vervolg bericht
quote:
Gideon schreef:
Later heeft de kerk een beslissing genomen die GEESTELIJK tegengesteld is aan het besluit in Jeruzalem:
de kerkelijke leiding is intussen (geschiedenis!) overgenomen door heidenchristenen en nu wordt besloten dat Joden in de kerk niet langer de sabbath mogen vieren, hun zonen niet meer mogen besnijden en de feestkalender niet meer mogen aanhouden.
Wie zegt dat de gemeente de sabbath vierde? In het begin zullen ze dit nog hebben gedaan misschien? Waar haal je dat vandaan? Ik lees in handelingen over het begin van de eerste gemeente 'dat zij bij elkaar kwamen
op de eerste dag der week en het brood braken.... Je houdt hier wel een hele menselijke redenatie: kerkelijke leiding, heidenchristenen.... er wordt besloten dat dit en dat niet meer mag....
Ik lees in Galaten een heel ander verhaal.
Galaten 2 ;3
Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd, ofschoon hij een Griek was, toch niet gedwongen zich te laten besnijden; 4 en dat met het oog op de binnengedrongen valse broeders, lieden, die waren binnengeslopen, om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespieden, en zo ons tot slavernij te brengen. 5 Wij zijn voor hen geen ogenblik gedwee uit de weg gegaan, opdat de waarheid van het evangelie ook verder bij u zou blijven.Paulus tegenover Petrus
11
Maar toen Kefas te Antiochië gekomen was, heb ik mij openlijk tegen hem verzet, omdat het ongelijk aan zijn kant was. 12 Want voordat sommigen uit de kring van Jakobus gekomen waren, at hij met de heidenen aan één tafel, maar toen zij kwamen, trok hij zich terug en zonderde zich af uit vrees voor de besnedenen. 13 En [ook] de overige Joden huichelden met hem mede, zodat zelfs Barnabas zich liet medeslepen door hun huichelarij. 14 Maar toen ik zag, dat zij niet de rechte weg bewandelden naar de waarheid van het evangelie, zeide ik tot Kefas ten aanhoren van allen:Indien gij, die een Jood zijt, naar heidens en niet naar Joods gebruik leeft hoe kunt gij dan de heidenen dwingen zich als Joden te gedragen?Paulus zegt tegen Petrus (die besneden was) dat hij niet moet
huichelen door uit
vrees vooor de joodse christenen, die vonden dat je niet met de heidenen samen mocht eten, plotseling net te doen
alsof hij het daarmee eens is. Voordat ze kwamen
at hij wel met heidenen aan een tafel.
Als je vind dat deze Joodse wetten en gebruiken hadden moeten blijven bestaan,
handel je niet in overeenstemming met het gegeven dat de scheidsmuur tussen Jood en heiden is weggebrokenGalaten 3:1
O, onverstandige Galaten,wie heeft u betoverd wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees?.......
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg......
24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.,De wet was er
totdat Cristus hem vervuld
heeft. Als wij de wet weer willen houden, zijn wij weer verplicht hem
te volbrengenGalaten 4:10
Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. 11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen hebHier zie ik een afkeuring door Paulus, van het houden van de Joodse kalender. Het zgn. kerkelijk jaar' is daar een soort kopie van, waar ik ook niet achter sta.
De Joodse feesten vinden een vervulling in bijvoorbeeld (heel bekend) het paaslam = Christus, dit is het eerste feest in het religieuze jaar. Feest van de eerstelingen = Opstanding van Christus; shevot =wekenfeest = pinksteren, uitstorting van de Heilige Geest; de rest is nog toekomstmuziek.
Deze twee feesten zijn voor de christen dus al
werkelijkheid geworden en we worden
nergens in het NT opgeroepen dit als feesten te vieren. Wel worden we opgeroepen het avondmaal te vieren waarbij we denken aan ons paaslam dat is geslacht.... Pinksteren is iets wat je ook dagelijks ervaart als het goed is.
quote:
Stuk voor stuk zijn het bijbelse, Goddelijke geboden die de kerk opzij schuift in haar ongemeen heidenchristelijke hubris en zo heeft zij de voor de Joden het begin gecreerd van een lijdensgeschiedenis. Zo heeft zij Jezus onherkenbaar gemaakt.
Jozef zag er uit als een Egyptenaar, Jezus als een Germaan.
De kerk, met stapels boter op het hoofd, heeft nooit schuld willen belijden: zij weet toch alles beter dan de synagoge?
Geen leesbare brief en een ongeloofwaardige zeer te vrezen zendeling.
Jezus zelf zal zich hun bekend maken zoals aan Thomas.
Je bent zelf ook wel fel zeg.... Jezus is een Jood, het evangelie was in eerste instantie ook voor de Jood, maar toen die het niet aanvaardde, is het van
karakter veranderd. Het werd een verborgenheid voor wijzen en verstandigen...zoals vaak staat in Mattheus. Op de Pinksterdag is toen de Gemeente ontstaan
die wezenlijk een ander karakter heeft dan het Jodendom. Maar de gemeente was een
verborgenheid in het OT De bedekking waar Paulus het over heeft, versluiert het zicht op de
genade die is verschenen door de Here Jezus.
Wij mogen Zijn
heerlijkheid zien met een gelaat waarop geen bedekking meer is
en veranderen naar Zijn beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid….dat is kenmerkend voor deze bedeling van de genade….2 Cor. 3.
Christenen hebben een hemelse roeping en zijn burgers van een rijk in de hemelen.
Terwijl voor Israël alle zegeningen
aards zijn.....
Daarom zijn christenen ook niet Joods van karakter. Israël is namelijk het
het uitverkoren volk waar God alweer een begin mee heeft gemaakt door ze het land Israël terug te geven.
Jozef en Jezus; dat is inderdaad een parallel...
Was het verkeerd dat Jozef er als Egyptenaar uitzag? Het geeft alleen maar aan dat
het zo zal gaan met Jezus. Door zijn broers verkocht naar Egypte. Hij trouwt daar een
heidense vrouw zoals de Gemeente nu als een heidens volk aan Jezus wordt gegeven.
Daarna als er verdrukking en hongersnood is geweest,
maakt Jozef zich aan zijn broers bekend Dat is Zacharia 12 waar Israël Jezus zal herkennen
als werkelijk de Messias Dat Jozef als een Egyptenaar eruit ziet zodat de broers hem niet herkennen,
wijst op de bedekking die de Joden hebben zodat zij Jezus niet herkennen als de Messias. Dit lijkt me de
echte parallel. En niet Jezus als Germaan. (Dat associeer ik meer met een knuppel en een berenvel rondlopend)
De 'kerk' heeft wel boter op haar hoofd ja. De christenheid heeft er een potje van gemaakt. Maar ik denk dat
ondanks de christenen, God de Joden jaloers wil maken op hoe het christelijk geloof
werkelijk is.....
Ik vind het trouwens wel dat je nogal generaliserend overkomt..... Misschien ben je niet altijd zo; ik heb volgens mij een heel evenwichtige discussie gelezen van jou en Driepinter over de betekenis van de wet. Hier kom je dan ook bijna geheel tot elkaar – misschien andere bewoordingen, maar de intentie is hetzelfde…….
Zo’n benadering van jou, vind ik bij dit onderwerp in het geheel niet terug; ik vind het moeilijk hier uit op te maken
hoe je nu persoonlijk hierin staat ten opzichte van individuele oprechte christenen....Misschien zou je daar nog eens op in willen gaan. Want waar je samen met Driepinter op uit kwam wat betreft de wet, lijkt me ook wel
in tegenspraak met wat je hier zegt over het weghalen van het Joodse karakter en het
ver