Auteur Topic: Is goed God?  (gelezen 9020 keer)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #100 Gepost op: januari 17, 2007, 11:33:58 am »

quote:

E-line schreef op 17 januari 2007 om 11:21:
Hoi Anemino,
Even een vraagje: heb je alleen die stukken gelezen die je zo tegen de borst stuiten, of heb je de hele lijn van bijv. genesis en/of exodus gevolgd? Dit vraag ik, omdat ik de indruk heb dat je dat laatste niet hebt gedaan. Terwijl je juist daarin een completer beeld krijgt van Wie God is, dan wanneer je stukjes eruit gaat isoleren.
Maar ik kan me vergissen hoor, en heb je het wel gelezen. In dat geval mag je deze post als niet-geschreven beschouwen ;)
De hele bijbel niet nee, maar Genesis en Exodus toevallig wel. Het lezen van de hele bijbel zal ongetwijfeld mijn beeld van god veranderen en ik zou daardoor meer inzicht kunnen krijgen in waarom God bepaalde dingen doet. Maar als ik even terug ga naar een van mijn vorige post, dan zou de hypotetische moordenaar van Balkenende best een heleboel redenen kunnen hebben voor het ten uitvoer brengen van zijn daad, en als ik me meer in die persoon zou verdiepen, dan zou ik daar wellicht achter kunnen komen en hem zelfs beter kunnen begrijpen, maar dat neemt niet weg dat ik zijn daad nog steeds verkeerd zou vinden. Zoiets heb ik dus ook met bepaalde dingen die ik lees over god in de bijbel (even helemaal los van de vraag of ik dat juist gelezen en geinterpreteerd heb).
Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat ik het beter wel allemaal kan lezen.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #101 Gepost op: januari 17, 2007, 11:40:50 am »
Ok, dan ben ik wel benieuwd wat je voor beeld van God over hebt gehouden aan (alleen) genesis en exodus.

Verder nog over die hypothetische moordenaar: stel nou dat die moordenaar niet een moordenaar is maar een rechtvaardige rechter, en stel nou dat Balkenende de hoogste, belangrijkste wet van die (legale) rechter heeft overtreden. Dan wordt het plaatje ineens anders.
Probleem is alleen dat jij dit waarschijnlijk een flauwe draai vindt, en dat het volgens ons juist de kern is waarom wij die gedeelten anders zien. Dat maakt het moeilijk om er constructief over door te praten, als we niet dat kader (dat volgens ons in de bijbel aanwezig is) mogen schetsen en aanhalen als argument.

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #102 Gepost op: januari 17, 2007, 11:52:36 am »
Als nieuwe lezer/poster (vandaag) meng ik mij in deze slangenkuil.
De TS begon met een opsomming van enkele 'onrechtvaardigheden' van God's kant.
De voorbeelden die je geeft uit het OT liegen er niet om. Maar er zijn er nog veel meer. Als je vanuit onwetendheid zou lezen zou je als 'goed' mens kunnen zeggen : "daar wil ik niets mee te maken hebben".
MAAR.... als je de bijbel verder leest kom je vanzelf bij het NT en daar lees je over Jezus.
En daar zit em nou juist de kneep. De komt van Christus op aarde heeft ALLES verandert. Niet ten slechte, maar ten goede voor de mens.
De dingen die beschreven staan in het OT komen op mij ook hard en liefdeloos over. Toch denk ik niet dat ze zo zijn. Omdat God liefde is. Ik ook heb mijn vragen aan de heer over waarom. Dat is toch de filosofische kant van het geloof. Maar in dit leven leg ik mij neer bij het feit dat ik vertrouw op zijn oordeel en redenen.
Na de kruisiging heeft God zich niet meer op die manier geopenbaard op de manier zoals in het OT beschreven. Eigenlijk voor de kruisiging al, maar je begrijpt wat ik bedoel
De komst van Jezus heeft alles verandert. Waarom vrezen wij God niet als Christenen? Ik denk dat dat komt door het NT en doordat we voelen dat God liefde is.
Openbaring 22:7

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #103 Gepost op: januari 17, 2007, 12:43:59 pm »
Bamboo, ik denk dat je er te gemakkelijk van uitgaat dat de God van het Oude Testament veranderd zou zijn. God is, óók in het Nieuwe Testament, een God die we mogen/moeten vrezen, als we tégen Hem kiezen. En ook als gelovigen - God is je vriendje niet, om het maar eens plat te zeggen. Als je kijkt hoe geschrokken er gereageerd werd door de discipelen toen ze ontdekten dat Jezus inderdaad God is, zie je niet dat Jezus zegt: nee joh, doe niet zo gek, je hoeft niet zó te schrikken (als schrikken het goede woord is - het is met ontzag vervuld worden, zoiets).

Kijk bijv. in Hebreeën 12, en sowieso ook in Openbaring, waarin je heel duidelijk ziet dat God niet veranderd is.

Oja, en in het OT zie je ook dat God liefde is. Hoe heeft Hij het anders met zo'n volk kunnen volhouden dat Hem keer op keer tegen de schenen bleef trappen?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 12:45:17 pm door E-line »

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #104 Gepost op: januari 17, 2007, 12:48:29 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 10:45:
[...]
Misschien ook omdat het me voorkomt dat er ook binnen het christendom meerdere godsbeelden lijken te zijn.
Dei marges zijn opmerkelijk smal, als je iets onder de oppervlakte kijkt. Maar het is waar dat christenen onderling erg de neiging hebben de verschillen uit te vergroten.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #105 Gepost op: januari 17, 2007, 12:53:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 12:48:
[...]

Dei marges zijn opmerkelijk smal, als je iets onder de oppervlakte kijkt. Maar het is waar dat christenen onderling erg de neiging hebben de verschillen uit te vergroten.
Daarbij beschrijft de bijbel zelf meerdere eigenschappen van God, waarbij de ene gelovige zich meer bewust is van zijn goedheid, de andere van zijn rechtvaardigheid en de andere meer op de liefde van God enz. juist doordat verschillende gelovigen hierover praten kunnen ze daardoor samenkomen tot een realistischer godsbeeld.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #106 Gepost op: januari 17, 2007, 12:55:07 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 11:14:
 Desondanks heb ik voor mijzelf een bepaalde moraal en ik vermoed dat die niet zoveel verschilt van die van andere mensen op dit forum.
Ik deel je vermoeden, voorzover het de alledaagse zaken betreft. Maar daar waar het gaat tellen, denk ik dat het fors uit elkaar gaat lopen.

quote:

Ik vermoed bijv. dat de meeste mensen hier het niet goed zullen vinden als onze premier morgen zou worden vermoord.
Nee, maar waarom niet? Omdat er geen enkele aanleiding toe bestaat. Maar kijk eens hoe mensen denken over het vermoorden van de vorige president van Irak?

quote:

Ik zou graag van mensen met grofweg dezelfde moraal als ik willen weten hoe zij omgaan met bepaalde teksten in de bijbel die mij op het eerste gezicht strijdig lijken met die moraal.
Punt zal, denk ik, altijd blijven, dat voor christenen geloof basis is van ethiek, en niet andersom.

quote:

Een van die punten is dus slavernij. Als je vóór het hele principe van slavernij bent, dan zul je met een eventuele goedkeuring van slavernij in de bijbel waarschijnlijk geen moeite hebben. Als je er tegen bent, dan zal het je de wenkbrouwen toch moeten doen fronsen (wederom, ALS er sprake zou zijn van goedkeuring ervan in de bijbel).
Dit even ter illustratie, want die hele discussie over slavernij in de bijbel en wat daarmee bedoeld wordt, dat zit nog.
Nee hoor. Ik ben tegen slavernij, ik lees ook dat God er niet blij mee is. Maar ik herken wel dat slavernij bestaat, ook vandaag de dag, en dat het gevolg is van goddeloosheid.

quote:

Ik hoop dat hiermee een beetje duidelijk is wat ik bedoel en wat ik wil.
We doen ons best he. Als je nu probeert niet zo boos te worden als je tegengas krijgt, maar te vertrouwen op ieders goede bedoelingen, komt er vast iets moois uit.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #107 Gepost op: januari 17, 2007, 12:57:02 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 12:48:
Dat zou kunnen. Ik zei dat ook meer ter illsutratie, omdat ik die indruk nu eenmaal had. En die indruk verklaart waarom ik het begrip 'God van het Christendom' niet nader heb uitgelegd, zo van: Iedereen heeft in meer of mindere mate z'n eigen godsbeeld, dus snapt iedereen dat, wat ik er nu over zeg, mijn godsbeeld is.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #108 Gepost op: januari 17, 2007, 12:57:29 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 11:33:
[...]
De hele bijbel niet nee, maar Genesis en Exodus toevallig wel. Het lezen van de hele bijbel zal ongetwijfeld mijn beeld van god veranderen en ik zou daardoor meer inzicht kunnen krijgen in waarom God bepaalde dingen doet. Maar als ik even terug ga naar een van mijn vorige post, dan zou de hypotetische moordenaar van Balkenende best een heleboel redenen kunnen hebben voor het ten uitvoer brengen van zijn daad, en als ik me meer in die persoon zou verdiepen, dan zou ik daar wellicht achter kunnen komen en hem zelfs beter kunnen begrijpen, maar dat neemt niet weg dat ik zijn daad nog steeds verkeerd zou vinden. Zoiets heb ik dus ook met bepaalde dingen die ik lees over god in de bijbel (even helemaal los van de vraag of ik dat juist gelezen en geinterpreteerd heb).
Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat ik het beter wel allemaal kan lezen.
Als je de hele Bijbel leest, moet je overigens één ding opvallen: de Bijbel bevat vrijwel géén verhalen over God. Als je dat tot je laat doordringen, vermoed ik dat het wel iets voor je kan oplossen.

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #109 Gepost op: januari 17, 2007, 01:00:32 pm »

quote:

E-line schreef op 17 januari 2007 om 12:43:
Bamboo, ik denk dat je er te gemakkelijk van uitgaat dat de God van het Oude Testament veranderd zou zijn. God is, óók in het Nieuwe Testament, een God die we mogen/moeten vrezen, als we tégen Hem kiezen. En ook als gelovigen - God is je vriendje niet, om het maar eens plat te zeggen. Als je kijkt hoe geschrokken er gereageerd werd door de discipelen toen ze ontdekten dat Jezus inderdaad God is, zie je niet dat Jezus zegt: nee joh, doe niet zo gek, je hoeft niet zó te schrikken (als schrikken het goede woord is - het is met ontzag vervuld worden, zoiets).

Kijk bijv. in Hebreeën 12, en sowieso ook in Openbaring, waarin je heel duidelijk ziet dat God niet veranderd is.

Oja, en in het OT zie je ook dat God liefde is. Hoe heeft Hij het anders met zo'n volk kunnen volhouden dat Hem keer op keer tegen de schenen bleef trappen?

Helemaal eens. God is God en niet aan verandering onderhevig zoals wij mensen. En ja God is ook in het OT liefde. En nee God is mijn vriendje niet. Ik ben 1 van zijn 'kinderen', zoals alle mensen. Ik probeer TS alleen duidelijk te maken dat het niet onze plaats is om zijn 'handelen' in twijfel te trekken, simpel om het feit dat wij niet waardig zijn daarover te oordelen.
Je schrijft ook iets over vrezen. Geloof/volg jij omdat je hem vreest? Of omdat je zijn liefde voelt? Daar gaat het om. God kijkt in je hart...wat je denkt, wat je voelt en hij wil niet dat je hem volgt omdat je bang voor hem bent, maar omdat je uit liefde via zijn zoon tot hem komt.
Dit is 1 van de fundamentele verschillen tussen moslims en Christenen.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #110 Gepost op: januari 17, 2007, 01:07:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 12:55:
Punt zal, denk ik, altijd blijven, dat voor christenen geloof basis is van ethiek, en niet andersom.
Toch zijn gelovigen ook gewoon mensen met gevoelens en ik vermoed dat die gevoelens ook vaak basis vormen voor ethiek.
Zo lees ik bij Bamboo een soort angst voor de God van het OT en het lijkt erop dat die angst voorkomt uit de notie dat God (voor haar gevoel) hele nare dingen doet. Zegt daarna wel dat ze dat maar laat voor wat het is en onthoudt zich van een oordeel, maar impliciet lijkt ze het toch verkeerd te vinden wat daar gebeurt. Volgens mij dus omdat ze het gevoelsmatig verkeerd vindt.

quote:

Nee hoor. Ik ben tegen slavernij, ik lees ook dat God er niet blij mee is. Maar ik herken wel dat slavernij bestaat, ook vandaag de dag, en dat het gevolg is van goddeloosheid.
Denk je dan niet dat slavernij vaak gerechtvaardigd werd met de bijbel in de hand, of vind je dat een rare gedachte? Terecht of onterecht, er zijn ook tegenwoordig een heleboel mensen die denken dat tenminste het OT slavernij goedkeurt.

quote:

We doen ons best he. Als je nu probeert niet zo boos te worden als je tegengas krijgt, maar te vertrouwen op ieders goede bedoelingen, komt er vast iets moois uit.
Ja b(l)aas! :+

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #111 Gepost op: januari 17, 2007, 01:09:36 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 12:57:
[...]

Als je de hele Bijbel leest, moet je overigens één ding opvallen: de Bijbel bevat vrijwel géén verhalen over God. Als je dat tot je laat doordringen, vermoed ik dat het wel iets voor je kan oplossen.

dat is ook zoiets subtiels wat je makkelijk over het hoofd ziet ja. Veel van de verhalen gaan over mensen, waar in God ook een Rol heeft. Als David overspelig is, dan wordt dat eerlijk beschreven, maar dat betekent niet dat dat als voorbeeld voor ons is opgeschreven. Wellicht wel als waarschuwing overigens. Vooral een boek als Richteren/Rechters, of de koningen-kronieken-drama's zijn aardige voorbeelden. Niet voor niets verzucht de Richteren-schrijver zowat elke alinea weer dat er geen koning was, en dat iedereen maar wat aanrommelde (parafrase).

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #112 Gepost op: januari 17, 2007, 01:11:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 12:57:
Ok, maar er staat wel vaak dat de geest Gods over iemand komt of dat God opdracht geeft (even uit mijn hoofd). Hoe moet ik dat soort opmerkingen verstaan?
In 1 Sam 15 staat bijvoorbeeld:
"Op een keer zei Samuël tegen Saul: ‘De HEER heeft mij destijds gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël. Luister dus nu naar wat de HEER te zeggen heeft."
Je kent het verhaal en ik wilde de inhoud even in het midden laten, maar hoe ga jij dan om met dit vers? Wordt hier dan echt een opdracht door God gegeven of niet?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 01:12:15 pm door Anemino »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #113 Gepost op: januari 17, 2007, 01:13:14 pm »

quote:

Bamboo schreef op 17 januari 2007 om 13:00:
[...]

Helemaal eens. God is God en niet aan verandering onderhevig zoals wij mensen. En ja God is ook in het OT liefde. En nee God is mijn vriendje niet. Ik ben 1 van zijn 'kinderen', zoals alle mensen. Ik probeer TS alleen duidelijk te maken dat het niet onze plaats is om zijn 'handelen' in twijfel te trekken, simpel om het feit dat wij niet waardig zijn daarover te oordelen.
Ok, dan begrijp ik 'm weer :)

quote:

Je schrijft ook iets over vrezen. Geloof/volg jij omdat je hem vreest? Of omdat je zijn liefde voelt? Daar gaat het om. God kijkt in je hart...wat je denkt, wat je voelt en hij wil niet dat je hem volgt omdat je bang voor hem bent, maar omdat je uit liefde via zijn zoon tot hem komt.
Dit is 1 van de fundamentele verschillen tussen moslims en Christenen.

Bang zijn voor of ontzag hebben voor, dat zijn twee verschillende dingen. Bij 'vrezen' hooft vooral het tweede, die bedoelde ik eigenlijk. Het bang zijn voor Hem hoeven wij niet (meer) inderdaad :).
God wil dat je Hem volgt, en dat je Hem leert kennen zoals Hij is. Dat houdt in dat je zowel zijn grootheid als zijn liefde kent, en Hem om beide aanbidt.
Een tegenstelling maken tussen die aspecten, is niet terecht.

Ik moet een beetje denken aan de manier waarop Lewis Aslan beschrijft ;)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #114 Gepost op: januari 17, 2007, 01:13:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 januari 2007 om 13:09:
Veel van de verhalen gaan over mensen, waar in God ook een Rol heeft. Als David overspelig is, dan wordt dat eerlijk beschreven, maar dat betekent niet dat dat als voorbeeld voor ons is opgeschreven.
Dat begrijp ik.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #115 Gepost op: januari 17, 2007, 01:13:25 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:07:
[...]
Toch zijn gelovigen ook gewoon mensen met gevoelens en ik vermoed dat die gevoelens ook vaak basis vormen voor ethiek.
Zo lees ik bij Bamboo een soort angst voor de God van het OT en het lijkt erop dat die angst voorkomt uit de notie dat God (voor haar gevoel) hele nare dingen doet. Zegt daarna wel dat ze dat maar laat voor wat het is en onthoudt zich van een oordeel, maar impliciet lijkt ze het toch verkeerd te vinden wat daar gebeurt. Volgens mij dus omdat ze het gevoelsmatig verkeerd vindt.

ik denk dat veel van die angst komt uit het niet begrijpen van het OT. Het is immers een compleet andere cultuur, en als dat niet uitgelegd wordt, of als je dat zelf niet uitzoekt, krijgt een gelovige precies dezelfde reactie als jij laat zien.

quote:

[...]
Denk je dan niet dat slavernij vaak gerechtvaardigd werd met de bijbel in de hand, of vind je dat een rare gedachte? Terecht of onterecht, er zijn ook tegenwoordig een heleboel mensen die denken dat tenminste het OT slavernij goedkeurt.
Zelfde probleem als waarom mensen bang zijn. Verkeerd lezen, gebrekkige kennis, een flinke a priori wens om te lezen wat je wilt lezen, etc. En natuurlijk de nodige begripvervaginggen (als je 'mensen als bezit hebben, ze afbeulen en behandelen als lastdieren' óók slavernij noemt, en je vertaalt de hebreeuwse 'slaven/knechten'-vorm met 'slavernij' dan is het zo gebeurd. "Zie je wel, daar staat het, in vers X").

quote:

[...]

héé, waarom krijgt Diak alle leuke steken onder water? Het is toch niet eerlijk in deze wereld.... De mensen die het het minst verdienen. ...   ;) O-)

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #116 Gepost op: januari 17, 2007, 01:20:10 pm »

quote:

E-line schreef op 17 januari 2007 om 13:13:

Bang zijn voor of ontzag hebben voor, dat zijn twee verschillende dingen. Bij 'vrezen' hooft vooral het tweede, die bedoelde ik eigenlijk. Het bang zijn voor Hem hoeven wij niet (meer) inderdaad :).
God wil dat je Hem volgt, en dat je Hem leert kennen zoals Hij is. Dat houdt in dat je zowel zijn grootheid als zijn liefde kent, en Hem om beide aanbidt.
Een tegenstelling maken tussen die aspecten, is niet terecht.

Ontzag.......DAT is het goede woord. Goed gezegd  d:)b
Ben het helemaal met je eens verder  ;)

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #117 Gepost op: januari 17, 2007, 01:25:20 pm »

quote:

[...]
Ja, die zullen zeker meespelen. Maar ik wijs er toch op, dat de neiging van de goddeloze opmerkelijk snel beweegt richting utilitarisme van Bentham, en geen gelovige kan daar uitkomen. Het is geen toeval dat onze hedonistische maatschappij zich wat zorgen maakt over een regering met CDA en CU. Dat gaat precies om de ethische topics.

quote:

Dat kan, ik praat alleen voor mezelf :)

quote:

Stel, dat ik de duivel was, dan denk ik dat ik bij voorkeur het kwaad zou verdedigen vanuit de Bijbel. Betekent dat dat de Bijbel het kwaad leert? of dat God het kwaad wil? Ik denk het niet, ik denk dat het betekent dat het kwaad slimmer is dan menigeen zich wil voorstellen.

quote:

[...]
8)  :Y)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #118 Gepost op: januari 17, 2007, 01:27:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 januari 2007 om 13:13:
ik denk dat veel van die angst komt uit het niet begrijpen van het OT. Het is immers een compleet andere cultuur, en als dat niet uitgelegd wordt, of als je dat zelf niet uitzoekt, krijgt een gelovige precies dezelfde reactie als jij laat zien.
Ok, misschien is het onterechte angst, maar het lijkt er wel op dat Bamboo met dezelfde problemen zit als ik, en dat vind ik op zich wel even prettig om te lezen.

quote:

Zelfde probleem als waarom mensen bang zijn. Verkeerd lezen, gebrekkige kennis, een flinke a priori wens om te lezen wat je wilt lezen, etc.
Nou, ik vind het echt niet leuk om dat erin te lezen hoor.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #119 Gepost op: januari 17, 2007, 01:31:13 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:27:
[...]
Ok, misschien is het onterechte angst, maar het lijkt er wel op dat Bamboo met dezelfde problemen zit als ik, en dat vind ik op zich wel even prettig om te lezen.

je bent zeker niet de enige, dat is waar. helaas geldt het ook voor veel christenen.

quote:

[...]
Nou, ik vind het echt niet leuk om dat erin te lezen hoor.

ik zei toch ook niet dat jij de slavernij zo wilde verdedigen? Kies maar welke aspecten wel een rol spelen. Ik zou bij jou zeggen: missen van de context (maar 2 boeken lezen), missen van de historische en culturele gegevens, misschien een gezonde kritische aversie, en zeker de ballast van ondoordachte skeptici die dezelfde fouten maakten en ze publiceerden.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #120 Gepost op: januari 17, 2007, 01:35:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 januari 2007 om 13:09:

[...]

dat is ook zoiets subtiels wat je makkelijk over het hoofd ziet ja. Veel van de verhalen gaan over mensen, waar in God ook een Rol heeft. Als David overspelig is, dan wordt dat eerlijk beschreven, maar dat betekent niet dat dat als voorbeeld voor ons is opgeschreven. Wellicht wel als waarschuwing overigens. Vooral een boek als Richteren/Rechters, of de koningen-kronieken-drama's zijn aardige voorbeelden. Niet voor niets verzucht de Richteren-schrijver zowat elke alinea weer dat er geen koning was, en dat iedereen maar wat aanrommelde (parafrase).

Dat is het gekke, vrijwel alle godsdiensten die we hier kennen, staan vol van de verhalen over godheid zus en godin zo, en dat doet allemaal maar vanalles. De Bijbel niet, we leren uit de Bijbel vrijwel niets over hoe God zijn dag doorbrengt. Zeus deed het graag met aardse dames, tot grote woede van Hera. Thor mocht graag met zijn hamer wat bliksemen en donderen, terwijl Loki vuile streken uithaalde. Maar waar God plezier om heeft, hoe Hij zijn dagen vult, waarover Hij met zijn Zoon spreekt, geen idee. We weten het simpelweg niet.

We weten wel vrij aardig hoe een klein groepje mensen, we zouden ze nu joden noemen, ervaringen heeft gehad en te boek gesteld, door Mozes, of eeuwen later door priesters in ballingschap, we weten het alweer niet. We weten niet of wat ze schreven erg letterlijk was, of juist meer mythologisch verwoord. We weten voor een flink deel niet waarom ze schreven wat ze schreven, wat ze werkelijk aan ervaringen hadden, maar we hebben enig idee over kernervaringen die ze van groot belang vonden, en waarin ze God herkenden. Deden ze daarmee God recht? Waarschijnlijk niet. Schreven ze vanalles op dat naar onze wetenschappelijke, archeologische maatstaven niet kan kloppen? Ja hoor. Zouden we ook maar één letter van al dat geschrijf serieus nemen, als het daarbij was gebleven? Ik geloof er niks van.

Alleen, uit precies dat rare kleine volkje, kwam wel iemand voort, die vertelde, en aantoonde, dat hij de Zoon van God, God zelf, was. En Hij heeft voor ons de Schriften geopend, Hij heeft ons het gelaat van God getoond zoals het is. Genesis en Exodus zijn leuke boeken, maar persoonlijk vind ik de Baghadavita veel boeiender. Ik bedoel, hallo, al die zinloze moordpartijen, die vergezochte wonderen, dat geleur door die woestijn, en dat alles om te eindigen als een lullig onderdrukt volkje, dat zichzelf in 70 bijna de nek wist om te draaien, waar gaat dat over? Nou ja, dat gaat dus ergens over, zodra je stopt met zelf de Schriften te lezen, en je ze laat openen door God zelf, God de Zoon that is.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #121 Gepost op: januari 17, 2007, 01:37:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 13:25:
Stel, dat ik de duivel was, dan denk ik dat ik bij voorkeur het kwaad zou verdedigen vanuit de Bijbel. Betekent dat dat de Bijbel het kwaad leert? of dat God het kwaad wil? Ik denk het niet, ik denk dat het betekent dat het kwaad slimmer is dan menigeen zich wil voorstellen.
Ok, maar het lijkt erop dat het kwaad niet zo heel erg slim hoeft te zijn.
Ik zal op dit moment zeker niet gaan betogen dat de bijbel slavernij propageert (al ben ik wel benieuwd naar jouw reactie op wat Nunc erover schreef), maar ik lees vooralsnog in de bijbel niet iets in de trant van: 'Het bezit en de verkoop van mensen is verboden. Wel kan men uit vrije wil een dienstbetrekking voor lange tijd aangaan, etc..'
Misschien zeg ik het allemaal wel weer te kort door de bocht, maar ik kan me teksten voorstellen waarmee de duivel het toch een stuk moeilijker zou hebben om gebruiken voor zijn snode plannen.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #122 Gepost op: januari 17, 2007, 01:37:55 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:11:
[...]
Ok, maar er staat wel vaak dat de geest Gods over iemand komt of dat God opdracht geeft (even uit mijn hoofd). Hoe moet ik dat soort opmerkingen verstaan?
In 1 Sam 15 staat bijvoorbeeld:
"Op een keer zei Samuël tegen Saul: ‘De HEER heeft mij destijds gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël. Luister dus nu naar wat de HEER te zeggen heeft."
Je kent het verhaal en ik wilde de inhoud even in het midden laten, maar hoe ga jij dan om met dit vers? Wordt hier dan echt een opdracht door God gegeven of niet?
geen idee. Ik zie alleen dat de auteur van dat boek beweert dat Samuël iets zei. Ik heb goede gronden om te twijfelen over het bestaan van Saul, en van Samuël. Geef me alleen dat boek, en het gaat op de grote hoop, waar ook het Tibetaanse dodenboek ligt. (wat trouwens een boeiend boek is, daar geheel niet van)

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #123 Gepost op: januari 17, 2007, 01:40:58 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:37:
[...]
Ok, maar het lijkt erop dat het kwaad niet zo heel erg slim hoeft te zijn.
Ik zal op dit moment zeker niet gaan betogen dat de bijbel slavernij propageert (al ben ik wel benieuwd naar jouw reactie op wat Nunc erover schreef), maar ik lees vooralsnog in de bijbel niet iets in de trant van: 'Het bezit en de verkoop van mensen is verboden. Wel kan men uit vrije wil een dienstbetrekking voor lange tijd aangaan, etc..'
Misschien zeg ik het allemaal wel weer te kort door de bocht, maar ik kan me teksten voorstellen waarmee de duivel het toch een stuk moeilijker zou hebben om gebruiken voor zijn snode plannen.

De Bijbel is een door en door humanistisch boek, dat handelt over mensen. En slavernij is een uitermate menselijk gegeven. Zonder Christus, zou ik niet begrijpen waarover het OT het heeft, waarom het functioneel kan zijn om te zeggen dat slaven netjes behandeld moeten worden.

Dat neemt niet weg, dat Nuncs benadering óók correct is, hij richt zich hier met name op de juiste historische context. Het ene sluit het andere niet uit.

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #124 Gepost op: januari 17, 2007, 01:42:58 pm »

quote:

Ik ben niet bang voor God. Ik heb ontzag voor hem. Dat was het woord waar ik met een andere poster naar zocht. God is in de gehele bijbel eender. En God doet geen nare dingen. Ook niet in het OT. Dat ik het niet begrijp WAAROM hij dat deed wil niet zeggen dat ik zijn oordeel of handelen in twijfel trek.
En ja als mens vind ik het verkeerd wat daar gebeurd is, omdat ik niet kan denken of handelen zoals God dat doet. Daar is mijn oordeel en wel zo dat ik dat heel erg vind, maar NOOIT zul je horen van mij dat ik Gods handelen in twijfel zou trekken. Integendeel.

Noot : Bamboo is van het mannelijke geslacht.  :9  ;)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 01:47:30 pm door Bamboo »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #125 Gepost op: januari 17, 2007, 01:50:18 pm »

quote:

Bamboo schreef op 17 januari 2007 om 13:42:
Ik ben niet bang voor God. Ik heb ontzag voor hem. Dat was het woord waar ik met een andere poster naar zocht. God is in de gehele bijbel eender. En God doet geen nare dingen. Ook niet in het OT. Dat ik het niet begrijp WAAROM hij dat deed wil niet zeggen dat ik zijn oordeel of handelen in twijfel trek.
En ja als mens vind ik het verkeerd wat daar gebeurd is, omdat ik niet kan denken of handelen zoals God dat doet. Daar is mijn oordeel en wel zo dat ik dat heel erg vind, maar NOOIT zul je horen van mij dat ik Gods handelen in twijfel zou trekken. Integendeel.
Ok, bedankt voor je uitleg.

quote:

Noot : Bamboo is van het mannelijke geslacht.  :9  ;)
:) Ja, ik twijfelde al, maar ik neigde naar 'zij'. Een paar keer heb ik het in het midden gelaten (hij/zij), in de gauwigheid van het typen heb ik er uiteindelijk maar zij van gemaakt.
Silly me.  8)7

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #126 Gepost op: januari 17, 2007, 01:59:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 januari 2007 om 13:40:
En slavernij is een uitermate menselijk gegeven.
Dat ben ik met je eens.

quote:

Zonder Christus, zou ik niet begrijpen waarover het OT het heeft, waarom het functioneel kan zijn om te zeggen dat slaven netjes behandeld moeten worden.
Dat snap ik dan weer niet.
Is het niet mogelijk dat men op een bepaald moment emotioneel moeite kreeg met een bepaald maatschappelijk fenomeen dat niet per direct af te schaffen was, maar dat het wel mogelijk was om regels op te stellen die tenminste tot gevolg hadden dat het fenomeen iets minder erg zou worden?

quote:

Dat neemt niet weg, dat Nuncs benadering óók correct is, hij richt zich hier met name op de juiste historische context. Het ene sluit het andere niet uit.
Accoord.

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #127 Gepost op: januari 17, 2007, 01:59:41 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:50:
[...]
Ok, bedankt voor je uitleg.

[...]
:) Ja, ik twijfelde al, maar ik neigde naar 'zij'. Een paar keer heb ik het in het midden gelaten (hij/zij), in de gauwigheid van het typen heb ik er uiteindelijk maar zij van gemaakt.
Silly me.  8)7
Ha ha...Geen probleem hoor, maar ik dacht voordat je gaat zeggen dat je me wel lief vond klinken greep ik maar effe in. :)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #128 Gepost op: januari 17, 2007, 02:02:00 pm »

quote:

Bamboo schreef op 17 januari 2007 om 13:59:
Ha ha...Geen probleem hoor, maar ik dacht voordat je gaat zeggen dat je me wel lief vond klinken greep ik maar effe in. :)
Lief van je!  :+

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #129 Gepost op: januari 17, 2007, 02:16:42 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:59:
[...]
Is het niet mogelijk dat men op een bepaald moment emotioneel moeite kreeg met een bepaald maatschappelijk fenomeen dat niet per direct af te schaffen was, maar dat het wel mogelijk was om regels op te stellen die tenminste tot gevolg hadden dat het fenomeen iets minder erg zou worden?
Alles is mogelijk, maar ik lees de Bijbel als één geheel, en ik doe niet eens een poging de Bijbel te verstaan zonder dat ik haar door Christus laat openen. En dan realiseer ik mij, dat we allen als slaaf beginnen in het huis van de Heer, en dat de oproep slaven behoorlijk te behandelen, ook voor mij geldt. Want, om met Augustinus te spreken, ieder huis kent huurlingen, slaven en erfgenamen. Nu ik erfgenaam ben, past het me te bedenken dat ook ik slaaf was, en de slaven te behandelen zoals God het voorschrijft.

Meindertd

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #130 Gepost op: januari 17, 2007, 04:31:01 pm »

quote:

Anemino schreef op 17 januari 2007 om 13:59:

De vraag is was het fenomeen destijds (4000 jaar geleden) zo slecht? Het was destijds een mogelijkheid om te kunnen leven in een redelijke mate van onzekerheid.  Het was een vorm van loondienst in natura. Het bood bescherming. Het bood overlevingskansen. Wij beoordelen slavernij altijd door de bril van de slavenhandel. En door de bril van vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt. Maar in de praktijk blijken maar weinigen in staat werkelijk deze vrijheid te bereiken. Meestal moeten mensen grotendeels luisteren naar de baas om uberhaupt inkomen te krijgen.

En de slavenhandel is een tijdperk waar we ons diep voor moeten schamen.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 04:32:12 pm door Meindertd »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #131 Gepost op: januari 17, 2007, 04:45:48 pm »
In Israel moest men om de paar jaar de slaven vrij laten tenzij zij vrijwillig wilden blijven.

Zie:
Ex 21
 1 Dit zijn de verordeningen die gij hun zult voorhouden.
2 Wanneer gij een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij zes jaar dienen, maar in het zevende jaar zal hij om niet als een vrij man weggaan. 3 Indien hij alleen gekomen is, zal hij alleen weggaan; indien hij gehuwd was, dan zal zijn vrouw met hem weggaan. 4 Indien zijn heer hem een vrouw gegeven heeft en zij hem zonen of dochters gebaard heeft, zal de vrouw met haar kinderen het eigendom blijven van haar heer, en hij zal alleen weggaan. 5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.
7 En wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, zal zij niet weggaan zoals de slaven weggaan. 8 Indien zij haar heer niet bevalt, die haar voor zichzelf bestemd had, dan moet hij haar laten loskopen; hij heeft niet de bevoegdheid haar aan een vreemd volk te verkopen, omdat hij trouweloos tegen haar gehandeld heeft. 9 Indien hij haar voor zijn zoon bestemt, zal hij haar naar het recht der dochters doen. 10 Indien hij zich een andere neemt, zal hij haar voeding, haar kleding en de echtelijke gemeenschap met haar niet verminderen. 11 Indien hij haar deze drie dingen niet doet, zal zij weggaan, om niet, zonder geld.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #132 Gepost op: januari 17, 2007, 07:27:18 pm »
@Anemino
"Oorlogszuchtig
Na een verkrachting met de dood als gevolg is er een strijd op handen om de daders in handen te krijgen. De emoties zijn begrijpelijk, maar hedentendage zouden we België niet binnenvallen als een of andere Dutroux een nederlands meisje zou verkrachten. God denkt daar echter anders over"

De feiten:
Het is collectief afgestraft naar de gebruiken omtrent collectiviteit die ik klip en klaar ook uit een Nederlands vertaalde Statenvertaling kan afleiden.
In Gibea was een vrouw verkracht in soortgelijke omstandigheden als waarmee die 2 engelen in Sodom werden benaderd. Hier was het wél zo dat de vrouw werd uitgeleverd aan die sexbeluste figuren. Vervolgens overleefde die vrouw het niet (ze bezweek eraan) en toen werd ze in mootjes gehakt en als getuigenis aan alle overige stammen opgestuurd. De stam Benjamin kreeg een ultimatum om de stad Gibea zelf af te straffen maar de stam verzette zich daartegen, en ook tegen de mobilisatie van de andere stammen van Israël die zelf dan maar Gibea gingen afstraffen. Dat leidde tot oorlog. De collectiviteit van de straf zit hem dan ook in het zich inlaten door mensen zelf met een zonde die in feite vanuit het oogpunt van de stam Benjamin, nog door de stad Benjamin op Gibea had kunnen worden worden verhaald!! Doordat Benjamin dat zelf naliet heeft Benjamin gezien de geldende Joodse (goddelijke) gebruiken, dit onheil over zichzelf afgeroepen.

En dan over het verschil van deze gewoontes met de moderne tijd in Europa:
In de Bijbel is het NOOIT zomaar VANZELFSPREKEND dat er in ALLE omstandigheden mensenrechten gelden, maar dat men ze hoort te verdienen door de weg van de rechtvaardige. Punt. Anders: repercussie.... Wie goed doet, goed ontmoet, en zo niet dan is het een beproeving. Dat maak ik er althans uit op als ik een fundamentalist zou willen zijn.

Groetjes Wouter

Divinespark

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #133 Gepost op: januari 17, 2007, 07:30:25 pm »
Slavernij:
De Joodse wetten i.t.t. de Egyptische manier van behandeling van het volk Israël kennen wel degelijk het idee dat je niet te hard mag zijn voor slaven of koopknechten. En dus geeft dit bij wet de ruimte om wel humaan met ze om te gaan. Slaven konden in de oudheid best wel een hoge positie krijgen. Jozef was dat ook, in Egypte, als hij zich bewees (met Goddelijke steun dan wel, maar hij wás hoe dan ook een slaaf daar in hun ogen. Slaaf zegt niet alles over je status, als je een slaaf bent van een hoveling kun je hoger terecht komen dan iemand van het gewone volk in Egypte).

Groetjes Wouter

Divinespark

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #134 Gepost op: januari 17, 2007, 07:39:51 pm »
Is God goed?
Weten wat goed en kwaad is, komt neer op wat juist niet gewenst was bij de zondeval, maar wel iets wat ons eigen is geworden volgens de Bijbel als mens, dat we ons bewust zijn van wat goed en kwaad is. Daarbinnen speelt zich in deze topic de vraag af of God goed is. En wat dat precies zou zijn. In ogenschouw nemend hoe strikt God wil dat het volk Israël kosher en rechtvaardig leeft. En zo niet...... repercussie (=zonde=vloek=kwaad). Je zou in zekere zin dus kunnen afleiden dat goed wat je overkomt = zegen, en goed wat je doet = rechtvaardigheid (waar ook bij de wetten van het oude Israël vriendelijkheid en liefde onder vallen, maar alleen geen onvoorwaardelijke liefde maar voor wat hoort wat).

Groetjes Wouter

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #135 Gepost op: januari 17, 2007, 08:05:35 pm »

quote:

Meindertd schreef op 17 januari 2007 om 16:31:
[...]
En de slavenhandel is een tijdperk waar we ons diep voor moeten schamen.
Ik neem niet aan dat je de periode bedoelt waarin verre voorvaderen iets deden, want ik zie niet in hoe ik me daarvoor zou moeten schamen. Waar ik me wel voor schaam, is de slavenhandel die nu, vandaag, in ons land, gaande is. Dat is een schande, waarvoor wij allen in dit land nog verantwoording zullen moeten afleggen.

Divinespark

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #136 Gepost op: januari 17, 2007, 09:09:04 pm »
Jij roert er in elk geval ook zonder dat je het misschien in je directe omgeving opmerkt je mondje over, en dat komt in elk geval dan wel overeen met de weg van de rechtvaardige. Aan jou zal het in elk geval niet gelegen hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #137 Gepost op: januari 17, 2007, 09:54:09 pm »

quote:

Divinespark schreef op 17 januari 2007 om 21:09:
Jij roert er in elk geval ook zonder dat je het misschien in je directe omgeving opmerkt je mondje over, en dat komt in elk geval dan wel overeen met de weg van de rechtvaardige. Aan jou zal het in elk geval niet gelegen hebben.
Nee meneer, ik doe er veel te weinig aan. Ik reis dagelijks langs één van de grotere exploitatie-gebieden, waar slaven worden gebruikt. Ik weet werkelijk niet wat ik er aan kan doen, maar als ik heel eerlijk ben, dan laat ik dagelijkse zaken voor gaan. Nee, mijn schuld is groot, en niet minder groot dan die van ieder ander hier. Rechtvaardige? Nog niet een beetje.