Koerok, wellicht heb je wat aan wat minder zweverige verhalen van keiharde beta's?

quote:
Bij mij niet zoveel. Ik heb nooit een Stem gehoord oid (ook geen 'stemmetjes' trouwens). Wat ik wel meegemaakt heb, is dat ik om een teken vroeg, om me zekerheid te geven (toen ik nog heel erg met m'n geloof aan het worstelen was, en nog erg twijfelde aan het bestaan van God) en dat ik vanaf dat moment geregeld (juist als ik in -geestelijke- problemen zit) iets voel op m'n bovenarm, alsof iemand het daar aanraakt.
Iets anders wat ik meegemaakt heb is subtieler. Juist op momenten dat ik bewust wil gaan zondigen, gebeuren er kleine dingetjes in m'n omgeving (of iig, ik merk ze op). Als de tv aanstaat, wordt ineens 'God' genoemd (en dan niet als ik de EO aanheb). En als ik dan weg-zap, om er niet mee geconfronteerd te worden, dan komt 'Jezus' ineens voorbij (een oto van een kruisbeeld met Jezus) op een andere zender

(nb. ik ben wel dusdanig eigenwijs, dat ik de signalen wel opmerk, maar er vaak bewust niet naar wil luisteren

)
Uiteraard snap ik dat bovenstaande 2 voorbeelden nogal subjectief zijn. Dat heb ik zelf ook allang bedacht. Misschien wilde ik wel gewoon iets voelen toen ik erom bad. Maar waarom komt het dan steeds terug als ik in geestelijke problemen zit (terwijl ik op zo'n moment echt niet denk: waar blijft dat gevoel nou?). Misschien kijk ik selectief en onthoud ik het woord 'God' (b.v.) op de tv wel als ik me schuldig voel ergens over, en anders niet?
quote:
WAT gebeurt dan in vredesnaam? Wat is het anders dan een 'warm gevoel'?
Ik vermoed dat er iets gebeurt, wat je niet verwacht had. Als God Zich precies zou openbaren, zoals je vraagt, dan zou iedereen daarna roepen: inbeelding
He moves in mysterious ways!.
quote:
Kijk, als een hooligan zich plotseling aan mij openbaart met een welgemikte slag tussen de ogen, dan is dat moeilijk te negeren of te ontkennen, maar een warm gevoel....
(...)
maar je hebt er daarna geen twijfel meer over, of die hooligan bestaat, toch?
Omdat dit soort ervaringen zo 'subjectief' zijn, is het lastig om ze als argumenten te gebruiken of uberhaupt om er zinnig over te praten. Maar ja, de emotionele kant van een mens is wel belangrijk, die kun je niet negeren. Maar mijn redenen om die ervaringen serieus te nemen, is niet omdat die ervaringen zo fijn en lief aanvoelden. Eerder omdat ze gecorrobereerd worden door 'data' uit andere domeinen
1. Hoewel ik altijd vrij sceptisch gestaan heb tegenover paranormale zaken (en overigens nog steeds van mening ben dat de meeste berusten op verzinselen of nog niet ontdekte wetenschappelijke principes) ben ik de laatste jaren een paar mensen - die ik vertrouw - tegengekomen, die
zelf bovennatuurlijke zaken hadden meegemaakt:
- een meisje, wat belaagd werd door een zwarte schim. Eerst van een afstand, daarna steeds dichterbij, en hij/het maakte dreigende gebaren met een zeis-achtig-iets. Ze was er echt vrij bang van, maar ja het ging niet weg, ook niet met de trucks die ze van oma en anderen geleerd had (haar familie was al generaties lang bezig met het occulte, nu nog steeds trouwens). Haar leraar ('toevallig' christen) heeft haar geädviseerd om de schim 'in de naam van Jezus' te bevelen weg te gaan. Dat wilde ze eerst niet eens doen (ze geloofde immers niet in Jezus) maar uiteindelijk deed ze het toch, en de schim verdeen inderdaad.
- van iemand anders weet ik dat ze samen met anderen bezig was met een ouja-bord, en dat ze eigenlijk wilde stoppen omdat ze het niet interessant meer vond. Het licht ging toen uit, en in de schemer zijn een aantal beeldjes die in dekamer stonden naar haar gegooid, terwijl ze zag dat er niemand was die ze gooide.
Zulke ervaringen van andere mensen bewijzen niks, maar ze zijn wel aanwijzingen, dat er meer aan de hand is.
Een derde pijler (waar je al uitgebreid mee hebt kennis gemaakt op dit forum

) is de geschiedenis. Kort samengevat: zonder echte fysieke opstanding is het christendom een volledig onverklaarbare absurditeit.
Met de opstanding, vallen alle stukjes op hun plaats, wat dus 'de opstanding' een sterke hypothese maakt (ondanks haar lage a priori kans).
Een mogelijke vierde is de natuur: hoe meer ik begrijp van de natuur (bv. van de hersenen), hoe mooier en subtieler ze blijkt te zijn. En hoe meer ik snap van evolutie, hoe meer mijn gevoel voor getallen zegt, dat er ergens iets niet optelt. Je zou kunnen zeggen dat ID'ers dat standpunt ook verwoorden. Er kan een heleboel, maar bepaalde stappen
lijken onmogelijk, en de tijdsduur is gewoonweg te kort.
Deze vier 'elementen' (eigen ervaring, ervaringen van betrouwbare mensen, historische feiten, de suggestie van Ontwerp in de natuur) zijn voor mij sterke aanwijzingen.
1 Jaja, daar komt de
beta
edit:E-line stond nog ingelogd op m'n oude computer. en de nieuwe wil geen internet verbinding maken.