quote: op 14 Jul 2003 13:36:13 schreef joris:
Ik denk dat gereformeerden niet mee doen, omdat ze klein worden gehouden in hun eigen kerk. In het kerkblaadje komen geen artikelen van interkerkelijke organisaties bijvoorbeeld. Van heel dichtbij heb ik gemerkt dat een artikel van het Nederlands Bijbelgenootschap na vele proteststemmen pas werd opgenomen in een kerkblad.
Wordt dit vandaag de dag geaccepteerd? Je geeft zelf al aan dat er vanuit de gemeente flink wat tegengas komt en het beleid wordt aangepast. Langzaam maar zeker begint men te beseffen, dat je de kerk niet dicht kunt timmeren tegen dwaalleer.
Verder hebben we het idee dat we mensen een '' kerkadres'' moeten geven. Alle evangelisatie moet gedragen worden door de kerk en mensen moeten doorverwezen kunnen worden.
Het ligt er aan hoe je artikel 26 van de kerkorde uitlegt. Met alle jurisprudentie en de recente beslissing van de synode van Zuidhorn om te participeren in de stichting Evangelisatie & Moslims is er zeker ruimte voor evangelisatieprojecten die gedragen worden door meerdere kerken.
Nu zijn de meeste mensen die wel zouden willen en kunnen evangeliseren net de mensen die daar problemen mee hebben. Ik zelf heb ook jaren gezegd: ik wil mensen graag tot God brengen, maar niet naar deze kerk.
Heel herkenbaar. Stel dat je door E&R in bijvoorbeeld Scheveningen iemand aan het denken zet, die vervolgens in zijn woonplaats bij een Pinkstergemeente terecht komt…
Als we een heleboel regels en eisen neerleggen voordat we ‘aan het werk’ gaan vergeten we, dat we van Gods Geest afhankelijk zijn en zelf niemand kunnen bekeren.
Alle evangelisatie moet gedragen worden door de kerk en mensen moeten doorverwezen kunnen worden.
Het is een goed streven, dat je naast mensen gaat staan, die Christus zoeken opdat ze een plek krijgen in de christengemeenschap. Als je zo’n grote stap maakt heb je soms mensen nodig die naast je staan. Mensen die je op kunnen richten als je weer terugvalt in je oude levenspatroon.
Ik denk dat gereformeerden niet mee doen, omdat ze klein worden gehouden in hun eigen kerk. …. Verder hebben we het idee dat we mensen een '' kerkadres'' moeten geven. Nu zijn de meeste mensen die wel zouden willen en kunnen evangeliseren net de mensen die daar problemen mee hebben.
In Groningen is afgelopen week een evangelisatieproject geweest onder de naam Sunrise 2003. Vanuit de CGK, een vrijgemaakte stadsgemeente en de VBG (baptistengemeente) werd dit project gedragen. Vanuit andere vrijgemaakte stadskerken waren er veel deelnemers, die zich in veel gevallen al inzetten voor allerlei evangelisatie activiteiten. In sommige vrijgemaakte stadskerken was het zelfs niet nodig om een oproep te plaatsen in het kerkblad (was niet toegestaan). De gemeenteleden waren zo gemotiveerd, dat deze uit zichzelf zich aanmelden. In de wijk Vinkhuizen, waar veel studenten wonen waren zoveel deelnemers, dat er verschillende mensen uit deze wijk in andere teams geplaatst werden. Dat er in sommige vrijgemaakte kerken niet voor het Sunrise project gebeden werd was geen probleem. De deelnemers kwamen in de week vooraf veelal samen in de kerk die verantwoordelijk was voor de wijk waarin ze ingedeeld waren.
De kerkenraden zullen aan de slag moeten om een nieuwe kerkvisie te ontwikkelen, die de oude “ware kerk theorie” vervangt en het vacuüm op vult waarin we nu zitten waardoor er regelmatig achter de feiten aan gefietst wordt.
P.S.:
Er zijn in de diverse stadswijken tientallen mensen geweest, die zich hebben opgeven voor een bijbelstudie in combinatie met een sport activiteit.
(na de zomervakantie, als vervolg op het Sonrise Project)
Zelf heb ik ook meegedaan aan Sonrise. Ik heb tijdens die week God weer leren kennen als een God die krachtig met Zijn Geest werkt in mensen. Gods Geest werkt door alle tegenstellingen en conflicten door mensen opgeworpen heen.
Het is gewoon fantastisch om te beseffen dat je van God afhankelijk bent.
Dat is iets wat je gewoon merkt als je in een moeilijke stadswijk bezig bent met sport-clinics (sport activiteiten en daarnaast getuigen van je geloof door middel van scatches, toneelspel, getuigenissen en persoonlijke gesprekken).