Auteur Topic: waarheid  (gelezen 23339 keer)

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #200 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:39:26 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 09:44:
[...]
Geen idee waar jij dat ooit eerder gehoord hebt. Wat ik wel zeker weet dat je eerder gelezen hebt: leer lezen!
ow vreemd dat je dat niet kent staat toch naar mijn idee in de 10 geboden???!!! en nogmaal DIAK ik mankeer niets aan mijn lees capaciteit.....dat heb ik al vaker gezegd dus ik tweiffel nu onderhand aan die van jou..

quote:

Ik heb nergens beweerd dat christenen de waarheid in pacht hebben. Ik wijs slechts op de consequentie van het idee dat iedereen een eigen waarheid heeft, dat waarheid een functie is van persoonlijke voorkeur. Dat jij totaal niet inhoudelijk reageert, en iets alleen "belachelijk" kan noemen, wekt niet de indruk dat je het begrepen hebt, of, als je het wel begrepen hebt, dat je er iets zinnigs tegen in hebt te brengen. Dat geconstateerd hebbende blijft mijn vraag dus gewoon overeind: als jij wil dat de aarde plat is, is de aarde dan plat?
Als je terug leest in dit topic zie je dat er inderdaad wordt beweerd dat er maar 1 waarehid is en dat is die van "de christenen"  LEZEN DUS! en nee als ik wil dat de aarde plat is is de aarde niet plat daar het bewezen is dat de aarde rond is de "waarheid"daarentegen is in sommige gevallen moeilijker te bewijzen en zeker als het religies aan gaat
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:38:47 pm door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #201 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:44:53 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 24 augustus 2006 om 09:40:
[...]

Inderdaad is respect belangrijk. Maar respect is wel wat anders dan dat je het met je medemens eens bent. Als ik vindt dat Jezus de enige waarheid is, dan hoef je het niet mee eens te zijn. Maar zeg dan niet dat ik geen respect toon.

Als ik vind dat Jezus de enige weg (waarheid) is die niet tot de eeuwige dood leidt, dan ben ik wel erg liefdeloos als ik dat niet aan jouw vertel. Je hoeft het niet met mee eens te zijn, maar begin niet over geen respect tonen. De pot verwijt de ketel zeg maar...

Bijna helemaal met je eens.....
Wanneer het ten sprake komt prima dat je verteld over jouw geloof etc maar op ongevraagd mensen te gaan proberen om te turnen... nee dat niet zo ook bijv in ontwikkelings landen zo de claim ziekenhuis en scholen christelijk te geven..... je geeft die hulp uit medelievendheid naar de mensen... al willen deze mensen hun eigen religie houden/hebben moeten zij gebruik kunnen maken van die hulp zonder eerst christelijk te worden of dat ze proberen mensen christelijk te maken! ALS mensen christelijk willen worden zouden ze dat moeten doen vauit hun zelf vanuit hun hart en niet om dat een nader zegt dat dat het beste is of omdat ze dan scholing en hospital mogen gebruiken etc

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #202 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:45:14 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 augustus 2006 om 23:39:
[...]
 ow vreemd dat je dat niet kent staat toch naar mijn idee in de 10 geboden???!!! en nogmaal DIAK ik mankeer niets aan mijn lees capaciteit.....dat heb ik al vaker gezegd dus ik tweiffel nu onderhand aan die van jou..
Ik heb dat wel gelezen, maar zie het niet gesteund door de feiten.

quote:

[...]
Als je terug leest in dit topic zie je dat er inderdaad wordt beweerd dat er maar 1 waarehid is en dat is die van "de christenen"  LEZEN DUS! en nee als ik wil dat de aarde plat is is de aarde niet plat daar het bewezen is dat de aarde rond is de "waarheid"daarentegen is in sommige gevallen moeilijker te bewijzen en zeker als het religies aan gaat
Dat iets moeilijk te bewijzen is, wil nog niet zeggen dat waarheid ineens product van de fantasie is.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:43:26 pm door Nunc »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #203 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:49:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 09:45:
[...]
Knap wel, in zo'n kort stukje tekst twee tegengestelde dingen beweren.

RESPECTEER JE MEDEMENS !
Jij wil mij graag klein maken en vast laten lopen met je valse en kleinerende reacties.... ik vraag me alleen af wat is jouw probleem??? hoe moeilijk heb jij het met jezelf??

Iets niemand op willen dwingen of zeggen dat het mooi zou zijn als mensen elkaar gewoon zouden respecteren met alle verschillen lijkt mij totaal andere strekkingen! lezen!

Door respecteren is naar ik meer nog nooit iemand geschaad! jouw wil op leggen naar mijn mening wel!
Hitler wilde ook een über mensch.... alle neuzen 1 kant op en dat begint dan aardig te lijken op als je zegt dat de hele wereld christelijk MOET worden etc

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #204 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:55:46 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 augustus 2006 om 23:49:
[...]

RESPECTEER JE MEDEMENS !
Ach, als mens he. Maar je gedrag respecteer ik totaal niet.

quote:

Jij wil mij graag klein maken en vast laten lopen met je valse en kleinerende reacties....
In tegendeel.

quote:

ik vraag me alleen af wat is jouw probleem??? hoe moeilijk heb jij het met jezelf??
Niet, eigenlijk.

quote:

Iets niemand op willen dwingen of zeggen dat het mooi zou zijn als mensen elkaar gewoon zouden respecteren met alle verschillen lijkt mij totaal andere strekkingen! lezen!
Toch een geluk dat je zo goed kan lezen. De tegenstelling heb je dus vast wel ontdekt. En om je te helpen had ik nog wat woorden vetgedrukt gemaakt.

quote:

Door respecteren is naar ik meer nog nooit iemand geschaad! jouw wil op leggen naar mijn mening wel!
Dat is anders precies wat jij probeert te doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #205 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:56:16 pm »

quote:

aerandir schreef op 24 augustus 2006 om 23:39:
[...]
(...)

De 10 geboden:

quote:

Toen sprak God deze woorden:
(...)
1 Vereer naast mij geen andere goden.
2 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
3 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
4 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.  Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,  maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
5 Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
6 Pleeg geen moord.
7 Pleeg geen overspel.
8 Steel niet.
9 Leg over een ander geen vals getuigenis af.
10 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Met andere woorden: iets als 'respecteer uw medemens' staat er niet in die bewoording. De 10 geboden kun je onder verdelen: A) vereer alleen God B ) Toon eerbied voor je ouders. En C) berokken je naaste geen kwaad. Een gebod tot respect, zo je wil, is er in relatie tot God (4e) en je ouders (5e). In relatie tot anderen worden alleen dingen verboden.
Evengoed is het zo dat christenen respectvol om moeten gaan met anderen, ook met hen die God weigeren te dienen. Maar dat is niet op grond van de 10 geboden, maar op grond van wat Jezus naar voren brengt, wat Paulus bijvoorbeeld verwoordt in Galaten 5:22.

Dit is weer een voorbeeld van selectief lezen en interpreteren van jouw kant, om vervolgens christenen een verdraaiing van de werkelijkheid in de schoenen te schuiven. Wanneer je je mening over christenen vormt op grond van selectief grasduinen in de bijbel en het uit het verband rukken van teksten, zal dat je niet dichterbij brengen bij enig begrip. Andersom: wanneer je zo selectief in de bijbel grasduint, zal een christen niet het idee krijgen dat jij hen serieus neemt. Ik voel me iig weinig respectvol behandeld als jij zo omgaat met God en met een boek die voor mij heilig zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 11:58:43 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #206 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:59:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 09:53:
[...]
En belangrijker: of jij vindt dat Jezus de enige waarheid is, is nog niet eens zo vreselijk spannend. We kunnen inderdaad allemaal een mening hebben over de waarheid. Wat in dit topic door Linux en Aerendir echter beweerd wordt, is dat niet die mening per persoon kan verschillen, maar de waarheid zelf. En dat is logischerwijs gewoon niet zo. Als Aerendir gelijk heeft, dan is wat christenen geloven onzin. Daar kan hij dan wel reuze veel respect voor lopen te hebben, maar dan heeft hij respect voor het feit dat grote groepen in een fantasietje geloven. Van dat soort respect krijg ik het niet warm of koud eerlijk gezegd. Persoonlijk deel ik het dan ook niet. Is dat heel fout? Ik weet het niet, maar het "iedereen MOET respecteren dat mensen hun eigen waarheid creëren (ook wel "fantaseren" genaamd)" deel ik gewoon niet.

Diak graag beter lezen! ik schrijf dat voor IEDER (MENS) de waarheid anders is!

JIJ vind dat grote groepen (let wel groete groepen) in een "fantasietje " geloven DAT IS JOUW MENING maar niet de mening van die GROTE GROEP want die gelooft daar in!

Of het het met die mensen eens bent of niet (niet in jouw geval) is om het even... dat jij een andere mening hebt is ook om het even maar je kan die mensen toch wel op zijn minst respecteren?

Als iedereen meer respect voor elkaar heeft zouden er heel erg veel minder oorlog/ruzie en narigheid zijn is dat een fantasie????

quote:

Ik respecteer het niet als mensen willens en wetens zich afsluiten voor iedere kans de waarheid beter te leren kennen, op welke wijze dan ook.

JOUW waarheid!!!! omdat die mensen een andere geloof , manier van leven, of waarheid geloven/hebben moet je die mensen danm niet respecteren??
Als nou iemand een goed mens is dus om het maar zo te zeggen geen moordenaar geen dief geen verkrachter wetrkt hard zorg goed voor familie vrouw kinderen etc etc etc om maar wat dingen te noemen MAAR hij is boedist/hindoustaan/Paganist etc ....KAN jij dan niet gewoon die iemand respecteren als zijnde MENS!!!!!

quote:

Of dat nu is door je af te laten stompen door de TV, door je eenzijdig te laten informeren door je krant, door zonder nadenken de preek van de dominee of de pastoor te slikken, door je hersens op slot te zetten met alcohol of drugs, door je te binden aan de wereld, je driften of je ego, door je wil ondergeschikt te maken aan je driften, of door je eigen fantasie tot zelfgecreëerde waarheid uit te roepen. Sorry, voor dat soort handelen heb ik geen respect. En nou?
En dat zeg je terwijl je zelf haast hetzelfde doet je gaat ALLEEN  maar uit van JOUW waarheid (als mens) en dan kan je het NIET opbrengen om een ander te respecteren wan t dat vind JIJ dan fantasietjes en hoe je dat allemaal noemt! is dat niet eenzijdig?????
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:24:02 pm door Nunc »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #207 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:06:22 am »

quote:

aerandir schreef op 24 augustus 2006 om 23:59:
[...]

Da's een interessante uitspraak. Bestaat jouw godin nu wel of niet? Hoe kan haar bestaan nu afhangen van menselijk geloof?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #208 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:07:46 am »

quote:

elle schreef op 24 augustus 2006 om 11:24:

[...]

De Waarheid is niet mijn idee. Ik kan de Waarheid niet aanpassen. De Waarheid kan enigzins gekend worden door mensen, ook door mij. Soms is ontdekken wat Waar is, niet leuk. Maar dat de Waarheid niet leuk is, is niet mijn schuld. Het is wel mijn probleem, het impliceert namelijk dat ik met de vervelende kanten van de Waarheid om moet leren gaan. Het heeft gevolgen voor mijn doen en laten. De Waarheid gaan negeren is een wat zwakke optie: struisvogelpolitiek is voor struisvogels, mensen hebben niet voor niets hersenen gekregen.

Inderdaad mensen hebben niet voor niets hersenen gekregen dus ondekken zij op hun manier en in hun tempo de waarheid VOOR HUN.
Soms is inderdaad de waarheid minder leuk dat kan de waarheid is soms hard!

quote:

Soms betekent respect: iemand de Waarheid zeggen, omdat hij/zij daar baat bij heeft. Wat hij/zij er daarna mee doet, lijkt me zijn/haar verantwoordelijkheid.

Maar ik bijvoorbeeld verkondig een andere waarheid als jij.......

Het is denk ik ieders eigen verantwoordelijkheid om HUN waarheid te vinden welke kant die dan ook op gaat als iemand zich helemaal prettig en fijn voelt in het christendom ... ben ik de eerste die zegt "wat fijn voor je dat je rust/waarheid/of what ever hebt gevonden in dat geloof"  want het gaat mij om de mens! en als de mens gelukkig is en zich daar prettig mee voelt en daar steun uit haalt PRIMA maar dat kan christendom zijn islam of Oude religie(paganisten) boedist of wat dan ook

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #209 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:15:43 am »

quote:

Zijnkind schreef op 24 augustus 2006 om 16:00:

[...]
Een onderdeel van jouw waarheid is dat christenen onverdraagzame mensen zijn. En die "waarheid" probeer je ons in elke post op te dringen.

Nee ik denk niet dat christenen onverdraagzame mensen zijn al ben ik wel van mening maar let wel is mijn mening dat ze over sommige zaken TE moeilijk en soms bijna onverdraagzaam reageren ,homoseksualiteit,anders gelovigen etc... als het war geloven aangaat teksten als fantasie geloven en fout en zondig etc... dan  ben je denk niet verdraagzaam....

quote:

Je verward liefde met zelfstandigheid. Je weet best dat ook wij de ander laten beslissen. Er is hier niemand onder de aanwezige christenen die gedwongen wordt. Hoe zou je ook iemand onder dwang kunnen bekeren? En kom niet met het verleden aanzetten...ik weet dat er fouten zijn gemaakt net zo goed als er goede dingen zijn gedaan. Dwang is niet iets dat bij het christendom hoort. Zij die dat wel willen toepassen hebben niets van Jezus laatste bevel begrepen; hebt elkander lief.
van alle kanten zijn fouten gemaakt er zijn ook kerken verbrand en christenen vervolgd... inderdaad HEB ELKANDER LIEF!

quote:

Zelfstandigheid betekend echter dat je ook verkeerd kan kiezen. Volgens jou niet. Volgens ons wel. Het zou dus liefdeloos van ons zijn als we de ander daar niet op wijzen. Maar het is het aan de ander om daar wat mee te doen of niet.
En bij dat verkeerd schuilt de moeilijkheid WAT IS VERKEERD volgends jou is het verkeerd om de Oude religie( natuurreligie) of zo aan te hangen.... inderdaad vind ik het anders om niet verkeerd als mensen hun heil vinden in het christendom of ik dat nu begrijp of niet

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #210 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:16:51 am »

quote:

aerandir schreef op 24 augustus 2006 om 23:59:
[...]

En ik herhaal maar weer eens, dat dat onzin is.

quote:

JIJ vind dat grote groepen (let wel groete groepen) in een "fantasietje " geloven DAT IS JOUW MENING maar niet de mening van die GROTE GROEP want die gelooft daar in!
zucht. Lees eens een keer.

quote:

Of het het met die mensen eens bent of niet (niet in jouw geval) is om het even... dat jij een andere mening hebt is ook om het even maar je kan die mensen toch wel op zijn minst respecteren?
Jawel hoor. Die mensen wel, jou ook. Je gedrag respecteer ik echter voor geen meter.

quote:

Als iedereen meer respect voor elkaar heeft zouden er heel erg veel minder oorlog/ruzie en narigheid zijn is dat een fantasie????
Ja.

quote:

JOUW waarheid!!!! omdat die mensen een andere geloof , manier van leven, of waarheid geloven/hebben moet je die mensen danm niet respecteren??
Leer lezen.

quote:

Als nou iemand een goed mens is dus om het maar zo te zeggen geen moordenaar geen dief geen verkrachter wetrkt hard zorg goed voor familie vrouw kinderen etc etc etc om maar wat dingen te noemen MAAR hij is boedist/hindoustaan/Paganist etc ....KAN jij dan niet gewoon die iemand respecteren als zijnde MENS!!!!!
Leer lezen, en gedraag je eens wat minder onbeschoft.

quote:

En dat zeg je terwijl je zelf haast hetzelfde doet je gaat ALLEEN  maar uit van JOUW waarheid (als mens) en dan kan je het NIET opbrengen om een ander te respecteren wan t dat vind JIJ dan fantasietjes en hoe je dat allemaal noemt! is dat niet eenzijdig?????
Aangezien je aantoont niet te kunnen lezen, of niet in staat bent ook maar een greintje respect op te brengen, heeft het weinig zin dat ik reageer. Alles wat ik zeg negeer je, en je reageert slechts op je eigen projecties. Dat is blijkbaar wat er gebeurt met mensen die liever hun eigen fantasie tot waarheid verheffen. Weinig verheffend allemaal.

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #211 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:17:26 am »

quote:

Linux schreef op 24 augustus 2006 om 19:54:
Het Boeddhisme spreekt mij zoals gezegd het meeste aan.

In elk antwoordt van diverse mensen die het hier niet mee eens zijn komt steeds weer naar voren dat jullie telkens beweren dat het verhaal omtrent de persoon Jezus de enige waarheid is,, en ook wat er in de Bijbel staat.

Het antwoord vian diakb over de aarde is natuurlijk een onzinige reactie. Je moet wel realistisch blijven

En wat ZijnKind beweert over dat hel en verdoemenis later komen beweert van een zeer dogmatische mening.
Ik ben idd van mening dat mijn waarheid kan botsen me die van anderen.

Ik heb helaas te veel slechte en nare herrineringen overgehouden aan mensen die beweren de waarheid in pacht te hebben en mij psychisch gekleineerd,, ( zo voelde het) hebben) Ik voelde mij zeer te kort geschoten als mens en als ( toenmalige ) gelovige.

Ik kan nergens in de Bijbel lezen dat:
-  mensen naar de hel gaan
-  Stromingen zoals het Boeddhisme slecht zijn.

E
_/-\o_  _/-\o_  _/-\o_

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #212 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:28:01 am »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 23:45:
[...]

Ik heb dat wel gelezen, maar zie het niet gesteund door de feiten.
Ik hoef toch zeker voor jou niet de 10 geboden op te gaan zoeken??????

quote:

Dat iets moeilijk te bewijzen is, wil nog niet zeggen dat waarheid ineens product van de fantasie is.
JIJ noemt iets fantasie! JIJ vind dat fantasie.... zoals sommige  mensen misschien het christenlijke leer als fantasie bestempelen....

JOUW waarheid hangt in DIT geval af met hoe jij bent opgevoed of welk geloof je hebt aangenomen dat is JOUW geloof en verkondigd dus JOUW waarheid maar JOUW waarheid is dus niet de waarheid van om maar iets te noemen het boedisme die verkondigd weer een hele andere waarheid en leeft weer volgends die leer en dus ook volgends die waarheid!

OP die manier zijn hun opgegroeit OF die leer aangenomen.... dus verschillende mensen kunnen verschillende ideeën hebben en daarmee andere "waarheden" (en dan begrijp ik dat jij zegt er is maar 1 waarheid maar dat is persoonlijk!)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:44:20 pm door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #213 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:32:05 am »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 23:55:
[...]
Ach, als mens he. Maar je gedrag respecteer ik totaal niet.

Wederzijds!!!!
En naar mijn mening ben IK in tegenstelling tot jou nog niet denegrerend geweest naar jou toe! dus ik weet niet waar je het over hebt ,

quote:

Toch een geluk dat je zo goed kan lezen. De tegenstelling heb je dus vast wel ontdekt. En om je te helpen had ik nog wat woorden vetgedrukt gemaakt.

Om mij te helpen???? wil je graag dat iim woorden vet ga drukken dan???
 het is me allemaal duidelijk hoor!

quote:

Dat is anders precies wat jij probeert te doen.
Nee hoor dan lees je niet goed en begrijp je het nog minder
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:45:10 pm door Nunc »

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #214 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:34:50 am »

quote:

elle schreef op 25 augustus 2006 om 00:06:

[...]
Da's een interessante uitspraak. Bestaat jouw godin nu wel of niet? Hoe kan haar bestaan nu afhangen van menselijk geloof?
Voor MIJ (en vele met mij) is het zeker dat Ze bestaat....maar daarentegen voor JOU niet!

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #215 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:42:21 am »

quote:

diak2b schreef op 25 augustus 2006 om 00:16:
[...]
En ik herhaal maar weer eens, dat dat onzin is.

JIJ vind dat onzin!

quote:

Jawel hoor. Die mensen wel, jou ook. Je gedrag respecteer ik echter voor geen meter.

En waarom niet omdat ik het niet met je  eens ben?? moet je daarom mij niet respecteren Diak??
Ik respecteer jou wel namelijk ..... misschien zit hem daar wel juist het verschil!

quote:

Aangezien je aantoont niet te kunnen lezen, of niet in staat bent ook maar een greintje respect op te brengen, heeft het weinig zin dat ik reageer. Alles wat ik zeg negeer je, en je reageert slechts op je eigen projecties. Dat is blijkbaar wat er gebeurt met mensen die liever hun eigen fantasie tot waarheid verheffen. Weinig verheffend allemaal.
En dus WEER toon JIJ DIAK weinig tot geen respect voor mijn geloof door het een fantasie te noemen@!!!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:51:06 pm door Nunc »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #216 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:42:41 am »

quote:

aerandir schreef op 25 augustus 2006 om 00:34:
[...]

Voor MIJ (en vele met mij) is het zeker dat Ze bestaat....maar daarentegen voor JOU niet!
Dan is ze dus een verzinsel? Ik bedoel, we hebben het over een entiteit, een persoon. Die bestaat of die bestaat niet. Die bestaat niet voor de een wel en de ander niet. Het gaat hier simpelweg om het zijn.

Aerandir, ik snap eigenlijk niet wat je wilt. Je begint een discussie, tenminste: je zet je mening neer. Vervolgens reageren wij met onze visie op de waarheid. We dringen je niets op, we zeggen alleen wat volgens ons 'de' waarheid is. Niemand stuurt jou meeltjes, niemand heeft tegen jou gezegd: 'hee, kom eens op ons forum, dan kun je Jezus beter leren kennen'. Nee, je bent hier zelf, uit interesse. Daar ga ik vanuit, hoewel ik het wat twijvelachtiger vind worden.

Credo:

Niemand heeft 'zijn eigen' waarheid, iedereen heeft een visie op 'de' waarheid. Punt.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:55:46 am door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #217 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:51:18 am »

quote:

Nee, het is onzin. Dat jij dat niet begrijpt verandert daar niets aan.

quote:

En waarom niet omdat ik het niet met je  eens ben?? moet je daarom mij niet respecteren Diak??
Ik respecteer jou wel namelijk ..... misschien zit hem daar wel juist het verschil!
Je toont geen enkel respect. Zou je dat wel doen, dan zou je reageren op wat ik schrijf, of erkennen dat je het niet snapt.

quote:

En dus WEER toon JIJ DIAK weinig tot geen respect voor mijn geloof door het een fantasie te noemen@!!!!!
Leer lezen.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 12:51:16 pm door Nunc »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #218 Gepost op: augustus 25, 2006, 01:06:24 am »
Beste Aerandir, ik ga je helpen. Je leest nl. veel te veel in andermans woorden en daar schaadt je alleen jezelf mee, omdat het woede opwekt die in feite onterecht is. een voorbeeldje:

Diak2b schreef:
Alles wat ik zeg negeer je, en je reageert slechts op je eigen projecties. Dat is blijkbaar wat er gebeurt met mensen die liever hun eigen fantasie tot waarheid verheffen.

Aerandir schreef:

Diaks opmerking in de tweede zin slaat op de projecties in de eerste zin. Jij maakt er echter je geloof van, een woord dat Diak nog niet eens in de mond genomen heeft. Je 'eigen fantasie' slaat dus op hoe jij over Diak denkt. Je kunt dit maar beter niet interpreteren als een belediging voor je geloof, want dat is het gewoon niet.

Als je leest wat er staat bespaar je jezelf veel kopzorgen. Ook hoef je niet op zoek naar 'geheime boodschappen' of insinuaties. Je bent immers op een forum, daar moet informatie helder zijn, anders kun je het gerust verwerpen.

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #219 Gepost op: augustus 25, 2006, 08:45:51 am »
moge

allereerst mijn excusses , Gevoelsmatig denk ik dat ik wellicht iets te overdreven heb gereageert
Misschien val ik in herhaling, maar ik wil eea uitleggen.

Ik was een paar jaar geleden een blije Katholiek die geloofde dat ook voor mij de genade van Christus op mij van toepassing was.
Ging wejelijks naar de kerk en deed een gebed voor het eten.

Echter, op een gegeven moment wilde ik meer.  Ik wilde meer weten van de Bijbel . Dus ik zocht een Bijbel studie.
ik kwam terecht bij de Gereformeerd vrijgemaakte Kerk. Vrijwilligers boden een bijbelstudie aan, Niks mis mee

Ik kreeg een catechismus. Na een tijdje ging ik erin bladeren. Ik was verbijstert.. Er stond letterlijk dat een Katholiek verdoemd was omdat deze deel nam aan de heilige mis,,,, de offerandus,, alwaar de mis (waarin het offer van Christus tot een schouwspel wordt gemaakt) geviert word. Zij zeiden dat zei de ware Kerk op de rots  zijn.. op de petra of zoeiets meen ik.....
Ik stuurde een brief dat ik stopte met de studie.
De vrijwilliger belde op.. hield een vage monoloog waarin het wordt excusses viel en hing op.
Daarvoor en daarna had ik contact met mensen uit een Pinkstergemeente  (ongeveer nu resp. 10 en 4 jaar geleden) De eerste drong mij op om maar geen boeken van Stephen King te lezen omdat Satan daarin zit. Hupsa,, ik verscheurde de boeken,, was doodsbang..De laatste 2 personen,, die van 4 jaar geleden, namen mij op een keer apart. Dit omdat ik het niet eens was met hun stelling dat Boedhhisten naar de hel gaan. Ze namen mij apart en gingen mij  flink de les lezen en zeiden aan de hand van de bjibel dat ik een onrein vat was ,, omdat ik naar Thailand was geweest en daar  ..... mogelijk,, een aanbidding richting Boeddha deed. Ik was volstrekt onmondig en kon dit hele verhaal nergens plaatsten.Ik sliep 2 weken heel slecht.
Vanaf dat moment was de blijdschap voorbij. een paar jaar later kwam er weer zo een mens van zo een pinkstergemeente op mijn werk en zei precies hetzelfde.. ook hij begon me psychies aan te vallen, Ik sprak hem daar op aan en hij zei dat hij dat volstrekt normaal vond. In zijn kerk deden ze dat onderling ook,,zei hij,,om elkaar scherp te houden.. duhhhhhh

Jaren daarvoor had ik discussie met me neef, die jehova getuige is,, over de drie eenheid. ik kwam er bij hem niet doorheen.

In de loop der tijd werdt mijn kerk bezoek minder tot op nu,,helemaal niks meer
Ik ben te veel bevooroordeeld omdat ik alleen maar negatieve ervaringen heb.
Daarom zijn mijn reacties misschien wat bot en kortzichtig.

Als er op dit moment weer iemand van een pinkstergemeente oid naar me toe komt zet ik een kilometershoge muur op die meters dik is.

Ik hoop dat jullie me iets meer begrijpen

E

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #220 Gepost op: augustus 25, 2006, 08:57:12 am »

quote:

Inderdaad niet echt een lekkere achtergrond  :'( Zo te zien ben je het meest beschadigd door je evangelische contacten. Misschien wil je je verdiepen in het katholieke en gereformeerde christendom, waar (toevallig! ;)) een heleboel mensen van aanwezig zijn op dit forum? Over dat van die beweringen uit je GKV-catechesatie over de Mis valt een heleboel te zeggen, en het ligt allemaal wat genuanceerder dan zo jij het toendertijd opgevat hebt (waar ik het overigens niet mee goed wil praten, daarvoor gaat mij de Mis te veel aan het hart). Hier is een topic (flinke kluif aan leesvoer) wat je hopelijk verder helpt.

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #221 Gepost op: augustus 25, 2006, 10:19:52 am »

quote:

mogguh

quote:

allereerst mijn excusses , Gevoelsmatig denk ik dat ik wellicht iets te overdreven heb gereageert
Vind ik persoonlijk wel mee vallen. Je deed een stelling, ik probeerde je te laten zien dat die niet deugde op een wellicht confronterende manier, en daarvan sprong je in de gordijnen. Als ik daar niet tegen zou kunnen, had ik niet zo op je moeten reageren. Kortom, wat mij betreft geen excuus nodig.

quote:

Ik was een paar jaar geleden een blije Katholiek die geloofde dat ook voor mij de genade van Christus op mij van toepassing was.
Lijkt me een goed startpunt.

quote:

Ging wejelijks naar de kerk en deed een gebed voor het eten.
Hoe beleefde je dat, en hoe kijk je daar nu op terug, als je dat wil vertellen tenminste?

quote:

Echter, op een gegeven moment wilde ik meer.  Ik wilde meer weten van de Bijbel . Dus ik zocht een Bijbel studie.
ik kwam terecht bij de Gereformeerd vrijgemaakte Kerk. Vrijwilligers boden een bijbelstudie aan, Niks mis mee
Ik kan me ook nauwelijks een betere combinatie voorstellen. Katholiek zijn, en leren van vrijgemaakten ;)

quote:

Ik kreeg een catechismus. Na een tijdje ging ik erin bladeren. Ik was verbijstert.. Er stond letterlijk dat een Katholiek verdoemd was omdat deze deel nam aan de heilige mis,,,, de offerandus,, alwaar de mis (waarin het offer van Christus tot een schouwspel wordt gemaakt) geviert word. Zij zeiden dat zei de ware Kerk op de rots  zijn.. op de petra of zoeiets meen ik.....
Ik stuurde een brief dat ik stopte met de studie.
De vrijwilliger belde op.. hield een vage monoloog waarin het wordt excusses viel en hing op.

Geen sterk punt van die vrijwilliger, maar ik kan me er veel bij voorstellen.

quote:

Daarvoor en daarna had ik contact met mensen uit een Pinkstergemeente  (ongeveer nu resp. 10 en 4 jaar geleden) De eerste drong mij op om maar geen boeken van Stephen King te lezen omdat Satan daarin zit. Hupsa,, ik verscheurde de boeken,, was doodsbang..De laatste 2 personen,, die van 4 jaar geleden, namen mij op een keer apart. Dit omdat ik het niet eens was met hun stelling dat Boedhhisten naar de hel gaan. Ze namen mij apart en gingen mij  flink de les lezen en zeiden aan de hand van de bjibel dat ik een onrein vat was ,, omdat ik naar Thailand was geweest en daar  ..... mogelijk,, een aanbidding richting Boeddha deed. Ik was volstrekt onmondig en kon dit hele verhaal nergens plaatsten.Ik sliep 2 weken heel slecht.
Vanaf dat moment was de blijdschap voorbij. een paar jaar later kwam er weer zo een mens van zo een pinkstergemeente op mijn werk en zei precies hetzelfde.. ook hij begon me psychies aan te vallen, Ik sprak hem daar op aan en hij zei dat hij dat volstrekt normaal vond. In zijn kerk deden ze dat onderling ook,,zei hij,,om elkaar scherp te houden.. duhhhhhh

Jaren daarvoor had ik discussie met me neef, die jehova getuige is,, over de drie eenheid. ik kwam er bij hem niet doorheen.

In de loop der tijd werdt mijn kerk bezoek minder tot op nu,,helemaal niks meer
Ik ben te veel bevooroordeeld omdat ik alleen maar negatieve ervaringen heb.
Daarom zijn mijn reacties misschien wat bot en kortzichtig.

Als er op dit moment weer iemand van een pinkstergemeente oid naar me toe komt zet ik een kilometershoge muur op die meters dik is.

Ik hoop dat jullie me iets meer begrijpen

E

Ik begrijp je frustratie met een aantal groepen christenen. Wat ik minder goed begrijp is waarom je blijkbaar zo aan het shoppen bent (geweest), en je zo weinig kritisch schijnt te zijn geweest. Nu ben je boos, als ik je goed versta, en nog vrij ongericht ook. Maar je hebt ook de blijheid van je katholieke geloof achter je gelaten, en de Bijbelkennis die je zocht en kon vinden bij de vrijgemaakten. Hoe begrijpelijk ook, wat minder shoppen, en een wat kritischer houding hadden je een hoop boosheid kunnen besparen.

Overigens, er is werkelijk niets op tegen als je je meer thuis voelt bij het Boeddhisme. In tegendeel, het is een prachtige religie, vol wijsheid. Het edele achtvoudige pad is bepaald niet verkeerd te noemen, en de vier edele waarheden zijn diep doordachte observaties van het menselijk bestaan. Het is wel een lange en moeizame weg, zoals je zelf ongetwijfeld al gemerkt hebt. Het is geen religie van een paar mooie verhalen, wat zweverige spreuken en een paar rustgevende rituelen. De totale onthechting van alle emotie (ook van boosheid richting ervaringen uit het verleden!), van de wereld, van je naasten, van jezelf, is een opgave die zo groot is, dat je er vele levens voor nodig hebt, zoals prins Siddharta leert. Een pittige opgave, en wmb verdient het groot respect als je die opgave voor jezelf gekozen hebt.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #222 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:17:31 pm »

quote:

Linux schreef op 24 augustus 2006 om 20:49:
[...]

jawel,, want anders ga je naar de hel zeggen ze..Elle oa.

en dus? Als jij niet gelooft dat er een hel is, wat is dan het probleem? Dan is het voor jou toch om het even, of ik 'dreig met de hel' (wat ik zelf iig niet zal doen) of dat ik 'dreig met de wraak van de hoeven van de grote roze éénhoorn' of 'meegenomen worden in de zak van sinterklaas'?

Sterker nog, praten over de hel is (hopelijk) niet bedoeld als dreigement maar als waarschuwing.

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #223 Gepost op: augustus 25, 2006, 12:48:52 pm »
Modbreak:
We willen de deelnemers aan deze discussie vriendelijk verzoeken om niet op de man te spelen, om steeds respectvol te blijven, en vooral te lezen wat er staat, en niet de ander allerlei motieven toe te schrijven, en je eigen beeld op de ander te projecteren, etc. De discussie is zonder dat soort verstoringen ook al lastig genoeg.

Afwijkingen en verstoringen worden zonder waarschuwing verwijderd.

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #224 Gepost op: augustus 25, 2006, 01:08:50 pm »

quote:

aerandir schreef op 25 augustus 2006 om 00:42:
(..)

Even terug naar de basis. Jij, Aerandir, beweert dat iedereen z'n eigen waarheid heeft? Wat bedoel je met 'waarheid'? Heb je het dan eigenlijk over 'levensvisie'? Het lijkt me sterk dat iemand daar een probleem mee heeft. Waar het probleem begint, is als je beweert dat ieder z'n eigen waarheid heeft, als je met 'waarheid' bedoelt: hoe de wereld ECHT in elkaar zit.

laten we het heel simpel houden. Jij en ik hebben allebei geleerd dat 1 + 1 gelijk is aan 2, of niet? Er zijn allerlei wiskundige bewijzen (van pagina's lang) die vanuit elementaire axioma's laten zien dat dit inderdaad waar is, maar dat is nu even niet van belang. Wat wel van belang is, is dat 1 + 1 = 2 een feit is. Net zoals bv. "stenen vallen naar beneden" een feit is. Dat stenen vallen, en dat 1 + 1 gelijk is aan 2, is waarheid? Zijn we het tot zover eens met elkaar?

Wat nu als ik iemand tegenkom die zegt: "ik creëer mijn eigen waarheid"? Of "iedereen heeft z'n eigen waarheid"? Kan die persoon dan ook zeggen: 1 + 1 = 3, of 'stenen vallen alleen als ze rood zijn met gele strepen"? Op zich kan zo'n persoon best bestaan (n.b. er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat de aarde plat is) en als iemand wil geloven dat stenen niet altijd vallen, of dat we anders moeten gaan rekenen, dan is dat hun levensvisie. Maar is het ook de waarheid? Is het echt zo, dat stenen bij die persoon niet altijd vallen, en dat 1 + 1 niet gelijk is aan 2? Hoe kan dat, want bij mij vallen stenen wel altijd en is 1 + 1 juist wel gelijk aan 2. Dus als wij met z'n tweeën in één kamer staan, hoe gaan de stenen daar dan vallen? (Sterker nog, met hoeveel mensen staan we dan in één kamer? 2 of 3 :? )

Het lijkt mij duidelijk dat er nogal een verschil bestaat tussen het begrip 'waarheid', en het begrip 'levensvisie'. Van 'waarheid' is er maar één. Ik zie tenminste niet in, hoe twee tegenovergestelde beweringen tegelijkertijd waar kunnen zijn! Stenen vallen, óf ze vallen niet, maar hoe kan het zo zijn, dat stenen tegelijkertijd wel en ook niet vallen?

Maar van 'levensvisies' hebben we er een heleboel. Een levensvisie probeert uitspraken te doen over wat nu precies waarheid is. christenen zeggen dat er één God is, terwijl atheisten juist beweren dat er geen goden zijn, en polytheisten dat er juist veel goden zijn. Dat zijn 3 mogelijke visies, maar logisch gezien kunnen ze niet alledrie tegelijkertijd waar zijn. Als de atheisten gelijk hebben, dan hebben christenen en polytheisten ongelijk, etc.

Een filosofie/levensvisie/religie/ideologie/geloof/etc doet dus uitspraken over wat ze denkt dat de waarheid is. Maar verschillende mensen kunnen vanwege de verschillende visies denken dat de waarheid anders is.

Nu concreet naar jouw situatie: Jij beweert dat de goden en godinnen (van het neo-paganisme) wel bestaan. Ik beweer dat die goden en godinnen niet bestaan. Wie heeft er nu gelijk? Als ik gelijk heb, dan heb jij ongelijk, en als jij gelijk hebt dan heb ik ongelijk (tenzij je dus gelooft dat tegengestelde zaken tegelijkertijd waar kunnen zijn, en dan hoor ik graag van je hoe dat kan). Dus als jij gelijk hebt, dan doe je in feite mijn geloof af als fantasie. Als jij immers gelijk hebt dan komt mijn geloof niet overeen met de waarheid.

Dus er zijn twee mogelijkheden:

• of je erkent dat er in principe maar één waarheid kan zijn. Dat tegenstrijdige zaken
niet tegelijkertijd waar kunnen zijn. Dat betekent ook dat overtuigingen die niet hetzelfde zijn als die van jou dus niet waar zijn. (Ik ga er even vanuit, dat jij denkt dat jouw geloof in ieder geval waar is). In dat geval kun je best tolerant en respectvol zijn richting mensen die andere dingen geloven, maar je weet tegelijkertijd ook, dat wat ze geloven niet waar is. Die andere mensen geloven dus in iets wat volgens jou een fantasie is.

• of je beweert dat er van alles tegelijkertijd waar kan zijn, en dat het niet uitmaakt of het tegenstrijdig is of niet. In dat geval wil ik weten hoe het kan zijn, dat er tegelijkertijd
wel en geen goden en godinnen bestaan. Maar het ironische is, dat je als je voor deze optie kiest, uiteindelijk ook weer intolerant bent richting mensen die geloven dat er maar één waarheid is (maakt niet uit welke: christelijk, atheistisch, moslims, joden, etc). Jij zegt immers dat er meerdere waarheden zijn, en zij beweren dat er maar één waarheid is, dus volgens jou hebben zij ongelijk en geloven ze dus in een fantasie.

Hoe je het ook wendt of keert, als je je positie serieus doordenkt dan zul je ontdekken dat je het altijd wel met iemand oneens bent, en dat er altijd wel mensen zullen zijn waarmee je het oneens bent (tenzij iedereen precies gaat denken zoals jij). Er zullen dus altijd mensen zijn, wiens overtuigingen en geloof door jou afgedaan worden als 'fantasie'. Of je het nu keihard tegen die mensen zegt, of dat je het eigenlijk niet eens doorhebt omdat je de consequenties van je eigen geloof nog niet helemaal doordacht hebt.

Omdat jij het met mij oneens bent, bestempel je bepaalde dingen die ik geloof tot fantasie. Dat heeft niks met intolerantie te maken. Je kunt het best met iemand oneens zijn, en die persoon wel respecteren, maar vergeet nooit dat je als je het met iemand oneens bent, je in feite zegt dat die ander in een fantasie gelooft.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2006, 01:15:12 pm door Nunc »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #225 Gepost op: augustus 25, 2006, 01:30:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 augustus 2006 om 13:08:

[...]

Even terug naar de basis. Jij, Aerandir, beweert dat iedereen z'n eigen waarheid heeft? Wat bedoel je met 'waarheid'? Heb je het dan eigenlijk over 'levensvisie'? Het lijkt me sterk dat iemand daar een probleem mee heeft. Waar het probleem begint, is als je beweert dat ieder z'n eigen waarheid heeft, als je met 'waarheid' bedoelt: hoe de wereld ECHT in elkaar zit.
Dit lijkt me zeer essentieel in de discussie, het verschil tussen objectieve waarheid en levensvisie. Hopelijk zit dáár het probleem voor Aerandir, want dan komen we toch tot elkaar :)

Aafke

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #226 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:07:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 augustus 2006 om 10:19:
Wat ik minder goed begrijp is waarom je blijkbaar zo aan het shoppen bent (geweest), en je zo weinig kritisch schijnt te zijn geweest.

Kan me d'r wel iets bij voorstellen.. :+
Menselijke on-vrede 'bewerkstelligt' door menselijke ervaringen/omstandigheden en daar niet altijd even goed mee om te weten gaan.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #227 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:58:55 pm »

quote:

Aafke schreef op 25 augustus 2006 om 14:07:
[...]

Kan me d'r wel iets bij voorstellen.. :+
Menselijke on-vrede 'bewerkstelligt' door menselijke ervaringen/omstandigheden en daar niet altijd even goed mee om te weten gaan.

Dat vind ik weer ietwat te kort door de bocht...

Linux, op mij komt het over dat je vaak overdondert bent door mensen met een bepaalde mening, waarvan je eigenlijk achteraf pas inziet dat ze enorme kul spuien. Ik herken dat wel. In sommige discussies (dan bedoel ik face to face, niet op het forum) kan ik me enorm laten meeslepen door anderen. Wie zijn 'die' evangelischen bijvoorbeeld dat ze jou kunnen oordelen omdat je in Thailand bent geweest? Mensen denken vaak meer aan hun eigen waarheid dan aan de ander, helemaal als ze denken invloed op je te hebben. Dan moet je opeens met hen meedraaien, je verdedigen waarom je anders bent.

De meeste mensen hier zijn 'tevreden christenen' die in hun leven weinig aanvaringen hebben gehad met andere geloofsgenoten of echt gekozen hebben voor een bepaalde stroming en misschien nog zoekende zijn.

Ik begrijp dat je nu een hekel hebt aan christenen die 'De Waarheid is Zus en Zo' zeggen. Die lieden plakken vaak eerder hun eigen waarheid of regeltjes op de Bijbel of het geloof dan andersom. (OK, een botte generalisatie) ;)

Ik wens je veel succes met het ontwikkelen van je levensvisie. Misschien kan dit forum en de discussies die er gevoerd worden je verder helpen.

En nu houd ik op want het wordt nogal offtopic... :X

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #228 Gepost op: augustus 25, 2006, 08:04:18 pm »
Hallo
In de eerste plaats wil u allen danken voor de antwoorden nav mijn nare geschiedenis alhier vertelt.
Ik ben het het helemaal mee eens dat minder shoppen mij een hoop ellende had bespaart.

Voorts wil ik melden dat ik het idee van het boeddhisme steun, Ikzelf ben er geen.

@diak2b

Ik beleefde die tijden best wel met plezier eigenlijk. Ik kon ook goed luisteren naar de preek.
Ik ging gewoon elke week. Soms 2x per week. Uiteraard met Kerst enzo ook.,, moeilijk zo een getuigenis
opschrijven...hahah
Las uiteraard in de Bijbel. Kortweg,, had er veel plezier in. De laatste tijd lees ik er weer eens in.
Ik doe dan korte passages. Dan hou ik overzicht.

E

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #229 Gepost op: augustus 25, 2006, 08:05:25 pm »
Ursa

Zeer goed geformuleert

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #230 Gepost op: augustus 25, 2006, 10:31:46 pm »
Citaat
Ursa schreef op 25 augustus 2006 om 00:42:

quote:

Dan is ze dus een verzinsel? Ik bedoel, we hebben het over een entiteit, een persoon. Die bestaat of die bestaat niet. Die bestaat niet voor de een wel en de ander niet. Het gaat hier simpelweg om het zijn.

Nee want de God zoals jullie heb kennen bestaat voor mij niet... is deze dan ook een verzinsel??

quote:

Aerandir, ik snap eigenlijk niet wat je wilt. Je begint een discussie, tenminste: je zet je mening neer. Vervolgens reageren wij met onze visie op de waarheid. We dringen je niets op, we zeggen alleen wat volgens ons 'de' waarheid is. Niemand stuurt jou meeltjes, niemand heeft tegen jou gezegd: 'hee, kom eens op ons forum, dan kun je Jezus beter leren kennen'. Nee, je bent hier zelf, uit interesse. Daar ga ik vanuit, hoewel ik het wat twijvelachtiger vind worden.

Uit interesse inderdaad! en geloof me heb al veel geleerd over het christendom hoor!

quote:

Credo:

Niemand heeft 'zijn eigen' waarheid, iedereen heeft een visie op 'de' waarheid. Punt.

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #231 Gepost op: augustus 25, 2006, 10:35:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 augustus 2006 om 00:51:

Nee, het is onzin. Dat jij dat niet begrijpt verandert daar niets aan.
Beste Diak JIJ vind dat ik het niet begrijp, omdat ik het niet eens ben met je stelling...

quote:

Je toont geen enkel respect. Zou je dat wel doen, dan zou je reageren op wat ik schrijf, of erkennen dat je het niet snapt.

Beste Diak nogmaals ik toon heel veel respect ! En ja ik reageer iedere keer nog op je postings al vind ik ze sosm een beetje kortzichtig (aarde rond/plat etc) EN wanneer ik iets niet snap dan zeg ik je dat wel zoals ook eerder het geval al eens is gewest

quote:

Leer lezen.
Zullen we ophouden met deze onzin???? door iedere keer zulke denegrerende berichten neer te zetten kom je zeker nergens en maakt alleen maar een hoop onnodige spanning

aerandir

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #232 Gepost op: augustus 25, 2006, 10:51:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 augustus 2006 om 13:08:

[...]

laten we het heel simpel houden. Jij en ik hebben allebei geleerd dat 1 + 1 gelijk is aan 2, of niet? Er zijn allerlei wiskundige bewijzen (van pagina's lang) die vanuit elementaire axioma's laten zien dat dit inderdaad waar is, maar dat is nu even niet van belang. Wat wel van belang is, is dat 1 + 1 = 2 een feit is. Net zoals bv. "stenen vallen naar beneden" een feit is. Dat stenen vallen, en dat 1 + 1 gelijk is aan 2, is waarheid? Zijn we het tot zover eens met elkaar?

Wat nu als ik iemand tegenkom die zegt: "ik creëer mijn eigen waarheid"? Of "iedereen heeft z'n eigen waarheid"? Kan die persoon dan ook zeggen: 1 + 1 = 3, of 'stenen vallen alleen als ze rood zijn met gele strepen"? Op zich kan zo'n persoon best bestaan (n.b. er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat de aarde plat is) en als iemand wil geloven dat stenen niet altijd vallen, of dat we anders moeten gaan rekenen, dan is dat hun levensvisie. Maar is het ook de waarheid? Is het echt zo, dat stenen bij die persoon niet altijd vallen, en dat 1 + 1 niet gelijk is aan 2? Hoe kan dat, want bij mij vallen stenen wel altijd en is 1 + 1 juist wel gelijk aan 2. Dus als wij met z'n tweeën in één kamer staan, hoe gaan de stenen daar dan vallen? (Sterker nog, met hoeveel mensen staan we dan in één kamer? 2 of 3 :? )

Het lijkt mij duidelijk dat er nogal een verschil bestaat tussen het begrip 'waarheid', en het begrip 'levensvisie'. Van 'waarheid' is er maar één. Ik zie tenminste niet in, hoe twee tegenovergestelde beweringen tegelijkertijd waar kunnen zijn! Stenen vallen, óf ze vallen niet, maar hoe kan het zo zijn, dat stenen tegelijkertijd wel en ook niet vallen?

Maar van 'levensvisies' hebben we er een heleboel. Een levensvisie probeert uitspraken te doen over wat nu precies waarheid is. christenen zeggen dat er één God is, terwijl atheisten juist beweren dat er geen goden zijn, en polytheisten dat er juist veel goden zijn. Dat zijn 3 mogelijke visies, maar logisch gezien kunnen ze niet alledrie tegelijkertijd waar zijn. Als de atheisten gelijk hebben, dan hebben christenen en polytheisten ongelijk, etc.

Een filosofie/levensvisie/religie/ideologie/geloof/etc doet dus uitspraken over wat ze denkt dat de waarheid is. Maar verschillende mensen kunnen vanwege de verschillende visies denken dat de waarheid anders is.

Nu concreet naar jouw situatie: Jij beweert dat de goden en godinnen (van het neo-paganisme) wel bestaan. Ik beweer dat die goden en godinnen niet bestaan. Wie heeft er nu gelijk? Als ik gelijk heb, dan heb jij ongelijk, en als jij gelijk hebt dan heb ik ongelijk (tenzij je dus gelooft dat tegengestelde zaken tegelijkertijd waar kunnen zijn, en dan hoor ik graag van je hoe dat kan). Dus als jij gelijk hebt, dan doe je in feite mijn geloof af als fantasie. Als jij immers gelijk hebt dan komt mijn geloof niet overeen met de waarheid.

Dus er zijn twee mogelijkheden:

• of je erkent dat er in principe maar één waarheid kan zijn. Dat tegenstrijdige zaken
niet tegelijkertijd waar kunnen zijn. Dat betekent ook dat overtuigingen die niet hetzelfde zijn als die van jou dus niet waar zijn. (Ik ga er even vanuit, dat jij denkt dat jouw geloof in ieder geval waar is). In dat geval kun je best tolerant en respectvol zijn richting mensen die andere dingen geloven, maar je weet tegelijkertijd ook, dat wat ze geloven niet waar is. Die andere mensen geloven dus in iets wat volgens jou een fantasie is.

• of je beweert dat er van alles tegelijkertijd waar kan zijn, en dat het niet uitmaakt of het tegenstrijdig is of niet. In dat geval wil ik weten hoe het kan zijn, dat er tegelijkertijd
wel en geen goden en godinnen bestaan. Maar het ironische is, dat je als je voor deze optie kiest, uiteindelijk ook weer intolerant bent richting mensen die geloven dat er maar één waarheid is (maakt niet uit welke: christelijk, atheistisch, moslims, joden, etc). Jij zegt immers dat er meerdere waarheden zijn, en zij beweren dat er maar één waarheid is, dus volgens jou hebben zij ongelijk en geloven ze dus in een fantasie.

Hoe je het ook wendt of keert, als je je positie serieus doordenkt dan zul je ontdekken dat je het altijd wel met iemand oneens bent, en dat er altijd wel mensen zullen zijn waarmee je het oneens bent (tenzij iedereen precies gaat denken zoals jij). Er zullen dus altijd mensen zijn, wiens overtuigingen en geloof door jou afgedaan worden als 'fantasie'. Of je het nu keihard tegen die mensen zegt, of dat je het eigenlijk niet eens doorhebt omdat je de consequenties van je eigen geloof nog niet helemaal doordacht hebt.

Omdat jij het met mij oneens bent, bestempel je bepaalde dingen die ik geloof tot fantasie. Dat heeft niks met intolerantie te maken. Je kunt het best met iemand oneens zijn, en die persoon wel respecteren, maar vergeet nooit dat je als je het met iemand oneens bent, je in feite zegt dat die ander in een fantasie gelooft.

Hoi,

Zoals je nu in de wereld ziet zijn er verschillendse religies die pretenderen DE waarheid te kennen.
Dat zijn religies/geloven Christenen geloven in een "andere"waarheid als eej boedist/Hindu of Moslim  dus zijn er meerdere "waarheden"Of JIJ als persoon die nadere waarheden om het zo maar te noemen nu als waar of onjuist aan neemt heeft te maken met je religie je geloof!
Heeft dus niets te maken met wiskundige 1+1=2 of what ever....

Ik zeg niet dat je al de "zgn waarheden"moet erkennen of als waarheid moet zien, maar is het bestaan van die diversiteit wel mooi en typerend voor deze werled en mensen die er op leven en dat ik juist toch mooi? (en dat is mijn mening zeg ik er gelijk maar bij)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #233 Gepost op: augustus 26, 2006, 10:42:59 am »

quote:

aerandir schreef op 25 augustus 2006 om 22:31:
Nee want de God zoals jullie heb kennen bestaat voor mij niet... is deze dan ook een verzinsel??
Nee, want het gaat in dezen om wat ik vind. Mijn waarheid houdt niet op bij jou of iemand anders. Nee, iedereen is er onderdeel van. Dat jij er niet in gelooft, wil nog niet zeggen dat God niet bestaat. Zo zou je het ook andersom kunnen zeggen. Ik kan echter nooit zeggen: Hij bestaat voor mij wel, maar voor een ander niet. Dan creëer je juist een denkbeeld en is God God niet meer. Wij geloven dat Hij een Persoon is!

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #234 Gepost op: augustus 26, 2006, 10:58:02 am »

quote:

aerandir schreef op 25 augustus 2006 om 22:51:
[...]

Hoi,

Zoals je nu in de wereld ziet zijn er verschillendse religies die pretenderen DE waarheid te kennen.

inderdaad

quote:

Dat zijn religies/geloven Christenen geloven in een "andere"waarheid als eej boedist/Hindu of Moslim  dus zijn er meerdere "waarheden"
hier ontstaat de begripsverwarring. Jij gebruikt het woord 'waarheid' voor "visie op de waarheid".

Of bedoel je dat er echt meerdere tegenstrijdige zaken tegelijk waarheid kunnen zijn? Dan hoor ik toch graag hoe dat kan: kan de aarde tegelijkertijd plat en rond zijn?

quote:

Of JIJ als persoon die andere waarheden om het zo maar te noemen nu als waar of onjuist aan neemt heeft te maken met je religie je geloof!

klopt. Of ik andermans visie op de waarheid deel, is mijn keuze.

quote:

Heeft dus niets te maken met wiskundige 1+1=2 of what ever....
dan heb je niet goed gezien hoe ik dit voorbeeld gebruikte. Dit was ter illustratie, dat er één waarheid (1 + 1 = 2) kan zijn, maar dat er wel meerdere visies op de waarheid kunnen zijn (namelijk 1 + 1 = 1 en 1 + 1 = 2 en 1 + 1 = 3, etc). In dat geval zijn er meerdere visies, maar nog steeds maar één waarheid. Ik heb het "1 + 1 = 2" voorbeeld genomen, omdat wij tweeën daarbij al weten dat dát de waarheid is.

Maar bij het probleem welke goden en hoeveel er zijn, weten we dat nog niet. Maar betekent het feit dat we dat (nog) niet weten dan ook meteen dat er geen echt waar antwoord is op de vraag hoeveel goden (en godinnen) er zijn, en hoe ze heten? Toen wij tweeën nog kleine kinderen waren en nog niet konden rekenen en dus niet wisten wat 1 + 1 was, en toen jij op die vraag 2 riep en ik 3, hadden we toen beide gelijk? Of had jij toen je 2 zei gewoon gelijk, en ik niet, ook al hadden we de wiskunde nog niet bestudeerd?

quote:

Ik zeg niet dat je al de "zgn waarheden"moet erkennen of als waarheid moet zien, maar is het bestaan van die diversiteit wel mooi en typerend voor deze werled en mensen die er op leven en dat ik juist toch mooi? (en dat is mijn mening zeg ik er gelijk maar bij)

ik weet niet of het mooi is als mensen in iets geloven wat voor mij complete onwaarheid is (en nog gevaarlijk ook).

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #235 Gepost op: augustus 26, 2006, 10:58:28 am »
misschien is het handig om de definitie van geloof hier neer te kalken.

Het geloof is de vaste grond voor wat men hoopt,  en het bewijs wat men niet heeft gezien.

quote:

aerandir schreef op 25 augustus 2006 om 22:51:
[...]

Hier ben ik het 100% mee eens

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #236 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:00:31 am »

quote:

Nunc schreef op 26 augustus 2006 om 10:58:

ik weet niet of het mooi is als mensen in iets geloven wat voor mij complete onwaarheid is (en nog gevaarlijk ook).

leg dit eens uit als je wilt.
dank

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #237 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:04:37 am »

quote:

Linux schreef op 26 augustus 2006 om 11:00:
[...]

leg dit eens uit als je wilt.
dank

nou, als wij in de dierentuin lopen, en jij gelooft dat je die grote lieve gestreepte poes met die grote tanden wel even achter z'n oren kan krabbelen, dan wil ik je toch echt niet je gang laten gaan, omdat ik vrij zeker weet dat tijgers best hard kunnen bijten.

Hetzelfde principe geldt ook voor meer 'theoretische' overtuigingen. Een christen zal iemand waarvan ze bang zijn dat die de toorn van God op z'n hals gaat halen, willen waarschuwen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #238 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:11:52 am »

quote:

Linux schreef op 26 augustus 2006 om 10:58:
misschien is het handig om de definitie van geloof hier neer te kalken.

Het geloof is de vaste grond voor wat men hoopt,  en het bewijs wat men niet heeft gezien.

Hoppa, recht uit de Heidelbergse Catechismus. :D

quote:

Hier ben ik het 100% mee eens
Is er dan geen verschil tussen waarheid en culturele diversiteit? Ik bedoel, ik kan het Boeddhisme best waarderen om zijn levenshouding en wijsheid. Maar dat hele Nirvana-gebeuren hoef ik er dan niet bij. (vergeef me als ik nu met de botte bijl hak)

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #239 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:18:09 am »

quote:

Nunc schreef op 26 augustus 2006 om 11:04:

[...]

Hetzelfde principe geldt ook voor meer 'theoretische' overtuigingen. Een christen zal iemand waarvan ze bang zijn dat die de toorn van God op z'n hals gaat halen, willen waarschuwen.

Daarbij overigens wel een aantekening: niet alle christenen zijn even bang dat mensen de toorn van God op hun hals halen. Persoonlijk ben ik daar, om maar gewoon een voorbeeld te noemen, over het algemeen helemaal niet zo bang voor. Enerzijds, omdat ik denk dat God niet zo snel boos wordt, en anderzijds omdat degenen die zich die toorn op de hals halen, ook niet moeten zeuren als het zover is. Kortom, bij mij ontbreekt meestal of het element "Gods toorn" of het element "bang" als ik om me heen kijk.

offtopic:wellicht maakt dat ook iets duidelijk van mijn irritatie over de projecties van Aerandir. Het boeit me totaal niet wat hij gelooft, en ik heb er een hekel aan als mensen me motieven toedichten die de mijne niet zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #240 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:18:33 am »

quote:

Ursa schreef op 26 augustus 2006 om 11:11:
[...]

Hoppa, recht uit de Heidelbergse Catechismus. :D
De Bijbel, Ursa!

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #241 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:21:29 am »

quote:

Oeps...  O-)

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #242 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:22:47 am »

quote:

diak2b schreef op 26 augustus 2006 om 11:18:
[...]

Daarbij overigens wel een aantekening: niet alle christenen zijn even bang dat mensen de toorn van God op hun hals halen. Persoonlijk ben ik daar, om maar gewoon een voorbeeld te noemen, over het algemeen helemaal niet zo bang voor. Enerzijds, omdat ik denk dat God niet zo snel boos wordt, en anderzijds omdat degenen die zich die toorn op de hals halen, ook niet moeten zeuren als het zover is. Kortom, bij mij ontbreekt meestal of het element "Gods toorn" of het element "bang" als ik om me heen kijk.
(..)
of vul op de plek van 'toorn' in: "Gods liefde mislopen" o.i.d. Het punt is duidelijk lijkt me: er zijn overtuigingen die van zulk groot belang kunnen zijn (en die je zo overtuigend vindt), dat je anderen daarover wilt waarschuwen/adviseren/etc

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #243 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:24:35 am »

quote:

Nunc schreef op 26 augustus 2006 om 11:22:

[...]

of vul op de plek van 'toorn' in: "Gods liefde mislopen" o.i.d. Het punt is duidelijk lijkt me: er zijn overtuigingen die van zulk groot belang kunnen zijn (en die je zo overtuigend vindt), dat je anderen daarover wilt waarschuwen/adviseren/etc
ANdere invulling van toorn levert dezelfde afweging op bij mij. Wie God kan kennen, maar liever zijn godin aanbidt, moet dat vooral doen. Ik ben niet bang dat dat ghevolgen zal hebben, ik weet het wel zeker. Maar als iemand die gevolgen weg lacht, moet vooral blijven lachen. Ik zal zijn humeur niet komen verpesten, dat komt later wel.

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #244 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:27:20 am »

quote:

diak2b schreef op 26 augustus 2006 om 11:24:
[...]
ANdere invulling van toorn levert dezelfde afweging op bij mij. Wie God kan kennen, maar liever zijn godin aanbidt, moet dat vooral doen. Ik ben niet bang dat dat ghevolgen zal hebben, ik weet het wel zeker. Maar als iemand die gevolgen weg lacht, moet vooral blijven lachen. Ik zal zijn humeur niet komen verpesten, dat komt later wel.

ok. Ik hoop in dat soort gevallen altijd dat het inzicht en de bekering nog wel komt. Begrijp me niet verkeerd uit m'n vorige posts: ik was niet van plan om die mensen te gaan bedreigen en bestoken. Wel wil ik ze de informatie niet onthouden.

diak2b

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #245 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:40:37 am »

quote:

Nunc schreef op 26 augustus 2006 om 11:27:

[...]

ok. Ik hoop in dat soort gevallen altijd dat het inzicht en de bekering nog wel komt. Begrijp me niet verkeerd uit m'n vorige posts: ik was niet van plan om die mensen te gaan bedreigen en bestoken. Wel wil ik ze de informatie niet onthouden.
We bedoelen wel min of meer hetzelfde denk ik. Maar mensen als Aerandir zijn in hun allergie voor christenen wat al te blind voor de werkelijkheid, en iets te blij met hun eigen projecties. Dus ik zet het liever zo neer dat geen ruimte voor projecteren resteert. Ik heb er geen greintje behoefte aan Aerendir, of wie dan ook, van welk geloof dan ook te overtuigen.

En laten we ons beiden nu eens als bewijs nemen. Als jij, broeder Nunc, volledig gelijk hebt in je geloof, ziet het er voor mij toch wat grimmig uit op het eind. Als ik daarentegen gelijk heb, zal een hele meute heiligen nog stevig voor de redding van jouw ziel moeten bidden, als het einde er is. Beiden weten we tamelijk zeker dat de ander er net naast zit, en toch doen we beiden geen poging de ander te bekeren, te redden of wat voor opdringerigheden ook. Als we een zo naaste, een mede-christen, al niet te lijf gaan, waarom dan wel een niet-christen die heel bewust, in volle kennis van het christendom, dat christendom afwijst, zwart maakt, en verkettert?

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #246 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:55:01 am »

quote:

Ursa schreef op 26 augustus 2006 om 11:11:

Is er dan geen verschil tussen waarheid en culturele diversiteit? Ik bedoel, ik kan het Boeddhisme best waarderen om zijn levenshouding en wijsheid. Maar dat hele Nirvana-gebeuren hoef ik er dan niet bij. (vergeef me als ik nu met de botte bijl hak)

Helemaal mee eens.
Ik zal een klein stukje uitleggen over het Boeddhsime
Het boeddhsisme kent 3 edele waarheden,, zoals wij de drie eenheid hebben,, nl
1- De Boeddha,,, dat zijn de leerstellingen van het Boeddhsime,, zoals bv wedergeboorte
2- De Dharma,, de practische handelingen  zoals mediteren
3- De Sangha,, dat is de Boeddhsitische leef gemeenschap,, zoals de Christenen dat de gemeente noemen

Volgens de Dalia Lama kan EEN IEDER zonder meer punt 2 beoefenen zonder met zichzelf in conflict te komen.
Dus inderdaad,, ja mag dus best een gedeelte overnemen van een andere religie/overtuiging.

In mijn optiek is er dus wel een verschil in geloof en culturele diversiteit... Maar degeneer je die ander dan niet een klein beetje.
Ik begrijp dat jij dan het boeddhsime/hindu.. etc onder culturele diversiteit onderbrengt.

Evert

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #247 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:59:12 am »

quote:

diak2b schreef op 26 augustus 2006 om 11:18:
[...]

Dit bedoel ik dus met dogmatisch. Ik denk dat jij je toch onbewust vasthoud een de ene waarheid,
namelijk dat redding alleen vanuit het Christelijke geloof komt, en nergens anders vandaan.
Voorzichtig wil ik dus zeggen dat dit dus jouw waarheid is , en dat je hiermee andere meningen omtrent de waarheid van de tafel veegt.

gewetensvraag.
Hoe denk jij over de islam bv,, en over de mormonen

Evert

Nunc

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #248 Gepost op: augustus 26, 2006, 12:30:36 pm »

quote:

Linux schreef op 26 augustus 2006 om 11:59:
[...]

Dit bedoel ik dus met dogmatisch. Ik denk dat jij je toch onbewust vasthoud een de ene waarheid,
namelijk dat redding alleen vanuit het Christelijke geloof komt, en nergens anders vandaan.
ik doe dat niet alleen 'onbewust' hoor. Tot nu toe heb ik nog geen goede reden gezien om eraan te twijfelen dat er maar één waarheid is. Uiteraard zijn er wel genoeg redenen aan te dragen waarom ik aan mijn visie op die ene waarheid moet twijfelen.

quote:

Voorzichtig wil ik dus zeggen dat dit dus jouw waarheid is , en dat je hiermee andere meningen omtrent de waarheid van de tafel veegt.
Dat je met je eigen visie over de waarheid de visies van anderen van tafel veegt, lijkt me evident. Precies hetzelfde doe jij als je zegt dat Nederland een leuk land is om in te leven (want misschien denk ik daar heel anders over), of als je zegt dat 1 + 1 gelijk is aan 2 (want misschien denkt iemand daar wel heel anders over) of als je zegt dat iets 'jouw waarheid' is (want misschien geloof ik wel in het bestaan van ' waarheid').

Het lijkt mij dus een triviale uitspraak dat je andere alternatieven voor 'de waarheid' passeert als je jouw alternatief naar voren brengt. Wat is daarmee het probleem vraag ik dan?

quote:

gewetensvraag.
Hoe denk jij over de islam bv,, en over de mormonen

is eigenlijk voor een ander topic, maar vooruit: ik weet niet hoe God daarover oordeelt. Gelukkig hoef ik dat niet te doen, want ik kan niet in de harten van die mensen kijken. Ik kan niet beoordelen of ze door hun opvoeding zo geloven, of dat ze bv. juist heel bewust gekozen hebben tegen het christendom, etc.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2006, 12:32:10 pm door Nunc »

Linux

• Bekijk profiel
waarheid
« Reactie #249 Gepost op: augustus 26, 2006, 12:51:52 pm »
eigenlijk had ik het tegen diak2b