Beter laat dan nooit .. In de afgelopen 4 Kruispuntafleveringen is de BBC-serie
the Monastery uitgezonden, over 5 mannen met een zeer uiteenlopende levenswandel, die in een soort benedictijnse Big-Brotherserie 40 dagen naar een Engels klooster gingen.
Helaas heb ik er zelf geen enkele aflevering van gezien (steeds veel te laat en/of vergeten, en/of tegelijkertijd met de voetbal). Het is ook niet online terug te kijken vanwege uitzendrechten. Maar de
swingoff is wel na te lezen en dat is interessant genoeg!
Een deelnemer, Tony Burke, vertelt
HIER zijn wederwaardigheden. Da's toch wel een redelijk grote verandering die hij doormaakt

Wat hij vertelt over hetgeen hij meemaakte nadat hij zijn voet had gebroken (v.a. hoofdstuk 4), vond ik heel erg ontroerend. Zomaar ineens een gevoel van verliefdheid toen ie in de kerk zat .. hoe herkenbaar

En er was ineens een 'klik' bij hem tijdens het gesprek aan het einde van zijn verblijf. En
HIER de tekst van een toespraak die hij later eens gehouden heeft, waarin ook wat meer over zijn voorgaande leven staat. Heel indrukwekkend!

Het schijnt in Engeland miljoenen kijkers getrokken te hebben (hoeveel in Ned., dat weet ik niet). Het moet toch al gek lopen, als daar geen mensen bij zouden zijn, die ook eens naar het gastenverblijf van een klooster gaan en er op bijzondere wijze geraakt worden. Supergoeie evangelisatieactie, dit!

Overigens komt er deze zomer weer een abdijenserie in
Kruispunt, te beginnen op 2 juli a.s. een herhaling van de trappistinnen in Brecht, waar ik zelf regelmatig op retraite ga. Echt een aanrader om te kijken! Deze afleveringen zijn wél online te bekijken.