Niet zo netjes misschien. Het spijt me oprecht. Ik heb het weggehaald. Te verklaren (niet: goed te praten) doordat ik het nogal irritant vind als iemand, als ik iets beweer, ineens gaat roepen dat ik enkele eeuwen kerkgeschiedenis aan het samenvatten ben. Als ik mij niet danig vergis, erger jij, diak2b, je ook nogal eens aan dat soort retorische trucs van andere forumdeelnemers.
Mijn intentie was erop te wijzen dat degenen (waaronder jij) die beweren dat er 'vrijwel geen verschil' tussen GKv en RKK zit voor wat betreft bijv. de traditie, Kerk, sacramenten en de positie van de Moeder Gods in ons geloofsleven, een aantal dingen over het hoofd zien. Én erop wijzen dat gereformeerden en evangelischen, beide protestantse stromingen, belangrijke raakvlakken enerzijds en verschillen met de RKK anderzijds hebben als het gaat om
* presbyteriaal-synodale kerkstructuur, m.a.w.: strikte afwijzing van iedere hiërarchie; priesterschap voor alle gelovigen;
* sola scriptura, sola fide en sola gratia (zie bijv. de statuten van de EO: alleen de bijbel heeft onfeilbaar gezag).