Auteur Topic: Bidden tot Maria (deel -tig)  (gelezen 31987 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Bidden tot Maria (deel -tig)
« Reactie #400 Gepost op: juli 02, 2012, 10:08:50 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 juli 2012 om 20:54:
[...]
jij had al een oordeel gegeven.

Vrees niet, het is slechts mijn mening, een beoordeling, geen oordeel.
Aan een beoordeling hangen geen consequenties, aan een oordeel wel.

Maar inderdaad vond ik jou reactie alles behalve christelijk, vandaar mijn hint.
het doel ervan lijkt in ieder geval bereikt.

Maar als broeder houd ik nog steeds evenveel van je hoor,
Ook Jezus hield wel van de Farizeeërs en Sadduceeërs als Hij ze uitmaakte voor addergebroed. (Waarmee ik je niet met dezen vergelijk en mezelf niet met Hem)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2012, 10:10:48 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #401 Gepost op: juli 02, 2012, 10:58:56 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 juli 2012 om 19:13:
@itsmetoo/pyro :: [...]
Schroom dus niet om uitgebreide kennis te verwerven van diverse manieren en middelen, en deze met elkaar te vergelijken. Alleen de overeenkomsten zullen de juiste richting aanwijzen, nooit de verschillen. Alleen de diepere betekenis wijst het aan, nooit de uiterlijke letter.

Dus waar de bijbel zich onderscheidt van andere boeken is het 'de uiterlijke letter', terwijl alleen de bijbelteksten die overeenkomen met andere boeken de 'diepere betekenis' van de ware leer aanwijzen.
Tja het is een manier van vergelijken natuurlijk. Je laat de bijbel alleen zeggen wat in je eigen theosofische kraam te pas komt dan.
Met de christelijke grondslag van CL heeft dit verder niets te maken.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #402 Gepost op: juli 02, 2012, 11:05:30 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 02 juli 2012 om 17:53:
Voor mij is dit nog niet eens zo zeker, immers vader GOD JHWH is alwetend, zo ook de Heilige Geest Wie de Schrift heeft opgesteld door de schrijvers heen. De Heilige Geest wist dus echt wel dat er een NT zou komen en ook wat hij daarin op Schrift zou stellen, door andere schrijvers. Dus zou deze opmerking over de Schrift best ook voor het NT al kunnen gelden, GOD Zijn Woord is immers eeuwig. Volgens mij staan er ook in het NT dergelijke aanwijzingen, maar heb ze zo niet paraat. In Openbaringen wel, maar ik weet dat velen hiervan ook menen dat die waarschuwing alleen gaat over Openbaringen. Het zal je niet verbazen dat ik dat niet zo zie.  ;)

Een dergelijke theorie lees ik echter nergens in de Schrift terug. Daarbij is zo'n theorie ook niet helemaal ongevaarlijk. Zo wijzen bijvoorbeeld Jehovah's Getuigen ook bloedtransfusie af, omdat er in Handelingen 15 staat dat men zich moet onthouden van bloed. "Maar dat gaat toch over eten en toch niet over iets wat men toen helemaal niet kende?" Ja, zeggen zij, maar door de Geest konden zij daar toen al over schrijven...

Liever lees ik de Schrift in de context van die tijd en ga er niet allerlei verhalen bij verzinnen over hoe iets wat overduidelijk op één boek slaat, ineens op alle boeken van de protestantse canon zou slaan.

quote:

GOD heeft door de Heilige Geest Zijn Woord geschonken aan ons en daarvoor schrijvers ingezet. Deze schrijvers doen eigenlijk voor mij geheel niet ter zake. De Heilige Geest heeft geschreven, de schrijvers mochten alleen de pen vasthouden.

Waar lees je dat in de Schrift, dat God zo gewerkt heeft? Jouw visie op de Schrift lijkt erg op hoe moslims tegen de koran aankijken. Mijns inziens is dat een volstrekt onchristelijke en dus ook onbijbelse visie. Het Woord is Vlees geworden, niet Boek.

quote:

Maar in die verkondiging is niets wat conflicteert met wat in de Schrift staat.

Vanzelfsprekend. De katholieke Kerk is door en door bijbels.

quote:

Ja dat kan ik niet ontkennen.
Maar, tijdens het communistisch bewind in USSR was ook altijd het iedereen daar met elkaar eens, terwijl in het vrije westen de meningen flink verdeeld waren. Niet dat ik de RKK als communisten wil afschilderen, maar als voorbeeld over een hiërarchische opzet die geen andere mening dan de menselijke leiding tolereert.

Daarom is er binnen de katholieke Kerk een gezonde balans tussen het aanhouden van de zuivere Leer en het daarbinnen zelf nadenken en mediteren over de dingen waar wij (nog) geen kennis over hebben. Wij weten immers véél meer niet dan wel en lang niet alles staat vast. Binnen de katholieke Kerk is er veel vrijheid, ook in geloofsbeleving. Als jij bijvoorbeeld charismatisch ingesteld bent, of juist heel praktisch, of misschien zelfs heel bevindelijk, dan hoef je zelfs geen nieuwe kerkgemeenschap te starten; je kunt gewoon blijven.

quote:

Je doelt hier denk ik op de synode van Jamnia die rond AD 100?
Hiervan is nimmer bewezen echter, dat hier een canon is samengesteld. Een beetje googlen op dit onderwerp laat wel zien dat wat er besproken is erg discutabel is.

Allicht, ik weet er ook het fijne niet van.

quote:

De boeken in het OT handleen over JHWH en het Uitverkoren Volk Israël. Die horen toch in het Hebreeuws te zijn geschreven?

Waar staat dat in de Schrift?

quote:

JHWH heeft het Woord (in ieder geval het OT (TeNaCH) aan hen geschonken, dus kunnen we erop vertrouwen dat zij weten wat er wel en niet in hoort, door de leiding van JHWH. Waarom geloof en vertrouw je daar wel op bij je kerk en niet bij de Joden?

Eenvoudig, omdat de Kerk Christus verkondigt en de joden dat niet doen. Zij verkondigen ook de ene God, die wij samen aanbidden, maar niet Christus. Ik vertrouw dus inderdaad op mijn medebroeders en zusters in het geloof.

quote:

Inderdaad leidt de HEER ons door Zijn gemeente, heeft daarom ook de 5 functies gegeven die actief zouden moeten zijn ter opbouw van de gehele gemeente.
Efeze 4:11
En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,-1.

Apostel --> Duim (liften naar verre oorden waar de Heer nog onbekend is om gemeenten te stichten)

-2. Profeten  --> Wijsvinger (De Wil van de HEER overbrengen aan de gemeente)
-3. Evangelisten --> Middelvinger (Ga er maar opzitten)
-4. Herders       --> Ringvinger (Voorganger Houdt de schaapjes trouw bij elkaar)
-5. Leraar         --> Pink (bij de pinken inzake het Woord)

Al deze functies komen terug in de katholieke Kerk, hoewel waarschijnlijk niet op zo'n absolute wijze zoals jij misschien het voor je ziet. De Kerk is vooral ook erg organisch; die hiërarchie is slechts het skelet. ;)

quote:

Maar het anker om niet af te drijven, het kompas om ons op koers te houden opdat we niet verdwalen is toch de Schrift.

Als dat echt zo zou zijn, dan zou de protestantse Kerk één machtig volk zijn op aarde, zonder scheuringen, twisten, nog meer scheuringen en totaal tegenovergestelde fundamentele leerstellingen. Sorry, je theorie klinkt mooi en is begrijpelijk, maar strookt op geen enkele wijze met de waarheid.

quote:

Maar ik begrijp dat dit ook voor jou geldt, alleen valt er breed te interpreteren volgens jou waarbij je vertrouwd op het vaticaan, opdat zij de waarheid mbt de uitleg van het Woord brengen. Ook al lees je iets anders, dan nog zal je vertrouwen op de uitleg vanuit het vaticaan. Toch?

Allereerst legt de Kerk de Schrift dus niet uit zoals protestanten plegen te doen. Zij verkondigt het gehele, apostolische, katholieke geloof en baseert zich daarbij op de Schrift en de Traditio. En er is niets in de Schrift te vinden dat strijdig zou zijn met het katholieke geloof.

quote:

:*)  Hopelijk geldt dat voor de hele Gemeente ooit eens ! Alle christelijke kerkstromingen. Als de HEER dan toch de gesplitste katholieken van "Zijn kerk"  
weer samenbrengt, dan hopelijk ook de rest van Zijn Gemeente.

Als Christus terugkomt, zullen we allen één zijn. Doch in de hemel en in het vagevuur is de Kerk echter al volmaakt één en volmaakt in Christus verenigd. Die verdeeldheid beslaat dus slechts dat ene kleine, pelgrimerende groepje op aarde. ;) Waarvan de Kerk wellicht al één is, maar waarbij niet alle broeders en zusters in Christus volmaakt met haar verbonden zijn en waarbij wij nog altijd te strijden hebben tegen het kwaad in en buiten haar.

quote:

Omgekeerde bewijslast ?

Altijd van het goede uitgaan tot het tegendeel bewezen is, inderdaad.

quote:

Klopt, maar goed ook. Maar ik ken er verscheidenen die wel als katholiek staan ingeschreven, maar het echt niet meer zijn. of totaal ongelovig of zelfs naar een andere kerk gaand, of zich hebben laten herdopen bij een evangelische kerk. Toch staan dezen officieel al katholiek te boek.

Klopt, maar dat zegt dus helemaal niets over al die andere miljarden katholieken. Die mijns inziens dus volop katholiek zijn tot het tegendeel bewezen is.

quote:

Precies, Christus zegt in de Schrift toch dat Hij de gaven schenkt aan wie Hij wil?

1 Kor 12
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest;
5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer;
6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt.
7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.
8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis;
9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen.
10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.
11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals Hij wil.

Wij mensen kunnen dus deze gaven niet claimen omdat we een functie menen te bekleden, de HEER geeft ze zoals Hij dat wil.

Misschien dat in vele kerken daarom deze functies verdwenen zijn en vervangen door anderen?

Dus als Hij bepaalde gaven wil verbinden aan bepaalde volmachten en dus wijdingen, dan is er niemand die Hem daarop zou mogen aanspreken. ;)

quote:

Lol. leuk uitgelegd.

Dit is het fundament van de kerkvisie van de katholieke Kerk. Als je deze visie niet begrijpt, dan begrijp je de katholieke Leer niet. Niet zomaar een "leuke uitleg" dus, maar een diep verstaan van wat de Kerk nu echt leert.

quote:

Maar we hebben toch Jezus Christus als Middelaar? Wij mogen als Zijn schaapjes toch vrijelijk in gebed bij hem komen? Nergens toch staat in de Schrift dat we op aarde hiervoor ook een middelaar nodig hebben? Die voor ons gaat bidden tot Christus? Al Zijn Schaapjes mogen zich toch vrij tot Hem richten en Hij is het toch Die vergeeft. Zijn Woord in de Schrift is daarvan toch het bewijs?

Priesters bemiddelen dus niet tussen mens en Christus. Net zoals jouw lichaam ook niet bemiddeld als jij tot iemand spreekt. Echt, je moet dit begrijpen om te verstaan wat katholiek geloof inhoudt. Christus en de Kerk zijn één, net zoals jij en je lichaam één zijn. Zijn dienaren kunnen zondigen en doen dat ook, zeker, maar de Kerk overstijgt het menselijke, al wordt ze door mensen gedragen, en is in de kern volmaakt, omdat Christus volmaakt is. Haar sacramenten zijn volmaakt omdat het directe handelingen van Christus zijn, haar onderricht is volmaakt, omdat het van Christus komt. Ook al kunnen priesters, bisschoppen of pausen (en ook leken!) soms vreemde of tactloze dingen zeggen, ook al is niet elke leerstelling even fundamenteel, er is altijd de katholieke Leer waaraan men alles kan toetsen.

Wie bij een priester de biecht spreekt, spreekt daarom direct tot Christus en wordt direct door Christus vergeven. En uiteraard mogen we altijd tot Hem in persoonlijk gebed komen, het liefst dagelijks zelfs. Als de priester dan zegt: "Ik ontsla u van uw zonden in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest," dan is het niet hij, maar Christus die spreekt en je zo vrijmaakt.

quote:

De pastoor zegt dat hij niets kan vergeven, het is niet aan hem om te vergeven, alleen Jezus vergeeft. Pastoor zegt, ik kan alleen naar je luisteren, je adviseren en met je meebidden voor vergeving. Persoonlijk is dat iets wat ik (op die manier) juist wel waardeer in de katholieke (vrijzinnige?) kerk. De deur staat er letterlijk altijd open.  :)

De priester heeft de volmacht om de absolutie uit te spreken. Het is Christus die vergeeft inderdaad, maar de priester is daartoe zijn handen en mond. De priester doet dus meer dan enkel "meebidden" maar dient het sacrament te vieren samen met de boeteling. Door zijn spreken en handen gebéúrt er iets.

quote:

Maar die vrijzinnigheid zien we overal om ons heen komen.
Onlangs overleed een katholieke vader van een "collega" bij het bedrijf dat me inhuurde, waar ik nogal close mee werkte. Een pastoor had bij de voorbespreking over de dienst (betrokkene had kanker) gezegd dat niemand zekerheid had over OF we in de hemel komen en of het er wel echt is, totdat het zover is. Nu, de zieke man heeft onmiddellijk (heel dapper) de pastoor de deur gewezen en om een andere pastoor gevraagd.

Heilszekerheid kent inderdaad geen enkele katholiek, maar inderdaad wel dat er een hemel is en dat deze al goed bevolkt is. En als een pastoor inderdaad strijdige leerstellingen verkondigt, dan kun je inderdaad beter een andere pastoor roepen die wél het katholieke geloof verkondigt.

quote:

Worden zulke pastoors dan door het vaticaan niet uit hun ambt gezet?

Allereerst gaat niet het Vaticaan, maar de bisschop over dit soort materie. De pastoor werkt immers namens de bisschop, die verantwoordelijk is voor al zijn parochies in zijn bisdom. En het is aan de bisschop hoe hij op zorgvuldige, tactvolle wijze de vrijzinnigheid binnen de plaatselijke Kerk wil beteugelen tot bestrijden, zonder dat er hele oorlogen uitbreken binnen de Kerk. In samenspraak met de paus uiteraard. En dat is een heel stuk ingewikkelder dan wij misschien plegen te denken.

quote:

Hhhmmm,
Gemeente = allen Die Christus volgen in oprecht geloof, ongeacht stroming, kerkgang etc. ??
Kerk = samenkomen van Zijn volgelingen in naam van de HEER.??

Wij kennen zo'n tweedeling niet. De Kerk is het Lichaam van Christus, het volk van God, en is op aarde zichtbaar binnen de katholieke Kerk. Niet dat protestanten niet christelijk zouden zijn, integendeel, en niet dat zij enkel onjuiste dingen zouden zeggen, maar zij leven nu eenmaal niet in volledige eenheid met de katholieke Kerk.

quote:

Je stelt nu makkelijk dat de Orthodoxe tak niet is meegegaan met jullie, maar zullen zij zullen claimen dat de Roomse tak niet verder meewilde met hen? :)

Tja, dat hou je altijd natuurlijk. :)

quote:

gaan bij een splitsing niet beiden hun eigen andere weg?

Ja, maar er is dan maar één die de meest volledig juiste weg gaat. Maar zoals gezegd: de orthodoxen en katholieken staan elkaar als broeders heel dicht nabij en de oecumene vanuit het Vaticaan is dan ook vooral op de orthodoxie gericht.

quote:

een vredelievende houding jegens de katholieke kerk zal behoudenis geven?
Dus zij die oprecht Christus volgen in daad en Woord, maar kritisch zijn tegen de RKK, zullen toch verloren gaan? Is dat wat je bedoeld?

Met kritisch zijn is niets mis, integendeel. Maar als zij de katholieke Kerk lasteren, beschimpen en haatcampagnes tegen haar opzetten, en ik heb genoeg protestanten dat zien doen, dan spelen ze wel met vuur inderdaad. En of een goede houding tot de Kerk nu meteen behoudenis geeft is ook weer zo wat, maar het helpt wel natuurlijk.

quote:

Lol, nee katholiek zal ik vermoedelijk niet worden. Evenzo zal jij moeilijk afstand doen van de RKK denk ik. Ik zie het aan mijn eigen vrouw. Niet meer katholiek, maar toch slaat ze een kruisje voor het eten, blijft ze uit de WV 95 lezen, wetende dat er vreemde vertalingen in staan en wil ze 2 keer per jaar toch eens naar een katholieke kerk. Het zit diep. Ik zie het als een gewenning, jij zult het vast anders interpreteren.

Tja, ergens blijft nog altijd dat merkteken, dat zaadje, zitten. En wie weet dat het ooit nog weer opbloeit. ;)

Overigens geldt binnen de katholieke Kerk een ijzeren wet: eenmaal katholiek, voor eeuwig katholiek. Of je dan katholiek gelooft is een tweede, maar het katholicisme is méér dan enkel wel of niet geloven. Wie eenmaal katholiek geworden is, zal dat altijd blijven, want de merktekenen van Doopsel en Vormsel verdwijnen nooit meer uit je ziel. Niet dat je daardoor automatisch behouden zult zijn, want ook katholieken kunnen in de hel belanden als zij Christus niet willen navolgen. Jouw vrouw is dus nog altijd katholiek. :)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2012, 11:18:50 pm door Oogje »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #403 Gepost op: juli 03, 2012, 01:14:00 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 juli 2012 om 20:54:
[...]

jij had al een oordeel gegeven.

Ik zou zeggen: een TR.
Dit soort zaken moet je gewoon niet accepteren.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #404 Gepost op: juli 03, 2012, 01:17:44 am »
laat ook maar
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 09:30:20 am door Riemer Lap »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #405 Gepost op: juli 03, 2012, 01:53:45 am »
Mensen, dit gaat weer niet goed.
Dit gaat weer de lijn van oplopen in irritatie. Niet doen. Liever zeer duidelijk maar wel rustig en zonder steken onder water uitleggen waarom iets onprettig klinkt. Vertellen dat je er een oordeel in hoort over iets zoals je het niet bedoelt. En vragen aan een ander waarom hij je beschuldigt als je een beschuldiging voelt maar niet weet waar die beschuldiging op slaat omdat je je er niet van bewust bent iets te hebben gezegd dat tot een beschuldiging reden zou kunnen geven.  

Natuurlijk is dit allemaal niet on-topic maar wel nuttig hoop ik om de atmosfeer goed te houden.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 04:03:55 am door Trajecto »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #406 Gepost op: juli 03, 2012, 05:13:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 juli 2012 om 01:14:
[...]

Ik zou zeggen: een TR.
Dit soort zaken moet je gewoon niet accepteren.
Niemand iS VerBaasd ........

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #407 Gepost op: juli 03, 2012, 05:46:34 pm »
@ Oogje, wederom dank voor je uitleg.
Wt ik ter kennisgeving heb aangenomen, heb ik weg gelaten om het niet TE lang te maken.

quote:

Oogje schreef op 02 juli 2012 om 23:05:
[...]
Een dergelijke theorie lees ik echter nergens in de Schrift terug. Daarbij is zo'n theorie ook niet helemaal ongevaarlijk. Zo wijzen bijvoorbeeld Jehovah's Getuigen ook bloedtransfusie af, omdat er in Handelingen 15 staat dat men zich moet onthouden van bloed. "Maar dat gaat toch over eten en toch niet over iets wat men toen helemaal niet kende?" Ja, zeggen zij, maar door de Geest konden zij daar toen al over schrijven...

De reden van een bloedtransfusie weigeren bij de JG, daarvan zijn verschillende uitleggingen voorzover ik van JG'ers gehoord heb. M.i. is dat juist een voorbeeld van een geheel eigen uitleg geven aan de tekst en niet dat wat er staat.
Dus geloven dat de HEER en de Heilige Geest alles weten gaat voor mij alleen op zolang het niet uit zijn verband wordt getrokken.

quote:

Liever lees ik de Schrift in de context van die tijd en ga er niet allerlei verhalen bij verzinnen over hoe iets wat overduidelijk op één boek slaat, ineens op alle boeken van de protestantse canon zou slaan.

Maar vanuit de visie dat de HEER door Heilige Geest al deze boeken heeft laten schrijven, is zo'n samenhang toch minder vreemd?

quote:

Waar lees je dat in de Schrift, dat God zo gewerkt heeft? Jouw visie op de Schrift lijkt erg op hoe moslims tegen de koran aankijken. Mijns inziens is dat een volstrekt onchristelijke en dus ook onbijbelse visie. Het Woord is Vlees geworden, niet Boek.
Johannes 7
38 Wie in Mij gelooft, zoals  de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

Gelukkig schrijf je lijkt  :)
Want de moslims geloven dat een engel voor mohammed de koran heeft gedicteerd, dat is iets anders dan dat vele verschillende schrijvers over vele eeuwen vol van de Heilige Geest schrijven dat wat de Heilige Geest wil dat geschreven wordt.

quote:

Vanzelfsprekend. De katholieke Kerk is door en door bijbels.

:*)

quote:

Daarom is er binnen de katholieke Kerk een gezonde balans tussen het aanhouden van de zuivere Leer en het daarbinnen zelf nadenken en mediteren over de dingen waar wij (nog) geen kennis over hebben. Wij weten immers véél meer niet dan wel en lang niet alles staat vast. Binnen de katholieke Kerk is er veel vrijheid, ook in geloofsbeleving. Als jij bijvoorbeeld charismatisch ingesteld bent, of juist heel praktisch, of misschien zelfs heel bevindelijk, dan hoef je zelfs geen nieuwe kerkgemeenschap te starten; je kunt gewoon blijven.

Dat klopt er is veel mogelijk en zo houdt men 1.3 miljard volgelingen in de administratie  ;)

Citaat
Waar staat dat in de Schrift?[/quote[
-Over wie gaat het OT nu?
Over JHWH en het Uitverkoren Volk Israël, toch?
-Met wie heeft JHWH een Eeuwig Verbond afgesloten?
Met het Uitverkoren Volk Israël toch?
-Aan wie heeft JHWH Zijn Woord toevertrouwd? Aan het Uitverkoren Volk Israël toch?

quote:

Eenvoudig, omdat de Kerk Christus verkondigt en de joden dat niet doen. Zij verkondigen ook de ene God, die wij samen aanbidden, maar niet Christus. Ik vertrouw dus inderdaad op mijn medebroeders en zusters in het geloof.
Ja maar waarom zou je het Volk Israël het OT niet toevertrouwen, zonder Christus, welke JHWH hen heeft toevertrouwd.

quote:

Als dat echt zo zou zijn, dan zou de protestantse Kerk één machtig volk zijn op aarde, zonder scheuringen, twisten, nog meer scheuringen en totaal tegenovergestelde fundamentele leerstellingen. Sorry, je theorie klinkt mooi en is begrijpelijk, maar strookt op geen enkele wijze met de waarheid.

Omdat helaas niet iedereen de Schrift neemt zoals het er staat, hierdoor ontstaan interpretatie verschillen.

quote:

Allereerst legt de Kerk de Schrift dus niet uit zoals protestanten plegen te doen. Zij verkondigt het gehele, apostolische, katholieke geloof en baseert zich daarbij op de Schrift en de Traditio. En er is niets in de Schrift te vinden dat strijdig zou zijn met het katholieke geloof.

Nou.... het eigenlijke onderwerp van dit topic was een voorbeeld waarover toch serieuze kamervragen gesteld zouden kunnen worden.  ;)

quote:

Als Christus terugkomt, zullen we allen één zijn. Doch in de hemel en in het vagevuur is de Kerk echter al volmaakt één en volmaakt in Christus verenigd. Die verdeeldheid beslaat dus slechts dat ene kleine, pelgrimerende groepje op aarde. ;) Waarvan de Kerk wellicht al één is, maar waarbij niet alle broeders en zusters in Christus volmaakt met haar verbonden zijn en waarbij wij nog altijd te strijden hebben tegen het kwaad in en buiten haar.

We zullen zien, de Schrift waarschuwt ons ook nog voor zoiets als de hoer van Babylon, dus..... De tijd zal het leren, met of zonder ons.

quote:

Klopt, maar dat zegt dus helemaal niets over al die andere miljarden katholieken. Die mijns inziens dus volop katholiek zijn tot het tegendeel bewezen is.
:)

quote:

Dus als Hij bepaalde gaven wil verbinden aan bepaalde volmachten en dus wijdingen, dan is er niemand die Hem daarop zou mogen aanspreken. ;)

Klopt helemaal, maar ze kunnen ook niet worden afgedwongen na een studie, of door een bestuurlijke functie te accepteren? Toch? De HEER bepaalt en deelt uit, niet de kerk of hoofd van een kerk, toch?

quote:

Dit is het fundament van de kerkvisie van de katholieke Kerk. Als je deze visie niet begrijpt, dan begrijp je de katholieke Leer niet. Niet zomaar een "leuke uitleg" dus, maar een diep verstaan van wat de Kerk nu echt leert.

Oke, sorry.

quote:

Wie bij een priester de biecht spreekt, spreekt daarom direct tot Christus en wordt direct door Christus vergeven.

Betekend dit dan dat jij niet zelf in gebed tot de HEER om vergeving mag of kunt vragen en het van de HEER ontvangen? Is de biecht bij een pastoor/priester daarvoor noodzakelijk?

quote:

En uiteraard mogen we altijd tot Hem in persoonlijk gebed komen, het liefst dagelijks zelfs. Als de priester dan zegt: "Ik ontsla u van uw zonden in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest," dan is het niet hij, maar Christus die spreekt en je zo vrijmaakt.

Ok bidden mag zonder pastoor / priester, maar vergeving vragen dus niet?
Jezus kijkt en onderzoekt onze harten en weet of we werkelijk spijt hebben van onze zonden. Hoe weet de pastoor/priester dat dan?

quote:

De priester heeft de volmacht om de absolutie uit te spreken. Het is Christus die vergeeft inderdaad, maar de priester is daartoe zijn handen en mond. De priester doet dus meer dan enkel "meebidden" maar dient het sacrament te vieren samen met de boeteling. Door zijn spreken en handen gebéúrt er iets.

De priester is dus een soort Jezus op aarde?

quote:

Tja, ergens blijft nog altijd dat merkteken, dat zaadje, zitten. En wie weet dat het ooit nog weer opbloeit. ;)

quote:

Overigens geldt binnen de katholieke Kerk een ijzeren wet: eenmaal katholiek, voor eeuwig katholiek. Of je dan katholiek gelooft is een tweede, maar het katholicisme is méér dan enkel wel of niet geloven. Wie eenmaal katholiek geworden is, zal dat altijd blijven, want de merktekenen van Doopsel en Vormsel verdwijnen nooit meer uit je ziel. Niet dat je daardoor automatisch behouden zult zijn, want ook katholieken kunnen in de hel belanden als zij Christus niet willen navolgen. Jouw vrouw is dus nog altijd katholiek. :)

Ook als ze zich zelf zou uitschrijven?

Nogmaals dank voor je open en eerlijke en leerzame reactie,
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 05:57:40 pm door itsmetoo »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #408 Gepost op: juli 03, 2012, 06:40:18 pm »

quote:

ik kan je even niet volgen, TR voor mij?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #409 Gepost op: juli 03, 2012, 06:45:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 juli 2012 om 18:40:
[...]

Zou toch onzin zijn !?
Dat blinde is er uit geschoten, ik heb je het al lang vergeven  :*)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #410 Gepost op: juli 03, 2012, 08:37:37 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 03 juli 2012 om 17:46:
De reden van een bloedtransfusie weigeren bij de JG, daarvan zijn verschillende uitleggingen voorzover ik van JG'ers gehoord heb. M.i. is dat juist een voorbeeld van een geheel eigen uitleg geven aan de tekst en niet dat wat er staat.
Dus geloven dat de HEER en de Heilige Geest alles weten gaat voor mij alleen op zolang het niet uit zijn verband wordt getrokken.

Dat zullen de JG natuurlijk precies zo zeggen. Het gaat er mij om dat zo'n redenatie gevaarlijk kan zijn en ook nergens in de Schrift is terug te vinden.

quote:

Maar vanuit de visie dat de HEER door Heilige Geest al deze boeken heeft laten schrijven, is zo'n samenhang toch minder vreemd?

Het is heel eenvoudig: in de Schrift staat nergens een index van geschriften die tot de canon zouden horen. Vanuit enkel de Schrift kun je dus niet bewijzen dat een gedeelte over een boek of over de Torah over de gehéle protestantse canon gaat. Je zult dus in de context van elke tekst moeten nagaan waar het over gaat.

quote:

38 Wie in Mij gelooft, zoals  de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

Hier staat nergens dat de heilige Geest direct de Schrift heeft geschreven.

quote:

Gelukkig schrijf je lijkt  :)
Want de moslims geloven dat een engel voor mohammed de koran heeft gedicteerd, dat is iets anders dan dat vele verschillende schrijvers over vele eeuwen vol van de Heilige Geest schrijven dat wat de Heilige Geest wil dat geschreven wordt.

De Schrift is ingeïnspireerd door de heilige Geest, maar niet gedicteerd. Dat lees je nergens in de Schrift.

quote:

Dat klopt er is veel mogelijk en zo houdt men 1.3 miljard volgelingen in de administratie  ;)

En terecht. Je zet niet iemand zomaar uit de Kerk omdat diegene niet puur of volledig genoeg zou geloven. Zéker niet als je je beseft dat de Kerk het Lichaam van Christus is en daarom noodzakelijk voor het heil. Mensen blijven zelf verantwoordelijk voor wat ze doen binnen de Kerk. En je kunt nog steeds niet zomaar beweren dat er maar een klein deel daadwerkelijk echt zou geloven en katholiek zou leven. Dat mag enkel en alleen Christus.

quote:

-Over wie gaat het OT nu?
Over JHWH en het Uitverkoren Volk Israël, toch?
-Met wie heeft JHWH een Eeuwig Verbond afgesloten?
Met het Uitverkoren Volk Israël toch?
-Aan wie heeft JHWH Zijn Woord toevertrouwd? Aan het Uitverkoren Volk Israël toch?

Je geeft nog steeds geen argument waarom Hebreeuws de enige taal is waarin het OT geschreven zou mogen zijn. De deuterocanonieke geschriften zijn immers ook geschreven door joden, doch in het Grieks vertaald. Ze zijn dus wel in het Hebreeuws geschreven ooit, maar wij hebben van sommige van die geschriften geen Hebreeuwse versies mee. Maar, so what? Ze zijn ook door joden geschreven, door de apostelen gebruikt en pas in de vijftiende eeuw door Luther afgewezen. Nogmaals, er staat echt nergens in de Schrift dat de geschriften uit het OT in het Hebreeuws moeten zijn opgesteld om bij het OT te kunnen blijven horen.

quote:

Ja maar waarom zou je het Volk Israël het OT niet toevertrouwen, zonder Christus, welke JHWH hen heeft toevertrouwd.

Wij bewaren toch het OT ook gewoon? Alleen wel met de deuterocanonieke geschriften, die ook gewoon door de joden zijn gebruikt. Dat zij later besluiten dat ze er niet meer inhoren, dat kan, maar daar hoeven wij toch geen boodschap aan te hebben als de Kerk ze gewoon blijft gebruiken? Het christendom is een zelfstandige religie geworden, met haar wortels in het jodendom. Maar wij laten ons niet door het jodendom voorschrijven wat wij wel en wat wij niet zouden mogen lezen.

quote:

Omdat helaas niet iedereen de Schrift neemt zoals het er staat, hierdoor ontstaan interpretatie verschillen.

Elke protestant en elke protestantse denominatie gaat er prat op dat zij de Schrift nemen zoals het er staat, dus dat is geen argument. De Schrift is nu eenmaal op verschillende manieren te lezen, net zoals elk geschrift dat is.

quote:

Nou.... het eigenlijke onderwerp van dit topic was een voorbeeld waarover toch serieuze kamervragen gesteld zouden kunnen worden.  ;)

Je bedoelt het bidden tot Maria? Is dus ook op geen enkele wijze in tegenspraak met de Schrift. We mogen elkaar om gebed vragen, Maria leeft net zo goed als dat wij leven, véél meer zelfs nog, dus mogen wij haar ook om gebed vragen. En zij is de Moeder van de Heer, wie door alle geslachten zalig geprezen zal worden.

quote:

Klopt helemaal, maar ze kunnen ook niet worden afgedwongen na een studie, of door een bestuurlijke functie te accepteren? Toch? De HEER bepaalt en deelt uit, niet de kerk of hoofd van een kerk, toch?

Het is enkel God die mensen roept tot het ambt en het is aan de Kerk om vermeende roepingen te onderzoeken en te bevestigen. Maar inderdaad, enkel de Heer roept en niemand anders.

quote:

Betekend dit dan dat jij niet zelf in gebed tot de HEER om vergeving mag of kunt vragen en het van de HEER ontvangen? Is de biecht bij een pastoor/priester daarvoor noodzakelijk?

Bij doodzonden, dus waarbij je God welbewust de rug toekeert, is het noodzakelijk om berouwvol te biechten, zodat Christus je met Lichaam en Ziel kan vergeven. Bij dagelijkse zonden, kleine zwakheden die je begaat, is het voldoende om berouw te hebben en gemeenschap met Christus te hebben in de Eucharistie.

Vergelijk het met het verhaal van de verloren zoon. Hij keerde zijn vader de rug toe, en bij de verzoening omhelsde pa hem en bemoedigde hem. Hij gebruikte dus zijn hele lichaam. Bij de jaloerse zoon volstond hem echter om hem uit te nodigen voor het feest.

quote:

Ok bidden mag zonder pastoor / priester, maar vergeving vragen dus niet?

Natuurlijk wel, maar Christus wil graag zijn hele Lichaam gebruiken om zich met je te verzoenen. Dit ook omdat je met je zonde op geestelijk gebied ook enige schade toebrengt aan de gemeenschap van Christus.

quote:

Jezus kijkt en onderzoekt onze harten en weet of we werkelijk spijt hebben van onze zonden. Hoe weet de pastoor/priester dat dan?

Niet, hoewel hij wel op gepaste wijze mag doorvragen en er heel soms weleens verhalen gaan over priesters met profetische gaven die wél konden zien of iemand berouw had, zoals Pater Pio. Het is je eigen verantwoordelijkheid om berouwvol te biechten. Heb je geen berouw en geen voornemen om je te bekeren en spreek je toch de biecht, dan is je biecht ongeldig en heb je enkel een nieuwe doodzonde gepleegd.

De priester kan je dan wel de absolutie geven, maar God weet wel beter en zal daar niet naar luisteren, omdat het sacrament dan niet geldig is toegediend. Een sacrament is pas geldig en dus van Christus als alle ingrediënten kloppen. Bij de Eucharistie dient het juiste brood, de juiste wijn en een geldig gewijde priester te worden gebruikt. Bij het huwelijk een man, een vrouw, een getuige namens de Kerk en vier getuigen namens het volk. En zo bij de biecht een priester, een boeteling en het oprechte berouw van de boeteling.

quote:

Ook als ze zich zelf zou uitschrijven?

Je kunt je inderdaad laten uitschrijven, hoewel er altijd een aantekening zal blijven staan dat je er gedoopt of gevormd bent. Je bent dan geen lid meer van de Kerk, mag de sacramenten niet meer ontvangen en hebt dus volgens het katholieke geloof het Lichaam van Christus de rug toegekeerd. Met mogelijk alle gevolgen van dien.

Maar dat is enkel de administratieve kant. Geestelijk gezien blijf je echter katholiek, omdat het merkteken van Doopsel en Vormsel nooit verdwijnt uit je ziel. Daardoor kun je altijd weer terugkeren als je wilt, zonder dat je opnieuw gedoopt en gevormd zou moeten worden.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #411 Gepost op: juli 03, 2012, 09:24:07 pm »

quote:

Oogje schreef op 03 juli 2012 om 20:37:
[...]
Dat zullen de JG natuurlijk precies zo zeggen. Het gaat er mij om dat zo'n redenatie gevaarlijk kan zijn en ook nergens in de Schrift is terug te vinden.

Dan zeggen we dus hetzelfde. Zij dwalen ermee (zoals met veel meer zaken) af van de Schrift. Eigenlijk hebben de JG niet een s de Schrift, ze hebben een eigen Nieuwe Wereldse Vertaling in elkaar gedraaid, aangepast op hun doctrine.

quote:

Het is heel eenvoudig: in de Schrift staat nergens een index van geschriften die tot de canon zouden horen. Vanuit enkel de Schrift kun je dus niet bewijzen dat een gedeelte over een boek of over de Torah over de gehéle protestantse canon gaat. Je zult dus in de context van elke tekst moeten nagaan waar het over gaat.

Dus omdat de mens gewoon is om een index in de Schrift te geven, zou de HEER dat ook moeten doen. omdat er anders geen aangetoonde samenhang zou zijn?
Het is juist voor mij zo bijzonder dat zovelen de Schrift hebben geschreven over zovele eeuwen en dat het zo'n geheel is. Enkel door het werk van de Heilige Geest

quote:

Hier staat nergens dat de heilige Geest direct de Schrift heeft geschreven.
De Heilige Geest heeft geen pen vast gehouden nee, maar wel de schrijvers laten schrijven wat en zoals Hij het wilde.
2 Petrus 1
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God,  door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.

1 Korintiërs 2:
13 Van die dingen spreken wij ook,  niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.

Wanneer Profeten spraken terwijl ze vol van de Geest waren, dan spraken niet zij, maar de Heilige Geest. Toen Mozes met zijn beperkingen t.a.v. spreken voor de farao stond, sprak niet Mozes gebrekkig, maar sprak de Heilige Geest.

Even zo met Petrus en apostelen.
Het was de heilig geest Die sprak.
Zou het voor de Heilige Geest moeilijk zijn om de mens te laten schrijven ipv te spreken, denk je?

quote:

De Schrift is ingeïnspireerd door de heilige Geest, maar niet gedicteerd. Dat lees je nergens in de Schrift.

Dat is dus wat ik zeg, de islam geloof in het feit dat een engel de koran heeft gedicteerd. Opgezegd en dat het is opgeschreven.
De Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd, opdat ze in gedachten hadden wat de Heilige Geest wilde, om dat op te schrijven.
Dat is heel iets anders.

Hier staat het voor mij overduidelijk.
2 Timoteüs 3
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Wie in Jezus geloofd zoals de Schrift zegt
Johannes

Als de Schrift niet geheel door GOD / Heilige Geest zou zijn ingegeven, dan zou Jezus toch zo'n uitspraak niet kunnen doen? Zeker over het OT, alles zal geschieden uit het OT, elke jota ! Maar ongetwijfeld (aanname) zal Jezus hebben geweten dat er ook een NT kwam, omdat de Heilige Geest voor Hem is ingezet om dat het volbrengen.
Matteüs 5
18 Want, voorwaar, Ik zeg u:  Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

quote:

Je geeft nog steeds geen argument waarom Hebreeuws de enige taal is waarin het OT geschreven zou mogen zijn. De deuterocanonieke geschriften zijn immers ook geschreven door joden, doch in het Grieks vertaald. Ze zijn dus wel in het Hebreeuws geschreven ooit, maar wij hebben van sommige van die geschriften geen Hebreeuwse versies mee. Maar, so what? Ze zijn ook door joden geschreven, door de apostelen gebruikt en pas in de vijftiende eeuw door Luther afgewezen. Nogmaals, er staat echt nergens in de Schrift dat de geschriften uit het OT in het Hebreeuws moeten zijn opgesteld om bij het OT te kunnen blijven horen.
Persoonlijk vind ik dit
De deuterocanonieke geschriften zijn immers ook geschreven door joden, doch in het Grieks vertaald. Ze zijn dus wel in het Hebreeuws geschreven ooit, maar wij hebben van sommige van die geschriften geen Hebreeuwse versies mee. Maar, so what? Ze zijn ook door joden geschreven, door de apostelen gebruikt

een gevaarlijke niet te bewijzen aanname.
Al de Schrift is ingegeven door GOD, middels de Heilige Geest, Hij Die de hemel en aarde in 6 dagen schiep met Zijn Woord is uiteraard ook in staat om Zijn Woord tot ons te brengen als Hij dat wil. Anders geven de JHWH een brevet van onvermogen, m.i.

Psalm 33
6   Door het Woord van de HEERE is de hemel gemaakt,
door de Geest van Zijn mond heel hun legermacht.
9 Want Híj spreekt en het is er,
Híj gebiedt en het staat er.

quote:

Wij bewaren toch het OT ook gewoon? Alleen wel met de deuterocanonieke geschriften, die ook gewoon door de joden zijn gebruikt. Dat zij later besluiten dat ze er niet meer inhoren, dat kan, maar daar hoeven wij toch geen boodschap aan te hebben als de Kerk ze gewoon blijft gebruiken?

Oorspronkelijk horen en zitten ze toch niet in de TeNaCH. Dat het pas in het jaar 100 is geschied is een onbewezen feit. Als JHWH had gewild dat deze boeken er in moesten, dan zou Hij dat al door alle voorgaande eeuwen door de Joden hebben laten doen, die Hij Zijn Woord (OT) (TeNaCH) in bewaring heeft gegeven, toch?

quote:

Het christendom is een zelfstandige religie geworden, met haar wortels in het jodendom. Maar wij laten ons niet door het jodendom voorschrijven wat wij wel en wat wij niet zouden mogen lezen.

Wij zijn de wilde takken, zij zijn de tamme takken zoals de Boom is.
De Joden schrijven niets voor, maar we zouden het mbt het OT moeten volgen. Het is en gaat over hun geschiedenis met JHWH.

quote:

Elke protestant en elke protestantse denominatie gaat er prat op dat zij de Schrift nemen zoals het er staat, dus dat is geen argument. De Schrift is nu eenmaal op verschillende manieren te lezen, net zoals elk geschrift dat is.

Tussen zeggen en werkelijk doen zit een wereld van verschil, kijk maar naar de politiek.  ;)

quote:

Je bedoelt het bidden tot Maria? Is dus ook op geen enkele wijze in tegenspraak met de Schrift. We mogen elkaar om gebed vragen, Maria leeft net zo goed als dat wij leven, véél meer zelfs nog, dus mogen wij haar ook om gebed vragen. En zij is de Moeder van de Heer, wie door alle geslachten zalig geprezen zal worden.

Ja, maar dit is al uitgebreid besproken inmiddels.  :?

quote:

Het is enkel God die mensen roept tot het ambt en het is aan de Kerk om vermeende roepingen te onderzoeken en te bevestigen. Maar inderdaad, enkel de Heer roept en niemand anders.

Gelukkig hier zijn we het eens  d:)b

quote:

Niet, hoewel hij wel op gepaste wijze mag doorvragen en er heel soms weleens verhalen gaan over priesters met profetische gaven die wél konden zien of iemand berouw had, zoals Pater Pio. Het is je eigen verantwoordelijkheid om berouwvol te biechten. Heb je geen berouw en geen voornemen om je te bekeren en spreek je toch de biecht, dan is je biecht ongeldig en heb je enkel een nieuwe doodzonde gepleegd.

De priester kan je dan wel de absolutie geven, maar God weet wel beter en zal daar niet naar luisteren, omdat het sacrament dan niet geldig is toegediend. Een sacrament is pas geldig en dus van Christus als alle ingrediënten kloppen. Bij de Eucharistie dient het juiste brood, de juiste wijn en een geldig gewijde priester te worden gebruikt. Bij het huwelijk een man, een vrouw, een getuige namens de Kerk en vier getuigen namens het volk. En zo bij de biecht een priester, een boeteling en het oprechte berouw van de boeteling.

Wat heeft dan de priester voor toegevoegde taak, als deze niet anders kan dan een sacrament  verlenen, zonder echt te weten of de zonden door de HEER vergeven zijn?
Alsof ik mag doorrijden na een rijbewijs controle waarbij ik alleen gezegd heb een rijbewijs te hebben, zonder deze te hebben hoeven tonen......
Maar goed, ik begrijp je uitleg, dank daarvoor.

Dank voor je uitleg, wederom.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 11:26:24 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #412 Gepost op: juli 04, 2012, 12:42:31 am »

quote:

itsmetoo schreef op 03 juli 2012 om 17:13:
[...]

Niemand iS VerBaasd ........
Ben jij "niemand" dan???? _O_

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #413 Gepost op: juli 04, 2012, 02:21:38 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 juli 2012 om 18:40:
[...]

Hij noemde jou Grondig Onchristelijk.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 11:32:42 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #414 Gepost op: juli 04, 2012, 02:23:47 am »

quote:

itsmetoo schreef op 03 juli 2012 om 18:45:
[...]

Zou toch onzin zijn !?
Dat blinde is er uit geschoten, ik heb je het al lang vergeven  :*)
Je noemde hem "Grondig Onchristelijk"
Dat is niet goed.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 11:32:26 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #415 Gepost op: juli 04, 2012, 10:18:10 am »

quote:

Dan zeggen we dus hetzelfde. Zij dwalen ermee (zoals met veel meer zaken) af van de Schrift. Eigenlijk hebben de JG niet een s de Schrift, ze hebben een eigen Nieuwe Wereldse Vertaling in elkaar gedraaid, aangepast op hun doctrine.

Daarom blijf ik erbij: wat in Openbaringen over het boek Openbaringen staat, gáát ook over het boek Openbaringen. En wat in het OT over het OT staat, gáát dus ook over het OT.

quote:

Dus omdat de mens gewoon is om een index in de Schrift te geven, zou de HEER dat ook moeten doen. omdat er anders geen aangetoonde samenhang zou zijn?

Als je je strikt en alleen aan de Schrift wil houden, is het wel zo handig als ook in de Schrift staat geschreven wat precies tot die Schrift behoort. Anders heb je toch iets buiten de Schrift nodig om te bepalen wat de Schrift hoort. En dat is niet erg hoor, dat leert de katholieke Kerk al eeuwen en in zekere mate de reformatie ook, maar strikt sola scriptura is het dan natuurlijk niet meer.

quote:

Het is juist voor mij zo bijzonder dat zovelen de Schrift hebben geschreven over zovele eeuwen en dat het zo'n geheel is. Enkel door het werk van de Heilige Geest

Precies, maar in de Schrift staat dus geen index. Dus heeft de heilige Geest duidelijk gewerkt door de geloofstraditie van de joden respectievelijk de christenen, waar de Schrift dus deel van is, en blijft Hij dat nog steeds doen.

quote:

De Heilige Geest heeft geen pen vast gehouden nee, maar wel de schrijvers laten schrijven wat en zoals Hij het wilde.
2 Petrus 1
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God,  door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.

1 Korintiërs 2:
13 Van die dingen spreken wij ook,  niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.

Wanneer Profeten spraken terwijl ze vol van de Geest waren, dan spraken niet zij, maar de Heilige Geest. Toen Mozes met zijn beperkingen t.a.v. spreken voor de farao stond, sprak niet Mozes gebrekkig, maar sprak de Heilige Geest.

Even zo met Petrus en apostelen.
Het was de heilig geest Die sprak.

De mensen zelf spraken, gedreven door de heilige Geest. Dat is wat er staat in 2 Petrus. En ook in 1 Korintiërs staat dat de heilige Geest hen woorden leert, dus niet dicteert.

quote:

Zou het voor de Heilige Geest moeilijk zijn om de mens te laten schrijven ipv te spreken, denk je?

Vast niet, maar wij hebben geen geloof van het Boek, maar van het levende Woord, dat Christus is. En ik kan je daarop nog altijd mijn wedervraag stellen: zou het voor de Geest moeilijk zijn om de christelijke Leer door de eeuwen heen zuiver te bewaren? Of heeft de Geest toch een vergissing gemaakt de eerste vijftien eeuwen?

quote:

Dat is dus wat ik zeg, de islam geloof in het feit dat een engel de koran heeft gedicteerd. Opgezegd en dat het is opgeschreven.
De Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd, opdat ze in gedachten hadden wat de Heilige Geest wilde, om dat op te schrijven.
Dat is heel iets anders.

Precies, dus niet gedicteerd en dus ook niet de hand bewogen, wat in feite natuurlijk hetzelfde is. Je spreekt jezelf een beetje tegen hier. Echt, er staat nergens in de Schrift dat de Geest letterlijk de handen bewoog van de schrijvers. Je haalt nu enkel gedeelten over profetieën aan en besluit dat de Geest dan ook wel zo direct geschreven heeft. Maar dat staat dus nérgens in de Schrift.

quote:

Hier staat het voor mij overduidelijk.
2 Timoteüs 3
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Ingegeven, niet gedicteerd. De schrijvers schreven zelf, in hun eigen woorden, in hun eigen genres, in hun eigen schrijfstijl, vanuit hun eigen kijk op de wereld. En de Geest zorgde ervoor dat hun schrijven niet in strijd was met de joodse en later ook christelijke Leer.

quote:

Wie in Jezus geloofd zoals de Schrift zegt
Johannes

Als de Schrift niet geheel door GOD / Heilige Geest zou zijn ingegeven, dan zou Jezus toch zo'n uitspraak niet kunnen doen?

Die uitspraak gaat over Hemzelf, niet over de Schrift. Hij citeert uit de Schrift, maar heeft het niet over de Schrift zelf.

quote:

Zeker over het OT, alles zal geschieden uit het OT, elke jota ! Maar ongetwijfeld (aanname) zal Jezus hebben geweten dat er ook een NT kwam, omdat de Heilige Geest voor Hem is ingezet om dat het volbrengen.
Matteüs 5
18 Want, voorwaar, Ik zeg u:  Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Ja, maar Hijzelf heeft geen NT gesticht, maar de Kerk. Is het niet opvallend dat Christus geen woord geschreven heeft, behalve dan in het zand, maar wel een Kerk heeft gesticht en zijn Apostelen opdracht gaf te verkondigen? Te verkondigen, dus niet te schrijven? Pas later werd de verkondiging op schrift gesteld en werd binnen de Kerk pas op het concilie van Trente officieel vastgesteld wat tot de christelijke canon behoorde. Pas op Trente, omdat toen pas een zekere reformatie de canon in twijfel begon te trekken.

quote:

een gevaarlijke niet te bewijzen aanname.

Het is prima bewezen dat de deuterocanonieke boeken joodse geschriften zijn.

quote:

Al de Schrift is ingegeven door GOD, middels de Heilige Geest, Hij Die de hemel en aarde in 6 dagen schiep met Zijn Woord is uiteraard ook in staat om Zijn Woord tot ons te brengen als Hij dat wil. Anders geven de JHWH een brevet van onvermogen, m.i.

Psalm 33
6   Door het Woord van de HEERE is de hemel gemaakt,
door de Geest van Zijn mond heel hun legermacht.
9 Want Híj spreekt en het is er,
Híj gebiedt en het staat er.

Precies. Dus mét de deuterocanonieke geschriften, want die canon heeft de Geest ons vanaf het begin al eeuwenlang overgeleverd.

quote:

Oorspronkelijk horen en zitten ze toch niet in de TeNaCH. Dat het pas in het jaar 100 is geschied is een onbewezen feit. Als JHWH had gewild dat deze boeken er in moesten, dan zou Hij dat al door alle voorgaande eeuwen door de Joden hebben laten doen, die Hij Zijn Woord (OT) (TeNaCH) in bewaring heeft gegeven, toch?

Ze zaten dus al in de Septuagint, de Griekse vertaling van de Schrift die de apostelen ook gebruikten. Ze hebben dus wel degelijk in het OT gezeten.

quote:

Wij zijn de wilde takken, zij zijn de tamme takken zoals de Boom is.
De Joden schrijven niets voor, maar we zouden het mbt het OT moeten volgen. Het is en gaat over hun geschiedenis met JHWH.

En als dan blijkt dat de deuterocanonieke geschriften in elk geval in het OT hebben gezéten, blijkens de Septuagint, en de apostelen daar gebruik van hebben gemaakt, dan is de conclusie duidelijk dat ze er gewoon bijhoren. En helaas, maar ik volg gewoon de Kerk wat de canon betreft, want als God niet had gewild dat de deutero's erin zaten, dan had Hij zijn Kerk daarin wel leiding gegeven. Zo kun je natuurlijk ook redeneren.

quote:

Tussen zeggen en werkelijk doen zit een wereld van verschil, kijk maar naar de politiek.  ;)

Dat is geen argument, want je kunt niet bewijzen met welke instelling iemand de Schrift leest. Je kunt niet in andermans hart kijken.

quote:

Ja, maar dit is al uitgebreid besproken inmiddels.  :?

Ik gaf enkel aan waarom het vereren van Maria dus niet in strijd is met de Schrift.

quote:

Wat heeft dan de priester voor toegevoegde taak, als deze niet anders kan dan een sacrament  verlenen, zonder echt te weten of de zonden door de HEER vergeven zijn?
Alsof ik mag doorrijden na een rijbewijs controle waarbij ik alleen gezegd heb een rijbewijs te hebben, zonder deze te hebben hoeven tonen......

De priester, zelf ook sacramenteel gewijd en dus als het ware een sacrament, is als een herder voor zijn parochie(s) namens de bisschop. Hij bedient de sacramenten, draagt de Mis op, verkondigt het Evangelie, ziet om naar de zwakkeren en hij bidt dagelijks voor de Kerk en voor de wereld.

Christus nodigt je uit om tot zijn Lichaam te treden en zijn heil door de sacramenten direct te ontvangen. Dat is een grote genade die niet in woorden is uit te drukken. Het is vervolgens aan jou hoe je met zijn Gaven omgaat en of je echt een waarlijk christelijk leven wil leiden. Doe je dat, dan zullen de sacramenten volop vrucht in je dragen en je ziel genezen. De Kerk is echter geen gedachtenpolitie en zal dat ook nooit zijn.

quote:

Maar goed, ik begrijp je uitleg, dank daarvoor.

Dank voor je uitleg, wederom.
Geen dank. :)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #416 Gepost op: juli 04, 2012, 02:56:21 pm »

quote:

Oogje schreef op 04 juli 2012 om 10:18:
[...]

Daarom blijf ik erbij: wat in Openbaringen over het boek Openbaringen staat, gáát ook over het boek Openbaringen. En wat in het OT over het OT staat, gáát dus ook over het OT.

Oke is een keuze, voor mij geld het door de hele Schrift, omdat er uiteindelijk maar 1 auteur is, de HEER Zelf.

quote:

De mensen zelf spraken, gedreven door de heilige Geest. Dat is wat er staat in 2 Petrus. En ook in 1 Korintiërs staat dat de heilige Geest hen woorden leert, dus niet dicteert.
Nogmaals, dicteren is niet mij uitleg.
Dicteren is dat iemand voordraagt en de ander schift op.
Door de Geest gedreven is dat iemand zelf spreekt of schrijft, maar geheel volgens de Wil van de Heilieg geest. Anders zou het ook niet GOD Zijn Woord zijn, maar slechts een leerboek van mensen die GOD goed kenden.

quote:

Vast niet, maar wij hebben geen geloof van het Boek, maar van het levende Woord, dat Christus is. En ik kan je daarop nog altijd mijn wedervraag stellen: zou het voor de Geest moeilijk zijn om de christelijke Leer door de eeuwen heen zuiver te bewaren? Of heeft de Geest toch een vergissing gemaakt de eerste vijftien eeuwen?

Nee, de vergissing is in het begin van de kerk gemaakt, door boeken toe te voegend dien de TeNaCH nooit gestaan hebben. GOD heeft dat uiteindelijk wellicht gecorrigeerd, nadat Hij toch moest ingrijpen om ook andere fouten te corrigeren.

quote:

Precies, dus niet gedicteerd en dus ook niet de hand bewogen, wat in feite natuurlijk hetzelfde is. Je spreekt jezelf een beetje tegen hier. Echt, er staat nergens in de Schrift dat de Geest letterlijk de handen bewoog van de schrijvers. Je haalt nu enkel gedeelten over profetieën aan en besluit dat de Geest dan ook wel zo direct geschreven heeft. Maar dat staat dus nérgens in de Schrift.

Nogmaals, ik heb het nooit over dicteren gehad.
Als iemand van de Heilige Geest is, dan zal deze spreken of schrijven dat en zoals de Heilige geest het wil. Dus de gedachten waarmee een spreken of een schrijven aanvangt, zijn niet van jezelf aar van de Geest. Zo heb ik het in ieder geval zelf wel een paar keer ervaren bij het evangeliseren.

quote:

Ingegeven, niet gedicteerd. De schrijvers schreven zelf, in hun eigen woorden, in hun eigen genres, in hun eigen schrijfstijl, vanuit hun eigen kijk op de wereld. En de Geest zorgde ervoor dat hun schrijven niet in strijd was met de joodse en later ook christelijke Leer.

gedicteerd is niet mijn woord.
Ingegeven, dus elk woord dat je spreekt of schrijft is niet van jou, maar door de Heilige Geest ingegeven. Je kunt dan dingen zeggen, uitleggen die je eigenlijk zelf niet eens wist, als je vol bent van de Heilige Geest.

quote:

Die uitspraak gaat over Hemzelf, niet over de Schrift. Hij citeert uit de Schrift, maar heeft het niet over de Schrift zelf.

Dat zeg jij,
Lees het eens zo!
38 Wie in Mij gelooft zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

quote:

Ja, maar Hijzelf heeft geen NT gesticht, maar de Kerk. Is het niet opvallend dat Christus geen woord geschreven heeft, behalve dan in het zand, maar wel een Kerk heeft gesticht en zijn Apostelen opdracht gaf te verkondigen? Te verkondigen, dus niet te schrijven? Pas later werd de verkondiging op schrift gesteld en werd binnen de Kerk pas op het concilie van Trente officieel vastgesteld wat tot de christelijke canon behoorde. Pas op Trente, omdat toen pas een zekere reformatie de canon in twijfel begon te trekken.

Omdat de Heilige Geest deze taak voor Christus heeft gedaan.
Als Jezus het zelf zou hebben gedaan zou het wonder minder zijn, dan zoals Hij het nu heeft laten schrijven.

quote:

Precies. Dus mét de deuterocanonieke geschriften, want die canon heeft de Geest ons vanaf het begin al eeuwenlang overgeleverd.

Waaruit concludeer je dat?
De satan heeft ook geprobeerd om zijn invloed in de Schrift te krijgen. Nog steeds trouwens in nieuwe vertalingen.

quote:

En als dan blijkt dat de deuterocanonieke geschriften in elk geval in het OT hebben gezéten, blijkens de Septuagint, en de apostelen daar gebruik van hebben gemaakt, dan is de conclusie duidelijk dat ze er gewoon bijhoren. En helaas, maar ik volg gewoon de Kerk wat de canon betreft, want als God niet had gewild dat de deutero's erin zaten, dan had Hij zijn Kerk daarin wel leiding gegeven. Zo kun je natuurlijk ook redeneren.

Ik volg je redenatie, al is de mijne dat ze er verkeerd door de mensen ongeplaatst zijn en uiteindelijk door JHWH weer zijn verwijderd.

quote:

Dat is geen argument, want je kunt niet bewijzen met welke instelling iemand de Schrift leest. Je kunt niet in andermans hart kijken.

Klopt, dat kan alleen de HEER !
Wel is het een feit dat wat mensen roepen (ook binnen kerken) ook makkelijk loze woorden kunnen zijn, helaas.

quote:

Ik gaf enkel aan waarom het vereren van Maria dus niet in strijd is met de Schrift.

Weet en waardeer ik, maar w komen hier zeker nooit uit.  ;)

[...]

De priester, zelf ook sacramenteel gewijd en dus als het ware een sacrament, is als een herder voor zijn parochie(s) namens de bisschop. Hij bedient de sacramenten, draagt de Mis op, verkondigt het Evangelie, ziet om naar de zwakkeren en hij bidt dagelijks voor de Kerk en voor de wereld.

quote:

Christus nodigt je uit om tot zijn Lichaam te treden en zijn heil door de sacramenten direct te ontvangen. Dat is een grote genade die niet in woorden is uit te drukken. Het is vervolgens aan jou hoe je met zijn Gaven omgaat en of je echt een waarlijk christelijk leven wil leiden. Doe je dat, dan zullen de sacramenten volop vrucht in je dragen en je ziel genezen. De Kerk is echter geen gedachtenpolitie en zal dat ook nooit zijn.

Oke, waar ik les en geloof dat het door bekering van zonden is, Jezus aannemen en dopen door onderdompelen, geloof jij dit. Duidelijk.
Een vraag of je dit ook in de Schrift terug vindt is onnodig, omdat de kerkleer voor jou naast de Schrift staat.....

Wederom dank je,

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #417 Gepost op: juli 04, 2012, 07:25:31 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 14:56:
Oke is een keuze, voor mij geld het door de hele Schrift, omdat er uiteindelijk maar 1 auteur is, de HEER Zelf.

Dat mag je geloven, maar besef je dan dus wel dat dat niet in de Schrift staat, maar dat je toch dat stukje Traditio accepteert dat de Schrift heeft samengesteld. Ik accepteer echter de gehéle Traditio en geloof dat deze net zo van de heilige Geest is.

quote:

Nogmaals, dicteren is niet mij uitleg.
Dicteren is dat iemand voordraagt en de ander schift op.
Door de Geest gedreven is dat iemand zelf spreekt of schrijft, maar geheel volgens de Wil van de Heilige geest. Anders zou het ook niet GOD Zijn Woord zijn, maar slechts een leerboek van mensen die GOD goed kenden.

Mijns inziens blijft Christus dus het Woord van God en vinden we hetgeen Hij ons leert terug in de Schrift en Traditio, ofwel in het apostolische, katholieke geloof. En allebei de bronnen, die de levende Openbaring van Christus doorgeven, zijn ontstaan door een uniek samenspel tussen God en mens, tussen Christus en zijn Kerk.

quote:

Nee, de vergissing is in het begin van de kerk gemaakt, door boeken toe te voegend dien de TeNaCH nooit gestaan hebben. GOD heeft dat uiteindelijk wellicht gecorrigeerd, nadat Hij toch moest ingrijpen om ook andere fouten te corrigeren.

Nee, de Kerk heeft zich niet vergist, omdat Christus zich nooit vergist. Maar goed, dat geloof jij natuurlijk niet, anders zou je wel katholiek zijn geweest. Ik geloof echter dat Christus zijn Leer en dus ook de Schrift door de eeuwen heen altijd zuiver heeft bewaard. Waarbij dus gezegd moet worden dat pas op het Concilie van Trente de katholieke Kerk een canon vaststelde. Daarvóór was het niet nodig en boeide het ook niemand echt; wat graag gelezen werd werd graag gelezen en anders niet. De canon bestond natuurlijk al wel, maar pas sinds Luther vond de Kerk het nodig er toch maar iets officieel over vast te stellen.

quote:

Nogmaals, ik heb het nooit over dicteren gehad.
Als iemand van de Heilige Geest is, dan zal deze spreken of schrijven dat en zoals de Heilige geest het wil. Dus de gedachten waarmee een spreken of een schrijven aanvangt, zijn niet van jezelf maar van de Geest. Zo heb ik het in ieder geval zelf wel een paar keer ervaren bij het evangeliseren.

Dicteren en iemands hand bewegen komt natuurlijk wel op hetzelfde neer: er zit geen woord van de schrijver zelf bij. Dat geloof ik dus niet wat de Schrift betreft; het is niet een soort koran, maar een heilig geloofsboek waarin mensen over hun ervaringen met God geschreven hebben. Nu heeft Christus belooft dat als men rekenschap moet afleggen van het geloof, de Geest hem de woorden zal geven, maar daarmee is dus nog niet gezegd dat dat met de Schrift gebeurt is. Wie sola scriptura op zijn striktst wil bedrijven, zal dat toch echt uit de Schrift zélf moeten aantonen.

quote:

Dat zeg jij,
Lees het eens zo!
38 Wie in Mij gelooft zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

Hier zegt Jezus dat als je in Hem gelooft, stromen van levend water dan uit je binnenste zal stromen, net zoals de Schrift dat zegt. Ik zie daarin met geen mogelijkheid de stelling terug dat de Schrift uitsluitend woorden van de Geest zou bevatten, onfeilbaar is van kaft tot kaft en als enige bron van Waarheid toegepast zou mogen worden.

quote:

Omdat de Heilige Geest deze taak voor Christus heeft gedaan.
Als Jezus het zelf zou hebben gedaan zou het wonder minder zijn, dan zoals Hij het nu heeft laten schrijven.

Waar lees je in de Schrift dat de heilige Geest een onfeilbare, heilige Schrift zou schrijven en samenstellen voor de Kerk?

quote:

Waaruit concludeer je dat?

Uit het feit dat de apostelen al die geschriften in hun bijbel hadden en die geschriften er nooit uitgehaald zijn door de Kerk.

quote:

De satan heeft ook geprobeerd om zijn invloed in de Schrift te krijgen. Nog steeds trouwens in nieuwe vertalingen.

Ah, dus eerst is de Schrift het onfeilbare, door de Geest geschreven Woord van God, maar nu kan het tóch weer door de satan besmet zijn? Het wordt me wel een beetje warrig allemaal. Dan zou ik er ook maar niet zeker meer van zijn dat de protestantse canon goed is. Over een paar eeuw kan God dan blijkbaar zeggen: "Oeps, de satan heeft weer zitten spelen, haal er nog maar een paar boeken uit."

quote:

Ik volg je redenatie, al is de mijne dat ze er verkeerd door de mensen ongeplaatst zijn en uiteindelijk door JHWH weer zijn verwijderd.

Ah, dus de apostelen konden wel een onfeilbare Leer verkondigen en zelfs een Schrift schrijven, maar ze waren blijkbaar niet bij machte om eens een fatsoenlijke OT-bijbel te gebruiken? Want let wel: de apostelen gebruikten aantoonbaar al de Septuagint. Nee, de Schrift is door de eeuwen heen door de Kerk samengesteld en vastgesteld en slechts een groepje protestanten heeft gemeend er boeken uit te halen. Dat is wat ik geloof en mijns inziens ook veel logischer strookt met de geschiedenis en het werk van de heilige Geest.

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo erg gepast om de godsnaam in dit soort semi-discussies te gebruiken, maar dat terzijde.

quote:

Klopt, dat kan alleen de HEER !
Wel is het een feit dat wat mensen roepen (ook binnen kerken) ook makkelijk loze woorden kunnen zijn, helaas.

Over het algemeen proberen zij ook serieus de Schrift te bestuderen en vertrouwen zij daarbij op God.

quote:

Weet en waardeer ik, maar w komen hier zeker nooit uit.  ;)

Mwah, ik ben ook als protestant (baptist) opgegroeid en gedoopt en enige jaren geleden alweer middels het Vormsel toegetreden tot de katholieke Kerk. Er is ook voor jou dus nog hoop. ;)

quote:

Oke, waar ik lees en geloof dat het door bekering van zonden is, Jezus aannemen en dopen door onderdompelen, geloof jij dit. Duidelijk.

Volgens mij is wat jij hier nu zegt niet in tegenspreek met wat ik zeg. De katholieke Kerk leert dat je je moet bekeren en je moet laten dopen om het geloof te ontvangen en bij Christus te komen. En dat alles wat je krijgt, inclusief het geloof, een genade van God is en je niets kunt verdienen bij Hem.

quote:

Een vraag of je dit ook in de Schrift terug vindt is onnodig, omdat de kerkleer voor jou naast de Schrift staat.....

Ik kan je inderdaad enige Schriftgedeelten geven ter illustratie, maar ik weet nu al dat jij die heel anders zult interpreteren. Daarbij gelooft de Kerk dat de kerkleer niet naast de Schrift staat, maar dat de Schrift samen met de Traditio onderdeel is van de kerkleer.

quote:

Wederom dank je,
Wederom graag gedaan. Ik denk nu echter wel dat het je voldoende duidelijk is wat de katholieke Kerk nu werkelijk leert wat betreft de omgang met de Schrift en de visie op de Kerk als Lichaam van Christus, waar het mij enkel om te doen was. En dat het niet zoveel zin heeft om daarover verder te discussieren, al is het alleen al omdat jij je uitsluitend op de Schrift wil blijven baseren en ik niet. Als je nog echt nieuwe vragen hierover of over de Moeder Gods hebt, dan wil ik die natuurlijk wel beantwoorden, maar anders kunnen we dit gesprek denk ik inmiddels wel afsluiten. Capiche? :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #418 Gepost op: juli 04, 2012, 08:11:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 02:23:
[...]

Je noemde hem "Grondig Onchristelijk"
Dat is niet goed.
dat klopt

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #419 Gepost op: juli 04, 2012, 08:50:40 pm »
Wederom dank,
Toch enkele reacties voor je, om over na te denken, je hoeft er niet op te reageren.  :*)

quote:

Oogje schreef op 04 juli 2012 om 19:25:
[...]
Dat mag je geloven, maar besef je dan dus wel dat dat niet in de Schrift staat, maar dat je toch dat stukje Traditio accepteert dat de Schrift heeft samengesteld. Ik accepteer echter de gehéle Traditio en geloof dat deze net zo van de heilige Geest is.
Als de HEER maar half werk zou hebben geleverd (want daar komt het op neer als Hij niet De Enige Auteur is van de Schrift), waarom dan deze waarschuwing denk je?
Kolossenzen 2:
8  Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.

Voor mij zou de Schrift niet GOD Zijn Woord zijn, als het maar een klein beetje beïnvloeding van de Heilige Geest zou zijn en de rest gepruts van mensen. Maar gelukkig meldt de Schrift het duidelijk.
Psalm 33
4 Want het woord van de HEERE is recht en al Zijn werk betrouwbaar.

quote:

Mijns inziens blijft Christus dus het Woord van God en vinden we hetgeen Hij ons leert terug in de Schrift en Traditio, ofwel in het apostolische, katholieke geloof. En allebei de bronnen, die de levende Openbaring van Christus doorgeven, zijn ontstaan door een uniek samenspel tussen God en mens, tussen Christus en zijn Kerk.

Ja, ik begrijp nu ook waarom in het katholieke geloof de kerk naast de Schrift staat, anders zou deze theorie niet kunnen overleven. Maar het is duidelijk, dank je,

quote:

Nee, de Kerk heeft zich niet vergist, omdat Christus zich nooit vergist. Maar goed, dat geloof jij natuurlijk niet, anders zou je wel katholiek zijn geweest.

Ik geloof ook dat Christus Zich nooit vergist  ;) Maar niet dat Christus de of een specifieke kerk is. Anders was ik inderdaad wel katholiek geweest.  :)

quote:

Ik geloof echter dat Christus zijn Leer en dus ook de Schrift door de eeuwen heen altijd zuiver heeft bewaard.

Dat heeft Hij ook.
het OT, de TeNaCH bij de Joden en d het OT bij de kerk, want de verschillen zitten in het OT, niet in de NT. (Op 1 Etheopische kerk na met handelingen van Paulus)

Waarbij dus gezegd moet worden dat pas op het Concilie van Trente de katholieke Kerk een canon vaststelde. Daarvóór was het niet nodig en boeide het ook niemand echt; wat graag gelezen werd werd graag gelezen en anders niet. De canon bestond natuurlijk al wel, maar pas sinds Luther vond de Kerk het nodig er toch maar iets officieel over vast te stellen.

quote:

Dicteren en iemands hand bewegen komt natuurlijk wel op hetzelfde neer:

Zoals ik schreef, niet iemand s hand bewegen, maar elk gesprek en schrijven begint met een gedachte. De gedachte dan komt niet van de persoon zelf, maar van de Heilige Geest. Wanneer je immers vol bent van de Heilige Geest dan kan je zaken uitleggen indien nodig, waar je zelf iets van leert. De Heilige Geest neemt het dan over, het gaat geheel op Zijn Kracht. Dat heb ook jij ongetwijfeld wel vaker ervaren, dus snap ik eigenlijk je antwoord niet.

quote:

er zit geen woord van de schrijver zelf bij. Dat geloof ik dus niet wat de Schrift betreft; het is niet een soort koran, maar een heilig geloofsboek waarin mensen over hun ervaringen met God geschreven hebben.

Maar daarmee is het dan toch geen Woord van GOD maar van de mensen? Zou het een half stukje werk zijn, niet meer.

Nu heeft Christus belooft dat als men rekenschap moet afleggen van het geloof, de Geest hem de woorden zal geven, maar daarmee is dus nog niet gezegd dat dat met de Schrift gebeurt is. Wie sola scriptura op zijn striktst wil bedrijven, zal dat toch echt uit de Schrift zélf moeten aantonen.

Niet voor niets zegt Jezus in Johannes 8
47   Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent.
55 En u kent Hem niet, maar Ik ken Hem; en als Ik zeg dat Ik Hem niet ken, ben Ik, net als u, een leugenaar. Maar Ik ken Hem en bewaar Zijn Woord.

quote:

Hier zegt Jezus dat als je in Hem gelooft, stromen van levend water dan uit je binnenste zal stromen, net zoals de Schrift dat zegt. Ik zie daarin met geen mogelijkheid de stelling terug dat de Schrift uitsluitend woorden van de Geest zou bevatten, onfeilbaar is van kaft tot kaft en als enige bron van Waarheid toegepast zou mogen worden.

Maar zelfs dan, de HEER verwijst toch niet voor niets naar de Schrift?

En hier, geen jota uit de Schrift zal niet uitgekomen zijn voordat het einde der aarde een feit is. Dat zou toch onmogelijk zijn als de mensen het gemaakt hadden met een beetje hulp van de Heilige Geest?
Matteus 5
19   Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

En hier, heftige waarschuwingen voor degenen die maar IETS wijzigen in de Schrift. Waarom zo steng als het allemaal niet zo nauw komt? Dat zegt toch iets?

quote:

Waar lees je in de Schrift dat de heilige Geest een onfeilbare, heilige Schrift zou schrijven en samenstellen voor de Kerk?
Lucas 21
33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
De kerk in het algemeen is niets ! Er ontstaat pas een gemeente wanneer er meerdere christenen samenkomen in Zijn Naam. Waar dan ook. De kerk, de gemeente, dat zijn de christen mensen wanneer zij samenkomen. Als deze weer vertrokken zijn is de kerk niet meer. De Schrift is dus door de Heilige Geest via schrijvers geschreven voor de gelovige volgelingen, niet voor de Kerk.

quote:

Uit het feit dat de apostelen al die geschriften in hun bijbel hadden en die geschriften er nooit uitgehaald zijn door de Kerk.

Spreek je nu over apostelen van de kleine gemeenten tussen 0 en jaar 200?

quote:

Ah, dus eerst is de Schrift het onfeilbare, door de Geest geschreven Woord van God, maar nu kan het tóch weer door de satan besmet zijn?

De bronteksten zijn niet door de satan besmet. Vertalingen die letterlijk zijn vertaald evenmin, zoals de SV (weer een andere discussie, waarbij ik graag verwijs naar het topic dat hier al zeer diepgaand over handelt) ;)

quote:

Het wordt me wel een beetje warrig allemaal. Dan zou ik er ook maar niet zeker meer van zijn dat de protestantse canon goed is. Over een paar eeuw kan God dan blijkbaar zeggen: "Oeps, de satan heeft weer zitten spelen, haal er nog maar een paar boeken uit."

De satan heeft zijn aandeel in de nieuwe vertalingen waar hij met hulp van inmenging van wetenschap GOD Zijn Woord tracht te ondermijnen. Het betrouwbare is er al, als er dus christenen zijn die hieraan meewerken, dan laat de HEER hen daarin vrij. het betrouwbare eis er al namelijk.
Het protestantse canon is (Het gaat over het OT) dus zoals de Joden het ook altijd hebben gehad en zullen houden in hun TeNaCH.

quote:

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo erg gepast om de godsnaam in dit soort semi-discussies te gebruiken, maar dat terzijde.

Doorgaans is dat de enige Naam die ik gebruik, want als JHWH heeft de GOD Zich voorgesteld aan de mensen. Het haalt ook alle wind uit de zeilen van degenen die menen dat JHWH, de GOD van Israël Dezelfde is als allah. Maar goed, dat is ook persoonlijk !

quote:

Over het algemeen proberen zij ook serieus de Schrift te bestuderen en vertrouwen zij daarbij op God.

Dank je voor het bevestigen van mijn stelling met het vetgedrukte en onderstreepte.  ;)

quote:

Mwah, ik ben ook als protestant (baptist) opgegroeid en gedoopt en enige jaren geleden alweer middels het Vormsel toegetreden tot de katholieke Kerk. Er is ook voor jou dus nog hoop. ;)

Van Baptist naar Katholiek?! Tsjonge !  :| Wat je maar hoop noemt  :*)
Heb je je laten overdopen eigenlijk, je was dan ondergedompeld?

quote:

Ik kan je inderdaad enige Schriftgedeelten geven ter illustratie, maar ik weet nu al dat jij die heel anders zult interpreteren.

Ongetwijfeld  :ja:

quote:

Daarbij gelooft de Kerk dat de kerkleer niet naast de Schrift staat, maar dat de Schrift samen met de Traditio onderdeel is van de kerkleer.
Maar wie heeft nu het laatste woord? De kerk (paus) of de Schrift?

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #420 Gepost op: juli 05, 2012, 09:35:27 am »
Itsmetoo, mijn doopsel binnen het baptisme werd als doopsel erkend, dus ik hoefde niet alsnog gedoopt te worden binnen de katholieke Kerk. Het vormsel, dus de handoplegging om de heilige Geest te ontvangen, was genoeg.

Ik denk dat we het als volgt kunnen samenvatten: wat jij over de Schrift gelooft, geloof ik over de Kerk, hoewel minder absoluut. Dat wil zeggen: de Kerk is het Lichaam van Christus (dus niet Christus zelf) en tussen Hem en zijn Lichaam zit geen naad verschil. Ik blijf er dan ook bij dat het Woord van God Christus is en niet de Schrift. De Schrift is Gods woord in de zin dat het het geloof van de Kerk weerspiegelt en alreeds uitdiept, maar niet het onfeilbare Woord. Dat is Christus.

Gelovigen kunnen zondigen, rare dingen doen of zeggen, zelfs tegen de Kerk ingaan, nog meer zondigen, etc. Net zoals de apostelen ook gewone mensen waren. Maar de Kerk overstijgt het uitsluitende menselijke, omdat ze van Christus is. Ook de paus kan misschien rare dingen zeggen als hij dat zou willen, maar zodra er een dogma afgekondigt moet worden, dan spreekt de Geest.

Jij zegt dat er niets in de Schrift staat wat God er niet in wilde hebben. Dat geloof ik ook, al zie ik de Schrift niet als zo onfeilbaar en letterlijk door God geschreven zoals jij doet. Maar zo geloof ik ook dat de Kerk niets zal verkondigen wat God niet verkondigt wil hebben. Zo leren we samen met Christus onder meer de Schrift lezen en verstaan en blijft de christelijke eenheid in stand.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #421 Gepost op: juli 05, 2012, 10:29:47 am »

quote:

Oogje schreef op 05 juli 2012 om 09:35:
Itsmetoo, mijn doopsel binnen het baptisme werd als doopsel erkend, dus ik hoefde niet alsnog gedoopt te worden binnen de katholieke Kerk. Het vormsel, dus de handoplegging om de heilige Geest te ontvangen, was genoeg.

Ik denk dat we het als volgt kunnen samenvatten: wat jij over de Schrift gelooft, geloof ik over de Kerk, hoewel minder absoluut. Dat wil zeggen: de Kerk is het Lichaam van Christus (dus niet Christus zelf) en tussen Hem en zijn Lichaam zit geen naad verschil. Ik blijf er dan ook bij dat het Woord van God Christus is en niet de Schrift. De Schrift is Gods woord in de zin dat het het geloof van de Kerk weerspiegelt en alreeds uitdiept, maar niet het onfeilbare Woord. Dat is Christus.

Gelovigen kunnen zondigen, rare dingen doen of zeggen, zelfs tegen de Kerk ingaan, nog meer zondigen, etc. Net zoals de apostelen ook gewone mensen waren. Maar de Kerk overstijgt het uitsluitende menselijke, omdat ze van Christus is. Ook de paus kan misschien rare dingen zeggen als hij dat zou willen, maar zodra er een dogma afgekondigt moet worden, dan spreekt de Geest.

Jij zegt dat er niets in de Schrift staat wat God er niet in wilde hebben. Dat geloof ik ook, al zie ik de Schrift niet als zo onfeilbaar en letterlijk door God geschreven zoals jij doet. Maar zo geloof ik ook dat de Kerk niets zal verkondigen wat God niet verkondigt wil hebben. Zo leren we samen met Christus onder meer de Schrift lezen en verstaan en blijft de christelijke eenheid in stand.

Dat heb je mooi samengevat, Oogje.
Nogmaals dank voor je duidelijke en openhartige uitleg en GOD's Zegen toegewenst, :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #422 Gepost op: juli 05, 2012, 11:20:49 am »

quote:

Oogje schreef op 05 juli 2012 om 09:35:

één vraagje tussendoor Oogje,

waarom zegt jezus dan regelmatig "staat er niet geschreven" en waarom doen de apostelen dit evenzo?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2012, 11:21:17 am door grondig christelijk »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #423 Gepost op: juli 05, 2012, 11:39:33 am »
Omdat, Grondig christelijk, zij zich ook baseerden op de Schrift. Maar uit het verhaal van de Emmaüsgangers en het verhaal van de Ethiopiër die gedoopt wilde worden kunnen we heel duidelijk leren: de Schrift alleen is niet genoeg, ze moet ons uitgelegd worden door de apostelen, dus door de Kerk, door Christus. Ook de joden kenden hun mondelinge overlevering, vastgelegd in de

Wij aanvaarden de Schrift als zeer gezaghebbend, omdat zij getuigt van Christus en het geloof van de vroege Kerk. De Schrift is heilig en niet mag strijdig zijn met wat de Schrift verkondigt. Maar we lezen dus nergens dat de Schrift uitslúítend gezaghebbend is. Zij staat in de levende verkondiging van het Evangelie, zoals ons dat door de eeuwen heen overgeleverd is.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #424 Gepost op: juli 05, 2012, 01:17:37 pm »
@ Grondig Christelijk,

Bij deze wil ik toch even kwijt aan je dat mijn opmerking jegens jou van onchristelijk, niet was bedoeld om je te veroordelen dat je altijd onchristelijk zou zijn. Of geen christen. Ten eerste is dat oordeel niet aan mij, ik ken je helemaal niet. Het was bedoeld in de context van jou opmerking tegen mij van blinde. Waarvoor ik je al lang vergeven heb, zoals ook geschreven niet lang erna.

Wanneer het op jou mocht zijn overgekomen dat ik je niet als een christen zie, dan biedt ik mijn excuus aan je aan, broeder. Want dat is dus niet het geval, dat gold alleen maar voor je opmerking. Ik wens je dan ook GOD's Zegen toe.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #425 Gepost op: juli 05, 2012, 01:54:18 pm »

quote:

Oogje schreef op 05 juli 2012 om 11:39:
Omdat, Grondig christelijk, zij zich ook baseerden op de Schrift. Maar uit het verhaal van de Emmaüsgangers en het verhaal van de Ethiopiër die gedoopt wilde worden kunnen we heel duidelijk leren: de Schrift alleen is niet genoeg, ze moet ons uitgelegd worden door de apostelen, dus door de Kerk, door Christus. Ook de joden kenden hun mondelinge overlevering, vastgelegd in de

Wij aanvaarden de Schrift als zeer gezaghebbend, omdat zij getuigt van Christus en het geloof van de vroege Kerk. De Schrift is heilig en niet mag strijdig zijn met wat de Schrift verkondigt. Maar we lezen dus nergens dat de Schrift uitslúítend gezaghebbend is. Zij staat in de levende verkondiging van het Evangelie, zoals ons dat door de eeuwen heen overgeleverd is.

Dank voor je uitleg, maar was het niet zo dat de rabbijnen zich door het extra stellen van vele regels en afspraken stelden tussen God en de mensen.
Is het niet zo dat Jezus rechtstreeks uitleg geeft omdat Hij de schriften kende en verstond en daar niets aan af deed, ze niet bestreed?
Was het niet zo dat Jezus corrigeerde wat uit de hand was gelopen?
Was het niet zo omdat men de schriften niet meer begreep omdat er een wirwar van regels was, er weer een juk opgelegd?

Is het niet zo dat wij rechtstreeks tot God kunnen gaan in ons gebed? Is het niet zo dat Jezus een helper beloofde voor de mensen?
Is het niet zo dat er uiteraard verstandige mensen zijn die in staat zijn uit te leggen, maar dat dit niet betekent dat die verstandige mensen een taak hebben als middelaar? Dat zij iets exclusiefs bezitten? Allen hebben wij de dood verdiend en allen zijn wij in Hem gered, indien wij geloven dat Jezus de Chrisus is? Er is immers maar één middelaar die heeft voldaan?

Zomaar wat gedachten?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #426 Gepost op: juli 05, 2012, 02:06:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juli 2012 om 13:54:
[...]

Dank voor je uitleg, maar was het niet zo dat de rabbijnen zich door het extra stellen van vele regels en afspraken stelden tussen God en de mensen.
Is het niet zo dat Jezus rechtstreeks uitleg geeft omdat Hij de schriften kende en verstond en daar niets aan af deed, ze niet bestreed?
Was het niet zo omdat men de schriften niet meer begreep omdat er een wirwar van regels was, er weer een juk opgelegd?

Is het niet zo dat wij rechtstreeks tot God kunnen gaan in ons gebed? Is het niet zo dat Jezus een helper beloofde voor de mensen?
Is het niet zo dat er uiteraard verstandige mensen zijn die in staat zijn uit te leggen, maar dat dit niet betekent dat die verstandige mensen een taak hebben als middelaar? Dat zij iets exclusiefs bezitten? Allen hebben wij de dood verdiend en allen zijn wij in Hem gered, indien wij geloven dat Jezus de Chrisus is? Er is immers maar één middelaar die heeft voldaan?

Zomaar wat gedachten?
Ik vind in dit verband de volgende uitspraak van Jezus het overdenken wel waard:
Mat 23:1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar...

"Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar"...

Wat ons brengt tot de vraag wie (wat) Mozes voor ons (voor jou, voor mij) is? Is Mozes een man met gezag voor je, over je? Of geldt dat voor de rabbijnen waar je over spreekt? Of een andere leer"meester"? Kerkeraad? Magisterium? Synode? Of is het "elk individu" tegenover God en zijn Gezalfde?

Kan je hier een "universele" uitspraak over doen? Of is het afhankelijk van ieders eigen situatie?? Moeten we ook in dit verband de woorden van Paulus aan het begin van Rom 13 meewegen?

Zomaar wat gedachten...
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2012, 02:07:27 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #427 Gepost op: juli 05, 2012, 02:09:07 pm »

quote:

_O_

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #428 Gepost op: juli 05, 2012, 02:26:02 pm »

quote:

Zou kunnen.

quote:

De Schrift wordt door niemand bestreden en Jezus gaf niet enkel maar uitleg van de Schrift: Hij voltooide de Openbaring.

quote:

Ja. En dat doet Hij binnen de Kerk nog steeds tot op de dag van vandaag.

quote:

Zou kunnen. Maar de mondelinge overlevering wordt door Christus nergens bestreden; enkel de huichelarij die men erop nahield. Nergens lees je dat Hij de gehéle mondelinge overlevering van de joden, opgesteld in de Talmoed, afwees.

quote:

Dat wordt nergens ontkent hier, ook niet door mij.

quote:

Priesters zijn geen middelaars, dat heb ik hier al afdoende uitgelegd.

quote:

Zomaar wat gedachten?
Hier een gedachte terug: sommige protestanten geven de Schrift wel een érg hoge en onfeilbare status en vereenzelvigen het zelfs met het Woord van God, dus Christus. Weet je zeker dat je de Schrift zo in feite geen middelaar maakt tussen de mens en Christus? Is je antwoord nee, dan kun je dus ook niet zeggen dat de katholieke Kerk zich als middelaar zou opwerpen tussen God en mens.