Beste Mirt,
Om een antwoord te geben of er een goede en een niet goede manier van berouw is wil ik je meenemen naar het volgende bijbelgedeelte:
"8 Want al heb ik u door mijn brief bedroefd, ik heb er geen spijt van. Mocht ik er spijt van gehad hebben, ik zie, dat die brief u, indien al, dan toch slechts tijdelijk bedroefd heeft; 9 thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. 10 Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. 11 Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil u gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing. Gij hebt in allen dele doen blijken, dat gij zuiver stondt in deze zaak. 12 Daarom, indien ik u al geschreven heb, dan was het niet om hem, die onrecht begaan, of om hem, die onrecht geleden had, maar opdat uw zorg voor ons bij u openbaar zou worden voor het aangezicht Gods. 13 Daarom zijn wij vertroost."(2 Korintiërs 7 : 8 - 13)
In de tekst komen er 2 soorten bedroefdheid voor (vs10):
1. Bedroefdheid naar Gods wil, deze brengt onberouwelijke inkeer tot heil
2. Bedroefdheid naar de wereld, die leid naar de dood.
Maar wat is het verschil?
Bedroefdheid of berouw naar de wereld is het gevolg van dat je bedroefd bent vanwege je gedrag, zonde of andere dingen om een andere reden dan dat je er daadwerkelijk spijt van hebt. Je hebt er spijt van vanwege de gevolgen, wat mensen van je denken, dat je niet meer geliefd bent door iemand (of daar bang voor bent) of de consequenties van je gedrag en eventueel zonden. De bijbel zegt glashard dat dit leid naar de dood.
Bedroefdheid naar de wil van God is dat je daadwerkelijk spijt hebt omdat je weet dat je voor God verkeerd bent geweest en tekortschiet en dat je daadwerkelijk verlangt dat de relatie met Hem hersteld wordt en wordt bewerkt door de Heilige Geest. Het resultaat is onberouwelijke inkeer tot heil een daadwerkelijke verandering in je leven.
Daarnaast geloof ik ook dat je berouw kunt hebben om dingen waar je geen berouw over hoeft te hebben bijvoorbeeld als je je schuldig voelt omdat je niet bent wie een ander van je verwacht dat je bent of dat je niet voldoet aan de maatstaven van anderen ... als dit niet het gevolg is van zondig gedrag, zijn dit simpelweg valse schuldgevoelens. Je bent niet schuldig omdat je niet voldoet aan de maatstaven van iemand anders of omdat je bent wie je bent, de duivel wil graag dat je dit gelooft ... zodat je niet vind wie je bent in Jezus Christus. In Jezus Christus ben je een kind van God en ben je geliefd en ben je geheiligd en is je identiteit veranderd van een zondaar in een heilige.
Dit waren zo wat gedachten, waarvan het meeste geinspireerd is door een les uit de cursus "Puur Leven" die te vinden is op
www.settingcaptivesfree.com (waarin alleen toegang is door je aan te melden voor de cursus, die bedoeld is voor mensen die worstelen met bepaalde verslaving)
Afsluitend citaat uit deze cursus:
"Berouw is de sleutel tot de definitieve overwinning op zonde. Als iemand geen oprecht berouw heeft, zal hij weer terugvallen in de zonde. Daarom moeten wij om bevrijd te worden echt oprecht berouw hebben, en alleen God kan ons dit berouw schenken. Vraag daarom de Here om deze gave van het berouw, en heb dan berouw, met ontzetting en walging over zonde uit het verleden. "
Ik veronderstel dat ik niet op al je vragen heb geantwoord, maar dit aspect van 2 soorten berouw wou ik ter overdenking meegeven als mijn bijdrage in dit topic.