I can't be arsed om te quoten, ditmaal
@ diak2b: w.b. geweten: ik voel het heel duidelijk: áls het niet is toegestaan volgens de RK-leer om samen met niet-katholieke christenen aan een eredienst deel te nemen, dan doe ik dat niet meer. Of het nou een oecumenische dienst is, of een protestantse dienst waar ik te gast ben (overigens geldt dan voor mij precies hetzelfde als voor jou: wel gaan bij een huwelijk, uitvaart enz., maar dan als toeschouwer). Maar ik heb vooralsnog nergens kunnen vinden dat dat niet mag. Vandaar de volgende vragen.
Je geeft ook aan dat samen bidden (bijv. voor het eten, of bij een zieke ofzo? Ik neem aan dat je het buiten een liturgische setting) met niet-katholieken geen probleem is, maar een liturgische viering samen met hen wél. Waarom precies?
Verder je opmerking, dat ik mijn tijd die ik nu in het bezoeken van niet-katholieke diensten (in concreto vaak een GKV-middagdienst; van de GerGem heb ik na afgelopen zondag m'n buik wel vol) beter kan steken in het leren over mijn eigen geloof. Maar ik zie dat niet als in tegenspraak met elkaar. Ten eerste valt er van de preken in de GKV ook heel wat te leren - en ken ik inmiddels de katholieke leer wel goed genoeg om te kunnen inschatten of iets algemeen (orthodox) christelijk is, of puur protestants. Is het algemeen-christelijk, en vertelt men er iets nieuws, dan leer ik er dus ook meer over mijn eigen geloof. En is het puur protestants, dan leer ik wat mijn eigen geloof - op dat vlak - níet is, en ook dat kan heel leerzaam zijn. Ten tweede: dat ene uurtje per week méér besteden aan dingen die ik thuis doe om over de RKK te leren (lezen in div. boeken en op internet, discussiëren op de fora) zou niet zoveel toevoegen. Ik besteed er al met al toch al aardig wat tijd aan
@ Ignatius: ik kan 't niet vinden in de encycliek
Ecclesia de Eucharistia. Daar lees ik heel duidelijk, dat bij oecumenische diensten het ongepast is om de Mis te vieren, dan wel de Communie aan te bieden. En ik lees er ook duidelijk dat je als katholiek niet ter Communie/aan het Avondmaal mag aangaan in niet-RK-kerkgemeentes. Maar ik lees er nergens (bij snel doornemen, cursus snellezen oefenen hè

), dat je niet mag meevieren met niet-katholieke christenen in hetzij een oecumenische, hetzij een protestantse dienst van het woord. Zou je kunnen aangeven waar dat dan precies staat?
@ diakio nog een keer, over permanente diaken als 'priester-wanabee': dus als jij diaken bent, ga jij categorisch weigeren om woco's te doen? Wat als er een priestertekort is (en daar loop je in de Ned. kerkprovincie hoogstwaarschijnlijk wel tegenaan)? Gebedsdiensten? Kan natuurlijk ook. Al moet ik ook heel eerlijk zeggen, dat ik de Communie vreselijk zou missen - zoals ik nu ook het H. Misoffer mis als ik naar een woco ga. Als diaken heb je bevoegdheid om de Communie uit te delen, dus daar zie ik zo het probleem niet. Ook heb je bevoegdheid om het evangelie voor te lezen en te preken. Onze diaken is trouwens altijd heel duidelijk in zijn gedrag, dat het dus géén Mis is. En dat mis ik vooral bij bepaalde leken (meestal vrouwen), zoals (waarschijnlijk ook) diegene in Roden vaak ... Een woco door een leek (man of vrouw) die zich niet als 'pastoor-wannabe' gedraagt, daar heb ik geen probleem mee. Dan is het immers, ook voor mensen die er niet zoveel vanaf weten, duidelijk dat het gewoon geen Mis is, zeker als de voorganger geen liturgische kleding draagt.
Zoals je weet, wil ik theologie gaan studeren met de pastorale master, en vandaaruit waarschijnlijk pastoraal werker worden (al zijn er ook andere beroepskeuzes mogelijk). Het liefst kom ik ergens terecht, waar geen priestertekort heerst, en waar ik me gewoon op de normale taken van een pastoraal werker kan richten (bijv. catechese). Maar ik weet ook wel, dat het echt niet de goeie kant opgaat met het aantal priesters in Nederland, dus de kans dat ik ergens terecht kom, waar ik wel liturgische taken zal moeten verrichten, is nogal groot. Ik twijfel erg of dat wel de goede weg is. Sowieso: als leek, als vrouw nog wel, gaan preken? Brrr, ergens voelt dat helemaal niet goed! (en da's niet omdat ik spreekangst heb ofzo

) En dan heb ik het nog helemaal niet over een woco.
@ drentenaar: op internet is het onzichtbaar (blijkbaar). In een Mis, cq. dienst kun je het zien aan de kleding: zowel de priester als de diaken dragen een
stola, waarbij die van de diaken over zijn ene schouder hangt (schuin dus) en bij de priester om zijn nek, recht naar beneden. Op het wikipediastukje lees je wat meer details (de priester op de foto daar draagt de stola gekruist, maar in de RK-kerk is het normaliter recht naar beneden hangend, dus zonder zo'n touw rond z'n middel). Een leek, man of vrouw (en inderdaad, vrouwen zijn altijd leek) draagt geen stola.