quote:
Niet te zien in de rol die haar nu is toebedeeld.

Jezus krijgt die status vawege het grote en onovertroffen werk wat Hij heeft gedaan en volbracht. Geen enkel mens kan daaraan tippen. Er is ook geeneen die er bijna aan kan tippen en daarom naast Jezus nog een troon krjjgt om hulde en eer krijgt toebedeeld te krijgen.
Hebr, 1:
3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht,
heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.Dit wordt over Jezus gezegd en is exclusief voor Hem gereserveerd. Zelfs geen engel krijgt deze status. Laat staan een gewoon mens:
Hebr. 1
6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8
maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheiden de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat;
daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.Wat doen wij als we later bij de Heer zijn: we werpen onze kronen voor Zijn voet. Alles wat God ons aan waardering geeft, zullen we teruggeven. Wannt Hij is het waard.
Ook Maria zal haar kroon aan Zijn voeten werpen. Hij is de Enige die hulde waard is.
vergel:
Op. 4
4 En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en
op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden....
9 En wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dankzegging zullen brengen aan Hem, die op de troon gezeten is en tot in alle eeuwigheden leeft, 10
zullen de vierentwintig oudsten zich nederwerpen voor Hem, die op de troon gezeten is en Hem aanbidden, die tot in alle eeuwigheden leeft, en zij zullen hun kronen voor de troon werpen, zeggende:
11 Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen. quote:
P&A schreef
Als je iets meer teksten eromheen neemt zie je dat allen de mensen zijn die allemaal hebben gezondigd en waarvoor Jezus nodig was.
Als Hij bij allen hoorde, was Hij zelf ook zondig en kon Hij soswieso niet meer verlossen.
Laodicea antwoordt:
Maar Jezus was ook volledig mens, dus hoorde strikt genomen ook bij allen volgens jouw letterlijke uitleg, en ik had nog een stukje aangehaald.
Dan zal ik het maar even quoten:
(vanwege de verwijzingen maar even uit de Statenvertaling)
quote:
Rom. 3
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Zeker niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken,
[3:9] Gal 3:22.
dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is:
[3:10] Ps 14:3; 53:4.
Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, tesamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.
21 Maar nu is de
[3:21] Rom 1:17. Filipp 3:9.
rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten;
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24
[3:24] Jes 53:5.
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Als Jezus een zondig mens was zoals wij allen waren, had Hij helemaal niet
kunnen verlossen.
Hoe kan Jezus rechtvaardigheid jou worden toegerekend als Hij ook een zondig mens was? De bodem wordt onder het plaatsvervangend lijden en sterven voor de zonde, weggeslagen.
quote:
Misschien dat
dit en
dit de RK positie over Maria verheldert? Ik geef ruiterlijk toe dat ik nog lang niet alle aspecten van de Katholieke theologie beheers.

Zal het eens bekijken.

quote:
Zo duidelijk is dat nou ook weer niet lijkt me, want anders dan was er nooit zoveel gedoe om geweest. Je kan het er inderdaad uithalen, maar bij de vaststelling van de dogma's greep men niet alleen terug op de Schrift.
Precies, en dat is voor mij een heilloze weg.
quote:
Welke verzen ondersteunen de twee-naturen leer dan volgens jou?

Jezus is God:
quote:
Johannes 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
...
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik.
Joh 8
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.
[De Ik Ben die Ik Ben]
Hebr. 1
5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:
Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt?
En wederom:
Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.
6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.
10 En:
Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
Jezus is mens:
quote:
Hebr. 2
14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.
Hebr. 4
14 Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.
Hand 7,56
En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.
1 Tim 2
5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,
etc.