Auteur Topic: Gereformeerde studenten  (gelezen 24165 keer)

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #100 Gepost op: december 08, 2006, 01:47:57 pm »
Nog een keer:

quote:

Sommige studenten zijn nog niet bekeerd

Eens.

Hoe volgt DAARUIT dat je feesten moet organiseren waar dit soort taferelen voorkomen? Graag een antwoord op deze vraag, Elle. Hoe kan jij concluderen dat je dit soort dingen moet gaan doen omdat sommige studenten nog niet gelovig zijn?

quote:

Als je denkt uit te maken voor een ander wat zonde is, ben je een farizeeër

Oneens. Dit argument wordt zovaak gebruikt (met name door Antinominianisten) dat het de facto belijdt dat je niets kunt zeggen over een ander's gedrag.

Alles (!!!) wat niet uit geloof is, is zonde. Weerleg dat maar eens.

quote:

Chr. verenigingen volgen hun kerken, die ook geen tucht toepassen

Je slaat de spijker op zijn kop. Dat zou nl. wel moeten. Het is totaal ongereformeerd, onbijbels en onChristelijk (!) dat er nooit of weinig vermaning klinkt vanaf de kansel, behalve voor homoseksuelen.

De bijbel leert: Hieraan zijn Jezus'discipelen te herkennen, WANT ze houden zijn geboden (1 Joh)'.

Maar goed, ik ben blij dat het eerder door mij geconstateerde verband tussen de Geref. kerken en hun verenigingen erkent wordt.

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #101 Gepost op: december 08, 2006, 01:57:25 pm »
Het is gewoon een redeneerfout Elle, denk ik. Je stelt een correct gegeven vast, nl. 'niet iedere GKV-jongere is Christen', maar daaruit volgt volgens jou dat je bepaalde dingen moet 'tolereren'.
Vervolgens begin je nogal hoog van de toren te blazen, denk je dat ik mensen wegjaag, zonder dat je ook maar iets van mij weet.

Wie oordeelt er nu eigenlijk?

Maar goed, graag hoor ik, op grond van de bijbel, waarom ik hier een kromme redenering zou toepassen.

Mt. 13 leert helemaal niet dat we mensen moeten trekken door zondige (stel dat dit soort feesten dat zijn, zoals ik leer) activiteiten te organiseren.

Bij onze Alphacursus hebben we Neonazi's gehad, overspeligen etc. etc. Die lopen ook op onze Vereniging rond. Dat is echter nog geen reden om Neonazifeesten te organiseren, omdat het in die behoefte voorziet.

Natuurlijk is dit een gradueel andere insteek, maar in essentie hetzelfde; je past je aan aan de wereld, en niet aan Gods in de bijbel geopenbaarde wil.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #102 Gepost op: december 08, 2006, 01:59:42 pm »

quote:

Ignatius schreef op 08 december 2006 om 13:47:

Hoe volgt DAARUIT dat je feesten moet organiseren waar dit soort taferelen voorkomen? Graag een antwoord op deze vraag, Elle. Hoe kan jij concluderen dat je dit soort dingen moet gaan doen omdat sommige studenten nog niet gelovig zijn?
Nee, luister nou. Je organiseert als vereniging een feest. NIET met de intentie dat daar fout gedanst wordt, en NIET met de intentie dat daar mensen straalbezopen vandaan gaan. Prima toch?
Dat er mensen fout dansen en dat daar mensen toch straal bezopen vandaan gaan valt dan onder verantwoordelijkheid van de individuele leden.

Ik kan prima een feest organiseren vanuit mijn geloof waar gedanst wordt en gedronken. Nu is jouw stelling: wat niet uit geloof geschiedt, is zonde. Is dat andersom ook waar? Oftewel: als ik iets vanuit geloof organiseer, dan is het goed?
Welnu, grefo-studentenverenigingen bestaan vanuit de overtuiging dat de God dienen. Vanuit geloof organiseren ze activiteiten. Ook feesten. Dus is het goed. Fout gedrag valt niet onder het beoogde resultaat. Dus is dat de organisatie niet aan te rekenen.

quote:

De bijbel leert: Hieraan zijn Jezus'discipelen te herkennen, WANT ze houden zijn geboden (1 Joh)'.
Klopt, maar niet elke student is een discipel Gods. Voor de tigtigste keer.

quote:

Maar goed, ik ben blij dat het eerder door mij geconstateerde verband tussen de Geref. kerken en hun verenigingen erkent wordt.
Nu niet meer. Er zijn eigenlijk geen verenigingen meer die 100% vrijgemaakt zijn.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2006, 02:01:08 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #103 Gepost op: december 08, 2006, 01:59:56 pm »
:+
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #104 Gepost op: december 08, 2006, 02:31:31 pm »

quote:

Alles (!!!) wat niet uit geloof is, is zonde. Weerleg dat maar eens.

Wij zijn van nature dood in zonden en onze (mis)daden. Het is God die de
harten van mensen bewerkt.!

quote:

Het is totaal ongereformeerd, onbijbels en onChristelijk (!) dat er nooit of weinig vermaning klinkt vanaf de kansel,

Het is juist gereformeerd om voorzichtig te zijn met de tucht. Tuchtigen of
vermanen zijn 2 aparte dingen.

Voor de rest totaal met Elle eens. De aangehaalde gelijkenis van de zaaier
door Elle is juist de spijker op zijn kop.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2006, 02:39:01 pm door Jahweh is genadig »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #105 Gepost op: december 08, 2006, 03:20:36 pm »
Ignatius.

Hoe zou in jouw beleving een feest van een Gereformeerde Studenten vere-
niging er uitzien? Wat voor muziek mag er gedraaid worden en welke muziek
niet? Mag er wel of niet gedanst en gerookt worden? Mag er alcohol geschonken
worden of niet?
« Laatst bewerkt op: december 08, 2006, 03:20:57 pm door Jahweh is genadig »

arina

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #106 Gepost op: december 11, 2006, 12:05:01 am »
Ik snap echt niet hoe mensen zo in shok kunnen zijn van een filmpje van vijf minuten. Hoe schijnheilig om te doen alsof je nog nooit met een meisje/jongen hebt gedanst en nog nooit teveel hebt gedronken. Verbazingwekkend vind ik het ook om alle christelijke studenten te beoordelen op basis van dit korte filmpje. Ik ben echt oprecht geschrokken van mensen die blijkbaar alle tijd van de wereld hebben om kritiek te leveren op een filmpje. Als jullie je echt zoveel zorgen maken over de wereld om je heen, besteed je tijd dan beter en ga evangeliseren ofzo.
Er is duidelijk niet nagedacht over de doelgroep die ze willen bereiken met deze documentaire, ik leef zelf als christen in een onchristelijke wereld en vind dit filmpje iets wat ik kan laten zien aan mijn (niet-christelijke) vrienden en vriendinnen. Er word hierin duidelijk dat wij christenen ook kunnen feesten maar dat er nog altijd ruimte is om over God te praten, hierover te discussieren en dat Hij niet zomaar naar de achtergrond verdwijnt. Ik vind het mooi om te zien dat als iemand op een leuk feest met lekker wat drankjes op nog zo over God kan praten.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2006, 12:16:53 am door arina »

Liudger

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #107 Gepost op: december 11, 2006, 08:18:52 am »

quote:

arina schreef op 11 december 2006 om 00:05:
Ik snap echt niet hoe mensen zo in shok kunnen zijn van een filmpje van vijf minuten.

Niemand ligt aan het infuus, hoor  ;) .

quote:

Hoe schijnheilig om te doen alsof je nog nooit met een meisje/jongen hebt gedanst en nog nooit teveel hebt gedronken.

Vergeefs het topic doorlopen - niemand gevonden die dit heeft geclaimd. Overigens, het is wel typerend voor de dag van vandaag dat je je niet kunt voorstellen dat er mensen bestaan die niet dansen en niet drinken. Voor de duidelijkheid, ik claim niet daartoe te behoren.

Tevens, misschien kun je je voorstellen dat het typisch menselijk is om niet altijd consequent te kunnen handelen. Paulus heeft het meesterlijk beschreven, de gewillige geest en het zwakke vlees. Je kunt iets fout vinden, zonder altijd in staat te zijn jezelf ervan te weerhouden. Dat is geen schijnheiligheid, zolang je maar niet claimt zelf perfect te zijn op dat punt.

quote:

Verbazingwekkend vind ik het ook om alle christelijke studenten te beoordelen op basis van dit korte filmpje.

Doet niemand. Het is anecdotisch bewijs op grond waarvan men de algemene vraag stelt of dit acceptabel gedrag is voor leden van een Christelijke studentenvereniging, en tevens de vraag of dit een tendens is of niet.

quote:

Ik ben echt oprecht geschrokken van mensen die blijkbaar alle tijd van de wereld hebben om kritiek te leveren op een filmpje. Als jullie je echt zoveel zorgen maken over de wereld om je heen, besteed je tijd dan beter en ga evangeliseren ofzo.

Sommige mensen vinden dat evangeliseren wat moeilijk wordt als het onderscheid in gedrag tussen Christenen en niet-Christenen vervaagt. Eerst je huis op orde, voordat je gasten uitnodigt. Of zoiets.

quote:

Er is duidelijk niet nagedacht over de doelgroep die ze willen bereiken met deze documentaire,

Dat vind ik wel grappig. Ik vond juist dat jij niet goed had nagedacht over je doelgroep in deze post. Of ze nu uiteindelijk gelijk hebben of niet, de mensen die kritiek leveren hebben ook argumenten, en wel argumenten die een antwoord waard zijn. Dus concentreer je daar op, zou ik zeggen, in plaats van de hele tegenpartij zonder bewijs meteen maar hypocriet te noemen.

quote:

ik leef zelf als christen in een onchristelijke wereld en vind dit filmpje iets wat ik kan laten zien aan mijn (niet-christelijke) vrienden en vriendinnen. Er word hierin duidelijk dat wij christenen ook kunnen feesten maar dat er nog altijd ruimte is om over God te praten, hierover te discussieren en dat Hij niet zomaar naar de achtergrond verdwijnt. Ik vind het mooi om te zien dat als iemand op een leuk feest met lekker wat drankjes op nog zo over God kan praten.
... da's beter. Maar Paulus is duidelijk gekeerd tegen dronkenschap. Zat gaan, losbandigheid, hoort gewoon niet bij het Koninkrijk van God, of wel? Moeten Christenen gaan laten zien hoezeer ze wel op niet-Christenen lijken, of hun eigen plan trekken? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt (ben er nog niet echt uit), maar vind je niet dat dat soort vragen een antwoord verdienen?
« Laatst bewerkt op: december 11, 2006, 08:21:20 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #108 Gepost op: december 11, 2006, 10:33:22 am »
Elle, ik vind dat je nogal gemakkelijk zegt dat de leiding van die feesten niet verantwoordelijk is voor het gedrag van haar leden. Hier zijn twee argumenten tegen te geven.

a. Kun je gewoon minder drank inslaan, en die ranzige muziek (R&B ofzo?) niet meer draaien. Als je echt wil, zijn er talloze mogelijkheden.
b. Heb je de Nederlandse wetgeving voor verenigingen tegen je. Die houdt namelijk bestuurders hoofdelijk aansprakelijk voor wat er gebeurd in haar societeiten, tenzij er echt sprake is van gedrag dat niet kan worden toegerekend aan de leiding, omdat die daar in al haar beleid blijk van geeft dat soort dingen tegen te willen gaan.
Dat laatste mis ik ten allen tijde, en het zou je sieren om te zeggen dat de leiding van die verenigingen het ook niet zo erg vind wat er allemaal gebeurd.

Daarnaast vind ik de opmerking van Liudger correct over je huis op orde maken en dan pas gasten ontvangen. Ik weet niet of jullie evangeliserende activiteiten hebben, maar het lijkt mij vrij lastig om een licht te zijn hier op aarde als je je zo werelds opstelt.

Ten diepste gaat onze discussie niet over de vraag wie de verantwoordelijkheid heeft of niet, en of mensen Christen zijn bij die verenigingen (dat vind ik nog steeds een non-argument, je hebt me niet kunnen overtuigen dat je dan maar dit soort dingen moet tolereren).
Ten diepste gaat de discussie of dit soort activiteiten zondig, werelds zijn of dat ze prima passen in een Christelijke levensstijl.

Daarover verschillen we waarschijnlijk hemelsbreed. 'Je kunt ook over God praten' --> is Christen-zijn een soort getolereerd ding? Of staat het nog altijd voor waarheid en een andere levensstijl?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #109 Gepost op: december 11, 2006, 11:34:14 am »
Ik heb zelf wel eens contact gehad met de eigenaar van een lokatie waar wij als vereniging dergelijke feestjes gegeven hebben. En daar kregen we als reactie van: Ik verhuur liever aan jullie dan aan andere studentenverenigingen, want bij jullie blijft de sfeer goed, er wordt niet overmatig veel alcohol gebruikt, nooit last van vechtpartijen, geen vernielingen, en jullie laten alles altijd netjes achter. Hoezo geen verschillen?
Of nog een andere reactie: ik verhuur nooit meer aan studentenverenigingen, maar met jullie heb ik goede ervaringen dus wil ik wel een uitzondering maken....

Ik denk dat er inderdaad een verschil in basishouding is en dat mede daardoor de hele sfeer anders is. Feestjes bij ons zijn geen feestjes waar je zoveel mogelijk jongens moet verleiden of zoveel mogelijk meisjes moet versieren. Je bent gezellig samen, je maakt gezellig lol met elkaar, praat over verschillende dingen en aan het eind ruim je met een hele groep alles op zodat het netjes achtergelaten wordt. En op die manier laat je een prettige indruk achter bij niet-christenen
computerfout: een vreemde een in de byte

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #110 Gepost op: december 11, 2006, 01:52:02 pm »

quote:

Ignatius.

Hoe zou in jouw beleving een feest van een Gereformeerde Studenten vere-
niging er uitzien? Wat voor muziek mag er gedraaid worden en welke muziek
niet? Mag er wel of niet gedanst en gerookt worden? Mag er alcohol geschonken
worden of niet?

1. Denk ik niet in termen van 'mogen' of niet mogen. Ik leef niet meer onder de wet, hoewel de wet een prima indicatie is van Gods wil.

Hoe onze (en Gods) vreugde volkomen wordt is als we ons aan zijn beloften houden. Zo zou ik best alcohol willen schenken, maar aangeschoten leden aanspreken op hun geloof. Is dit nou waar je gelukkig van wordt en God zo mee eert? Bij herhaaldelijke dronkenschap (>3 bier, aangeschoten is een vage term) zou ik iemand de toegang ontzeggen.

2. Muziek: in ieder geval geen muziek met seksistisch getinte teksten of onterende muziek (vloeken etc.). Die R&B is erop gericht om seksuele zonden aan te moedigen (zie MTV). Die dus in ieder geval niet.
Er blijven nog zat leuke muziek over. MIsschien ook wel Gospel ofzo?

3. Roken? Ik kan gewoon niet begrijpen dat Christenen roken, maar als dat op feesten moet, dan het liefst in een afgesloten ruimte.

Waar wil je heen met deze vragen? Wil je een wet? Wat je mag doen of niet? Of wil je God eren?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #111 Gepost op: december 11, 2006, 02:16:08 pm »

quote:

Ignatius schreef op 11 december 2006 om 10:33:
...
Daarnaast vind ik de opmerking van Liudger correct over je huis op orde maken en dan pas gasten ontvangen. Ik weet niet of jullie evangeliserende activiteiten hebben, maar het lijkt mij vrij lastig om een licht te zijn hier op aarde als je je zo werelds opstelt.

Ten diepste gaat onze discussie niet over de vraag wie de verantwoordelijkheid heeft of niet, en of mensen Christen zijn bij die verenigingen (dat vind ik nog steeds een non-argument, je hebt me niet kunnen overtuigen dat je dan maar dit soort dingen moet tolereren).
Ten diepste gaat de discussie of dit soort activiteiten zondig, werelds zijn of dat ze prima passen in een Christelijke levensstijl.

Daarover verschillen we waarschijnlijk hemelsbreed. 'Je kunt ook over God praten' --> is Christen-zijn een soort getolereerd ding? Of staat het nog altijd voor waarheid en een andere levensstijl?

Je lijkt hier indirect te stellen dat werelds gelijk staat aan zondig, alsof we maar beter kunnen ophouden met eten, want dat doet de hele wereld en wij moet 'geheel anders' zijn. Je vindt (blijkbaar, als ik het mis het moet je dat zeggen), dat er iets als een 'Christelijke levenstijl' is en dat wat hier te zien is daar haaks op staat. Maar je specificeerd niet wat die chirstenlijke levensstijl dan is en al helemaal niet waarom een dergelijk feest daarin geen plek zou kunnen hebben.

Let wel, er is niemand hier die beweerd dat het in het leven draait om zoveel mogelijk feesten, ik heb zelfs nog niemand horen beweren dat uberhaupt belangrijk zijn. Maar jij lijkt te vinden dat ze niet mogen, het zou leuk zijn als je dat (bij voorkeur bijbels) zou kunnen onderbouwen...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #112 Gepost op: december 11, 2006, 02:29:27 pm »

quote:

AVee schreef op 11 december 2006 om 14:16:

[...]

Je lijkt hier indirect te stellen dat werelds gelijk staat aan zondig, alsof we maar beter kunnen ophouden met eten, want dat doet de hele wereld en wij moet 'geheel anders' zijn. Je vindt (blijkbaar, als ik het mis het moet je dat zeggen), dat er iets als een 'Christelijke levenstijl' is en dat wat hier te zien is daar haaks op staat. Maar je specificeerd niet wat die chirstenlijke levensstijl dan is en al helemaal niet waarom een dergelijk feest daarin geen plek zou kunnen hebben.

Let wel, er is niemand hier die beweerd dat het in het leven draait om zoveel mogelijk feesten, ik heb zelfs nog niemand horen beweren dat uberhaupt belangrijk zijn. Maar jij lijkt te vinden dat ze niet mogen, het zou leuk zijn als je dat (bij voorkeur bijbels) zou kunnen onderbouwen...

Interessante vraag.

We weten uit de bijbel dat een vriend van de wereld, een vijand van God is. Niet meer en niet minder.

Nu gaat het erom wat 'wereld' betekent. M.i. betekent dat Schepping, schepselen die hun vreugde niet in God zoeken . Zijn ont-eren hun Schepper, omdat ze niet voldoen aan hun doel.
Bovendien heeft het iets van een dynamiek, een sociaal 'vangnet'(in de negatieve betekenis), 'iedereen doet het toch' etc. De Som der Zondaren, zeg maar.

Het enige doel dat wij als mensen hebben, is God te EREN door alleen van Hem EEUWIG te GENIETEN.

Genieten is dus een afgeleid Christelijk doel. Dus: Ignatius is VOLSTREKT NIET tegen genieten.

Je kunt op twee manieren genieten. Door afgoderij en door het dienen van de ware God. Hoeren bieden ook genot, maar van vrij korte duur, met een hoop schuldgevoelens. Zo is het ook met alcohol (waar ik niet tegen ben overigens). Het geeft maar een korte tijd plezier, en zelfs aan onze natuur kunnen we merken dat we er niet voor gemaakt zijn om er teveel (>3 glazen) van te genieten.  

Als ik op dat feest kijk, zie ik geen genietende mensen. Ik zie mensen die tot 4 u snachts op zijn, waarmee ze hun gezondheid aantasten. Ik zie wanhopige figuren die plezier zoeken in sensueel dansen, in plaats van de dingen te overdenken die eeuwig plezier geven. Natuurlijk overdrijf ik, maar dat doet iedereen hier.

Mijn stelling: ZO leven is God onteren, omdat je niet van Hem geniet.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #113 Gepost op: december 11, 2006, 03:56:13 pm »

quote:

Ignatius schreef op 11 december 2006 om 14:29:
(..)
enige doel dat wij als mensen hebben, is God te EREN door alleen van Hem EEUWIG te GENIETEN.

Genieten is dus een afgeleid Christelijk doel. Dus: Ignatius is VOLSTREKT NIET tegen genieten.

Je kunt op twee manieren genieten. Door afgoderij en door het dienen van de ware God. Hoeren bieden ook genot, maar van vrij korte duur, met een hoop schuldgevoelens. Zo is het ook met alcohol (waar ik niet tegen ben overigens). Het geeft maar een korte tijd plezier, en zelfs aan onze natuur kunnen we merken dat we er niet voor gemaakt zijn om er teveel (>3 glazen) van te genieten.  

(..)
Het aardige is, dat God m.b.t. de tienden in Deut.14 het volgende opgedragen heeft:

quote:

Deut. 14
22 Gij zult de gehele opbrengst van het zaad dat uit uw akker voortkomt, stipt vertienen, jaar op jaar. 23 Gij zult voor het aangezicht van de HERE, uw God, in de plaats die Hij verkiezen zal om zijn naam daar te doen wonen, eten de tiende van uw koren, uw most en uw olie, en de eerstelingen van uw runderen en van uw kleinvee, opdat gij de HERE, uw God, uw leven lang leert vrezen. 24 Wanneer de weg voor u te lang zou zijn, zodat gij ze niet zoudt kunnen vervoeren, omdat de plaats die de HERE, uw God, verkiezen zal om daar zijn naam te vestigen, te ver van u verwijderd is, wanneer de HERE, uw God, u gezegend heeft – 25 dan zult gij ze te gelde maken en dat geld bij u steken en naar de plaats gaan, die de HERE, uw God, verkiezen zal, 26 en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de HERE, uw God, eten en u verheugen, gij met uw huisgezin; 27 ook de Leviet, die binnen uw poorten woont, zult gij aan zijn lot niet overlaten, want hij heeft geen bezit of erfdeel met u.
Ik ben het dus met je eens, dat genieten te maken heeft met God, maar het is dus vaak ook genieten van wat God gegeven heeft, en zelfs wijn en 'bedwelmende drank' worden in het rijtje genoemd.

(edit: dit is een post van Nunc)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2006, 03:56:31 pm door E-line »

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #114 Gepost op: december 12, 2006, 10:33:13 am »
In de tijd van de Bijbel dronken ze nooit wijn.....??

(Jezus's eerste wonder, Hij verandere water in wijn! Waarom? met 7-up kun je toch ook plezier hebben?)

Iedereen mag zijn eigen mening hebben over het wel of niet drinken van alcohol. Wanneer je er voor kiest om het niet te doen, oke...dat is jouw keus als jij denkt dat het 'christerlijker' is. Of omdat je weet dat je jezelf niet in bedwang kan houden. En dat je het niet bij 3 of 4 kunt laten. (als dat je maximum is)

Wat betreft het op orde hebben van je eigen huis voordat je gasten ontvangt....sorry, maar dan ben ik het totaal niet mee eens. Sorry, ik kan niet evangeliseren want ik doe zelf ook nog zonden....dan kunnen we allemaal niet evangeliseren! Jezus vraagt ons niet zonder zonde te zijn. Een moeder of vader kan toch ook niet van hun kind vragen om hen altijd gehoorzaam te zijn? Natuurlijk het is wel een streven en het moet ook een persoonlijk streven zijn van ons, als christenen.

Ik ben van mening dat je ook als Christen moet weten wat er in deze wereld gebeurt, het normaal vinden en er aan mee doen is een ander verhaal. Ik ga ook uit en ik drink ook, ik zie mijn vrienden en praat met ze over allerlei verschillende onderwerpen, dat kan, ook als je wel drinkt.

Over het filmpje wil ik ook nog wel wat zeggen, ik zat hem te kijken en ik heb echt gelachen. En mij moet je ook niet filmen om 4 uur snachts na een soosavond!

Bij studentenverenigingen wordt gewoon gemiddeld genomen best veel gedronken. En dat is ieders eigen keus en of je nou wel of niet danst er bij...dat maakt niet zoveel uit. Je kunt ook heel de avond aan de bar op een barkruk zitten en vervolgens wel helemaal lam zijn, dat is niks minder of meer erg aan....

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #115 Gepost op: december 12, 2006, 10:46:41 am »

quote:

Mdj schreef op 12 december 2006 om 10:33:

(...)

Misschien is het handig om eerst de draad door te lezen en aan te geven waar je op reageert? Je lijkt nogal op stropoppen te schieten, en dat komt een zinnige discussie niet ten goede.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2006, 10:47:06 am door Pooh »

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #116 Gepost op: december 12, 2006, 11:09:15 am »
Kheb het gelezen en reageer gewoon in het algemeen.....over het filmpje en de eerdere dingen die gezegd zijn...

Ben blij dat je het een zinnige discussie noemt...

Liudger

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #117 Gepost op: december 12, 2006, 11:47:36 am »
De Bijbel geeft aan dat ook gemeenteleden niet zonder zonde zullen - kunnen - zijn. Er is verder de verwachting dat er sprake zal zijn van geestelijke groei, dat we steeds meer inzicht krijgen in wat God van ons verwacht, en daar ook steeds meer aan willen voldoen.
Anderzijds presenteert de Bijbel een verwachting dat alle gemeenteleden een minimum aan vrucht voortbrengen, een minimum nivo van deugdzaamheid. Dat is de logische conclusie van de teksten inzake vermaning en tucht. Het probleem zit hem erin dat er grote onduidelijkheid is onder Christenen waar dat minimum dan ligt. Een verdere druk op vermaning en tucht is het individualisme van de moderne tijd, wat nauwelijks toelaat dat we elkaar tot de orde roepen. Het is dan ook niet vreemd dat mensen zich enerzijds verontrust voelen, maar anderzijds nauwelijks kunnen verwoorden waar die grens dan moet liggen. En ook niet verwonderlijk dat anderen zich van geen kwaad bewust zijn.

Dit probleem speelt niet alleen in dit topic, maar op allerlei terreinen. De kerken zouden zich eens wat meer moeten bezinnen op wat nou eigenlijk die minimale deugdzaamheid voor kerkleden is, daarover althans binnen elke kerk een consensus daarover krijgen, en dat duidelijk maken.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #118 Gepost op: december 12, 2006, 02:48:20 pm »
Dag,

misschien zit het geheim wel in dat zinnetje onderaan liudgers post

De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren...

GC

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #119 Gepost op: december 12, 2006, 05:34:04 pm »

quote:

Mdj schreef op 12 december 2006 om 11:09:
Kheb het gelezen en reageer gewoon in het algemeen.....over het filmpje en de eerdere dingen die gezegd zijn...

Ben blij dat je het een zinnige discussie noemt...

Maar is het dan duidelijk, dat je niet echt een punt hebt met de opmerking:
" Drinken ze in de bijbel nooit wijn dan?"
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #120 Gepost op: december 12, 2006, 06:05:08 pm »

quote:

thijs14 schreef op 12 december 2006 om 17:34:
[...]

Maar is het dan duidelijk, dat je niet echt een punt hebt met de opmerking:
" Drinken ze in de bijbel nooit wijn dan?"

spreukseltje van de dag

drank spot en schreeuwt
die daarmee bezig is, is gek

:+

gc

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #121 Gepost op: december 12, 2006, 07:58:24 pm »
is dit nu spottend bedoelt? ;)
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #122 Gepost op: december 12, 2006, 09:42:08 pm »
Daar heb ik wel een punt mee...
Ik lees over allerlei geweldige soosen en weet ik het waar alleen maar cola geschonken wordt...daar doelde ik op. Dat er niks mis met het drinken van een wijntje of en biertje omdat het in de tijd van de bijbel ook gebeurd en Jezus er zelf voor zorgt. Hij had er ook iets anders van kunnen maken.....

Maar goed....ik ga hier niet verder op in. Niet uit zwakte maar meer omdat ik geen tijd heb om hier veel tijd aan te besteden.

Raido

• Englar Alheimsins
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #123 Gepost op: december 12, 2006, 10:18:59 pm »
Ik zie niet in wat er gereformeerd is aan dat feestje, het ziet er wel gezellig uit en er zijn vast gereformeerde studenten, maar een waerlijk gereformeerde sfeer (wat is dat overigens?)

Als je bijvoorbeeld weet dat Calvijn zelfs het orgel in de kerk een duyvelschen fluytenkast noemde moet hij zich hierbij wel omdraaien in zijn graf. Dit zou hij overigens ook doen als hij wist dat gereformeerden nu orgel spelen en zelfs wereldse klassieke dansmuziek luisteren..

Het feestje is niet gereformeerd zoals ik gereformeerd zie, maar daar ben ik dan ook een refo voor :P (het DC, CSFR en Solidamentum hoekje) :P
In de scholen van deze wereld wordt God ons slechts beschreven; In de school van de heilige Geest leert men Hem schouwen en liefhebben. (Angelus Silesius)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #124 Gepost op: december 12, 2006, 10:49:04 pm »
nee, niet spottend bedoelt,

slechts een moderne vertaling van spreuken 20 vers 1

de wijn is een spotter, de drank een luidruchtige,
ieder die zich daaraan overgeeft, is onwijs

gc

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #125 Gepost op: december 13, 2006, 12:48:16 am »

quote:

Mdj schreef op 12 december 2006 om 10:33:

(Jezus's eerste wonder, Hij verandere water in wijn! Waarom? met 7-up kun je toch ook plezier hebben?)

Positief:

Psalm 104
 14 Hij doet het gras ontspruiten voor het vee,
het groene kruid ter bewerking door de mens,
brood uit de aarde voortbrengende
15 en wijn, die het hart des mensen verheugt,

Am 9,14
Ik zal een keer brengen in het lot van mijn volk Israël: verwoeste steden zullen zij herbouwen en bewonen; wijngaarden zullen zij planten en de wijn ervan drinken; boomgaarden zullen zij aanleggen en de vrucht daarvan eten.

Luc 7
34 De Zoon des mensen is gekomen, wèl etende en drinkende, en gij zegt: Zie, een vraatzuchtig mens eneen wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars!
[Jezus dronk dus wijn]

1 Tim 5,23
Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijnvoor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.

Negatief:

Spr 23,20
Verkeer niet met wie zich te buiten gaan aan wijn en vlees;

Hos 4,11
Ontucht, wijn en most nemen het verstand weg.

Ef 5,18
En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest,

1 Tim 3,3
niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig,

1 Tim 3,8
Evenzo moeten de diakenen waardig zijn, niet met twee tongen sprekende, niet verzot op veel wijn, niet op winstbejag uit,

Het positiefe: je mag gewoon wijn drinken.
Negatieve: je niet bedrinken, je niet te buiten gaan aan... niet verslaafd zijn aan...., niet verzot zijn op...
En zo zorgen dat de bandeloosheid die in de wijn is, geen vat op je krijgt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #126 Gepost op: december 13, 2006, 10:17:50 am »
Dank je....

Ik wil nog wel even reageren op het houden van een 'gereformeerd feestje'
Wat is dat??

Ik zie hier gereformeerde mensen die bij elkaar komen en plezier hebben, daar is op zich niks gereformeerds aan. Een buitenstaander zou niet zeggen na de beelden, o dat is een gereformeerd feestje, maar dat hoeft ook niet in mijn ogen. Dat hoeft niet altijd zo (en soms op een provocerende manier) naar buiten te komen. Niet omdat je je schaamt ervoor of wat dan ook, maar ook om te laten zien dat wanneer je Christen bent je niet wereldvreemd bent en niet weet wie Pink is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #127 Gepost op: december 13, 2006, 10:32:03 am »

quote:

Mdj schreef op 13 december 2006 om 10:17:
Niet omdat je je schaamt ervoor of wat dan ook, maar ook om te laten zien dat wanneer je Christen bent je niet wereldvreemd bent en niet weet wie Pink is.

Pink? Van:

quote:

I feel cold as razor blade
Tight as a tourniquet
Dry as a funeral drum,
Run to the bedroom, in the suitcase on the left
You'll find my favourite axe
Don't look so frightened
This is just a passing phase
Just one of my bad days
:?

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #128 Gepost op: december 13, 2006, 10:55:40 am »
Of deze....

I've never written a love song
That didn't end in tears
Maybe you'll rewrite my love song
If you can replace my fears

I need your patience and guidance
And all your lovin' and more
When thunder rolls through my life
Will you be able
To weather the storm?

There's so much I would give you baby
If I'd only let myself
There's a swell of emotions
I feel I must protect

maar het heeft weinig zin om nu alle liedjes van Pink hier neer te zetten, ik hoop dat je begrijpt dat het bij wijze van spreken was....

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #129 Gepost op: december 13, 2006, 11:01:49 am »

quote:

Mdj schreef op 13 december 2006 om 10:55:
Of deze....

I've never written a love song
That didn't end in tears
Maybe you'll rewrite my love song
If you can replace my fears

I need your patience and guidance
And all your lovin' and more
When thunder rolls through my life
Will you be able
To weather the storm?

There's so much I would give you baby
If I'd only let myself
There's a swell of emotions
I feel I must protect

maar het heeft weinig zin om nu alle liedjes van Pink hier neer te zetten, ik hoop dat je begrijpt dat het bij wijze van spreken was....

Hmm, dat is een andere Pink. Ik was al verbaasd dat de huidige studenten nog naar zulke muziek luisterden.

Plastiek

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #130 Gepost op: december 13, 2006, 03:59:29 pm »
Zelf zit ik op een gereformeerde studenten vereniging in Deventer.
Waar ik me geweldig vermaak met de mensen om mij heen!
Door de week ben ik met verschillende dingen bezig voor de vereniging.
Waaronder het commissie werk en de wekelijkse bijbelstudies en andere activiteiten op donderdag. donderdag 's avonds zitten we gezellig met z'n allen in de soos. gezellig met een biertje en/of een wijntje. en nooit is er iemand van onze vereniging geweest die zich op de soos te buiten is gegaan aan de alcohol!

De feesten die eens in de zoveel tijd worden georganiseerd voor en door zusterverenigingen zijn ook altijd maateloos gezellig! of je er nu wel of niet drinkt iedereen heeft een top avond! maar, de feesten zijn wel wat 'heftiger' dan de normale soosavonden.

toch neemt iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid.
en mocht er iemand zijn die op een dergelijk feest tóch te veel op heeft wordt deze netjes van de locatie verwijderd en evt. gewoon naar huis gebracht.
zulke situaties vallen zelden voor!

dronkenschap strookt ook niet met het doel en grondslag van onze vereniging.

ps: er wórden dus wel redelijk wat glaasjes gedronken. maar niet te veel!
O I C S T R

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #131 Gepost op: december 13, 2006, 04:40:49 pm »
redelijk wat glaasjes, maar niet te veel:

Hier een overzicht............

Effecten per glas

1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd - vrolijk
Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en je voelt minder pijn. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.

3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).

7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
7-15 glazen (1,5 tot 3 promille) Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zwelt op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.

15-20 glazen (3 tot 4 promille): Laveloos
Je zintuigen verdoven en je bent in de war en afwezig; wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.

20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2006, 04:42:36 pm door grondig christelijk »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #132 Gepost op: december 13, 2006, 04:47:32 pm »
En dan hebben we het over glazen per minuut/uur/dag/maand/jaar?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #133 Gepost op: december 13, 2006, 04:53:58 pm »

quote:

AVee schreef op 13 december 2006 om 16:47:
En dan hebben we het over glazen per minuut/uur/dag/maand/jaar?

aanvullend

Met een glas wordt een standaardglas bedoeld.
Bij de beschrijving gaan we ervan uit dat je de genoemde aantal glazen binnen een paar uur drinkt. De effecten die hierboven staan beschreven kunnen verschillen per persoon. Dit is onder meer afhankelijk van geslacht, gewicht, leeftijd en hoe je je op het moment van drinken voelt.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #134 Gepost op: december 13, 2006, 05:40:52 pm »
Oftwel, het is redelijk onmogelijk om het drinkgedrag van mensen langs een meetlat te leggen, daarvoor is er teveel variabel. Dat geeft niets, want daar is een heel makkelijke oplossing voor. Je negeert gewoon hoeveel mensen gedronken hebben en spreekt ze, indien nodig, aan op hun gedrag. De uitwerking bepaald de grens tussen genoeg en teveel, niet het afmeten van het aantal glazen. Uiteindelijk is dat toch ook waar het in alle waarschuwingen tegen (overmatig) drankgebruik om gaat.

En verder wou ik ook dit nog even kwijt:

quote:

15 Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. 16 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? 17 Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd? 18 Houd het ene vast en laat het andere niet los. Dat is het beste, want wie ontzag voor God heeft, ontsnapt aan al te veel rechtvaardigheid en ook aan al te veel onrechtvaardigheid.
Prediker 7
En iets daarvoor:

quote:

10 En vraag jezelf niet af waarom het vroeger beter was dan nu. Het getuigt van weinig wijsheid als je daarnaar vraagt.
Prediker 7

Raido

• Englar Alheimsins
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #135 Gepost op: december 14, 2006, 11:22:06 pm »
Ik weet niet in hoeverre die invloed van alcohol opgaat bij geoefende studenten, ik moet eerlijk zeggen dat ik naar 4 biertjes en 2 wijntjes even gek/normaal doe als anders..
In de scholen van deze wereld wordt God ons slechts beschreven; In de school van de heilige Geest leert men Hem schouwen en liefhebben. (Angelus Silesius)

Mdj

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #136 Gepost op: december 14, 2006, 11:41:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 december 2006 om 16:40:
redelijk wat glaasjes, maar niet te veel:

Hier een overzicht............

Effecten per glas

1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd - vrolijk
Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en je voelt minder pijn. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.

3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).

7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
7-15 glazen (1,5 tot 3 promille) Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zwelt op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.

15-20 glazen (3 tot 4 promille): Laveloos
Je zintuigen verdoven en je bent in de war en afwezig; wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.

20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.

7-15 glazen vind ik een wezenlijk verschil.....
7/8 oke
15 daar pas (zelfs) ik voor

arina

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #137 Gepost op: december 17, 2006, 02:22:06 am »
Er is idd een wezelijk verschil tussen 8 en 15 glazen. Maar mensen drank heeft op ieder een andere uitwerking en als jij vind dat je de hoeveelheid die je drinkt kan verantwoorden, wat is dan het probleem?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2006, 02:22:38 am door arina »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #138 Gepost op: december 17, 2006, 11:49:50 am »

quote:

arina schreef op 17 december 2006 om 02:22:
Er is idd een wezelijk verschil tussen 8 en 15 glazen. Maar mensen drank heeft op ieder een andere uitwerking en als jij vind dat je de hoeveelheid die je drinkt kan verantwoorden, wat is dan het probleem?
Zelfoverschatting. Helaas zelf ook wel eens meegemaakt. Je hebt het pas door als het al te laat is. Maar nadat je de volgende dag goed ziek bent geweest, is de les meestal wel geleerd.

Voor de rest vond ik het filmpje wel meevallen. Als dit de journalistieke hoogtepunten waren...dan was het een saai feest :P.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

porcupine

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #139 Gepost op: december 17, 2006, 12:53:17 pm »
Heeft iemand verder gekeken dan zijn neus lang is?
Dit filmpje is deel van een serie over christelijke studenten die samen in een huis wonen. De andere filmpjes zijn ook erg leuk. Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat.

Oh, hier is de LINK

Zijnkind

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #140 Gepost op: december 17, 2006, 03:30:52 pm »
Daar was al eens op gewezen in dit topic.

quote:

MaxBovenlander schreef op 08 december 2006 om 00:57:
Mag ik u allen erop attenderen dat er sprake is van een soort studentenserie. Nadat ik een aantal afleveringen heb bekeken kon ik in ieder geval het een en ander beter plaatsen. Niet dat ik hiermee uw discussie wil afkappen; maar nuances zijn er om geplaatst te worden.

Hier de link naar de serie: http://www.campus.tv/inde...showcategory&idcat=16

De filmpjes geven wel een redelijke indruk van het studentenleven van deze jonge broeders en zusters.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

porcupine

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #141 Gepost op: december 17, 2006, 05:16:02 pm »
Ja, ik had geen zin dat te checken.. 8)7

MaxBovenlander

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #142 Gepost op: december 23, 2006, 12:19:54 am »
Fijn dat mijn bijdrage nog een keer werd aangehaald. Overigens ben ik wel erg benieuwd naar jullie reactie op de nieuwste bijdrage(bij deze ook gelijk de link: http://www.campus.tv/inde...showmovie&movieid=340). Deheer Appelman geeft mij in ieder geval het gevoel dat hij goed weet waar hij het over heeft. Mooi om te zien.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #143 Gepost op: december 23, 2006, 07:37:13 am »
Ik ben het wel met je eens, Die jongen geeft het gevoel dat hij weet waar hij het over heeft.
Dat vond ik moeilijker bij dat andere filmpje,
 daar vond ik ze niet echt helder,
 en had ik het gevoel dat ze niet wisten, waar ze het over hadden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #144 Gepost op: december 23, 2006, 10:52:56 am »
over monteren gesproken .. ik was zo wat filmpjes aan het bekijken van CampusTV en ik kom bij 2 verschillende verenigingen dezelfde 3 mensen in exact dezelfde scene tegen! Beetje slordig hoor. Eerst in een clip over Unitas SR (95 jaar) in Utrecht, en daarna precies dezelfde scene in een clip over amsterdamse corps-studenten ('hete aardappels ..', beide in de categorie 'waarde leden'). Slordig...
« Laatst bewerkt op: december 23, 2006, 10:53:39 am door Nunc »

dingo

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #145 Gepost op: december 23, 2006, 11:32:51 am »
Dat was om te testen of je wel kritisch genoeg bent voor  het studentenleven. ;)

MaxBovenlander

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #146 Gepost op: december 23, 2006, 02:05:26 pm »

quote:

thijs14 schreef op 23 december 2006 om 07:37:
Ik ben het wel met je eens, Die jongen geeft het gevoel dat hij weet waar hij het over heeft.
Dat vond ik moeilijker bij dat andere filmpje,
 daar vond ik ze niet echt helder,
 en had ik het gevoel dat ze niet wisten, waar ze het over hadden.
Persoonlijk vind ik de mix wel mooi. Ze zijn jong, ze kunnen zich ontwikkelen, ook in het geloof. Zoals deheer Appelman ook in dit filmpje lijkt aan te geven: niemand is perfect, maar maak er het beste van volgens de wetten van God.

MaxBovenlander

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #147 Gepost op: december 28, 2006, 09:32:51 pm »
En voor de mensen die het net als ik een beetje volgen: deheer Appelman gaat trouwen! Wordt alleen niet duidelijk of hij zich heeft begeven aan genot voor het huwelijk...
http://www.campus.tv/inde...showmovie&movieid=360