Auteur Topic: God de Vader  (gelezen 15574 keer)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #100 Gepost op: mei 12, 2004, 09:31:12 am »
Parel,

de reden dat er zo op je gereageerd wordt is dat je ronduit voorbij gaat aan de vele teksten die getuigen van Jezus als God, omdat hij onlosmakelijk is verbonden met de Vader
en daarmee raak je je anderen in de kern van hun geloof, en dan kan zo'n reactie nog wel eens wat boos zijn.
Maar als je de evangelien doorleest heeft Jezus bijna dezelfde beschuldigingen voor zijn toehoorders hoor

Joh 5
46 Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven. 47 Maar indien gij zijn geschriften niet gelooft, hoe zult gij mijn woorden geloven?

tuurlijk de 3-1heid blijft een probleem voor ons om te begrijpen
maar waarom willen wij nu juist steeds dit soort Goddelijke vraagstukken in de Bijbel met ons menselijk verstand oplossen?
[JESUS]Life[/JESUS]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #101 Gepost op: mei 12, 2004, 10:21:56 am »

quote:

Parel schreef op 12 mei 2004 om 08:32:

ik laat me niet uitmaken voor ketter.. dat hoeft ook niet want dat heeft de Rooms-Katholieke kerk al voor je gedaan.. normaal en inhoudelijk discussieren is blijkbaar niet makkelijk.. je gooit die modder maar naar iemand anders toe.. als we iedereen met een afwijkende mening op deze manier zouden behandelen..

Het woord ketter heb ik niet in de mond genomen, maar naarmate ik hier over door discussieer wordt het mij steeds duidelijker hoe ERNSTIG het is als je doodleuk beweert dat Jezus geen GOD is. En velen met mij vinden dat zeer ernstig.

De katholieke kerk heeft ons als protestantse gelovigen ook al voor ketter uitgemaakt. Maar dat vind ik niet erg als ik weet dat ik Gods woord volg... (niet persoonlijk bedoeld :) )

Misschien zou je er dan eens op in willen gaan wat ik zeg over de positie van De Vader t.o.v. Jezus en man t.o.v. vrouw.....
Dan ga je serieus de discussie aan.
Evenals de vertaling van het woord gezalfd, wat bij jou in de statenvertaling 'gemaakt' zou zijn..... Niet te vinden..en zo is dat dan heel vreemd.

Maar jou verhaal houdt je op een bepaalde toon alsof je het allemaal niet meer volgt:

quote:

Waaruit blijkt dat jouw geest niet jijzelf bent? Als Jezus God is volgens jou, is de Heilige Geest dan ook Jezus?

ik lees zelf ook altijd de Staten Vertaling.. ik weet niet precies hoe het vertalen in z'n werk gaat, maar het hebreeuwse woord wat gebruikt wordt kan zowel vertaald worden met gezalfd als met geschapen.. men zal dan wel naar de context kijken ofzo.. dat weet ik niet..

Ik maak geen onderscheid tussen God/God en God/Vader... God is altijd al de Vader van Jezus, de Zoon geweest.. Nu wordt het wel erg ingewikkeld: God als God/God als Vader, Jezus/Zoon + nog eens een keer de Heilige Geest.. wie is nu allemaal gelijk aan elkaar?

Misschien had ik het anders kunnen formuleren, het was niet de bedoeling om je te kwetsen. Mijn verontschuldigingen als dat is gebeurt.

Ik bedoel ook: Als ik er zo over dacht als jij, dan zou ik de bijbel niet meer hoeven.. enzovoort....zie het stukje waar jij ov er valt en wat je van mij hebt gequote in je post.

Maar dat over de teksten die je uit de bijbel zou scheuren is een manier van zeggen, om duidelijk te maken dat je er NIETS MEE DOET wat daar staat.
Evenals veel ander teksten die we aanhalen.
En hierin ben ik niet de enige; er zijn meerdere mensen die dingen zeggen waar je aan voorbij gaat.

En die zin stond in een verband, dan moet je de rest er ook bij quoten.....
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 11:00:03 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #102 Gepost op: mei 12, 2004, 12:11:51 pm »
*zucht* laat ik dan maar weer gaan reageren..

ik ga nergens aan voorbij, ik reageer altijd op alles.. en als ik iets over het hoofd heb gezien en iemand maakt mij daar attent op, dan ga ik daar alsnog op in.. perfectionisme (kan lastig zijn), maar goed.. dat kun je dus alleen maar zeggen wanneer ik zogenaamd "ongemerkt" stukken zou overslaan omdat ik daar geen antwoord op zou hebben..

de tekst hieronder is voor mij wel onopgemerkt gebleven.. tot nu toe.. graag alsnog een antwoord als dat kan, voordat ik op de stukken inga, waar ik nog niet op gereageerd heb... ik heb het in verschillende stukken opgedeeld..

niet alle quotes zijn van jou trouwens..

quote:

Jezus kreeg niet de zichtbare gestalte van God....

Hij WAS de zichtbare gestalte van God....

Vergl: Filp. 2
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
nee, want voordat Jezus Mens werd, bestond Hij naast God

Exodus 33:20

quote:

Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven.

wie was het dus die sommigen zagen in het Oude Testament? God kan het niet zijn, blijkt uit dit vers.. Nee, het was Jezus, het beeld van God..

Johannes 1:18

quote:

Niemand heeft ooit God gezien
Joh. 6:46

quote:

Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien.

================================

Col 1

quote:

15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

quote:

Eerstegeboren zegt iets over de positie, de eerste plaats hebben. de belangrijkste zijn...niet over dat je geboren bent....

dat is jouw uitleg, maar als je deze teksten lees dan kan dat niet:

Openbaringen 3:

quote:

14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

Openbaringen 3 gaat niet over God, maar over Jezus, want God heeft natuurlijk niet Zichzelf geschapen..

Spreuken 8:

quote:

24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;

Eerstgeborene is dus werkelijk Eerstgeschapene

========================================

quote:

De meeste verzen waar staat dat de Vader meerder is dan Jezus of dat Jezus niet alles weet, gaan wel over Jezus toen Hij nog op aarde was. Toen Hij, volgens Filipenzen 2:5-6, Zijn Goddelijke heerlijkheid had afgelegd.

Niet zijn Goddelijkheid, maar zijn Goddelijke heerlijkheid, aanzien, etc. Maar Christus is nooit opgehouden met God zijn. Zou een mens ooit kunnen ophouden met mens zijn, of een engel met engel zijn? En wat betreft de kanttekeningen heb jij gelijk.

Kan niet wat je zegt toch? Hij is volgens jou wel opgehouden met God te zijn, want anders had Hij nooit over de Vader kunnen spreken die meer is dan Hem

Hij is van eeuwigheid af aan gezalfd zeg je, maar toch is Hij geboren? Dat kan in ieder geval niet allebei waar zijn..

=========================================

Openbaringen 1:

quote:

1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

net zoals uit de Evangelien, blijkt ook hieruit dat Jezus niet alwetend is, maar dat God aan Jezus de openbaring geeft, die Jezus weer doorgeeft aan Johannes.. Zeggen dat dit symbolisch of niet letterlijk opgevat moet worden is voor mij net zo onlogisch als zeggen dat Jezus, als God zijnde, tot de Vader bidt, dus tot Zichzelf.. Of Hij was volledig Mens, of volledig God, of slechts goddelijk door de Heilige Geest (gestalte Gods, mensen naar Gods beeld geschapen)

Dat laatste is mijns inziens juist, want:

2 Petrus 1:

quote:

2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
3 Gelijk [toev. slaat op het voorafgaande vers] ons [toev. wij mensen] Zijn Goddelijke kracht [toev. de Goddelijke kracht van Jezus, afkomstig van God] alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die [toev. de kennis van Jezus] ons [toev. wij mensen] geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;
4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur [toev. dezelfde natuur als van Jezus] deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

Jezus is de Zoon van God én mens, de Bijbel zegt: geboren uit de Geest én de mens Maria en kwam als mens op Aarde: de eniggeboren (vleesgeworden) Zoon van God, maar Hij was tegelijkertijd de eerstgeboren Zoon (schepsel) van God.

Wij mensen zijn slechts als mens geboren en kunnen alleen uit de Geest wedergeboren worden..

Jezus bestond voor zijn Mens worden ook al naast God. Jezus was toen geen Mens, maar was wel de Zoon van God.. Hij is Mens geworden. Er staat nergens dat Hij de Zoon van God is geworden..

Ook na Zijn hemelvaart bestaat Hij naast God, want Hij zit niet op de troon van God, maar aan Zijn rechterhand. In een bijbeltekst die ik eerder aanhaalde staat ook dat God Hem alle macht gegeven heeft om straks te oordelen.

Openbaring 5:7

quote:

Het Lam kwam naar voren en nam de boekrol aan uit de rechterhand van hem die op de troon was gezeten.

Dus ook hier wordt gesproken over God EN Jezus, als twee aparte personen. Van een God = Jezus kan hier geen sprake zijn..

================================================

quote:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.

Jij zegt: God is Jezus.. als dat zo zou zijn, dan kan Jezus (het Woord) niet bij God zijn, want jij zegt dat God Mens werd. Hoe kon dan het Woord bij God zijn? Als wat of wie? Is het Woord (dat BIJ God was) niet vlees geworden?

Job 38:

quote:

4 Waar waart gij [Job], toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
5 Wie heeft haar maten gezet, want gij weet het; of wie heeft over haar een richtsnoer getrokken?
6 Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken, of wie heeft haar hoeksteen gelegd?
7 Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.
En Jezus was als kind (of Zoon) van God daar één van, vandaar ook eniggeboren Zoon en daarmee onderscheidt Jezus zich van de andere zonen Gods.. God heeft Hem als enige uitgekozen om Zijn plan ten uitvoer te brengen..

Satan was ook een zoon van God.

Jesaja 14

quote:

12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.
14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!
Job 1

quote:

6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.
Job 38

quote:

Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.

Ook wordt Jezus de Morgenster genoemd.

Openbaring 22

quote:

Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
Johannes 8:

quote:

18 Ik ben het, Die van Mijzelven getuig, en de Vader, Die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij.
19 Zij dan zeiden tot Hem: Waar is Uw Vader? Jezus antwoordde: Gij kent noch Mij, noch Mijn Vader; indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen.

dus het geloven in Jezus betekent 'uit God geboren zijn', één zijn met Hem.. zodat de wereld ziet wie Hij is en wat Hij gedaan heeft, doordat wij één zijn. Wij getuigen dus van Jezus zoals God van de Zoon getuigt.

Hoe worden wij uit God geboren?

quote:

1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Biologisch gezien zijn wij uit onze ouders geboren. Geestelijk gezien kunnen we wanneer we wederom geboren worden, ook uit God geboren worden. Dan zijn wij één met Hem, terwijl Jezus vanaf het begin af aan al één was met Hem. Niet één omdat Hij gelijk is aan God, maar omdat Hij uit God geboren is. Hij was dus Mens met een Goddelijke natuur.

In het tweede gedeelte legt God een getuigenis over Jezus af, niet over Zichzelf.

quote:

9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.

Wij kunnen ook getuigen van Jezus, omdat wij één zijn met Hem.

=============================================

Dat ik een andere Staten Vertaling zou lezen, is onzin.. ik weet ook niet waar je dat uit opmaakt.. ik heb notabene zelfs het vers uit Spreuken 8 in m'n eerste post in dit topic uit de Staten Vertaling aangehaald, waarin het woord gezalfd voorkomt

quote Parel:

quote:

de Statenvertaling waaruit ik het vers haalde is op zich dus niet verkeerd vertaald (toeg. zie eerste post), maar deze vertaling is duidelijker:
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 12:40:52 pm door Parel »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #103 Gepost op: mei 12, 2004, 07:39:55 pm »

quote:

Parel schreef op 12 mei 2004 om 12:11:
*zucht* laat ik dan maar weer gaan reageren..

ik ga nergens aan voorbij, ik reageer altijd op alles.. en als ik iets over het hoofd heb gezien en iemand maakt mij daar attent op, dan ga ik daar alsnog op in.. perfectionisme (kan lastig zijn), maar goed.. dat kun je dus alleen maar zeggen wanneer ik zogenaamd "ongemerkt" stukken zou overslaan omdat ik daar geen antwoord op zou hebben..

Heb je begrepen hoop ik, dat het geen personlijke aanval op jou was? Dat hoop ik wel.....
We zijn het gewoon niet eens...helaas.
Ik heb nu geen tijd om alles te lezen en te reageren maar ik waardeer het dat je de moeite neemt om bepaalde gedeelten nog weer even langs te gaan :)

Ik kom er dus nog wel op terug.
Ik ben alleenn benieuwd hoe je op het idee bent gekomen dat er geen drieeenheid bestaat (al komt dat woord als zodanig niet in de bijbel voor; het gaat om de eenheid die ik zie tussen de Vader en de Zoon, en de heilige Geest is ook een persoon, is de Geest van Jezus en ook van de Vader, dus ook een (onbegrijpelijke :) ) eenheid.

Zou jij dit alleen accepteren als je dit met je verstand zou kunnen bevatten?
(Misschien is dit een betere manier om over de achtergronden hiervan te praten dan allerlei bijbelteksten -waar jij voor jezelf ook weer een aannemelijk verklareing voor hebt...)

Je ziet, ik doe m'n best :)
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2004, 07:40:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #104 Gepost op: mei 12, 2004, 08:09:30 pm »
Tja... het kan echt. Wist je dat er ook een rond driekhoekig vierkantje bestaat? Als je een stuk hout hebt met daarop een vierkantje, een driehoekje en een cirkel... kan dat blokje precies door alledrie de gaten heen....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #105 Gepost op: september 23, 2006, 02:31:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 mei 2004 om 19:39:
[...]

Heb je begrepen hoop ik, dat het geen personlijke aanval op jou was? Dat hoop ik wel.....
We zijn het gewoon niet eens...helaas.
Ik heb nu geen tijd om alles te lezen en te reageren maar ik waardeer het dat je de moeite neemt om bepaalde gedeelten nog weer even langs te gaan :)

Ik kom er dus nog wel op terug.
Ik ben alleenn benieuwd hoe je op het idee bent gekomen dat er geen drieeenheid bestaat (al komt dat woord als zodanig niet in de bijbel voor; het gaat om de eenheid die ik zie tussen de Vader en de Zoon, en de heilige Geest is ook een persoon, is de Geest van Jezus en ook van de Vader, dus ook een (onbegrijpelijke :) ) eenheid.

Zou jij dit alleen accepteren als je dit met je verstand zou kunnen bevatten?
(Misschien is dit een betere manier om over de achtergronden hiervan te praten dan allerlei bijbelteksten -waar jij voor jezelf ook weer een aannemelijk verklareing voor hebt...)

Je ziet, ik doe m'n best :)

het zit zo.. ook ik heb, net als iedereen, dingen meegekregen bij mijn opvoeding en bij de kerkbezoeken.. er komt echter een moment dat je zelf de bijbel gaat lezen.. de reden dat ik mij hier verder in ben gaan verdiepen, komt omdat ik geen genoegen kan nemen met een dogma als de drieéénheid zonder daarbij zelf onderzoek te doen naar dergelijke dogma's. Een dogma is van zichzelf niet per definitie fout, maar juist omdat dogma's altijd interpretaties zijn van mensen, is het altijd goed om alles bijbels te toetsen. Ik zeg niet dat jij dat niet gedaan hebt en wellicht kom jij tot een andere conclusie, maar het is dus niet zo dat ik de drieeenheid afwijs omdat dat met mijn verstand niet te bevatten zou zijn..

de bijbel komt bij mij op de eerste plaats, eigenlijk moet ik zelfs zeggen dat de Bijbel mijn enige bron van informatie is, waarop ik mijn uiteindelijke conclusies basseer... om tot een dergelijke conclusie te komen, kan het zeker wel goed zijn om andere inzichten bij het onderzoek te betrekken, maar zelfs hetgeen als meest fundamenteeel wordt geacht in het Christendom, is voor mij geen reden om dat automatisch tot waarheid te maken.

(PS.. wat zou het handig zijn om een e-mail te krijgen wanneer er antwoord gekomen is op een bericht.. sorry voor de late reactie)

Laodicea

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #106 Gepost op: september 23, 2006, 03:23:13 pm »

quote:

Parel schreef op 23 september 2006 om 14:31:
de bijbel komt bij mij op de eerste plaats.
Jezus Christus niet?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Parel

• Bekijk profiel
God de Vader
« Reactie #107 Gepost op: september 24, 2006, 06:29:31 am »
inclusief uiteraard