quote:
op 18 Jul 2003 15:36:20 schreef Jan Hova:
Ik wil hier toch effe op in gang jullie doen hier wel allemaal braaf maar uit iegen ervaring en van vele mensen met mij kan ik wel vertellen dat alles wat je je kinderen verbiedt juist heel verleidelijk wordt om te proberen
Ik mocht inderdaad vroeger ook vrijwel niks (ik ben de oudste van zes, de jongsten mogen altijd eerder en meer), en daarom verbied ik mijn kinderen niet veel. Ik deed nl heel veel wat mijn ouders niet wisten.
Ik heb 3 meiden waaronder 2 tieners. Ik wil wel alles (zoveel mogelijk tenminste) bespreken. De oudste is 17 en die laat ik bijv. redelijk vrij wat uitgaan betreft. Ze gaat niet vaak uit, maar als ze gaat dan kan het ook 4 uur worden, als ik maar weet waar ze is, met wie, en hoe ze thuis komt. En je kent gewoon je kinderen als het goed is. Maar ook zij mocht niet te vroeg uitgaan, ze wordt vaak ouder geschat dan dat ze is, en daar was ik wel wat huiverig voor toen ze op haar 15e al naar een dorps disco wilde. Dat liet ik (wij) dus niet toe, en omdat ze daar de reden van wist was het goed.
Gelukkig zijn ze vrij open, al is het welles vervelend om veel te weten, maar ik kan onderwerpen zoals vriendjes, zoenen, uitgaan en sexualiteit goed met ze bespreken. Alhoewel, al teveel openhied wordt me niet altijd in dank afgenomen

Er zijn dingen - vinden zij - waar je als moeder niet over hoort te praten

met je kinderen.
En ik vind ook dat je je kinderen thuis al vrijheden moet geven, hoe gaat dat anders als ze op zichzelf wonen straks ?
Beide tieners hebben een keus gemaakt om Jezus te volgen in hun leven, en daar mag ik ze op aanspreken als ik vind dat bepaalde dingen wel anders kunnen of moeten. Maar ze moeten ook de ruimte krijgen om ruimte te nemen en om af en toe "op hun bek te gaan"!
Mijn man en ik zijn in onze gemeente ook sterk betrokken bij de jongeren en mede door ons werk weten we echt wel wat er in de wereld te koop is.
Het is errrrg belangrijk om met je kinderen in gesprek te blijven !!