard ontstaan?
Handelingen 20:28-30 leert ons dit:
28Pas goed op u zelf en op de kudde waarover de Heilige Geest u het toezicht heeft gegeven. Leef als herders voor de Gemeente Gods, die Hij door het bloed van zijn eigen Zoon heeft verkregen. 29. Want ik weet dat na mijn vertrek valse leraars als hongerige wolven bij u zullen komen; zij zullen de kudde niet ontzien. Zelfs sommigen van u zullen de waarheid verdraaien en proberen de christenen aan hun ant te krijgen.
Welaan, direct nadat Christus ten hemel gevaren was en de Heilige Geest over de kudde waakte, zochten de leden van de eens zo trouwe kudde, een relatie met zichzelf en de tegenstander.
Daniël 8:12 leert ons dit er over:
Het heilgdom én het dagelijkse offer werdsen het slachtoffezr van de wetteloosheid. Daardoor verdwenen verdwenen waarheiden rechtvaardigheid en triomfeerde het kwaad.
We moegen toch wel concluderen dat dat het geval is als het trouwe en zuivere Evangelie van sneeuwwit in diepzwart.
Als we nu tot slot de verzen Openbaring 6:5,6 nog eens bekijken dan zien we hoe symbolisch Christus hier centraal wordt gesteld en Jezus met deze symbolische boodschap voor ons, door Johannes op Patmos een duidelijke en doelgerichte openbaring doet aan ons hart:
...Toen het Lam het derde zegel verbrak, hoorde ik het derde levende wezen zeggen;
"Kom.
En ik zag een zwart paard, met iemand erop, die een weegschaal in de hand hield. En er kwam een stem uit het midden van de 4 levende wezens, die zei;
"Eén maat tarwe voor een dagloon en drie maten gerst voor een dagloon (= een schelling zie ook Math 20:1-16).
En wees zuinig met olie en wijn.
Christus, als de mens die in Bethelehem - de broodmand werd geboren. Die het brood des leven is en het brood zal zijn dat uit de hemel zal nederdalen, werd minder en minder door de geestelijken verkondigd in de zuivere strekking van de Heilige Geest en hoelden zo de mensen weg van het Levende Schriftwoord, maar wezen naar een menselijke apostel of zichzelf als de christus op aarde, waardoor Christus in de hemel uiteindelijk, zowel geestelijk als voorbeeld, aan de mensheid op aarde, slechts een afgod werd, waar men geen duidelijke voorstelling meer van kon hebben.
Jezus waarschuwt Satan dat hij niet in staat zal zijn om de olie en de wijn (resp. de Heilige Geest en de doctrine van en zuiver Evangelie) uit de wereld te bannen en daarmee is gezegd dat Jezus zal overwinnen, zolang sde mens maar bereid is, de wet en de geboden van het Rijk van de Hemelse Vader te zoeken en te binden aan het hart.
Het vale paard
Dit staat symbool voor de dode kerk. de kerk die compromissen heeft gesloten met de tegenstander; Compromissen waarvoor God de Vader waarschuwt zoals Hij in Exodus 20:4,5 schetst.
Compromissen die ogenschijnlijk onschuldig en wellicht logisch lijken, maar feitelijk tot de eeuwige dood leiden. Een dood geloof met dode levenden, zoals Christus zegt.