quote:
Het enige wat ik zeg is dat er een onderscheid zit tussen 'matig' en 'streng' gereformeerd .
Eerst dit, en ik begrijp je zucht wel....
Ik ben, met jou waarschijnlijk, blij te constateren dat het gesloten gereformeerde milieu opener wordt en bepaalde delen daarvan (waaronder de GKV) inmiddels toegroeien naar de categorie "matig".
Maar het is wel zo dat een idee en beeld eenvoudiger is te verkrijgen dan weer te verliezen.
Daarnaast was het een onderzoek welke christelijke nederlandd betrof dacht ik en niet een vergelijking trok met andere religieuze en niet religieuze achtergronden.
In dat opzicht was de teletekstvariant zeer gekleurd en de berichtgeving in het ND veel duidelijker.
Maar hoe vangen we nu diegene op die de zware balk in hun jeugd binnen de kring van het eigen erf wel hebben ervaren en nu problemen hebben daar los van te komen of te blijven.
Moet je daar iets mee als kerk? Of moet je dat laten gaan en als een gegeven accepteren omdat het een gevolg is van de kerkelijke cultuur uit die tijd.
Ik ben echt nog groot gebracht met het idee dat hervormd maar niets was en die rooms - katholieken wel hele grote dwalers en vreemde snuiters. Kerken in een andere kerk was een grote zonde en het gezag van de ouder was overduidelijk en soms voelbaar en vaak hoorbaar.
'k wil dit jaar een aantal dagen naar een klooster en denk daarbij aan de van koningshoeven in Tilburg. Om me helemaal op God te richten en in de stilte bijbel te lezen, te mediteren, met de gebeden mee te doen en tot rust te komen.
Is de van koningshoeven een goede keuze Diak?