Auteur Topic: info over gemeenten  (gelezen 2602 keer)

Natasja12

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Gepost op: maart 07, 2007, 03:07:13 pm »
Hallo,
ik ben al een tijdje op zoek naar een kerkgemeente. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik thuis hoor. Van huis uit ben ik zonder geloof opgevoed, maar wel met respect voor het geloof.
Maar het grote probleem is het aantal soorten gemeenten in Nederland. Hervormd, Protestants, Katholiek en Gereformeerd. Maar wat maakt een gereformeerde gemeente nou anders ten opzichte van die andere.
Kan iemand mij dat uitleggen?

Natasja

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2007, 03:15:17 pm »
vertel eens kort hoe jij gelooft?  :)
Bombus terrestris Reginae

Natasja12

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2007, 04:24:03 pm »
Hallo,
Tja hoe ik geloof? Moeilijke vraag. Ik weet dat God bestaat, dat hij er is, en dat hij een Zoon heeft., Jezus. Die voor ons is gestorven. De rest vindt ik nog moeilijk. Ik heb wel de Alpha cursus gevolgd en ben nu bezig met de groeigroep. Daar leer ik ook wel veel gelukkig. Er is daar veel ruimte en vrijheid voor discussie. Dat is voor mij wel belangrijk.
Ik heb er wel eens moeite mee om iets zo maar aan te nemen.

Natasja

Zijnkind

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2007, 04:51:33 pm »
Hoe vond je de gemeente waar je de alpha bij volgde? Misschien is dat een goede plek om te beginnen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2007, 10:06:35 pm »
Even een globale en neutrale weergave:

1. Je hebt de katholieke Kerk, meer dan de helft van alle Christenen is katholiek. Wij geloven dat Kerk, Bijbel, leer en bestuur allemaal een holistisch geheel vormen. De Kerk is dan ook heilig in katholiek opzicht.
2. De Orthodoxe Kerk, zij deelt ongeveer 90 á 95 van de leer met de katholieke Kerk. Als je de katholieken bij de Orthodoxen optelt, dan heb je bij elkaar 2/3 van alle Christenen. De Orthodoxe Kerk is intern echter meer verdeeld dan de katholieke Kerk, voornamelijk omdat ze een zwak centraal gezag kennen, op de leer zelf heeft deze verdeeldheid echter niet zoveel effect.
3. De Protestanten. Zij maken bijelkaar 1/3 van de Christenheid uit. De Reformatie, zoals de breuk met de katholieke Kerk heet, is voortgekomen uit een crisis in de katholieke Kerk, de belangrijkste reden om te breken was dat de meeste Hervormers geloofden dat de mens géén vrije wil had. Daarnaast geloofden zij dat er in de loop der eeuwen veel ballast was ontstaan die zij niet konden terugvinden in de Bijbel. De Protestanten bestaan onderling uit ongeveer 30.000 grotere en kleinere groepen. Zij geloven dat de Bijbel centraal moet staan en dat de leer nooit in strijd mag zijn met de Bijbel zoals zij deze interpreteren. Dit beginsel heet Sola scriptura. De belangrijkste zijn:
3a. De Lutheranen. Zij zijn in feite misschien meer een beweging van oorsprong dan een kerk met een geheel uitgewerkte geloofsleer. Zij hebben qua vorm nog een structuur aangehouden die nog wel wat op de katholieke Kerk lijkt.
3b. De Gereformeerden. Zij zijn voortgekomen uit de groep rond Johannes Calvijn. Je zou kunnen zeggen dat de Gereformeerden i.t.t. de Lutheranen juist de leer meer hebben uitgewerkt, maar de kerkstructuur wat minder. De kerkorganen van de Gereformeerden zijn meer gedemocratiseerd dan die van de Lutheranen.
3c. De Evangelischen. Zij zijn een heterogene groep Christenen die onderling qua leer sterk verschillen. Zij kennen eigenlijk geen overkoepelende leer en leggen erg de nadruk op het gevoelsaspect. Tegenstanders zeggen daarom wel eens dat dit zowel relativisme als fundamentalisme tot gevolg kan hebben.

Volgens mij is dit wel een redelijk kort en bondige uiteenzetting van de verschillen. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2007, 12:27:42 am »
Het lijkt mij dat je de Katholieke kerk niet op één hoop kunt gooien, net zoals je de gerefromeerden met meerdere denominaties niet op een bult kunt samenvatten.
Elke leer heeft verschillende stromingen.
Binnen de gereformeerden heb je een scala aan groepen van vrijzinnig tot streng zeg maar.
Mischien is daar enige nuance in aan te brengen?

@ de starter: ga kijken naar een gemeente die Bijbeltrouw wil zijn, op alle gebieden.
Een kerk de God centraal stelt en niet de mensen. Een kerk die durft tegengas te geven aan geloofsconsumentisme zeg maar.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2007, 12:31:42 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2007, 01:01:46 am »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2007 om 00:27:
Het lijkt mij dat je de Katholieke kerk niet op één hoop kunt gooien, net zoals je de gerefromeerden met meerdere denominaties niet op een bult kunt samenvatten.
Het lijkt mij dat hier de wens de moeder van de gedachte is.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2007, 08:26:42 am »

quote:

diak2b schreef op 08 maart 2007 om 01:01:
[...]
Het lijkt mij dat hier de wens de moeder van de gedachte is.
Kan, was een vermoeden en in die zin weer geen wens maar gedachte :)
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2007, 09:38:58 am »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2007 om 08:26:
[...]

Kan, was een vermoeden en in die zin weer geen wens maar gedachte :)
:+ ok.

Hoe dan ook, de verdeeldheid in denominaties die je binnen de reformatie waarneemt, kan je blik zo vormen dat je diezelfde verdeeldheid meent te zien binnen de katholieke Kerk. Ik denk echter, dat je je daarbij dan te veel laat leiden door wat je kent uit de reformatie, en te weinig door de feitelijke situatie in de katholieke Kerk. Dat er enige verdeeldheid is op bijzaken is zonder meer waar, dat er een grote variatie is die op geen enkele manier als "verdeeldheid" valt te kwalificeren is ook waar. Maar van het soort desintegrerende verdeeldheid waar de reformatie mee te kampen heeft, is binnen de katholieke Kerk geen sprake.

Zijnkind

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2007, 05:40:37 pm »
Meestal gingen schisma's in de reformatie eigenlijk ook over bijzaken :X....
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2007, 12:21:19 am »

quote:

Zijnkind schreef op 08 maart 2007 om 17:40:
Meestal gingen schisma's in de reformatie eigenlijk ook over bijzaken :X....
Lijkt me ook. Maar het verschil is dat in de reformatie zelfs bijzaken tot schisma leiden :)

josef

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2007, 03:50:31 pm »
ach ja, het is maar net wat je grote verschillen noemt en wat niet.
als je redelijk 'blanco' op zoek bent naar een kerk, denk ik dat je toch het beste plaatselijke gemeentes kan bezoeken.
Wat specifiek is voor een gereformeerd kerk: misschien bijbelgetrouwheid, kinderdoop.
Je zou waarschijnlijk wel meer dingen kunnen noemen, maar het is maar net wat je belangrijk vindt.
Maar er zijn zoveel verschillen qua beleving, inrichting van de kerkdiensten en van het gemeenteleven, dat je volgens mij het beste in je eigen woonplaats kan kijken wat voor gemeente het is en daar dan wat mensen probeert te spreken om uit te vinden wat voor kerk het is.
veel suc6!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2007, 06:31:26 pm »
Ik ben benieuwd of Natasja hier nog meeleest en wat ze vindt van de antwoorden op haar vraag...

Natasja12

• Bekijk profiel
info over gemeenten
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2007, 04:19:07 pm »
Ik lees de vragen nog wel mee hoor. Maar was tijdelijk door een storing even uit beeld.
Tja ik denk dat ik dus gewoon maar alle kerken af moet gaan lopen om te kijken wat nou wat is. B)
Maar mocht er nou nog een gouden tip voorbij komen dan hoor ik dat graag.!. :)
Ik blijf regelmatig kijken wat er voorbij komt.
Volgende week ga ik starten met een korte introductie cursus over de bijbel. 5 bijeenkomsten. Gegeven door iemand van de Protestantse gemeente.
Ik ben heel benieuwd. ;)

Natasja