Auteur Topic: Wat de meeste Christenen niet weten?  (gelezen 16924 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wat de meeste Christenen niet weten?
« Reactie #50 Gepost op: november 05, 2007, 12:08:06 am »

quote:

lailahaillallah schreef op 04 november 2007 om 23:05:

Ik heb 100% plagiaat bewezen in de Bijbel.
Een simpel vraag: Wie is de auteur (bron) van Jesaja en 2 Koningen?

Waarom bekritiseert u de Bijbel niet aangezien het bomvol zit
met tegenstrijdigheden en kopiewerk waar de bron als ONBEKEND staat.

Bron?

2 Tim 3
14 Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus.
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,

Elke schrifttekst is door God geinspireerd volgens de brief van paulus aan Timoteus. En Timoteus kende de heilige geschriften (nu het OT) die wijsheid geven tot het geloof in Christus Jezus. En deze heilige geschriften zijn door God geinspireerd. Daarom hoeven we ons niet druk te maken over passages waarin je plagiaat zou kunnen zien als je het menselijk bekijkt.
De bijbel is geen puur menselijk boek. Door Gods inspiratie staat erin wat er staat en 2 Koningen beschrijft hetzelfde als Jesaja 37.
Voor mij komt de eenheid van de bijbel zo mooi naar voren.
Het is maar hoe je het wilt bekijken.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2007, 11:23:19 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 05, 2007, 08:28:57 am »
Modbreak:
Een post + reactie daarop verwijderd. Plagiaat staan we op dit forum niet toe. Ook verwachten we van onze users een open discussiehouding, zie Gedragsregels Levensbeschouwing (Policy).
Daarin staat onder andere:
Dit is een christelijk forum, dus is dit subforum óók christelijk. Daarom willen we in dit subforum christenen en mensen die zich met christenen verwant voelen, de ruimte bieden om te discussiëren over allerlei zaken. Dit subforum is het mogelijk om vanuit een meer vrijzinnig perspectief over christelijke zaken te discussiëren. Wel gelden natuurlijk wel de gedragsregels, dus het is nog steeds niet toegestaan deningrerend over andermans geloof of geloofsbeleving te spreken. Dergelijke acties zullen meteen bestraft worden.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2007, 09:31:24 am door E-line »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 05, 2007, 10:03:39 am »

quote:

Salam,

[...]

nee, want "plagiaat" is een moderne notie. Tegenwoordig zijn we bezorgd over bronvermeldingen, maar tientallen eeuwen geleden nog niet. Verder is iets plagiaat als je doet alsof je het zelf geschreven hebt, en in het voorbeeld wat jij aandroeg, wordt dat niet geclaimd.

"plagiaat" volgens het juridisch woordenboek (http://www.responsa.nl/jw/plagiaat.php): "Onrechtmatige toe-eigening van andermans geestesproducten"

volgens Van Dale: het overnemen van andermans werk en dat laten doorgaan voor eigen werk => letterdieverij, letterroof, piraterij

De auteur van 2 Kon. doet niet alsof het zijn werk is als hij een stukje van een profeet leent en laat het dus niet doorgaan voor eigen werk. Daarnaast is het nog maar heel erg de vraag of het uberhaupt "overnemen van andermans werk" is, aangezien christenen geloven dat de bijbel geïnspireerd is, en het dus in beide gevallen werk van de Geest van God is. Aangezien moslims óók geloven dat de bijbelboeken door God gegeven zijn, zouden overeenkomsten dus geen enkel probleem moeten zijn. Immers, God kan best aan meerdere schrijvers dezelfde informatie geven.

quote:

Hetzelfde deed je ook bij Credible, simpelweg geen inhoudelijke reactie geven op vragen waar je geen antwoord op kan vinden, maar persoonlijke aanvallen met als doelstelling
voor een ban zorgen. Je toon uitermate je zwakte in dialoog met een moslim.

ach kom op zeg. Zullen we gaan tellen wie er de meeste persoonlijke aanvallen op z'n naam heeft staan? Je enige voordeel hier is dat de meeste mensen de credible-discussie niet gevolgd hebben, en je dus waarschijnlijk het voordeel van de twijfel geven. Je krijgt van vrijwel iedereen antwoorden op je vragen, maar aangezien je zelf continu nieuwe - irrelevante - punten opwerpt in elke discussie waar je aan meedoet en zelf amper op vragen ingaat, moet je niet gek opkijken als anderen dat een keer spuugzat worden.

quote:

is irrelevant. 2 Koningen claimt niet dat het origineel werk is van een ander dan Jesaja. Het is goed mogelijk dat elementen uit de geschiedenisbeschrijving in 2 Kon. overgenomen zijn van Jesaja. Dat maakt het nog geen plagiaat. Plagiaat wordt het, als iemand doet alsof een tekst zijn eigen intellectuele prestatie is, en dan nog is dat een moderne notie die in die tijd niet bekend was.

quote:

Als iemand jou een vraag stelt, verwijs je dat persoon dan ook door naar Credible
omdat daar al een antwoord op de vraag is gegeven. Vergeet niet dat we nu
op een ander site zijn en je schuldig maakt aan prive rights.

:w

je begon zelf met verwijzen naar credible. Beetje laat om dan nu excuses te verzinnen waarom dat niet zou mogen ;)

quote:

[...]

Inhoudelijk reageren schijnt werkelijk moelijk te zijn voor sommige Christenen.

ja, sommige christenen zijn net als sommige moslims.

quote:

Als ik hetzelfde mening heb met een geleerde waar ik een sterke leer uit trek
noem ik het geen plagiaat.

als je iets van een ander overneemt, en doet alsof het jouw werk is, wel.

quote:

Plagiaat ( het stelen van het geestelijke werk van anderen)
komt voor in de Bijbel.
stelen van geestelijk werk van anderen en doen alsof het van jezelf is komt niet voor.

quote:

Waarom bekritiseert u de Bijbel niet aangezien het bomvol zit

ten eerste: kopieerwerk is niet automatisch plagiaat (herhaalde hij zichzelf voor de zoveelste keer)
ten tweede, die tegenstrijdigheden zijn allemaal te weerleggen (in tegenstelling tot het verkeerde triniteits-beeld dat de koran heeft)

quote:

Bron?

lees de discussies waar je zelf in meedoet een keertje. Dat lijkt me ondersteuning genoeg.

Daarnaast was dit een persoonlijke opmerking van iemand, dus zal zijn bron wel voor een deel uit persoonlijke ervaringen bestaan. Als je het daar niet mee eens bent, moet je hem maar uitleggen dat hij een leugenaar is, of dat hij per ongeluk al de verkeerde moslims tegenkomt.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2007, 10:09:06 am door Nunc »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 06, 2007, 08:42:54 am »

quote:

lailahaillallah schreef op 04 november 2007 om 16:21:
Salam,

Lieve Elle lees even mee:

"En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?

En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden."
Bijbel, Matheus 19:16-17

Jezus zei niet dat men, om het eeuwige leven in het Paradijs te verkrijgen, in hem moest geloven als de Almachtige God, of om hem te aanbidden, of te geloven dat Jezus zou sterven voor hun zonden. Integendeel, hij zei dat men naar het Pad van de Redding zou worden geleid als men zich aan de Geboden zou houden. Het is inderdaad treffend om even aan te merken dat er een verschil zit tussen de woorden van Jezus en het christelijke dogma van de redding door de opoffering van Jezus .

Mvg

Jezus gaf aan dat de Leefregels van God de Weg naar God wijzen Die Hij ten volle openbaart. Daarbij is Jezus ook heel duidelijk dat de leefregels er niet zijn om naar de letter na te leven, maar naar de geest der letter te handelen. Denk eens aan zijn redevoeringen richting de Farizeeën en zijn reactie als men commentaar levert op het aren plukken of genezen op de sabbat. Christenen zijn dus niet mensen die naar de letter der wet handelen maar naar de geest der letter. Dat is wat God van ons vraagt. Dit komt oa mooi naar voren in Gods aankondiging dat Hij de leefregels niet enkel op steen, maar in het hart zal schrijven.

Iets om ter harte te nemen als je werkelijk serieus het gesprek wilt aangaan met ons.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 07, 2007, 10:10:30 am »

quote:

HenkG schreef op 06 november 2007 om 08:42:
Dit komt oa mooi naar voren in Gods aankondiging dat Hij de leefregels niet enkel op steen, maar in het hart zal schrijven.
En dat is al oud-testamentisch, toch? Je ziet die tendens ook als je de uitgebreide beschrijvingen van de offerdienst in de Torah ziet, en dan de profeet ziet aangeven dat die offers niet zo vreselijk relevant zijn, (sociale) gerechtigheid veel meer.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 07, 2007, 11:57:08 pm »

quote:

Liudger schreef op 07 november 2007 om 10:10:
[...]

En dat is al oud-testamentisch, toch? Je ziet die tendens ook als je de uitgebreide beschrijvingen van de offerdienst in de Torah ziet, en dan de profeet ziet aangeven dat die offers niet zo vreselijk relevant zijn, (sociale) gerechtigheid veel meer.

Bijvoorbeeld de schitterende boetepsalm 51

God, ontferm U over mij in uw barmhartigheid,
delg mijn zondigheid in uw erbarmen.
    Was mijn schuld volkomen van mij af,
    reinig mij van al mijn zonden.
Ik erken dat ik misdreven heb,
altijd heb ik mijn vergrijp voor ogen.
    Jegens U alleen heb ik gezondigd,
    wat U tegenstaat heb ik gedaan.
Dus zijt Gij rechtvaardig in uw oordeel,
is het vonnis dat Gij velt gegrond.
    Ach, met schuld belast werd ik geboren,
    schuldig was ik toen mijn moeder mij ontving.
Maar Gij hebt behagen in oprechtheid,
Gij hebt mij geleerd in eigen hart te zien.
    Sprenkel mij met hysop dat ik rein word,
    was mij dat ik witter word dan sneeuw.
Maak mij weer ontvankelijk voor blijde klanken,
geef mijn gekastijde lichaam nieuwe levensmoed.
    Wend uw ogen af van mijn gebreken,
    scheld mij al mijn schulden kwijt.
Schep in mij een zuiver hart mijn God,
geef mij weer een vastberaden geest.
    Wil mij niet verstoten van uw aanschijn,
    neem uw heilige Geest niet van mij weg.
Geef mij weer de weelde van uw zegen,
maak mij sterk in edelmoedigheid.
    Dan zal ik dwalenden uw wegen leren,
    alle schuldigen terugvoeren tot U.
Houd mij ver van bloedschuld, God mijn redder,
dan bezingt mijn tong uw wijs beleid.
    Heer, maak Gij mijn lippen los,
    dat mijn mond uw lof kan zingen.
In geschenken hebt Gij geen behagen,
wat ik U ook bied, Gij wilt het niet.
    Wat ik offer, God, is mijn boetvaardigheid,
    een vermorzeld en vernederd hart wijst Gij niet af.

Wees ook Sion in uw goedheid weer genadig,
bouw de muren van Jeruzalem weer op.
    Dan ontvangt Gij alle offers die Gij hebt bevolen,
    dan komt men weer offeren op uw altaar.
Eer aan de Vader en de Zoon
en de heilige Geest.
    Zoals het was in het begin en nu en altijd
    en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 09, 2007, 08:45:22 pm »
Ook wij geloven dat Jezus verwekt is door God Zelf, zonder tussenkomst van een man, omdat dat in de bijbel staat. Dat Jezus een profeet was, sluit heus niet uit dat Hij ook God was. Overigens claimt Jezus zelf God te zijn en dat is dan ook precies de reden dat de joden van Hem af wilde. Aangezien alle parallellen tussen God en Jezus, en alle andere claims, o.a. door Jezus zelf, al eens op een rijtje gezet zijn, geef ik nu alleen een linkje: Laodicea in "De Zoon des mensen."
« Laatst bewerkt op: november 09, 2007, 08:45:55 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 09, 2007, 09:42:33 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22:
(..)
1. Jezus (vzmh) heeft nooit Goddelijkheid geclaimd:
ik neem aan dat je er alle begrip voor hebt, dat ik je nu alleen even verwijs naar de vrij lange discussie (hier) die we hier al over gehad hebben, en jouw onvermogen daarin om bijbelse bewijzen te weerleggen? Ik zal hier hooguit even wat interesante weetjes aanstippen:

Zo hebben we bijvoorbeeld Jezus die zegt: "Ik ben de eerste en de laatste en de levende, en ik ben dood geweest, en zie, ik ben levend tot in alle eeuwigheden en ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk" (Opb.1). Drie van de goddelijke namen van Allah in één uitspraak (en nog meer in andere uitspraken), terwijl je mij al van "jezelf aan God gelijkstellen" beschuldigde, toen ik mezelf met één van de 99 schone namen van Allah tooide (maar ja, toen wist je nog niet dat Jezus dat geregeld deed, en toen kon je nog oprecht zeggen dat Jezus nooit goddelijkheid geclaimd had, omdat je niet beter wist). Toen ik ging tellen, kwam ik op zo'n 7 van de 99 schone namen van Allah, die door Jezus op zichzelf van toepassing worden verklaard, en dan nog een tiental gevallen meer, waarbij Jezus titels en namen claimt die wel heel erg lijken op andere uit de lijst van 99, maar niet helemaal hetzelfde zijn.

En daarnaast natuurlijk Jezus die claimt dat Hij het leven kan geven, dat niemand uit Zijn hand kan roven, dat Zijn woorden nooit verloren gaan, dat Hij over levenden en doden zal oordelen, dat Hij de Waarheid, de Weg en het Leven is, dat Hij de goede herder is, dat Jezus (het Lam) in Openbaring 22 op de goddelijke troon zit, dat Jezus de "eerste en de laatste" is, etc, etc, etc.... Maar inderdaad, als je al die feiten, die je allemaal al meermalen uitgelegd zijn, negeert, dan kun je met recht zeggen dat Jezus nooit goddelijkheid heeft geclaimd  8)7  Met ongeveer evenveel recht als dat je ook kunt claimen dat Allah nooit goddelijkheid heeft geclaimd

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 09, 2007, 10:01:08 pm »
Salam,

quote:

Zo hebben we bijvoorbeeld Jezus die zegt: "Ik ben de eerste en de laatste en de levende, en ik ben dood geweest, en zie, ik ben levend tot in alle eeuwigheden en ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk" (Opb.1).

Leuk geprobeerd my friend, maar helaas zijn het niet woorden van Jezus (vrede zij met hem) , welke ik jou diverse malen hebt vertelt.

Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan. Mattheus 13:13

De verzen die jij aanhaalt lezen we in de Openbaring van Johannes tijdens zijn afwezigheid van de reeele wereld.

10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin

Hierbij beschrijft Johannes wat hij had gezien ''En ik was in den geest''...

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;

13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;

15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.

16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.

Is dit de beschrijving van uw God?

quote:

dan kun je met recht zeggen dat Jezus nooit goddelijkheid heeft geclaimd  Met ongeveer evenveel recht als dat je ook kunt claimen dat Allah nooit goddelijkheid heeft geclaimd
"Voorwaar, Ik ben Allah; er is geen God behalve Ik, aanbid Mij derhalve en
verricht het gebed tot Mijn gedachtenis."
(Koran 20;14)

Wel altijd de waarheid vertellen. ;)

Mvg
« Laatst bewerkt op: november 09, 2007, 10:16:06 pm door lailahaillallah »
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 09, 2007, 10:01:51 pm »
offtopic:Hoi Laila, ik zie dat je een nogal oude vertaling van de bijbel gebruikt. Het is beter de nieuwe bijbelvertaling (nbv) of eventueel de iets oudere nbg51 te gebruiken. Die zijn beter leesbaar.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 09, 2007, 10:25:04 pm »
@ Lailahailallah

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22:
"Mijn Vader is meerder dan Ik." (Bijbel, Johannes 14:28)

Dus hiermee zeg je dat Jezus nog steeds de 2e persoon beneden God kan zijn, dus boven de engelen. Aangezien engelen goddelijke wezens zijn zou ook Jezus ook nog steeds van de goddelijke natuur kunnen zijn, ook met wat je hier citeert.

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22: "Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen" (Bijbel, Johannes 10:29)

Idem.

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22
"Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp" (De Bijbel, Matheus 12:28)
"Maar indien Ik door den vinger Gods de duivelen uitwerp.." (Bijbel, Lucas 11:20)

Hoe goddelijk wil je het verder nog hebben Lailahailallallah? Dat een profeet de Geest Gods over zich heeft sluit niet uit dat het ALTIJD met profeten te maken moet hebben. De Geest Gods zweefde ook al boven de wateren (genesis) nog voordat er profeten waren. Wat je zegt pleit dus juist voor de goddelijke natuur van Jezus, als het zo onafhankelijk van het bestaan van profeten is dat die Geest Gods er is, en o.a. door mensen zijn werk doet maar zeker niet exclusief door mensen maar via meer wegen?

quote:

"Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft." (Bijbel, Johannes 5:30)

Engelen hebben net als Jezus ook strikt afgebakende taken en houden zich er precies aan. Jezus kan ook hiermee dus nog steeds minimaal van het niveau van een engel zijn.

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22"en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft." Johannes 14:24 (bijbel)

Ook als 2e of 3e persoon beneden God, en boven de engelen, is het nog steeds denkbaar dat je namens God opereert, ook als je bóven de engelen zou staan op de ladder.

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 20:22 Het Griekse woord prophètès betekent zoiets als "openlijk spreken", maar ook "voorspellen". Het gaat dan om mannen en vrouwen (profeten en profetessen) die in spreken en handelen een boodschap verkondigen waarvan de inhoud niet afkomstig is van henzelf, maar van een god of godin die zichzelf aan hen openbaar maakt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Profeet

Hoe de Grieken het noemen kan me niet zoveel schelen. Het gaat om wat de Hebreeën een profeet vinden en er is 1 bijbelpassage in het bijzonder, Deuteronomium 18, toen de Grieken nog in berevellen rondliepen, die het precies uitlegt zonder het met een Grieks woord te benoemen. Dan weet je ook inhoudelijk aan de hand van de omschrijving wat het woord profeet inhoudt. Verder kun je het afleiden uit wat als valse profeet wordt beschreven, wat een profeet niet is.

De volgende argumenten heb ik even verdeeld in uitlatingen van Jezus zelf en van mensen die het interpreteerden. Beide wijzen inderdaad dezelfde kant op. Dat Jezus dus profetische elementen had, valt inderdaad niet te ontkennen, de vraag is echter of dat alles is. Het zou "downward compatible" kunnen zijn: iemand die weet dat 100+100=200, weet ook dat 1+1=2, maar iemand die weet dat 1+1=2, hoeft niet tot 100 te kunnen tellen om dat te weten. Zo zou ook Jezus nog te beschouwen kunnen zijn: allerlei eigenschappen, inclusief die van een profeet, maar ook meer dan dat zonder ook weer hier dat dat elkaar uit zou sluiten.

UITSPRAKEN VAN JEZUS ZELF

quote:

1) Mat 13,57 En zij werden aan Hem geërgerd. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is niet ongeëerd, dan in zijn vaderland, en in zijn huis.
3) Mar 6,4 En Jezus zeide tot hen: Een profeet is niet ongeëerd, dan in zijn vaderland, en onder zijn verwanten, en in zijn huis.
4) Luk 4,24 En Hij zeide: Voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet aangenaam is in zijn vaderland.
9) Joh 4,44 Want Jezus heeft Zelf getuigd, dat een profeet in zijn eigen vaderland geen eer heeft.
6) Luk 13,33 Doch Ik moet heden, en morgen, en de volgende dag reizen; want het gebeurt niet, dat een profeet gedood wordt buiten Jeruzalem.
UITSPRAKEN VAN MENSEN OVER JEZUS (menselijke interpretatie)

quote:

2) Mat 21,11 En de scharen zeiden: Deze is Jezus, de Profeet van Názareth in Galiléa.
5) Luk 7,16 En vrees beving hen allen, en zij verheerlijkten God, zeggende: Een groot Profeet is onder ons opgestaan, en God heeft Zijn volk bezocht.
7) Luk 24,19 En Hij zeide tot hen: Welke? En zij zeiden tot Hem: De dingen aangaande Jezus de Nazaréner, Die een Profeet was, krachtig in werken en woorden, voor God en al het volk.
8 ) Joh 4,19 De vrouw zeide tot Hem: Heere, ik zie, dat Gij een profeet zijt.
10) Joh 6,14 De mensen dan, gezien hebbende het teken, dat Jezus gedaan had, zeiden: Deze is waarlijk de profeet , Die in de wereld komen zou
11) Joh 7,40 Velen dan uit de schare, deze rede horende, zeiden: Deze is waarlijk de Profeet
12) Joh 9,17 Zij zeiden weer tot de blinde: Gij, wat zegt gij van Hem; omdat Hij uw ogen geopend heeft? En hij zeide: Hij is een Profeet

Mijn vraag aan jou is dus eigenlijk: waarom vind je dat goddelijke figuren géen profetische vermogens zouden hebben? God kan toch alles?

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: november 09, 2007, 10:36:29 pm door E-line »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 09, 2007, 10:49:11 pm »
Modbreak:
bericht bestaande uit enkel gekopieerde teksten gewist.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 09, 2007, 10:50:29 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 22:01:
Salam,

[...]

Leuk geprobeerd my friend, maar helaas zijn het niet woorden van Jezus (vrede zij met hem) , welke ik jou diverse malen hebt vertelt.

Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan. Mattheus 13:13

De verzen die jij aanhaalt lezen we in de Openbaring van Johannes tijdens zijn afwezigheid van de reeele wereld.

10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin

Hierbij beschrijft Johannes wat hij had gezien ''En ik was in den geest''...
och, krijgen we nu die onzin weer? Wil je dat ik je er weer op wijs dat de wat jij hier als bezwaar aandraagt tegen één bijbelboek, voor de hele koran geldt? Het zijn de woorden van Jezus, en dat Johannes "in de geest" was betekent niet dat hij hallucineerde ofzo, het is een uitdrukking die in de bijbel talloze keren gebruikt wordt om aan te geven dat profeten van God een visioen krijgen. Maar ja, je wilt zo graag christenen aanvallen, dat het je iedere keer weer lukt om de koran tegelijkertijd óók aan te vallen, want als je het visioen van Johannes afwijst omdat het een visioen is, moet je de visioenen van Mohammed (de hele koran dus) óók afwijzen omdat het visioenen zijn.

Weet je, ik ben echt benieuwd wat voor straf er eigenlijk in de Islam staat op het aanvallen van de koran. Ik kan me iets herinneren van ene S.Rushdi die een fatwah over zich heen kreeg. Was dat ook niet omdat hij de koran aanviel?

quote:

(..)

Het zijn de woorden van Jezus, die door Johannes gehoord en opgetekend zijn. Daar doet een rhetorische vraag niet zoveel aan af (overigens, waarop pluk je alleen deze woorden over Openbaring uit mijn post?). Dat jij wellicht geen gevoel hebt voor oosterse beeldspraak, betekent niet dat geen fraaie en betekenisvolle beeldspraak kan zijn!

quote:

(..)
12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
de kandelaren zijn de gemeenten, die even later in de brief terugkomen. De bijbel is geen citaten-pluk-boek. De kandelaren zijn zelfs niet eens een beschrijving van "onze God" maar van groepen mensen.

quote:

13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

een kleed en een gordel, die doen denken aan het gewaad van de hogepriester. Niet geheel onverwacht, aangezien Jezus elders onze "hogepriester" en "priester" wordt genoemd.

quote:

14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;

wit is het teken van reinheid én van ouderdom. God zelf wordt in Daniel 7 "een oude" genoemd (niet onterecht, want God is "de eerste"!). Jezus is zowel zuiver, alswel oud (niet zo gek, want Jezus is óók "de eerste", zoals Hij wat verzen verderop zegt)

ogen als vuurvlammen: teken van macht, teken van alles kunnen zien en verteren. God kan immers de harten doorzien

quote:

15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.

voeten als zuilen, duidend op stabiliteit en sterkte. Een stem met een ontzagwekkend volume.

quote:

16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.

de zeven sterren komen ook later terug, dat zijn geen beschrijvingen van Jezus, maar van de gemeenten en hun engelen.

Een tweesnijdend zwaard uit de mond, dat lijkt me ook geen onbegrijpelijk symbool. Nog steeds zeggen we dat de pen sterker is dan het zwaard, en dat zit hier ook in. Het woord wat Jezus spreekt (wat dus "uit Jezus gaat") is als een zwaard.

Het aangezicht van Jezus is als de zon: stralend - teken van heerlijkheid en glorie.

Waarom krijg ik het idee dat ik mezelf herhaal? Oja, omdat je deze dingen allemaal al een keer vrijwel letterlijk zo gevraagd hebt en ik je toen ook deze vrij aannemelijke antwoorden heb gegeven, en toen evenmin op de antwoorden inging.

quote:

(..)

ja dus. Jezus is rein, Jezus is oud, Jezus is sterk, Jezus is machtig, Jezus is ontzagwekkend, Jezus is hogepriester, Jezus is het stralend licht, Jezus' woord is scherp, etc...  Dus ja, het is duidelijk de beschrijving van onze God, heel scherp opgemerkt  d:)b
« Laatst bewerkt op: november 09, 2007, 11:01:11 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 09, 2007, 10:58:21 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 09 november 2007 om 22:01:

"Voorwaar, Ik ben Allah; er is geen God behalve Ik, aanbid Mij derhalve en
verricht het gebed tot Mijn gedachtenis."
(Koran 20;14)

Wel altijd de waarheid vertellen. ;)

Mvg

ik vertelde precies de waarheid, want ik stelde dat je met ongeveer evenveel recht kunt claimen dat Allah nooit goddelijkheid heeft geclaimd, als dat je kunt claimen dat Jezus dat nooit heeft gedaan. Ik zei:

En daarnaast natuurlijk Jezus die claimt dat Hij het leven kan geven, dat niemand uit Zijn hand kan roven, dat Zijn woorden nooit verloren gaan, dat Hij over levenden en doden zal oordelen, dat Hij de Waarheid, de Weg en het Leven is, dat Hij de goede herder is, dat Jezus (het Lam) in Openbaring 22 op de goddelijke troon zit, dat Jezus de "eerste en de laatste" is, etc, etc, etc.... Maar inderdaad, als je al die feiten, die je allemaal al meermalen uitgelegd zijn, negeert, dan kun je met recht zeggen dat Jezus nooit goddelijkheid heeft geclaimd  8)7  Met ongeveer evenveel recht als dat je ook kunt claimen dat Allah nooit goddelijkheid heeft geclaimd

maar ja, dat krijg je als je stukjes uit andermans post citeert om er daarna bijdehand over te gaan doen. Dan val je door de mand. Niet alleen uit de bijbel pluk je maar lukraak, ook uit andermans posts doe je dat.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 10, 2007, 09:06:36 am »
Modbreak:
Een paar berichten verwijderd. Graag weer inhoudelijk discussieren. Klachten over mede-users nog steeds niet in de topic zelf, maar via het oranje handje http://forum.gkv.nl/templates/gkv/images/icons/icon_hand.gif bovenaan deze pagina.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 10, 2007, 11:26:18 am »

quote:

Divinespark schreef op 09 november 2007 om 22:25:
Aangezien engelen goddelijke wezens zijn zou ook Jezus ook nog steeds van de goddelijke natuur kunnen zijn
Uit deze formulering volgt dat engelen net als Jezus een goddelijke natuur hebben. Begrijp ik dat je niet in een trinitaire God gelooft, maar in een multinaire God?

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 13, 2007, 07:04:55 pm »
Ik geloof niet in meer of minder goden dan jij, maar alleen wat (ook in ons, die adem Gods) is er goddelijk, dat is eerder de insteek van wat ik zeg. Engelen beschouw ik niet als afzonderlijke goden. Iets wat goddelijk is bedoel ik hetzelfde als bijvoorbeeld goddelijk ingrijpen (o.a. middels een engel), dus niet dat een engel zelf een godheid is zoals God, nee.

Groetjes, Divinespark

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 13, 2007, 08:31:47 pm »

quote:

Divinespark schreef op 13 november 2007 om 19:04:
Ik geloof niet in meer of minder goden dan jij, maar alleen wat (ook in ons, die adem Gods) is er goddelijk, dat is eerder de insteek van wat ik zeg. Engelen beschouw ik niet als afzonderlijke goden. Iets wat goddelijk is bedoel ik hetzelfde als bijvoorbeeld goddelijk ingrijpen (o.a. middels een engel), dus niet dat een engel zelf een godheid is zoals God, nee.

Groetjes, Divinespark
Ik denk dat ik je snap :)

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 14, 2007, 06:59:05 pm »
Mooooooi zoow

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 19, 2007, 07:35:15 pm »

quote:

Salam,

[...]

Hetzelfde deed je ook bij Credible, simpelweg geen inhoudelijke reactie geven op vragen waar je geen antwoord op kan vinden, maar persoonlijke aanvallen met als doelstelling
voor een ban zorgen. Je toon uitermate je zwakte in dialoog met een moslim.

13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

[...]

Als iemand jou een vraag stelt, verwijs je dat persoon dan ook door naar Credible
omdat daar al een antwoord op de vraag is gegeven. Vergeet niet dat we nu
op een ander site zijn en je schuldig maakt aan prive rights.

[...]

Inhoudelijk reageren schijnt werkelijk moelijk te zijn voor sommige Christenen.
Als ik hetzelfde mening heb met een geleerde waar ik een sterke leer uit trek
noem ik het geen plagiaat. Plagiaat ( het stelen van het geestelijke werk van anderen)
komt voor in de Bijbel. Waarom bekritiseert u de Bijbel niet aangezien het bomvol zit

[...]

Bron?

Mvg
De koran 'daarentegen is één groot beok met vrijwel alleen maar plagiaat en valt daarmee geheel weg in het Licht van de Bijbel
Profeteer..... In de naam van Jezus, onze Heer !!!!

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 20, 2007, 07:39:04 pm »
Modbreak:
Post afgesplitst naar nieuwe topic: Vergeving van zonden - Tenach vs NT, omdat het een nieuw onderwerp is.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2007, 07:41:16 pm door E-line »

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 22, 2007, 10:26:15 pm »
Modbreak:
Deze post komt uit Een historische zondeval?

Salam,

quote:

Nogmaals: ik geloof in de waarheid van dit verhaal als het gaat om onze situatie als mensen. Ik heb alleen veel vraagtekens bij het historische verhaal t/m het punt dat de aarde niet zo volmaakt meer was. Los van dat ik het een geknutsel vind om alle gegevens zo te koppelen dat het allemaal klopt, vraag ik me ook af of het verhaal uit Genesis überhaupt wel als doel heeft ons iets te vertellen over hoe de schepping heeft plaatsgevonden en hoe de zonde feitelijk in de wereld kwam.

Laten we analyseren hoe logisch Genesis 3 wordt beschreven in de Bijbel:

8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.

Adam en Eva hoorde de stem van God, wandelende in den hof?

9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?

Wist God niet waar Adam en Eva zich schuilde of deed Hij mee met verstoppertje?

10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.

11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?

12 Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten.

13 En de HEERE God zeide tot de vrouw: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten

Adam geeft de schuld aan Eva en Eva geeft de schuld weer aan de slang

14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Hier wordt de slang bestraft en vervloekt, vervolgens wordt Eva bestraft. Analyseer de vers: ''tussen uw zaad en tussen haar zaad''

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

Zwangerschap is een vloek volgens de verzen, en de man zal heerschappij hebben over de vrouw.

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

De ongenadevolle bestraffing van Adam

20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.

21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan.

22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Nu dan, kennende het goed en het kwaad?

23 Zo verzond hem de HEERE God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij genomen was.

24 En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.

U merkt door simpelweg een verboden vrucht te eten en verleid te worden door de slang, dat Adam en Eva van de hemel worden verbannen en als dat ook nog niet genoeg is worden zij bestraft zonder dat God genade toont. Vervolgens worden de kinderen (wij) ook nog eens vervloekt. Heeft Adam ons gevraagd om te eten van de verboden vrucht, dus waarom zouden wij er onder moeten lijden.

Onlogisch, is God onlogisch?

Het begin van Genesis begint al met onlogische beschrijving over de schepping, zoals wordt beschreven dat het licht werd gecreerd op de eerste dag, eerder dan de bron van het licht dat op de vierde dag werd gecreerd.

De Christenen kunnen hier geen verklaring voor geven en nemen het gewoon simpelweg aan zonder ook nog aan te kunnen tonen dat de verzen ''geinsprireerd'' zou zijn door God.

Denk er maar over na :)

Mvg
« Laatst bewerkt op: november 22, 2007, 11:56:48 pm door E-line »
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

volgeling

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 23, 2007, 11:18:30 am »

quote:

lailahaillallah schreef op 22 november 2007 om 22:26:
Salam,
[...]
Vrede ook met jou!
Ja laten we dat doen!

quote:

8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.

Je citeert (bewust?) uit de Statenvertaling? Dat is prima, maar wees je er wel van bewust dat je deze vertaling moet léren lezen, omdat wij de taal van enkele honderden jaren geleden nu eenmaal minder goed aanvoelen. Een modernere vertaling laat zien wat hier bedoeld wordt: Bijv. 'En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde...' (Herziene Statenvertaling). Duidelijk is dat het gaat om God, niet om zijn stem, die aan het wandelen is...

quote:

Het gaat hier om een stijl die in omgekeerde vorm vaak terug komt in de Bijbel. Bijv. Abraham zegt tegen God als Hij hem aanspreekt: 'Hier ben ik'. (Gen 22:1). In deze vorm drukken deze woorden een goede verhouding uit tussen Abraham en God. Het feit dat God zegt: 'Waar bent u?' geeft aan dat de verhouding ernstig verstoord is.

quote:

10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?
12 Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten.
13 En de HEERE God zeide tot de vrouw: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten

Wat is hier onlogisch aan? Hier zie je juist al duidelijk een gevolg van de zondeval. Afschuiven van schuld. Jezelf proberen vrij te spreken, terwijl je schuldig bent. Er is geen sprake van berouw. Excuses worden niet gemaakt.

quote:

14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Hier wordt de slang bestraft en vervloekt, vervolgens wordt Eva bestraft. Analyseer de vers: ''tussen uw zaad en tussen haar zaad''
Je interpreteert 'haar zaad' verkeerd. Gebruik een andere vertaling, of verplaats je in de taal van de Statenvertaling. Je moet hier denken aan 'nageslacht', of 'nazaat', zoals moderne vertalingen laten zien.

quote:

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

Zwangerschap is een vloek volgens de verzen, en de man zal heerschappij hebben over de vrouw.
Weer een gevolg van de zonde. Opnieuw: waarom is dit in jouw ogen onlogisch? Vind je het onredelijk? Zo ja, waarom?

quote:

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Als een Bijbelgedeelte vragen oproept, dan kun je kunt daar grofweg op twee manieren op reageren:
1. Omdat het niet in jouw denkkader past, verklaar je het stukje als belachelijk. Dan hou je de eer aan je zelf.
2. Omdat het niet in jouw denkkader past, ben je op zijn minst bereid jouw denkkader ter discussie te stellen en te onderzoeken of je je denkkader misschien moet aanpassen op grond van wat je leest in de Bijbel.

quote:

20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan.
22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Dat zou een eeuwige hel geworden zijn, los van God, op een wereld die al bedorven zou zijn, enkel omdat het kwaad zich in de mens had genesteld. Eten van de boom des levens zou de weg naar de verlossing in Christus definitief hebben afgesloten. Nee, het is juist genade dat God die weg heeft geblokkeerd, en toen een andere Weg beloofde, dat wil zeggen: Christus!

quote:

23 Zo verzond hem de HEERE God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij genomen was.
24 En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.

U merkt door simpelweg een verboden vrucht te eten en verleid te worden door de slang, dat Adam en Eva van de hemel worden verbannen en als dat ook nog niet genoeg is worden zij bestraft zonder dat God genade toont. Vervolgens worden de kinderen (wij) ook nog eens vervloekt. Heeft Adam ons gevraagd om te eten van de verboden vrucht, dus waarom zouden wij er onder moeten lijden.

Zonder dat God genade toont, zeg je? Dan moet je nog eens een keer goéd lezen! Die boom des levens, daar zul je als je gelooft heus nog wel eens van eten, zie Openbaring 22. God heeft iets beters met ons voor, een wereld zonder verleider, zonder zonde, zonder kwaad.

quote:

Het begin van Genesis begint al met onlogische beschrijving over de schepping, zoals wordt beschreven dat het licht werd gecreerd op de eerste dag, eerder dan de bron van het licht dat op de vierde dag werd gecreerd.

De Christenen kunnen hier geen verklaring voor geven en nemen het gewoon simpelweg aan zonder ook nog aan te kunnen tonen dat de verzen ''geinsprireerd'' zou zijn door God.

Mvg

Jouw denkkader zegt je dat de zon de bron van het licht is. Dus vanuit dat denkkader kun je niet verklaren dat God op de eerste dag het licht schiep en op de vierde de zon, maan en sterren. Ik vind dat een vreemd denkkader, want God is zelf licht (1 Joh 1:5). Ook lezen we in Openbaring 21 en 22 dat er geen zon en maan meer nodig zijn, omdat God ons licht zal zijn.

Wat betreft de inspiratie van de Bijbel, lees bijv. eens 2 Tim 3:16.

Groet, volgeling

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 23, 2007, 11:34:04 am »

quote:

Modbreak:

Salam,

[...]

Mvg

Je opmerkingen over de schepping zijn elders al voorzien van duidelijk commentaar, waarbij ook nog eens verwijzingen naar de Koran zijn gedaan voor gelijkende zaken waar je maar niet echt op reageert.

Dan je punten die je hier aandraagt.

1
Bid jij tot Allah? Waarom? Hij weet toch al wat je nodig hebt vanuit Zijn almacht?
Deze tegenvragen komen bij mij op als je begint over de vraag van God aan Adam en Eva nadat Adam en Eva zich verstopt hebben.

2
Wat is er zo onlogisch aan het naar elkaar wijzen als God navraag doet naar het gebeurde?

3
En wat is er onlogisch aan de tekst over de strijd tussen het zaad van Eva en het zaad van Satan?

4
Waar haal je uit de tekst dat zwangerschap een vloek is? Er staat enkel dat zwangerschappen/bevallingen niet makkelijk zullen verlopen. Heb je in je omgeving al eens mogen ontdekken wat een zwangerschap met zich mee kan brengen? En ben je al eens bij een bevalling geweest? Niets onlogisch aan wat er hier gezegd wordt.

5
Wat is je punt aangaande het heersen van de man over de vrouw?

6
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Wat is daar ongenadig aan? De mens zal voortaan zijn brood moeten verdienen door hard werken. Dat heeft weinig met ongenade te maken, maar puur met het laten merken dat de mens niet zomaar kan doen en laten wat hij wil (waar het dus juist was misgegaan).

7
De mens wist nu van onderscheid tussen goed en kwaad, waar hij niet mee overweg kan, hetgeen tot op de dag van vandaag bewezen wordt in de omgang van mensen met elkaar en met Gods schepping. Stel dat de mens zo de eeuwigheid zou bekleden...ddan waren we dus werkelijk ten dode opgeschreven...voor altijd! Gods genade heeft dit tegengehouden!

8
De fout was niet het simpelweg van de vrucht eten. Daar ga je al scheef in je verhaal. Achter die actie zit veel meer. Lees eens aandachtig hoe de mens ertoe verleid wordt. Welke uitnodiging van Satan gaat eraan vooraf om die vrucht te gaan eten? Daar ligt de essentie van de val van de mens. De mens wil zelf bepalen, de mens wil de touwtjes in handen hebben, denkend dat hij dit wel kan. Grootheidswaan en ongehoorzaamheid...dat ligt verscholen in het eten van die vrucht.

9
Even een paar illustratieve vragen.Is het kind met de hartafwijking door de vader/moeder gevraagd om die hartafwijking mee te nemen? Is het kind van die NSB'er gevraagd om het stempel dat de samenleving op hem legt gevraagd dit mee te dragen? Waarom heb jij eventueel te lijden onder het gedrag/de erfelijke aandoening van je vader? Dan even van een andere kant. Is een erfgenaam gevraagd om de erfenis over te nemen van zijn ouders als die overlijden? Waarom mag jij delen in die rijkdom?

Adam en Eva waren de eerste mensen. Zij konden laten zien hoezeer ze zich verbonden wisten met hun Schepper, maar hebben dit af laten weten. Nogmaals: wie zijn billen brandt... En toch heeft God herstel aangeboden, ja Hij verzorgt het zelfs, zodat we uiteindelijk toch weer kunnen delen in de Goddelijke Rijkdom. Hoezo niet genadig? Waarom enkel oog voor het lijden als er zoveel meer is? En durf je de minder positieve dingen ook van een andere kant te bekijken: een leerschool, een groeiproces? Want God is elke dag bezig de mens te leren dat hij niet zonder God kan....
JHWH = Ik ben

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 23, 2007, 12:29:16 pm »

quote:

Modbreak:

Salam,

[...]

jaaaaah, leuk.

quote:

Gods stem is inderdaad hoorbaar, of wilde je ons gaan uitleggen dat God Zichzelf niet verstaanbaar kan maken? Dat zou interessant worden

En ga je ons een reden (je weet wel, een argument) geven waarom God niet kan wandelen? Volgens de koran en hadith heeft Allah voeten en benen, dus Allah is zeer zeker in staat om te wandelen. God kan immers doen wat Hij wil, en dat is niet altijd wat ene lailahaillallah denkt dat Allah kan doen. "Quod licet Iove, non licet bove" ("Wat Jupiter (de oppergodd) mag doen, dat mag een koe nog niet!") zeiden de romeinen daarover. God is almachtig. Als Hij rond wil wandelen, dan doet Hij dat. Of wilde jijHem verbieden om rond te lopen?

quote:

misschien deed God mee aan hun verstoppertje, en heeft God meer gevoel voor humor dan jij dacht ("quod licet Iove,..."). Maar waarschijnlijker is het, dat God Adam en Eva wilde confronteren, zoals een liefdevolle vader zijn stoute kind soms ook allang gezien heeft, maar toch een dergelijke vraag stelt. Nu krijgen Adam en Eva zelf nog de kans om tevoorschijn te komen, net als het kind wat iets verkeerds heeft gedaan, zelf de kans krijgt om het op te biechten, als vader vraagt: "wie heeft dit gedaan?" (terwijl vader allang weet dat dat kind het heeft gedaan). Een "opvoedkundige" vraag dus

Het kan overigens ook nog een rhetorische vraag zijn, of een combinatie van rhetorisch en opvoedkundige vraag.

quote:

ja, scherpe analyse, driewerf hulde daarvoor. Adam geeft inderdaad de schuld aan Eva, en Eva op haar beurt aan de slang. Welkom in de echte wereld, waar mensen niet altijd eerlijk zijn (óók al geeft God ze de kans door te beginnen met hen een open vraag te stellen: "waar ben je"). Mensen verlinken elkaar. Adam verzaakte z'n plicht als hoofd van het gezin, hij had beter moeten weten. Eva idem.

quote:

waarom zou ik dat vers moeten analyseren? Jij wilde deze tekst toch analyseren? Ga je gang zou ik zeggen, en verras ons met je inzichten over Gen.3:14-15. Ik zie namelijk alleen maar een vers wat ons vertelt dat er vijandschap zal zijn tussen de nakomelingen van Eva en de nakomelingen van de slang (de mensen die duivels zijn, of de duivel aanhangen). Wellicht wil jij dat tegenspreken, en beweer je dat het allemaal lieve vrede is tussen mensen en de duivel? Ik ben heel benieuwd op basis van welk koranvers je zoiets zou kunnen beweren. Ik heb natuurlijk wel een ideetje, maar dat is ongetwijfeld wat pijnlijk voor je om te horen.

quote:

De pijn bij de zwangerschap is een vloek, en het is een vloek dat de man heerschappij zal voeren over de vrouw. Dus niet dat de man verantwoordelijk is (dat was Adam al voor deze zondeval) maar dat de man met macht de baas gaat spelen over de vrouw, dat is een vloek die Adam en Eva over zichzelf hebben afgeroepen door tegen God in te gaan, ongehoorzaam te zijn, en zelf de baas te zijn, uiteindelijk wilden ze zelf wel voor God spelen.

quote:

"ongenadevol" in vergelijking met wat? In vergelijking met het barbeque-feest wat Allah in de hel aanricht voor met mensen die - net als Adam - ongehoorzaam zijn? Dan komt Adam er toch goed vanaf ("genadevol" dus), lijkt me. Hij mag blijven leven (uitstel van executie), God blijft voor hem en Eva zorgen (!), etc. Ze worden alleen verbannen uit het paradijs (waar alles goed was) en zullen moeten werken voor hun eten en zijn niet onsterfelijk meer (of beter: worden door God niet eeuwig in dit fysieke leven gehouden).

quote:

Het "kennen" waar het over gaat, duidt op "intiem zijn met". Adam en Eva waren "intiem geworden met" het kwaad, omdat ze zelf het kwaad hadden begaan, ze hadden geproefd hoe het is om het beter te willen weten dan God. God had iets verboden en Hij had gezegd dat er straffen op stonden. Adam en Eva dachten dat ze het beter wisten dan God en deden ook zo. Eerst wisten ze wel dat "dood" en "kwaad" bestonden, omdat God ze gewaarschuwd had, maar het was een "niet intieme" kennis. Jij weet bijvoorbeeld ook best wel wat "moord" is, maar ik mag hopen dat je er geen "intieme kennis" mee gemaakt hebt. Het betekent niet dat Adam en Eva onwetend waren, maar dat ze er geen persoonlijke/intieme ervaring mee hadden.

quote:

ten eerste: ze worden niet verbannen uit de hemel maar uit een hof ergens op aarde (voor iemand die claimt te "analyseren" wel een klein minpuntje hoor). Dat kun je lezen in bv. Gen.2:8-15 waar zelfs een soort geografische beschrijving wordt gegeven. Ook kun je het zien in bv. 3:1 ("van de dieren des velds" -> een veld in de hemel?) en aan het feit dat er een cherubs op wacht wordt gezet bij de poorten van Eden in 3:24 (handig zo'n wachtpost, als je uit de hemel verbannen bent naar de aarde) en natuurlijk is de opmerking in 3:24 dat de mens "ten oosten van Eden" verdreven werd, een dead give-away.

ten tweede: ze worden bestraft, maar niet zonder genade. Ze zouden sterven was aangekondigd door God (2:17) maar God stelt dat sterven uit en geeft ze de kans om een nieuw leven te hebben na hun zondeval.

ten derde: de aarde wordt inderdaad vervloekt, inclusief de geslachten na Adam en Eva. Dat heet verantwoordelijkheid. Als jij iets doet, dan kan dat consequenties hebben voor mensen om je heen, zelfs voor mensen na jou. Als jij een moord pleegt, heeft dat gevolgen voor (1.) het slachtoffer, (2.) de kinderen van het slachtoffer (trauma's enz), (3.) voor jou (gevangenis) en (4.) voor jouw kinderen (trauma's). Als jij een atoombom tot ontploffing brengt, heeft dat nog veel meer gevolgen voor mensen nu en zelfs over duizenden jaren. Mensen leven niet in isolatie.

Maar als het enige troost voor je is, kijk naar je eigen leven, en kijk ook met name eens hoe "heilig" en zonder zonde je zelf bent, en ga voor jezelf eens na of jij altijd helemaal voor de volle honderd procent naar God luistert, niet liegt, niet jaloers bent, niet begeert wat anderen hebben, niet spot, niet vloekt, niet ongehoorzaam bent, nooit blasfemie hebt gepleegd (bv. Mohammed gelijk stellen aan JHWH doordat je een verkeerd bijbelvers uit de bijbel plukt en zegt dat het over Mohammed gaat ;) ) etc? Als je het - wellicht confronterende - antwoord op die vraag hebt, mag je beseffen dat jij het er waarschijnlijk een stuk belabberder afgebracht had dan Adam en Eva.

quote:

jouw "analyse" van Genesis is onlogisch, dat is wat anders dan dat God onlogisch is.

quote:

en daar hadden we dus al antwoord op gegeven. Heb jij al even gemaild naar een natuur- of sterrenkundige om ze te vertellen dat het "big bang" model niet klopt, omdat jij vindt dat het niet kan dat er licht was voordat er sterren waren? Laat me maar horen hoe je mailwisseling gaat, ik ben benieuwd.

quote:

De Christenen kunnen hier geen verklaring voor geven en nemen het gewoon simpelweg aan

oh, dan ben ik zeker geen christen? En vele anderen waarmee je ingesprek bent (of iig, waartegen je preekt) ook niet?

quote:

zonder ook nog aan te kunnen tonen dat de verzen ''geinsprireerd'' zou zijn door God.
en jij gaat neem ik aan even aantonen dat de koran wel geinspireerd is door God? Het boek waarin het geloof van het christendom verkeerd beschreven wordt, waarin beschreven wordt dat Maria, moeder van Jezus, de zus van Aaron en dochter van Amram is? Het boek waarin staat dat de zon letterlijk in een modderig poeltje ondergaat? Ik zou bijna denken dat dat soort foutjes een boek vrij snel uitsluiten van "geïnspireerdheid"

quote:

oh, vaak genoeg, dus ga zo door!

Mag ik wel een stijltechnische opmerking maken? Ik zou zo nu en dan ook "onderzoek" of "beschouwing" gebruiken ipv "analyse". Verandering van stijl doet lezen, om een spreekwoord te parafraseren.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2007, 12:31:15 pm door Nunc »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 23, 2007, 01:16:57 pm »

quote:

volgeling schreef op 23 november 2007 om 11:18:
Het gaat hier om een stijl die in omgekeerde vorm vaak terug komt in de Bijbel. Bijv. Abraham zegt tegen God als Hij hem aanspreekt: 'Hier ben ik'. (Gen 22:1). In deze vorm drukken deze woorden een goede verhouding uit tussen Abraham en God. Het feit dat God zegt: 'Waar bent u?' geeft aan dat de verhouding ernstig verstoord is.

Klopt. Het bevat eigenlijk nog een diepere laag. Denk aan hoe God zichzelf verderop in de bijbel noemt. JHWH, oftewel: Ik ben (er). Daarmee drukt God Zijn trouw uit. De mens is er niet als hij zojuist in zonde is gevallen. Dat benadrukt onze onbetrouwbaarheid.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 23, 2007, 08:54:53 pm »
En dat weten de (meeste) christenen dan gelukkig toch maar wel d:)b
JHWH = Ik ben

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 23, 2007, 11:37:00 pm »

quote:

Als je de bijbel zo graag letterlijk neemt, wat let je dan precies om de bijbel als leidraad in je leven te gebruiken?

quote:

Nog steeds inhoudelijk de oorzaak aanwijzend. Jij noemt het de schuld geven, tegelijk is het ook zo dat de feiten volgens de bijbel ook inderdaad zo in elkaar zitten als Adam het weergeeft, dat kun je zelf nalezen. Ik neem dan ook aan dat je dat een oprechte houding vindt van Adam.

quote:

Moeten wij dat doen? Wat denk je er zelf over? "Zaad" betekent in elk geval nakomelingen.

quote:

Niet zwangerschap op zich, UWER dracht is een bezittelijke naamval. Die dracht kan er dus al geweest zijn, daar kan een of ander leed bij zijn gekomen dat eerst niet bij een wel reeds bestaande vorm van dracht kan hebben gehoord die niet de huidige is zoals die nu is. Dus dat de mens als soort een verandering heeft ondergaan a.g.v. wat de zondeval wordt genoemd.

quote:

Tja, daar kunnen de Moslims met hun sharia soms ook wel eens een puntje aan zuigen nietwaar?

quote:

Wat denk jij dat daarmee wordt bedoeld? Voor mij is dit nogal raadselachtig omdat als je wilt begrijpen wát er is veranderd, zou je inzicht moeten hebben in hoe de mens als soort was vóór de zondeval. Wij zijn in deze generatie geboren als mensen die niet anders weten dan hoe wij nu zijn hier op aarde. Het lijkt me dus nogal een opgaaf om te weten hoe het toendestijds was. Sorry als ik daar niet meteen een antwoord op klaar heb. Laten Moslims zich zelf ook eens bezig houden met de vraag waar halal vandaan komt, en of het samen zou kunnen hangen met wat God van de Joden vraagt w.b.t. kosher. En dat eens naast de afkeer van Mohammed voor joden leggen. Of dat dan wel altijd en in alle opzichten zo terecht is.

quote:

Je denkt dus juist individualistisch, als je je voorouders maar zo in hun sop gaar zou laten koken alsof het hun probleem is. Individualisme is iets van de laatste paar eeuwen of iets wat in de oudheid vooral bij Belialskinderen voorkomt. Het is niet iets vanzelfsprekends dus. Het collectieve van die cultuur zou je eens moeten begrijpen vanuit de overwegingen van toen. Als je dat niet doet begrijp je ook niks van erfzonde. Het universum is niet compleet zonder jou of mij. Jezelf er los van zien daar zie ik niet de redenen voor als je er deel van uitmaakt.

quote:

et begin van Genesis begint al met onlogische beschrijving over de schepping, zoals wordt beschreven dat het licht werd gecreerd op de eerste dag, eerder dan de bron van het licht dat op de vierde dag werd gecreerd.

Dit schrijf je terwijl het licht van je monitor ook niet altijd zonlicht is. Of dat van je lampje. Dit is om 22:26 terwijl het al najaar is. Kijk eerst eens dus in je directe omgeving om je heen voordat je gaat lopen oordelen over hemel en aarde wil je? Je zou zelf al met gemak kunnen begrijpen dat niet alle licht afhangt van de zon of de maan. Daarmee is je vraag ook meteen beantwoord. Maar als je advies van ons wilt, ook prima hoor, ik hoop dat wij je van gedegen kennis kunnen voorzien als je daar hier op dit forum voor aan het shoppen bent. Anytime!

quote:

Ik weet niet of dat voor alle christenen geldt. Ik zelf vraag me bij gebeurtenissen wel eens af wie er met zijn opschrijfboekje bij heeft gestaan zodat het in de bijbel is gekomen. Ook zo'n voorbeeld daarvan is Bileam de Tovenaar.

quote:

Bij deze, vzv al niet aardig veel gedaan...

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: november 23, 2007, 11:38:37 pm door Divinespark »