Auteur Topic: Ketterijen en/of dwalingen ter rechterzijde  (gelezen 2215 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Ketterijen en/of dwalingen ter rechterzijde
« Gepost op: september 16, 2006, 12:22:15 am »
Dwalingen ter linkerzijde krijgen, gelukkig, tegenwoordig veel aandacht. Bij ketterijen ter linkerzijde denk ik dan aan fenomenen als de gnostiek, modernisme, atheisme etc. Maar de geschiedenis leert dat ook ter rechterzijde vaak een hoop kwalijke dwalingen voorkomen, als het ware een soort te ver doorgeschoten orthodoxie. Uit de Bijbel kennen we de farizeeers, die misschien nog wel vaker onder handen worden genomen dan de 'linkse' sadduceeers. Het montanisme en misschien ook het nestorianisme zou je als doorgeschoten orthodoxie kunnen beschouwen. In de moderne tijd zijn m.i. het integralisme en de FSSPX bij de Katholieken, en de NV en wellicht de HHK bij de Gereformeerden hier goede voorbeelden van, misschien is, wat oppervlakkig paradoxaal lijkt, het evangelisme er ook wel een voorbeeld van.

Misschien goed om dit fenomeen eens in kaart te brengen? Ik heb hier namelijk een soort van klok en klepel gevoel bij, ik kan het verschijnsel, zoals je ziet, wel enigzins duidden, maar scherpte ontbreekt nog.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2006, 01:20:17 am »
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar doe je hier 'ter rechterzijde' nu bijvoorbeeld op het Piëtisme in Duitsland en het Puritanisme in het Verenigd Koninkrijk? Dan is deze site misschien nuttig: http://www.ssnr.nl/oude-website/index.html

Het handelt om de Nadere Reformatie, wat wel wat van zowel piëtisme heeft als van puritanisme. Deze traditie bestaat nog steeds onder wat we de reformatorische kerken noemen. Ik moest er in ieder geval gelijk aan denken toen ik de openingspost las. :)

Wat was precies je punt. Bedoel je daarmee het doorschieten in 'bevinding', dus dat je er pas 'echt' bij hoort als je een 'bevinding' gehad hebt. En dat deze zoektocht soms boven wat écht belangrijk is lijkt te staan: stilstaan bij het kruis van onze Heiland. ;(
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2006, 01:21:25 am »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 00:22:

Misschien goed om dit fenomeen eens in kaart te brengen?
hoezo? bereid je een nieuwe inquisitie voor?
geheelonthouder

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2006, 01:30:45 am »
Dat vind ik een beetje flauw. Er is niks mis met een gezonde belangstelling in al het christelijke. En daar hoort het in kaart brengen van het christelijke landschap bij. Hoe wil je je anders een oordeel vormen als je van het meeste niks afweet?

Ik vind het juist een zeer lovenswaardig initiatief! d:)b
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2006, 01:46:09 pm »

quote:

reformist schreef op 16 september 2006 om 01:20:
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar doe je hier 'ter rechterzijde' nu bijvoorbeeld op het Piëtisme in Duitsland en het Puritanisme in het Verenigd Koninkrijk? Dan is deze site misschien nuttig: http://www.ssnr.nl/oude-website/index.html

Het handelt om de Nadere Reformatie, wat wel wat van zowel piëtisme heeft als van puritanisme. Deze traditie bestaat nog steeds onder wat we de reformatorische kerken noemen. Ik moest er in ieder geval gelijk aan denken toen ik de openingspost las. :)

Wat was precies je punt. Bedoel je daarmee het doorschieten in 'bevinding', dus dat je er pas 'echt' bij hoort als je een 'bevinding' gehad hebt. En dat deze zoektocht soms boven wat écht belangrijk is lijkt te staan: stilstaan bij het kruis van onze Heiland. ;(
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ken die groepen niet goed genoeg. IJkpunt was voor mij de FSSPX en de analogie die meen te zien met de NV. Ook vraag ik me dan af of je het kan vergelijken met de Farizeeen? Jezus lijkt daar veel meer aandacht voor te hebben dan de Sadduceëen. Ik vermoed dan dat dat komt omdat wellicht een ketterij op links wellicht netto gevaarlijker is, maar tegelijkertijd dat een ketterij over rechts minder ernstig van aard is, maar wel veel meer sluipenderwijs gaat, en om die reden dan weer wel net zo gevaarlijk is. (let wel, het is een beetje hardop denken wat ik hier doe.)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2006, 01:46:39 pm »

quote:

grompie schreef op 16 september 2006 om 01:21:
hoezo? bereid je een nieuwe inquisitie voor?
Waarom denk je dat?