Vanavond in Lantaren/Venster, een knus bioscoopje in Rotterdam waar de wat minder commerciele films gedraaid worden, 'Abre los Ojos' (Open je ogen) gezien. Deze film stond al een tijdje op m'n lijstje omdat 'Vanilla Sky' er een remake van is en ik die film wel aardig vond. Bovendien wordt 'Abre los Ojos' hoger aangeschreven dan 'Vanilla Sky.'
Omdat de verhaallijn vrijwel hetzelfde is, beperk ik me nu tot wat vergelijkingen:
-Ik vond 'Vanilla Sky' zeker niet slechter dan 'Abre los Ojos'. De chemie tussen Penelope Cruz (die er weer heel leuk uitziet

) enTom Cruise is veel beter dan die tussen Eduardo Noriega (die Cesar speelt) en Penelope (die Sofia speelt). De romance tussen de twee hoofdpersonen is in Vanilla Sky ook beter uitgewerkt.
-In Vanilla Sky was Tom Cruise erg verminkt, Eduardo Noriega is in Abre los Ojos wel heel erg monsterlijk. Plusje voor Abre.
-Het symbolische van het beroep van Penelope vind ik wel mooi: ze is mimespeelster en is dus niet wat het lijkt. Dit is met de film ook het geval, het is niet duidelijk wat werkelijkheid is en fantasie. In Vanilla Sky is Sofia ook actrice geloof ik, maar geen mimespeelster.
-In Vanilla Sky is in de discotheekscene een nummer van Leftfield te horen (Afrika Shox), in Abre wordt in dezelfde scene Risingsun van Massive Attack gedraaid. Allebei lekkere nummers, maar ik geef de voorkeur aan Massive Attack. Het schilderij van Monet, en dus ook de 'vanilla sky' ontbreekt in Abre.
-Een element dat ik in Vanilla Sky beter vond uitgewerkt: de hoofdpersoon is een rijke patser met een snel, materialistisch leven, inclusief zakelijke beslommeringen als (mede)eigenaar van het van zijn pa geerfd bedrijf. In Abre wordt dit minder uitgewerkt, we zien Cesar bijvoorbeeld niet een keer op zijn werk.
-De dialogen in Vanilla Sky vond ik beter dan die van Abre denk ik, hoewel sommige teksten vrij letterlijk zijn overgenomen.
Het leuke van Abre los Ojos is dat het verhaal zich afspeelt in Madrid en ik wel iets met Spanje heb. De mensen, de sfeer en de taal bevallen me wel. Al met al was het leuk om eens een Spaanse film te zien, zeker omdat Penelope Cruz daarin kwam opdraven.