quote:
Bij mijn weten heeft Paulus geen boze geest uitgedreven of duivelen uitgedreven, in de evangeliën lees je erover maar van een duiveluitdrijving bij een gelovige waar de Geest in woont is mij niets van bekend en daar lees ik ook verder niets over in de bijbelboeken na de evangeliën.
In de bijbel lees ik ook nergens dat als Jezus de demonen uitdrijft Hij de mensen bestraffend of verwijtend toespreekt, de demonen in Jezus tijd zijn er om Hem dwars te zitten, dat mensen zelf bezeten zijn geworden door eigen handelen, b.v occultisme, daar vind ik geen grond voor in de bijbel.
Ervaringen van andere mensen moet je respecteren maar dat houd niet in dat die ervaringen ook gezag hebben of dat het daardoor waarheid word.
Ik neem aan dat het boek handelingen verhandeld over de tijd nadat Jezus ten hemel is opgevaren. Ook dan worden onreine geesten uitgedreven. Dus er waren nog steeds onreine geesten, ze werden uitgedreven, maar dit is niet te koppelen aan Jezus dwars zitten ten tijde van zijn rondwandeling hier op aarde. Dat zou ook vreemd zijn want onreine geesten en demonen proberen tot op de dag van vandaag Jezus dwars te zitten . Ook door christenen van hem af te trekken.
In handelingen staat in ieder geval deze passage;
Vervolging van de gemeente
Nog diezelfde dag brak er een hevige vervolging los tegen de gemeente in Jeruzalem, zodat allen verspreid werden over Judea en Samaria, met uitzondering van de apostelen. 2 Vrome mannen begroeven Stefanus en hielden een luide dodenklacht voor hem. 3 Saulus probeerde de gemeente te vernietigen door mannen en vrouwen met geweld uit hun huizen te sleuren en hen te laten opsluiten in de gevangenis.
Verkondiging in Samaria
4 Degenen die verdreven waren, trokken rond en verkondigden het woord van God. 5 Filippus ging naar de stad Samaria, en verkondigde hun de messias. 6 Alle inwoners luisterden met grote belangstelling en vol ontzag naar wat hij zei toen ze de wonderen zagen die hij verrichtte: 7 veel mensen werden bevrijd van onreine geesten, die hen onder luid geschreeuw verlieten, en tal van verlamden en kreupelen werden genezen. 8 Daarover ontstond grote vreugde in de stad.
Het handelt hier dan wel niet om paulus, maar in de reeds aangehaalde passage van 2 ko 12 staat dat ook paulus alle tekenen en wonderen deed, elke kracht. Wanneer men stelt dat je de bijbel in de hele context dient te lezen, zijn de door mij aangehaalde tekst en die van 2 ko 12 juist een reden te veronderstellen dat dergelijke krachten er wel degelijk waren.
Het gegeven dat in 1 petrus 5 statenvertaling staat :
Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
9 Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.
De duivel zoekt wie hij kan verslinden en wij moeten (en kunnen) hem door ons geloof wederstaan. Dat betekent wel dat we op alle terreinen van ons leven de deur voor hem gesloten moeten houden.
Het klopt dan ook dat de Geest woont bij de gelovigen. Maar wel bij de gelovigen die de deur gesloten hebben voor het kwaad, waar men de deur open zet voor het kwaad zal het binnen komen. Waar het kwaad is kan de Geest niet vertoeven.
In efeze staat:
27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige. 29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. 31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
we moeten de duivel geen voet geven, dat in de eerste plaats. dat betekent dus dat er een situatie kan onstaan die nadelig is. Geen bescherming per definitie, maar ook een eigen verantwoordelijkheid.
vers 31 geeft aan dat we diverse zaken uit ons midden moeten bannen, zo ook kwaadaardigheid. Dit is niet kwaad zijn of dubbele agenda's, dit is de kwaadaardigheid van krachten die zullen blijven trachten de christen te verleiden en aan te vallen. Krachten die in die tijd vrij kwamen door afgodendienst, orgies en andersoortige uitspattingen. Zaken waar de duivel zich mee verbind en ook in deze tijd in kringen van magie en duivelaanbidding als instrument en voertuig van het kwaad worden gebruikt.
De bijbel geeft genoeg grond voor verdrijven en niet per definitie voor die tijd. Wanneer we geloven dat er een rijk van engelen is, moeten we ook geloven dat er een rijk van het kwaad is. Als we geloven dat engelen bestaan, dan bestaat ook het kwaad.
Juist in deze tijd, als engel van licht. Aanlokkelijk en aantrekkelijk.
En als je wilt weten hoe het is om in een christelijke (lees gereformeerde zo je wilt) opvoeding te zijn grootgebracht, hoe sluw je gebonden wordt aan het kwaad (ndanks die opvoeding), hoe het bezit neemt van je, hoe moeilijk het is daar los van te komen, maar hoe krachtig medebroeders en zusters kunnen bevrijden door gebed en handenoplegging -met gepaard gaande kenmerken-, dan nodig ik belangstellenden uit eens een kop koffie te komen drinken. Ik ben ten volle overtuigd dat het kan, maar dat hoef je niet te geloven. (niet dat jij dat niet gelooft hoor, maar meer in het algemeen bedoelt) Dat vind het kwaad alleen maar prachtig. Dat geeft die krachten alleen maar veel ruimte.
Er zijn veel meer christenen gebonden dan ze vermoeden.
Overigens ben ik wars van extremiteiten en uitspattingen op dit gebied. Geestuitdrijverij moet ook geen doel op zichzelf worden en vermoed worden op elke hoek en onder elke tafel. Het is ook zo dat zaken rondom kwaad en de boze IN het bijbels "verhalen" staat over de kracht van God en Zijn Zoon Jezus Christus evenals de Kracht van de Heilige Geest. Het staat dus niet op zich zelf, los van de rest. Het is er een wezenlijk onderdeel van.
Ik ben van mening dat dit terrein meer zijn kwijtgeraakt, het zicht erop verloren, binnen de reformatorische kerken en dat daardoor een bepaalde vorm van ontkenning en meewarigheid plaats heeft genomen in de gedachten van oprecht overtuigde christenen.
Een goed en christelijk leven in de kracht van Zijn Heilige Geest , onze wapenrusting, is voldoende. Maar wapenrusting moet je wel onderhouden en bij het aantrekken moet je geen delen vergeten. Dan kun je beter even in de kast kijken of er nog een belangrijk beschermingsdeel mist.
Een gereformeerd predikant zij eens tegen mij dat we ten tijde van de reformatie ook aspecten hebben weg gegooid wat niet terecht was. Ik weet niet hoe het in de Rk staat met het erkennen van kwade krachten en excorsisme, maar daar kan DIAK vast meer over zeggen, als hij dat wil en mag. Betreft het mogen, ik kan me voorstellen dat op dit terrein terughoudendheid word betracht om spielerij op dit gebeid te voorkomen. Maar daarin ben ik dus een leek