quote:
diak2b schreef op 21 november 2007 om 23:26:[...]
En dat neemt dan de vraag niet weg waarom Noach wel, en de rest niet. Mede in het licht van Christus' offer.
Echt, heb enig vertrouwen in mijn intellecutele vaardigheden. Ik stel deze vragen niet zonder de voor de hand liggende antwoorden overwogen te hebben

Omdat
de rechtvaardigen in die tijd de Here aanriepen. Offers brachten. De volgelingen van Sem deden dat. En in de tijd van Noach was blijkbaar alleen Noach over.
En zo'n offer wees heen naar Christus offer, al wisten zijn dat toen niet.
Op grond van offers en belijden van zonde, kan God verder met mensen.
En Christus was er toen nopg niet en was nog niet gestorven, maar dat was bij de offerdienst van israel ook zo. Die offers verwezen ook allemaal naar HET offer.
De mensen wisten wel dat er iemand zou komen die 'de slang de kop zou vermorzelen'. De zgn moederbelofte....
Van daaruit hebben echte gelovigen dan toch geleefd.
In Hebr. 11 lees je ook dat mensen in het OT het beloofde niet hebben verkregen maar in de verte het hebben aanschouwd. Vanuit dat geloof heeft Noach eerbeidig de ark toebereid (Hebr. 11)
Vanuit dat geloof dat de Messias zou komen (hier bij Noach wist men van de moederbelofte) zijn zij gerechtvaardigd.
M.i. ook allemaal in het offer van Christus wat toen nog in de toekomst lag.
De
ongelovigen in die tijd van Noach sloegen elkaar dood, waren sexueel losgeslagen en waren aan het feesten. Niemand was met God bezig van die mensen.
Waarom zou God die mensen rechtvaardig moeten noemen, op grond waarvan? Die grond ontbrak. Jezus haalt de dagen van Noach aan en geeft aan dat niemand met God bezig was en de prediking van Noach niet wilden horen... Totdat de zondvloed kam en Noach in de ark ging en de rest verdronk.
Ik heb het ook al eerder even gehad over de 'zonen gods' die tot de dochters der mensen kwamen en waaruit de reuzen voortkwamen in de tijd van Noach.
M.i. gevallen engelen die een lichaam aannamen (hun oorsprong ontrouw werden - staat in het NT) en dat kon niet verdergaan. Dat moest radicaal uitgeroeid worden.