Auteur Topic: Maria een Godin?  (gelezen 16043 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #100 Gepost op: juni 26, 2006, 12:26:00 am »
Me realiserend welk doel, en wie, werkelijk met deze discussie wordt gediend, trek ik mijn reacties terug.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2006, 12:30:35 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #101 Gepost op: juni 26, 2006, 12:27:55 am »
Terzijde, wat moeten Aerandir en degenen die hij aanbidt een plezier hebben om deze discussie. Ik geloof dat ik ze dat plezier niet langer gun. Aerendir, verklaard anti-christelijk, weet wel erg eenvoudig christenen in beweging te krijgen om elkaar de meest walgelijke zaken toe te dichten.

Broeders en zusters, waar ik me heb laten verleiden door Aerandir, en wat deze discussie opriep, om te vergeten dat ik zelfs mijn offer bij het altaar moet achterlaten als ik weet dat een broeder iets tegen me heeft, wil ik jullie vragen me dat te vergeven. Ik heb getracht mijn fout hierin radicaal te herstellen door mijn bijdragen in deze discussie volledig terug te trekken. Hoezeer ik het ook oneens moge zijn met enkele uitspraken hier, vóór alles wil ik leven vanuit de broederschap in Christus. Dit soort discussies mogen, moeten wellicht, gevoerd worden als broeders onder elkaar, maar ik realiseer me, met dank aan een terechtwijzing van Laodicea, dat we ons hier laten verleiden, niet door ijver voor Christus' liefde, maar in een uitdaging ons toegeworpen vanaf de andere kant.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2006, 12:41:03 am door diak2b »

klaas f

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #102 Gepost op: juni 26, 2006, 02:00:17 am »
De functie van Maria als Medeverlosser in het Rooms-Katholiek denken gaat veel verder dan je op het eerste gezicht zou vermoeden, maar met een beetje mystiek (o, jeemig!) wordt het wel duidelijker, denk ik.
Ik zal proberen het kort samen te vatten:

Maria is door de Heilige Geest (God) als Bruid geworven (Matt. 1:18, Luc. 1:31).
De RK Kerk is door Christus (God) als Bruid geworven (Eff. 5 en elders).
"De Bruid van God" heeft hierdoor twee uitdrukkingsvormen: de RK-Kerk en Maria.
Deze vormen een mystieke twee-eenheid.
(Ach, als de triniteit mogelijk is, dan kan dit óók wel!)
Maria is dus de symbolische personificatie van de RK Kerk: de (vleselijke) Bruid van de Heilige Geest èn de (mystieke) Bruid van Jezus.

In de RK leer is Jezus hierdoor vooral van belang als De Vrucht van Maria's Schoot, die haar (en daarmede de RK Kerk) de status van Moeder van God gaf.
In feite spelen dus twee titels door elkaar: "Moeder van God" en "Bruid van God".
Beide functies conflicteren niet in het RK geloven, omdat ze als niet-sexueel, als vergeestelijkt worden geduid.
De verlossing begon dus, volgens de RK leer, inderdaad al bij de incarnatie. Het Lam (Christus) moest alleen nog lijdzaam geslacht worden.
In RK-Kerken zie we Jezus dan ook vrijwel altijd afgebeeld als kindje op Maria's arm (of op haar schoot), en als stervende gekruizigde.
Overigens is niet alleen de lijdzaamheid van Jezus opvallend, maar ook die van Maria: zowel bij de annunciatie als op Golgotha.

De RK Kerk staat onder leiding van de Paus.
De Paus is erfgenaam van Petrus, via de apostolische successie.
Aan de Paus is dus bij erfrecht gegeven "alle macht in de hemel en op aarde".
De Paus delegeert de autoriteit tot het verlenen van absolutie aan al zijn gewijde priesters.
Dit maakt de RK Kerk tot Middelaar.
Op basis van de woorden "alle macht (...) in de hemel" staat het de RK Kerk vrij iedereen absolutie te verlenen, of te verdoemen, of tot (Mede)Middelares te benoemen, of onbevlekt ontvangen te verklaren, of wat dan ook af te kondigen wat haar naar eigen inzicht door de Heilige Geest wordt ingegeven.

Voor Protestanten is het misschien een beetje moeilijk te bevatten, maar ik heb op mijn vraag: "Wie is het hoofd van de kerk?" van Rooms-Katholieken nog nóóit een antwoord gekregen als: "De levende Christus!": of "De opgestane Heer!"
Altijd werd de Paus genoemd.
Als ik dan wees op Jezus Christus, kreeg ik menigmaal te horen: "O, maar die is al zó lang dood!"
vriendelijke groet, klaas.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #103 Gepost op: juni 26, 2006, 08:45:56 am »
Modbreak:
offtopic bericht verwijderd

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #104 Gepost op: juni 26, 2006, 02:32:09 pm »
Modbreak:
En nu weer discussiëren met argumenten.

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #105 Gepost op: juni 26, 2006, 02:33:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 juni 2006 om 14:32:
Modbreak:
En nu weer discussiëren met argumenten.
offtopic:even voor de helderheid: het als waarheid plaatsen van rabiate onzin, is dat "discussiëren met argumenten"?

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #106 Gepost op: juni 26, 2006, 02:37:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 26 juni 2006 om 14:33:
[...]

offtopic:even voor de helderheid: het als waarheid plaatsen van rabiate onzin, is dat "discussiëren met argumenten"?

nope.

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #107 Gepost op: juni 26, 2006, 03:20:59 pm »

quote:

Mooi, dan begrijp ik dat "en nu weer" vooruit verwees :)

aerandir

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #108 Gepost op: juni 26, 2006, 09:52:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 26 juni 2006 om 00:27:
Terzijde, wat moeten Aerandir en degenen die hij aanbidt een plezier hebben om deze discussie. Ik geloof dat ik ze dat plezier niet langer gun. Aerendir, verklaard anti-christelijk, weet wel erg eenvoudig christenen in beweging te krijgen om elkaar de meest walgelijke zaken toe te dichten.

Broeders en zusters, waar ik me heb laten verleiden door Aerandir, en wat deze discussie opriep, om te vergeten dat ik zelfs mijn offer bij het altaar moet achterlaten als ik weet dat een broeder iets tegen me heeft, wil ik jullie vragen me dat te vergeven. Ik heb getracht mijn fout hierin radicaal te herstellen door mijn bijdragen in deze discussie volledig terug te trekken. Hoezeer ik het ook oneens moge zijn met enkele uitspraken hier, vóór alles wil ik leven vanuit de broederschap in Christus. Dit soort discussies mogen, moeten wellicht, gevoerd worden als broeders onder elkaar, maar ik realiseer me, met dank aan een terechtwijzing van Laodicea, dat we ons hier laten verleiden, niet door ijver voor Christus' liefde, maar in een uitdaging ons toegeworpen vanaf de andere kant.

Och Diak ik ben zeker niet Anti Christelijk , Ik ben Hogepriester in de leer van de Oude Religie , en het eerste wat je leert op je pad daar naar toe is respect hebben voor andere religies Anti vind ik een negatieve klank hebben (kan aan mij liggen hoor misschien bedoel je het niet zo) . Ik heb respect voor degene die in Christus geloven , ik probeer niet iemand tot reacties te laten komen die iemand zou schaden ,dat doe je zelf want ik dwing je tot niets!

Discussie kan toch niet verkeerd zijn ?

klaas f

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #109 Gepost op: juni 27, 2006, 01:17:23 am »
Volgens de RK leer zetelt Maria in de hemel, als Koningin.
Zij is daar gezeten aan de rechterhand van Christus, de Koning.
Een volkomen gelijkwaardige positie, dus.
Bemerkenswaardig is het dat zij, als moeder, de plaats inneemt die gewoonlijk de echtgenote van de Koning toekomt.
Aan Maria zijn de titels toegekend van "Koningin van de Heiligen" (d.z. alle ontslapen gelovigen die tot Hemelse Zaligheid zijn bevorderd) en "Koningin van de Engelen" (Gods boodschappers en actoren). In het RK geloven zijn dus belangrijke functies van God aan Maria gedelegeerd.
Ter illustratie een paar citaatjes uit een RK site: http://www.mariatenhemelopneming.nl/inleiding.htm

quote:

(...) Het feest dat wij op 15 augustus vieren heette aanvankelijk 'Dormitio Mariae' (= de ontslaping van Maria). Onder invloed van apocriefe literatuur en volkslegenden werd het feest vanaf de achtste eeuw de 'Tenhemelopneming van Maria' genoemd. De intrede van Maria in de hemel geldt zowel haar lichaam als ziel. Zij is hier volgens het katholieke geloof de koningin van alle engelen en heiligen. (...)
Nadat op het 1ste Vaticaanse concilie (1869-70) al 200 bisschoppen de dogmatische definitie van de lichamelijke tenhemelopneming hadden gevraagd, volgde de bekroning in de dogmaverklaring door Pius XII op 1 november (Allerheiligen) 1950. Het dogma stipuleert dat "de Moedermaagd, na het beëindigen van haar aardse leven, met lichaam en geest is opgenomen in de hemelse Glorie, om er in alle schittering te stralen als Koningin aan de rechterhand van haar Zoon, de onsterfelijke Koning van alle tijden."
(vetgedrukt door mij aangebracht ter accentuering)

Ter herinnering - Maria dichtte na de aankondiging: "(...) Hij heeft machtigen van de troon gestort en eenvoudigen verhoogd (...)" (Luc. 1:52)
Haar lofzang benadrukt waarachtigheid en eenvoud.
Status en macht worden door haar heel kritisch bezien.
Wonderlijk, toch, dat juist zij wordt omschreven en afgebeeld als een machtige, schitterende Koningin, gezeten op een hemelse troon.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor haar Zoon, die ook nooit pracht en praal wenste.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 01:22:03 am door klaas f »

biblebook

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #110 Gepost op: juni 27, 2006, 05:39:11 am »
Ik begrijp de hele discussie niet meer tussen zij die zich navolgers van Christus noemen en hen die zich rekenen tot de wereldkerk. Een onderwerp dat, goed onderzocht en geleid door de Heilige Geest doodgwoon aantoont dat we ons hier bezig houden met een idee, dat zowel Bijbels als vanuit de positie van Christus als Verlosser, helemaal niet kan.

Het zou té veel zijn om alle bewijzen aangaande de feiten inzake Maria, de moeder van God, als een gelijkwaardige aan haar Zoon hier te publiceren. Het heeft niets met respect te maken om mensen die hunkeren naar de werkelijke essentie van onze Heiand maar te laten waar zij staan. Mensen zijn kinderen van God de Vader. Onze toekomst behoort te liggen in een Hemels Koninkrijk, niet het Grote Babylon waarvan we uit dienen te gaan, Geestelijk!

Als Christenen dienen wij de zonde en zeker die tegen de Heilige Geest te openbaren, niet te koesteren en trachten bewijzen te vinden om deze ongeestelijke fundamenten van heidense oorsprong te rechtvaardigen. Beseffen we niet voldoende dat waar we heidense aspecten meer huldigen in ons geloof dan de werkelijke Gerechtigheid van Christus, wij straks met bebloedde en vuile klederen voor onze Hemels Gerecht staan.

Jezus vraagt ons de mensen tot Zijn navolgers te maken, niet tot de wereldse equivalent die meent wetten en geboden van God te moeten veranderen en daarmee een Tweede Babylon.op te moeten richten. Openbaring 13

Want met zulke maatstaven van "geloof" eren wij onze Heiland tevergeefs!

Laodicea

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #111 Gepost op: juni 27, 2006, 09:44:08 am »
Goed, een nieuwe poging dan.

quote:

klaas f schreef op 27 juni 2006 om 01:17:
Volgens de RK leer zetelt Maria in de hemel, als Koningin.  
Zij is daar gezeten aan de rechterhand van Christus, de Koning.
Een volkomen gelijkwaardige positie, dus.
Net zoals tegenwoordig is een koningin-moeder in rang altijd lager dan een regerend vorst.

quote:

Bemerkenswaardig is het dat zij, als moeder, de plaats inneemt die gewoonlijk de echtgenote van de Koning toekomt.
Dat lijkt vreemd vanuit Westers perspectief, maar in het Davidische koningshuis had de koningin-moeder een veel hogere positie dan de echtgenote's van de koning (zie Bathseba bijvoorbeeld).

quote:

Haar lofzang benadrukt waarachtigheid en eenvoud.
Status en macht worden door haar heel kritisch bezien.
Wonderlijk, toch, dat juist zij wordt omschreven en afgebeeld als een machtige, schitterende Koningin, gezeten op een hemelse troon.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor haar Zoon, die ook nooit pracht en praal wenste.
Als Jezus weerkomt dan zal dat ook in alle pracht en Heerlijkheid zijn, zie de beeldspraak in Openbaringen, dus wat dat betreft gaat die analogie niet mank.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #112 Gepost op: juni 27, 2006, 09:53:39 am »

quote:

biblebook schreef op 27 juni 2006 om 05:39:
Ik begrijp de hele discussie niet meer tussen zij die zich navolgers van Christus noemen en hen die zich rekenen tot de wereldkerk.
Ja, schrijf maar meteen 1,1 miljard Katholieken af, werd er eerder nog een heel klein voorbehoud gemaakt, dan komt nu definitief de aap uit de mouw. :/

quote:

Een onderwerp dat, goed onderzocht en geleid door de Heilige Geest doodgwoon aantoont dat we ons hier bezig houden met een idee, dat zowel Bijbels als vanuit de positie van Christus als Verlosser, helemaal niet kan.
Tot nu toe ben je alleen met onzin komen aanzetten.

quote:

Het zou té veel zijn om alle bewijzen aangaande de feiten inzake Maria, de moeder van God, als een gelijkwaardige aan haar Zoon hier te publiceren.
En tot nu toe is dat allemaal weerlegd. Maria is niet gelijk aan Jezus Christus onze Heiland

quote:

Het heeft niets met respect te maken om mensen die hunkeren naar de werkelijke essentie van onze Heiand maar te laten waar zij staan. Mensen zijn kinderen van God de Vader. Onze toekomst behoort te liggen in een Hemels Koninkrijk, niet het Grote Babylon waarvan we uit dienen te gaan, Geestelijk!
Met haat en valse getuigenissen ben je de grootste vriend van het beest.

quote:

Als Christenen dienen wij de zonde en zeker die tegen de Heilige Geest te openbaren, niet te koesteren en trachten bewijzen te vinden om deze ongeestelijke fundamenten van heidense oorsprong te rechtvaardigen. Beseffen we niet voldoende dat waar we heidense aspecten meer huldigen in ons geloof dan de werkelijke Gerechtigheid van Christus, wij straks met bebloedde en vuile klederen voor onze Hemels Gerecht staan.
Wat bedoel je met heidense aspecten? Montanisme? Want daar lijkt dit verdacht veel op.

quote:

Jezus vraagt ons de mensen tot Zijn navolgers te maken, niet tot de wereldse equivalent die meent wetten en geboden van God te moeten veranderen en daarmee een Tweede Babylon.op te moeten richten. Openbaring 13

Want met zulke maatstaven van "geloof" eren wij onze Heiland tevergeefs!
Ik geloof er niets van dat het Babylon uit Op. 17 de RKK is.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #113 Gepost op: juni 27, 2006, 10:11:52 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 juni 2006 om 00:23:
Zij heeft ervoor gezorgd dat de Verlosser geboren werd. Ze is een meewerkend 'voorwerp' geweest. Maar verlost niet. Zij heeft Christus niet geholpen bij zijn verlossingswerk. Door het kruis zijn we verlost en daar hing Hij alleen. Zij heeft in die optiek dan aan haar eigen verlossing meegewerkt?
Haar rol is ook klein geweest.

quote:

Die 'stukjes' vallen wel mee hoor.
Als je iets meer teksten eromheen neemt zie je dat allen de mensen zijn die allemaal hebben gezondigd en waarvoor Jezus nodig was.
Als Hij bij allen hoorde, was Hij zelf ook zondig en kon Hij soswieso niet meer verlossen.
Maar Jezus was ook voilledig mens, dus hoorde strikt genomen ook bij allen volgens jouw letterlijke uitleg, en ik had nog een stukje aangehaald.

quote:

Als het zo logisch is zul je me het toch uit moeten kunnen leggen. :)
Misschien dat dit en dit de RK positie over Maria verheldert? Ik geef ruiterlijk toe dat ik nog lang niet alle aspecten van de Katholieke theologie beheers. ;)

quote:

De theo--etc kan ik toch wel terugvinden al wordt ze de moeder des Heren genoemd. En de drieeenheid is ook zeer duidelijk hoor. :)
Zo duidelijk is dat nou ook weer niet lijkt me, want anders dan was er nooit zoveel gedoe om geweest. Je kan het er inderdaad uithalen, maar bij de vaststelling van de dogma's greep men niet alleen terug op de Schrift. Welke verzen ondersteunen de twee-naturen leer dan volgens jou? :)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 10:12:55 am door Laodicea »

Els

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #114 Gepost op: juni 27, 2006, 01:29:36 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juni 2006 om 10:11:

Maar Jezus was ook voilledig mens, dus hoorde strikt genomen ook bij allen volgens jouw letterlijke uitleg
Jezus is het Mens-geworden eeuwige Woord van God en Maria is een "gewoon" mens. Dat is toch van een andere orde, lijkt me.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #115 Gepost op: juni 27, 2006, 01:59:18 pm »
waarom??
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Els

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #116 Gepost op: juni 27, 2006, 02:32:36 pm »
Jezus is Gods Zoon, dat is Hij van eeuwigheid af. Hij is van boven, van de Vader, gekomen en mens, één van ons, geworden.
Maria is vanaf de conceptie een mens en was niet al daarvóór in de heerlijkheid van de Vader, zoals Jezus. Zij hoort daarom tot de allen die van hun zonden verlost worden door het offer van Gods zondeloze Lam.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #117 Gepost op: juni 27, 2006, 03:01:57 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juni 2006 om 10:11:
[...]
Haar rol is ook klein geweest.

Niet te zien in de rol die haar nu is toebedeeld. ;)
Jezus krijgt die status vawege het grote en onovertroffen werk wat Hij heeft gedaan en volbracht. Geen enkel mens kan daaraan tippen. Er is ook geeneen die er bijna aan kan tippen en daarom naast Jezus nog een troon krjjgt om hulde en eer krijgt toebedeeld te krijgen.

Hebr, 1:
3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.

Dit wordt over Jezus gezegd en is exclusief voor Hem gereserveerd. Zelfs geen engel krijgt deze status. Laat staan een gewoon mens:

Hebr. 1
6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid

en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.

Wat doen wij als we later bij de Heer zijn: we werpen onze kronen voor Zijn voet. Alles wat God ons aan waardering geeft, zullen we teruggeven. Wannt Hij is het waard.
Ook Maria zal haar kroon aan Zijn voeten werpen. Hij is de Enige die hulde waard is.

vergel:
Op. 4
4 En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden.
...
 9 En wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dankzegging zullen brengen aan Hem, die op de troon gezeten is en tot in alle eeuwigheden leeft, 10 zullen de vierentwintig oudsten zich nederwerpen voor Hem, die op de troon gezeten is en Hem aanbidden, die tot in alle eeuwigheden leeft, en zij zullen hun kronen voor de troon werpen, zeggende:
11 Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen.

quote:

P&A schreef
Als je iets meer teksten eromheen neemt zie je dat allen de mensen zijn die allemaal hebben gezondigd en waarvoor Jezus nodig was.
Als Hij bij allen hoorde, was Hij zelf ook zondig en kon Hij soswieso niet meer verlossen.
Laodicea antwoordt:
Maar Jezus was ook volledig mens, dus hoorde strikt genomen ook bij allen volgens jouw letterlijke uitleg, en ik had nog een stukje aangehaald.

Dan zal ik het maar even quoten:
 (vanwege de verwijzingen maar even uit de Statenvertaling)

quote:

Rom. 3
 9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Zeker niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken,
[3:9] Gal 3:22.
dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is:
[3:10] Ps 14:3; 53:4.
Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, tesamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.

21 Maar nu is de
[3:21] Rom 1:17. Filipp 3:9.
rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten;
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24  
[3:24] Jes 53:5.
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Als Jezus een zondig mens was zoals wij allen waren, had Hij helemaal niet kunnen verlossen.
Hoe kan Jezus rechtvaardigheid jou worden toegerekend als Hij ook een zondig mens was? De bodem wordt onder het plaatsvervangend lijden en sterven voor de zonde, weggeslagen.

quote:

Misschien dat dit en dit de RK positie over Maria verheldert? Ik geef ruiterlijk toe dat ik nog lang niet alle aspecten van de Katholieke theologie beheers. ;)

Zal het eens bekijken. :)

quote:

Zo duidelijk is dat nou ook weer niet lijkt me, want anders dan was er nooit zoveel gedoe om geweest. Je kan het er inderdaad uithalen, maar bij de vaststelling van de dogma's greep men niet alleen terug op de Schrift.
Precies, en dat is voor mij een heilloze weg.

quote:

Welke verzen ondersteunen de twee-naturen leer dan volgens jou? :)

Jezus is God:

quote:

Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
...
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik.

Joh 8
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.

[De Ik Ben die Ik Ben]

Hebr. 1
 5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:
Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt?
En wederom:
Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.
6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid

en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;

en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
Jezus is mens:

quote:

Hebr. 2
14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

Hebr. 4
14 Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Hand 7,56
En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.

1 Tim 2
5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,
etc. :)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 03:13:03 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #118 Gepost op: juni 27, 2006, 04:03:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 juni 2006 om 15:01:

Niet te zien in de rol die haar nu is toebedeeld. ;)
Op zich is dat de rol die ze van oudsher steeds al heeft gehad. Het onderwaarderen (en het als reactie daarop overwaarderen) van Maria is een vrij nieuwe uitvinding, maar goed daar denken we anders over. :)

quote:

Jezus krijgt die status vawege het grote en onovertroffen werk wat Hij heeft gedaan en volbracht. Geen enkel mens kan daaraan tippen. Er is ook geeneen die er bijna aan kan tippen en daarom naast Jezus nog een troon krjjgt om hulde en eer krijgt toebedeeld te krijgen.
Die rol heeft ze dan ook niet om hulde te krijgen, maar in haar positie als koningin-moeder, wat weer klopt met het Davidische koningshuis in het OT. Maria verwijst daarbij altijd naar Jezus.

quote:

Als Jezus een zondig mens was zoals wij allen waren, had Hij helemaal niet kunnen verlossen.
Hoe kan Jezus rechtvaardigheid jou worden toegerekend als Hij ook een zondig mens was? De bodem wordt onder het plaatsvervangend lijden en sterven voor de zonde, weggeslagen.
Precies, dat geeft toch aan dat je die tekst over 'allen' niet zomaar op die wijze kan toepassen. En voor Maria geldt ook dat zij werd verlost van zonden, maar dan voor haar geboorte, volgens de RKK.

quote:

Precies, en dat is voor mij een heilloze weg.
Toch sta jij daarmee ook in een impliciete Traditio, want nergens in de Bijbel wordt gezegd dat Sola Scriptura de enige weg is, Jezus is de enige weg. Ter illustratie, wat let mij om met deze teksten:

quote:

Jezus is God:

[...]

Jezus is mens:

[...]

etc. :)
Maria het etiket Christotokos op te spelden i.p.v. Theotokos. (en ja, ik vind dat ook moeilijke materie :P .)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 04:04:23 pm door Laodicea »

Els

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #119 Gepost op: juni 27, 2006, 04:45:36 pm »
Wat ik persoonlijk altijd mooi vind is de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria.

Luc.1:26 In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret, 27 tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam der maagd was Maria.

Wat mij hier ontroert is hoe God Maria echt uitgekozen heeft. Het lijkt alsof er vanuit de hemel ingezoomd wordt op haar. Precies zij moest het zijn: de moeder van Zijn Zoon.

28 En toen hij bij haar binnengekomen was, zeide hij: Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u. 29 Zij ontroerde bij dat woord en overlegde, welke de betekenis van die groet mocht zijn. 30 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven

Dit vind ik ook zo mooi beschreven. Je ziet Maria als het ware overweldigd worden door het wonder dat haar overkomt: zij is de begenadigde! En dan haar overgave... een voorbeeld voor iedere gelovige.

38 En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord.

En reken maar dat het geen gemakkelijke taak was die ze kreeg opgelegd.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 04:46:59 pm door Els »

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #120 Gepost op: juni 27, 2006, 05:57:38 pm »
Modbreak:
Volgens mij gaan hier een paar discussies door elkaar lopen:

1 - Aerandir wilde weten of Maria een Godin is? Volgens mij hebben zowel katholieken als niet-katholieken daarop 'nee' geantwoord.
2 - geven katholieken Maria teveel eer? De (meeste) niet-katholieken vinden van wel. Sommige niet-katholieken vinden Maria bij katholieken wel degelijk een godin is.
3 - is de katholieke kerk (RKK) de 'hoer' uit het bijbelboek Openbaring?

Vraag 1 is het onderwerp van deze discussie, door Aerandir gestart.

vraag 2 is iets wat in een andere discussie uitgeplozen kan worden. Wat betreft vraag 1 volstaat, dat rooms katholieken stellen dat Maria volgens hen geen godin is, en andere christenen beweren dat evenmin.

ook vraag 3 kan elders besproken worden. Het is daarbij van belang, dat afgezien wordt van laster en vuilmakerij, en dat er gediscusieerd wordt met argumenten en onderbouwing.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 05:58:09 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #121 Gepost op: juni 27, 2006, 06:17:16 pm »
Nou dan kan ik deze discussie tevreden afsluiten in dat geval. :) Wél wil ik nog even opmerken dat ik het heel fijn vind hoe Els als Protestant over Maria praat, natuurlijk verschillen we wat betreft details van visie, maar niettemin, erg mooi, dat mag dan ook gezegd worden.  d:)b
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 06:17:58 pm door Laodicea »

aerandir

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #122 Gepost op: juni 27, 2006, 06:27:10 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 juni 2006 om 17:57:
Modbreak:
Volgens mij gaan hier een paar discussies door elkaar lopen:

1 - Aerandir wilde weten of Maria een Godin is? Volgens mij hebben zowel katholieken als niet-katholieken daarop 'nee' geantwoord.
2 - geven katholieken Maria teveel eer? De (meeste) niet-katholieken vinden van wel. Sommige niet-katholieken vinden Maria bij katholieken wel degelijk een godin is.
3 - is de katholieke kerk (RKK) de 'hoer' uit het bijbelboek Openbaring?

Vraag 1 is het onderwerp van deze discussie, door Aerandir gestart.

vraag 2 is iets wat in een andere discussie uitgeplozen kan worden. Wat betreft vraag 1 volstaat, dat rooms katholieken stellen dat Maria volgens hen geen godin is, en andere christenen beweren dat evenmin.

ook vraag 3 kan elders besproken worden. Het is daarbij van belang, dat afgezien wordt van laster en vuilmakerij, en dat er gediscusieerd wordt met argumenten en onderbouwing.
Speken punt 1 en punt twee elkaar niet nogal tegen??

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #123 Gepost op: juni 27, 2006, 06:38:20 pm »

quote:

aerandir schreef op 27 juni 2006 om 18:27:
[...]

Speken punt 1 en punt twee elkaar niet nogal tegen??

nee, aangezien punt 1 gaat over óf Maria een godin is, en punt 2 over wat niet-katholieken zeggen dat katholieken zeggen over Maria.

punt 1: De hier aanwezige rooms-katholieken hebben volgens mij aangegeven dat ze Maria zeker niet als godin beschouwen. Dat zou ook eigenaardig zijn, gezien het feit dat de RKK het Triniteits-dogma (God de Vader, Zoon en Geest) aanhangt. Andere Christenen hebben ook aangegeven dat ze Maria niet goddelijk vinden. Ik kan me ook geen christelijke stroming voor de geest halen, waarbinnen Maria wel goddelijk is. Hooguit misschien daar waar bepaalde inheemse religies vermengd worden met elementen uit het christendom, maar dan is het nogal de vraag of het nog christendom is.

Wat betreft punt 2: sommige niet-katholieken (die wel of niet zelf op een andere manier christen zijn) vinden kennelijk dat Maria bij de RKK wel goddelijk is. Gek genoeg vinden katholieken dat zelf niet. Zoiets staat los van of Maria teveel eer krijgt. Ik denk zelf niet dat Maria bij rooms-katholieken een Godin is. Maar ik denk wel dat ze teveel eer krijgt. Ze was vast en zeker een bijzondere vrouw, en om zo door God uitgekozen te worden is heel uitzonderlijk, maar m.i. gaat de RKK daarin te ver. Maar niet zover, dat ze zegt dat Maria goddelijk is.

aerandir

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #124 Gepost op: juni 27, 2006, 06:43:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 juni 2006 om 18:38:

[...]

nee, aangezien punt 1 gaat over óf Maria een godin is, en punt 2 over wat niet-katholieken zeggen dat katholieken zeggen over Maria.

punt 1: De hier aanwezige rooms-katholieken hebben volgens mij aangegeven dat ze Maria zeker niet als godin beschouwen. Dat zou ook eigenaardig zijn, gezien het feit dat de RKK het Triniteits-dogma (God de Vader, Zoon en Geest) aanhangt. Andere Christenen hebben ook aangegeven dat ze Maria niet goddelijk vinden. Ik kan me ook geen christelijke stroming voor de geest halen, waarbinnen Maria wel goddelijk is. Hooguit misschien daar waar bepaalde inheemse religies vermengd worden met elementen uit het christendom, maar dan is het nogal de vraag of het nog christendom is.

Wat betreft punt 2: sommige niet-katholieken (die wel of niet zelf op een andere manier christen zijn) vinden kennelijk dat Maria bij de RKK wel goddelijk is. Gek genoeg vinden katholieken dat zelf niet. Zoiets staat los van of Maria teveel eer krijgt. Ik denk zelf niet dat Maria bij rooms-katholieken een Godin is. Maar ik denk wel dat ze teveel eer krijgt. Ze was vast en zeker een bijzondere vrouw, en om zo door God uitgekozen te worden is heel uitzonderlijk, maar m.i. gaat de RKK daarin te ver. Maar niet zover, dat ze zegt dat Maria goddelijk is.
dank je voor je uitleg  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 06:43:48 pm door aerandir »

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #125 Gepost op: juni 27, 2006, 07:27:02 pm »

quote:

aerandir schreef op 27 juni 2006 om 18:43:
[...]

dank je voor je uitleg  ;)

graag gedaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #126 Gepost op: juni 27, 2006, 07:40:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juni 2006 om 16:03:
 En voor Maria geldt ook dat zij werd verlost van zonden, maar dan voor haar geboorte, volgens de RKK.

Dat lijkt me stug :) want de zonden werden pas weggenomen door het offer van de Here Jezus, zo'n 33 jaar na Zijn geboorte.
Dan heeft iemand daar een aparte openbaring over gehad? :)

quote:

Toch sta jij daarmee ook in een impliciete Traditio, want nergens in de Bijbel wordt gezegd dat Sola Scriptura de enige weg is, Jezus is de enige weg.
Het Woord is vlees geworden. En zo is Jezus het vleesgeworden Woord en de Weg. :)

quote:

Ter illustratie, wat let mij om met deze teksten:

[...]

Maria het etiket Christotokos op te spelden i.p.v. Theotokos. (en ja, ik vind dat ook moeilijke materie :P .)

:?
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 07:41:30 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #127 Gepost op: juni 27, 2006, 08:01:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 juni 2006 om 19:40:
Het Woord is vlees geworden. En zo is Jezus het vleesgeworden Woord en de Weg. :)

Laat dat nou net een onderdeel zijn van het Angelus, een typisch 'Maria-gebed', wat - nog typischer - niets anders doet dan verwijzen naar het offer van Jezus Christus voor ons én de rol die Maria daarbij speelde.

Komt ie (bron)

R:
De Engel des Heren heeft aan Maria geboodschapt;

Allen:
En zij heeft ontvangen van de heilige Geest.

R:
Wees gegroet, Maria, vol van genade, de Heer is met U.
Gij zijt de Gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus de vrucht van uw schoot.

Allen:
Heilige Maria, Moeder van God, bid voor ons zondaars,
nu en in het uur van onze dood. Amen

R:
Zie de dienstmaagd des Heren;

Allen:
Mij geschiede naar uw woord.

R:

Allen:

R:
En het Woord is vlees geworden;

Allen:
En Het heeft onder ons gewoond.

R:

Allen:

R:
Bid voor ons, heilige Moeder Gods,

Allen:
opdat wij de beloften van Christus waardig worden.

R:
Laten wij bidden.
Wij bidden U, o Heer, stort uw genade in onze harten,
opdat wij, die door de boodschap van de Engel
de menswording van Christus uw Zoon gekend hebben,
door zijn lijden en kruis gebracht worden
tot de glorie van de verrijzenis.
Door dezelfde Christus, onze Heer.

Allen:
Amen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 08:02:26 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #128 Gepost op: juni 27, 2006, 08:37:23 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 27 juni 2006 om 20:01:
[...]

Laat dat nou net een onderdeel zijn van het Angelus, een typisch 'Maria-gebed', wat - nog typischer - niets anders doet dan verwijzen naar het offer van Jezus Christus voor ons én de rol die Maria daarbij speelde.

Komt ie (bron)

R:
De Engel des Heren heeft aan Maria geboodschapt;

Allen:
En zij heeft ontvangen van de heilige Geest.

R:

Allen:

R:
Zie de dienstmaagd des Heren;

Allen:
Mij geschiede naar uw woord.

R:

Allen:

R:
En het Woord is vlees geworden;

Allen:
En Het heeft onder ons gewoond.

R:

Allen:

R:

Allen:

R:
Laten wij bidden.
Wij bidden U, o Heer, stort uw genade in onze harten,
opdat wij, die door de boodschap van de Engel
de menswording van Christus uw Zoon gekend hebben,
door zijn lijden en kruis gebracht worden
tot de glorie van de verrijzenis.
Door dezelfde Christus, onze Heer.

Allen:
Amen.

Ik begrijp dat het stukje: Wees gegroet, Maria, vol van genade, de Heer is met U.

een bijbelcitaat is of is het ook bedoeld als dat je nu op het moment van dat gebed Maria aanspreekt?

quote:

R:

Allen:
Maar het bidden tot Maria en haar vragen om voor ons te bidden is wel een onbijbelse zaak. Je bent dan nl bezig om raad te vragen aan mensen die niet meer op deze aarde zijn.
Je treedt in verbinding met iemand die hier niet meer is en dat is m.i. :) het raadplegen van 'doden' of mensen die dit 'aardse bestaan' al hebben verlaten.

Hetzelfde met bidden tot of spreken met andere gestorven. Het is verboden.

Als ik tot mijn overleden vader zou gaan bidden ben ik occult bezig. Deze mensen die gelovigen zijn en niet meer op aarde, zijn nl buiten ons bereik.
Als ik toch zou bidden tot zo'n persoon, stel ik mij in verbinding met een boze geest. En die zal mij wellicht antwoorden zodat ik er van overtuigd ben dat ik wel contact heb met degene tot wie ik denk te bidden.

.....

Dan zul je zeggen dat Maria ten hemel is opgenomen en in die zin niet zou zijn gestorven. Hiervan zie ik niets in de bijbel staan (itt andere personen uit de bijbel) dus als het voor ons van belang was geweest had het erin gestaan. :)

Voor de goede orde, ik heb Maria hoog en kan helemaal instemmen met de post van Els, :) maar ik denk dat ze zelf ook niet zou willen dat er tot haar gebeden wordt.

Zoals Petrus hier zegt:

Hand. 10
25 En toen het geschiedde, dat Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel hem te voet en bewees hem hulde. 26 Maar Petrus richtte hem op en zeide: Sta op, ik ben zelf ook een mens.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2006, 08:44:44 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #129 Gepost op: juni 27, 2006, 09:17:19 pm »

quote:

Els schreef op 27 juni 2006 om 14:32:
Jezus is Gods Zoon, dat is Hij van eeuwigheid af. Hij is van boven, van de Vader, gekomen en mens, één van ons, geworden.
Maria is vanaf de conceptie een mens en was niet al daarvóór in de heerlijkheid van de Vader, zoals Jezus. Zij hoort daarom tot de allen die van hun zonden verlost worden door het offer van Gods zondeloze Lam.
Voor de helderheid: de RKK leert niet anders.

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #130 Gepost op: juni 27, 2006, 09:20:02 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juni 2006 om 16:03:
[...]
En voor Maria geldt ook dat zij werd verlost van zonden, maar dan voor haar geboorte, volgens de RKK.
Waarbij, als ik me niet vergis, het Immaculata alleen leert dat Maria werd geboren vrij van de smet van de erfzonde, niet dat ze niet zou zondigen. Zoals bekend waren ook Adam en Eva, hoewel vrij van de smet van de erfzonde, uitstekend in staat te zondigen.

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #131 Gepost op: juni 27, 2006, 09:22:36 pm »

quote:

[...]

Zowel de eerlijkheid als de volledigheid gebieden wel onder ogen te zien, dat binnen de catholica en de orthodoxie, bepaald stromingen voorkomen die er wel héél dicht tegenaan zitten.

Els

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #132 Gepost op: juni 27, 2006, 10:37:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 juni 2006 om 21:17:
[...]

d:)b Ja inderdaad. Het was een antwoord op een vraag van Elle, anders niet.

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #133 Gepost op: juni 27, 2006, 11:48:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 juni 2006 om 21:17:
[...]

he, dacht (en hoopte) even dat je "niets" schreef ..  ;)

aerandir

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #134 Gepost op: juni 28, 2006, 12:57:28 am »

quote:

diak2b schreef op 27 juni 2006 om 21:22:
[...]
Zowel de eerlijkheid als de volledigheid gebieden wel onder ogen te zien, dat binnen de catholica en de orthodoxie, bepaald stromingen voorkomen die er wel héél dicht tegenaan zitten.

Precies vandaar de vraag.

Dat zou natuurlijk ook kunnen door de vele heidense invloeden die vandaag de dag nog steeds in het Chrsietndom verwerkt zitten

klaas f

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #135 Gepost op: juni 28, 2006, 01:06:11 am »

quote:

[...]

nee, aangezien punt 1 gaat over òf Maria een godin is, en punt 2 over wat niet-katholieken zeggen dat katholieken zeggen over Maria.

Beste Nunc,

Je schrijft ondermeer: "Maar ik denk wel dat ze teveel eer krijgt."
Misschien is het je opgevallen dat ik zulke oordelen nooit vel?
Als ik stel dat Maria "in de RK-leer kwalificaties zijn toegekend van goddelijke aard", dan houdt dat geen waarde-oordeel in. Ik stel alleen maar vàst.

Maakt het veel uit voor de weging van de feiten, wanneer Rooms-Katholieken ontkennen dat zij Maria als Godin vereren?
Maakt het enig verschil, wanneer er nooit in de RK-Kerk expliciet een dogma inzake de goddelijkheid van Maria is aangenomen?
Ik meen van niet!
Maria wordt door Rooms-Katholieken vereerd en aanbeden.
En wat je aanbidt en vereert, is een god. Of een godin.
Dat leert je ieder woordenboek.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 01:09:34 am door klaas f »

diak2b

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #136 Gepost op: juni 28, 2006, 01:31:35 am »

quote:

aerandir schreef op 28 juni 2006 om 00:57:
[...]

Precies vandaar de vraag.

Dat zou natuurlijk ook kunnen door de vele heidense invloeden die vandaag de dag nog steeds in het Chrsietndom verwerkt zitten
Zolang je de misstanden blijft aanzien voor de leer, zal je er nooit uitkomen.

klaas f

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #137 Gepost op: juni 28, 2006, 02:50:44 am »

quote:

diak2b schreef op 28 juni 2006 om 01:31:
[...]

Zolang je de misstanden blijft aanzien voor de leer, zal je er nooit uitkomen.

:) Zoals mijn katholieke schoonmoeder eens opmerkte op een zonnige Zondagochtend:
"Het is weer Mis vandaag!"

biblebook

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #138 Gepost op: juni 28, 2006, 05:41:12 am »
Beste Laocedea,

In Openbaring 17 wordt het grote Babylon veroordeeld. Dat Grote Babylon is deze wereld, die staat tegenover het Hemels Jeruzalem. De "hoer" is de gezamelijke wereldkerk die zich tegen God keert. Door eigen wetten en geboden, die men vanuit de decaloog - de 10 geboden, zelf heeft gemaakt wijst men God de Hemelse Vader af. Feitelijk zijn het de wetten van Satan (de Draak). De wereldkerk wordt aangevoerd door één Koning. De Paus! Als Plaatsvervanger van Christus hoort hem alles op deze aarde toe. Openbaringen 17 en 18 wijzen op het feit dat alle wereldleiders van religieuze én politieke kleur die éne Koning in Rome navolgen. We zullen in de lop der tijd met dat Gezag geconfronteerd worden als de religieuze én burgerwetgever met elkaar verzoent worden -door geweld-. De wereld zal dan van de genade van God afgevallen zijn.

Omdat het hier -ook- om een geestelijk aanhang gaat (navolgen), vraagt Christus nadrukkelijk uit te gaan van dat Grote Babylon. Er zijn  tawee machten aan te duiden die elkaar aanvullen als als Beest ieder afzonderlijk en te zamen - de Beesten- tegenover het LAM staan.

Het Beest uit de zee doet zich voor als de vertegenwoordiger van het LAM en het Beest uit de aarde als haar burgerlijke vertegenwoordiger. We zien echter dat die tweeddde (de USA) exact dat doet wat het eerste Beest zegt door zijn Gezag! Hierin speelt Maria dus een centrale rol.

groet
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 05:42:42 am door biblebook »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #139 Gepost op: juni 28, 2006, 07:44:20 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 juni 2006 om 20:37:
of is het ook bedoeld als dat je nu op het moment van dat gebed Maria aanspreekt?
Ja

quote:

Maar het bidden tot Maria en haar vragen om voor ons te bidden is wel een onbijbelse zaak. <knip>
<ZUCHT> Ik ga hier niet meer op in, want zo kun je 20.000x hetzelfde zeggen, maar dat zal niks uitmaken voor de 20.001e x ... Voor jou (of nauwkeuriger: jouw - nogal arbitrair gekozen - bijbelcanon in combinatie met je sola-scriptura overtuiging) kan/mag het niet, maar daar heeft de RKK geen enkele boodschap aan, aangezien zij op beide gebieden van iets anders uitgaat (en ik, als gelovig katholiek, dus ook).
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 07:48:46 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #140 Gepost op: juni 28, 2006, 07:46:58 am »

quote:

biblebook schreef op 28 juni 2006 om 05:41:
Beste Laocedea,

In Openbaring 17 wordt het grote Babylon veroordeeld. Dat Grote Babylon is deze wereld, die staat tegenover het Hemels Jeruzalem. De "hoer" is de gezamelijke wereldkerk die zich tegen God keert. Door eigen wetten en geboden, die men vanuit de decaloog - de 10 geboden, zelf heeft gemaakt wijst men God de Hemelse Vader af. Feitelijk zijn het de wetten van Satan (de Draak). De wereldkerk wordt aangevoerd door één Koning. De Paus! Als Plaatsvervanger van Christus hoort hem alles op deze aarde toe. Openbaringen 17 en 18 wijzen op het feit dat alle wereldleiders van religieuze én politieke kleur die éne Koning in Rome navolgen. We zullen in de lop der tijd met dat Gezag geconfronteerd worden als de religieuze én burgerwetgever met elkaar verzoent worden -door geweld-. De wereld zal dan van de genade van God afgevallen zijn.

Omdat het hier -ook- om een geestelijk aanhang gaat (navolgen), vraagt Christus nadrukkelijk uit te gaan van dat Grote Babylon. Er zijn  tawee machten aan te duiden die elkaar aanvullen als als Beest ieder afzonderlijk en te zamen - de Beesten- tegenover het LAM staan.

Het Beest uit de zee doet zich voor als de vertegenwoordiger van het LAM en het Beest uit de aarde als haar burgerlijke vertegenwoordiger. We zien echter dat die tweeddde (de USA) exact dat doet wat het eerste Beest zegt door zijn Gezag! Hierin speelt Maria dus een centrale rol.

groet

Heeft jouw predikant je dit geheimpje afgelopen zondag verklapt? Goed van hem, hoor! Zeker ingefluisterd door de Geest?

Mensen toch, waar gaat dit heen. De wereldkerk, de paus, de USA ... Waar zíe jij dat allemaal in de bijbel? Je moet er m.i. wel héél veel fantasie voor hebben ...
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 07:47:14 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #141 Gepost op: juni 28, 2006, 07:47:55 am »

quote:

klaas f schreef op 28 juni 2006 om 02:50:
[...]

:) Zoals mijn katholieke schoonmoeder eens opmerkte op een zonnige Zondagochtend:
"Het is weer Mis vandaag!"
Lekker inhoudelijk commentaar ook weer ... Mensenlief, wat een topic dit  :(
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2006, 07:49:23 am door wateengedoe2 »

Nunc

• Bekijk profiel
Maria een Godin?
« Reactie #142 Gepost op: juni 28, 2006, 09:00:17 am »
Modbreak:
op dit topic gaat een slotje. De initiele vraag van Aerandir is beantwoord. Volgens katholieken is Maria geen Godin, en volgens niet-katholieken ook niet.

Wat niet-katholieken denken over hoe katholieken met Maria omgaan, en andersom, is wellicht stof voor een nieuw topic. Als mensen daarin geinteresseerd zijn, kunnen ze altijd een nieuw topic openen.

Dit topic blijkt echter, ondanks herhaalde waarschuwingen te verzanden in complete chaos. Mensen blijven bezig met het spuwen van laster, in plaats van beschuldigingen te koppelen aan onderbouwingen. Ook worden er continu offtopic opmerkingen gemaakt, die niet echt bijdragen aan de goed sfeer.