Auteur Topic: Hoe leert Koerok God kennen? (afgesplitst)  (gelezen 26384 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Hoe leert Koerok God kennen? (afgesplitst)
« Reactie #200 Gepost op: juli 05, 2006, 09:26:06 am »

quote:

diak2b schreef op 04 juli 2006 om 22:52:
Nee hoor, ook die tsunami heb je niet volledig verklaard als je daar de factor toeval bij nodig hebt. Toeval blijft dan je stopmiddel om gaten te dichten waar je kennis tekort schiet. "Toeval" is precies datgene wat God is in de ogen van atheïsten: een noodoplossing om maar niet te erkennen dat je het gewoon niet weet.
Met zo'n insteek valt er nooit meer iets te verklaren en kun je beter ophouden het woord te gebruiken. Er komt altijd een punt dat je het gewoon niet meer weet (bijv. de interactie tussen individuele moleculen). Moeten we onze handen dan maar in de lucht gooien en ophouden met het zoeken van naturalistische verklaringen en alles meteen toeschrijven aan God?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: juli 05, 2006, 09:30:10 am »
Met zo'n insteek valt er nooit meer iets te verklaren en kun je beter ophouden het woord te gebruiken. Er komt altijd een punt dat je het gewoon niet meer weet (bijv. hoe het nou precies zat met de opstanding). Moeten we onze handen dan maar in de lucht gooien en ophouden met het zoeken naar God en alles meteen toeschrijven aan naturalistische verklaringen?  :P  :>
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 09:30:28 am door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: juli 05, 2006, 09:35:42 am »
Ja, ophouden met zoeken en je laten vinden..:

Overgave.... ik weet het niet meer.... HELP, laat U het me dan zien als het waar is wat die maffe volgelingen van Jezus over U vertellen, ik kan het niet geloven. Laat U het me dan zien.......
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: juli 05, 2006, 09:39:58 am »

quote:

Avon Moltoy schreef op 05 juli 2006 om 08:04:
[...]

Het bestaan van Bush is wel degelijk bewezen: er zijn foto's van,
Jij weet niet wat photoshop kan, blijkbaar.

quote:

beelden,
van God nog veel meer

quote:

... en mensen hebben hem persoonlijk en fysiek ontmoet.
God nog veel meer.

quote:

En dat in tegenstelling tot god.
dat JIJ de getuigenissen over Bush serieus neemt en die over God niet, zegt niets over Bush of over God, maar over jou.

quote:

Ivm gelijkwaardigheid: worden de argumenten van een ongelovige niet in diskrediet gebracht (in ogen van gelovigen) omdat ze een essentieel inzicht ontberen?
Neuh. Ik kom wel eens een atheïst tegen die kennis van zaken combineert met logisch redeneren, en die neem ik net zo serieus als een gelovige met kennis van zaken en logische redeneringen. En iemand die zijn atheïstisch dogma zonder kennis van zaken of vermogen tot logisch redeneren probeert te slijten neem ik net zo niet serieus als een gelovige die zijn geloof zo probeert te slijten.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: juli 05, 2006, 09:41:33 am »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2006 om 08:34:

En het bestaan van Napoleon? President Lincoln? Julius Caesar? Cleopatra?
Ook dat hangt af van wat er aan feitenmateriaal is overgebleven is. Als het bewijsmateriaal voor het bestaan Julius Caesar net zo mager is als dat van Jezus, dan moeten we daar net zo goed aan twijfelen. Maar 'bestaan' is slechts 1 ding, wat hij vervolgens allemaal gezegd en gedaan heeft gaat veel verder. Je kunt gewoon niet weten wat Jezus allemaal gezegd heeft, dus ook niet wat hij precies gezegd heeft, laat staan wat hij er eventueel mee bedoeld kan hebben. Het is allemaal opgetekend door mensen die zelf diepgelovig waren en uiteraard ook een eigen agenda hadden. Een nee, ik heb het helemaal niet over kwade opzet, list en bedrog, maar een fijn idee kon zonder al te veel moeite veranderen in een persoonlijk feit. Rondom Jezus is zoveel mist dat ik werkelijk niet begrijp hoe iemand dat hele 'zoon van God'-gedoe serieus kan nemen. Maar goed,  dat ik er zo over denk zal niemand hier meer verbazen. :|
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 09:42:29 am door Koerok »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: juli 05, 2006, 09:42:24 am »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:26:
[...]
Met zo'n insteek valt er nooit meer iets te verklaren en kun je beter ophouden het woord te gebruiken. Er komt altijd een punt dat je het gewoon niet meer weet (bijv. de interactie tussen individuele moleculen). Moeten we onze handen dan maar in de lucht gooien en ophouden met het zoeken van naturalistische verklaringen en alles meteen toeschrijven aan God?
Nee hoor. Dat is wel het moment om als materialist, atheïst of naturalist jezelf dezelfde bescheidenheid aan te meten die je van deïsten en theïsten vraagt. Niet meer, niet minder. Kletspraatjes over gassen die in een Big Bang het leven deden ontstaan volgens Darwin, als argumenten tegen het bestaan van God horen daar bijvoorbeeld niet bij.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: juli 05, 2006, 09:46:10 am »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 09:42:
Nee hoor. Dat is wel het moment om als materialist, atheïst of naturalist jezelf dezelfde bescheidenheid aan te meten die je van deïsten en theïsten vraagt.
Mijn vraag is dan of er uberhaupt nog een verschil is tussen wetenschappelijke kennis en <kies maar een willekeurig geloof>.

quote:

Niet meer, niet minder. Kletspraatjes over gassen die in een Big Bang het leven deden ontstaan volgens Darwin, als argumenten tegen het bestaan van God horen daar bijvoorbeeld niet bij.
Uiteraard niet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: juli 05, 2006, 09:51:22 am »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:46:
Mijn vraag is dan of er uberhaupt nog een verschil is tussen wetenschappelijke kennis en <kies maar een willekeurig geloof>.
.
Als je Paul Feyerabend mag geloven dan niet, in mijn ogen is het juist het Christendom die de ratio van een gezonde grondslag voorziet.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: juli 05, 2006, 09:55:31 am »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 09:30:
Met zo'n insteek valt er nooit meer iets te verklaren en kun je beter ophouden het woord te gebruiken. Er komt altijd een punt dat je het gewoon niet meer weet (bijv. hoe het nou precies zat met de opstanding). Moeten we onze handen dan maar in de lucht gooien en ophouden met het zoeken naar God en alles meteen toeschrijven aan naturalistische verklaringen?  :P  :>
Leuk! :)
Maar het verschil is dat het 'normaal' is om te zoeken naar een naturalistische verklaring. Niemand twijfelt serieus aan het bestaan van de werkelijkheid en van causaliteit. De vraag is of dat ook geldt voor kabouters en the easter bunny.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: juli 05, 2006, 09:57:10 am »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 09:51:
Als je Paul Feyerabend mag geloven dan niet, in mijn ogen is het juist het Christendom die de ratio van een gezonde grondslag voorziet.
En toch hebben de christenen in mijn ogen het postmodernisme nodig om hun geloof op een lijn te kunnen plaatsen met wetenschappelijk gefundeerde kennis.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: juli 05, 2006, 10:09:11 am »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:46:
[...]
In de zin dat "wetenschappelijke kennis" slechts waar is binnen een afgebakend spectrum, en <kies maar een willekeurig geloof> veelal algemene waarheden verkondigt: ja, er is verschil.

In de zin dat wetenschap haar pretenties op dogmatische fundamenten vestigt en tot fundamentalistische uitwassen aanleiding geeft zodra ze haar eigen domein verlaat: nee, geen verschil.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: juli 05, 2006, 10:10:00 am »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:57:
[...]
En toch hebben de christenen in mijn ogen het postmodernisme nodig om hun geloof op een lijn te kunnen plaatsen met wetenschappelijk gefundeerde kennis.
Ik ben razend benieuwd naar je filosofisch essay dat dit gaat onderbouwen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: juli 05, 2006, 10:11:23 am »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:55:
[...]
Niemand twijfelt serieus aan het bestaan van de werkelijkheid en van causaliteit.
Bij christenen noemt men een dergelijke uitspraak fundamentalisme, geloofsblindheid, sektarisch, of algemeen geschift. In jouw geval zullen we het maar houden op een grote onbekendheid met filosofische systemen die afwijken van je eigen wereldbeeld?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: juli 05, 2006, 10:28:36 am »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 10:10:
Ik ben razend benieuwd naar je filosofisch essay dat dit gaat onderbouwen.
Als je mensen bevraagt over hun geloof en vooral de fundering ervan, dan komt je vrij vaak terecht op een punt dat men zegt 'jij gelooft toch in dat toetsenbord waar je op zit te tikken, bewijs dan maar eens dat dat bestaat'. En op het moment dat je dan toegeeft dat je dat niet kunt (want: eventueel solipsisme) komt men met de genadeslag: 'Waarom vraag je mij dan naar bewijzen?'.
Kortom: alles is subjectief, waarheid bestaat niet, 'anything goes', posmodernisme.
Valt ook niets op af te dingen en het mag allemaal, maar ik vind het altijd een beetje oneerlijk, omdat van al die mensen niemand ook maar een seconde twijfelt aan bijv. het bestaan van toetsenborden. Het is iemand aanvallen op een overtuiging (als je wilt dat ik het zo noem) die ze zelf net zo goed hebben.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: juli 05, 2006, 11:19:09 am »

quote:

[...]

Ik kom bar weinig christenen tegen die hun geloof op een lijn willen plaatsen met wetenschappelijk gefundeerde kennis.
Ik kom nog terug op het punt van de godheid van Jezus, maar ben een beetje druk.  :/

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: juli 05, 2006, 12:20:50 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juli 2006 om 11:19:
Ik kom bar weinig christenen tegen die hun geloof op een lijn willen plaatsen met wetenschappelijk gefundeerde kennis.
Dan vraag ik me toch af waar de wens vandaan komt om mensen te bekeren (als het dan toch allemaal niet zo zeker is).

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: juli 05, 2006, 12:38:06 pm »
Het is wel degelijk zeker.
Geloven is een zeker weten en een vast vertrouwen waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in Zijn woord beloofd heeft.
Daarom hoef ik het niet wetenschappelijk bewezen te zien. Ik weet dat het waar is.
Dat is geloof.
Als het allemaal wetenschappelijk bewezen moet worden is er niets te geloven over.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: juli 05, 2006, 12:46:09 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 12:20:
[...]
Dan vraag ik me toch af waar de wens vandaan komt om mensen te bekeren (als het dan toch allemaal niet zo zeker is).

nu haal je dingen door elkaar.

wetenschap zou ten allen tijde bewijsbaar moeten zijn, geloof is wel een zeker weten, maar niet wetenschappelijk bewijsbaar.

De drang naar bekering van anderen heeft te maken met dat zekere weten. Het gaat om leven en dood. Je wilt mensen redden van die dood, daarom wil je hen dus bekeren. Omdat je het beste met die ander voor hebt.
Pinkeltjefan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: juli 05, 2006, 01:26:11 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 10:28:
[...]
Als je mensen bevraagt over hun geloof en vooral de fundering ervan, dan komt je vrij vaak terecht op een punt dat men zegt 'jij gelooft toch in dat toetsenbord waar je op zit te tikken, bewijs dan maar eens dat dat bestaat'. En op het moment dat je dan toegeeft dat je dat niet kunt (want: eventueel solipsisme) komt men met de genadeslag: 'Waarom vraag je mij dan naar bewijzen?'.
Kortom: alles is subjectief, waarheid bestaat niet, 'anything goes', posmodernisme.
Valt ook niets op af te dingen en het mag allemaal, maar ik vind het altijd een beetje oneerlijk, omdat van al die mensen niemand ook maar een seconde twijfelt aan bijv. het bestaan van toetsenborden. Het is iemand aanvallen op een overtuiging (als je wilt dat ik het zo noem) die ze zelf net zo goed hebben.
Ah, en dit is je onderbouwing voor "christenen kunnen niet zonder post-modernisme"? Jammer, ik had gehoopt op een uitleg waaruit bleek hoe het mogelijk is dat christenen dan al 2000 jaar hebben zitten wachten op een stroming waar ze niet zonder zouden kunnen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: juli 05, 2006, 01:27:26 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 12:20:
[...]
Ik heb die wens niet. En de meeste christenen die ik ken al evenmin. Ik ken wel wat christenen die graag doen wat Christus ze gevraagd heeft: het Evangelie verspreiden. En ik ken christenen die anderen gewoon ook iets goeds gunnen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: juli 05, 2006, 01:33:49 pm »

quote:

Wybo schreef op 05 juli 2006 om 12:46:
wetenschap zou ten allen tijde bewijsbaar moeten zijn, geloof is wel een zeker weten, maar niet wetenschappelijk bewijsbaar.
Wetenschapsfilosofie is o.a. gebaseerd op de beperkingen van het menselijke waarnemings- en kenvermogen. We hebben wetenschap sowieso al nodig omdat 'op je gevoel afgaan' nu eenmaal weinig houvast biedt.
Dat zeker weten m.b.t. geloof is jezelf gruwelijk voor de gek houden. Het is hooguit een vermoeden op basis van vage gevoelens en emoties.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: juli 05, 2006, 01:37:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 13:27:
Ik heb die wens niet. En de meeste christenen die ik ken al evenmin. Ik ken wel wat christenen die graag doen wat Christus ze gevraagd heeft: het Evangelie verspreiden. En ik ken christenen die anderen gewoon ook iets goeds gunnen.
Je moet 'wens tot bekeren' niet meteen zo negatief opvatten. Voor hetzelfde geld had ik het 'vanuit goedheid het Evangelie verspreiden' genoemd.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: juli 05, 2006, 01:39:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 13:26:
Ah, en dit is je onderbouwing voor "christenen kunnen niet zonder post-modernisme"? Jammer, ik had gehoopt op een uitleg waaruit bleek hoe het mogelijk is dat christenen dan al 2000 jaar hebben zitten wachten op een stroming waar ze niet zonder zouden kunnen.
Je mag het ook 'postmodernisme avant la lettre' noemen hoor. En o ja, voor ik het vergeet, ik heb het natuurlijk over 'sommige christenen'.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: juli 05, 2006, 01:44:39 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 13:33:
[...]
Wetenschapsfilosofie is o.a. gebaseerd op de beperkingen van het menselijke waarnemings- en kenvermogen. We hebben wetenschap sowieso al nodig omdat 'op je gevoel afgaan' nu eenmaal weinig houvast biedt.

ik heb nooit beweerd dat wetenschap niet nuttig of nodig is voor veel zaken.
[q]Dat zeker weten m.b.t. geloof is jezelf gruwelijk voor de gek houden. Het is hooguit een vermoeden op basis van vage gevoelens en emoties.[/quote]
tsja voor mij persoonlijk was het gewoon een kwestie van deductie en reductie. Ik ben niet van mening dat de evolutietheorie wetenschappelijk is, en ik ben niet van mening dat de theorie deugdelijk is. Vervolgens* kwam ik tot de conclusie dat er een hogere macht moest zijn. En vanuit dat punt ben ik verder gaan kijken en redeneren. Op basis daarvan weet ik. Dat is een puur individueel weten, maar ik ben er 100% van overtuigd dat het waar is.
Ik besef dat dit voor jou en voor vele anderen totaal niets zeggend is. Dat zij zo, ik was ook niet van plan om dit als bewijs voor anderen te presenteren. Maar het werkt dus wel 2 kanten op...

*niet als direct gevolg van het voorgaande overigens, maar ik heb niet de behoefte om het hele proces hier te beschrijven en geef dus alleen een globale opzet hoe het bij mij gegaan is.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 02:05:21 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: juli 05, 2006, 03:14:05 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 13:33:
[...]
Dat zeker weten m.b.t. geloof is jezelf gruwelijk voor de gek houden. Het is hooguit een vermoeden op basis van vage gevoelens en emoties.
Het spijt me oprecht, oh grote medestander in de strijd voor het bewaken van de zuiverheid des wetenschaps en het bestrijden van kwak-denken, maar dit is non-sens, als in: onzin. Je verwart een methode ( "de wetenschappelijke methode"), waar de wetenschapsfilosofie heel leuke dingen over zegt en die toepasbaar is binnen een tamelijk specifiek domein, en met een tamelijk specifiek doel, met een algemene waarheid.

Het begint me een beetje te dagen wat er mis is met jouw "openstellen", en waarom je maar niet begrijpt wat mensen daar mee bedoelen. Het heeft er enige schijn van dat je denkt dat de wetenschappelijke methode, die zo nuttig is gebleken bij het ontdekken van magnetrons, bestrijding van kanker en het aantonen van een correlatie tussen het relatieve aantal jongens-babies in een populatie en de staat van oorlog van die populatie, universele werking heeft. "je openstellen" zou in dit geval wel eens kunnen betekenen: ontdekken, onderkennen, en handelen naar de consequenties van het feit* dat je de wetenschappelijke methode toe past of denkt te passen ver buiten het domein waarvoor die methode volgens haar eigen onderliggende wetenschapsfilosofie bruikbaar is.

*Noot voor wie hier een "m.i." verwacht: ik heb het hier niet over mijn mening, maar over een feit.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: juli 05, 2006, 03:15:03 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 13:37:
[...]
Je moet 'wens tot bekeren' niet meteen zo negatief opvatten. Voor hetzelfde geld had ik het 'vanuit goedheid het Evangelie verspreiden' genoemd.
Ik vat het niet negatief op, maar als jij werkelijk verbaasd bent dat mensen iets goeds willen delen, dan ben ik dáár weer verbaasd over.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: juli 05, 2006, 03:16:00 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 13:39:
[...]
Je mag het ook 'postmodernisme avant la lettre' noemen hoor. En o ja, voor ik het vergeet, ik heb het natuurlijk over 'sommige christenen'.
Sommige christenen ken ik niet. Dit soort uitspraken krijgt een hoog tralalala-gehalte als het over "sommige christenen" moet gaan.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: juli 05, 2006, 03:18:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 15:16:
Sommige christenen ken ik niet. Dit soort uitspraken krijgt een hoog tralalala-gehalte als het over "sommige christenen" moet gaan.
Het is ook nooit goed (tralala)....

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: juli 05, 2006, 03:33:07 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 15:14:
Het begint me een beetje te dagen wat er mis is met jouw "openstellen", en waarom je maar niet begrijpt wat mensen daar mee bedoelen. Het heeft er enige schijn van dat je denkt dat de wetenschappelijke methode, die zo nuttig is gebleken bij het ontdekken van magnetrons, bestrijding van kanker en het aantonen van een correlatie tussen het relatieve aantal jongens-babies in een populatie en de staat van oorlog van die populatie, universele werking heeft.
Ik snap wel dat wetenschap alleen betrekking kan hebben op de zichtbare werkelijkheid. Maar dat maakt niet uit, want de eventuele rest is.....ja, onzichtbaar dus (en dan heb ik het niet alleen over kijken)!

quote:

"je openstellen" zou in dit geval wel eens kunnen betekenen: ontdekken, onderkennen, en handelen naar de consequenties van het feit* dat je de wetenschappelijke methode toe past of denkt te passen ver buiten het domein waarvoor die methode volgens haar eigen onderliggende wetenschapsfilosofie bruikbaar is.
Ik begrijp dat jij een methode hebt die dat wel kan?

Je hebt andere mensen gevraagd om mij advies te geven hoe ik gevlovig zou kunnen worden. Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw advies/methode.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 03:33:39 pm door Koerok »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: juli 05, 2006, 04:03:42 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 15:18:
[...]
Het is ook nooit goed (tralala)....
Had je dat verwacht dan? Jij blijft maar met je tegenwerpingen komen, je prachtige intellectuele argumentaties, maar waar ging dit topic over?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: juli 05, 2006, 04:07:44 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 15:33:
[...]
Ik snap wel dat wetenschap alleen betrekking kan hebben op de zichtbare werkelijkheid. Maar dat maakt niet uit, want de eventuele rest is.....ja, onzichtbaar dus (en dan heb ik het niet alleen over kijken)!
Toch kan je dat gebied niet negeren, want juist dát geeft het leven smaak en een doel.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: juli 05, 2006, 04:08:32 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 15:33:
[...]
Je hebt andere mensen gevraagd om mij advies te geven hoe ik gevlovig zou kunnen worden. Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw advies/methode.
Heb je al één van die adviezen toegepast dan? Ik heb al eerder gezegd, het heeft niet zoveel zin om vanalles door elkaar te roepen. Werk nu eerst maar eens het eerste voorstel af, doe verslag van je bevindingen, en we zien wel of er meer nodig is. JIJ wil toch iets? Maar intussen blijf je lekker in je luie stoel zitten, terwijl de één na de ander je probeert te verleiden uit die stoel te komen. Het is wmb heel eenvoudig:

Er is je een voorstel gedaan. Wat je niet snapt, zorg dat je zover komt dat je het wel snapt door vragen te stellen. En dan voer je dat voorstel uit. Als het niet BLIJKT te werken, op naar het volgende voorstel. Maar zolang jij niet in beweging komt, kom ik het ook niet. En zolang je geen verslag van bevindingen geeft, maar alleen maar met bezwaren blijft komen, zit je, met alle respect, dus gewoon intellectueel op je luie reet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: juli 05, 2006, 04:09:11 pm »

quote:

[...]
M.a.w. je hebt Fides et ratio nog niet gelezen? :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: juli 05, 2006, 04:14:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 16:03:
Had je dat verwacht dan? Jij blijft maar met je tegenwerpingen komen.....
Ik denk na over wat mensen zeggen, en dit is wat er zoal opborrelt. Wederom, niet goed? Wat wil je dat ik doe?

quote:

...je prachtige intellectuele argumentaties, maar waar ging dit topic over?
Wat mij betreft gaat het erom hoe ik overtuigd kan raken van het bestaan van God.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: juli 05, 2006, 04:20:45 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 16:14:
[...]
Ik denk na over wat mensen zeggen, en dit is wat er zoal opborrelt. Wederom, niet goed? Wat wil je dat ik doe?
Zie eerdere post. Wat je doet moet je zelf weten, maar uit je berichten blijkt totaal niet dat je uberhaupt iets doet met wat je wordt aangereikt. Je houdt boeiende intellectuele discussies, een verdedigingswal die vast prima werkt voor je, maar het brengt je geen iota dichter bij het doel dat je zelf aangeeft.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: juli 05, 2006, 04:28:42 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 juli 2006 om 16:20:
Zie eerdere post. Wat je doet moet je zelf weten, maar uit je berichten blijkt totaal niet dat je uberhaupt iets doet met wat je wordt aangereikt.
Wat moet ik dan nog meer doen dan het tot me nemen en erover nadenken? Nogmaals: mijn reactie erop is alleen maar hetgeen wat er in me opborrelt. Jij doet toch precies hetzelfde? Jij geeft de ander toch ook keihard van katoen als er dingen gezegd worden die volgens jou niet kloppen?

quote:

Je houdt boeiende intellectuele discussies, een verdedigingswal die vast prima werkt voor je, maar het brengt je geen iota dichter bij het doel dat je zelf aangeeft.
Alsof overtuigd raken een doel op zich is.
Ik zal het herformuleren: Ik wil graag overtuigd raken van het bestaan van God, als God ook daadwerkelijk bestaat. Welnu, dat is vooralsnog geen feit, dus kan het best zo zijn dat ik zeer terecht NIET overtuigd raak van het bestaan van God.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: juli 05, 2006, 04:30:16 pm »
Mij staat nog een reactie van een paar pagina's terug voor de geest, dat hij ergens bang is om gehersenspoeld te worden.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: juli 05, 2006, 04:40:49 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 16:30:
Mij staat nog een reactie van een paar pagina's terug voor de geest, dat hij ergens bang is om gehersenspoeld te worden.
Dan was ik hier toch allang vertrokken, of niet?
Waar staat dat trouwens?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: juli 05, 2006, 04:45:02 pm »
je zou eens boeken van McGrath, Lewis of scheaffer kunnen gaan lezen. Die hadden in principe dezelfde atheistische danwel agnostische achtergrond en zijn alledrie ook wettenschappers...

it is just a tought (misschien dat Pooh of nunc wel weten welke boeken het beste aan te raden zijn)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 04:45:35 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: juli 05, 2006, 04:45:39 pm »
Dat was nog even zoeken, maar hier doelde ik op, dat dit de op zich best voorstelbare verdedigingswal is waar de Diaken het over heeft:

quote:

Koerok schreef op 01 juli 2006 om 09:23:
Nee, niet aan Hem, maar een een gevoel waarvan ik op dat moment mogelijk denk dat het 'Hem' is. En daar zit 'm nu net de kneep. Ik ben niet bang om me aan Hem over te geven, maar ik zit er niet op te wachten om me over te geven aan een verkeerde interpretatie van basale gevoelens en emoties. Zo geraken mensen ook in sektes hè.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: juli 05, 2006, 04:47:35 pm »

quote:

Wybo schreef op 05 juli 2006 om 16:45:
je zou eens boeken van McGrath, Lewis of scheaffer kunnen gaan lezen. Die hadden in principe dezelfde atheistische danwel agnostische achtergrond en zijn alledrie ook wettenschappers...

it is just a tought (misschien dat Pooh of nunc wel weten welke boeken het beste aan te raden zijn)
Nuttige tip. :) Maar op zich staan er al een hele reeks van artikeltjes in diezelfde trant in dit topic, dat kost niks, maar als Koerok ze niet leest...  :P

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: juli 05, 2006, 05:00:32 pm »
een stuk uit het RD:

quote:

Enkele weken geleden kocht ik het boek ”De ondergang van het atheïsme” van Alister McGrath. Hij behoort samen met Francis Schaeffer en C. S. Lewis tot degenen die pas op latere leeftijd, na een intensieve zoektocht en Bijbelstudie, zeer bewust tot het geloof zijn gekomen. De meest apologetische boeken werden geschreven door mensen die pas later zijn gaan geloven.

Een geweldige bijdrage werd geleverd door Lewis. Zijn oeuvre is heel breed en loopt van de Narniareeks en sciencefiction tot boeken met een sterk persoonlijk getuigenis, zoals zijn ”Onvervalst christendom”. Jammer, dat je mensen als Lewis en Schaeffer niet meer kunt ontmoeten. McGrath is nog springlevend.

De felste antichristelijke geschriften komen van mensen die in hun jeugd met het christelijk geloof in aanraking zijn gekomen. Ik denk aan iemand als Maarten ’t Hart, die van zijn weerzin tegen het geloof niet genoeg kan krijgen; er zijn er veel meer. Hun argumenten zijn niet nieuw. Het zijn verre nazaten van de verlichting die als door een adder gebeten reageren wanneer hun geloof in de materie als oorzaak van al het bestaande wordt aangevallen.

Een ander voorbeeld is de filosoof Herman Philipse in zijn boekje ”Atheïstisch manifest en de onredelijkheid van de religie”, met een voorwoord van Ayaan Hirsi Ali. Philipse vindt dat alle godsdienstige overtuigingen ingebeeld zijn. Zulke mensen zijn de spreekbuizen van de meerderheid van de huidige intelligentsia. Is het atheïsme echt voorbij?

Bron
Alle mensen die zich al dan niet fel keren tegen het christelijk geloof verlaten zich alleen op het menselijk verstand als bron van ons kennen. Alles daarbuiten zijn menselijke verzinsels. Sommigen zijn daarin heel erg uitgesproken, zoals Jacques Monod: „Alles kan worden gereduceerd tot eenvoudige en voor de hand liggende mechanische processen. De cel is een machine. Het dier is een machine. De mens is een machine.” Richard Lewontin, Harvardbioloog, was nog pregnanter: „Wij hebben een a priori verplichting jegens het materialisme. (...) Dit staat niet ter discussie, want we kunnen geen goddelijke voet tussen de deur dulden.” Ik denk wel eens dat het debat met mensen met dergelijke onwrikbare standpunten is als het werpen van paarlen voor de zwijnen (Matthéüs 7:6).

McGrath meent dat het atheïsme op zijn retour is en wijst daarvoor naar de opkomst van de evangelicale en pinksterbewegingen - een argument dat ook bekend is uit zijn boek ”De toekomst van het christendom”. Ik geloof niet dat McGrath wat de ondergang van het atheïsme betreft gelijk heeft. Integendeel, ik zie juist dat dit zich in onze tijd steeds breder maakt en feller van zich afslaat, getuige voorgaande citaten en bijvoorbeeld de recente discussies rond ”intelligent ontwerp”.

Paulus
Ik ben bang dat wij in het debat met de vinnigste ongelovigen niet veel verder zullen komen. Trouwens, lees de gesprekken maar tussen Jezus en de mensen van Zijn tijd, niet eens ongelovigen. Er zijn in de Bijbel naar mijn mening geen voorbeelden te vinden waarbij de niet-gelovige met alleen de wapens van het verstand wordt bestreden, laat staan overtuigd. Tegen de geleerde Nicodémus zei Jezus dat hij uit water en Geest geboren moest worden (Johannes 3:5) en toen Paulus tot de filosofen over de opstanding sprak, braken zij subiet het gesprek af (Handelingen 17:32).

Dat wil niet zeggen dat het debat dus maar moet worden gemeden. Sterker nog, het is juist van belang zinnige argumenten aan te dragen om de onhoudbaarheid van een materialistisch standpunt te ondergraven. Zo heeft Arie van den Beukel in een viertal persoonlijk getinte boeken stevige bommetjes gelegd onder de evolutietheorie en de moderne theologie. Ook Willem Ouweneel heeft in zijn boek ”De God die is. Waarom ik geen atheïst ben” een steekhoudende bijdrage geleverd aan het debat met uitgesproken ongelovigen. En Cees Dekker heeft samen met anderen een tweetal prikkelende boeken gepubliceerd rond het thema geloof en wetenschap, met als spits evolutie en intelligent ontwerp.

Niet zomaar
Met al zulke argumentatie wordt echter geen enkel gelovig pleit gewonnen. Op zeker ogenblik blijft alleen het getuigenis over van de hoop die in ons is, dat Hij er al was vóór Abraham, dat Hij onder ons heeft gewoond, dat Hij onze schuld met God heeft verzoend, dat Hij is opgestaan en dat Zijn Geest is uitgestort als geschenk aan de gemeente van Christus.

Door alleen met je verstand naar de werkelijkheid te kijken ga je niet ’zomaar’ geloven in een Schepper, laat staan in de Vader van onze Heere Jezus Christus. Het is andersom. Pas wanneer je gelooft, ben je dankbaar dat je Gods hand mag ontwaren in de schepping. Het is dan als het afvallen van de schellen van je ogen; je neemt Zijn aanwezigheid miljardvoudig waar in zijn kunstwerken. Het maakt je -met Job- zeer bescheiden en wars van alle overmoed (Job 38:4, 5). Daardoor wordt het vertrouwen dat God achter de werkelijkheid staat zo sterk dat je je eigenlijk niet kunt voorstellen dat er mensen zijn die dit inzicht niet delen.

De auteur is hoogleraar medische informatica en was eerder rector magnificus van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Prof. dr. ir. J. H. van Bemmel
Pinkeltjefan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: juli 05, 2006, 05:06:08 pm »
Hier staan ook nog wel aardige stukje van de hand van McGrath. :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: juli 05, 2006, 05:32:35 pm »

quote:

Laodicea schreef op 05 juli 2006 om 16:09:
[...]

M.a.w. je hebt Fides et ratio nog niet gelezen? :)
Dat zal 'm nu ook weer wat moeilijker vallen, want het enige exemplaar (in het Nederlands) wat ik vond via Antiqbook - n.a.v. je vorige opmerking hierover in dit topic - ligt heel rap in de bus bij mij, denk ik zo :P

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: juli 05, 2006, 05:41:25 pm »
Dit is 'm toch? :) Die staat hier ook nog wel ergens in dit topic.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: juli 05, 2006, 06:54:56 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 16:28:
[...]
Wat moet ik dan nog meer doen dan het tot me nemen en erover nadenken? Nogmaals: mijn reactie erop is alleen maar hetgeen wat er in me opborrelt. Jij doet toch precies hetzelfde? Jij geeft de ander toch ook keihard van katoen als er dingen gezegd worden die volgens jou niet kloppen?
Niet er over nadenken en laten borrelen maar doen...

quote:

Ik zal het herformuleren: Ik wil graag overtuigd raken van het bestaan van God, als God ook daadwerkelijk bestaat. Welnu, dat is vooralsnog geen feit, dus kan het best zo zijn dat ik zeer terecht NIET overtuigd raak van het bestaan van God.

Het je dit gedaan..?

quote:

Aafke schreef op 05 juli 2006 om 09:35:
Ja, ophouden met zoeken en je laten vinden..:

Overgave.... ik weet het niet meer.... HELP, laat U het me dan zien als het waar is wat die maffe volgelingen van Jezus over U vertellen, ik kan het niet geloven. Laat U het me dan zien.......
Wat waren je bevindingen..? Vertel eens....
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 06:55:30 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: juli 05, 2006, 07:17:34 pm »

quote:

Koerok schreef op 05 juli 2006 om 09:41:
[...]
Ook dat hangt af van wat er aan feitenmateriaal is overgebleven is. Als het bewijsmateriaal voor het bestaan Julius Caesar net zo mager is als dat van Jezus, dan moeten we daar net zo goed aan twijfelen.

voor zover ik weet: magerder. Ook wat betreft de bijbel en andere boeken uit klassieke tijd: Bijbel heeft de meeste en oudste bronnen.

quote:

Maar 'bestaan' is slechts 1 ding
klopt. De aanwijzingen voor 'bestaan' zijn ruim voldoende, en laten dan ook vooral zien dat Christ-mythers zoals Brian Flemming vooral druk bezig zijn met hun oogkleppen flink oppoetsen.

quote:

, wat hij vervolgens allemaal gezegd en gedaan heeft gaat veel verder.
klopt ten dele. Hoe weet jij dat Julius Caesar keizer was? Misschien was het wel e.o.a. malloot, of zelfs een fictief figuur, waar men later het 'keizerschap' aan toegeschreven heeft? Het is toch immers wel verdacht, dat er allerlei bijzondere intriges rond die man zijn. Burgeroorlogen en grote romantische liefdes, n.b. met de beeldschone koningin van Egypte zelf. En dan dat verhaal over het oversteken van de Rubicon... allemaal hoogst verdacht, en dan zijn de 'historische' bronnen over Ceasar ook nog eens van honderden jaren na hem.... Hoe zou je een dergelijke 'Caesar-myther' beantwoorden?

quote:

Je kunt gewoon niet weten wat Jezus allemaal gezegd heeft, dus ook niet wat hij precies gezegd heeft, laat staan wat hij er eventueel mee bedoeld kan hebben. Het is allemaal opgetekend door mensen die zelf diepgelovig waren en uiteraard ook een eigen agenda hadden.

Ik wil best acepteren dat die mensen diepgelovig waren, en hun eigen 'agenda' hadden. Ze waren vast niet geinteresseerd in de prijs van vis op de lokale markt, en ze waren ook niet in politiek geinteresseerd, dus Herodes komt slechts zijdelings aan bod, evenals het romeinse rijk. Ze waren geïnteresseerd in Jezus, dus dáár schreven ze over, en die lichtten ze uit. Een 'Julius Caesar' biograaf deed precies hetzelfde.

Maar, heb je je wel eens afgevraagd, waar die 'diepgelovigheid' vandaan kwam? Iemand moet toch eerst een diepgelovige worden, voordat ie erover kan schrijven. En in dit specifieke geval, was daarvoor nodig: o.a. dat die persoon z'n hele joodse achtergrond m.b.t. "God is géén mens", etc achter zich laten. Ze moesten wennen aan de notie dat God op e.o.a. manier 'meervoudig' was (alhoewel enkele joodse rabbi's al wel eens zo hadden gespeculeerd). Ze moesten geloven dat een bepaalde man de beloofde Messias was, ze moesten dit alles doen tegen alle sociale en religieuze druk, uiteindelijk zelfs vervolging, marteling en executie van hun omgeving, (en familie!!).

Speel gewoon eens het 'what if...' spelletje. Wat zou er gebeurd zijn als Jezus geen wonderen deed en met name niet opstond uit de dood. Dan waren de eerste gelovigen mensen die volkomen blasfemisch bezig waren, omdat ze terwijl ze zelf getuigen waren geweest van zijn dood nu blasfemisch getuigden dat God hem zou hebben opgewekt. Wat kunnen daar de verklaringen voor zijn? Het klinkt aardig om je achter 'zoveel mist' te verschuilen, maar je moet niet vergeten dat er toen ook mensen rondliepen die niets liever deden dan lekker bij vrouw en kinderen zitten en een rustig en onopvallend leven hebben. Wat bracht die mannen en vrouwen er toe, om zich voor iets zo duidelijk absurds zo extreem in te zetten? (Als het inderdaad zo duidelijk absurd was in die tijd, omdat het inderdaat niet gebeurd is!).

quote:

Een nee, ik heb het helemaal niet over kwade opzet, list en bedrog, maar een fijn idee kon zonder al te veel moeite veranderen in een persoonlijk feit. Rondom Jezus is zoveel mist dat ik werkelijk niet begrijp hoe iemand dat hele 'zoon van God'-gedoe serieus kan nemen. Maar goed,  dat ik er zo over denk zal niemand hier meer verbazen. :|

begrijp ik.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: juli 05, 2006, 08:05:04 pm »

quote:

(..)

[...]

maar tot nu toe hou je je vooral vast aan het 'feit' dat God niet bestaat, en dat je er eerst eens van overtuigd moet worden. Je lijkt dit te baseren op een paar (achterhaalde/onderuit gehaalde) noties uit de wetenschap en de filosofie. Je houding is (voor zover ik kan zien): ik ga er a priori vanuit dat God bestaat, want ik kan dat niet bewijzen", maar dat is geen 'open staan voor'. Je kunt immers evenmin bewijzen dat God niet bestaat1, en je aanwijzingen voor het 'niet bestaan' zijn niet veel sterker dan voor het 'wel bestaan'. Een open houding zou dus een agnostische2 zijn, in dit geval: in het midden laten of God bestaat, maar de 'hypothese' wel voor mogelijk houden en zoeken naar bevestiging of ontkrachting. Wel zeggen dat je wilt zoeken, maar de mogelijkheid niet serieus nemen, is een 'luie intellectuele houding'.

1 en aangezien er vele mensen je verzekeren dat Hij wel bestaat, kun je dit niet afdoen met: 'the pink unicorn' of de paashaas. Daarvan zijn immers geen gevallen bekend van mensen die tot op de (onvrijwillige) dood zweerden dat ze zeker wisten dat ie bestond!
2 uiteraard geen 'principieel agnostische' houding, waarbij iemand a priori kiest voor het standpunt dat je nooit kan weten of God bestaat.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2006, 08:06:17 pm door Nunc »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: juli 05, 2006, 08:22:50 pm »
Even als reactie op de kritiek dat ik aangedragen dingen niet doe:
Bedenk wel even dat ik hier in mijn eentje zit en niet een of andere redactie achter me heb staan. Ik wil best wat lezen, maar ten eerste HEB ik nog een heleboel te lezen, ten tweede is die Fides et ratio alleen al 63 pagina's (lettergrootte 11 op A4!) en ten derde zijn er nog meer dingen in het leven dan internetfora (bijv: zometeen voetbal!!!) :)

Ik wens jullie voor dit moment een prettige avond!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: juli 05, 2006, 09:25:15 pm »

quote:

[...]
Wat moet ik dan nog meer doen dan het tot me nemen en erover nadenken?
Je hoeft niets tot je te nemen of te overdenken, wat je zou moeten doen, als je tenminste iets zinnigs wil bereiken met wat je is aangedragen, is DOEN wat je gesuggereerd wordt.

quote:

Nogmaals: mijn reactie erop is alleen maar hetgeen wat er in me opborrelt.
Dat snap ik, maar je reactie is, gezien het doel van dit topic niet zo boeiend. Jij wilde niet gezellig intellectueel neuzelen met andere neuzelaars, je wilde God vinden, remember?

quote:

Jij doet toch precies hetzelfde?
Als ik iemand vraag: leer mij zwemmen, en die persoon zegt: spring in het water, dan ga ik niet neuzelen over of het water nat, koud, of wat dan ook is. Dan spring ik.

quote:

Jij geeft de ander toch ook keihard van katoen als er dingen gezegd worden die volgens jou niet kloppen?
Als iemand me op mijn verzoek iets wil leren, doe ik wat die persoon me zegt.

quote:

Ach zo. Welnu, dan zal ik je ook niet adviseren. Je wil liever veilig in je stoel debateren. Ook goed, doen we dat toch?