Alles maar ff in 1 post beantwoord ...
quote:
elle schreef op 24 september 2006 om 20:48:Aan de andere kant staat in ons avondmaalsformulier 'dat wij met Christus gevoed worden'.
Ik moet bekennen dat ik wat dit betreft misschien niet heel klassiek gereformeerd ben. Iig snap ik het grefo standpunt niet helemaal, het klinkt mij allemaal wat tegenstrijdig in de oren.

Mij ook
quote:
Andersom zullen er genoeg katholieken zijn (neem ik aan) die denken dat de hostie niet transsubstanitieert in de maag.
Ik denk dat geen enkele katholiek dát gelooft ... maar inderdaad, er zijn er ook maar zat die niet geloven dat de transsubstantiatie op het altaar plaatsvindt als de priester 'Dit is Mijn Lichaam' zegt. Dat zegt echter niets over de RK-leer, natuurlijk, maar meer over het niet volgen van die leer door die bewuste katholieken.
quote:
Overigens is het al heel errug lang geleden dat ik een GerGem dienst bezocht!
De laatste keer was in Zeist (de zgn. 'watertorenkerk'), een gigantisch betonnen complex met zéér veel (gevulde!) zitplaatsen.
Gigantisch groot, en ook gigantisch goed bezocht .. dat is herkenbaar

Er passen wel 1500 mensen daar, en er zaten er nu denk ik ook wel 1400.
quote:
Ja, wat dat betreft zijn enkele vooroordelen m.b.t. de GerGem bij mij als sneeuw voor de zon verdwenen (en eerlijk is eerlijk, in hun bevindelijkheid herkende ik wel het één en ander, en dan dingen die je wel in de RKK, maar niet in de 'mainstream' gereformeerde kerkgemeenten terugvindt).
quote:
Mijn ervaring is dat in de Ger. Gem. het beeld van katholieken wordt bepaald door wat in de zestiende eeuw is gebeurd. Bovendien kun je alles over katholieken beweren. Het staat toch al vast dat ze zwaar fout zijn, er zal dus niemand gaan steigeren. En er zal ook niemand gaan controleren of het wel klopt.
Ik ben er ook bang voor, ja. De GerGemmers die ik persoonlijk ken (2 van een forum, 1 collega) zijn positieve uitzonderingen wat dat betreft, maar dan nog schemert dit gegeven bij hen door (vooral bij mijn collega, die ervan overtuigd was, dat hét verschil tussen gereformeerden en katholieken was, dat het offer van Jezus op Golgotha genoeg was voor de gereformeerden (en niet voor de katholieken, die het in de Mis nog eens 'dunnetjes' over moeten doen .. al drukte hij het niet zo uit) ...
quote:
("hoc significat corpus meum" is trouwens geen Ger. Gem. uitvinding. Zwingli zei dat ook.)
Zwingli, tegen wie de predikant overigens ook aardig tekeer ging

quote:
elle schreef op 24 september 2006 om 22:35:Misschien snap ik de openingspost niet helemaal?
Weg2, wil je het over onze visie op transsubstantiatie hebben? Of over hoe wij denkden dat RKs omgaan met bijbelteksten?
Dat laatste, zie inderdaad de titel van het topic. Het gaat in dit topic niet over het al dan niet waar zijn van de transsubstantiatie.
quote:
drentenaar schreef op 24 september 2006 om 23:19:Calvijn hechtte aan het geestelijk genieten van de gemeenschap met Christus' lichaam en bloed.
Om het met Zondag 29 der HC (m.n. vraag en antw. 79) te zeggen:
'Zijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed zijn de echte spijs en drank waardoor onze ziel tot het eeuwige leven wordt gevoed, evenals brood en wijn ons tijdelijk leven onderhouden'.
Dat is wel andere kost dan die hedenmiddag in de Gergem in Amersfoort ten gehore werd gebracht; je zou ze daar zowaar van vloeken in de kerk verdenken!
Zwinglanen ...
Ik zie het al, ik moet nog even wat meer uit mijn aantekeningenschriftje overkloppen. Hij ging nl. in de bespreking van vraag en antwoord 28 aardig tekeer tegen Zwingli. Nl., dat het avondmaal niet een soort 'herinneringsmaal' is, waar het om de mensen gaat, en waar Christus Zelf niet aanwezig is, maar het gaat om de gédenking, en Christus is er in de Geest aanwezig.
Dat ie later met 'dit BETEKENT Mijn Lichaam' op de proppen kwam, was ff foutje-bedankt, maar (net zoals Zwingli, naar zeggen van dezelfde predikant

) als directe tegenreactie op het 'overdreven' standpunt van de RKK, dat Christus ook fysiek in brood en wijn aanwezig is.
quote:
Maar ja ... vrijzinnigen en ultra-gereformeerden raken elkaar nogal eens (stelling van wijlen prof. dr. A.A. van Ruler)
LOL, en ik maar denken dat (orthodoxe) RK en GerGemmers (op ander gebied) elkaar nog wel eens zouden kunnen raken

quote:
drentenaar schreef op 24 september 2006 om 23:25:Overigens heb ik rooms-katholieken nog niet vaak horen uitmaken voor 'fundamentalisten'.
weg2 heeft wel een zeer bijzondere preek (niet alleen vanwege de lengte er van) moeten aanhoren in het GerGem bedehuis in Amersfoort!
Dat denk ik ook, ja! Ik ben nú al benieuwd naar over 2 weken, wanneer Zondag 30 besproken wordt

" class="smiley" />
quote:
Laodicea schreef op 24 september 2006 om 23:34:Het schijnt dat er meer dan 300 verschillende exegeses zijn van de zin "Dit is mijn Lichaam".
bronDe Kerkvaderen zeggen er dit over:
[...]
bronLijkt me een kwestie van geloof om hier consubstantiatie danwel transsubstantiatie in te zien.
Ja, dat zei degene met wie ik was (iemand die ik van een ander forum ken, en die zoals gezegd met een open visier naar andere denominaties kijkt), ook al. Ik vroeg 'm voor de dienst, of de dominee nu de vroege kerkvaders ging citeren en daarna uitleggen waarom ze geen gelijk hadden, maar nee, daar zou het wel niet van komen

Inderdaad ...
Overigens zat ie wel net op de verkeerde momenten te lachen, zodat ik weer keihard op mijn tanden moest bijten om het niet uit te proesten (bij de 'katholieke' stukken, en ook toen de jeugd vermaand werd om geen verderfelijke dingen op maandagavond te doen en dan met een rotsmoesje niet bij catechesatie te komen). Best wel irritant af en toe (we hadden de aandacht al, omdat ik voor aanvang van de dienst, naar ik dacht afdoende 'gedekt' door het erg luid spelende orgel, een beetje te hard het woord 'transsubstantiatie' had laten vallen

)
Al met al vond ik 't toch wel een aparte ervaring daar, ook al niet in het minst om de 'Beatrixhoedjes', en de psalmen op open noten (erg praktisch, zo kon ik mee blijven zingen terwijl de 3 collectezakken langskwamen, want zowel de tekst als de noten kon je wel ff voor 20 seconden in je hoofd stampen en op de nootlengte hoefde je sowieso niet te letten

)