Auteur Topic: wat was eerder, natuurreligies of Christendom  (gelezen 15512 keer)

aerandir

• Bekijk profiel
wat was eerder, natuurreligies of Christendom
« Gepost op: juni 21, 2006, 02:02:08 am »
wat was er eerder het Christendom of de Natuur religies/Oude religie/Heidendom daar daar nogal verschillende waarheden over zijn graag jullie mening.....

het christendom is 2000 jaar oud
Jodendom zo'n 3000
etc... maar wat was daarvoor??
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 03:49:44 am door aerandir »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2006, 08:49:02 am »
Christendom was er natuurlijk niet eerst omdat Christus nog niet geopenbaartd was - op aarde geboren.
Jodendom gaat nog wel wat verder terug dan dat jij zegt denk ik.
Maar de Jood is letterlijk gezien iemand uit de stam Juda. Dat is er natuurlijk pas vanaf Jakob en zijn zonen.
Om dan te concluderen dat natuurreligies er eerder waren dan God is te kort door de bocht.
Ook voor het ontstaan van het Jodendom als godsdienst was God met de mensen bezig en Adam als eerste mens bracht al offers. (Letterlijk vanuit de bijbel brachten Kain en Abel God al een offer.)
Aangezien de mensen zondig waren geworden hadden ze niet allemaal zin om naar God te luisteren en je ziet dus twee soorten mensen: die God aanroepen en die dat niet willen.

Van die laatste groep wordt er dit gezegd:

Rom 1
21 Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart. 22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.

Dus natuurreligies en andere godsdiensten zijn in de plaats gekomen van het kennen van God dat er was vanaf de eerste mensen op aarde.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 08:49:48 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2006, 09:30:37 am »
[kortdoordebocht] Christendom is een uitbreiding van het Jodendom. De Joden verwachten de messias...die kwam en liet naast de Joden nog meer anderen toe dan al in het OT gebeurde.
Jodendom (voor Jezus) en Christendom is voor mij dus 1. Allen volgen God. Jodendom na Jezus is het verwerpen van God.[/kortdoordebocht]

God schiep de wereld en is dus de 1e. Zoals P&A al aangaven is daarna de mens begonnen met hem te volgen en later ook met hem te verwerpen. Als jij de term oude religie gebruikt vul ik daar dus automatisch het volgen van God voor in. Dat is de werkelijke oude religie.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2006, 09:56:51 am »

quote:

aerandir schreef op 21 juni 2006 om 02:02:
wat was er eerder het Christendom of de Natuur religies/Oude religie/Heidendom daar daar nogal verschillende waarheden over zijn graag jullie mening.....

Jodendom zo'n 3000

Het Christendom is dan ook de logische voortzetting van het Jodendom, en wat er eerder was, het Jodendom of het heidendom... Dat is eigenlijk meer een kwestie van geloof, dat kan tot nu toe niet in detail teruggehaald worden door archeologie e.d.

Wat wél zeker is, is dat het moderne 'hekserij' geloof weinig te maken heeft met met het heidendom van vroeger, van een wicca-vriendelijke pagina:

quote:

How much of Wicca can be traced to the Celts?
Wicca is a religion based, in part, on ancient, northern European Pagan beliefs in a fertility Goddess and her consort, a horned God. Although the religion is a modern creation, some of its sources pre-date the Christian era by many centuries. Most Wiccans do not believe that their religion is a direct, continuous descendent of this earlier religion. They see it as a modern reconstruction.  

Joanna Hautin-Mayer has written:

"We know tragically little about the actual religious expressions of the ancient Celts. We have a few myths and legends, but very little archeological evidence to support our theories. We have no written records of their actual forms of worship, and the accounts of their culture and beliefs written by their contemporaries are often highly biased and of questionable historical worth."

Ms. Hautin-Mayer is particularly critical of recent Neopagan books which she demonstrates to be largely fictional accounts of the history of Witta (presented as an Irish Pagan tradition),  Faery Wicca  (presented as an ancient tradition), and 21 Lessons of Merlyn (a somewhat racist and sexist account of Druidism).

Silver RavenWolf wrote in 1998:

"Wicca, as you practice the religion today, is a new religion, barely fifty years old. The techniques you use at present are not entirely what your elders practiced even thirty years ago. Of course, threads of 'what was' weave through the tapestry of 'what is now.' ...in no way can we replicate to perfection the precise circumstances of environment, society, culture, religion and magick a hundred years ago, or a thousand.   Why would we want to ? The idea is to go forward with the knowledge of the past, tempered by the tools of our own age."

Writings that formed the basis of Wicca:
Much of modern-day Wicca can be directly traced back to the writings of:

Charles Leland (1824-1903) published a book in 1899: Aradia: Gospel of the Witches. 8 Leland was the founder of the Gypsy Lore Society, editor of the Philadelphia Bulletin, and a prolific author and folklorist. Aradia deals mainly with the Goddess Diana. It is presented as an ancient document which recorded the doctrines of La Vecchia Religione (The Old Religion) -- Italian witchcraft. Leland claims to have received the information from an Italian strega (sorceress) named Maddalena. How much of this is a valid account of La Vecchia Religione is anyone's guess. However, the book played a significant role in the later development of modern-day Neopaganism.

Margaret Murray (1863 - 1963) authored The Witch Cult in Western Europe and The God of the Witches. 6 These books promoted the concept that some of the Witches who were exterminated by Roman Catholics and Protestants during the "Burning Times" (circa 1450-1792) were remnants of an earlier, organized, and dominant pre-Christian religion in Europe. Her writings have not been well received by anthropologists. However, they were very influential in providing background material for the Neopagan traditions.

Gerald Gardner (1884 - 1964), a British civil servant, who:
has written that he joined an existing Wiccan Coven in 1939, taking the (then) usual vows of secrecy
 persuaded the coven to let him write a book in 1949 about Wicca in the form of a novel, High Magic's Aid. He carefully revealed a few of the Old Religion's beliefs and the historical persecutions that they endured.
 -added many rituals, symbols, concepts and elements from ceremonial magick, Freemasonry and other sources to "flesh out" the coven's beliefs and practices, most of which had been long forgotten.
 -wrote Witchcraft Today in 1954 in which he described additional details about the faith.
 -wrote The Meaning of Witchcraft which described in detail the history of Wicca in Northern Europe.
bron

Ook heb ik een PDF'je gevonden dat de invloeden van die laatste schetst; Vrijmetselarij, Aleister Crowley en Theosofie, maar ik moet het nog maar eens aandachtig doorlezen. Voorlopig lijkt het op het zoveelste satanische dwaalspoor.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2006, 10:37:40 am »

quote:

aerandir schreef op 21 juni 2006 om 02:02:

Jodendom zo'n 3000
Als je de kwestie rond creationisme (m.n. jonge-aarde) buiten beschouwing laat en uitgaat van "normale" geschiedschrijving, kom je, een beetje afhankelijk van je bronnen ongeveer uit op:

35.000 v. Chr: eerste sporen van natuurreligies
2500 v Chr: voorlopers Hindoeïsme (en dus Boeddhisme, dat daar immers uit voort komt)
2000 v Chr: Abraham, basis voor Joodse geloof
1500 v Chr: Noorse mythologie, Egyptische Ra-cultus
500 v Chr: Confucianisme
0: klassieke gnostiek
30 na Chr: christendom
100 na Chr: Rabbijns jodendom
100 na Chr: hermetische gnostiek
600 na Chr: Islam
1400 na Chr: Esoterie in Europa
1900 na Chr: Wicca
1960 na Chr: New Age
1970 na Chr: psychosofie
1990 na Chr: de Celestijnse belofte
1990 na Chr: A Course in Miracles

Het aardige is dat van de religies die je vraagt er een aantal helemaal niet bestaan:

Natuur religies zijn er zoveel, zo verschillend, en zo verschillend te dateren, dat daar niets zinnigs over te zeggen is.

Oude religie bestaat niet c.q. is een andere term die thuishoort in de New Age-hoek van verzinsel-religies uit het midden van de vorige eeuw.

Heidendom bestaat niet als religie, maar is slechts een aanduiding van alles dat niet past binnen de religie van degene die deze term gebruikt, cq is bedoeld als geuzennaam van diezelfde verzinsel-religies uit de New Age-hoek uit het midden van de vorige eeuw.

NB: Het is wellicht boeiend om op te merken dat New Age zelf in hoofdlijnen is terug te voeren op de hermetische gnostiek uit de tweede eeuw, en op de Europese esotorie uit de renaissance, maar dat ze in de tweede helft van de vorige eeuw, "besmet" is geraakt met de meest wilde fantasie-sub-stromingen die oppervlakkig lijken terug te verwijzen naar allerlei, veelal Europese, pre-christelijke religies, maar die dara inhoudelijk niets mee te maken hebben.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 10:38:59 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2006, 08:43:14 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 juni 2006 om 20:31:

[...]

dacht ik nu altijd, dat Augustinus en Luther gewoon ook 'dogmatische' theologen zijn. Maar in de woordenboeken van een enkeling kennelijk niet? En 'God in zichzelf'? Laat het Luther of Augustinus niet horen.
LOL, als de RKK gelijk heeft, horen ze het wel degelijk!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2006, 09:17:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 20:43:
[...]

Ze horen het sowieso wel, want het zijn allebei (proto)protestanten he, dus ze zitten wel goed  O-)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2006, 09:42:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 20:43:
[...]
:D  d:)b  :Y)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2006, 09:57:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 juni 2006 om 21:17:

[...]

Ze horen het sowieso wel, want het zijn allebei (proto)protestanten he, dus ze zitten wel goed  O-)
Oh, goed zitten ze vast wel, ik bedoelde meer dat de RKK iets meer activiteit van de doden verwacht he :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2006, 11:16:56 pm »
Errr, doen de meeste natuurreligies ook niet iets met voorouderverering?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2006, 11:23:55 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 21 juni 2006 om 23:16:
Jep. En als je graag op die basis aan het redeneren slaat, kan ik je nog wat hilarische sites aan de hand doen hoor. Vooral deze site http://www.sign2god.com/charta/universele-kerk.html, niet alleen dit artikel, maar de hele site, is een hoogtepunt in het Neerlands taalgebied :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 21, 2006, 11:29:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 23:23:
[...]
Jep. En als je graag op die basis aan het redeneren slaat, kan ik je nog wat hilarische sites aan de hand doen hoor. Vooral deze site http://www.sign2god.com/charta/universele-kerk.html, niet alleen dit artikel, maar de hele site, is een hoogtepunt in het Neerlands taalgebied :)
Is dat niet van die Ap Geelhoed? :/
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2006, 11:30:06 pm »
Wat een crap. Verdoe je werkelijk je tijd met het lezen van dat soort sites?

Om maar weer eens on-topic te gaan....Ik begrijp niet waarom je het jodendom laat starten bij Abraham in je post van 10:37 uur. Adam was de starter van deze religie. Inderdaad was er nog geen Joods volk maar de religie begon heel wat honderden (of meer) jaartjes eerder.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2006, 11:30:41 pm door Zijnkind »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 22, 2006, 12:00:04 am »

quote:

Zijnkind schreef op 21 juni 2006 om 23:30:

Om maar weer eens on-topic te gaan....Ik begrijp niet waarom je het jodendom laat starten bij Abraham in je post van 10:37 uur. Adam was de starter van deze religie. Inderdaad was er nog geen Joods volk maar de religie begon heel wat honderden (of meer) jaartjes eerder.
Hij had dan ook een disclaimer gemaakt. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 22, 2006, 12:14:06 am »

quote:

Zijnkind schreef op 21 juni 2006 om 23:30:
Er zijn "christelijke" fora, waar dit soort sites heel serieus worden genomen. Zo kom ik wel eens op dit soort dingen uit. Ik heb zelfs ooit een serieuze poging ondernomen iemand op de, laten we zeggen, ietwat aanvechtbare "logica" van dergelijke redeneringen te wijzen. Inmiddels ben ik wat selectiever geworden :)

quote:

Ehm, ik ging uit van "geen jonge-aarde creationisme" en "gangbare geschiedschrijving", of zoiets. Ik denk dat er niet bijzonder veel historici oid zijn die het jodendom laten starten bij een al dan niet mythische eerste mens. TS heb ik ingeschat als iemand die meer heeft met dergelijke historische gegevens, dan met een specifiek christelijke interpretatie van de geschiedenis.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 22, 2006, 12:21:58 am »

quote:

Laodicea schreef op 21 juni 2006 om 23:29:
[...]

Is dat niet van die Ap Geelhoed? :/

Aan de lay out herken ik direct dat dit een site is van / door ene Hein Kuipers (staat ook onderaan genoemd) en we hebben hier een keer iemand op het forum gehad die nogal daaruit spuide zodat ik vermoedde dat die persoon die Hein kuipers was:

Priscilla en Aquila in "Zin en onzin over hemel en hel..."
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 22, 2006, 09:35:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2006 om 00:21:

[...]

Aan de lay out herken ik direct dat dit een site is van / door ene Hein Kuipers (staat ook onderaan genoemd) en we hebben hier een keer iemand op het forum gehad die nogal daaruit spuide zodat ik vermoedde dat die persoon die Hein kuipers was:

Priscilla en Aquila in "Zin en onzin over hemel en hel..."
Nou lekker type is dat, onze eigen Nederlandse Pat Robertson. :P

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 23, 2006, 12:19:38 am »

quote:

Zijnkind schreef op 21 juni 2006 om 09:30:
[kortdoordebocht] Christendom is een uitbreiding van het Jodendom. De Joden verwachten de messias...die kwam en liet naast de Joden nog meer anderen toe dan al in het OT gebeurde.
Jodendom (voor Jezus) en Christendom is voor mij dus 1. Allen volgen God. Jodendom na Jezus is het verwerpen van God.[/kortdoordebocht]

God schiep de wereld en is dus de 1e. Zoals P&A al aangaven is daarna de mens begonnen met hem te volgen en later ook met hem te verwerpen. Als jij de term oude religie gebruikt vul ik daar dus automatisch het volgen van God voor in. Dat is de werkelijke oude religie.
God schiep de wereld.... dat is terug te lezen in de bijbel en die is hoe oud??

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 23, 2006, 12:23:03 am »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 10:37:
[...]
Als je de kwestie rond creationisme (m.n. jonge-aarde) buiten beschouwing laat en uitgaat van "normale" geschiedschrijving, kom je, een beetje afhankelijk van je bronnen ongeveer uit op:

35.000 v. Chr: eerste sporen van natuurreligies
2500 v Chr: voorlopers Hindoeïsme (en dus Boeddhisme, dat daar immers uit voort komt)
2000 v Chr: Abraham, basis voor Joodse geloof
1500 v Chr: Noorse mythologie, Egyptische Ra-cultus
500 v Chr: Confucianisme
0: klassieke gnostiek
30 na Chr: christendom
100 na Chr: Rabbijns jodendom
100 na Chr: hermetische gnostiek
600 na Chr: Islam
1400 na Chr: Esoterie in Europa
1900 na Chr: Wicca
1960 na Chr: New Age
1970 na Chr: psychosofie
1990 na Chr: de Celestijnse belofte
1990 na Chr: A Course in Miracles

Het aardige is dat van de religies die je vraagt er een aantal helemaal niet bestaan:

Natuur religies zijn er zoveel, zo verschillend, en zo verschillend te dateren, dat daar niets zinnigs over te zeggen is.

Oude religie bestaat niet c.q. is een andere term die thuishoort in de New Age-hoek van verzinsel-religies uit het midden van de vorige eeuw.

Heidendom bestaat niet als religie, maar is slechts een aanduiding van alles dat niet past binnen de religie van degene die deze term gebruikt, cq is bedoeld als geuzennaam van diezelfde verzinsel-religies uit de New Age-hoek uit het midden van de vorige eeuw.

NB: Het is wellicht boeiend om op te merken dat New Age zelf in hoofdlijnen is terug te voeren op de hermetische gnostiek uit de tweede eeuw, en op de Europese esotorie uit de renaissance, maar dat ze in de tweede helft van de vorige eeuw, "besmet" is geraakt met de meest wilde fantasie-sub-stromingen die oppervlakkig lijken terug te verwijzen naar allerlei, veelal Europese, pre-christelijke religies, maar die dara inhoudelijk niets mee te maken hebben.

Bedankt voor je uitgebreide info

De oude religie-natuur religie of vica versa natuurlijk staat deze niet als zodanig in het rijtje daar het valt onder het kopje natuur religies
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2006, 12:34:22 am door aerandir »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 23, 2006, 12:25:13 am »

quote:

Zijnkind schreef op 21 juni 2006 om 23:16:
ja dat klopt

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 23, 2006, 12:26:27 am »

quote:

diak2b schreef op 21 juni 2006 om 23:23:
[...]
Die site is ronduit belachelijk zoals veel op internet over de oude religie dus inderdaad een giller

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 23, 2006, 12:32:49 am »

quote:

aerandir schreef op 23 juni 2006 om 00:23:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide info

De oude religie= een natuur religie of vica versa natuurlijk staat deze niet als zodanig in het rijtje daar het valt onder het kopje natuur religies
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2006, 01:15:26 am door aerandir »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 23, 2006, 01:14:19 am »

quote:

Laodicea schreef op 21 juni 2006 om 09:56:
[...]

Het Christendom is dan ook de logische voortzetting van het Jodendom, en wat er eerder was, het Jodendom of het heidendom... Dat is eigenlijk meer een kwestie van geloof, dat kan tot nu toe niet in detail teruggehaald worden door archeologie e.d.

Wat wél zeker is, is dat het moderne 'hekserij' geloof weinig te maken heeft met met het heidendom van vroeger, van een wicca-vriendelijke pagina:

[...]

Ben inderdaad met je eens dat de hekserij van vandaag niet meer veel met de natuurreligie/heidendom van vroeger te maken heeft, de wereld draait en alles draait mee dus ook religies ook het Christendom wordt niet meer belijd zoals bijv in 1900.... dus dat is logisch..

Bepaalde invloeden kan je nog wel terug halen in de hekserij van de Oude Religie...
of kijk bijv naar stammen in afrika of de indianen die niet in contacht zijn gekomen met missionarissen die hebben nog steeds hin natuur religie met goden en godinnen voorouder verering etc etc
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2006, 08:29:16 am door E-line »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 23, 2006, 09:38:10 am »
Wat wél frappant is, is als je dat PDF'je mag geloven, dat Gardner uit hetzelfde milieu komt als waar de VKK uit ontstaan is (vrijmetselarij/theosofie) en Gardner is zo'n beetje de belangrijkste bron van de hedendaagse wicca. Verder is het hedendaagse wicca geloof onvergelijkbaar met de diverse pre-Christelijke natuurgodsdiensten. Het Christendom heeft als transculturele godsdienst de zaken van waarde uit heidense geincorporeerd, en voor de rest is het uitgestorven op inderdaad een paar zeer afgelegen gebieden na.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 23, 2006, 09:53:59 am »

quote:

aerandir schreef op 23 juni 2006 om 00:19:
God schiep de wereld.... dat is terug te lezen in de bijbel en die is hoe oud??
Eerlijk antwoord: Dat weet ik niet. De bijbel begint als volgt:

quote:

Gensis;1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. (1:1-3) In het begin schiep God de hemel en de aarde [...] God zei – Ook mogelijk is de vertaling: ‘In het begin toen God de hemel en de aarde schiep [...] zei God’.2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. (1:2) Gods geest zweefde over het water – Gods geest, of: ‘Gods adem’. Ook mogelijk is de vertaling: ‘een hevige wind joeg het water op’.
Hoe lang de aarde doods en woest is geweest weten wij niet. God doet niet aan onze tijdrekening dus best mogelijk dat er al miljarden mensenjaren voorbij waren voordat de 6 scheppingsdagen begonnen. Evenmin weten we er of iets anders is geweest voor de schepping zoals wij hem kennen. Als dat zo is dan vond God het niet nodig om ons daarover te vertellen. Maar ook vanaf Adam is het niet geheel duidelijk hoe lang het geleden is. Berekingen varieren van 2000 tot 4000 jaar voor christus.

Maar het maakt ook niet uit voor dit topic. Ik herhaal mijn standpunt. De eerste en oudste dienst is die aan de God van Joden en Christenen. Afvalligen daarvan zijn andere religies begonnen of zijn geheel van goden afgewend (atheist).

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 23, 2006, 04:14:08 pm »
Modbreak:
aantal offtopic berichten naar De Christus-geest, die niet Jezus is afgesplitst
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2006, 04:14:24 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 23, 2006, 08:58:49 pm »

quote:

aerandir schreef op 23 juni 2006 om 01:14:
[...]
Ben inderdaad met je eens dat de hekserij van vandaag niet meer veel met de natuurreligie/heidendom van vroeger te maken heeft, de wereld draait en alles draait mee dus ook religies ook het Christendom wordt niet meer belijd zoals bijv in 1900.... dus dat is logisch..
[Nee hoor, zo logisch is dat niet. De kern van het christendom, is ondanks 20 eeuwen ontwikkeling, ondanks ontelbare scheuringen en splitsingen, nog wezenlijk onveranderd. En als je in de (Byzantijns) Orthodoxe kerken, de Oud Katholieke Kerken, de Angelicaanse Kerken (m.n. High Church), de Rooms Katholieke Kerken gaat kijken, zal je zien dat zelfs veel van de uiterlijkheden niet wezenlijk veranderd zijn in vele eeuwen. Een religie, zoals het christendom, die is gefundeerd in historische feiten, en een geloof van eeuwen, heeft niet zo'n behoefte aan aanpassing aan de moderne tijden. Een fantasie-religie, die verzonnen is om te passen bij moderne tijden, die slechts wat uiterlijkheden leent uit plaatjesboeken over de Kelten, zal inderdaad wat meer meebewegen met het moment.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 24, 2006, 12:12:34 am »

quote:

Zijnkind schreef op 23 juni 2006 om 09:53:

[...]
[...]
 Hoe lang de aarde doods en woest is geweest weten wij niet. God doet niet aan onze tijdrekening dus best mogelijk dat er al miljarden mensenjaren voorbij waren voordat de 6 scheppingsdagen begonnen. Evenmin weten we er of iets anders is geweest voor de schepping zoals wij hem kennen. Als dat zo is dan vond God het niet nodig om ons daarover te vertellen. Maar ook vanaf Adam is het niet geheel duidelijk hoe lang het geleden is. Berekingen varieren van 2000 tot 4000 jaar voor christus.

Maar het maakt ook niet uit voor dit topic. Ik herhaal mijn standpunt. De eerste en oudste dienst is die aan de God van Joden en Christenen. Afvalligen daarvan zijn andere religies begonnen of zijn geheel van goden afgewend (atheist).

Beste zijnkind,

bedankt voor je reactie.

Heeft God zelf de bijbel geschreven toen hij de wereld schiep??
Hoe oud is de bijbel??? wat je schrijft is WAT er in de bijbel staat maar dat vroeg ik dus niet!

De bijbel is een geschreven boek van onschatbare waarde voor jullie geloof het Christendom prima maar dat boek is ooit geschreven door verschillende personen en NIET toen god de wereld schiep volgends jouw verhaal GOD van jullie had wel wat anders te doen als een dag boek bijhouden neem ik aan  :P

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 24, 2006, 12:23:16 am »

quote:

diak2b schreef op 23 juni 2006 om 20:58:
[...]
[Nee hoor, zo logisch is dat niet. De kern van het christendom, is ondanks 20 eeuwen ontwikkeling, ondanks ontelbare scheuringen en splitsingen, nog wezenlijk onveranderd. En als je in de (Byzantijns) Orthodoxe kerken, de Oud Katholieke Kerken, de Angelicaanse Kerken (m.n. High Church), de Rooms Katholieke Kerken gaat kijken, zal je zien dat zelfs veel van de uiterlijkheden niet wezenlijk veranderd zijn in vele eeuwen. Een religie, zoals het christendom, die is gefundeerd in historische feiten, en een geloof van eeuwen, heeft niet zo'n behoefte aan aanpassing aan de moderne tijden. Een fantasie-religie, die verzonnen is om te passen bij moderne tijden, die slechts wat uiterlijkheden leent uit plaatjesboeken over de Kelten, zal inderdaad wat meer meebewegen met het moment.

naar mijn idee hele gote onzin!

Het Christendom is ook heel veel veranderd en gesleuteld om mee te gaan met de tijd wat in 1800 bijv normaal was is nu niet meer en eigenlijk hoef je daar niet zo ver voor terug maar als je nu bep. indianen stammen ziet (poos geleden nog een "ondekt" die nog geheel niet met buiten wereld in aanraking was gekomen zie je dat die aan de Oude religie doen dus de natuur/elementen/een God en Godin (of meerdere). Aangezien dat je iemand die uit de stad komt niet kan vergelijken met iemand die in de bush woont krijg je verschillen en evolutie in de religie.....kruiden blijven kruiden,rituelen blijven rituelen,magie blijft magie, en goden en godinnen blijven ........(dan heb je nog de germanen,grieken etc etc)

De kelten zijn een bestaand volk geweest met hun eigen oude religie(natuur religie totdat Christendom kwam,zag en overwon) daar zijn bewijzen van al is het idd niet erg veel\

Christendom is NIET gebaseert op feiten het is een GELOOF.
Heeft Jesus echt over water gelopen???? DOE T IS NA??? en wie geeft me t bewijs dat het echt is gebeurt???
Is het christendom niet net zo ontstaan als wicca (want wicca is idd moderne versie van natuur religie!) boek schrijven (bijbel) belangrijke hoofdfiguren aanwijzen (jezus God maria etc etc) en volgelingen krijgen....

Je hebt inderdaad verschillende aftakkingen gekregen binnen het Christendom dat is een evolutie  an sich maar ook het ouder katholieke etc is niet meer zoals bijv 200 jaar geleden natuurlijk zijn er bepaalde gewoontes in tact gebleven maar ander zijn versoepelt of verdwenen
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 12:27:23 am door aerandir »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 24, 2006, 01:24:28 am »

quote:

aerandir schreef op 24 juni 2006 om 00:23:
[...]

naar mijn idee hele gote onzin!
Dank je.

quote:

Het Christendom is ook heel veel veranderd en gesleuteld om mee te gaan met de tijd
Ik wacht op je onderbouwing, waaruit blijkt dat wat ik schreef hele grote onzin is. Of ben je de zoveelste hier die graag schopt, maar geen onderbouwing kan leveren die verder gaat dan "ik vind dat, dus ik heb gelijk"?

quote:

wat in 1800 bijv normaal was is nu niet meer en eigenlijk hoef je daar niet zo ver voor terug maar als je nu bep. indianen stammen ziet (poos geleden nog een "ondekt" die nog geheel niet met buiten wereld in aanraking was gekomen zie je dat die aan de Oude religie doen dus de natuur/elementen/een God en Godin (of meerdere). Aangezien dat je iemand die uit de stad komt niet kan vergelijken met iemand die in de bush woont krijg je verschillen en evolutie in de religie.....kruiden blijven kruiden,rituelen blijven rituelen,magie blijft magie, en goden en godinnen blijven ........(dan heb je nog de germanen,grieken etc etc)
bla, bla, bla. Het heeft NIETS te maken met argumentatie waaruit blijken zou dat wat ik schreef grote onzin is. Feiten, argumenten, je kent dat wel. Hoop ik.

quote:

De kelten zijn een bestaand volk geweest met hun eigen oude religie(natuur religie totdat Christendom kwam,zag en overwon) daar zijn bewijzen van al is het idd niet erg veel\
Waarmee je onderschrijft wat ik over de fantasiereligies van de laatste decennia zei. Maar waarmee je niets weerlegt van wat ik over het christendom schreef.

quote:

Christendom is NIET gebaseert op feiten het is een GELOOF.
Jij stelt, dus onderbouw maar. Onderbouwing voor mijn stelling kan je op dit forum alleen al in overvloede vinden. Zoek eens de berichten van Nunc op, en je kan weken vooruit.

quote:

Heeft Jesus echt over water gelopen????
wellicht.

quote:

DOE T IS NA???
Oh, ben ik Jezus dan? Dacht ik niet eigenlijk.

quote:

en wie geeft me t bewijs dat het echt is gebeurt???
Bewijs eens dat Napoleon keizer van Frankrijk was? Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, heb je enig idee van wat bewijsvoering in de geschiedschrijving is.

quote:

Is het christendom niet net zo ontstaan als wicca (want wicca is idd moderne versie van natuur religie!) boek schrijven (bijbel) belangrijke hoofdfiguren aanwijzen (jezus God maria etc etc) en volgelingen krijgen....
Nee. Wel sympathiek overigens dat je zelf bevestigt dat wicca een fantasietje is, en niets meer.

quote:

Je hebt inderdaad verschillende aftakkingen gekregen binnen het Christendom dat is een evolutie  an sich maar ook het ouder katholieke etc is niet meer zoals bijv 200 jaar geleden natuurlijk zijn er bepaalde gewoontes in tact gebleven maar ander zijn versoepelt of verdwenen
Gewoontes, natuurlijk. Is je idee van wat een religie is nu echt zo extreem oppervlakkig, dat je denkt dat je daarmee iets zinvols hebt gezegd?
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 01:25:08 am door diak2b »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 24, 2006, 01:50:35 am »

quote:

diak2b schreef op 24 juni 2006 om 01:24:
[...]
Dank je.

[...]
[1]  Ik wacht op je onderbouwing, waaruit blijkt dat wat ik schreef hele grote onzin is. Of ben je de zoveelste hier die graag schopt, maar geen onderbouwing kan leveren die verder gaat dan "ik vind dat, dus ik heb gelijk"?

[...]
[2]  bla, bla, bla. Het heeft NIETS te maken met argumentatie waaruit blijken zou dat wat ik schreef grote onzin is. Feiten, argumenten, je kent dat wel. Hoop ik.

[...]
[3]  Waarmee je onderschrijft wat ik over de fantasiereligies van de laatste decennia zei. Maar waarmee je niets weerlegt van wat ik over het christendom schreef.

[...]
[4] Jij stelt, dus onderbouw maar. Onderbouwing voor mijn stelling kan je op dit forum alleen al in overvloede vinden. Zoek eens de berichten van Nunc op, en je kan weken vooruit.

[...]
[5]  wellicht.

[...]
[6] Oh, ben ik Jezus dan? Dacht ik niet eigenlijk.

[...]
[7]  Bewijs eens dat Napoleon keizer van Frankrijk was? Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, heb je enig idee van wat bewijsvoering in de geschiedschrijving is.

[...]
[8]  Nee. Wel sympathiek overigens dat je zelf bevestigt dat wicca een fantasietje is, en niets meer.

[...]
[9]  Gewoontes, natuurlijk. Is je idee van wat een religie is nu echt zo extreem oppervlakkig, dat je denkt dat je daarmee iets zinvols hebt gezegd?

1 je schrijft het uiterlijk is nauwelijks verandert..... tja een gebouw blijft wel staan! en inderdaad onverandert.... its door de beeldestorm aangetast etc dus ook wel veranderingen in het christendom!
Biecht is niet meer zo van toepassing terwijl een jaar of 50 nog vollop gebiecht werd = verandering.... ook de kerk gaat toch mee met de tijd??

2 grote onzin vind ik het feit dat je steld over fantasie religie...... dat werd misschien ook in het begin van het christendom gesteld toen dat zijn intrede maakte...

3 Het christendom in Zuid-Amerika is toch wel anders als bijv afrika of europa.... dusverandering in de eigenlijke strekking van het geloof heeft ook te maken met de plaats waar die belijd wordt en de wellicht de achtergrond van die mensen

4 Ook ik heb een leven....

5
6 nee jij bent Jesus niet Maar er is geen bewijs dat Jesus ooit om maar een voiorbeeld te noemen echt over dat water heeft gelopen (zonder dat het bevroren was uiteraard)

7 Napoleon is bewezen bestaan daar zijn officiele stukken geschreven IN DE TIJD dat napoleon leefde.....dat hij keizer was.... hij is gekroond door het VATICAAN!

8  Wicca is geen FANTASIETJE het is een afleiding een moderne versie van de Oude religie of natuur religies (zoals die her en der nog steeds wordt beleid door mensen! zoals afrikaanse stammen ,indianen ,etc) Het is ontstaan! NET zoals ooit het christendom ooit is Ontstaan..... De bijbel is geschreven door gewone mensen! de Gardner van toen!

9  Mijn idee van religie is niet oppervlakkiger als jouw idee van religie denk ik

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 24, 2006, 02:33:21 am »

quote:

diak2b schreef op 24 juni 2006 om 01:24:
[...]
Ik wacht op je onderbouwing, waaruit blijkt dat wat ik schreef hele grote onzin is. Of ben je de zoveelste hier die graag schopt, maar geen onderbouwing kan leveren die verder gaat dan "ik vind dat, dus ik heb gelijk"?
[...]
bla, bla, bla. Het heeft NIETS te maken met argumentatie waaruit blijken zou dat wat ik schreef grote onzin is. Feiten, argumenten, je kent dat wel. Hoop ik.
[...]

Beste Diak2b,

Alle theologie is gebaseerd op onbewezen - ja zelfs onbewijsbare - stellingen.
Alle theologische argumenten zijn uit de lucht (of nog hoger) gegrepen.

De enige "argumentatie" die jij en Nunc hier m.n. leveren, is het citeren van bijbelteksten of het aanhalen van dogma's of andere stellingen, die ook op niets anders dan vrome wens-fantasieën stoelen.

Het begint op te vallen, Diak2b, dat je iedereen die andere fantasieën koestert dan jij, probeert te kleineren en te intimideren met het verwijt dat ze geen argumentatie of onderbouwing leveren.

Alle kennis over "boven" komt van "beneden", Diak2b.
En bij sommigen kennelijk van wel héél erg beneden...
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 02:35:34 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 24, 2006, 10:07:27 am »

quote:

klaas f schreef op 24 juni 2006 om 02:33:
Beste Diak2b,

De enige "argumentatie" die jij en Nunc hier m.n. leveren, is het citeren van bijbelteksten of het aanhalen van dogma's of andere stellingen, die ook op niets anders dan vrome wens-fantasieën stoelen.

Het begint op te vallen, Diak2b, dat je iedereen die andere fantasieën koestert dan jij, probeert te kleineren en te intimideren met het verwijt dat ze geen argumentatie of onderbouwing leveren.

En terwijl het alcoholgehalte toeneemt, worden de beschuldigingen feller en de argumentatie nóg minder dan het al was, typisch gevalletje ook van projectie.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 24, 2006, 10:23:42 am »

quote:

[...]

Beste Diak2b,

http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/rofl3.gifhttp://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/leb.gif

Klaas, wet je zeker dat je mijn posts leest? Op de discussie met een zekere gnosticus na op dit forum, beroep ik me -voor zover ik weet- nooit op het argument: 'het staat in de bijbel, dus het is waar', en haal ik al helemaal geen dogma's of andere stellingen aan als 'autoriteit'. Als je vind dat ik dat wel doe, zie ik graag een rijtje voorbeelden, met uitleg waarom ik op dat punt mijn hier gestelde 'principes' schend.

Ik hoopte dat je in staat was om een eerlijke discussie te voeren over het christendom, juist ook over de historische aspecten, maar als je niet eens erkent dat ik voornamelijk historische argumenten geponeerd heb, dan is die hoop een ijdele. Dat roept de vraag op, wat je dan wel probeert te bereiken?

quote:

dat zou inderdaad niet netjes zijn van Diak, en evenmin van anderen die elkaars standpunt proberen te kleineren.

quote:

Als alle kennis toch van beneden komt, waarom ga je dan bijna nooit met 'argumenten van beneden' in op wat ik zeg? Waarom val je dan toch altijd terug op stokpaardjes als dat het christendom niet overeenkomt met het ware geloof, zoals beleden in ('klaas f-acceptabele stukjes van) de Torah? Aangezien jij in dergelijke discussies steeds laat merken dat je redeneert dat jouw godsvisie goed is, en dat daarom bepaalde stukken van OT en NT corrupt zijn, begeef je jezelf kennelijk maar al te graag in discussies waar je jezelf op 'kennis van Boven' beroept.

edit: sterker nog, je maant diak (en mij) dat we maar eens moeten beseffen dat we geen kennis over God kunnen hebben (anders dan 'van beneden'), maar tegelijkertijd leg je het christendom tegen jouw meetlat, die kennelijk wel absoluut is. Want de keren dat jij refereert aan 'de echte godsdienst', etc zijn amper te tellen. Er is dus wel een absolute maatstaf, maar dat is kennelijk alleen de jouwe. Dat is gewoon hypocriet.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 03:23:34 pm door Nunc »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 24, 2006, 01:04:50 pm »
Aerandir,

De bijbel is meer dan een boek. Het is Gods manier om zichzelf aan ons te laten kennen. Dat doet hij door Zijn boodschap aan mensen te geven die ze opschrijven. Hoe? Soms door letterlijke contacten als bij de profeten en soms door middel van de heilige geest (denk aan de brieven van Paulus)Overigens wordt ook in die boeken zelf gesproken over rechtstreekse contacten tussen God en mens. Ik geloof dat dit nog steeds gebeurd. Denk aan bekeringsverhalen van sommige mensen die God letterlijk gehoord en/of gezien hebben.) Als je aanneemt dat God bestaat en je weet dat Hij zonder leugen is en alle macht bezit....dan kan het niet anders of wat in de bijbel staat is waar en juist. God zou geen leugen in zijn getuigenis toelaten.

Voor de rest is het inderdaad een kwestie van op waarde schatten en al dan niet aannemen. Daar komt het in dit soort discussies toch altijd weer op neer.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 24, 2006, 06:37:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 23 juni 2006 om 09:53:

[...]
[...]

De bijbel begint alsvolgt..... maar toen de bijbel geschreven werd wat toch jaaaaaaren laten als het echte begin!!! dus die persoon die het schreef was daar niet bij....

2000 tot 4000 jaar geleden was er BEWIJSBAAR wel leven op aarde.... Nog wel veél langer terug denk aan bijv dino's..... die zijn toch niet uiit de lucht komen vallen...... maar zaten niet in de Ark.... en wordt daar over geschreven in de bijbel???

Heeft God zelf de bijbel letterlijk gescreven dus de pen gepakt en een rol papyrus en daarop de bijbel geschreven???? lijkt mij sterk denk dat jullie God wel gewichtigere zaken heeft om bezig te houden ipv een dag boek ofzo

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 24, 2006, 06:41:12 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 juni 2006 om 20:58:
[...]
De uiterlijkheden maakt nog geen religie je kan de kerk zo mooi opsmukken maar als er geen mensen in zitten...... wat bied je dan??? religie zit dieper in de mensen zelf en natuurlijk zoasls de mens verandert verandert de religie mee nu ben ik het met je eens dat het RK daar heel erg weinig mee mee verandert misschien is dat ook juist waarom het zo leegloopt???? Het gebrek aan mee gaan met de problematiek van deze tijd en de denkwijzes van de hedendaagse mensen

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 24, 2006, 06:42:08 pm »
Citaat
[...]

Beste Diak2b,

quote]

Dank Klaas!
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 06:42:32 pm door aerandir »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 24, 2006, 06:46:05 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 24 juni 2006 om 13:04:
Aerandir,

De bijbel is meer dan een boek. Het is Gods manier om zichzelf aan ons te laten kennen. Dat doet hij door Zijn boodschap aan mensen te geven die ze opschrijven. Hoe? Soms door letterlijke contacten als bij de profeten en soms door middel van de heilige geest (denk aan de brieven van Paulus)Overigens wordt ook in die boeken zelf gesproken over rechtstreekse contacten tussen God en mens. Ik geloof dat dit nog steeds gebeurd. Denk aan bekeringsverhalen van sommige mensen die God letterlijk gehoord en/of gezien hebben.) Als je aanneemt dat God bestaat en je weet dat Hij zonder leugen is en alle macht bezit....dan kan het niet anders of wat in de bijbel staat is waar en juist. God zou geen leugen in zijn getuigenis toelaten.

Voor de rest is het inderdaad een kwestie van op waarde schatten en al dan niet aannemen. Daar komt het in dit soort discussies toch altijd weer op neer.
Is inderdaad een kwestie van waarde schatten en geloven... en aannemen....dus niet per defenitie waar.... het is waarin jullie geloven dat dat DE waarheid is... maar als je daar dan mee gaat schermen wordt het een groot duister gebied daar het inderdaad niet te bewijzen valt....

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 24, 2006, 07:00:04 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 juni 2006 om 10:23:

[...]

[afbeelding][afbeelding]

Klaas, wet je zeker dat je mijn posts leest? Op de discussie met een zekere gnosticus na op dit forum, beroep ik me -voor zover ik weet- nooit op het argument: 'het staat in de bijbel, dus het is waar', en haal ik al helemaal geen dogma's of andere stellingen aan als 'autoriteit'. Als je vind dat ik dat wel doe, zie ik graag een rijtje voorbeelden, met uitleg waarom ik op dat punt mijn hier gestelde 'principes' schend.

Ik hoopte dat je in staat was om een eerlijke discussie te voeren over het christendom, juist ook over de historische aspecten, maar als je niet eens erkent dat ik voornamelijk historische argumenten geponeerd heb, dan is die hoop een ijdele. Dat roept de vraag op, wat je dan wel probeert te bereiken?

[...]

dat zou inderdaad niet netjes zijn van Diak, en evenmin van anderen die elkaars standpunt proberen te kleineren.

[...]

Als alle kennis toch van beneden komt, waarom ga je dan bijna nooit met 'argumenten van beneden' in op wat ik zeg? Waarom val je dan toch altijd terug op stokpaardjes als dat het christendom niet overeenkomt met het ware geloof, zoals beleden in ('klaas f-acceptabele stukjes van) de Torah? Aangezien jij in dergelijke discussies steeds laat merken dat je redeneert dat jouw godsvisie goed is, en dat daarom bepaalde stukken van OT en NT corrupt zijn, begeef je jezelf kennelijk maar al te graag in discussies waar je jezelf op 'kennis van Boven' beroept.

edit: sterker nog, je maant diak (en mij) dat we maar eens moeten beseffen dat we geen kennis over God kunnen hebben (anders dan 'van beneden'), maar tegelijkertijd leg je het christendom tegen jouw meetlat, die kennelijk wel absoluut is. Want de keren dat jij refereert aan 'de echte godsdienst', etc zijn amper te tellen. Er is dus wel een absolute maatstaf, maar dat is kennelijk alleen de jouwe. Dat is gewoon hypocriet.
Maar Nunc Klaas heeft toch gelijk waar vind je nou tastbare bewijzen???? Die zijn er niet. De bijbel is geschreven door verschillende auteurs er is geen bewijs dat bijv. paulus daadwerkelijk ook maar iets heeft geschreven (bron wikkepedia.) dus hoe hoog moet je dan die waarheidsgehalte leggen.... Continue bijbel aanhalingen doen is dus totaal niet relevant want die zijn dus onder dat  weer te weerleggen

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 24, 2006, 08:53:33 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juni 2006 om 19:00:
[...]

Maar Nunc Klaas heeft toch gelijk waar vind je nou tastbare bewijzen???? Die zijn er niet.

Hoezo 'tastbare bewijzen'? Heb jij 'tastbaar bewijs' dat Julius Caesar geleefd heeft? Dat hij de Rubicon overgestoken is en daardoor de burgeroorlog in Rome begon? Heb jij uberhaupt 'tastbaar bewijs' dat president J.F. Kenedy vermoord is? Misschien geen keiharde 100% absolute bewijzen, maar dat is niet zo gek, want dat soort bewijzen heb je alleen in de logica en de wiskunde. Daarbuiten, zodra het iets met de werkelijkheid te maken heeft, bestaan geen 100% bewijzen meer, alleen maar meer of minder sterke aanwijzingen.

Ik heb m'n best gedaan om die aanwijzingen op een rijtje te zetten. Er zijn nu eenmaal allerlei dingen bekend uit de eerste paar honderd jaar, o.a. dat christenen als anti-sociaal gezien werden, dat ze uit families gegooid werden, niet meer in hun gilde terecht konden, gemarteld werden, zelfs geëxecuteerd werden. Keizer Nero gebruikte christenen als wandelende levende tuinfakkels bij z'n feestjes! Daarnaast weten we ook nog eens dat het christendom qua leer op bepaalde punten loodrecht op de meest gangbare joodse verwachtingen stond, en dat de christelijke leer ook nog eens botst met allerlei griekse filosofieën, en dat de christelijke moraal ook nog eens botste met de toenmalige moraal. En als toppunt moeten geloven in een aan het kruis ('smerigste dood') gestorven man? Voeg al die dingen, en nog veel meer 'minpunten' bij elkaar, en het blijkt dat het christendom een nogal vreemde en onwaarschijnlijke godsdienst is, zo niet een onmogelijke.

Tenminste, als je probeert er een natuurlijke verklaring voor te vinden....

Maar.... als je er eens van uitgaat, dat die man echt na z'n dood weer een tijdje hier rondliep, is alles verklaarbaar! Ineens is het geen raadsel meer, waarom vrome joden hun cultuur vaarwel zeiden voor een blasfemisch verzinsel, opeens is het niet meer zo vreemd dat de eerste christenen zichzelf liever lieten executeren, dan aan de keizer te offeren! Ze wisten namelijk dat God echt bestond! Niet omdat iemand ze dat verteld had, maar omdat ze zelf in die tijd rondliepen, en sommigen (een flink aantal zelfs) van hen Jezus had gezien ná zijn dood en opstanding, en omdat velen zijn wonderen (of die van bv. Paulus of Petrus) hadden gezien.

De simpelste en meest elegante verklaring voor zoiets raars en onmogelijks als het christendom is, dat Jezus echt is opgestaan uit de dood. En aangezien ik van simpele theorieën houd, die gewoon werken, moet ik dat wel geloven.

quote:

De bijbel is geschreven door verschillende auteurs er is geen bewijs dat bijv. paulus daadwerkelijk ook maar iets heeft geschreven (bron wikkepedia.) dus hoe hoog moet je dan die waarheidsgehalte leggen....
En? Wat is het bewijs dat Tacitus zijn 'Analen' heeft geschreven? Zoek dat ook eens op wikipedia op? Of het bewijs dat Homerus zijn Illias schreef? Van alle werken uit de klassieke oudheid, zijn de bronnen van de bijbel simpelweg de beste. We hebben er de meeste van, en ze dateren van het dichtst bij de bron.

quote:

Continue bijbel aanhalingen doen is dus totaal niet relevant want die zijn dus onder dat  weer te weerleggen

Inderdaad. Citeren uit een heilig boek, tegenover iemand die iets anders heilig acht, is nutteloos. Vandaar ook dat ik in een dergelijke discussie alleen maar aanneem dat de bijbel redelijk betrouwbaar is (zoals we doen van elk boek uit de oudheid), maar niet beweer dat het van God komt (n.b. dat kan ik best wel geloven, maar dat is toch geen argument in zo'n discussie, dat is juist voor mij de conclusie van een aantal argumenten). Als mensen samen de waarheid proberen te vinden, zou dat ook geen probleem moeten zijn. Maar als mensen vantevoren besloten hebben dat God niet kan bestaan, of vantevoren bedacht hebben dat overtuiging X waar moet zijn, dan moet elk argument daarvoor wijken.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2006, 09:00:05 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 25, 2006, 12:00:31 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juni 2006 om 01:50:
[...]
1 je schrijft het uiterlijk is nauwelijks verandert..... tja een gebouw blijft wel staan! en inderdaad onverandert.... its door de beeldestorm aangetast etc dus ook wel veranderingen in het christendom!
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/readbeforeyoupost.gif

De kern van het geloof, en de liturgie heb ik genoemd.

quote:

Biecht is niet meer zo van toepassing terwijl een jaar of 50 nog vollop gebiecht werd = verandering.... ook de kerk gaat toch mee met de tijd??
Biecht is net zo van toepassing als altijd. Je weet niet waar je over praat, blijkbaar.

quote:

2 grote onzin vind ik het feit dat je steld over fantasie religie...... dat werd misschien ook in het begin van het christendom gesteld toen dat zijn intrede maakte...
Toch jammer dat je inmiddels zelf ook al vertelde dat het allemaal fantasie is, met wat uiterlijkheden die voor de onwetende 20e eeuwse westerling de indruk moeten wekken dat het op iets ouds terug grijpt.

quote:

3 Het christendom in Zuid-Amerika is toch wel anders als bijv afrika of europa.... dusverandering in de eigenlijke strekking van het geloof heeft ook te maken met de plaats waar die belijd wordt en de wellicht de achtergrond van die mensen
Toch jammer dat dat niet waar is. Net als bij het verhaal over de biecht: je weet blijkbaar gewoon niet waarover je praat. Geeft niet, maar het komt wat onnozel over als je dingen stellig beweert die gewoon onzin zijn.

quote:

4 Ook ik heb een leven....
Ah, nou ja, dat verklaart dus blijkbaar waarom je niet weet waarover je praat, je hebt geen tijd je ergens in te verdiepen. Is dat tenminste duidelijk.

quote:

6 nee jij bent Jesus niet Maar er is geen bewijs dat Jesus ooit om maar een voiorbeeld te noemen echt over dat water heeft gelopen (zonder dat het bevroren was uiteraard)
Ik wacht op je bewijs rond Napoleon. Als je dat eenmaal hebt, weet je al iets meer over wat "bewijs" eigenlijk is, als het om historische feiten gaat.

quote:

7 Napoleon is bewezen bestaan daar zijn officiele stukken geschreven IN DE TIJD dat napoleon leefde.....
Bewijs maar dat die van/over een bestaande Napoleon waren/gingen. Ik wacht wel hoor.

quote:

dat hij keizer was.... hij is gekroond door het VATICAAN!
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/roflfall.gif Méén je dat nou?

quote:

8  Wicca is geen FANTASIETJE het is een afleiding een moderne versie van de Oude religie of natuur religies (zoals die her en der nog steeds wordt beleid door mensen! zoals afrikaanse stammen ,indianen ,etc) Het is ontstaan! NET zoals ooit het christendom ooit is Ontstaan..... De bijbel is geschreven door gewone mensen! de Gardner van toen!
Grappig wel dat je eerder zelf al aangaf dat Wicca een verzinsel is, gebaseerd op platenboekjes over de Kelten.

quote:

9  Mijn idee van religie is niet oppervlakkiger als jouw idee van religie denk ik
Oh, dat is nog eens een sterk argument. Helaas, maar uit wat jij hier laat zien, blijkt een extreem oppervlakkig idee van religie.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 25, 2006, 12:06:32 pm »

quote:

[...]

Beste Diak2b,

Deels, natuurlijk. Heb ik ooit anders beweerd? Dat neemt niet weg dat het christendom evenzeer op historische feiten is gebaseerd. Anders dan veel religies, die vooral mythologie leveren bij onbegrepen verschijnselen, is het christendom juist omgekeerd: het geeft geen antwoorden op "onverklaarbare" verschijnselen, het voegt juist vragen en onverklaarbare zaken toe aan een voor mensen ordelijke en begrijpelijke wereld.

quote:

Voor iemand die zo weinig argumenten blijkt te kunnen of willen leveren, best eeb grappige uitspraak.

quote:

Meen je dat nou? Zou je dan tenminste die bewering eens willen onderbouwen? Dat moet toch eenvoudig zijn voor je.

quote:

Gek, maar ik nodig mensen zoals jij keer op keer uit met argumenten te komen, en wat er komt: beledigingen, drogredenen, retorische trucjes, weigeringen te reageren. Geen argumenten, niks. En als ik dat durf te benoemen, krijg ik het verwijt van kleineren en intimideren. Het past in je aanpak: niet argumenteren, nergens op ingaan, en degene met wie je het niet eens bent op de persoon aanvallen. Aan de vruchten kent men de boom.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 25, 2006, 12:12:27 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juni 2006 om 18:41:
[...]

De uiterlijkheden maakt nog geen religie je kan de kerk zo mooi opsmukken maar als er geen mensen in zitten...... wat bied je dan??? religie zit dieper in de mensen zelf en natuurlijk zoasls de mens verandert verandert de religie mee nu ben ik het met je eens dat het RK daar heel erg weinig mee mee verandert misschien is dat ook juist waarom het zo leegloopt???? Het gebrek aan mee gaan met de problematiek van deze tijd en de denkwijzes van de hedendaagse mensen
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/readbeforeyoupost.gif

quote:

De kern van het christendom, is ondanks 20 eeuwen ontwikkeling, ondanks ontelbare scheuringen en splitsingen, nog wezenlijk onveranderd
Ik denk overigens dat met 1,1 miljard katholieken, een nogal snelle groei van de RKK, en nog eens honderden miljoenen niet-RK christenen, het met de leegloop wel meevalt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 25, 2006, 12:13:50 pm »
Citaat
aerandir schreef op 24 juni 2006 om 18:42:

quote:

[...]

Beste Diak2b,

quote]

Dank Klaas!
TIP: als je het van klaasf moet hebben, moet je eens proberen te zien wat de waarde van zijn argumenten is. Dat iemand het met je eens is, is vast heel fijn, maar als die persoon nooit enig zinnig argument levert, is de waarde van bijval wellicht toch wat relatief.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 25, 2006, 01:28:01 pm »

quote:

dat hij keizer was.... hij is gekroond door het VATICAAN!
Dat klopt heel strikt genomen ook niet, hij heeft zichzelf gekroond.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 25, 2006, 01:32:31 pm »

quote:

De bijbel is geschreven door gewone mensen! de Gardner van toen!
Het NT is echter geschreven door ooggetuigen, en Gardner heeft maar wat dingen bijelkaar verzonnen, hij heeft meer met gnostiek te maken dat met de één of andere natuurreligie.

quote:

Mijn idee van religie is niet oppervlakkiger als jouw idee van religiedenk ik
:+

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 25, 2006, 01:41:37 pm »
Modbreak:
Nu weer terug ontopic, please. Elkaar beschuldigen zonder onderbouwing is niet toegestaan, en dergelijke posts zullen vanaf nu zonder commentaar verwijderd worden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 25, 2006, 07:07:32 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 juni 2006 om 18:37:
De bijbel begint alsvolgt..... maar toen de bijbel geschreven werd wat toch jaaaaaaren laten als het echte begin!!! dus die persoon die het schreef was daar niet bij....
Klopt in die zin dat de schrijver er inderdaad niet bij was maar Degene die hem vertelde wat hij moest schrijven wel.

quote:

2000 tot 4000 jaar geleden was er BEWIJSBAAR wel leven op aarde.... Nog wel veél langer terug denk aan bijv dino's..... die zijn toch niet uiit de lucht komen vallen...... maar zaten niet in de Ark.... en wordt daar over geschreven in de bijbel???
Ik heb al de mogelijkheid opengelaten dat er voor de woeste en ledige aarde ook een schepping is geweest. Verder is er wel meer wat de bijbel niet met name noemt. Is de bijbel daarom fout? De bijbel is niet bedoeld als encyclopedie of wetenschappelijk naslagwerk. Het is de bekendmaking van God, aangepast aan het beperkte verstand van de mens.

quote:

Heeft God zelf de bijbel letterlijk gescreven dus de pen gepakt en een rol papyrus en daarop de bijbel geschreven???? lijkt mij sterk denk dat jullie God wel gewichtigere zaken heeft om bezig te houden ipv een dag boek ofzo
Tja, dat blijf je maar herhalen. En de antwoorden erop lees je niet. Ik ben er hierboven weer opnieuw op in gegaan...meer heb ik er niet aan toe te voegen.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 25, 2006, 07:21:51 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 juni 2006 om 13:28:
[...]

Dat klopt heel strikt genomen ook niet, hij heeft zichzelf gekroond.

Onder toezicht van het Vaticaan !

Dat is toch wel bewijs dat die bestaan heeft