Auteur Topic: Islam is de waarheid.  (gelezen 25777 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #250 Gepost op: juli 06, 2006, 04:07:00 pm »

quote:

Ulysses schreef op 06 juli 2006 om 15:38:
[...]

Is er sprake van een toenemend aantal onderzoeken naar de islam die andere uitkomsten hebben dan wat er volgens de koran + tradities werkelijk gebeurd is? Daar krijg ik dan weinig van mee, of lees ik niet de juiste kranten?

tja, het esablishment he... :)

waar het op neerkomt, is dat men m.b.t. de islam veel voorzichtiger is, dan m.b.t. het christendom. Richting het christendom kan je kennelijk alles zeggen m.b.t. de historiciteit (terwijl er juist heel veel aanwijzingen zijn), maar m.b.t. de islam houden ook niet moslim-geleerden zich voornamelijk aan de islamitische geschiedschrijving (van eeuwen later, de enige die er is). Vandaar dat je er niet zoveel over hoort. De geleerden kritisch naar de islam kijken, zijn 'dissidenten', terwijl het bij het christendom wel algemeen geaccepteerd is.

Laodicea

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #251 Gepost op: juli 06, 2006, 04:19:30 pm »

quote:

Laodicea schreef op 06 juli 2006 om 15:57:
Modbreak:

ad hominem opmerking verwijderd

:D  Dat was niet eens bewust.  :D  Maar ik zal er meer op letten.

quote:

Nunc schreef op 06 juli 2006 om 16:07:

[...]

tja, het esablishment he... :)

waar het op neerkomt, is dat men m.b.t. de islam veel voorzichtiger is, dan m.b.t. het christendom. Richting het christendom kan je kennelijk alles zeggen m.b.t. de historiciteit (terwijl er juist heel veel aanwijzingen zijn), maar m.b.t. de islam houden ook niet moslim-geleerden zich voornamelijk aan de islamitische geschiedschrijving (van eeuwen later, de enige die er is). Vandaar dat je er niet zoveel over hoort. De geleerden kritisch naar de islam kijken, zijn 'dissidenten', terwijl het bij het christendom wel algemeen geaccepteerd is.
Het kan je dan ook je hoofd kosten, dan wordt je wel voorzichtiger.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

klaas f

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #252 Gepost op: juli 10, 2006, 01:34:30 am »
Beste Laodicea,

Zou hierin wellicht kunnen meespelen dat het levensverhaal van Mohammed veel minder vreemde, bovennatuurlijke en anderszins wetenschappelijk onverklaarbare elementen bevat dan dat van Jezus?
En dat Mohammed kennelijk een aantal menselijke tekortkomingen had, die zijn karakter weliswaar niet sierden, maar die het realisme wel bevorderden?
Ik denk dat er weinig aan de historiciteit van Jezus zou worden getwijfeld, als de bijbel had vermeld dat Hij gewoon de zoon van Maria en Jozef was geweest, veel wijze lessen had gegeven, niet altijd geheel zonder driften, zonden, fouten en tekortkomingen was geweest, en gestorven was aan het kruis. Want zelfs kritische mensen zouden zo'n verhaal dan aanvaardbaar achten.

Overigens vind ik het best grappig dat iemand die alle mogelijke moeite doet om aan te tonen dat het verhaal over Jezus historisch is, nu probeert het omgekeerde te doen ten aanzien van Mohammed.
Voor mij speelt het geen enkele rol: de historiciteit is m.i. niet relevant.
De betekenis - de "boodschap", zo men wil - is alleen van belang.

Voor veel moderne mensen zijn Jezus' zondeloze karakter en alle bovennatuurlijke toevoegingen, die bedoeld waren om de impact te vergroten, juist contra-productief. Ze maken het verhaal voor hen alleen maar onrealistisch, onwaarschijnlijk en onwaarachtig.
vriendelijke groet, klaas.

Laodicea

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #253 Gepost op: juli 10, 2006, 09:50:59 am »

quote:

klaas f schreef op 10 juli 2006 om 01:34:
Beste Laodicea,

Zou hierin wellicht kunnen meespelen dat het levensverhaal van Mohammed veel minder vreemde, bovennatuurlijke en anderszins wetenschappelijk onverklaarbare elementen bevat dan dat van Jezus?
En dat Mohammed kennelijk een aantal menselijke tekortkomingen had, die zijn karakter weliswaar niet sierden, maar die het realisme wel bevorderden?
Ik denk dat er weinig aan de historiciteit van Jezus zou worden getwijfeld, als de bijbel had vermeld dat Hij gewoon de zoon van Maria en Jozef was geweest, veel wijze lessen had gegeven, niet altijd geheel zonder driften, zonden, fouten en tekortkomingen was geweest, en gestorven was aan het kruis. Want zelfs kritische mensen zouden zo'n verhaal dan aanvaardbaar achten.
Zoals het dicteren van de Koran door de aartsengel Gabriel, wat zo'n beetje de basis is van de Islam? Accepteer je dat ook?

quote:

Overigens vind ik het best grappig dat iemand die alle mogelijke moeite doet om aan te tonen dat het verhaal over Jezus historisch is, nu probeert het omgekeerde te doen ten aanzien van Mohammed.
Nogal logisch, het kan niet allebei waar zijn.

quote:

Voor mij speelt het geen enkele rol: de historiciteit is m.i. niet relevant.
De betekenis - de "boodschap", zo men wil - is alleen van belang.
Van mooie verhalen lleen kan men niet leven, ook dat heeft de geschiedenis wel bewezen.

quote:

Voor veel moderne mensen zijn Jezus' zondeloze karakter en alle bovennatuurlijke toevoegingen, die bedoeld waren om de impact te vergroten, juist contra-productief. Ze maken het verhaal voor hen alleen maar onrealistisch, onwaarschijnlijk en onwaarachtig.
1 Kor 1,23 ...maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. :ja:
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #254 Gepost op: juli 10, 2006, 10:06:00 am »
Wat mij opvalt isde redenering dat iemand die kennelijk een gebrek aan menselijke tekortkomingen heeft en bovendien omgeven is geweest door bovennatuurlijke gebeurtenissen, ja zelfs wonderen heeft gedaan, natuurlijk niet echt God kan zijn en dus een a-historisch figuur moet zijn geweest... Gods kinderen die iets dergelijks al sinds Zijn hemelvaart verkondigen, hebben uiteraard ongelijk, en zijn misleide of misleidende figuren.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 10:06:17 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Liudger

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #255 Gepost op: juli 10, 2006, 11:44:45 am »

quote:

elle schreef op 10 juli 2006 om 10:06:
Wat mij opvalt isde redenering dat iemand die kennelijk een gebrek aan menselijke tekortkomingen heeft en bovendien omgeven is geweest door bovennatuurlijke gebeurtenissen, ja zelfs wonderen heeft gedaan, natuurlijk niet echt God kan zijn en dus een a-historisch figuur moet zijn geweest... Gods kinderen die iets dergelijks al sinds Zijn hemelvaart verkondigen, hebben uiteraard ongelijk, en zijn misleide of misleidende figuren.
KlaasF zei niet dat het niet kan, hij zei dat het niet verrassend was dat er mensen zijn die er aan twijfelen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #256 Gepost op: juli 10, 2006, 01:48:22 pm »

quote:

klaas f schreef op 10 juli 2006 om 01:34:
Beste Laodicea,

Beste klaas, besef je wel, dat je hier (een/de) sleutel in handen hebt m.b.t. de historiciteit van de beschreven zaken over Jezus. Jij beweert steeds maar dat er allerlei mythevorming is geschied, maar het grappige is, dat dat bij Mohammed helemaal niet zo hard is gegaan in die 200 jaar tussen zijn leven en de Hadith (de 'handelingen vd profeet'). Ook bij een zeer belangrijk persoon als Johannes de doper is dat door christenen niet gedaan, tewijl de Doper toch als een van de grootste profeten wordt gezien. Het grappige is zelfs, dat er een 'gnostische' sekte is (en nog steeds bestaat: http://en.wikipedia.org/wiki/Mandaeanism) die zich op de Doper baseerde (en Jezus als soort 'anti' persoon zag), maar die ook geen wonderen aan de Doper ging toeschrijven, terwijl ze verder wel allerlei mystieke openbaringen en boekwerken hadden. Zo erg hard loopt het dus niet met 'mythologisering', en dat is toch op z'n minst een indicatie, dat wat er met Jezus binnen tientallen jaren gebeurde niet zomaar mythologisering was.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2006, 02:31:45 pm door Nunc »

klaas f

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #257 Gepost op: juli 11, 2006, 02:05:10 am »
Beste Nunc,

Zoals ik al eerder uiteenzette: het Christendom, zoals wij dat nu kennen, is een hellenististisch / syncretistisch / polytheïstisch geloof: een constructie die geënt is op het Jodendom, maar veel heidense elementen (Mithras, Dionyssus, Osisris, Zoroaster) en platoons dualisme bevat.
Het Mandaeisme is echter een puur monotheïstische godsdienst, die veel meer in overeenstemming is met de authentieke Joodse leer - net als de Islam.
Dat het hellenistisch product veel meer bovennatuurlijke elementen bevat dan het oosterse, kan worden verklaard uit het streven het onderwerp van verering in alle opzichten te laten uitstijgen boven zijn internationale concurrentie.
De aanhangers van het Mandaeisme gingen die hellenistische concurrentiestrijd helemaal niet aan. Evenmin als de Moslims. (Die hadden het te druk met ècht knokken, in die tijd!)

(De woorden "geloof" en "godsdienst" zijn hier niet toevallig gekozen, overigens.)
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 02:19:41 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

Nunc

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #258 Gepost op: juli 11, 2006, 09:21:14 am »

quote:

klaas f schreef op 11 juli 2006 om 02:05:
Beste Nunc,

Zoals ik al eerder uiteenzette:
nee, zoals je al eerder zonder bewijzen poneerde  :(

quote:

het Christendom, zoals wij dat nu kennen, is een hellenististisch / syncretistisch / polytheïstisch geloof: een constructie die geënt is op het Jodendom, maar veel heidense elementen (Mithras, Dionyssus, Osisris, Zoroaster) en platoons dualisme bevat.

Ok, kom maar op met:
- Mithras-elementen in het NT
- Dionyssos elementen in het NT
- Osiris elementen in het NT
- Zoroastrische elementen in het NT
- platoonse elementen in het NT

(je weet toch hoop ik wel, dat de enigen die claims als 'Jezus is geënt op Osiris, etc, serieus nemen, de wat dwaze online sceptici zijn, en dat (ook atheistische) egyptologen hier geen 'heil' in zien, en zelfs nog nooit van de 'bewijzen' en 'parallellen' hebben gehoord die altijd als 'bewijs' worden aangedragen?)
Modbreak:
Dat lijkt me een goed plan, maar dan wel graag in een andere draad

quote:

Het Mandaeisme is echter een puur monotheïstische godsdienst, die veel meer in overeenstemming is met de authentieke Joodse leer - net als de Islam.
Wat gek dat wikipedia (evenals de andere bronnen) dan zegt dat het mandaeisme juist een gnostische sekte is? Daarnaast zijn ze ook nog eens dualistisch: een cosmische Vader en Moeder, is de ziel volgens hen op aarde in ballingschap, etc. Jep.. klinkt me heel erg puur monotheistisch hoor. Als jij van mening bent dat de christelijke leer al niet overeenkomt met de joodse, vanwege haar (vermeende, maar door jou nooit aangetoonde) dualisme, dan is het Mandaeisme volgens je eigen criteria al helemaal het compleet tegenovergestelde. Lastig, als je eigen woorden tegen je werken.

quote:

Dat het hellenistisch product veel meer bovennatuurlijke elementen bevat dan het oosterse, kan worden verklaard uit het streven het onderwerp van verering in alle opzichten te laten uitstijgen boven zijn internationale concurrentie.

[/quote]

heel aardig verzonnen, maar waren die klassieke grieken nu juist niet redelijk filosofisch, en deed Tacitus het christendom niet juist af als 'verderfelijk bijgeloof'? Maar goed, stel dat je gelijk zou hebben, waar komt dan dat onderwerp van verering vandaan? Als jij gelijk hebt, was er namelijk in het jaar 33 vrij weinig te vereren, omdat de rabbi Jezus zojuist op de meest afschuwlijke en beschamende manier die mogelijk was in de klassieke oudheid, ter dood gebracht was. Verklaar mij maar eens, waarom teleurgestelde joden en grieken een gekruisigde rabbi uberhaupt gingen vereren. Misschien heb je niet helemaal door wat voor absurds dat is namelijk: hoeveel first dates heb jij gehad, waarbij je tijdens romantisch diner uitgebreid begon over hoe het riool werkt? Vermenigvuldig dat niveau van smerigheid, dat contrast en die ontact met 1000 en je krijgt wellicht een notie van de schande en schaamte die een gekruisigde leider oplevert.

quote:

De aanhangers van het Mandaeisme gingen die hellenistische concurrentiestrijd helemaal niet aan. Evenmin als de Moslims. (Die hadden het te druk met ècht knokken, in die tijd!)

_/-\o_

prachtig... en hoe komt het dan dat allerlei andere oosterse religies juist wel weer heel veel bovennatuurlijke elementen bevatten (Osiris, etc?). Dit is werkelijk waar niets anders dan een doorzichtig ad hoc argument. En het valt door de mand, omdat rond allerlei andere personen wel mystificaties ontstonden. Het punt is nu juist, dat Mandaeisten (evenals de Moslims) zich baseerden op een historische persoon, en dus niet tegen de feiten in konden gaan verzinnen en mythologiseren, hooguit een beetje. Je notie dat er rondom rabbi Jezus vanalles bij gemythologiseerd is, past dus niet bij de feiten. Zeker als je meerekent dat dat proces van 'mythologisering' zich voltrokken moet hebben in 2 decennia, aangezien Paulus in de jaren 50 al kan spreken over 'Christus de Wijsheid Gods' etc.

Ik zie dus erg uit naar een uitleg die verdisconteert, de mythologisering:
- in 20 jaar
- tegen joodse cultuur in
- tegen griekse cultuur in (want een fysieke opstanding!)
- tegen romeins gezag in (want "Jezus is Here", en weigeren te offeren aan de keizer als een god)
- tegen sociale druk, uitsluiting, vervolging, marteling en executie door zowel joden als romeinen in.

Als je dat niet kunt, kom dan aub niet weer met algemeenheden als: "het was gewoon mythologisering", of  "het NT staat vol met invloeden uit de Mithras-verering", want dat geeft alleen maar aan, dat je, ongeacht hoe de feiten ook echt liggen, gewoon tegen het christendom wilt schoppen (en daarbij de feiten voor het gemak negeert).
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2006, 02:12:34 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #259 Gepost op: juli 11, 2006, 01:53:25 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd ivm ungefundeerd geflame richting de RK.
Dit topic draait om de islam. Uitstapjes richting andere geloofsovertuigingen graag elders.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]