Auteur Topic: Gereformeerde studenten  (gelezen 24164 keer)

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #50 Gepost op: december 05, 2006, 05:18:31 pm »

quote:

Liudger schreef op 05 december 2006 om 17:12:
[...]

ik zou me maar stevig mengen in deze discussie thijs14, als je niet uitkijkt zijn feestjes afgeschaft op christelijke studentenverenigingen tegen de tijd dat dat voor jou relevant wordt  :+

ik ben al wat bezig maar ik weet niet of dat in voordele is van deze feestjes
maar ik moet zeggen dat dat soort feestjes er ook al zijn voor mij leeftijdscatagorie ;)
maar (nog) niet van de kerk dat is dan buitens kerk
maar ik weet precies hoe het gaat want het is precies hetzelfde als wat ik tegen gekomen ben maar miss nog iets softer.. maar het begint erop te lijken ;)
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

PeaceNlove

• hierzo lezen ->>
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #51 Gepost op: december 05, 2006, 06:40:27 pm »

quote:

niet duf gaan praten vind jij God duf? ik wil niet over woorden vallen maar dit vind ik nogal vreemd.
Lezen is ook een kunst, ik zeg nergens dat God duf is. Ik stel alleen dat in een ruimte waar gedanst wordt praten duf is wanneer er voldoende ruimte is op de locatie om wel gezellig te praten. Met andere woorden, wanneer je danst en de rest staat er maar een beetje bij te praten is dat niet leuk voor diegenen die dansen, het verpest de sfeer.

quote:

2e punt mensen moeten weten wat er in de wereld is, dus moeten ze het ook doen om later te zorgen als ze op een wereldse school komen, dat ze daar niet worden verleid tot ontrekking van het geloof? :?

je hoeft toch niet zelf hebben beleeft om te weten dat iets slecht is ?

je neemt toch ook geen harddrugs om te testen of het wel echt slecht is?
Kan je dit even wat beter formuleren? Ik snap werkelijk niet wat je punt is en wat je beredeneerd.
control all the l33t

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #52 Gepost op: december 05, 2006, 07:23:06 pm »

quote:

PeaceNlove schreef op 05 december 2006 om 18:40:
[...]

Lezen is ook een kunst, ik zeg nergens dat God duf is. Ik stel alleen dat in een ruimte waar gedanst wordt praten duf is wanneer er voldoende ruimte is op de locatie om wel gezellig te praten. Met andere woorden, wanneer je danst en de rest staat er maar een beetje bij te praten is dat niet leuk voor diegenen die dansen, het verpest de sfeer.
[...]

Kan je dit even wat beter formuleren? Ik snap werkelijk niet wat je punt is en wat je beredeneerd.

en het 1e punt mijn ervaring is dat het niet echt sfeerverpestend is ;)
waarvoor niet praten tijdens het dansen? kan makkelijk

waarom uitersten opzoeken om te voorkomen dat ze later de kerk verlaten
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

joepie

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #53 Gepost op: december 05, 2006, 07:47:30 pm »

quote:

PeaceNlove schreef op 05 december 2006 om 15:18:
[...]

Wat is teveel drinken? Hoeveel biertjes is dat?
Wat is er onchristelijk aan een nachtje plezier maken?
Wat is er zo jammer aan dansen?

Nee, weet je wat christelijk is? Een opgeheven vingertje en erg snel een oordeel klaar hebben!

Je mag natuurlijk ook met inhoudelijke argumenten komen of stukken uit de bijbel aandragen die jouw mening ondersteunen. Of beschrijf eens hoe een christelijk studentenfeest er dan uit zou moeten zien? Als je tenslotte denkt dit te kunnen benoemen als een niet-Christelijk feest zou je ook de criteria moeten weten waaraan een christelijk feest zou moeten voldoen?

Te veel drinken is als je dronken/aangeschoten naar huis gaat.
Plezier maken is niet perse onchristelijk, maar plezier maken op wereldse manier, zodat er geen onderscheid is tussen een Christelijk feest of een werelds feest.
Ik zie het verschil er niet meer tussen.
Verder was ik gelijk duidelijk: het Gij geheel anders zag ik in het filpje nergens.
En dansen is voor mij nog steeds niet Christelijk.
Als ik kijk naar de manier waarop men naar elkaar lonkt, en de bewegingen die er gemaakt worden kan ik dan met de beste wil van de wereld niet christelijk noemen.

Efez: 4: 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #54 Gepost op: december 05, 2006, 08:02:50 pm »
lamaar, ik zie het al...  :9
« Laatst bewerkt op: december 05, 2006, 08:04:00 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #55 Gepost op: december 05, 2006, 08:03:37 pm »
joepie lijkt me vrij duidelijk en niks wijzen met een vingertje als je serieus leest hoor je reacties van mensen die het zelf ook hebben gedaan en daar hoor ik zelfs bij
maar wat je ook hoort is dat deze mensen er vaak spijt van hebben!
een christelijk feest heeft oa als kenmerk dat er goed gekeken word naar drank
mensen te corrigeren zijn mensen niet op zoek zijn naar eigen pleziertje buiten het huwlijk op seksueel (/sensueel ;)) vlak, God moet iig een plaats hebben en waarom geen christelijke muziek?
dat begrijp ik eventjes niet is dat niet hip ofzo?
moet ik nog meer kenmerken noemen? het moet iig duidelijk wel anders zijn dan een werelds feest wat onderscheid ons dan anders nog!?

bijbeltekst:

quote:

romeinen 11:1,2 Grootnieuws
Broeders en Zusters, omdat God zo goed voor ons is, roep ik u op, uzelf aan te bieden als een levende offergave die Hij graag aanvaardt.
Dat is úw ware eredienst;loop niet mee in het gareel van deze wereld.
u moet andere mensen worden met een nieuwe gezindheid.
Dan kunt u beoordelen wat God wil, wat goed is en volmaakt en wat hem aangenaam is.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2006, 08:04:24 pm door thijs14 »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #56 Gepost op: december 05, 2006, 08:26:10 pm »

quote:

joepie schreef op 05 december 2006 om 19:47:
(...)
Verder was ik gelijk duidelijk: het Gij geheel anders zag ik in het filpje nergens.
Dan kijk je te weinig filmpjes. :X
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #57 Gepost op: december 05, 2006, 08:38:34 pm »

quote:

[...]

Elle zei toch ook al 'Niet elk lid van een gereformeerde studentenvereniging heeft werkelijk 'Christus leren kennen'.'?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #58 Gepost op: december 05, 2006, 09:00:46 pm »
Zoals pooh ook al aangaf: je moet wel door de montage heen kijken. Ik kan bijvoorbeeld van iemand die gewoon stil staat best twee heel verschillende foto's maken, terwijl diegene absoluut niet beweegt. Puur door de positie van de camera en het spelen met het kader dat je op de foto zet, kun je twee vrijwel tegenstrijdige boodschappen op de foto zetten
Verder is mijn ervaring weliswaar niet heel erg groot, maar ik kan me herinneren dat de feestjes van de jeugdvereniging (16+), zeker met andere jeugdverenigingen samen heel wat losbandiger waren dan de studenten-feestjes die ik heb meegemaakt. En ook daar in Utrecht ging het er nog bescheiden aan toe in vergelijking met op de jeugdvereniging.
Ja, je hebt vaak wel mensen er tussen zitten die graag op een sensuele manier dansen en/of wat te veel drinken. Maar mijn ervaring is dat je studenten er makkelijker op aan kunt spreken dan de jongelui van de jeugdvereniging!
Ik heb niets tegen dansen, zolang het om het plezier gaat en niet om het aandacht trekken. Ook David danste voor God. Waarom zou ik dat dan niet mogen?
computerfout: een vreemde een in de byte

joepie

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #59 Gepost op: december 05, 2006, 09:52:09 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2006 om 20:26:

[...]
Dan kijk je te weinig filmpjes. :X

Misschien wil ik ze wel niet zien??
Verder vind ik toch nog toe geen argument geschikt om te zeggen dat het een geoorloofde manier van feesten was.
Een opmerking als: op de jeugdvereniging was het erger, of dan heb je dat nog nooit meegemaakt, enz geven niet de doorslag om te zeggen dat het dus wel goed was en meevalt.

Nog steeds zie ik niet het geheel anders dan de wereld zijn.

dingo

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #60 Gepost op: december 05, 2006, 10:53:17 pm »
Zelfs studenten zijn niet geheel anders dan de wereld. ;) Dit hele filmpje heeft duidelijk de intentie om het geheel op een niet christelijk feest te laten lijken. Dat is te zien aan de personen die in beeld komen en dat is te zien aan de manier waarop het beeldmateriaal gemonteerd is. Er wordt bijv. wel een vraag gesteld maar het antwoord krijg je niet te horen maar wel veel bewegend beeld (incl. uitslovers) en herrie (pardon muziek). Kortom een storm in een (borrel)glas water, waar je vooral niet te veel tijd en aandacht aan moet besteden.

PeaceNlove

• hierzo lezen ->>
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #61 Gepost op: december 05, 2006, 11:34:59 pm »

quote:

[...]

Te veel drinken is als je dronken/aangeschoten naar huis gaat.
Plezier maken is niet perse onchristelijk, maar plezier maken op wereldse manier, zodat er geen onderscheid is tussen een Christelijk feest of een werelds feest.
Ik zie het verschil er niet meer tussen.
En dansen is voor mij nog steeds niet Christelijk.
Als ik kijk naar de manier waarop men naar elkaar lonkt, en de bewegingen die er gemaakt worden kan ik dan met de beste wil van de wereld niet christelijk noemen.

Bij dezen nodig je ik van harte uit om vrijdag 15 december een kijkje te komen nemen op een klein feestje van ons ter gelegenheid van het amicale weekend met de GSVA. Weliswaar niet zo groot als het feest op het filmpje, maar er zal vast wel gedanst worden, er zal drank geconsumeerd worden en we gaan tot diep in de nacht door. Colaatjes voor mijn rekening ;)
Ter vergelijk neem ik je ook wel mee naar een werelds feest: eentje met het thema:"is het je riem of je rokje", "rokkenjagers: mannen in jagersoutfit, vrouwen in rokjes" of het beruchte "Helix meterfeest" met 10 bier voor 6 euro. Alhoewel, de thema's spreken wel voor zich denk ik...

Mocht je niet kunnen, wat ik op zich best kan begrijpen, dan mag je hieronder mijn antwoord lezen:

Mijn criterium is dat je als je drank gebruikt je altijd bewust moet zijn van wat je doet en ook daar naar kan handelen. Ik moet toegeven dat ik ook door schade en schande ben wijs geworden, maar toch. Wanneer je goed aanschoten of nog verder bent lukt dat niet meer. Mijn eigen ervaring is dat het overgrote deel van de studenten op zo'n feest zich daar ook wel aan weet te houden. Dat je een beetje licht in je hoofd bent en wat losser bent door de alcohol is geen probleem zolang je je nog bewust bent van wat je doet.
Ik heb gedeeltelijk al een aardig voorbeeld gegeven hierboven, maar nog even voor de duidelijkheid: er is een wereld van verschil tussen een feest zoals de VGSU het organiseert en een feest van een willekeurige seculiere vereniging. De thema's die ik hierboven noemde zijn alle drie erg losbandig en impliceren stuk voor stuk zonde. Ook het gedrag van de bezoekers van zo'n feest is een stuk 'zondiger'. Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt zo'n feest en van anderen heb ik ook nogal wat verhalen meegekregen.
En de manier waarop gedanst werd: nogmaals: het is een uitzondering. Ik heb die nacht verder niemand zo sensueel zien dansen en er zijn ook andere manieren waarop gedanst kan worden die niet sensueel zijn en toch leuk zijn.

En om het even wat breder te trekken: niet alles wat de 'wereld' doet is per definitie fout. Het is de intentie waarmee je het doet en de manier waarop je het doet.
Heidenen en christenen staan samen in de file, delen hetzelfde bureau en zitten op dezelfde sportclub, seculiere studenten en christelijke studenten delen dezelfde collegebank, zitten in dezelfde trein en drinken hetzelfde bier. Wat het onderscheid maakt is niet dat de christen zich verre houdt van dat soort activiteiten, maar dat hij zich als navolger van Christus gedraagt. Natuurlijk ben je je dat ook niet 24/7 bewust en is het vaak automatisme wat je doet.

quote:

thijs14 schreef op 05 december 2006 om 20:03:
joepie lijkt me vrij duidelijk en niks wijzen met een vingertje

Dit had ik al teruggenomen en mijn excuses voor aangeboden...
En doe alsjeblieft wat aan je interpunctie voordat ik jouw reacties serieus kan lezen. Spelfouten maken is menselijk en ook niet erg, maar wat jij schrijft is gewoon slordig(mocht je dyslexie hebben dan heb ik niks gezegd).
« Laatst bewerkt op: december 05, 2006, 11:42:47 pm door PeaceNlove »
control all the l33t

Liudger

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #62 Gepost op: december 06, 2006, 12:23:55 am »
Om maar eens banaal te paraphraseren: wel in de alcohol, maar niet van de alcohol   O-)

En nu gaan ik lekker naar bedje toe, onverdanst en onbeschonken - slaap lekker iedereen  :>
« Laatst bewerkt op: december 06, 2006, 10:27:53 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #63 Gepost op: december 06, 2006, 07:33:49 am »

quote:

PeaceNlove schreef op 05 december 2006 om 23:34:
[...]

[...]

Dit had ik al teruggenomen en mijn excuses voor aangeboden...
En doe alsjeblieft wat aan je interpunctie voordat ik jouw reacties serieus kan lezen. Spelfouten maken is menselijk en ook niet erg, maar wat jij schrijft is gewoon slordig(mocht je dyslexie hebben dan heb ik niks gezegd).
mijn excuses daarvoor ik had dat niet gelezen

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #64 Gepost op: december 06, 2006, 08:27:53 am »

quote:

PeaceNlove schreef op 05 december 2006 om 23:34:
(..)

En de manier waarop gedanst werd: nogmaals: het is een uitzondering. Ik heb die nacht verder niemand zo sensueel zien dansen en er zijn ook andere manieren waarop gedanst kan worden die niet sensueel zijn en toch leuk zijn.

(..)

de aanwezigheid van een film/fotocamera doet wonderen op zo'n moment. Ik ken het fenomeen zelf ook van eigen (SSR-NU) en ook van jullie (VGSU) feesten. Zo sensueel dansen heeft op dat moment volgens mij niks te maken met 'sensueel willen zijn', maar met een toneelstukje opvoeren. Ik weet niet of dát te rechtvaardigen valt (want kennelijk willen ook geref. studenten op dat moment werlds overkomen op de foto) maar om de sensuele bewegingen gaat het niet. Het is gewoon hetzelfde als pubers die achter de verslaggever van de NOS langs lopen en dan in de camera gaan zwaaien en gekke bekken trekken.

oja, en volgens Prediker mochten we toch ook van onze jeugd genieten? Met een feest lijkt me dus niets mis.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2006, 08:29:16 am door Nunc »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #65 Gepost op: december 06, 2006, 10:47:59 am »
Eens met Nunc. Verder snap ik niet dat Joepie stelselmatig niet ingaat op gewoon het constaterende feit dat niet alle studenten 'Christus al hebben leren kennen' en dat daar dus haar bijbeltekst al een stuk minder voor opgaat.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #66 Gepost op: december 06, 2006, 11:26:13 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 december 2006 om 10:47:
Eens met Nunc. Verder snap ik niet dat Joepie stelselmatig niet ingaat op gewoon het constaterende feit dat niet alle studenten 'Christus al hebben leren kennen' en dat daar dus haar bijbeltekst al een stuk minder voor opgaat.

Doel je op bekering Mezza  ;)  of wedergeboorte of het begrijpen van Jezus of hoe zie je dat ;)

Kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #67 Gepost op: december 06, 2006, 11:45:50 am »

quote:

Mat 13:
24 Nog een gelijkenis hield Hij hun voor en Hij zeide: Het Koninkrijk der hemelen komt overeen met iemand, die goed zaad gezaaid had in zijn akker. 25 Doch terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen het koren, en ging weg. 26 Toen het graan opkwam en vrucht zette, toen kwam ook het onkruid te voorschijn. 27 Daarna kwamen de slaven van de eigenaar en zeiden tot hem: Heer, hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Hoe komt hij dan aan onkruid? 28 Hij zeide tot hen: Dat heeft een vijandig mens gedaan. 29 De slaven zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij het bijeenhalen? Hij zeide: Neen, want bij het bijeenhalen van het onkruid zoudt gij tevens het koren kunnen uittrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot de oogst. En in de oogsttijd zal ik tot de maaiers zeggen: Haalt eerst het onkruid bijeen en bindt het in bossen om het te verbranden, maar brengt het koren bijeen in mijn schuur.

Deze tekst lijkt me bij uitstek van toepassing op dit soort feesten van grefo studentenverenigingen. Ondanks dat er gezaaid wordt in de GKv, zit er onkruid tussen. Als jongeren dan opgroeien, op eigen benen proberen te gaan staan, zitten daar jongelui tussen die niet gelovig zijn. Het 'uitroeien van die jongeren' zal echter ten koste gaan van jonge aanwas die wel in potentie 'goed graan' had kunnen worden.
Dat zag je 30 jaar terug, toen NL nog behoorlijk verzuild was: de jeugd van toen moest er niets van hebben. Die generatie zit vol kerkverlaters, die met het verlaten van de kerk ook God de rug toe hebben gekeerd en ontzettend cynische atheisten geworden zijn.

God laat vast niet voor niets zien dat je soms kwaad en goed naast elkaar moet laten bestaan, zeker waar het 'opgroeien' betreft...

joepie

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #68 Gepost op: december 06, 2006, 02:55:37 pm »

quote:

Joepie gaat even nergens meer op in, aangezien er enige problemen gerezen zijn.
24 nov is mijn dochter bevallen van een zoon Sem.
Zware bevalling met daarna veel problemen.
Ziekenhuis opname na twee dagen van Sem die nog maar net op tijd in het ziekenhuis was.
Inmiddels was Sem weer thuis, maar vandaag moest hij weer met spoed opgenomen worden.
Dus ik ben even weer uit de roulatie om diep op dingen in te gaan.

Liudger

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #69 Gepost op: december 06, 2006, 03:06:35 pm »

quote:

joepie schreef op 06 december 2006 om 14:55:
Joepie gaat even nergens meer op in, aangezien er enige problemen gerezen zijn.
24 nov is mijn dochter bevallen van een zoon Sem.
Zware bevalling met daarna veel problemen.
Ziekenhuis opname na twee dagen van Sem die nog maar net op tijd in het ziekenhuis was.
Inmiddels was Sem weer thuis, maar vandaag moest hij weer met spoed opgenomen worden.
Dus ik ben even weer uit de roulatie om diep op dingen in te gaan.
* Liudger feliciteert, en wenst Joepie, dochter, Sem en familie veel sterkte

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #70 Gepost op: december 06, 2006, 03:24:58 pm »
Joepie en familie veel sterke  en kracht toegewenst.
Gebeden is er al voor julie, door mij.

Uit Romeinen 12

Weest blijde in de hoop, geduldig in de verdrukking, volhardend in het gebed!
« Laatst bewerkt op: december 06, 2006, 03:25:58 pm door Jahweh is genadig »

Nimrodi

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #71 Gepost op: december 07, 2006, 01:29:59 am »
Ik denk dat mensen die niet (meer) iets met het studentenleven te maken hebben moeten oppassen om te hard te oordelen. Dit filmpje geeft, zoals eerder gezegd een bijzonder vertekend beeld. Het doel van de VGSU is het vormen van haar leden tot christen-academici. Als bestuurder van de VGSU kan ik zeggen dat er binnen de vereniging veel aandacht is voor het christen zijn. Men probeert elkaar te stimuleren in het geloof en op oa de bijbelstudies is er vaak persoonlijk contact mogelijk waardoor men kan groeien. Natuurlijk is geloven voor ieder individu anders en de bezoekers van het feest staan dus ook uiteraard verschillend in hun (geloofs)leven.

In eerste instantie is het gedrag van de bezoekers hun individuele verantwoordelijkheid.  De VGSU probeert hierin wel te sturen en in persoonlijk contact is er vaak ook de ruimte om elkaar aan te spreken. Uiteraard is de VGSU verantwoordelijk voor wat er gebeurt op haar feesten en mocht er een grens overschreden worden dan zal daar ook binnen de vereniging over gesproken worden en wanneer gewenst maatregelen genomen worden.

Ik denk dat er door suggestieve montage een verkeerd beeld is geschapen en dat het een storm in een glas water is. De VGSU is serieus bezig met het vormgeven van haar christelijke identiteit en bier en dans passen daar prima in. Individuen die dingen doen waar ze later spijt van hebben zijn niet een afspiegeling van de christelijke studentenverenigingen.

En joepie, gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon!
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 01:32:38 am door Nimrodi »

Xzeroine

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #72 Gepost op: december 07, 2006, 01:12:54 pm »

quote:

Ik denk dat er door suggestieve montage een verkeerd beeld is geschapen en dat het een storm in een glas water is. De VGSU is serieus bezig met het vormgeven van haar christelijke identiteit en bier en dans passen daar prima in. Individuen die dingen doen waar ze later spijt van hebben zijn niet een afspiegeling van de christelijke studentenverenigingen.

Ik wil mij graag aansluiten bij deze quote.

Misschien is het goed om eerst de bron van het filmpje te bekijken. Dit is Campus TV, een side-project van Beau van Erven Dorens. Nou vindt u het misschien ongenuanceerd om op basis hiervan te oordelen, toch doe ik dat graag. Beau maakt op Talpa een game-show "Deal or No Deal" en een serie over zichzelf. Trek zelf uw conclusies.

Daarnaast is de vraag wat de insteek is van de cameramensen/ montagepersoneel. Te zien aan de vraagstelling, cameramontage, muziekgebruik, plekken om te filmen, enz.  is deze dubieus te noemen.

Natuurlijk kunt u alsnog de vraag stellen of deze manieren van drankgebruik en dans verantwoord zijn binnen een "gereformeerde context", dit is echter geen probleem van een vereniging, maar een grootschaliger probleem, als het een probleem is althans. Een vereniging kan in situaties bijsturen, maar wordt gevormd door individuen met een eigen wil.

Ik zou overigens oppassen met termen en structuren als "onkruid" en "Christus al leren kennen". U kent deze personen niet, u heeft waarschijnlijk geen flauw idee waar ze mee bezig zijn, u heeft vervolgens niet het recht van spreken om te oordelen. Generalisaties vanuit een bepaalde, door montagevoering en vraaggerelateerde, geflatueerde, visuele context naar een algemeen gangbare tendens lijken mij geenszins op zijn plaats.
Handtekening

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #73 Gepost op: december 07, 2006, 01:18:27 pm »

quote:

Xzeroine schreef op 07 december 2006 om 13:12:
(...)
Ik zou overigens oppassen met termen en structuren als "onkruid" en "Christus al leren kennen". U kent deze personen niet, u heeft waarschijnlijk geen flauw idee waar ze mee bezig zijn, u heeft vervolgens niet het recht van spreken om te oordelen. Generalisaties vanuit een bepaalde, door montagevoering en vraaggerelateerde, geflatueerde, visuele context naar een algemeen gangbare tendens lijken mij geenszins op zijn plaats.
Tja, u kent mij niet, he...
Er kan natuurlijk in een jaar of 3 veel, erg veel veranderd zijn, maar dat lijkt me stug... Het filmpje gaat m.n. over Charlotte, en dat is geen VGSUer. Hoe goed kent u Plancius?

Liudger

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #74 Gepost op: december 07, 2006, 02:04:04 pm »

quote:

Xzeroine schreef op 07 december 2006 om 13:12:
Natuurlijk kunt u alsnog de vraag stellen of deze manieren van drankgebruik en dans verantwoord zijn binnen een "gereformeerde context", dit is echter geen probleem van een vereniging, maar een grootschaliger probleem, als het een probleem is althans. Een vereniging kan in situaties bijsturen, maar wordt gevormd door individuen met een eigen wil.

Hm. We mogen dus de vereniging niet aanspreken want het zijn de individuen, en we mogen de individuen er niet op aanspreken want dat is oordelen en we kennen ze niet. Toe maar, ga de discussie maar uit de weg.

Het gaat niet om specifieke individuen, het gaat om het al dan niet christelijke karakter van een zich zo noemende studentenvereniging.

Er is ook geen sprake van definitief oordeel, er is sprake van vragen stellen en discussie. In de wetenschap zijn het juist vaak anecdotische aanwijzingen die leiden tot hypothese vorming. Als wetenschappelijk bewijs nodig was om uberhaupt tot vraagstelling te komen, zou er nooit wetenschappelijk onderzoek verricht worden.

We worden geacht als christenen elkaar te ondersteunen en zo nodig te vermanen.

Dan kan ik heel wat meer met Nimrodi's reactie. Die gaat tenminste serieus in op Joepie's wel degelijk pertinente punten.

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #75 Gepost op: december 07, 2006, 02:48:25 pm »
Ik denk dat ik als lid van een Chr. studentenvereniging wel enig recht van spreken in deze discussie heb.

Ik denk inderdaad dat het fimpje overdreven is en niet representatief voor VGSU. Tegelijk zie ik hier wel een hellend vlak, ook in Amsterdam. Het VU-Corps was in de jaren '30 nog wel redelijk Christelijk te noemen, maar in de jaren '50 moesten Rectores al verzuchten dat het zo'n drama was met het Christelijk gehalte van de club.

Ik ken GVSA (?) niet zo goed hier, maar de verhalen die ik van mensen daar hoor is dat er ook een grote verwereldlijking optreedt. En laat ik de hand in eigen boezem steken; dat gebeurd ook op mijn vereniging.

Het komt omdat 'Christelijk' niet meer duidelijk ergens voor staat, op gedragsgebied, en dit is de achilleshiel van de Geref. Kerken. Een groot deel van Vrijgemaakt Nederland leeft namelijk zo werelds als het maar kan. De televisie mag absoluut op zondag niet aan, maar op zaterdagavond kan het kreng 6 uur staan loeien en kijken mensen soaps en James Bond-films (een soort geaccepteerde pornografie).
Een discussie over roken in de kerk is gestoord volgens velen, drankmisbruik komt maar al te vaak voor en genade is vooral tolerantie.

Natuurlijk ovedrijf ik hier, maar ik denk dat menig eerlijk vrijgemaakte zich hier best in zal herkennen. Tegen beter weten in accepteren wij gewoon roken en alcohol drinken (praktisch alle andere Christenen zijn daar VEEL matiger in), trouwt bijna iedereen niet als maagd, maar kan er geen enkele preek over gaan.

Ik vind dat verdacht, niet gereformeerd, en gewoon ook niet naar de bijbel. Daarom sta ik met één been buiten de kerk, niet omdat ik vrijzinnige neigingen heb, maar omdat ik meen dat wij zonder heiligmaking God niet zullen zien. De inderdaad GEUZENNAAM gereformeerd gaat staan voor verwereldlijking, en de bijbel leert ons dat 'wie een vriend van de wereld is, een VIJAND van God is'.

Dit gedoe bij die verenigingen is een TEKEN aan de wand. Net als in de jaren '50 hier aan de VU: Gereformeerd, hoelang nog?

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #76 Gepost op: december 07, 2006, 02:57:27 pm »

quote:

elle schreef op 05 december 2006 om 16:06:

[...]

Dat is mijn punt nu net: Niet elk lid van een gereformeerde studentenvereniging heeft werkelijk 'Christus leren kennen'. Die leden in een christelijk keurslijf persen, dat is pas hypocriet!
En dan heb je ook nog zoiets als 'groeien in je geloof'. Ook daar is ruimte voor nodig.
Wees dan gewoon open voor ieder soort lid, en niet alleen voor Bonders, vrijgemaakten, Chr- en Ned-gereformeerden.

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #77 Gepost op: december 07, 2006, 03:03:40 pm »
En bovendien is dat een hele vreemde redenering. Bij onze vereniging noemen we dat 'zondigen om mensen te winnen'. Kortom: een zichzelf tegensprekend gegeven.

Wij zijn als het goed is een Christelijke vereniging, waar we dus stimuleren dat Christus kennen en bekendmaken (je raadt al welke organisatie mij tot lid kan rekenen), en alles niet stimuleren wat daar geen bal mee te maken heeft.

Prima dat die 'gereformeerde' studenten dan naar die goddeloze discotheken gaan. Prima, als jij zo denkt Christen te zijn. Inderdaad, je eigen verantwoordelijkheid, amen. Maar kom niet aan met dan non-argument dat een Christelijke organisatie maar van alles zou moeten organiseren wat studenten trekt om zo te zorgen dat ze niet dat 'plezier' in de wereld vinden (ik zeg niet dat jij dat beweert, maar las dat ergens hier op het forum).

Maar zoals ik al zei: dit hele gedoe staat niet op zichzelf. Het komt door een kronkel in het vrijgemaakte denken dat 'rechtvaardiging' iets is van (verstandelijke) overtuigingen, en 'levensheiliging' iets is van 'werken voor God uit dankbaarheid'. Dat is onbijbels, en zorgt er ook voor dat menig vrijgemaakte rookt. Dat heeft zogenaamd namelijk niets te maken met zijn geloof. Ja inderdaad, als je geloof als 'denkbeelden' ziet.

Mijn stelling: dit gedoe in die verenigingen staat niet op zichzelf, maar is een pest en een ziekte die de hele Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) treft. DAAROM heb je uiteindelijk ook al die discussieclubs (van evangelisch tot reformanda), want iedereen heeft wel door dat het op het moment een stuurloze club is.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 03:04:47 pm door Ignatius »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #78 Gepost op: december 07, 2006, 03:18:28 pm »
bwah... de feiten op een rij:

Stoppen met roken
Allen verplicht lid  worden van de blauwe knoop
Televisie de deur uit.. het orgel naar binnen

8)7

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #79 Gepost op: december 07, 2006, 03:29:59 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 07 december 2006 om 15:18:
bwah... de feiten op een rij:

Stoppen met roken
Allen verplicht lid  worden van de blauwe knoop
Televisie de deur uit.. het orgel naar binnen

8)7

volgens mij heeft niemand dat gezegd, en maak je je nu gewoon schuldig aan stemmingmakerij (of het is het bedoeld als grap?).

Ignatius heeft opgemerkt dat een discussie over roken of alcoholgebruik kennelijk not done is.

En wellicht zou een christen inderdaad moeten stoppen met roken. Het is immers iets wat heel nadrukkelijk een hinder én gezondheidsrisico is voor zijn/haar naasten, en al helemaal ongezond voor henzelf.

Wat betreft alcohol: Paulus zelf raadt het aan. Jezus stelt zelfs dat Hij ernaar uitziet om met Zijn discipelen wijn te drinken in het hemelse koninkrijk. En als je in het OT kijkt naar de instelling van allerlei (oogst)dank-offers, dan kwam daar ook uitbundig eten en wijn aan te pas.

Wat betreft tv. Het gaat om de vraag of je alles zomaar klakkeloos kan kijken, en in hoeverre tv je leven bepaalt. James Bond-films zijn een typisch voorbeeld (alhoewel ik dat niet met de term 'pornografie' zou associeren). Die films zijn (wat betreft de omgang met vrouwen en met seks) een typisch product van een hedonistische cultuur. Persoonlijk vind ik een aantal van die JB-films best aardig (vanwege de wat absurde verhaallijnen en schurken en britse humor) maar ik erger me ook vaak aan de bedroevende seksuele moraal daarin.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 03:30:18 pm door Nunc »

Nimrodi

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #80 Gepost op: december 07, 2006, 03:32:17 pm »

quote:

Maar zoals ik al zei: dit hele gedoe staat niet op zichzelf. Het komt door een kronkel in het vrijgemaakte denken dat 'rechtvaardiging' iets is van (verstandelijke) overtuigingen, en 'levensheiliging' iets is van 'werken voor God uit dankbaarheid'. Dat is onbijbels, en zorgt er ook voor dat menig vrijgemaakte rookt. Dat heeft zogenaamd namelijk niets te maken met zijn geloof. Ja inderdaad, als je geloof als 'denkbeelden' ziet.

Volgens mij is het leven uit dankbaarheid wel iets bijbels en laat de bijbel heel duidelijk zien dat de wet in Jezus is volbracht. Wie moet anders die wet volbrengen? Als ieder mens dat zelf moet doen dan denk ik dat je daar niet toe in staat bent. Bovendien brengt dat een bijzonder vertwijfelde manier van leven met zich mee want wanneer doe je nou wat goed is? Je zult geen rust kunnen vinden in het offer van Jezus omdat je het zelf nog moet gaan verdienen. Leven uit dankbaarheid is volgens mij de oplossing en het is zeker geen excuus om nu dus maar lekker alles te doen wat God verboden heeft. Sterker nog in zekere zin is de reformatie juist een reactie daarop (lees de voorloper van de reformatie Erasmus maar eens), omdat de geestelijkheid uit die tijd juist in reactie op de onvervulbare taak van zelfheiliging zich te buiten ging. Overigens is deze redenatie niet een `vrijgemaakte kronkel` maar een gereformeerde waarde.

Wel denk ik dat je een punt hebt als je zegt dat de vrijgemaakte kerken geloven teveel als iets theorethisch, abstracts benaderen. Zelf proef ik wel dat dit veranderd en dat er steeds meer ruimte komt voor een persoonlijk geloofsleven, een relatie met God.

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #81 Gepost op: december 07, 2006, 03:39:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 07 december 2006 om 15:29:

volgens mij heeft niemand dat gezegd, en maak je je nu gewoon schuldig aan stemmingmakerij (of het is het bedoeld als grap?).

Geen van 2 'en.

Het hele bericht van Ignatius komt op mij over van, kijk vooral wat de ander fout
doet, maar kijk vooral niet naar je zelf. Ieder mens heeft zijn eigen verantwoording
tegenover God. Wie daadwerkelijk in hem gelooft heeft ook nog een stem in zijn hart
die iemand kan aanhoren of proberen het zwijgen toe te doen.

Een discussie over roken heeft in mijn optiek geen zin, pak dan gelijk alles beet
wat ongezond is.

Btw. Tijden veranderen. Vroeger was zuivel op zuivel de duivel.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 03:46:44 pm door Jahweh is genadig »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #82 Gepost op: december 07, 2006, 03:46:02 pm »
Beste Ignatius, dat lijkt me allemaal behoorlijk offtopic gaan. :+

Op zich is het een heel terechte vraag: kan zo'n feest samengaan met je christelijke identiteit?

Naast de opmerkingen dat 'zo'n feest' in werkelijk anders is dat zich middels het filmpje laat inschatten, denk ik dat het niet heel erg is dat een grefo-studentenvereniging zulke feesten geeft.
Dat valt uiteen in 3 dingen:
1) niet iedereen op een grefo-studentenvereniging heeft Christus leren kennen
2) niet iedereen is even volwassen in zijn geloof
3) als je alle gedrag uitroeit dat niet 'uit de Geest' is (galaten 5), maak je meer kapot dan God lief is (Matt 13)

Kortom: wanneer een grefo-studentenvereniging haar leden de ruimte geeft om te groeien in het geloof met God (en dat doet zij door middel van bijbelstudies, lezingen, congressen ea), dan bestaat die ruimte bij gratie van het toestaan van onGeestelijke excessen.

Ik denk dat ikzelf, wanneer er geen studentikoze christelijke studentenvereniging had bestaan, ik nu niet meer christelijk geweest zou zijn. Ik was namelijk echt niet lid geworden van de NSA of van Ichthus. Een corps was waarschijnlijker geweest. Van mij had je iig ook hele foute filmpjes kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 04:01:05 pm door elle »

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #83 Gepost op: december 07, 2006, 03:55:29 pm »
Ik heb ermee willen aangeven dat levensstijl en geloof 1-op-1 gekoppeld zijn in de bijbel. Wie maken er scheiding tussen God en ons? Juist, onze zonden.

Dankbaarheidsgeloof is JUIST werkgeloof. In menig gereformeerd hoofd is God, eerbiedig gesproken, een sympathieke Cadeau-uitdeler (nl. genade in Jezus' kruisdood) en moeten we nu wat terug DOEN. Je krijgt een rondje van iemand en je betaalt een rondje terug. We zijn nu weer in staat om te werken, in het nieuwe verbond.

Mijn stelling: ALLES moet uit geloof geschieden. Romeinen: alles wat neit uit GELOOF is, IS zonde. Kortom: als jij je lekker vol laat kachelen op zo'n feest en je doet dat niet uit eerbied voor God (door je bevrediging alleen in Hem te zoeken) zondig je gewoon.

Of course krijg ik natuurlijk weer berichten dat ik oordeel etc. maar dat soort dingen daar ga ik liever weer niet op in. Het is het eeuwige semi-Christelijke gezeur over iemand die een mening over iets heeft waarvan menig Christen op dit moment zegt: hou alsjeblieft op met je gezeur.

Dat zeiden de Roomsen ook over Luther. Het was gewoon een vervelend mannetje. Oordelen is juist iets waar de bijbel ons toe oproept, en VERoordelen is iets wat God alleen teokomt. Inderdaad, ik heb geen macht om te zeggen dat jij naar de hel of de hemel gaat - gelukkig niet.

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #84 Gepost op: december 07, 2006, 04:07:03 pm »

quote:

Volgens mij is het leven uit dankbaarheid wel iets bijbels

Heb je ondersteunende teksten?

quote:

en laat de bijbel heel duidelijk zien dat de wet in Jezus is volbracht

Kortom: afgeschaft?

quote:

Wie moet anders die wet volbrengen? Als ieder mens dat zelf moet doen dan denk ik dat je daar niet toe in staat bent.

Hoe kan Paulus dan oproepen tot levensheiliging? Hoe kan hij oproepen tot iets wat we niet kunnen? Is hij een sadist ofzo?

quote:

Bovendien brengt dat een bijzonder vertwijfelde manier van leven met zich mee want wanneer doe je nou wat goed is? Je zult geen rust kunnen vinden in het offer van Jezus omdat je het zelf nog moet gaan verdienen
Wat moet ik verdienen? Wat doe jij met de volgende tekst: Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Ik wil niet vervelend doen, maar je zit veel verder af van het gereformeerde spoor dan je denkt. Noch de Catechismus, noch Calvijn noch de Puriteinen (=ware gereformeerden) hebben ooit beweerd dat wij 'dankbaarheid moeten DOEN'. Wij moeten alleen GELOVEN. En dat DOE je NIET, als je zondigt.

quote:

Overigens is deze redenatie niet een `vrijgemaakte kronkel` maar een gereformeerde waarde.

Kuyper zei al: bijna nergens wordt in de bijbel opgeroepen tot 'werken der dankbaarheid', maar overal tot 'geloof' en 'loven'. Kortom, types als John Piper etc. (geref. predikant in VS) hebben dat echt beter begrepen.
Dit soort redeneringen werken verwereldlijking in de hand, omdat ons leven ogenschijnlijk (en ik zeg niet dat dit in jouw leven zo is) totaal niet meer in verband wordt gebracht met onze zaligheid.

Nog één tekst: wat doe je met MT.5 waar JEzus oproept tot het oog uitrukken, omdat je anders naar de hel gaat? Kortom: gedrag heeft ALLES met WAAR geloof te maken, en NIETS met werken, ook niet uit dankbaarheid (vaag begrip).

Wel denk ik dat je een punt hebt als je zegt dat de vrijgemaakte kerken geloven teveel als iets theorethisch, abstracts benaderen. Zelf proef ik wel dat dit veranderd en dat er steeds meer ruimte komt voor een persoonlijk geloofsleven, een relatie met God.[/quote]

Ignatius

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #85 Gepost op: december 07, 2006, 04:09:59 pm »

quote:

elle schreef op 07 december 2006 om 15:46:
Beste Ignatius, dat lijkt me allemaal behoorlijk offtopic gaan. :+

Op zich is het een heel terechte vraag: kan zo'n feest samengaan met je christelijke identiteit?

Naast de opmerkingen dat 'zo'n feest' in werkelijk anders is dat zich middels het filmpje laat inschatten, denk ik dat het niet heel erg is dat een grefo-studentenvereniging zulke feesten geeft.
Dat valt uiteen in 3 dingen:
1) niet iedereen op een grefo-studentenvereniging heeft Christus leren kennen
2) niet iedereen is even volwassen in zijn geloof
3) als je alle gedrag uitroeit dat niet 'uit de Geest' is (galaten 5), maak je meer kapot dan God lief is (Matt 13)

Kortom: wanneer een grefo-studentenvereniging haar leden de ruimte geeft om te groeien in het geloof met God (en dat doet zij door middel van bijbelstudies, lezingen, congressen ea), dan bestaat die ruimte bij gratie van het toestaan van onGeestelijke excessen.

Dit is een volstrekt onbijbelse redenering, zoals ik het nu lees.

Wat is 'ruimte geven'? Is dat zonde vrij spel geven? Denk je nou echt door middel van die troep mensen aan je te binden? Heeft Jezus dat ooit gedaan? Heeft Paulus ooit gezegd 'doe maar een beetje werelds, maar hou aandacht voor het Christelijke? Overigens is Jood onder de Joden en Griek onder de Grieken iets heel anders, voor het geval je die tekst wil gebruiken.

quote:

Ik denk dat ikzelf, wanneer er geen studentikoze christelijke studentenvereniging had bestaan, ik nu niet meer christelijk geweest zou zijn.
Kortom: je hebt God leren kennen door de zonde heen? Lijkt me vreemd. Bovendien heeft God voor jouw geloof gezorgd, en niet een st. vereniging.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #86 Gepost op: december 07, 2006, 04:28:41 pm »

quote:

Ignatius schreef op 07 december 2006 om 16:09:
[...]

Dit is een volstrekt onbijbelse redenering, zoals ik het nu lees.
Lees het dan nog eens, en met name matt 13. Bij jong gelovigen moet je niet meteen het onkruid willen uitroeien. Waarom zou jij dat wel willen doen?

quote:

Wat is 'ruimte geven'? Is dat zonde vrij spel geven? Denk je nou echt door middel van die troep mensen aan je te binden? Heeft Jezus dat ooit gedaan?
Jezus heeft altijd hard opgetreden tegen farizeisme, wetticisme. Ik herken dat in jouw woorden: 'o foei, mag niet, stout, is God niet welgevallig!'. Jezus was juist begaan met de zondaars, en dat zie ik in het geheel niet terug in jouw woorden.

quote:

Heeft Paulus ooit gezegd 'doe maar een beetje werelds, maar hou aandacht voor het Christelijke? Overigens is Jood onder de Joden en Griek onder de Grieken iets heel anders, voor het geval je die tekst wil gebruiken.
Waarom? En het volgende vers dan: Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden.? Wie red jij met jouw harde woorden?

quote:

Kortom: je hebt God leren kennen door de zonde heen? Lijkt me vreemd. Bovendien heeft God voor jouw geloof gezorgd, en niet een st. vereniging.
Dooddoener. Dan kun je dus net zo goed wel lid worden van het corps, seksuele uitspattingen begaan, om 23u al stomdronken zijn, je studie verkloten, experimenteren met drugs (praktijken binnen het corps). Want wanneer je niet gelooft is dat Gods wil, wanneer je wel gelooft is dat Gods wil?
Let wel: ik zeg dat allerlei uitspattingen, waaronder enkele op feestjes van grefo-studentenverenigingen, onGeestelijk zijn. Ik zeg ook dat als je dat verbiedt, je meer kwaad dan goed doet. Maar dat wanneer dergelijke uitspattingen ingebed worden in een kader waarin groeien in je geloof wel mogelijk is, dat uiteindelijk de jong-gelovigen ten goede komt.

diak2b

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #87 Gepost op: december 07, 2006, 04:32:46 pm »

quote:

Ignatius schreef op 07 december 2006 om 15:55:
Dat zeiden de Roomsen ook over Luther. Het was gewoon een vervelend mannetje.
Zeg, kunnen jullie niet lekker elkaars gereformeerde hoofden inslaan zonder er flauwekul over de katholieke Kerk in toe te voegen?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #88 Gepost op: december 07, 2006, 04:39:06 pm »
"Alles wat niet uit geloof is, is zonde."

Hierin ben ik het eens met Ignatius. En als de organisatoren van feesten hun christelijkheid serieus nemen, moeten die feesten ook puur uit geloof zijn en ter ere van God. Dat wil niet zeggen dat je dan alleen nog maar psalmen mag zingen, maar er kan gewoon geen 'getolereerde' zonde zijn.

Jezus hoefde maar heel even te buigen voor satan en hij zou alle koninkrijken op aarde krijgen. Dat had pas veel uitgemaakt voor het geloof van iedereen! Wow! Toch deed Hij het niet. Hoe verleidelijk ook, het is gewoon niet Gods weg.

En het feit, Elle, dat jij via een gereformeerde studentenvereniging bij Jezus bent gekomen/gebleven; voegt daar niks aan toe of af. Als mensen bij die vereniging de zonde omarmen is dat in alle gevallen fout. Je buigt nooit je knieen voor satan, hoeveel je er ook mee lijkt te winnen. Christendom is soms heel simpel :)

Overigens heb ik nog steeds niks tegen geref. studentenverenigingen; ook niet tegen feesten, ook niet tegen bier, ook niet tegen muziek, maar de zonde kan gewoon niet getolereerd worden.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 04:45:52 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #89 Gepost op: december 07, 2006, 04:49:10 pm »

quote:

Zwever schreef op 07 december 2006 om 16:39:
"Alles wat niet uit geloof is, is zonde."

Hierin ben ik het eens met Ignatius. En als de organisatoren van feesten hun christelijkheid serieus nemen, moeten die feesten ook puur uit geloof zijn en ter ere van God. Dat wil niet zeggen dat je dan alleen nog maar psalmen mag zingen, maar er kan gewoon geen 'getolereerde' zonde zijn.

Nu maak je de organisatoren verantwoordelijk voor het gedrag van alle individuele aanwezigen. Dat is absurd. Je kunt niet alle zonde uit deze wereld bannen, en ook niet uit je huis, je feest, je vereniging. Zoals ik al eerder zei:
- Organisatoren zijn verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken. Als zij dingen zien die niet door de beugel kunnen, dan moeten ze daar tegen optreden, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat de VGSU-organisatoren dat niet gedaan hebben.
- Individuele leden moeten elkaar kunnen aanspreken en daadwerkelijk aanspreken op elkaars gedrag. Hoe dat bij de VGSU werkt weet ik niet, maar dat valt ook niet te beoordelen aan de hand van een filmpje.
Je hoeft zonde niet te 'tolereren', om realistisch genoeg te zijn om te beseffen dat er zonde bestaat, ook bij jezelf, en dus ook bij je medeleden.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #90 Gepost op: december 07, 2006, 05:19:48 pm »

quote:

Ik denk dat deze manier van denken heel veel voorkomt bij ons in de kerk. We gaan er eigenlijk als vanzelf vanuit dat onze kinderen geloven en christen zijn, omdat we zo opgevoed hebben. En misschien dat daarom de discussie opvlamt als onze kinderen zich niet gedragen zoals we van christenen zouden verwachten: omdat ze misschien wel de belofte gekregen hebben, maar lang niet altijd deze belofte van geloof verzilvert hebben.

Lang geleden toen ik student was ;) , viel het altijd op dat er altijd verwacht werd dat eerstejaars belijdenis hadden gedaan, of dat ze het in hun eerste jaar gingen doen. Misschien moeten we ons eens met z'n allen achter onze oren krabben of ons verwachtingspatroon voor onze jeugd wel deugt.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #91 Gepost op: december 07, 2006, 05:23:03 pm »

quote:

elle schreef op 07 december 2006 om 16:28:

[...]
Lees het dan nog eens, en met name matt 13. Bij jong gelovigen moet je niet meteen het onkruid willen uitroeien. Waarom zou jij dat wel willen doen?

word er niet met jong gelovigen bedoeld mensen die net bekeerd zijn?

Nimrodi

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #92 Gepost op: december 07, 2006, 05:32:52 pm »

quote:

Dankbaarheidsgeloof is JUIST werkgeloof. In menig gereformeerd hoofd is God, eerbiedig gesproken, een sympathieke Cadeau-uitdeler (nl. genade in Jezus' kruisdood) en moeten we nu wat terug DOEN. Je krijgt een rondje van iemand en je betaalt een rondje terug. We zijn nu weer in staat om te werken, in het nieuwe verbond.

Ik denk dat je nu niet door hebt wat dankbaarheidsgeloof is. In ieder geval praten we niet over hetzelfde. Ik zie dankbaarheidsgeloof als iets moois. God heeft de wet volbracht, je zonden zijn vergeven en omdat ik dat geloof WIL ik uit dankbaarheid leven. Dat is iets anders dan `moet ik een rondje teruggeven`. Toch begrijp ik je frustraties want zoiets is gemakkelijk verkeerd uit te leggen en kan snel leiden tot een houding van: "ohhh het is toch al goed dus ik kan doen wat ik wil". Dat is alleen niet hoe ik erin sta en hoe volgens mij dankbaarheidsgeloof bedoeld is.

Verder denk ik inderdaad dat de leden van de vrijgemaakte kerken moet oppassen dat leer en leven niet te ver uit elkaar lopen maar volgens mij is daar steeds meer oog voor.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #93 Gepost op: december 07, 2006, 05:36:15 pm »

quote:

reformist schreef op 07 december 2006 om 17:19:
[...]

1. Ik denk dat deze manier van denken heel veel voorkomt bij ons in de kerk. We gaan er eigenlijk als vanzelf vanuit dat onze kinderen geloven en christen zijn, omdat we zo opgevoed hebben. En misschien dat daarom de discussie opvlamt als onze kinderen zich niet gedragen zoals we van christenen zouden verwachten: omdat ze misschien wel de belofte gekregen hebben, maar lang niet altijd deze belofte van geloof verzilvert hebben.

2. Lang geleden toen ik student was ;) , viel het altijd op dat er altijd verwacht werd dat eerstejaars belijdenis hadden gedaan, of dat ze het in hun eerste jaar gingen doen. Misschien moeten we ons eens met z'n allen achter onze oren krabben of ons verwachtingspatroon voor onze jeugd wel deugt.

1. Of je hoort bij Christus of niet, een tussenweg is er niet.

2. Dat lijkt me idd een heel strak plan, ergens voor kiezen doe je namelijk niet omdat het van je verwacht word maar omdat je echt achter die keuze staat. Belijdenis doen (of vanuit mijn visie kiezen om gedoopt te worden) is geen kwestie van leeftijd maar van oprecht ergens voor kiezen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #94 Gepost op: december 07, 2006, 05:44:07 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 07 december 2006 om 17:36:
[...]

1. Of je hoort bij Christus of niet, een tussenweg is er niet.

Jij doet voorkomen alsof je kunt weten of mensen wel bij Christus horen of niet. Dat kun je niet weten, wij zijn niet alwetend, God wel. Dus het kan best zijn dat iemand later nog gaat geloven en dat God nu al met diegene bezig is, ook al is dat nu niet zichtbaar. Dat betekent niet dat diegene nu dan 'tegen' Christus is. Je maakt dus naar mijn mening een valse tegenstelling.

quote:

2. Dat lijkt me idd een heel strak plan, ergens voor kiezen doe je namelijk niet omdat het van je verwacht word maar omdat je echt achter die keuze staat. Belijdenis doen (of vanuit mijn visie kiezen om gedoopt te worden) is geen kwestie van leeftijd maar van oprecht ergens voor kiezen.
Ja, maar er zijn ook zat mensen die op een bepaald moment in hun leven 'oprecht' ergens voor kiezen , maar daar later weer op terugkomen. Zoals kennissen van me die kerken in een pinksterkerk, wiens dochter zich liet dopen als 18 jarige. Zij wil nu niets meer van het geloof weten... Dat was voor die kennissen een enorme schok, omdat zij leren dat iemand die is wedergeboren niet verloren kan gaan. Ze liet inderdaad aanvankelijk Vruchten van de Geest zien, maar later (na ontmoeten van haar vriendje) is daar niets meer van te zien. Omgekeerd kan ook gebeuren. En ik geloof dat God alles al weet voor je geboren bent, zoals David ook al dicht in psalm 139. Dus ik denk dat we meer op God moeten vertrouwen en op Zijn Plan dan op onze opvoedingskunsten en onze gereformeerde instellingen die er dan voor moeten zorgen dat mensen gereformeerd blijven. Als dat de bedoeling is, dan zorgt God daar wel voor, wij lopen vaak alleen maar in de weg als we goedbedoelend God even 'een handje' willen helpen door onze kinderen teveel tegen het 'kwaad' te willen beschermen.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #95 Gepost op: december 07, 2006, 06:16:06 pm »
Ik ben een beetje flabbergasted door de manier waarop velen er kennelijk vanuit gaan dat studenten volwassen gelovigen zouden zijn. De kerk tolereert zonden, een studentenvereniging zou dat niet mogen? Ik moet de eerste kerk nog zien die zijn/haar 'gelovigen' er uit knikkert omdat ze zitten te slapen tijdens de preek, het belastingformulier niet goed invullen of de zoveelste boete krijgen voor te hard rijden. En nu zou een studentenvereniging leden moeten weigeren omdat ze niet goed genoeg gelovig zijn, gezien hun daden?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #96 Gepost op: december 07, 2006, 09:19:44 pm »

quote:

Pooh schreef op 07 december 2006 om 16:49:

Nu maak je de organisatoren verantwoordelijk voor het gedrag van alle individuele aanwezigen. Dat is absurd.

Ja, dat is absurd en daarom zeg ik dat ook niet :). Ik zeg (of bedoel te zeggen) dat het 'georganiseerde' aspect van het feest wél onder hun verantwoordelijkheid valt en daarom tot Gods eer moet zijn. Als je van tevoren bedenkt dat je foute nummers wilt draaien en een miss-wet verkiezing gaat doen; tja, dan zit je gewoon fout. Ook al hou je daarmee studenten binnen die anders bij het corps gaan.

quote:

Je kunt niet alle zonde uit deze wereld bannen, en ook niet uit je huis, je feest, je vereniging.

Nee, maar mijn punt is dat je die ook niet van te voren hoeft toe te staan. Of als je merkt dat mensen telkens weer dronken worden; of er telkens verkeerde muziek wordt gedraaid hoor je wel maatregelen te nemen.

quote:

Zoals ik al eerder zei:
- Organisatoren zijn verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken. Als zij dingen zien die niet door de beugel kunnen, dan moeten ze daar tegen optreden, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat de VGSU-organisatoren dat niet gedaan hebben.

Ik had het helemaal niet specifiek over de VGSU in mijn reactie op Elle.

quote:

- Individuele leden moeten elkaar kunnen aanspreken en daadwerkelijk aanspreken op elkaars gedrag. Hoe dat bij de VGSU werkt weet ik niet, maar dat valt ook niet te beoordelen aan de hand van een filmpje.
Je hoeft zonde niet te 'tolereren', om realistisch genoeg te zijn om te beseffen dat er zonde bestaat, ook bij jezelf, en dus ook bij je medeleden.
Volgens mij zijn we het daarover eens :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #97 Gepost op: december 07, 2006, 09:29:10 pm »

quote:

elle schreef op 07 december 2006 om 18:16:Ik ben een beetje flabbergasted door de manier waarop velen er kennelijk vanuit gaan dat studenten volwassen gelovigen zouden zijn.

Studenten individueel niet, maar ik mag toch hopen dat het bestuur aan te spreken valt op de activiteiten die ze zelf organiseren?

quote:

De kerk tolereert zonden, een studentenvereniging zou dat niet mogen? Ik moet de eerste kerk nog zien die zijn/haar 'gelovigen' er uit knikkert omdat ze zitten te slapen tijdens de preek, het belastingformulier niet goed invullen of de zoveelste boete krijgen voor te hard rijden. En nu zou een studentenvereniging leden moeten weigeren omdat ze niet goed genoeg gelovig zijn, gezien hun daden?

Zie mijn vorige reactie. Het gedrag van individuele leden kun je weinig aan doen. Maar als ik jou goed begreep, pleitte jij voor een soort voedingsbodem waarop ze nog door kunnen gaan met 'zondig' gedrag, zodat ze niet bij het corps belanden. En dáár ben ik op tegen. Als je bijvoorbeeld foute nummers moet gaan draaien omdat de niet-zo-volwassen-christenen het anders saai vinden; dan is het maar saai. Net zo goed als iemand na een X aantal biertjes er nog eentje wil, terwijl hij duidelijk al veel te aangeschoten is.

Laat ik het anders zeggen: je mag van mij elk soort studentenvereniging zijn die je maar wil zijn, zolang je alles blijft organiseren tot eer van God, en als organisatie nooit je knieën ook maar een stukje hoeft te buigen voor satan, voor de zonde.
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 09:32:51 pm door Zwever »

MaxBovenlander

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #98 Gepost op: december 08, 2006, 12:57:49 am »
Mag ik u allen erop attenderen dat er sprake is van een soort studentenserie. Nadat ik een aantal afleveringen heb bekeken kon ik in ieder geval het een en ander beter plaatsen. Niet dat ik hiermee uw discussie wil afkappen; maar nuances zijn er om geplaatst te worden.

Hier de link naar de serie: http://www.campus.tv/inde...showcategory&idcat=16

Ga met God.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2006, 12:58:35 am door MaxBovenlander »

karlos

• Bekijk profiel
Gereformeerde studenten
« Reactie #99 Gepost op: december 08, 2006, 01:07:28 pm »
Wat jammer nou dat ik deze discussie heb gemist. Ik sta nog niet op de video volgens mij, maar kan u vertellen dat we dit filmpje al bijna als promotiemateriaal willen gebruiken in Amsterdam. Misschien dat het goed aansluit bij de toekomstige studenten :P

Overigens kan ik bij bovenstaande persoon aansluiten om maar de hele serie te bekijken. Over het algemeen vind ik de manier waarop de personen in de filmpjes hun rol spelen prima gedaan. Vooral de teksten onderin het beeld en de manier van monteren willen christenen nog wel eens op een negatieve manier afschilderen en ik denk dat het nuttiger is om daardoor heen te prikken, dan om daarover te oordelen (Ik ken overigens alle personen wel persoonlijk en ben nog lid van de GSVA). Ik sluit me dan ook vooral aan bij wat Elle in bovenstaande al heeft geschreven over studentenverenigingen :).

Nog 1 laatste ding:

quote:

Zoveel werd er ook niet gedanst (of je moet al dat springen ook nog dansen noemen). Het waren weer eens vooral de leden van uw Amsterdamse zuster die de sfeer maakten...
Daarnaast is er bij dansen imo al snel het idee dat het sensueel is (of je moet van hossen houden), waarbij het door de betrokken personen helemaal niet zo ervaren hoeft te worden. Met dansen is imo nog niks verkeerd.
Nein!