Auteur Topic: hoogliturgie in de GKV en RKK  (gelezen 12645 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
hoogliturgie in de GKV en RKK
« Reactie #50 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:33:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 oktober 2006 om 21:24:
pastor is sowieso al zo'n term. Is die A. Erich een vrouw? Hoe kan ze zich dan pastor laten noemen? Werkelijk, waar zijn ze mee bezig?
Ja, degene waar Lao het al even over had.

quote:

Dan snap je meteen waarom het episcopaat bezwaar heeft tegen WoCo's.
Jeps.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:38:47 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 oktober 2006 om 21:16:
[...]

offtopic:Ik ben gewoon zaterdagavond geweest, toen was er wel gewoon een pastoor.  :*)
@Diak, in de parochie van Roden is een vrouw de eerst aanspreekbare pastor, kan dat zomaar?

Nee. Een vrouw kan namelijk geen pastor zijn. Niet eerst aanspreekbaar, niet laatst aanspreekbaar, maar gewoon: niet. Uit Wikipedia:

quote:

Rooms-Katholieke Kerk
De titel van pastor is voorbehouden aan priesters en wordt vooral gebruikt om de functie van priesters in ziekenhuizen en rusthuizen aan te duiden die geen parochieverantwoordelijkheid dragen.

In de Katholieke Kerk in Nederland en Vlaanderen, alsmede in de VS en Engeland, kwam het woord pastor in zwang na het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Het woord werd tevoren enkel door protestanten gebruikt, omdat katholieken de uitgang -or langer uitspraken (pastoor). Pastor werd volgens sommigen als minder clericaal aangevoeld en zou volgens hen ook het onderscheid tussen protestantse en katholieke geestelijken moeten verminderen.

Door het afnemend aantal priesterroepingen worden leken meer en meer ingeschakeld in het pastoraat en de verschillende taken binnen de parochies en verzorgingsinstellingen. Sommigen gebruiken de term pastor oneigenlijk voor zowel clerici als leken. Ze duiden er onterecht ook leken mee aan zoals pastoraal werk(st)ers en clerici zoals permanente diakens die al of niet beroepshalve de pastorale zorg voor een bepaalde groep mensen behartigen (bv. "jeugdpastor") of die de pastoor bijstaan in de pastorale zorg voor een parochie.

Inmiddels wordt de term pastor weer vaker vervangen door het traditionele pastoor.

Oecumenische gedachte
Een andere context waarin het woord 'pastor' gebruikt wordt is in oecumenische gemeenten. Het is namelijk een woord dat zowel voor een priester als een dominee gebruikt kan worden, en is dus zeer geschikt voor bijvoorbeeld een studentengemeenschap met zowel rooms-Katholieke als protestantse pastores. Bovendien is in Engelstalige landen het woord pastor duidelijk protestants.

Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:42:15 pm »

quote:

Aafke schreef op 09 oktober 2006 om 21:33:
[...]

Ja, degene waar Lao het al even over had.
Een leek, of een permanent diaken overigens, die zich pastor laat noemen, doet moedwillig mee aan het scheppen van mist en onduidelijkheid. Als zo iemand dan ook nog eens priester gaat spelen in een quasi-Mis, een WoCo, dan ben je bezig met een aanfluiting, een grove belediging van Christus en Zijn Kerk. Men moet mildheid betrachten in zo'n situatie, denk ik, want het zal ongetwijfeld uit goede bedoelingen en geloofsduisternis voortkomen, maar fraai is het niet.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:46:00 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 09 oktober 2006 om 19:03:
Dank, St. Ignatius voor de bronvermelding :)
No problem, ik was zelf ook even op zoek gegaan omdat ik het niet wist. Maar het is nu wel duidelijk. Volgens de encycliek moet je er helemaal niet komen, maar bij katholieken schijnt er wel vaker een discrepantie tussen theorie en praktijk te zijn (of dat positief danwel negatief is laat ik aan jou over). Overigens is het wel zoals diak zegt: beschouw het als richtlijnen en niet als dwangbuis.

Common sense werkt altijd. Ik bedoel, als je bv een visum bij de syrische ambassade gaat halen, kom je ook niet binnen met een israelische vlag op je rugzak ongeacht hoezeer je wilt uitkomen voor je support voor dat land.(indien van toepassing natuurlijk)

WoCo's heb ik nog nooit van gehoord en die heb ik hier ook nog nooit meegemaakt. Maar dat zal wel komen omdat er een heel arsenaal aan paters beschikbaar is. Vrouwen zijn al helemaal ondenkbaar hier (zelfs geen vrouwelijke acolieten), behalve bij catechesatie dan.

Een paar straten verderop zit de kerk van Opus Dei en het schijnt dat ze daar nog strikter zijn!

ik heb de sub functie gevonden!
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2006, 09:46:50 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:48:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 oktober 2006 om 21:42:
[...]
Een leek, of een permanent diaken overigens, die zich pastor laat noemen, doet moedwillig mee aan het scheppen van mist en onduidelijkheid. Als zo iemand dan ook nog eens priester gaat spelen in een quasi-Mis, een WoCo, dan ben je bezig met een aanfluiting, een grove belediging van Christus en Zijn Kerk. Men moet mildheid betrachten in zo'n situatie, denk ik, want het zal ongetwijfeld uit goede bedoelingen en geloofsduisternis voortkomen, maar fraai is het niet.
Maar als zij een vrij officiele functie heeft in Roden, dan is er toch iets goed mis of niet? Hoe moet ik dat duidden?

Hieruit blijkt dan weer dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen diensten waarin een parochiaan voorgaat, en waarin een pastoraal werker voorgaat, apart.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2006, 09:48:55 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 09, 2006, 10:02:01 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 oktober 2006 om 21:48:
[...]
Maar als zij een vrij officiele functie heeft in Roden, dan is er toch iets goed mis of niet? Hoe moet ik dat duidden?
Als ketterse vrijzinnigheid, met een zwaar protestantse invloed en een doorgeslagen Verlichtings-atheïsme, als je het mij vraagt. Of als een moderne, eigentijdse parochie met hart voor de mensen, als je het aan verstandige mensen vraagt :)

quote:

Hieruit blijkt dan weer dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen diensten waarin een parochiaan voorgaat, en waarin een pastoraal werker voorgaat, apart.
Apart en onzinnig. Een pastoraal werker is een leek, een parochiaan is een leek, en er is geen enkel verschil in hun liturgische rol.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 09, 2006, 10:08:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 oktober 2006 om 22:02:
[...]
Als ketterse vrijzinnigheid, met een zwaar protestantse invloed en een doorgeslagen Verlichtings-atheïsme, als je het mij vraagt. Of als een moderne, eigentijdse parochie met hart voor de mensen, als je het aan verstandige mensen vraagt :)
Hmmm... Ik denk dat ik hier voorlopig dan maar het midden aanhoud.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 10, 2006, 01:39:43 pm »
@ Diak en Lao.. jullie hebben mail. Wil hier graag even over doorpraten, alleen niet hier.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 10, 2006, 03:57:01 pm »
Vraagje, m.n. aan de r.k. users van dit Forum:

Hoe kom je er als protestant / gkv-er etc. achter wie er nu eigenlijk priester is in een parochie?

Hierboven is al duidelijk geworden dat 'pastor' A.Th.M. Erich een r.k. vrouwelijke pastoraal werker is.

Dat haal je echter niet van de website www.parochieassen.nl  
(De parochie Assen werkt samen met de parochies Roden en Zuidlaren).

Die website vermeldt onder het kopje 'pastores' kortweg:

- B. Buit
- A.Th. M. Erich
- vacature

Toevallig (?) weet ik dat de eerste priester is en dat de tweede een vrouwelijke leek is (jawel!), maar via de geëigende r.k. internetorganen zou ik daar niet achter kunnen komen!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 10, 2006, 03:59:30 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 15:57:

Hoe kom je er als protestant / gkv-er etc. achter wie er nu eigenlijk priester is in een parochie?

Hierboven is al duidelijk geworden dat 'pastor' A.Th.M. Erich een r.k. vrouwelijke pastoraal werker is.

- B. Buit
- A.Th. M. Erich
- vacature

Toevallig (?) weet ik dat de eerste priester is en dat de tweede een vrouwelijke leek is (jawel!), maar via de geëigende r.k. internetorganen zou ik daar niet achter kunnen komen!
In het geval van vrouwen is het extreem eenvoudig: die zijn leek, altijd. En voor de rest heb je inderdaad geen feitelijke mogelijkheden, behalve vragen. Hoe vrijzinniger de parochie, hoe groter de kans dat men probeert mist op te roepen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 10, 2006, 04:00:15 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 15:57:

- B. Buit
- A.Th. M. Erich
- vacature

Nou, zoals je misschien al uit de samenvatting hebt begrepen; het is niet zoals het hoort in elk geval.  ;)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 10, 2006, 07:58:00 pm »
I can't be arsed om te quoten, ditmaal  ;)

@ diak2b: w.b. geweten: ik voel het heel duidelijk: áls het niet is toegestaan volgens de RK-leer om samen met niet-katholieke christenen aan een eredienst deel te nemen, dan doe ik dat niet meer. Of het nou een oecumenische dienst is, of een protestantse dienst waar ik te gast ben (overigens geldt dan voor mij precies hetzelfde als voor jou: wel gaan bij een huwelijk, uitvaart enz., maar dan als toeschouwer). Maar ik heb vooralsnog nergens kunnen vinden dat dat niet mag. Vandaar de volgende vragen.

Je geeft ook aan dat samen bidden (bijv. voor het eten, of bij een zieke ofzo? Ik neem aan dat je het buiten een liturgische setting) met niet-katholieken geen probleem is, maar een liturgische viering samen met hen wél. Waarom precies?

Verder je opmerking, dat ik mijn tijd die ik nu in het bezoeken van niet-katholieke diensten (in concreto vaak een GKV-middagdienst; van de GerGem heb ik na afgelopen zondag m'n buik wel vol) beter kan steken in het leren over mijn eigen geloof. Maar ik zie dat niet als in tegenspraak met elkaar. Ten eerste valt er van de preken in de GKV ook heel wat te leren - en ken ik inmiddels de katholieke leer wel goed genoeg om te kunnen inschatten of iets algemeen (orthodox) christelijk is, of puur protestants. Is het algemeen-christelijk, en vertelt men er iets nieuws, dan leer ik er dus ook meer over mijn eigen geloof. En is het puur protestants, dan leer ik wat mijn eigen geloof - op dat vlak - níet is, en ook dat kan heel leerzaam zijn. Ten tweede: dat ene uurtje per week méér besteden aan dingen die ik thuis doe om over de RKK te leren (lezen in div. boeken en op internet, discussiëren op de fora) zou niet zoveel toevoegen. Ik besteed er al met al toch al aardig wat tijd aan  :)

@ Ignatius: ik kan 't niet vinden in de encycliek Ecclesia de Eucharistia. Daar lees ik heel duidelijk, dat bij oecumenische diensten het ongepast is om de Mis te vieren, dan wel de Communie aan te bieden. En ik lees er ook duidelijk dat je als katholiek niet ter Communie/aan het Avondmaal mag aangaan in niet-RK-kerkgemeentes. Maar ik lees er nergens (bij snel doornemen, cursus snellezen oefenen hè ;)), dat je niet mag meevieren met niet-katholieke christenen in hetzij een oecumenische, hetzij een protestantse dienst van het woord. Zou je kunnen aangeven waar dat dan precies staat?

@ diakio nog een keer, over permanente diaken als 'priester-wanabee': dus als jij diaken bent, ga jij categorisch weigeren om woco's te doen? Wat als er een priestertekort is (en daar loop je in de Ned. kerkprovincie hoogstwaarschijnlijk wel tegenaan)? Gebedsdiensten? Kan natuurlijk ook. Al moet ik ook heel eerlijk zeggen, dat ik de Communie vreselijk zou missen - zoals ik nu ook het H. Misoffer mis als ik naar een woco ga. Als diaken heb je bevoegdheid om de Communie uit te delen, dus daar zie ik zo het probleem niet. Ook heb je bevoegdheid om het evangelie voor te lezen en te preken. Onze diaken is trouwens altijd heel duidelijk in zijn gedrag, dat het dus géén Mis is. En dat mis ik vooral bij bepaalde leken (meestal vrouwen), zoals (waarschijnlijk ook) diegene in Roden vaak ... Een woco door een leek (man of vrouw) die zich niet als 'pastoor-wannabe' gedraagt, daar heb ik geen probleem mee. Dan is het immers, ook voor mensen die er niet zoveel vanaf weten, duidelijk dat het gewoon geen Mis is, zeker als de voorganger geen liturgische kleding draagt.

Zoals je weet, wil ik theologie gaan studeren met de pastorale master, en vandaaruit waarschijnlijk pastoraal werker worden (al zijn er ook andere beroepskeuzes mogelijk). Het liefst kom ik ergens terecht, waar geen priestertekort heerst, en waar ik me gewoon op de normale taken van een pastoraal werker kan richten (bijv. catechese). Maar ik weet ook wel, dat het echt niet de goeie kant opgaat met het aantal priesters in Nederland, dus de kans dat ik ergens terecht kom, waar ik wel liturgische taken zal moeten verrichten, is nogal groot. Ik twijfel erg of dat wel de goede weg is. Sowieso: als leek, als vrouw nog wel, gaan preken? Brrr, ergens voelt dat helemaal niet goed! (en da's niet omdat ik spreekangst heb ofzo ;)) En dan heb ik het nog helemaal niet over een woco.

@ drentenaar: op internet is het onzichtbaar (blijkbaar). In een Mis, cq. dienst kun je het zien aan de kleding: zowel de priester als de diaken dragen een stola, waarbij die van de diaken over zijn ene schouder hangt (schuin dus) en bij de priester om zijn nek, recht naar beneden. Op het wikipediastukje lees je wat meer details (de priester op de foto daar draagt de stola gekruist, maar in de RK-kerk is het normaliter recht naar beneden hangend, dus zonder zo'n touw rond z'n middel). Een leek, man of vrouw (en inderdaad, vrouwen zijn altijd leek) draagt geen stola.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 07:59:33 pm door wateengedoe2 »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 10, 2006, 08:20:21 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 19:58:
@ Ignatius: ik kan 't niet vinden in de encycliek Ecclesia de Eucharistia. Daar lees ik heel duidelijk, dat bij oecumenische diensten het ongepast is om de Mis te vieren, dan wel de Communie aan te bieden. En ik lees er ook duidelijk dat je als katholiek niet ter Communie/aan het Avondmaal mag aangaan in niet-RK-kerkgemeentes. Maar ik lees er nergens (bij snel doornemen, cursus snellezen oefenen hè ;)), dat je niet mag meevieren met niet-katholieke christenen in hetzij een oecumenische, hetzij een protestantse dienst van het woord. Zou je kunnen aangeven waar dat dan precies staat?

Hoofdstuk III

De apostoliciteit van de Eucharistie en van de Kerk

(kan je beter in zijn geheel lezen, dan is de redenering goed te volgen)

Enkele citaten:

29. ... De gemeente die samenkomt voor de viering van de Eucharistie heeft, wil het een echte eucharistische gemeente zijn, absoluut de aanwezigheid van een gewijde priester nodig die haar voorzit. Van de andere kant is de gemeente uit eigen kracht niet in staat een gewijde bedienaar aan te stellen. Deze bedienaar is een gave die de gemeente ontvangt door de apostolische successie die teruggaat tot de apostelen. Het is de bisschop die, door het sacrament van de wijding, een nieuwe priester aanstelt door op hem de macht over te dragen om de Eucharistie te vieren. Daarom “kan het eucharistisch mysterie in geen enkele gemeenschap gevierd worden dan door de gewijde priester, hetgeen het Vierde Lateraans Concilie uitdrukkelijk heeft verklaard

30. ... Daarom moeten de katholieke gelovigen, terwijl zij toch de religieuze overtuigingen van deze gescheiden broeders respecteren, zich onthouden van deelname aan de communie die in hun vieringen wordt uitgedeeld, om geen tweeduidigheid te wekken over de natuur van de Eucharistie en als gevolg daarvan hun plicht te verzaken, getuigenis te geven van de waarheid. Dit zou tenslotte de voortgang naar volledige zichtbare eenheid vertragen die geboekt is. Het is evenzo ondenkbaar om de zondagsmis te vervangen door oecumenische woordvieringen of gemeenschappelijke ge-bedsdiensten met christenen van de hiervoor genoemde Kerkelijke Gemeenschappen of zelfs deelname aan hun eigen liturgische diensten. Zulke vieringen en diensten, hoe prijzenswaardig ook in bepaalde omstandigheden, bereiden het doel van volledige communio voor, inclusief de eucharistische gemeenschap, maar kunnen die niet vervangen. Het feit dat de volmacht om de Eucharistie te consacreren alleen aan bisschoppen en priesters is toevertrouwd betekent in genen dele een onderwaardering van de rest van het Volk van God, want in de communie van het ene Lichaam van Christus dat de Kerk is wordt deze gave uitgereikt tot welzijn van allen.

Volgens mij was dit het, maar verder moet ik hem zelf ook nog lezen hoor!  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 08:21:15 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 10, 2006, 08:57:52 pm »
@ St. Ignatius Ja, dat je niet ter Communie/aan het Avondmaal mag, dát wist ik al.  Dat is m.i. ook wat daar in Ecclesia de Eucharistia staat. En zodra ik dat wist (ergens dit voorjaar) ben ik acuut gestopt met ter Communie gaan in de VKK, en heb daar ook over gebiecht (ja, bij een RK-priester dus ;))

Waar het nu over gaat: mag je überhaupt actief deelnemen aan protestantse diensten of aan oecumenische diensten (met of zonder Avondmaalsviering, en zonder enige intentie om - indien dat er is - zelf aan te gaan)?* Volgens diak2b niet, en daar zoek ik nu bronnen voor (die hij helaas - als niet-perfecte encyclopedie ') - niet kon oproepen.

*  Zolang dat niet leidt tot het verzaken van je zondagsplicht, natuurlijk!

@ Laodicea: waarde forum-RK-secretaris, kun jij iets Nederlands- of Engelstaligs vinden wat mij de juiste kant op helpt? :)
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 09:02:48 pm door wateengedoe2 »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 10, 2006, 08:59:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 15:59:
[...]
In het geval van vrouwen is het extreem eenvoudig: die zijn leek, altijd..

Sorry, beste diak2b, je denkt - ik zeg dat met alle respect voor je know-how en je gedrevenheid - er toch nog wat te simpel over!
Hoe weet je dat iemand als 'pastor' Erich van het vrouwelijk geslacht is?

Geen r.k. orgaan, inclusief het almachtige internet, memoreert dat zij de van de vrouwelijke kunne is!
Daar kom je pas achter als je een tijdje gaat zitten 'doorlinken' en terecht komt op de 'interkerkelijke' site van de kerken (PKN, Dpsgz., rk) van Leek-Roden. www.ikb-leek-eo.nl

Daar is 'pastor' Erich opeens gewoon 'Agaath'.
Alleen zó kom je dat aan de weet!

Bisschop Eijk zal wel eens diep zuchten, denk ik zo ....

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:00:25 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 20:59:
inclusief het almachtige internet.

Omnipresent, OK, maar omnipotent? ;)

quote:

Bisschop Eijk zal wel eens diep zuchten, denk ik zo ....
Het lijkt me dat bisschop Eijk ook zonder internet wel weet wie er in zijn parochies werken?
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 09:01:19 pm door wateengedoe2 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:01:56 pm »
Dat mag je hopen, ja. Ik moet je zeggen dat ik mede daarom hoogstverbaasd ben. Ik zou mgr. Eijk nou niet direct onder de noemer 'vrijzinnig' scharen... :o
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:05:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 15:59:
In het geval van vrouwen is het extreem eenvoudig: die zijn leek, altijd.
Geldt dat ook voor nonnen etc. dat ze altijd leek zijn?
Mail me maar als je wat wilt weten

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:09:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 oktober 2006 om 21:05:
[...]

Wat zouden ze anders moeten zijn? Vrouwen worden volgens mij niet tot priester, diaken etc. gewijd... Dus iedereen zonder wijding is bij mijn weten per definitie een leek.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:20:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 21:09:
[...]

Wat zouden ze anders moeten zijn? Vrouwen worden volgens mij niet tot priester, diaken etc. gewijd... Dus iedereen zonder wijding is bij mijn weten per definitie een leek.
Klopt inderdaad. Kloosterlingen leggen de geloften van armoede, kuisheid (celibaat) en gehoorzaamheid af, maar kloosterling is noch voor een man, noch voor een vrouw een wijdingsambt. Ongewijde mannen worden broeder, vrouwen zuster/moniaal (oftewel non, maar dat heeft een wat denigrerende klank gekregen, vind ik). Tot priester gewijde monniken zijn paters.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:41:22 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 20:57:
@ Laodicea: waarde forum-RK-secretaris, kun jij iets Nederlands- of Engelstaligs vinden wat mij de juiste kant op helpt? :)
Met alle mitsen en maren die je al kent, heb ik dit ter aanvulling gevonden:

quote:

Sharing in Non-Sacramental Liturgical Worship

118. In liturgical celebrations taking place in other Churches and ecclesial Communities, Catholics are encouraged to take part in the psalms, responses, hymns and common actions of the Church in which they are guests. If invited by their hosts, they may read a lesson or preach.
bron

Maar ik zou er persoonlijk wel aan toe willen voegen dat dit soort zaken, net zoals het lezen van de Koran b.v. 'extraatjes' zijn, voor als je tijd over hebt. Zaken als een actief parochieleven gaan voor (ik weet niet wat voor activiteiten er bij jou allemaal zijn, maar daar zou ik proiriteit aan geven.)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 10, 2006, 09:47:30 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 oktober 2006 om 21:05:
[...]

Uiteraard! Nimmer is een non tot priester gewijd!

In 'zusterkloosters' wordt de eucharistie dan ook immer (veelal dagelijks) bediend door een (mnl.!) priester, hetzij van buitenaf, hetzij van binnenuit; in dat laatste geval is de priester 'rector' van zo'n communiteit.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:03:02 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 21:20:
[...]
Tot priester gewijde monniken zijn paters.

Maar ... in veruit de meeste communiteiten in ons land wordt de term 'paters' al lang niet meer gebruikt!
Zowel niet-gewijden als wél-gewijden heten, al sinds de jaren '60, 'broeders' of 'fraters'.
Ook in de bekende 'kloosterserie' van Kruispunt (RKK/KRO) zul je de term 'pater' niet meer horen!

Pas als je een tijdje in een klooster 'meedraait', kun je er zélf achter komen wie er gewijd zijn en wie niet.
De gewijden (en zij alleen!) draaien nl. mee in het dienstrooster van celebranten en/of concelebranten bij de (dagelijkse) eucharistievieringen. De anderen niet!

(hoewel er in ons land ook een communiteit is waarin  een inwonende gereformeerde emeritus-predikant meedoet in dat rooster; mirabile dictu!)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:24:12 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 oktober 2006 om 21:41:
[...]
Met alle mitsen en maren die je al kent, heb ik dit ter aanvulling gevonden:

[...]
bron

Ohw, dan is die GKV-dienst dus wel gewoon in orde, begrijp ik

<pak van m'n hart>

quote:

Maar ik zou er persoonlijk wel aan toe willen voegen dat dit soort zaken, net zoals het lezen van de Koran b.v. 'extraatjes' zijn, voor als je tijd over hebt. Zaken als een actief parochieleven gaan voor (ik weet niet wat voor activiteiten er bij jou allemaal zijn, maar daar zou ik proiriteit aan geven.)
Ik verzaak nooit m'n zondagsplicht, en ga ook doordeweeks zo'n 2 à 3x naar de Mis. Verder zing ik in een RK-koor. Ook ben ik nu een cursus aan het volgen voor vrijwilligerswerk (activerend huisbezoek van vereenzaamde ouderen), dat van onze parochie uitgaat, en dat a.s. voorjaar van start gaat. Dat is vooralsnog wat ik in m'n parochie doe, omdat ik nog vastzit aan m'n secretarisschap in de VKK (tot maart). Enfin, daarna zal het ook wel ff niet meer worden, want de komende jaren ligt m'n prio bij mijn theologiestudie. Zoals ik ergens hierboven ook al schreef: dat ene uurtje GKV-dienst op zondagmiddag zal't 'm echt niet doen als het gaat over mijn leren over/actief zijn in de RKK (ik vind - eigenlijk - dat ik wel best ff genoeg doe, ook nog alle tijd die ik besteed aan getijdengebed, lezen over de RKK on- en offline en discussiëren over het geloof (waarbij ik andersgelovigen zo goed mogelijk probeer voor te lichten over de RKK en en passant zekf een boel leer). Mijn grootste hobby is toch overduidelijk: de RKK en haar Stichter  _/-\o_

offtopic:Die koran ligt al > een week aan de kant, omdat ik er gewoon niet doorheen kom. Ik had meer zin om Johannes weer 'ns te gaan lezen :P
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 10:28:34 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:27:11 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 22:03:
[...]

Maar ... in veruit de meeste communiteiten in ons land wordt de term 'paters' al lang niet meer gebruikt!
Zowel niet-gewijden als wél-gewijden heten, al sinds de jaren '60, 'broeders' of 'fraters'.
Ook in de bekende 'kloosterserie' van Kruispunt (RKK/KRO) zul je de term 'pater' niet meer horen!
Amaai, mar 'kiek gaon vaok op retraite in d'n Belgique, hè en daar heet dâ nog steeds paoter! ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:31:20 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 22:24:
Ik verzaak nooit m'n zondagsplicht, en ga ook doordeweeks zo'n 2 à 3x naar de Mis. Verder zing ik in een RK-koor. Ook ben ik nu een cursus aan het volgen voor vrijwilligerswerk (activerend huisbezoek van vereenzaamde ouderen), dat van onze parochie uitgaat, en dat a.s. voorjaar van start gaat. Dat is vooralsnog wat ik in m'n parochie doe, omdat ik nog vastzit aan m'n secretarisschap in de VKK (tot maart). Enfin, daarna zal het ook wel ff niet meer worden, want de komende jaren ligt m'n prio bij mijn theologiestudie. Zoals ik ergens hierboven ook al schreef: dat ene uurtje GKV-dienst op zondagmiddag zal't 'm echt niet doen als het gaat over mijn leren over/actief zijn in de RKK (ik vind - eigenlijk - dat ik wel best ff genoeg doe, ook nog alle tijd die ik besteed aan getijdengebed, lezen over de RKK on- en offline en discussiëren over het geloof (waarbij ik andersgelovigen zo goed mogelijk probeer voor te lichten over de RKK en en passant zekf een boel leer). Mijn grootste hobby is toch overduidelijk: de RKK en haar Stichter  _/-\o_

offtopic:Die koran ligt al > een week aan de kant, omdat ik er gewoon niet doorheen kom. Ik had meer zin om Johannes weer 'ns te gaan lezen :P
Dan is 't goed. :P

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:31:41 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 22:24:
[...]

offtopic:
Kom op, weg2!
Niet bang zijn voor enige blikverruiming ...
Anders kun je straks met je Turkse buurman alleen nog maar praten over het al dan niet waar-zijn van de genocide op de Armenen in 1915.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:38:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 22:31:
[...]

offtopic:
Kom op, weg2!
Niet bang zijn voor enige blikverruiming ...
Anders kun je straks met je Turkse buurman alleen nog maar praten over het al dan niet waar-zijn van de genocide op de Armenen in 1915.
offtopic:Ik ben d'r totaal niet bang voor ... Het boek leest alleen niet bepaald lekker (om het zacht uit te drukken) Nogal veel herhaling en van de hak op de tak enzo, en weinig liefdevols aan God te herkennen, vandaar dat ik ineens zo'n zin in Johannes kreeg :D

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:41:03 pm »

quote:

Ja, oh gróte Laodicéa, zijn mijne activiteiten in der katholieke kerke geheel uwer goedkeuring overgeleverd, zodat ik toestemming heb om naar de GKV-middagdienst te gaan?

(pfff, wat moet je daar veel voor doen, eigenljk ... En dat terwijl dat Vaticaandocument helemaal niet van dat soort voorwaarden van 'minstens 80 uur/week met de RKK bezig en dán pas 1 uur naar de GKV' noemt :P)

LOL  :>

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:50:49 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 22:41:
[...]
En dat terwijl dat Vaticaandocument helemaal niet van dat soort voorwaarden van 'minstens 80 uur/week met de RKK bezig en dán pas 1 uur naar de GKV' noemt :P)
LOL  :>

Neemt niet weg, beste weg2, dat jij volgens mij vaker in een GKv-dienst komt dan ik!
Maar ja .... ik ben dan ook een rand-GKv-er, die zijn zeer invoelende wijkouderling en zijn ruimdenkende wijkpredikant somtijds tot grote verwarring of zelfs tot verbijstering kan brengen! :(

Maar ja, het tegenspreken zit me nu éénmaal in de genen!  :'(

(overigens breng ik - al gedurende enige decennia - minstens twee maal per jaar een midweek door in een trappistenabdij)  O-)

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:54:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 16:56:
Heb je overwogen dat die mensen te netjes zijn om iets te zeggen, maar dat je ze wel ergernis geeft? Ik zou het je ter overweging willen meegeven, omdat ik het omgekeerde al zo vaak gezien heb: protestanten die in een Mis zich nadrukkelijk manifesteren als niet-katholiek, en hun eigen vormen opdringend, op een manier die ergernis wekt.
Misschien off-topic, maar ik vroeg me af hoe iemand die niet RKK is en een mis, dit dan kan doen zonder al te veel ergenis bij anderen opwekkend deze mis kan volgen. Waar denk jij dan voornamelijk aan?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:04:05 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 22:41:
Ja, oh gróte Laodicéa, zijn mijne activiteiten in der katholieke kerke geheel uwer goedkeuring overgeleverd, zodat ik toestemming heb om naar de GKV-middagdienst te gaan?
Ik heb net Rome aan de lijn gehad, en die zeiden dat het wel ok was, maar alleen omdat je het zo lief vraagt. d:)b  8)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:16:08 pm »

quote:

michielk schreef op 10 oktober 2006 om 22:54:
[...]
Misschien off-topic, maar ik vroeg me af hoe iemand die niet RKK is en een mis, dit dan kan doen zonder al te veel ergenis bij anderen opwekkend deze mis kan volgen. Waar denk jij dan voornamelijk aan?

Ik ben diak2b niet, maar ik kan wel een steentje bijdragen :)

Wat ik niet irritant vind is als mensen niet knielen (dat vind ik een wat specifiekere manier van aanbidding dan staan, ligt ongetwijfeld gevoelig vanwege de 'vervloekte afgoderij', en ook heel veel katholieken knielen niet), als ze stil zijn bij het bidden en/of zingen, en als ze zachtjes het onzevader op hun manier bidden, als ze geen kruisje slaan en (vanzelfsprekend!) als ze niet ter Communie gaan.

Wat ik wel vervelend vind is als mensen blijven zitten als de rest gaat staan (bijv. als de priester binnenkomt, als het evangelie wordt gelezen enz.) - ervan uitgaande dat ze geen fysieke beperkingen hebben, en als iemand hardop het protestantse onzevader bidt, dwars door de andere mensen (met katholieke tekst) heen.

Wat ik ronduit godslasterlijk vind (en dat heb ik meegemaakt bij iemand van wie ik denk dat ze niet protestant was, maar extreem lauw katholiek en al héél lang niet in de kerk geweest - het was bij een uitvaart), net voor de Communie, tegen haar buurvrouw: "Hé, ga jij ook een stukje brood halen? Ja, ik vind het eigenljk belachelijke onzin, misschien moet ik ook maar niet gaan". En vervolgens ging ze toch .... Oh ja, en ook het fotograferen van de rij mensen die ter Communie ging, wat afgelopen zaterdag een (moslim!)meisje aan het doen was, vond ik niet echt jofel.

Wat ik een twijfelgevalletje vind is als mensen geen hand willen geven bij de vredegroet. Het ligt er heel erg aan hoe een houding ze daar verder bij aannemen (zo van 'mij echt niet gezien!' of 'nee liever niet, ik wil het allemaal even aankijken').
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:30:32 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:17:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 oktober 2006 om 23:04:
[...]
Ik heb net Rome aan de lijn gehad, en die zeiden dat het wel ok was, maar alleen omdat je het zo lief vraagt. d:)b  8)
LOL, als je nou nog 'ns belt, en je treft Benedictus thuis, zou je 'm dan de hartelijke groeten van mij willen doen? ;)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:20:34 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 22:50:
[...]

Neemt niet weg, beste weg2, dat jij volgens mij vaker in een GKv-dienst komt dan ik!
Maar ja .... ik ben dan ook een rand-GKv-er, die zijn zeer invoelende wijkouderling en zijn ruimdenkende wijkpredikant somtijds tot grote verwarring of zelfs tot verbijstering kan brengen! :(

Maar ja, het tegenspreken zit me nu éénmaal in de genen!  :'(

(overigens breng ik - al gedurende enige decennia - minstens twee maal per jaar een midweek door in een trappistenabdij)  O-)

Troost je:
1. zó vaak kom ik nou ook niet in de GKV, want heel vaak is er 's middags toch weer iets anders (onlangs 2x naar de GerGem geweest - maar da's nu wel ff genoeg geweest - en regelmatig in een andere plaats, of gewoon 's middags een afspraak met iemand, een feest ofzo)
2. Tijdens die retraites zit jij waarschijnljk vaker in de Mis dan ik (behalve dan als ik toevallig ook op retraite ben) ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:21:41 pm »

quote:

Aafke schreef op 10 oktober 2006 om 13:39:
@ Diak en Lao.. jullie hebben mail. Wil hier graag even over doorpraten, alleen niet hier.
Ik heb geen mening over een situatie die ik niet ken.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:23:55 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 23:21:
Ik heb geen mening over een situatie die ik niet ken.
Ik kan ook niet verder helpen, want ik ken de situatie ook onvoldoende. Wél kan ik je mijn eoigen adagium geven, blijf altijd trouw aan Rome.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:35:16 pm »
Modbreak:
En nu weer on-topic mensen. Verdere off-topic discussie zal verwijderd worden.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:36:50 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 19:58:
I can't be arsed om te quoten, ditmaal  ;)
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/ditto.gif

Maar ik doe het toch maar.

quote:

@ diak2b: w.b. geweten: ik voel het heel duidelijk: áls het niet is toegestaan volgens de RK-leer om samen met niet-katholieke christenen aan een eredienst deel te nemen, dan doe ik dat niet meer. Of het nou een oecumenische dienst is, of een protestantse dienst waar ik te gast ben (overigens geldt dan voor mij precies hetzelfde als voor jou: wel gaan bij een huwelijk, uitvaart enz., maar dan als toeschouwer). Maar ik heb vooralsnog nergens kunnen vinden dat dat niet mag. Vandaar de volgende vragen.

Je geeft ook aan dat samen bidden (bijv. voor het eten, of bij een zieke ofzo? Ik neem aan dat je het buiten een liturgische setting) met niet-katholieken geen probleem is, maar een liturgische viering samen met hen wél. Waarom precies?
De link van de man van Loyolla geeft aan in welke richting je het zoeken moet, en dan is toch echt je geweten aan de beurt. Ik weet dat ik een nog wat strikter verbod gelezen heb, maar ik weet de bron niet meer. Maar je moet toch echt op je geweten af gaan.

Voor mij is de grens heel simpel: ik ga bij wijze van bezoek een heel enkele keer naar de dienst/viering/etc van een ander, en ik ga bij gelegenheden met een sociale reden, dus doop, huwelijk, uitvaart. Maar ik neem minimaal deel, en ik ga zeker niet met regelmaat. Maar dat is mijn keuze, jij moet jouw keuze maken.

quote:

Verder je opmerking, dat ik mijn tijd die ik nu in het bezoeken van niet-katholieke diensten (in concreto vaak een GKV-middagdienst; van de GerGem heb ik na afgelopen zondag m'n buik wel vol) beter kan steken in het leren over mijn eigen geloof. Maar ik zie dat niet als in tegenspraak met elkaar. Ten eerste valt er van de preken in de GKV ook heel wat te leren - en ken ik inmiddels de katholieke leer wel goed genoeg om te kunnen inschatten of iets algemeen (orthodox) christelijk is, of puur protestants.
Jij zegt het. Je weet hoe ik er over denk, en je hebt gelezen wat ik geschreven heb. Je maakt je eigen keuze, en die hoef je op geen enkele manier te verdedigen.

quote:

@ diakio nog een keer, over permanente diaken als 'priester-wanabee': dus als jij diaken bent, ga jij categorisch weigeren om woco's te doen?
Ja, zolang dat niet door mijn bisschop van me gevraagd wordt. Als hij het vraagt, ga ik desnoods mee doen aan de Hadj/

quote:

Wat als er een priestertekort is (en daar loop je in de Ned. kerkprovincie hoogstwaarschijnlijk wel tegenaan)?
Er is geen priestertekort, er is een kerkenoverschot en een gelovigentekort. En wat dan nog? Al is er een priestertekort, dan is een diaken nog steeds een diaken, en is een WoCo nog steeds een WoCo.

quote:

Gebedsdiensten? Kan natuurlijk ook.
Nee, dat kan wel, niet ook.

quote:

Al moet ik ook heel eerlijk zeggen, dat ik de Communie vreselijk zou missen - zoals ik nu ook het H. Misoffer mis als ik naar een woco ga.
Ja, dat kan. Je kan ook, zoals mensen in werelddelen waar de priesterdichtheid per vierkante meter echt laag is, wat verder reizen voor de Mis.

quote:

Als diaken heb je bevoegdheid om de Communie uit te delen, dus daar zie ik zo het probleem niet. Ook heb je bevoegdheid om het evangelie voor te lezen en te preken.
Je mag vanalles ja. Maar als ik een paar onderdelen van een auto op een stapel gooi, heb ik nog geen auto, laat staan dat ik weet waar ik naar toe ga.

quote:

Onze diaken is trouwens altijd heel duidelijk in zijn gedrag, dat het dus géén Mis is. En dat mis ik vooral bij bepaalde leken (meestal vrouwen), zoals (waarschijnlijk ook) diegene in Roden vaak ... Een woco door een leek (man of vrouw) die zich niet als 'pastoor-wannabe' gedraagt, daar heb ik geen probleem mee.
Ik heb problemen met vieringen waarvan de Kerk klip en klaar aangeeft dat ze ongewenst zijn. Ik heb je al talloze keren gezegd: dat is voor mij genoeg argument. Jij wil altijd meer argumenten, en dat is aan jou. Maar je weet hoe ik in dit soort zaken sta, dus waarom wil je zo graag andere antwoorden van me?

quote:

Zoals je weet, wil ik theologie gaan studeren met de pastorale master, en vandaaruit waarschijnlijk pastoraal werker worden (al zijn er ook andere beroepskeuzes mogelijk). Het liefst kom ik ergens terecht, waar geen priestertekort heerst, en waar ik me gewoon op de normale taken van een pastoraal werker kan richten (bijv. catechese). Maar ik weet ook wel, dat het echt niet de goeie kant opgaat met het aantal priesters in Nederland, dus de kans dat ik ergens terecht kom, waar ik wel liturgische taken zal moeten verrichten, is nogal groot. Ik twijfel erg of dat wel de goede weg is. Sowieso: als leek, als vrouw nog wel, gaan preken? Brrr, ergens voelt dat helemaal niet goed! (en da's niet omdat ik spreekangst heb ofzo ;)) En dan heb ik het nog helemaal niet over een woco.
Het voelt niet goed, omdat het ook niet goed is, denk ik. Maar je ehbt gelijk, als p/w-er die de Kerk serieus neemt, kom je nog wel eens in heel lastige situaties terecht.

quote:

@ drentenaar: op internet is het onzichtbaar (blijkbaar). In een Mis, cq. dienst kun je het zien aan de kleding: zowel de priester als de diaken dragen een stola, waarbij die van de diaken over zijn ene schouder hangt (schuin dus) en bij de priester om zijn nek, recht naar beneden. Op het wikipediastukje lees je wat meer details (de priester op de foto daar draagt de stola gekruist, maar in de RK-kerk is het normaliter recht naar beneden hangend, dus zonder zo'n touw rond z'n middel). Een leek, man of vrouw (en inderdaad, vrouwen zijn altijd leek) draagt geen stola.
Een leek draagt als het goed is ook geen kazuivel, geen dalmatiek, etc., etc. Als een leek al liturgische kleding draagt, dan een albe, en verder niets.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:39:06 pm »

quote:

drentenaar schreef op 10 oktober 2006 om 20:59:
[...]

Sorry, beste diak2b, je denkt - ik zeg dat met alle respect voor je know-how en je gedrevenheid - er toch nog wat te simpel over!
Hoe weet je dat iemand als 'pastor' Erich van het vrouwelijk geslacht is?
Helaas, drentse broeder, je moet wat beter lezen. Ik zei niet "dat is een vrouw, dus...", maar "als het een vrouw is, dan ..."

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:39:36 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 10 oktober 2006 om 23:35:
Modbreak:
En nu weer on-topic mensen. Verdere off-topic discussie zal verwijderd worden.
Ah, wegens respect voor de mod dan geen verdere reacties meer op de andere berichten.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:42:26 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 23:36:
Er is geen priestertekort, er is een kerkenoverschot en een gelovigentekort. En wat dan nog?
Tja, dan trekken we gewoon een blik Poolse priesters open.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:44:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 23:36:
[...]
[afbeelding]

Maar ik doe het toch maar.

[...]
De link van de man van Loyolla geeft aan in welke richting je het zoeken moet, en dan is toch echt je geweten aan de beurt.

Helemaal in orde, want ik ga al een half jaar niet meer ter Communie in de VKK, en zou ook nooit aangaan aan het Avondmaal in een protestantse kerk.

quote:

Voor mij is de grens heel simpel: ik ga bij wijze van bezoek een heel enkele keer naar de dienst/viering/etc van een ander, en ik ga bij gelegenheden met een sociale reden, dus doop, huwelijk, uitvaart. Maar ik neem minimaal deel, en ik ga zeker niet met regelmaat. Maar dat is mijn keuze, jij moet jouw keuze maken.
Sharing in Non-Sacramental Liturgical Worship

118. In liturgical celebrations taking place in other Churches and ecclesial Communities, Catholics are encouraged to take part in the psalms, responses, hymns and common actions of the Church in which they are guests. If invited by their hosts, they may read a lesson or preach.

Ik zie hier niets over terughoudendheid in het meevieren, noch in frequentie, noch in activiteit. Als het maar niet-sacramenteel is. Dus voor mijn geweten is 't duidelijk :) Gehoorzaamheid aan de Kerk boven alles, en blijkbaar valt mijn GKV-bezoek daar gewoon in (anders had ik het ook per direct afgekapt).

quote:

Jij zegt het. Je weet hoe ik er over denk, en je hebt gelezen wat ik geschreven heb. Je maakt je eigen keuze, en die hoef je op geen enkele manier te verdedigen.

Och, en Lao heeft het al goedgekeurd, met backup van de H. Stoel hè, dus het zit wel snor :D

Overigens is dat 'verdedigen' vaak meer een: hardop nadenken en het tot op het bot uitzoeken. Heeft meer met mezelf dan met jou van doen.

quote:

Ja, zolang dat niet door mijn bisschop van me gevraagd wordt. Als hij het vraagt, ga ik desnoods mee doen aan de Hadj/

Jij neemt die gehoorzaamheid tenminste serieus!  _/-\o_  :Y)

quote:

<verhaal over diakens, woco's enz.

Duidelijk.

quote:

Ik heb problemen met vieringen waarvan de Kerk klip en klaar aangeeft dat ze ongewenst zijn. Ik heb je al talloze keren gezegd: dat is voor mij genoeg argument. Jij wil altijd meer argumenten, en dat is aan jou. Maar je weet hoe ik in dit soort zaken sta, dus waarom wil je zo graag andere antwoorden van me?

Je kent me toch lang genoeg om te weten dat ik gewoon een eigenwijze donder ben!   :>

quote:

Het voelt niet goed, omdat het ook niet goed is, denk ik. Maar je ehbt gelijk, als p/w-er die de Kerk serieus neemt, kom je nog wel eens in heel lastige situaties terecht.
Ik ben er ook bang voor ...
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:47:18 pm door wateengedoe2 »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: oktober 11, 2006, 04:41:56 pm »
Modbreak:
Zoals aangekondigd een hoop off-topic berichten verwijderd.

Ik wijs er nog maar eens op dat dit topic in GL staat. Het hoekje voor de gereformeerden. Beschouwingen van de RKK mogen in dit deel van het forum alleen binnen het gezag van de belijd. geschriften. Verdere discussies over rkk en haar problemen kunnen in CL of andere, ruimere sub fora. Niet hier.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: oktober 11, 2006, 09:51:09 pm »
Eens kijken of we 't weer echt ontopic kunnen krijgen...

quote:

Laodicea schreef op 07 oktober 2006 om 21:36:
[...]
Kan het kloppen dat men in de GKv wat bang is voor liturgie omdat men denkt dat er dan meteen een hoop vrijzinnigheid binnenkomt? Die indruk krijg ik een beetje uit dat artikel.

Mijn indruk was vooral dat er een behoorlijk fundamenteel verschil zit tussen de grondgedachte in de zgn. Hoogliturgie en die in de gereformeerde liturgie.
Kort-door-de-bocht:
Hoogliturgie: dóór de handelingen in de liturgie worden de aanwezigen naar een ontmoeting met het mysterie*) geleid, de handelingen zijn daarvoor noodzakelijk: zonder die handelingen is er geen ontmoeting, laat staan verzoening.
Gereformeerd: De ontmoeting ís er, waar God zijn volk samenroept. Van het begin tot het eind is de eredienst een initiatief van God, waarin Hij (in alle onderdelen, in het een niet meer dan in het ander, in het een wel ánders dan in het ander) komt met zijn evangelie waar zijn volk op antwoorden mag (en antwoorden moet - met geloof of met afwijzing).

Deze twee lijnen zijn in zekere zin tegengesteld.
Bezwaren van gereformeerde zijde t.o.v. die hoogliturgie zijn vooral gebaseerd op de angst dat de handelingen die naar een hoogtepunt (de échte ontmoeting, de échte verzoening) leiden, de aandacht aftrekken van de daadwerkelijke ondubbelzinnige, duidelijke aanwezigheid van God en zijn concrete evangelie in de héle dienst, en de aandacht in plaats daarvan verleggen naar de handelingen van mensen en het ervaren van een emotioneel hoogtepunt.
(Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat in gereformeerde erediensten géén hoogtepunten zijn.)

Op de achtergrond zit hier ook een fundamenteel verschil in visie op de sacramenten, en de visie op de rol van de kerk in onze redding (met name de visie op noodzakelijkheid als 'middelaar' voor de persoonlijke relatie met God).

*)mysterie: ik wist zogauw niet hoe ik het compact moest schrijven, ik bedoel hiermee zowél de ontmoeting met God, áls de verzoening met Hem door Christus' lijden en sterven.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: oktober 11, 2006, 10:12:54 pm »
d:)b

Wel grappig, ik zou haast zeggen dat de bezwaren juist een beetje hetzelfde zou zijn. In de Katholieke Kerk zorgen de rituelen ervoor dat God centraal staat, en dat je je op Hem moet richten en daar soms ook echt moeite voor moet doen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een Katholiek bezwaar tegen een GKv dienst ook zou kunnen zijn dat juist door een grote nadruk op het Bijbelgedeelte van het Evangelie, de nadruk meer komt te liggen bij de mens en wat hij er van opsteekt, zo komt dan toch weer de mens centraal te staan.

Maar goed, ik zit niet zo in de liturgie, dus hou maar ten goede. ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: oktober 11, 2006, 10:21:13 pm »
Liturgie is wel een boeiend onderwerp, komen heeeel veel inhoudelijke geloofspunten samen (zo niet alle) :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: oktober 11, 2006, 10:58:24 pm »

quote:

E-line schreef op 11 oktober 2006 om 21:51:
Eens kijken of we 't weer echt ontopic kunnen krijgen...
Lastig aan dit topic is eigenlijk vooral de titel. "hoogliturgie in de RKK" is namelijk niks. We kennen gewoon liturgie. imho wordt de RKK er ook een beetje aan de haren bij gesleept. Dat Zijnkind ons er op wijst dat dit GL is is prachtig, maar wat moet ik dan met zo'n topictitel?

quote:

Hoogliturgie: dóór de handelingen in de liturgie worden de aanwezigen naar een ontmoeting met het mysterie*) geleid, de handelingen zijn daarvoor noodzakelijk: zonder die handelingen is er geen ontmoeting, laat staan verzoening.
Dat lijkt me een klassiek voorbeeld van magisch denken, dat in een christelijke viering nooit een plaats kan hebben.

quote:

Gereformeerd: De ontmoeting ís er, waar God zijn volk samenroept. Van het begin tot het eind is de eredienst een initiatief van God, waarin Hij (in alle onderdelen, in het een niet meer dan in het ander, in het een wel ánders dan in het ander) komt met zijn evangelie waar zijn volk op antwoorden mag (en antwoorden moet - met geloof of met afwijzing).
Dat lijkt me ook katholiek ja.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: oktober 11, 2006, 11:01:27 pm »

quote:

E-line schreef op 11 oktober 2006 om 22:21:
Liturgie is wel een boeiend onderwerp, komen heeeel veel inhoudelijke geloofspunten samen (zo niet alle) :)
Dat ben ik roerend met je eens, het is dan ook zeker een gebied waar ik me straks wat meer op wil richten. :)