quote:
joepie schreef op 05 december 2006 om 19:47:[...]
Te veel drinken is als je dronken/aangeschoten naar huis gaat.
Plezier maken is niet perse onchristelijk, maar plezier maken op wereldse manier, zodat er geen onderscheid is tussen een Christelijk feest of een werelds feest.
Ik zie het verschil er niet meer tussen.
Verder was ik gelijk duidelijk: het Gij geheel anders zag ik in het filpje nergens.
En dansen is voor mij nog steeds niet Christelijk.
Als ik kijk naar de manier waarop men naar elkaar lonkt, en de bewegingen die er gemaakt worden kan ik dan met de beste wil van de wereld niet christelijk noemen.
Efez: 4: 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Bij dezen nodig je ik van harte uit om vrijdag 15 december een kijkje te komen nemen op een klein feestje van ons ter gelegenheid van het amicale weekend met de GSVA. Weliswaar niet zo groot als het feest op het filmpje, maar er zal vast wel gedanst worden, er zal drank geconsumeerd worden en we gaan tot diep in de nacht door. Colaatjes voor mijn rekening
Ter vergelijk neem ik je ook wel mee naar een werelds feest: eentje met het thema:"is het je riem of je rokje", "rokkenjagers: mannen in jagersoutfit, vrouwen in rokjes" of het beruchte "Helix meterfeest" met 10 bier voor 6 euro. Alhoewel, de thema's spreken wel voor zich denk ik...
Mocht je niet kunnen, wat ik op zich best kan begrijpen, dan mag je hieronder mijn antwoord lezen:
Mijn criterium is dat je als je drank gebruikt je altijd bewust moet zijn van wat je doet en ook daar naar kan handelen. Ik moet toegeven dat ik ook door schade en schande ben wijs geworden, maar toch. Wanneer je goed aanschoten of nog verder bent lukt dat niet meer. Mijn eigen ervaring is dat het overgrote deel van de studenten op zo'n feest zich daar ook wel aan weet te houden. Dat je een beetje licht in je hoofd bent en wat losser bent door de alcohol is geen probleem zolang je je nog bewust bent van wat je doet.
Ik heb gedeeltelijk al een aardig voorbeeld gegeven hierboven, maar nog even voor de duidelijkheid: er is een wereld van verschil tussen een feest zoals de VGSU het organiseert en een feest van een willekeurige seculiere vereniging. De thema's die ik hierboven noemde zijn alle drie erg losbandig en impliceren stuk voor stuk zonde. Ook het gedrag van de bezoekers van zo'n feest is een stuk 'zondiger'. Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt zo'n feest en van anderen heb ik ook nogal wat verhalen meegekregen.
En de manier waarop gedanst werd: nogmaals: het is een uitzondering. Ik heb die nacht verder niemand zo sensueel zien dansen en er zijn ook andere manieren waarop gedanst kan worden die niet sensueel zijn en toch leuk zijn.
En om het even wat breder te trekken: niet alles wat de 'wereld' doet is per definitie fout. Het is de intentie waarmee je het doet en de manier waarop je het doet.
Heidenen en christenen staan samen in de file, delen hetzelfde bureau en zitten op dezelfde sportclub, seculiere studenten en christelijke studenten delen dezelfde collegebank, zitten in dezelfde trein en drinken hetzelfde bier. Wat het onderscheid maakt is niet dat de christen zich verre houdt van dat soort activiteiten, maar dat hij zich als navolger van Christus gedraagt. Natuurlijk ben je je dat ook niet 24/7 bewust en is het vaak automatisme wat je doet.
quote:
Dit had ik al teruggenomen en mijn excuses voor aangeboden...
En doe alsjeblieft wat aan je interpunctie voordat ik jouw reacties serieus kan lezen. Spelfouten maken is menselijk en ook niet erg, maar wat jij schrijft is gewoon slordig(mocht je dyslexie hebben dan heb ik niks gezegd).