Auteur Topic: Jezus in het Oude Testament  (gelezen 14021 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus in het Oude Testament
« Gepost op: maart 21, 2007, 02:02:21 pm »
zoals de titel al aangeeft, lijkt het mij aardig om naar Jezus in het OT te kijken (/zoeken). We weten allemaal wel dat er profetieën over Hem instaan, maar waar staan ze ook alweer? En welke dingen verwijzen verder ook naar Jezus? etc.

Een aanzet: de Engel des Heren (o.a. Exodus 3) is Jezus. Hij wordt o.a. uitwisselbaar met JHWH neergezet in Exodus 3 (en elders).

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2007, 04:33:32 pm »
Deze voldoet zeker niet? :P

Wijsheid 2:12 Laten we de rechtvaardige in het nauw drijven, want hij is ons alleen maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we doen, hij verwijt ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we verloochenen wat ons geleerd is. 13 Hij beweert over kennis van God te beschikken en noemt zich kind van de Heer. 14 Hij is een levende aanklacht tegen onze opvattingen geworden. Zijn verschijning alleen al is ons een doorn in het oog, 15 omdat hij anders leeft dan anderen en zich afwijkend gedraagt. 16 Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij mijdt onze levenswijze alsof die besmet is. Hij geeft hoog op van de bestemming van rechtvaardige mensen en beroemt zich erop dat God zijn vader is.
17 Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt. 18 Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? 19 Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. 20 We zullen hem veroordelen tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2007, 05:07:01 pm »
Al lezende naar Pasen toe (zie topic over 40 dagen) valt me op dat zo véél naar Jezus verwijst.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2007, 06:08:30 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 maart 2007 om 16:33:
Deze voldoet zeker niet? :P

Wijsheid 2:12 (.)

hehe.. nou vooruit, de deuterocanonieken mogen ook meedoen, maar op de manier zoals ze altijd bedoeld zijn: secundair ;)

Kun je ook aangeven waarom dit op Jezus slaat? Alleen tekstensmijten daar hebben we natuurlijk niks aan. Maar als je Wijsheid (van Sirach, neem ik aan) erbij haalt, waarom dan niet meteen de Wijsheid van God zelf ten tonele? Die wordt daar toch in beschreven?

Net als in Spreuken 3 en 8. In het evangelie van Johannes doet Jezus uitspraken die de Wijsheid in spreuken doet, en in Matteus en Lukas identificeert Jezus Zichzelf met 'Gods Wijsheid'. Paulus noemt Jezus 'Wijsheid' in 1 Kor.1:22-24 ("Christus, de Kracht en Wijsheid Gods").
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2007, 06:11:06 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2007, 06:11:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 maart 2007 om 17:07:
Al lezende naar Pasen toe (zie topic over 40 dagen) valt me op dat zo véél naar Jezus verwijst.

zoals?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2007, 07:58:55 pm »

quote:

Nou, recent lazen we bijvoorbeeld 1 Kronieken 17, Psalm 22, Psalm 31, Jesaja 11, Jesaja 42, Jesaja 52 en 53, Jona.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2007, 08:37:04 pm »
vergelijk eens Ps 119:99-100 met Lukas 2:47.

ander voorbeeld: Deut 18:18-19
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2007, 09:22:15 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 maart 2007 om 18:08:
hehe.. nou vooruit, de deuterocanonieken mogen ook meedoen, maar op de manier zoals ze altijd bedoeld zijn: secundair ;)
Sportief hoor. :>

quote:

Kun je ook aangeven waarom dit op Jezus slaat?
Het leek me voor de hand te liggen. Dit lijkt me precies de gedachtegang die de heersers hadden t.o.v. Jezus, en dan vooral de Farizeeen.

quote:

Alleen tekstensmijten daar hebben we natuurlijk niks aan. Maar als je Wijsheid (van Sirach, neem ik aan)
Nee, dat is een ander boek. :)

quote:

erbij haalt, waarom dan niet meteen de Wijsheid van God zelf ten tonele? Die wordt daar toch in beschreven?

Net als in Spreuken 3 en 8. In het evangelie van Johannes doet Jezus uitspraken die de Wijsheid in spreuken doet, en in Matteus en Lukas identificeert Jezus Zichzelf met 'Gods Wijsheid'. Paulus noemt Jezus 'Wijsheid' in 1 Kor.1:22-24 ("Christus, de Kracht en Wijsheid Gods").

Ja, ik heb zoiets wel eens bij Holding gelezen. Als je dat in acht neemt, dan krijgen de volgende teksten inderdaad een hele andere strekking:

Wijsheid 1:4 De wijsheid zoekt geen onderkomen in een ziel die sluw is, ze woont niet in een lichaam dat door zonde wordt beheerst. 5 Als Gods heilige geest onderwijst ze mensen. Bedrog ontvlucht ze, onverstandig denken gaat ze uit de weg, waar onrecht opdoemt trekt ze zich terug. 6 De wijsheid is een geest die mensen liefheeft. Maar godslasteraars houdt ze verantwoordelijk voor hun woorden. God weet wat er in hun binnenste leeft, hij ziet feilloos wat ze in gedachten hebben en hoort wat er uit hun mond komt. 7 De geest van de Heer vervult immers de hele wereld; hij die alles omvat weet wat er gezegd wordt.

Wijsheid 7:22 22 De wijsheid, de maakster van alles, heeft mij onderricht.
Zij heeft een geest die verstandig en heilig is, uniek, veelzijdig, verfijnd, beweeglijk, helder, rein, toegankelijk, onkwetsbaar, liefdevol, scherpzinnig, 23 onstuitbaar, weldadig, menslievend, standvastig, onwrikbaar, onbezorgd, almachtig, alles overziend en alle geesten doordringend, hoe scherp, zuiver of subtiel ze ook zijn. 24 De wijsheid is beweeglijker dan alles wat beweegt, ze doordringt en doorstroomt alles met haar zuiverheid. 25 Ze is de adem van Gods kracht, de zuivere straling van de luister van de Almachtige; niets dat onrein is kan haar binnendringen. 26 In haar schittert het eeuwige licht, in haar wordt Gods kracht feilloos weerspiegeld en zijn goedheid afgebeeld. 27 Ze is één maar kan alles, ze is onveranderlijk maar vernieuwt alles. Ze gaat over op elk volgend geslacht van vrome mensen en maakt hen tot vrienden van God, en tot profeten. 28 Want God heeft alleen degene lief die zijn leven deelt met de wijsheid. 29 In schoonheid overtreft ze de zon, haar plaats is boven de sterren. Ze is schitterender dan het daglicht, 30 want dat wordt gevolgd door de nacht, maar de wijsheid wordt nooit verduisterd door het kwaad.

Zie je ook in het begin van de laatste quote hoe de filioque er in terug komt?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 21, 2007, 09:51:08 pm »
Als we nu eens gewoon beginnen bij het begin  ;)

God sprak (Genesis 1)......Het Woord was God en is vleesgeworden (Johannes 1).

En dan Genesis 3 de moederbelofte.
Ik zal vijandschap zetten tussen uw zaad en haar zaad.
Dit zal u de kop vermorzelen en u zult het de hiel vermorzelen.

En ja, zo kun je het hele OT door om vele verwijzingen tegen te komen.
Denk aan de slang op de staf, denk aan alle offervoorschriften, denk aan de herdersjongen David etc etc
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2007, 10:56:17 pm »
ik dacht meer aan échte voorkomens van Jezus in het OT (zoals dus de Engel des Heren), en niet zozeer aan rituelen etc die naar Hem verwijzen.

Zelf loop ik te puzzelen over Gods 'rechterhand' en 'sterke arm'. Die komen verdacht vaak voor in contexten die bij Jezus passen:

Volgens Jeremia 32:16-22:

quote:

16 Toen bad ik tot de HERE, nadat ik de koopbrief aan Baruch, de zoon van Neria, gegeven had: 17 Ach, Here HERE, zie, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door uw grote kracht en uw uitgestrekte arm; niets zou te wonderlijk zijn voor U, 18 die aan duizenden goedertierenheid bewijst en de ongerechtigheid der vaderen in de boezem van hun kinderen na hen vergeldt, o grote, sterke God, wiens naam is HERE der heerscharen, 19 groot van raad en machtig van daad, wiens ogen open zijn over alle wegen der mensenkinderen om aan een ieder te geven naar zijn wegen en naar de vrucht zijner handelingen; 20 die tekenen en wonderen gedaan hebt in het land Egypte tot op deze dag, zowel in Israël als onder de mensen, en Uzelf een naam hebt gemaakt, gelijk heden blijkt; 21 die uw volk Israël uit het land Egypte geleid hebt door tekenen en wonderen, met een sterke hand, een uitgestrekte arm en grote verschrikking; 22 en hun dit land gegeven hebt, waarvan Gij aan hun vaderen gezworen hadt het hun te zullen geven, een land, overvloeiende van melk en honig;

En dat terwijl we uit Exodus 3 al weten dat de Engel des Heren (uitwisselbaar met JHWH) bij de Exodus betrokken was. En van de 'arm' wordt ook gezegd dat God daarmee geschapen heeft. Nu kan dat gewoon een uitdrukking zijn, maar elders (spreuken 3 en 8.) is het Gods Wijsheid die bij de schepping betrokken is (en dat is het Woord uit Johannes 1, Jezus dus, zie ook 1 Korinte 1:22-24 waar Paulus Jezus Wijsheid noemt, en in Kolossenzen waar Paulus spreekt over Christus als oorsprong van alles).

En wat me ook opviel, was dat God in Jesaja 62:8 zweert bij zijn arm: "De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm"!

En dat terwijl Hij elders óf nergens bij zweert (bv. Jes.54:9 "zoals Ik gezworen heb")
óf bij Zichzelf ("heb Ik gezworen bij Mijzelf, luidt het woord des HEREN" Jer.22:5, etc)
óf bij Zijn heiligheid ("De Here HERE heeft gezworen bij zijn heiligheid" Amos 4:2 en Psalm 89:36 "Eenmaal heb Ik bij mijn heiligheid gezworen").  
En in Amos 8:7 ("Gezworen heeft de HERE bij Jakobs heerlijkheid") kennelijk alweer bij Zichzelf. Tenminste, ik vermoedt dat God "Jakob's heerlijkheid" is, maar het zou evt ook zelfstandig op Israel kunnen slaan. In ieder geval zweert God niet zomaar, en het is dus opvallend dat Hij dat in Jesaja 62:8 bij zijn arm doet.

En daar komt bij dat in Jesaja 53 het volgende staat:
"1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, (..) 4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. (..)"

Daar wordt 'de arm' in verband gebracht met de messias, en het lijkt er zelfs op dat 'de arm' degene is waarover daar gesproken wordt. Het is 'de arm' die geopenbaard wordt, en die opschoot als een loot, en die onze ziekten droeg, etc.

Dus we hebben het volgende:
-God zweert bij zijn arm
-De arm van God was bij de schepping betrokken (en zoals we van elders weten ook Gods Wijsheid en Gods Woord)
- De arm van God was bij de Exodus betrokken (en zoals we elders weten ook de Engel des Heren/Engel des Aangezichts (Jesaja))

Ik krijg heel erg het idee dat Jezus die 'sterke hand en uitgestrekte arm' van de Vader is.
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2007, 11:00:09 pm door Nunc »

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2007, 12:38:35 pm »
Citaat
Nunc schreef op 21 maart 2007 om 22:56:
En daar komt bij dat in Jesaja 53 het volgende staat:
"1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, (..) 4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. (..)"

Daar wordt 'de arm' in verband gebracht met de messias, en het lijkt er zelfs op dat 'de arm' degene is waarover daar gesproken wordt. Het is 'de arm' die geopenbaard wordt, en die opschoot als een loot, en die onze ziekten droeg, etc.

HOEZOO in verband gebracht, mijns inziens staat er toch duidelijk een vraagteken, dus de zin houd op en er wordt vervolgd met een uitleg over een loot die opschoot (als een loot schoot HIJ !!!! op).

De sterke arm des HEREN is niets anders dan een oordeel (over egypte, over babel, over sodom, enz.) Zoals in meerdere profetieen, als ook in het evangelie begint het met een oordeel, vervolgens de verlossing, daarna wordt de HERE geprezen (dankbaarheid).

Kijk bijv. naar Egypte, met een sterke hand wordt Egypte verdelgd, maar het volk Israel gered, maar alléén achter Mozes aan. 3 x raden wie hier als type CHRISTUS (middelaar) uitgebeeld word. Leuk detail is dat Mozes daarvoor met zijn mantel op het water moest slaan om de rode zee te splijten, diezelfde kleding als die Adam en Eva kregen toen zij ontdekten dat zij naakt waren. David sneed bij Saul een stukje van zijn mantel af, Saul moest wel beseffen dat hij in diepere zin wat meer mistte dan alleen een stukje stof.

Wij mogen hieruit zien dat het oordeel van de HERE echt wel komt, maar bij CHRISTUS (ons feestgewaad) het geen vat op je heeft. Ook Israel mocht met Mozes droogvoets door de rode zee (oordeel voor egypte)
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2007, 12:44:34 pm »

quote:

har03 schreef op 22 maart 2007 om 12:38:

HOEZOO in verband gebracht, mijns inziens staat er toch duidelijk een vraagteken, dus de zin houd op en er wordt vervolgd met een uitleg over een loot die opschoot (als een loot schoot HIJ !!!! op).
Als ik zeg: ik heb mijn arm gestoten. Hij doet pijn. Slaat dat 'hij' dan op mij? Raar... ik ben toch echt een vrouwtje. Nee, het slaat op het laatste zelfstandig naamwoord in de zin er voor. Je zult dus met een beter argument moeten komen om de arm des HEREN en de loot in het vers erna los te koppelen
computerfout: een vreemde een in de byte

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2007, 12:58:03 pm »
Je zult dus met een beter argument moeten komen om de arm des HEREN en de loot in het vers erna los te koppelen.

Die staan er dan ook niet voor niets onder.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2007, 01:02:56 pm »
Als ik dit argument verwijder, dan kan ik concluderen uit wat Nunc schrijft en wat jij schrijft, dat Christus dus betrokken is bij het uitvoeren van het oordeel over bijvoorbeeld Egypte, Babel, Sodom....
Ik zie ook hierin geen reden om die twee versen in Jesaja zover los te koppelen. In tegendeel, het bevestigt imho alleen maar dat Nunc een goed punt heeft door 'Gods rechterarm', 'Gods hand' en andere van dergelijke benamingen prima op Jezus Christus, de Zoon van God kunnen passen

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2007, 01:04:40 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 12:44:
[...]

Als ik zeg: ik heb mijn arm gestoten. Hij doet pijn. Slaat dat 'hij' dan op mij? Raar... ik ben toch echt een vrouwtje. Nee, het slaat op het laatste zelfstandig naamwoord in de zin er voor. Je zult dus met een beter argument moeten komen om de arm des HEREN en de loot in het vers erna los te koppelen

1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord?
Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard?
2 Als een loot schoot hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt in dorre grond.
Onopvallend was zijn uiterlijk,
hij miste iedere schoonheid,
zijn aanblik kon ons niet bekoren.
3 Hij werd veracht, door mensen gemeden,
hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.

Nog meer argumenten? als je verder leest zie je dat met hij, niet "de sterke arm des HEREN" wordt bedoel"t

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2007, 01:17:42 pm »
dat zie ik zo niet, hoor. de rest van het hoofdstuk gaat over de Messias, maar ik zie niet iets erin staan dat de stelling dat met de sterke arm de HEREN ook diezelfde Messias = Christus is, weerspreekt.
Met deze tekst kan ik niet beweren dat die stelling DUS wel of DUS niet waar is. Je kunt em op beide manieren lezen.
Tenminste, je kunt je afvragen als dat 'hij' niet op 'de macht van de HEER' slaat, waar dat 'hij' dan wel op slaat

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2007, 01:36:01 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 13:17:
dat zie ik zo niet, hoor. de rest van het hoofdstuk gaat over de Messias, maar ik zie niet iets erin staan dat de stelling dat met de sterke arm de HEREN ook diezelfde Messias = Christus is, weerspreekt.
Met deze tekst kan ik niet beweren dat die stelling DUS wel of DUS niet waar is. Je kunt em op beide manieren lezen.
Tenminste, je kunt je afvragen als dat 'hij' niet op 'de macht van de HEER' slaat, waar dat 'hij' dan wel op slaat

vers 1: aan wie? antwoord: aan een loot.

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 13:02:
Als ik dit argument verwijder, dan kan ik concluderen uit wat Nunc schrijft en wat jij schrijft, dat Christus dus betrokken is bij het uitvoeren van het oordeel over bijvoorbeeld Egypte, Babel, Sodom....
Ik zie ook hierin geen reden om die twee versen in Jesaja zover los te koppelen. In tegendeel, het bevestigt imho alleen maar dat Nunc een goed punt heeft door 'Gods rechterarm', 'Gods hand' en andere van dergelijke benamingen prima op Jezus Christus, de Zoon van God kunnen passen

Alleen in CHRISTUS is redding: Bij de zondvloed werd de wereld geoordeeld, Noach en de zijnen werden gered. ( gedragen door de ark)
Bij Babel werd Babel op de prediking van Jona gered, echter 150 jaar later toch vernietigt. (Assur)
Sodom en Gomorra werden geoordeeld, echter Lot werd door het geloof gered.
Bij de Rode Zee werd Egypte geoordeeld, Israel in navolging van Mozes gered.

In het oordeel van de HERE is redding bij CHRISTUS.

Ook heb ik geen verzen van Jes. losgekoppeld, zij lopen in elkaar over.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 22, 2007, 01:51:01 pm »
Is toch raar om iets te laten verwijzen naar datgene waar het mee vergeleken wordt? Of ben ik nu gek? Ik kan brullen als een leeuw, maar dat maakt nog niet dat ik een leeuw ben. Dus als er staat dat hij opschoot als een loot, dan verwijst de vergelijking wel naar hij, maar andersom niet!
Verder: het feit dat 'alleen in Christus redding is', wil nog niet zeggen dat 'in Christus alleen redding is'. Waarom kan de reddende Christus niet tegelijkertijd de straffende Christus zijn?

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 22, 2007, 02:16:18 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 13:51:
Is toch raar om iets te laten verwijzen naar datgene waar het mee vergeleken wordt? Of ben ik nu gek? Ik kan brullen als een leeuw, maar dat maakt nog niet dat ik een leeuw ben. Dus als er staat dat hij opschoot als een loot, dan verwijst de vergelijking wel naar hij, maar andersom niet!
Verder: het feit dat 'alleen in Christus redding is', wil nog niet zeggen dat 'in Christus alleen redding is'. Waarom kan de reddende Christus niet tegelijkertijd de straffende Christus zijn?

Jammer dat is iets wat voor niemand uit te leggen is, is namelijk het punt van de drieeenheid, maar wij weten dat GOD rechtvaardig is, en de zonde daarom niet ongestraft laat, ook weten wij, dat God zich in meerdere personen aan ons geopenbaard heeft, en is in de persoon CHRISTUS redding mogelijk, daarnaast is CHRISTUS naar de hemel, en laat ons niet alleen achter hij heeft ons de HEILIGE GEEST gegeven.

Wanneer wij horen over de macht van de HERE, die hemel en aarde geschapen heeft, weten wij dat wij hierin niets voorstellen, en al evenmin recht van spreken hebben, vooral wanneer wij bedenken dat de HERE rechtvaardig is, en ik hoef dan ook niet ver te zoeken om te zien dat niemand aan deze eis kan voldoen. Ik hoef alleen nog maar naar mijzelf te kijken, ware het niet dat wij onze redding buiten onszelf kunnen zoeken, en in CHRISTUS redding vinden. HIJ was dan ook 100% mens, HIJ kwam uit de aarde voort, als een scheut uit de wortel van Issai (vader van David). Daarnaast lezen wij dat onze redding vanuit zwakheid tot stand komt,

dit valt zoiezo niet te rijmen met "de sterke hand" van de HERE.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 22, 2007, 05:19:54 pm »

quote:

har03 schreef op 22 maart 2007 om 12:38:

laten we het voorafgaande erbij halen:
Jesaja 52-53:
"13 Zie, mijn knecht zal voorspoedig zijn, hij zal verhoogd, ja, ten hoogste verheven zijn. 14 Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen zijn gestalte – 15 zó zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij. 1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd (..)

Het gedeelte over de knecht des Heren begint al in Jes.52 zoals je hier kunt zien. En het loopt gewoon door, precies door de zin waarin de 'arm' genoemd wordt. Uiteraard bewijst het nog niks, maar wat mij betreft is de suggestie vrij sterk, dat 'de arm des Heren' op de knecht slaat. Nu hoeft het niet zo te zijn dat die twee identiek zijn. Het kan best dat 'de arm des Heren' een staande uitdrukking is zoals bv 'de genade van God' in het fictieve bijbelvers: "Wie heeft de genade van God gezien? De messias komt eraan". In dat geval slaat 'de genade van God' op de messias, maar ze zijn niet gelijk. Maar geen van beide opties kan op basis van Jesaja 52-53 uitgesloten worden. De 'arm' is in ieder geval niet iets compleet anders, want dat past niet in de loop van het betoog. Het is ofwel de messias, of het is zoiets als in mijn fictieve voorbeeldje, een uitddrukking die op een bepaalde manier over het werk van de messias of van God gaat.

quote:

De sterke arm des HEREN is niets anders dan een oordeel (over egypte, over babel, over sodom, enz.) Zoals in meerdere profetieen, als ook in het evangelie begint het met een oordeel, vervolgens de verlossing, daarna wordt de HERE geprezen (dankbaarheid).

(..)
En Jeremia 32:17 dan? "Ach, Here HERE, zie, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door uw grote kracht en uw uitgestrekte arm;". Hebben we hier te maken met 'niets anders dan een oordeel'? Waarover dan? Over de (goede!) schepping? De 'arm' is dus overduidelijk niet 'niets anders dan een oordeel'. Het is kennelijk óók al werktuig bij de schepping. Verder zweert JHWH eenmaal (Jes. 62:8) bij 'zijn arm', wat óók op z'n minst hoogst eigenaardig is, als het om het oordeel over bv. Egypte zou gaan. De 'arm' is dus meer dan het oordeel, alhoewel het wel vaak voorkomt in combinatie met het oordeel. De 'sterke hand en de uitgestrekte arm' zijn datgene waarmee God het oordeel over Egypte en co. uitvoert, maar 'de arm' is niet het oordeel zelf.

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 13:17:

quote:

har03 schreef op 22 maart 2007 om 13:36:
[...]

vers 1: aan wie? antwoord: aan een loot.
Er staat niet "aan de loot". Er staat dat "Als een loot schoot hij op", na de vraag "aan wie ..". Het "als een loot" is dus zeker geen antwoord op de vraag "aan wie". Het is een verduidelijking op het onderwerp van deze rede van Jesaja, en aangezien het gaat over de knecht des Heren, is diezelfde knecht het meest logische onderwerp. Het "als een loot" is dan de verduidelijking op de vraag, "aan wie" er geopenbaard is. Hoe kan het dan dat die geopenbaarde arm des Heren kennelijk niet zichtbaar was? Het "als een loot" (en ook andere gedeeltes zoals het "misvormd" zijn, het onherkenbaar zijn) geeft aan waarom de messias (de loot, de knecht des heren) niet (h)erkend wordt.

quote:

Alleen in CHRISTUS is redding: Bij de zondvloed werd de wereld geoordeeld, Noach en de zijnen werden gered. ( gedragen door de ark)
Bij Babel werd Babel op de prediking van Jona gered, echter 150 jaar later toch vernietigt. (Assur)
Sodom en Gomorra werden geoordeeld, echter Lot werd door het geloof gered.
Bij de Rode Zee werd Egypte geoordeeld, Israel in navolging van Mozes gered.

In het oordeel van de HERE is redding bij CHRISTUS.
Ja, bij Jezus is redding, maar je lijkt geheel te vergeten, dat Jezus óók het oordeel gaat vellen. Lees Openbaring er nog eens op na!

- Mat.13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

- Joh.5:21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

- Openbaring 19:11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.

Jezus, ook wel genoemd 'Zoon des mensen' en 'Het Woord van God' is uitermate betrokken bij het oordeel: Hij voltrekt het namens de Vader! Veel beeldender dan Opb.19: 15 ken ik niet: "Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods"!

De passages over 'de arm' in het OT sluiten dus goed aan bij Jezus' 'taakomschrijving', netzoals de rollen waarin we de Engel des Heren zien, ook identiek zijn aan Jezus' rol. Het lijkt me dus gerechtvaardigd om te concluderen dat er op z'n minst iets aan de hand is met de 'arm' van God. Het is misschien Jezus zelf, of het is een uitdrukking die gebruikt wordt om te spreken over die dingen die God doet, die óók de dingen zijn waarvan we weten dat Jezus ze doet (schepping, messias, oordeel).
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2007, 05:20:47 pm door Nunc »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 22, 2007, 11:00:05 pm »

quote:

har03 schreef op 22 maart 2007 om 14:16:
[...]

Daarnaast lezen wij dat onze redding vanuit zwakheid tot stand komt,

dit valt zoiezo niet te rijmen met "de sterke hand" van de HERE.

Dit wordt toch ook wel verklaard in het Nieuwe Testament:

Filp 2
6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 22, 2007, 11:07:26 pm »
Ik ga ze niet allemaal posten, maar hier zijn 121 messianistische profetien over Jezus alleen al in Jesajah:
http://biblia.com/jesusbible/isaiah2.htm

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2007, 02:53:22 pm »
nog iets ter ondersteuning van mijn vermoeden dat 'de arm' Jezus kan zijn: De 'arm' wordt aangesproken (alsof het een persoon is) :

Jesaja 51:9"Waak op, waak op, bekleed u met sterkte, gij arm des HEREN! Waak op als in de dagen van ouds, van de geslachten uit de voortijd! Zijt gij het niet, die Rahab neergehouwen, de zeedraak doorboord hebt?"

en Jesaja 59: "Maar de HERE zag het en het was kwaad in zijn ogen, dat er geen recht was. 16 Hij zag, dat er niemand was, en Hij ontzette Zich, omdat niemand tussenbeide trad. Toen bracht zijn arm Hem hulp en zijn gerechtigheid ondersteunde Hem; 17 Hij bekleedde Zich met gerechtigheid als met een pantser en de helm des heils was op zijn hoofd; Hij bekleedde Zich met wraak als met een gewaad en Hij hulde Zich in ijver als in een mantel. 18 Naar de daden zal Hij vergelden: grimmigheid aan zijn tegenstanders, vergelding aan zijn vijanden; aan de kustlanden zal Hij vergelding doen. 19 En men zal vanwaar de zon ondergaat de naam des HEREN vrezen en vanwaar zij opgaat zijn heerlijkheid, want Hij komt als een onstuimige rivier, door de adem des HEREN voortgezweept. 20 Maar als Verlosser komt Hij voor Sion en voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, luidt het woord des HEREN. 21 En wat Mij aangaat, dit is mijn verbond met hen, zegt de HERE. Mijn Geest, die op u is, en mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, zullen niet wijken uit uw mond noch uit de mond van uw kroost, noch uit de mond van het kroost van uw kroost, zegt de HERE, van nu aan tot in eeuwigheid. "

als het hier om Jezus gaat, dan hebben we hier de hele triniteit bij elkaar, aangezien de Geest in vs.20 ook om de hoek komt kijken. Het zou echter ook kunnen dat 'de arm' die Hem te hulp komt beeldspraak is, omdat 'zijn gerechtigheid' Hem óók te hulp komt. De hand (van een mens) wordt ook wel eens als bijna persoonlijk opgevoerd: (Ps 144:8 " wier mond leugen spreekt, wier rechterhand een hand van bedrog is. ")

In Jesaja 63 komt de 'arm' weer voor:

"Wie is het, die van Edom komt, in helrode klederen van Bosra, die daar praalt in zijn gewaad, fier voortschrijdt in zijn grote kracht? Ik ben het, die in gerechtigheid spreek, machtig om te verlossen.
2 Waarom is dat rood aan uw gewaad, en zijn uw klederen als die van iemand die de wijnpers treedt? 3 Ik heb de pers alleen getreden en van de volken was niemand bij Mij, Ik trad hen in mijn toorn en vertrad hen in mijn grimmigheid; toen spatte hun bloed op mijn klederen en ik bezoedelde mijn ganse gewaad. 4 Want een dag van wraak had Ik in de zin en het jaar van mijn verlossing was gekomen. 5 En Ik zag rond, maar er was geen helper; Ik ontzette Mij, maar niemand bood steun. Toen verschafte mijn arm Mij hulp en mijn grimmigheid ondersteunde Mij. 6 En Ik vertrapte volken in mijn toorn, maakte hen dronken in mijn grimmigheid en deed hun bloed ter aarde stromen. "

Alweer is het hier 'de Arm' die de Here ondersteunt in Zijn gericht, maar aan de andere kant óók zijn grimmigheid.  Overigens doet vers 6 erg denken aan Openbaring 19 waar het wel over Jezus gaat! (Opb 19:"11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig,  (..) en zijn naam is genoemd: het Woord Gods (..) En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen")

In Jesaja 63, direct na de ondersteunende arm en het vertrappen van de volken, komt de arm voor de laatste keer voor in Jesaja:
Jes. 63: "7 Ik zal de gunstbewijzen des HEREN vermelden, de roemrijke daden des HEREN, naar alles wat de HERE ons heeft gedaan en naar de grote goedheid jegens het huis Israëls, welke Hij het betoond heeft naar zijn barmhartigheid en naar zijn vele gunstbewijzen. 8 Hij zeide: Zij zijn toch mijn volk, kinderen, die niet trouweloos worden, en Hij werd hun tot een Verlosser. 9 In al hun benauwdheid was ook Hij benauwd, en de Engel zijns aangezichts heeft hen gered. In zijn liefde en in zijn mededogen heeft Hij zelf hen verlost en Hij hief hen op en droeg hen al de dagen van ouds.
10 Maar zij waren wederspannig en bedroefden zijn heilige Geest; daarom veranderde Hij voor hen in een vijand. 11 Hij zelf streed tegen hen. Maar Hij dacht aan de dagen van ouds, aan Mozes, aan zijn volk.
Waar is Hij, die de herders zijner kudde voerde uit de wateren? Waar is Hij, die zijn heilige Geest in hun binnenste gaf? 12 Die zijn luisterrijke arm aan de rechterhand van Mozes deed gaan, die vóór hen de wateren kliefde om Zich een eeuwige naam te maken; 13 die hen deed gaan door de waterdiepten? Evenmin als een paard in de woestijn struikelden zij; 14 als aan het vee, dat afdaalt in de vallei, gaf de Geest des HEREN hun rust. Zo hebt Gij uw volk geleid om U een luisterrijke naam te maken. "

Hier komt de arm voor in combinatie met de Engel zijns aangezichts (de Engel des Heren) en de Geest van God, dus weer de triniteit. En de arm ging aan de rechterhand van Mozes.

ook de 'hand' van God komt vaak in Jesaja voor, en enkele keren in combinatie met de schepping (Jes. 48:13 "ook heeft mijn hand de aarde gegrondvest en mijn rechterhand heeft de hemelen uitgebreid."), maar meestal gewoon in de context van het oordeel over allerlei volken. Opvallend genoeg ook weer in Jesaja 53:10 (knecht des Heren profetie): "Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben". Ook hier is het m.i. niet duidelijk of het nu een parallelle situatie is van "hij zal nakomelingen zien" en"zal door zijn hand voortgang hebben", of dat het een uitleg of reden is. Als het om twee parallelle verzen gaat, dan wordt ook hier de hand aan de knecht gekoppeld.

En in het Johannes-evangelie staat:
Joh.12: "37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hun ogen gedaan had, geloofden zij niet in Hem, 38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd, dat hij sprak: Here, wie heeft geloofd, wat hij van ons hoorde? En aan wie is de arm des Heren geopenbaard? 39 Hierom konden zij niet geloven, omdat Jesaja elders gezegd heeft: 40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, omdat hij zijn heerlijkheid zag en van Hem sprak."

En in psalms 44:4 " Want niet met hun zwaard hebben zij het land verworven, niet hun arm heeft hen gered, maar uw rechterhand en uw arm en het licht van uw aanschijn, omdat Gij in hen een welbehagen hadt. ", terwijl Jezus óók Het Licht is.

Het lijkt er m.i. op dat Jezus en 'de arm van God' dezelfde zijn, alhoewel het bewijs niet overweldigend is. Maar beide hebben dezelfde functies (oordeel, redding (ook uit egypte) en de arm wordt met de messias in verband gebracht) en Johannes koppelt de tekst uit Jesaja direct aan Jezus, en zegt dat het over Hem gaat.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2007, 03:17:58 pm door Nunc »

Moslim12

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 14, 2007, 08:20:39 pm »
Misschien kun je Jesaja 53 beter lezen het is in verleden tijd ;)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 15, 2007, 01:33:42 pm »

quote:

Moslim12 schreef op 14 april 2007 om 20:20:

Hebreeuws kent geen toekomstige en verleden tijd. Het heeft voltooide en onvoltooide werkwoorden (perfect en inperfect tense). De voltooide tijd geeft aan dat iets compleet is, of als compleet beschouwd wordt, onvoltooid geeft incompleetheid, herhaling etc aan.

Het gebruik van een voltooide tijd past heel goed bij profetie, en kan aanduiden dat het al zeker is (ook al is het nog niet gebeurd). Je zou ook kunnen denken aan visioenen die door profeten gezien zijn (in het verleden, over de toekomst) en dan opgeschreven worden. Ook in zulke beschrijvingen zie je meestal taalgebruik wat suggereert dat het in het verleden al plaatsvond, omdat er iets van de toekomst (van de schrijver) in het verleden (van de schrijver, namelijk in een visioen) is gezien, en dus al 'compleet' is.

In Numeri 17:21 ("De Israëlieten immers hadden tot Mozes gezegd: Zie wij geven de geest, wij komen om, wij komen allen om. " ) staat ook een perfect tense, een voltooid werkwoord, maar toch waren de Israëlieten toen ze zeiden dat ze dood waren, nog niet dood. Vandaar dat het hier als 'nog te gebeuren' (we komen om, geven de geest, etc) vertaald is. In Genesis 15:18 staat "Te dien dage sloot de HERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven" (NBG51 vertaling) maar er wordt een perfect gebruikt (op het moment dat het gezegd wordt is het eigenlijk al compleet, gebeurd, klaar). De Statenvertaling vertaalt bv. met "uw zaad heb Ik dit land gegeven". Dat zie je ook bij de uittocht uit Egypte, waar God in Ex.12:17 zegt "Onderhoudt dan (het feest der) ongezuurde broden, want op deze zelfde dag leid Ik uw legerscharen uit het land Egypte." terwijl er een perfect gebruikt wordt, terwijl de israelieten op dat moment nog in Egypte zijn, en de daadwerkelijke uittocht pas later komt.

In Jesaja 5:13 staat "Daarom gaat mijn volk in ballingschap  (..)", maar alweer is er een voltooide tijd gebruikt. En dat terwijl het volk op dat moment nog helemaal niet in ballingschap was. Maar kennelijk stond die ballingschap op dat moment al zo vast als een huis. Ook in Jesaja 10:28-32 wordt in voltooide tijd gesproken terwijl het een voorspelling is van toekomstige rampspoed.

Ook in het nieuwe testament zie je soms voltooide werkwoorden voor iets wat nog moet komen. Judas 1:15 is daarvan een aardig voorbeeld omdat het zelf weer refereert aan een profetie die lang geleden is uitgesproken en waarin een voltooide tijd gebruikt wordt. Het boek Openbaring staat er vol mee. Veel daarvan heeft in het grieks de verleden tijd, maar sommige passages zijn in de toekomstige tijd. Toch beschrijft het hele boek een visioen aan Johannes over de toekomst. Openbaring is overigens in een vreemde stijl grieks geschreven, het lijkt qua stijl wel wat op hebreeuws.

Moslim12

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 15, 2007, 02:13:57 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 april 2007 om 13:33:

[...]

Hebreeuws kent geen toekomstige en verleden tijd. Het heeft voltooide en onvoltooide werkwoorden (perfect en inperfect tense). De voltooide tijd geeft aan dat iets compleet is, of als compleet beschouwd wordt, onvoltooid geeft incompleetheid, herhaling etc aan.

Het gebruik van een voltooide tijd past heel goed bij profetie, en kan aanduiden dat het al zeker is (ook al is het nog niet gebeurd). Je zou ook kunnen denken aan visioenen die door profeten gezien zijn (in het verleden, over de toekomst) en dan opgeschreven worden. Ook in zulke beschrijvingen zie je meestal taalgebruik wat suggereert dat het in het verleden al plaatsvond, omdat er iets van de toekomst (van de schrijver) in het verleden (van de schrijver, namelijk in een visioen) is gezien, en dus al 'compleet' is.

In Numeri 17:21 ("De Israëlieten immers hadden tot Mozes gezegd: Zie wij geven de geest, wij komen om, wij komen allen om. " ) staat ook een perfect tense, een voltooid werkwoord, maar toch waren de Israëlieten toen ze zeiden dat ze dood waren, nog niet dood. Vandaar dat het hier als 'nog te gebeuren' (we komen om, geven de geest, etc) vertaald is. In Genesis 15:18 staat "Te dien dage sloot de HERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven" (NBG51 vertaling) maar er wordt een perfect gebruikt (op het moment dat het gezegd wordt is het eigenlijk al compleet, gebeurd, klaar). De Statenvertaling vertaalt bv. met "uw zaad heb Ik dit land gegeven". Dat zie je ook bij de uittocht uit Egypte, waar God in Ex.12:17 zegt "Onderhoudt dan (het feest der) ongezuurde broden, want op deze zelfde dag leid Ik uw legerscharen uit het land Egypte." terwijl er een perfect gebruikt wordt, terwijl de israelieten op dat moment nog in Egypte zijn, en de daadwerkelijke uittocht pas later komt.

In Jesaja 5:13 staat "Daarom gaat mijn volk in ballingschap  (..)", maar alweer is er een voltooide tijd gebruikt. En dat terwijl het volk op dat moment nog helemaal niet in ballingschap was. Maar kennelijk stond die ballingschap op dat moment al zo vast als een huis. Ook in Jesaja 10:28-32 wordt in voltooide tijd gesproken terwijl het een voorspelling is van toekomstige rampspoed.

Ook in het nieuwe testament zie je soms voltooide werkwoorden voor iets wat nog moet komen. Judas 1:15 is daarvan een aardig voorbeeld omdat het zelf weer refereert aan een profetie die lang geleden is uitgesproken en waarin een voltooide tijd gebruikt wordt. Het boek Openbaring staat er vol mee. Veel daarvan heeft in het grieks de verleden tijd, maar sommige passages zijn in de toekomstige tijd. Toch beschrijft het hele boek een visioen aan Johannes over de toekomst. Openbaring is overigens in een vreemde stijl grieks geschreven, het lijkt qua stijl wel wat op hebreeuws.
Vergeten bij te melden:er staat nageslacht in en zoals je weet is jezus vzmh nog maagd en niet getrouwd

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 15, 2007, 02:22:27 pm »

quote:

Moslim12 schreef op 15 april 2007 om 14:13:
[...]

Vergeten bij te melden:er staat nageslacht in en zoals je weet is jezus vzmh nog maagd en niet getrouwd

er staat 'hij zal [zijn] zaad zien', maar er staat een paar verzen eerder óók "Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest." (Jes. 53:8-9) dus Hij (de knecht des Heren) gaat dood. Lastig nageslacht krijgen als je dood bent.

Het is óók vrij problematisch om een 'lang leven' te hebben als je net dood bent gegaan, maar ook dat staat er: "Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. " (Jes.53:10b). Eerst een lang leven hebben en dán schuldoffer worden, dat kan -menselijk gezien- maar andersom is wat lastig: eerst schuldoffer zijn en doodgaan, en dan een lang leven hebben.

Maar als je Jezus heet, en Zoon van God bent, dan kunnen sommige dingen ineens wel  _/-\o_

En wat betreft de kinderen: het hoeft hier natuurlijk niet om biologische kinderen te gaan. Het kunnen ook figuurlijk gezien 'kinderen' zijn, bv. de discipelen, of alle gelovigen.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2007, 02:38:28 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 15, 2007, 02:33:42 pm »

quote:

Moslim12 schreef op 14 april 2007 om 20:20:

het is ironisch, dat andere moslims zich juist weer beroepen op de 'profetische verleden tijd' om in de bijbel allerlei plekken te kunnen aanwijzen die eigenlijk profetieën zijn van Mohammed (hier, zoek op 'past tense')