quote:
wateengedoe2 schreef op 09 oktober 2006 om 19:03:[...]
Weet je, de GKV-preken zijn boeiend, maar niet boeiend genoeg om zonder deel te nemen aan de eredienst met mijn gereformeerde broeders en zusters in Christus. Dan ga ik liever helemaal niet en luister ik zo'n preek wel thuis via internet
Dat moet je zelf weten natuurlijk. Je moet sowieso je geweten tot leidsvrouwe van je doen en laten maken, en NIETS anders.
quote:
Zijn oecumenische vieringen overigens wél OK, of kan dat ook niet?
LOL, nee, die zijn nog erger. Maar samen bidden, dat kan weer wel

quote:
Ik ga regelmatig naar een oecumenische 'vesper' (waarom ze de -s altijd weglaten, is mij een raadsel). Mooi genoeg om er als concert van te genieten (de koren die daar aan meewerken zijn errug goed), maar ook wel leuker om gewoon mee te doen.
Tsja, ik heb daar geen antwoorden op. Ik kan je zeggen hoe ik er in sta, maar ja, dat is alleen maar mijn mening he, en weinig maatgevend. Ik vind het gezond om kennis te nemen van wat "de ander" viert. En voor zoiets als een huwelijk, doop of uitvaart, moet je al helemaal niet moeilijk doen. Maar ik heb heel goed geluisterd naar het advies van een oude priester, dat ik ooit kreeg: zorg eerst nu maar eens dat je je eigen geloof goed leert kennen, daar heb je je handen al vol genoeg aan. Naar onze broeders gaan luisteren is mooi, maar waarom zou je die tijd niet besteden aan je eigen geloof?
quote:
En een verzoekje aan jou: zou je de volgende keer wat vroeger kunnen zijn met deze vermeldingen (en dan bedoel ik niet over dat kruisje, maar over het actief deelnemen aan een niet-katholieke viering). Ik bedoel: je zat naast me bij de bruiloftsdienst van Nunc en Eline en aan mijn gedrag was zeer duidelijk af te lezen, dat ik niet alleen toeschouwer was. Natuurlijk niet zo tactisch om het dan tíjdens de dienst te zeggen, maar die avond was er toch genoeg ruimte voor geweest, en anders later via internet? Enfin, ik zou het op prijs stellen, als je dit soort terechtwijzingen, als je ziet dat ik ergens (geheel en al onbewust) een scheve schaats rijd, uit broederlijke bezorgdheid aan mij zou willen richten (wel het liefste in de beslotenheid van de email). En dat geldt ook voor de andere katholieke broeders (zusters zitten er vooralsnog niet hier) op het forum.

Je eigen geweten, weg2, alléén je eigen geweten is je leidsvrouwe. Ik heb je hier al veel eerder, en meermalen op gewezen, alleen nooit met het formele argument. Laat je nu niet leiden door formele argumenten, maar laat die formele argumenten je geweten vormen, en luister naar je geweten.