Auteur Topic: Hoe gebedsgenezing onderzoeken?  (gelezen 8301 keer)

joepie

• Bekijk profiel
Hoe gebedsgenezing onderzoeken?
« Reactie #50 Gepost op: juli 09, 2007, 10:50:46 am »
Precies. In hoeverre kun je dat dan dus "bewijzen".

Ik heb dit volgens mij al eens vaker gezegd; Ik kan een heel boek vol schrijven over genezingen die door God gegeven zijn. Ook wonderbaarlijke genezingen. Op gebed. Met behulp in bepaalde gevallen van artsen. Daar is  niets vreemds aan.
God wil namelijk dat wij Hem om genezing vragen.
Dan kan Hij daarvoor gerust artsen en allerlei andere zaken gebruiken.
Maar de genezing moet van God komen.
Altijd.
En we mogen gewoon direct daar God om vragen.
We heoven daarvoor niet een tussenpersoon te gebruiken.
Gewoon eenvoudigweg. En Hij zal geven in overvloed.

Zolang wij niet vergeten te bidden: Uw wil geschiedde.

En dat is wat ik mis bij genezingsdiensten. We denken God te kunnen commanderen.
Maar zo staat het zeker niet in de Bijbel.
We mogen Hem erom vragen, dat wel. Maar Hem sommeren om te genezen kan gewoon niet.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 09, 2007, 11:08:30 am »

quote:

joepie schreef op 09 juli 2007 om 10:50:
Precies. In hoeverre kun je dat dan dus "bewijzen".

Ik heb dit volgens mij al eens vaker gezegd; Ik kan een heel boek vol schrijven over genezingen die door God gegeven zijn. Ook wonderbaarlijke genezingen. Op gebed. Met behulp in bepaalde gevallen van artsen. Daar is  niets vreemds aan.
God wil namelijk dat wij Hem om genezing vragen.
Dan kan Hij daarvoor gerust artsen en allerlei andere zaken gebruiken.
Maar de genezing moet van God komen.
Altijd.
En we mogen gewoon direct daar God om vragen.
We heoven daarvoor niet een tussenpersoon te gebruiken.
Gewoon eenvoudigweg. En Hij zal geven in overvloed.

Zolang wij niet vergeten te bidden: Uw wil geschiedde.

Amen  _/-\o_

Overigens is ook genezing die wetenschappelijk te verklaren is een wonder.
Wetenschappelijk zal aan te tonen zijn dat een chemokuur werkt. Er zijn echter ook mensen die niet genezen terwijl de ziekte gelijk is aan iemand die wel genezen is na zo'n kuur. Ook dat is wetenschappelijk vast vast te stellen waarom er selectieve werking is.
Maar vergeten we niet dat ook de wetenschap een gave van God is?

Het genezen van een kleine snijwond is m.i. niet minder van grootte dan het genezen van kanker. Alleen zien we die kleine dingen nog wel?
Danken we God nog voor de kleine dingen in het leven? Voor het weggaan van hoofdpijn? Voor het helen van een gebroken been?
Mail me maar als je wat wilt weten

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 09, 2007, 11:14:12 am »
Toch nogmaals het verzoek om onderscheid te maken tussen divine creation en divine intervention (within the creation).
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 09, 2007, 11:44:47 am »

quote:

Bumblebee schreef op 09 juli 2007 om 08:33:
Het grote probleem is dan dus weer dat dystrofie een beeld is waarvan je niks op de reguliere manier kunt aantonen. Let op: daarmee zeg ik niet dat het niet reëel is of niet bestaat, alleen dat je niet objectief kunt laten zien: nu is het er wel en nu niet. Dystrofie geeft zeer veel pijn, daardoor onfunctionaliteit en door die onfunctionaliteit kunnen allerlei akelige vergroeiingen komen.

Gaat de pijn weg, en is de patiënt in staat het lichaamsdeel weer te gebruiken, dan verdwijnen de vergroeiingen vaak ook voor een groot deel weer.

Dit KAN dus absoluut een wonder zijn, de ellende is dat je een geval van dystrofie niet kunt gebruiken om het keihard aan te tonen als de aanwezigheid van de ziekte al niet aangetoond kan worden.

misschien toch eens handig dat verhaal van die janneke vlot te beluisteren want die heeft aan een wetenschappelijk onderzoek mee gedaan verteld ze
...vandaar ook dat ik daarnaar verwees.

http://www.eo.nl/portals/...isode.jsp?episode=8388866

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 09, 2007, 12:55:26 pm »
Ik lees net dit, gaat dat over dezelfde vrouw:

Zijlstra’s wondergenezingen beklijven niet zo heel erg lang
Van onze redactie religie & filosofie
Het genezingswonder in Leiderdorp is niet zo stevig en bestendig als pastor Jan Zijlstra zijn publiek wil doen geloven.

Zijn populariteit dankt de evangelist onder andere aan de Evangelische Omroep die hem geregeld op het schild hees als dé wonderdoener-in-naam-van-Jezus. „In Leiderdorp worden wekelijks vele mensen genezen onder de zegenende handen van Jan Zijlstra”, meldde Andries Knevels ’Het Elfde Uur’ in 2003.

Deze week hielp de omroep de evangelist hardhandig van het schild af. EO’s ’Netwerk’ zond donderdag een reportage uit, waarin vier genezingen werden belicht. Daar bleef niet veel van de beweringen van Zijlstra over. Het herstel was, op een uitzondering na, tijdelijk van aard en soms helemaal afwezig – een patiënte zei dat ze nooit genezen is geweest, ook niet even.

Het tijdschrift De Levensstroom, een kleurig glossy blad, verkondigt in alle toonaarden Gods genezend werk en speelt zo in op het wanhopen van vaak langdurig zieken.

Zijlstra is door de jaren heen opgevallen door zijn theologische diagnostiek; zo weet hij zeker dat astma altijd van de duivel komt, heel anders dan een gebroken been.

Op de website van de charismatische kerk prijken nog altijd spectaculaire genezingen, maar niet meer die die ’Netwerk’ onderzocht.

Volgens Zijlstra heeft hij nooit valse verwachtingen gewekt en doet hij niets anders dan Gods opdracht volgen, namelijk mensen de handen opleggen, het gebaar voor genezing. In ’Netwerk’ zei Zijlstra dat een terugval (een wonderbaarlijk genezen vrouw bleek toch weer posttraumatische dystrofie te hebben, met meer pijn dan vroeger) het wonder er niet minder op maakt.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 09, 2007, 02:22:03 pm »

quote:

Anemino schreef op 09 juli 2007 om 12:55:
Ik lees net dit, gaat dat over dezelfde vrouw:
Nee, dat is iemand anders.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 09, 2007, 04:48:42 pm »

quote:

Anemino schreef op 09 juli 2007 om 11:14:
Toch nogmaals het verzoek om onderscheid te maken tussen divine creation en divine intervention (within the creation).
Was dat? :?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 10, 2007, 09:20:58 am »
Divine creation: "alles wat er is", ook qua genezingen. Elke genezing van kanker is een wonder, (net als het feit dat elke dag de zon op gaat) maar niet elke genezing is een gevolg van rechtstreeks en bovennatuurlijk ingrijpen van God.

Divine intervention: rechtstreeks en bovennatuurlijk ingrijpen van God dwars door de natuurwetten heen. Een "echt" wonder dus, zoals het splijten van de Rode Zee.

Volgens mij is er geen filosofisch steekhoudend argument tegen het voorkomen van divine intervention (mits je in God gelooft, uiteraard) maar dat wil nog niet zeggen dat het is gebeurd in alle gevallen waarin het geclaimd wordt. De meeste wonderbaarlijke genezingen zijn ook prima mét de natuurwetten te verklaren. Dat wil niet zeggen dat er geen wonder gebeurd kan zijn, wel dat je het niet hard kunt maken.

En nee, ik heb dat stuk van Janneke Vlot nog niet gehoord dus ik wil daar nog geen uitspraak over doen.  :)
Bombus terrestris Reginae

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 10, 2007, 10:00:51 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 juli 2007 om 09:20:
Divine creation: "alles wat er is", ook qua genezingen. Elke genezing van kanker is een wonder, (net als het feit dat elke dag de zon op gaat) maar niet elke genezing is een gevolg van rechtstreeks en bovennatuurlijk ingrijpen van God.

Divine intervention: rechtstreeks en bovennatuurlijk ingrijpen van God dwars door de natuurwetten heen. Een "echt" wonder dus, zoals het splijten van de Rode Zee.

Volgens mij is er geen filosofisch steekhoudend argument tegen het voorkomen van divine intervention (mits je in God gelooft, uiteraard) maar dat wil nog niet zeggen dat het is gebeurd in alle gevallen waarin het geclaimd wordt. De meeste wonderbaarlijke genezingen zijn ook prima mét de natuurwetten te verklaren. Dat wil niet zeggen dat er geen wonder gebeurd kan zijn, wel dat je het niet hard kunt maken.

En nee, ik heb dat stuk van Janneke Vlot nog niet gehoord dus ik wil daar nog geen uitspraak over doen.  :)

Ik geloof dat elke genezing een rechtstreeks ingrijpen van God is.
Hij is de enige die genezing kan schenken. Of dan nu door middel van medicijnen is of wat dan ook.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 10, 2007, 10:17:20 am »
Dat geloof ik ook hoor :)
Maar hier bedoel ik met "niet rechtstreeks": door middel van dokters, medicijnen, tijd etc. God heeft er dan wel de hand in, (inderdaad komt alle genezing van God) maar de genezing verloopt op de normale manier.

Als ergens een bot is gebroken en een minuut later is het weer heel, dan noem ik het hier even rechtstreeks ingrijpen, dus tegen de normale gang van zaken in. Een wonder dus, divine intervention.
Bombus terrestris Reginae

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 10, 2007, 10:43:20 am »

quote:

Gisteren heb ik het samen met mijn vrouw beluisterd. Mijn vrouw heeft zes jaar niet of nauwelijks kunnen lopen. Toen ze na de bevalling van de tweede naar huis werd gestuurd (wat idioot was, want ze kon helemaal niets op dat moment) liep ze van de auto naar de huiskamer over een afstand van 20 meter. Voor ze daar was aangekomen was ze anderhalf uur verder. Daarop zijn hele zware en verdrietige jaren gevolgd. Ze zat aan huis gekluisterd. Ze had een loopkarretje en kon eigenlijk ook geen trappen lopen. Dit heeft ze een tijd zittend gedaan, daar is een truckje voor.
Na de tweede leek het erop dat we maar geen derde kind meer moesten proberen te krijgen anders zou ze zeker in een rolstoel terecht zijn gekomen.
Op een dag ontstond toch weer een verlangen bij mijn vrouw en ze begon te bidden of God een wonder wilde verrichten. Eerst deskundig advies ingewonnen bij de gyneacoloog. Onder zijn begeleiding dan toch maar gegaan voor een derde. We hadden twee meisjes en ik hoopte natuurlijk op een jongetje. Gedurende de zwangerschap verergerden de klachten en mijn vrouw kwam veel op bed te liggen.
Toen kwam de dag van de bevalling. Bij de eerste twee was er ingeleid dit is ook bij de derde gebeurt.
Onze ZOON (eerste gebedsverhoring) kwam er in één perswee. Dat was al bijzonder de vorige twee bevallingen duurden meer als twaalf uur.
Zoals gewoon gaat een moeder na de bevalling douchen. Bij de eerste twee was dit een marteling, dat kon eigenlijk niet.  Mijn vrouw stapte met die verwachting langzaam en onzeker uit bed.
Het tweede wonder (voor ons) was dat mijn vrouw gewoon naar de douche liep, wel wat stijfjes maar pijnvrij. Dit is zo tot op de dag van vandaag. Ze fiets rent klimt zonder enige last. Ze liep kreupel het kraambed in en hersteld er weer uit. Voor ons een wonder van herstel! We geloven dat God hier heeft ingegrepen.
Aan 6 jaren van verdriet kwam in één klap een einde. Iets waar mijn vrouw in stilte veel voor had gebeden. Volledig hersteld en een zoon. God is groot. Hij hersteld op wonderlijke wijze. Hoe het kan weet niemand, iemand zei "misschien dat er weer iets is recht geschoten, maar dat is niet aan te tonen". Ook al zou dat zo zijn, dan is de kans dat dit gebeurt op zich maar zo klein en mogen we daar ook Gods hand in zien. Die jaren van beproeving hebben geleerd op God te vertrouwen. Mijn vrouw meer als ik, omdat ik mijn problemen heel anders oploste, eerder ten nadele van mijn gezin, maar ook dat is inmiddels verleden tijd.
Als je na twintig jaar stevig alcoholmisbruik van de ene op de andere dag van je verslaving bent vrij gezet zonder enig afkickverschijnsel. Eerdere pogingen dit zelf te doen telkens mislukten binnen enkele dagen en artsen en een psycholoog zeggen dat het los komen van dit probleem op deze manier eigenlijk niet mogelijk is dan is dat bevrijdend. Sterker nog, dan is dat ook een stuk genezing van het ene op het andere moment. Genezing op persoonlijk (wanhopig) gebed, op je knieen, helemaal afgebroken. Dan rest daarna dankbaarheid.
Het geestelijk genezingsproces voor mijn vrouw, kinderen, maar ook ik volgt dan en ook dat gaat soms op wonderlijke wijze. Tot op de dag van vandaag. Ik geloof in gebedsgenezing, op eigen gebed, maar ook via mensen die God wil gebruiken. Zij hebben dus niet een gave, maar God is zo gaaf dat Hij door deze mensen heen wil werken.
Daar zijn dan wel twee elementen. Degene waar God doorheen werkt en degen die wel of geen genezing ontvangt. Want God wil genezen maar is ook autonoom.
Ik herhaal nog eens die verwijzing naar de getuigenis van mevrouw Vlot. Beter kan ik het niet verwoorden hoe zij en haar man dit dilemma verwoorden. ;)

Ik ben het dus met joepie eens dat God altijd de hand heeft in genezing. Maar ik heb mogen leren dat God op normale maar ook op voor ons heel bijzondere wijze genezing schenkt. Door kennis, middelen, artsen, persoonlijk gebed, handoplegging en ziekenzalving en doelgericht genezingsgebed.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2007, 10:50:23 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 10, 2007, 10:53:28 am »

quote:

Als ergens een bot is gebroken en een minuut later is het weer heel, dan noem ik het hier even rechtstreeks ingrijpen, dus tegen de normale gang van zaken in. Een wonder dus, divine intervention.

Recent hoorde ik dat een indirect bekende van ons was overleden aan een ongeneeslijke ziekte. De doktoren beweerden juist dat het allemaal heel goed leek. Het omgekeerde gebeurde. De persoon overleed tegen de verwachtingen in en binnen korte tijd.
God riep deze persoon naar huis. Ook dat mogen we niet vergeten. Wij zijn maar mensen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 10, 2007, 11:01:12 am »

quote:

Bumblebee schreef op 10 juli 2007 om 10:17:
Dat geloof ik ook hoor :)
Maar hier bedoel ik met "niet rechtstreeks": door middel van dokters, medicijnen, tijd etc. God heeft er dan wel de hand in, (inderdaad komt alle genezing van God) maar de genezing verloopt op de normale manier.

Wanneer we naar de toestand in de wereld kijken is dit misschien wel helemaal niet zo normaal. Normaal is wanneer de hele wereld dan deel heeft aan deze manier van genezen. Voor velen door armoede en honger helaas niet realistisch. De mens ontloopt daarin zijn verantwoordelijkheid, maar het schept ook direct kansen om als christen daarin (ook in het klein) het verschil te maken.
Op de achtergrond van de ellende wordt Gods liefde door zijn discipelen dan zichtbaar.
Veranderde mensen die door hun denken en handelen vanuit het gelovige hart toonbeeld mogen zijn van wat Gods bedoeling is. Hoe feilbaar en kwestbaar en beperkt we ook denken te zijn.
Misschien ontbreekt het ons inderdaad soms wel aan geloof en daadkracht waar het gaat om Gods bedoeling en werkende krachten? Maar dan mogen we ons (ook na lange tijd) nog altijd bekeren. Te beginnen met vandaag.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2007, 04:36:50 pm door grondig christelijk »

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 10, 2007, 02:02:04 pm »
In Israël werden de mensen gekeurd door de priester als men melaatsheid vermoedde.
Was men melaats, dan was elk sociaal contact verboden. Als Jezus melaatsen geneest dan stuurt Hij ze naar de priester, ze worden gezond verklaard, ze mogen overal weer komen, maar er is er maar één, die Jezus bedankt. (Lucas 17:11-19) Tegen hem zegt Jezus:"Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden." Van de tien genezen melaatsen werd er één behouden. Jezus maakt onderscheid tussen genezen mensen en hen, die God ervoor danken. Ook wijst Jezus de door Hem genezen mensen op hun plicht zich te laten keuren. Daarvoor zijn regels in medisch Nederland.