gaitema schreef op 03 juni 2012 om 15:33:Dominee Pieter Boomsma preekte in onze kerk op een zondag dat de bijbel aangeeft dat alle christenen heiligen zijn. Kijk maar naar de brieven, hoe ze geopend worden. Ik weet niet welke brief hij toen citeerde, maar ik citeer de volgende maar:
Volgens Biblija barst de bijbel van aanwijsbare plaatsen waar gesproken wordt over Heiligen.
Ik neem er maar een greep uit meer dan 100 resultaten op de zoekterk "heiligen" die ik invoerde:
Resultaten 82 t/m 101
82. 1 Kor 1,2
aan de gemeente Gods te Korinte, aan
de geheiligden in Christus Jezus,
de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze (Here):
83. 1 Kor 6,1
Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de
heiligen?
84. 1 Kor 6,2
Of weet gij niet, dat
de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak?
85. 1 Kor 14,34
Zoals in
alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
86. 1 Kor 16,1
Wat nu de inzameling voor
de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb:
87. 1 Kor 16,15
Nog een verzoek, broeders: gij weet van het huis van Stefanas, dat het een eersteling van Achaje is en dat zij zich ten dienste van
de heiligen gesteld hebben.
88. 2 Kor 1,1
Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteüs, de broeder, aan de gemeente Gods, die te Korinte is, met
al de heiligen in geheel Achaje:
89. 2 Kor 8,4
en zij vroegen, met alle aandrang, uit eigen beweging van ons de gunst, deel te mogen nemen aan het dienstbetoon voor
de heiligen,
90. 2 Kor 9,1
Want over de dienst, die gij
de heiligen betoont, u nog te schrijven, acht ik overbodig;
91. 2 Kor 9,12
Want het dienstbetoon met deze ondersteuning draagt niet alleen bij tot de behoeften
der heiligen, maar het is ook overvloedig door vele dankzeggingen aan God.
92. 2 Kor 13,12
Groet elkander met de heilige kus.
U groeten al de heiligen.
94. Ef 1,1
Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, aan
de heiligen en gelovigen in Christus Jezus, die [te Efeze] zijn;
95. Ef 1,15
Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde
tot al de heiligen,
96. Ef 1,18
verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij
de heiligen,
97. Ef 2,19
Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer,
maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods,
98. Ef 3,5
dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is
aan de heiligen, zijn apostelen en profeten:
99. Ef 3,8
Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen,
100. Ef 3,18
zult gij dan
samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,
101. Ef 4,12
om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Maria is dus wel heilig.
Wat mijn visie betreft dat God onder de tien verloren stammen van Israël bewust ook de christenen uit de heidenen er aan toe gevoegd rekent:
De brief van Jakobus
Schrijver – Lezers – Groet
1
1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing. Verzoekingen
2 Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, 3 want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. 4 Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet.
Jacobus groet hier de 12 stammen als hij de gemeente aanspreekt.
Dat vind ik wel bijzonder.