Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (83/85) > >>

Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 14 oktober 2006 om 19:38:
Nunc,

Als je blijft volhouden dat het in de bijbel NIET over de inwonende Christus gaat, is een verdere discussie hierover met jou voor mij onmogelijk! Want dan zou ik loochenen dat de Christus, Gods Geest, in mij woont en zou ik mijzelf  beschouwen als een antichrist.
--- Einde van citaat ---
dogmaquote:
(..)
Maar kennelijk heb je daarvoor niet de geestelijke antenne.

--- Einde van citaat ---
loze insinuatie

diak2b:
quote:Nunc schreef op 14 oktober 2006 om 18:52:

[...]
'theorie' is nog een te fraai woord.
--- Einde van citaat ---
Het klinkt een beetje hetzelfde, maar wellicht zocht je "fantasie"?

diak2b:
zou ik mijzelf  beschouwen als een antichrist.
--- Einde van citaat ---
Zie aan, we maken vooruitgang!

P. Strootman:
quote:Nunc schreef op 14 oktober 2006 om 19:51:

[...]

DOGMA

[...]

LOZE INSINUATIE
--- Einde van citaat ---

Geen loze insinuatie, Nunc.
En laten we op waardige wijze dit onderwerp laten rusten! Ik ben ervan overtuigd (en dat bedoel ik niet qua intelligentie), maar dat je het nog niet begrijpt. Je kunt natuurlijk zelf ook bijbellezen, maar denk nog eens diep na over een paar verzen uit 1 Kor. 2:
'Wie toch  onder de mensen weet, wat in de mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, MAAR DE GEEST UIT GOD, opdat wij zouden weten, wat ons door God geschonken is..............Maar een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is'

Je kunt ZELF de conclusie trekken, Nunc.
Als je al bij voorbaat UITSLUIT, dat Gods Geest in je woont, kan je deze teksten NOOIT verstaan! En verder?
Dat is helemaal jouw Zaak!

Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 14 oktober 2006 om 21:46:
[...]

Geen loze insinuatie, Nunc.
En laten we op waardige wijze dit onderwerp laten rusten! Ik ben ervan overtuigd (en dat bedoel ik niet qua intelligentie), maar dat je het nog niet begrijpt.

--- Einde van citaat ---
jaja.. ik begrijp precies wat je bedoelt, en ik heb het doordacht, en ben tot de conclusie gekomen dat het niet klopt. Je theorie zit vol inconsistenties en contradicties.

Maar ja... ga gerust door met niet op mijn punten ingaan hoor, door middel van negeren en over iets anders preken, mij erop wijzen dat ik het niet begrijp, vriendelijk aandringen om er maar over op te houden, of gewoon mijn standpunt verkeerd representeren en dan die verkeerde representatie 'verslaan'. Wat hoop je hier eigenlijk mee te bereiken? Je tactieken zijn ontmaskerd, je kunt er echt geen mensen meer mee misleiden hoor. Ik bespeur aan dergelijke tactieken weinig waardigs. Het geeft ook een indicatie over het waarheidsgehalte van de theorie in kwestie. Als die theorie niet met argumenten maar met listen verdedigd moet worden, doet dat op z'n minst vermoeden, dat argumenten simpelweg niet bestaan.

quote:(..)

Als je al bij voorbaat UITSLUIT, dat Gods Geest in je woont, kan je deze teksten NOOIT verstaan! En verder?
Dat is helemaal jouw Zaak!
--- Einde van citaat ---

is dit een grap? Meesterlijk!!!! Ik kom even niet meer bij namelijk!  

Jij, Piet Strootman, jij dus, ben hier degene die bij voorbaat iets uitsluit. Je kunt duizend keer beweren dat ik dat doe, maar ik heb je theorie heel serieus genomen, waarschijnlijk serieuzer dan welke christen dan ook, simpelweg omdat ik wil weten of het waar is of niet. Zeker ook, omdat bij veel bijbelteksten, jouw interpretatie niet afgewezen kan worden op basis van de bijbeltekst. Ik sluit dus niks bij voorbaat uit, dat is een grove onwaarheid. Maar omdat jouw interpretatie spaak loopt op bepaalde bijbelgedeelten, wijs ik haar af, na haar plausibel geacht te hebben, en onderzocht te hebben.

Jij, Piet Strootman, jij dus, bent degene die bij voorbaat uitsluit dat zijn 'dogma van de Geest' (zoals ik het voor het gemak maar noem) ooit onwaar kan zijn. Bewijzen? Genoeg alleen al de laatste paar dagen:

Nunc,

Als je blijft volhouden dat het in de bijbel NIET over de inwonende Christus gaat, is een verdere discussie hierover met jou voor mij onmogelijk! Want dan zou ik loochenen dat de Christus, Gods Geest, in mij woont en zou ik mijzelf  beschouwen als een antichrist.(..)
--- Einde van citaat ---

quote:P. Strootman schreef op 12 oktober 2006 om 10:29:
Nunc,

Ik heb het opgegeven, Nunc! Zeker, wij mogen op bepaalde punten best van mening verschillen, maar wat de Geest betreft, is er voor mij geen andere weg dan ik heb aangegeven. Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. (..)
--- Einde van citaat ---

moet ik verder gaan? Jouw houding getuigt keer op keer op keer van niets anders dan dogmatish 'kop in het zand steken' zodra er kritiek op de kern van je theorie komt. Vandaar dat het de ultieme grap is, dat je mij durft te verwijten (nota bene onterech!) dat ik iets bij voorbaat uitsluit.

Bewijs eens, dat je niet dogmatisch bent, door gewoon serieus en eerlijk in te gaan op de door mij en door anderen opgeworpen kritiek op je theorie. Analyseer ze eens inhoudelijk, kijk naar de sterke en zwakke punten, weeg de argumenten af. Reflecteer kritisch op je eigen standpunt en houding, etc.

Durf eens kritisch te kijken naar je eigen beweringen over de Geest, en naar Kolossenzen 2:9, of naar Rom.8:10. Of kijk eens naar je 'Christus naar de geest' in combinatie met 1 Kor.5:3 waar Paulus over zichzelf soortgelijke terminologie bezigt.

Maar nee... dáár wil je niet over spreken, want we kunnen over veel (irrelevante!) zaken van mening verschillen, maar "maar wat de Geest betreft" is er voor jou geen andere mogelijkheid, en zeg je: "is een verdere discussie hierover met jou voor mij onmogelijk". Durf je nu echt te beweren dat ik bij voorbaat iets uitsluit?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie