quote:
op 02 Apr 2003 23:29:01 schreef Henk-Jan:
Wie o wie... Zijn er nou veel mensen binnen de GKV die hun zorgen hebben over hoe het er aan toegaat binnen onze kerken? Ik ben benieuwd...
Zal zelf het spits proberen af te bijten.
Hoe ik erbij kom om dit te schrijven? Omdat veel van de punten die ik hieronder zal opsommen, op mijzelf betrekking hebben. Maar ik heb soms (correct me if I'm wrong) het idee dat dit zaken zijn, die voor meer kerkmensen spelen.
kernwoorden: PREKEN, ZONDE, GEESTELIJKE TOESTAND, EENZIJDIG, WOORD VAN VERMAAN, WERELDGELIJKVORMIGHEID
A Over de preken... Zou een apart forum aan gewijd kunnen worden misschien, maar goed. Zijn ze niet vaak (met nadruk op vaak) wel erg 'simpel' - simpel in die zin dat het geloof al te eenvoudig wordt voorgesteld? Is het niet vaak zo, dat we niet echt om onze oren worden geslagen met wat we fout doen, en dat God ook echt bedroefd kan zijn, over wat wij doen en laten? Zijn onze predikanten niet vaak bang, dat ze dan een stroom kritiek over zich heen krijgen?
Waarom ik dit noem, is omdat ik het namelijk zelf zo ervaar; soms weet je gewoon dat er dingen in je leven zijn, waarvan je weet, dat de HERE ze niet wil. Als ik zondags in de kerk kom, hoor ik het Evangelie verkondigd... Maar mijns bescheiden inziens soms wat te eenzijdig (weer: correct me if I'm wrong): het gaat altijd over de blijde boodschap. Maar die is nu eenmaal niet altijd zo makkelijk te aanvaarden, te accepteren. De mens keert zich van nature van de HERE af!
Ik moet hieraan toevoegen, dat dit wel samenhangt met mijn 'geestelijke' toestand, die, net als die van vele andere mensen, nogal heen en weer schommelt. Op momenten dat ik op, bij wijze van spreken, 'topniveau' ben, vind ik het schitterend allemaal en word ik erg enthousiast en blij van de 'sfeer' in de GKV. Maar wanneer het allemaal wat minder gaat, als je je bewust ben van je eigen zondigheid en de neiging daarin te blijven, MIS je soms iets in de (gemiddelde) preek. Zijn wij niet allen zondaars? Hebben wij niet ook elke week weer een woord van vermaan nodig? Nou, ik wel in elk geval.
B Zorgen over wereldgelijkvormigheid... Bij ons bestaat bijvoorbeeld de discussie over het wel of niet hebben van een tv eigenlijk helemaal niet meer. Vaak doen we wel wat meewarig over mensen uit andere kerkgenootschappen die geen tv's hebben / mogen. En ik vind het persoonlijk ook wel een kwestie van christelijke vrijheid en tegen wetticisime... Maar waarom wordt er eigenlijk nooit over gesproken, over de invloed van dat ding, enz...
Ik roep maar wat! Ben benieuwd naar reacties/ervaringen van anderen.
C,D,E,... komt u maar!
Ik durf. Ook ik maak me zorgen. Maar dan over het geestelijke leven van de meeste gelovigen, waaronder ook ik. Niets nieuws onder de zon, ook niet in Evangelisch nederland. Doet me denken aan een kinderliedje: En zij aten en zij dronken , en alles ging zijn gang, ze praatten en zij lachten, niemand weet hoelang.
Ook ik merk weinig meer van het gij, geheel anders. We doen mee met allerlei zaken, bekeren ons keer op keer, om op maandag weer gewoon achter de computer te kruipen. O nee, we kijken heus niet op "verboden" pagina's, ( alhoewel?) maar hebben al die andere "normale" pagina's wel nut? Is ons spreken zuiver? Brengen wij het Woord , gelegen of ongelegen. Zijn wij bewust van de macht van de tong? Kunnen wij nog de onderste weg gaan? Hebben wij alles gemeenschappelijk? Onderwerpen wij ons aan het leiderschap, óók als het ons eens niet zo goed uitkomt? Laten wij God aan het stuur, of mag Hij achterop zitten, voor noodgevallen? Is Gods woord nog een lamp voor ons voet en een licht op onze pad? Kiezen wij heden wie wij dienen zullen?
Weten wij eigenlijk wel wat we bidden als we bidden: Vader maak ons één, opdat de wereld weet dat U Uw zoon zond? Verwachten wij Jezus spoedig?
Twee zullen op het veld zijn,
samen aan het praten
één wordt opgenomen,
één achtergelaten
plotseling zal blijken
wat waarheid is of schijn
want zoals een bliksenschicht
die langs de hemel flitst
zó zal de komst van de Zoon des mensen zijn.
Lieve mensen , we hebben een gezamenlijke vijand, Gods tegenpartij de duivel, hij gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij kan verslinden.
Hij zal alles in het werk stellen ons zó af te leiden, dat we niet meer zuiver zien, waar het werkelijk op aankomt.
Bedankt voor dit topic, daar krijg ik vuur van onder mijn billen.