Los van wat ik persoonlijk op dit moment ervaar of een tijdje ervaarde stelde ik deze vraag omdat me op viel dat dit signaaltjes die ik af gaf niet echt werden op gepakt.
Ik meen denk ik te weten dat velen hier mij in de evangelische hoek neer zetten omdat ik daar kerk
Ik kom er inmiddels achter dat ik toch nog aardig van gereformeerd hout gesneden ben waar het gaat om de inhoud. Even los van een aantal vraagstukken die verschillen.
Ik kerk dus wel eens weer in de GKV, maar ook bij de bonders (helaas nog niet in de RK DiaK

en ervaar dat mijn bekering niet de oorzaak was van factoren als sfeer, halleluja of wat dan ook. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.
Als ik kerk in GKV of bonders ervaar ik de prediking als rijk. Maar bij de bonders heb ik dan wel een evangelische kleurdoos nodig omdat veel wordt gepreekt TOT het kruis en veel minder daarna. Er wordt gewezen op het ontdekken van Jezus, maar minder wat er gebeurt wordt als je dat ontdekt HEBT.
In de GKV (met excuus) is de prediking vrij evenwichtig maar mis ik het vuur in de gemeente. Theoretisch klopt het als het ware en er wordt tegenwoordig ook veel meer gepreekt op de toepassing. Men zoekt ook naar andere vormen. Maar soms komt dat wat onhandig over. Uiteraard begrijp ik dat bij een cultuuromslag je eerst dingen eigen moet maken, dan wordt het vanzelf echt. Dus ik bedoel het niet zo zeer te nadele.
Wat betreft het preken over toepassing is de toon (nog) heel erg een OPROEP om alles in het leven centraal te stellen voor JC. Nu is dat in de evangelische richting ook zo, maar het persoonlijk maken van JC in de GKV is een nieuwe trent. Christocentrische prediking nieuwe stijl lijkt ook het bewerken van een geestelijke akker die nog tot bloei moet komen.
Ik ervaar in mijn gemeente wel (niet bij de oudsten en meer serieuzeren) met regelmaat een geloofsbeleving die niet verder gaat dan Johannes 3 vers 16 en het gevoel halen uit die opwekkingsliedjes terwijl de behoefte aan groeien in bijbelkennis niet een natuurlijk gegeven is bij alle nieuwe volgelingen.
Nu is dat denk ik een opname voor dit moment en dit een natuurlijk gevolg is van het binnen halen van veel nieuwe mensen. Ook omdat zojuist is besloten dat de gemeente weer terug gaat naar basic. Aanbieden van geestrijker voedsel.Kortom, ik heb even getwijfeld en wacht voorlopig even af.
Even voor jullie idee en beeldvorming. De gemeente waar ik heen ga heeft een sterk terughoudende houding m.b.t. charismatisch gedachtengoed. In onze gemeente wordt niet in tongen gesproken (in ieder geval niet tijdens de dienst) en bidden voor genezing gebeurt veelal in kleine groepjes. Daarvoor zijn geen speciale diensten. Sterker nog er wordt aangegeven eerst maar eens naar de dokter te gaan

Het fenomeen als dagelijkse werkelijkheid wordt niet ontkent overigens. Stille tijd is belangrijk, maar een van de oudsten zei eens, maak daar geen slavenjuk van. Het komt zo als het komt. Een uur stille tijd per dag betekent dat er nog 23 uur te gaan zijn. Dus, met de voetjes op de grond a.u.b.
De oorspronkelijke grondslag van de oudsten is ook een beetje hervormd\gereformeerd en momenteel is de voorzitter van de raad iemand die oorspronkelijk uit de vergadering van gelovigen komt.
Dat laatste bevalt me in ieder geval omdat daar het kennen van de bijbel een belangrijk aspect is en wat betreft de hervormde en gereformeerde achtergrond heb ik dan afgelopen zondag bijvoorbeeld gemerkt dat de erfzonde aan de orde is, we niets toe kunnen doen aan ons heil en feitelijk de dood verdienen maar dat er bekering nodig is. Er is ook een tweetal diensten geweest over de eindtijd. Ontnuchterende nuchtere diensten zonder spektakel. Geen halllindseygehalte of beschrijven van de tekenen der tijden. Gewoon eerlijke prediking die ook nog aangaf dat al die eindtijdtheorieen van de afgelopen honderd jaar de evangelische beweging schade hebben berokkend.
Wat in het voordeel spreekt van de gemeente waar ik nu kerk is dat de leden of een belangrijk deel ervan heel praktisch Christus willen navolgen. Nu zeg ik niet dat in al die andere kerken dit niet zo is en daar geen mensen zitten die dat niet doen en willen. Daar wil ik heel duidelijk in zijn. Maar het komt in de gemeente waar ik nu kerk als het ware veel meer aan de oppervlakte.
En toch zegt iets me dat ik verder moet kijken. Als ik in de GKV kom dan heb ik het gevoel dat ik een beetje thuis kom. Ik heb iets met die mensen zonder dat ik daar in de praktijk iets mee heb. Ik weet dat ze de akker meer tot bloei willen brengen.
Maar tegelijkertijd zie ik dat er op een gemeenteavond van de ene kerk een kleine groep mensen (mischien een groep van 50) komt op dagen en op een andere gemeenteavond van de andere kerk wel 500 mensen. Ook al is de evangelische gemeente misschien anderhalf keer de andere gemeente toch is die verhouding zoek. En het thema was vergelijkbaar. "Hoe willen we kerk zijn met elkaar!" In het ene geval een bijstellen van de koers "back to basic" en in het andere geval "hoe kunnen we meer gemeente zijn naar het beeld van JC".
Dan zijn er hele praktische zaken die vragen bij me op doen komen.
Nu kan ik volop meedoen door de week en in de GKV zijn de doordeweekse activiteiten een stuk beperkter. Maar in de GKV staat weer een prachtig orgel en binnenkort hebben ze zwaar organisten tekort

Hoewel ik met betrekking tot het laatste nooit als reden zal gebruiken terug te keren en daar denk ik zeer terug houdend in zal zijn.
Ik worstel dus met een aantal dingen. Inderdaad is het zo dat je in dit schrijven niet veel theologische zaken beschreven ziet staan. Dat doe ik eventjes expres omdat ik daar op een bepaalde manier over denk, maar tegelijkertijd het andere ook weer begrijp.
Dus ik denk op een bepaalde manier en begrijp het andere. Daarbij kom ik gek genoeg niet in conflict met mij zelf. Ik kom wel meer en meer in conflict met het getheoretiseer wat de blik op JC soms zo in de weg kan staan.
Kortom is de vraag:
Als je weet dat de bewoner van je oude huis wil schilderen en het is een goede kennis van je, maar hij is nog wat onhandig. Laat je hem lekker zijn gang gaan of zeg je tegen hem. Hier ben ik, ik ben net zo een amateur als jij. Kies jij die nieuwe kleur uit, dan pak ik samen met jou de kwast.
Het is dan maar de vraag of die hulp wordt geaccepteerd of dat die bewoner zegt "je mag altijd langs komen en hier zelfs op zondag de soep komen mee eten, maar dat schilderen doe ik met mijn familie".
Kajem