quote:
wateengedoe2 schreef op 15 september 2006 om 17:49:[...]
Tja, sorry, maar het is en blijft een definitiekwestie. Ik herinner me nog dat ik dat soort discussies tig keer heb gevoerd op GKV in mijn 'esoterisch christelijke' periode (durf het al bijna niet meer zo te noemen

). Overigens denk ik dat Hanegraaff (met dubbel f) gewoon met het recht op vrije meningsuiting kan zeggen dat een Ariaan ook een christen is
Maar natuurlijk. En daar is een (met alle respect: volstrekt overtrokken) beroep op de vrijheid van meningsuiting totaal niet bij nodig. Die vrijheid is een grondwettelijk recht, en alleen relevant in een juridische beoordeling van "wat mag". Al noemt Hanegraaff het Arianisme een Taoïstische interpretatie van de zwaartekrachtgolven die ontstaan als een singulariteit in kaas verandert, hij doet maar. Maar zolang communicatie tussen minimaal twéé mensen gaat, is het toch handig enige standaardisatie te betrachten in de gehanteerde communicatie-protocollen. Één daarvan is de betekenis van woorden.
De firma Van Dale biedt hierin geen houvast, dus je zou kunnen kiezen voor "iedereen die zichzelf christen noemt, is christen", en dat is klaarblijkelijk de keuze van Hanegraaff. Mag natuurlijk, maar heeft als nadeel dat je met een nietszeggende term zit. Het
enige kenmerkende onderscheid is dan hoe men zichzelf noemt.
Je kan ook tot een andere benadering besluiten: stel dat in de wereld ongeveer 1,5 miljard mensen zijn die zichzelf christen noemen, en dat zij zelf in overweldigende meerderheid het eens zijn over wat een christen gelooft. En met overweldigend bedoel ik dus echt heel veel meer dan 50%, eerder iets in de richting van 90%. Stel nu dat ook de meeste andere mensen, voorzover ze het zich ooit hebben afgevraagd natuurlijk, grofweg dezelfde geloofspunten aan christenen toedichten. Dan zou je ook kunnen zeggen: een christen is iemand die die geloofspunten gelooft. Volgens mij is dat een benadering die hout snijdt, en die aan het woord "christen" een iets meer betekenisvolle invulling geeft.
Het zal je opvallen dat die geloofspunten vrij eenvoudig te vinden zijn, en al sinds Nicea/Constantinopel in een vrij compacte tekst zijn samengevat.
Maar natuurlijk, er is vrijheid van meningsuiting, en iedereen mag zeggen dat mensen christen zijn, ook als ze wat anders geloven.