quote:
Neelram schreef op 30 mei 2007 om 20:09:"Tussen religie en kledij is er een nauwe band. Door middel van kledij kan men zich identificeren met de religieuze gemeenschap waartoe men behoort en zich onderscheiden van de anderen. Daarnaast zijn er religieuze invloeden in de mode te vinden. Jongeren koppelen het dragen van religieuze kleding zelf aan mode."
Wat vinden jullie van het verband tussen religie en mode?!
Ik denk dat de reacties al voor zich spreken, bij vrijgemaakten telt het niet zo

Toen ik ooit een zondag meemaakte bij een kerk van de gereformeerde bond in Nijkerk, maakte ik achteraf de opmerking richting mijn gastheer, dat het opvallend was dat vrijwel iedereen donker pak, of degelijke rok+hoedje droeg. Zijn reactie: "vrijwel?!?!, zaten er weer vrijzinnigen in de kerk zonder hoed!?"
Het verband is er natuurlijk wel, maar ik heb de indruk dat je de vraag stelt op ongeveer het laatste forum waar men dat verband in eigen kring ziet of wil zien. Voor de meeste religies en religieuze gemeenschappen is het volstrekt normaal om herkenbaar te zijn als lid van de gemeenschap. Een orthodoxe jood herken je onmiddelijk, een orthodoxe moslima evenzeer, en een volgeling van de Hara Krishna is ook niet reuze moeilijk te herkennen. In "onze" kring is de herkenbaarheid van orthodoxe priesters en in veel mindere mate diakens, en van de wat striktere religieuzen, monnikken en monialen een makkelijk voorbeeld.
De redenering die ik hier wel eens proef, en die me volstrekt legitiem lijkt overigens, is dat geloof iets is tussen jou en God, en dat heeft met groepsvorming weinig te maken. Onder evangelische jongeren vooral, heb ik de indruk dat men iets meer nadruk legt op evangelisatie, en kleding ook in dat verband ziet, als ondersteunend dus. Voor, wat orthodoxere, katholieken is het belang van de gemeenschap waartoe je behoort groot, en weegt het uitdragen van het zijn van een gemeenschap naar elkaar en naar buiten, mee.
Het is, kortom, altijd weer een kwestie van hoe je het bekijkt