quote:
De wedergeboorte is bij de één duidelijk aanwijsbaar moment, bij de ander is het een constatering achteraf.Mensen leven sinds de zondeval van nature zonder God. Zijn 'geestelijk dood' in de zin van: ze hebben niet het vermogen om in contact te treden met God - want God is Geest en daarom kun je alleen d.m.v. je geest contact met Hem hebben.
Bij de wedergeboorte gebeurt het bijzondere dat die geest die niet meer met God in verbinding staat sinds de zondeval,
levend wordt gemaakt, opgewekt.
Dit gebeurt als je door geloof in de Here Jezus ( dat Hij voor jou gestorven en opgestaan is) zelf ook gestorven en weer opgestaan
bent met Hem in een nieuw leven; je 'dode' geest is dan opgewekt door de Heilige Geest die in je is komen wonen, en je hebt een verbinding met God - Hij is je Vader geworden.
Dit alles door de Here Jezus die deze verlossing mogelijk heeft gemaakt door
Zijn sterven en opstanding.
God ziet in het sterven en opstaan van Zijn Zoon alle gelovigen
meegestorven en opgewekt. Het is allemaal
in Christus dat we wedergeboren zijn.
En omdat dit werk 2000 jaar geleden volbracht is, kun je m.i. zekerheid hebben van je behoud; zo zeker als dit alles met Christus is gebeurd, zo zeker is het toen ook met ons gebeurd als gelovigen.
Je kunt het niet altijd zeker weten of een ander wel/niet wedergeboren is.- Iemand kan wedergeboren zijn, maar door gebrek aan inzicht in Gods woord bv de juiste kennis niet hebben om te weten dat je door Gods Geest geleid kunt worden als gelovige.
En heb je gelovigen die steeds weer proberen zelf God te 'behagen' door te proberen zo min mogelijk te zondigen. Dan kun je in een soort kramp leven en mis je een heleboel dingen die je in principe hebt, maar die je laat liggen omdat je het niet weet.
Daarom is het lezen van Gods Woord ook zo belangrijk. Het is een combinatie van woord en Geest.
- Of je hebt ooit wel eens gezegd voor jezelf, ja ik wil wel een gelovige zijn en geloof in de Here Jezus. Maar dat het werkelijkheid wordt in je hart, en je niet alleen gelooft dat Hij heeft bestaan en de zonden heeft gedragen, is nog weer iets anders - je moet ontdekken dat jij persoonlijk nodig hebt dat je zonden zijn weggedaan door Hem.
Ergens in dit proces zit de wedergeboorte - maar wij mensen kunnen dat niet altijd duidelijk onderscheiden bij anderen omdat je niet in iemands hart kunt kijken hoe het werkelijk zit.
Of het is er (nog) niet - maar dat kan ik niet beoordelen als mens.
GevolgenAls je wedergeboren bent, zul je toch ook de gevolgen van die geestelijke geboorte moeten zien: de vruchten van de Geest blijven niet onzichtbaar. Die zijn een natuurlijk gevolg van dat nieuwe leven.
En het nieuwe leven herken je wel bij elkaar. Als je het bij iemand niet herkent, is het nog niet gezegd dat het niet zo is, er kunnen bep. belemmeringen zijn waardoor het niet naar buiten komt.
door de wedergeboorte word je bij het Lichaam gevoegd, de Gemeente. Dit is de doop met de Heilige Geest (1Kor 12:12)
Kort gezegd is het een geestelijke geboorte: uit onvergankelijk zaad (de Heilige Geest) worden we wedergeboren door het woord van God.
De Geest is ook de eerste gave die we ontvangen.
quote:
Ok, zie bij jou nu enige terughoudenheid om 'iets' of 'iemand' te benoemen (
alhoewel ik je op dit forum wel groepen heb zien benoemen)
Toch vraag ik me af hoe het komt, en waarom er dan toch mensen (bijv. boekenschrijvers en web-site's) zijn die dit wel benoemen en 'iets' of 'iemand' aan durven wijzen als-zijnde een naamchristen. En vergis je niet, ook ik deed daar jarengeleden dapper aan mee. Ik dacht aan iemands leven te kunnen zien of zijn geloof echt was of niet en matigde me van daaruit een oordeel aan. Iets wat mij nooit en te nimmer toekomt. [
afbeelding]
Een groep benoemen wil nog niet zeggen dat alle gelovigen die tot die groep behoren ook behept zijn met die verkeerde zaken die ervoor zorgen dat je geen leven uit God kunt hebben en daarmee een naamchristen zou zijn.
Over het leven van iemand kun je natuurlijk alleen aan de buitenkant een oordeel vellen. Daarom staat er in de Bijbel ook dat
God weet wie er bij Hem hoort, wie de zijnen zijn, maar omdat wij mensen dit niet kunnen zien in iemands hart, we moeten afgaan op de daden.
En wordt
ieder die de Naam des Heren noemt, opgeroepen te breken met de ongerechtigheid.Je moet een daad stellen op het moment dat er iets gebeurd waar je als christen niet aan mee kunt doen. Loop je gewoon mee en kun je aan de buitenkant niets zien wat je als christen zou kunnen clasificeren, dan is er wel wat mis.
Dat is dus een punt waarop je mensen die zich christen noemen, mag beoordelen. Dat is ook het enige punt waarop je ze kunt beoordelen.
Verder heeft de Gemeente de taak te oordelen die mensen die 'in uw kring' zijn. Wie 'niet deugt' moet de gemeente uit haar midden wegdoen staat er. (De tucht in de gemeente - 1 Kor. 5)
Ongelovigen hebben we niets over te zeggen - die zal God oordelen.
En wat je zei dat er wel mensen zijn die 'benoemen', die zien als hun opdracht om een waarschuwend geluid te laten horen. Of dit altijd terecht is is vers 2.
Maar profeten in het OT waren ook niet altijd erg vriendelijk en aardig. Misschien kun je het daarmee vergelijken.
quote:
En de opname van de gemeente, de lucht in, Christus tegemoet.... eerlijk gezegt geloof ik er niet meer in. Krijg persoonlijk steeds meer het idee dat het een 'vlucht-weg-geloof' is, wat met enkele teksten prachtig te onderbouwen is.
Waarom denk je dat? Vluchten voor de ellende en de anderen met de brokken laten zitten? Bedoel je zoiets?
Als mijn veronderstelling klopt zou je zo verder kunnen redeneren:
Waarom ben je dan uberhaupt een christen - dan heb je toch ook een uitweg gevonden uit de zonde en ben je verlost?
Omdat je een ongelovige buurman hebt, zou je dan ook kunnen zeggen: laat mij maar geen christen meer zijn. Samen ellende is beter dan dat ik me laat redden en m'n buurman niet.Snap je m'n vergelijking? Je mag me nog vertellen of die een beetje klopt.

quote:
Ik denk/geloof dat Christus terugkomt op het moment nadat al Zijn discipelen, allen die in Hem geloven werkelijk één zullen zijn in Hem. (Joh. 17) Niet ergens in de lucht/hemel maar hier op aarde. Op het moment dat de Kerk werkelijk Haar gestalte heeft gekregen zoals Hij het bedoeld en Zij haar missie kan uitvoeren zoals Hij het bedoeld. En dat... dat kost vreselijk veel, dat betekent het eigen 'ik' het eigen 'ego' opgeven. Dat betekent het eigen leven verliezen in en door Hem, door Jezus Christus.
- Dat doet me denken aan het Koninkrijk van God stichten op aarde. (de moderne variant van het konkrijk van God zoals ik dat ken van de synodale kerk van 30 jaar geleden)
Als we dat hebben gedaan mag Hij terugkomen.-
Onze missie uitvoeren zoals Hij het heeft bedoeld, zullen we m.i. later pas echt. Niet dat ik me er hiermee van de verantwoordelijkheid wil afmaken - we moeten een zout zijn en een licht.
Dat Christus terugkomt op het moment dat we als Kerk zijn zoals Hij het heeft bedoeld, is m.i. niet echt bijbels te onderbouwen. Ik zie daar geen teksten voor. Maar ook geen algehele gedachte in de Bijbel die hierop wijst.
Jezus bidt er wel voor - Johannes 17 is een prachtig hoofdstuk.

Maar juist het Hogepriesterlijk gebed, laat zien dat we die Hogepriester zo nodig hebben omdat we niet hier op aarde de volmaaktheid zullen bereiken.
Beelden uit het OT geven voor mij altijd meer duidelijkheid.
En als je de vergelijking trekt met de reis door de woestijn, heb je af en toe een oase en een pleisterplaats, maar het beloofde land waar alles is wat God ons heeft beloofd, zul je in de woestijn niet aantreffen.
Vergelijk ook de waarschuwingen in 1 Kor. 10
Zoals je ook in het OT ziet dat het steeds weer mis gaat met het volk Israel maar God steeds weer genade bewijst en opwekkingen (Richteren), zo falen wij mensen nu nog steeds - ook nu in deze tijd als christenen. En er zijn opwekkingen maar ik zie niet zo'n
gehele stijgende lijn wat dat betreft dat ik in een halleluja-stemming zou raken.
- Lees dan maar eens de 7 brieven in Openbaring 2 en 3. Over het algemeen zijn er niet veel overwinnaars in de gemeenten (2 uitzonderingen) maar het zijn de weinigen die vasthouden
- God oordeelt het huis Gods wat betreft de verantwoordelijkheid die zij heeft zegt Petrus bv en over de laatste tijden wordt er niet zo positief gesproken. (Tim.) De mensen zullen verwend zijn in hun gehoor en eigen leraars bijeenhalen, zich naar verdichtsels keren etc.
Van Gods kant gezien is het wel in orde.

Wel bijzonder is, dat Jezus zijn bruid stralend zonder vlek of rimpel of iets dergelijks voor Zich wil plaatsen. En dat zonder vlek of rimpel zijn van de Gemeente, is iets wat we niet bereiken hier op aarde.
En God ziet ons in Christus als volmaakt. Maar onze uitvoering op aarde is dat niet.
Het volmaakte is er nu nog niet - in een zondige wereld kunnen we dat ook niet bereiken omdat de zonde nog in ons lichaam woont.
Daar zijn we pas echt vanaf bij de wederkomst. En kunnen we dus in deze tijd ook niet tot 'de volmaakte kerk op aarde' komen.