Auteur Topic: afbeelding beameren tijdens avondmaal  (gelezen 4645 keer)

lkm

• Bekijk profiel
afbeelding beameren tijdens avondmaal
« Gepost op: juni 26, 2007, 10:45:50 am »
Wij maken gebruik van beamer in de kerkdienst.
Binnenkort vieren we het Heilig Avondmaal. Het is een "gaande viering", waarbij de gemeenteleden naar voren komen en daarna het "rondje" verder doorlopen totdat ze weer op hun plaats zijn.

Nu zoek ik een mooi passend plaatje wat we zouden kunnen tonen tijdens de viering.

Aanvullende info:
Voordat de viering begint, heeft de predikant aangekondigd dat we tijdens de viering een of meerdere psalmen of gezangen zingen. Het orgel speelt en na verloop van tijd zet het orgel in en zingt de gemeente. Het gaat dus om een passend iets dat tijdens het orgelspelen kan worden getoond.
Geen filmpjes of flitsende plaatjes...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2007, 10:48:49 am »
Ik zou zeggen: niet doen! Het avondmaal is juist 'het plaatje', tastbaarder en beeldender dan dat kun je het nooit maken. Afblijven, beamer uit.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2007, 11:08:58 am »
Zelf zou ik ook zeggen doe de beamer uit. En als je al een achtergrond plaatje wil beamen, doe dan eentje die niet heel opvallend is.
Misschien vind je hier wel mooie achtergronden. Even registreren en dan mag je gratis gebruik maken van de achtergronden.
Verba volant, scripta manent

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2007, 01:54:10 pm »
Laat gewoon het beeld zien van de tafel met alles uitgestald, eventueel aangevuld met een bijbel opengeslagen op de instelling van het avondmaal, maar zonder mensen ervoor dus een foto van voor de dienst. Er is vast wel iemand met een digitale camera.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2007, 01:56:25 pm »

quote:

dingo schreef op 26 juni 2007 om 13:54:
Laat gewoon het beeld zien van de tafel met alles uitgestald, eventueel aangevuld met een bijbel opengeslagen op de instelling van het avondmaal, maar zonder mensen ervoor dus een foto van voor de dienst. Er is vast wel iemand met een digitale camera.

Maar waarom? Waarom de ogen vermoeien met een plaatje van iets dat een paar meter verderop echt en werkelijk aanwezig is?
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2007, 01:56:34 pm door Pooh »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2007, 01:57:33 pm »
Omdat er mensen voorlangs wandelen en het beeld verstoren?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2007, 02:00:08 pm »

quote:

dingo schreef op 26 juni 2007 om 13:57:
Omdat er mensen voorlangs wandelen en het beeld verstoren?

Naar 't avondmaal moet je niet kijken, dat moet je vieren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2007, 02:06:27 pm »
Ben ik met je eens maar dan moet je ook geen wandelend avondmaal houden want dat heeft meer weg van een lopend buffet. En dan nog is er altijd een groep aanwezig die niet aan mogen gaan en met het kijken moeten doen.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2007, 02:44:41 pm »
Deze is wel toepasselijk:

http://www.elrelojdesol.com/leonardo-da-vinci/gallery-english/images/07_The_Last_Supper_Recovered.jpg

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2007, 09:02:26 am »
Hm, ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met dingo.

Een lopend Avondmaal heeft voordelen maar ook nadelen, en één van de nadelen is dat je door de onrust en het gewandel niet meer zo goed kunt "meekrijgen" wat er nou eigenlijk gebeurt, gewoon praktisch gezien.

Eén oplossing daarvoor, wellicht de beste, is om dan geen lopend Avondmaal meer te doen. Als dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, zou oplossing twee kunnen zijn: een diaprojectie om de gemeente erbij te bepalen dat het Avondmaal gevierd moet worden.

Uiteraard is het Avondmaal afbeelding genoeg in zichzelf, maar als je die afbeelding niet kunt zien heb je er weinig aan. Is het zichtbaarder maken van die afbeelding onmogelijk, dan kun je je toevlucht nemen tot een secundaire afbeelding. Ik zie niet goed waarom dat zou suggereren dat het Avondmaal onvoldoende is - het is alleen niet in beeld.

Maar waarom niet beide combineren, net als bijvoorbeeld met de doop? Wij zetten een camera bij de hele doopprocedure, die wordt geprojecteerd zodat de hele gemeente de doop kan zien, op het scherm. Je kunt toch op die manier ook het Avondmaal filmen en projecteren? Heb je de werkelijke zaak, en niet een afbeelding van een afbeelding, op je scherm  :)
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2007, 10:12:48 am »
In Maastricht doen ze het nog anders. Daar is absoluut geen ruimte voor zittend avondmaal, lopend avondmaal is erg onrustig. Doorgeven van brood en wijn door de rijen is ook niet echt ideaal. Dus staat iedereen in 1 grote kring om de stoelen heen. Zowel degenen die 'gerechtigd zijn' om avondmaal te vieren als de anderen. Iedereen geeft brood en wijn dus door, maar alleen degenen die 'mogen' nemen er ook van. Op de beamer staat een lege sheet afgebeeld, behalve bij het zingen uiteraard :)
Een afbeelding zou ik niet doen. Zorg dat het zichtbaar is voor iedereen, dat het iets is dat je SAMEN doet en laat het avondmaal zelf de afbeelding zijn. BBB's oplossing vind ik dan nog een vrij aardige oplossing, omdat je laat zien wat de mensen zouden zien als ze op de juiste plek zaten ;)
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2007, 10:13:48 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 juni 2007 om 09:02:
Uiteraard is het Avondmaal afbeelding genoeg in zichzelf, maar als je die afbeelding niet kunt zien heb je er weinig aan.

Dat is dus precies waar ik tegen ageer. Het avondmaal is een afbeelding, maar niet een waar je naar moet kijken, maar een waar je van moet eten en drinken. "Niet kunnen zien" kan en mag niet aan de orde zijn. Maar misschien ben ik een liturgische pietlut.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2007, 02:31:12 pm »
Anders deze?

http://www.marjanbeuker.nl/afbeeldingen/2Dpagina8-_04.gif

Het gaat om het onderste plaatje... 8)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2007, 03:24:41 pm door Macguinness »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 27, 2007, 04:17:35 pm »

quote:

lkm schreef op 26 juni 2007 om 10:45:
Wij maken gebruik van beamer in de kerkdienst.
Binnenkort vieren we het Heilig Avondmaal. Het is een "gaande viering", waarbij de gemeenteleden naar voren komen en daarna het "rondje" verder doorlopen totdat ze weer op hun plaats zijn.

Nu zoek ik een mooi passend plaatje wat we zouden kunnen tonen tijdens de viering.

Aanvullende info:
Voordat de viering begint, heeft de predikant aangekondigd dat we tijdens de viering een of meerdere psalmen of gezangen zingen. Het orgel speelt en na verloop van tijd zet het orgel in en zingt de gemeente. Het gaat dus om een passend iets dat tijdens het orgelspelen kan worden getoond.
Geen filmpjes of flitsende plaatjes...

Waarom wil je het beeld van het avondmaal aanvullen met beamergedoe?
Wat is de meerwaarde?
Heb je ook nagedacht over mensen die daar moeite mee hebben?
Past het in het geheel van de liturgie?
Etc. Etc.

Beam je ook een doopplaatje tijdens het dopen van iemand?

Ik zou het niet doen, de redenen staan ruim vermeld in andere reacties.
Het avondmaal is van zichzelf al een plaatje!
Mail me maar als je wat wilt weten

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 27, 2007, 05:27:56 pm »
Bij ons wordt de beamer in principe niet anders gebruikt dan bij andere delen van de dienst. Dat wil zeggen dat er een liturgiebord wordt geprojecteerd (niet opvallend, donkere achtergrond) met een overzicht van wat we lezen/zingen. En als we zingen staat de tekst op de beamer. Maar dat is bij alles wat we zingen. Dus ook niet anders bij het avondmaal.

Overigens worden er wel steeds meer andere zaken geprojecteerd maar (nog?) niet bij het avondmaal. Denk aan de mededelingen voor de dienst, info over de collecte,  een preeksamenvatting of plaatjes tijdens de preek ter illustratie.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 27, 2007, 09:31:47 pm »

quote:

absoluut. ik vind het lopend avondmaal echt een superidee en dat er afbeeldingen worden gebruikt, eveneens prima.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 27, 2007, 11:01:08 pm »
Modbreak:
De principiële discussie over toekijkers/het toekijken tijdens het Avondmaal is verplaatst naar een eigen draad: Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal. Deze draad graag praktisch houden, gezien de openingspost van de TS. Bedankt. Oh ja, vanwege het praktische karakter van deze draad is ie weer verplaatst naar Grand Cafe.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2007, 11:01:35 pm door Mezzamorpheus »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2007, 05:58:12 pm »
Modbreak:
Principiele discussie opnieuw verplaatst naar Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal. Kunnen we hier on-topic blijven en het hebben over eventuele plaatjes, zodat de TS daadwerkelijk geholpen wordt?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 01, 2007, 08:17:45 pm »
Tijdens een bezoek las ik vandaag in het kerkblad van Zwolle-west iets over de evualatie van de verschillende methodes. Als pluspunt van het lopen werd o.a. genoemd dat het idee van gezamelijk optrekken (naar Jeruzalem?) ermee werd versterkt. Een plaatje van Jeruzalem zou dan kunnen.  Ik vond het trouwens een vreemd argument.

Ik weet niet waarom zittend in de banken "schotse" viering werd genoemd. Wordt er dan whiskey ipv wijn geschonken? Een projectie van een avondsmaaltafel zou in dit geval wel goed zijn omdat die er niet is in de kerk zelf.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2007, 08:18:48 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 01, 2007, 08:48:52 pm »

quote:

Pooh schreef op 27 juni 2007 om 10:13:

[...]

Dat is dus precies waar ik tegen ageer. Het avondmaal is een afbeelding, maar niet een waar je naar moet kijken, maar een waar je van moet eten en drinken. "Niet kunnen zien" kan en mag niet aan de orde zijn. Maar misschien ben ik een liturgische pietlut.
Ik begin van je te houden! d:)b

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 02, 2007, 12:11:50 am »

quote:

Pooh schreef op 29 juni 2007 om 17:58:
Modbreak:
Principiele discussie opnieuw verplaatst naar Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal. Kunnen we hier on-topic blijven en het hebben over eventuele plaatjes, zodat de TS daadwerkelijk geholpen wordt?
Schopje naar prikbord???
Mail me maar als je wat wilt weten